الفصل 1
في بداية عمري كنت عايشة مع أهلي في البيت ، بابا و ماما عندهم حساسية من الفرو بتاع الحيوانات ، بعد كده بدأت أعيش في أماكن مش مسموح فيها بإقتناء الحيوانات الأليفة طول عمري بحب القطط و نفسي أربي قطة ، أخيرًا أموري المادية إستقرت و قدرت أشتري بيت صغير في حتة مهجورة من الريف ، بيت صغير علي قدي أنا لوحدي ، عارفين أحسن حاجة كانت إيه ؟بالظبط ، أخيرًا هقدر أربي قُطة ، قررت أروح ملجأة و أختار قطة كبيرة في السن شوية لسببين مهمين ، أولًا القطط الصغيرة بتحتاج مجهود كبير و أنا وقتي ميسمحليش بده و ثانيًا لأني كنت دايمًا شايفة إنها حاجة لطيفة إننا ندي فرصة تانية لحيوان أليف عجوز بدل ما نحبسه في قفص لحد ما يموتإختصارًا للوقت رحت لملجأ قريب مني ، الحيوانات هنا لطيفة و حلوة بشكل مش طبيعي ، بس فيه إتنين تحديدًا سرقوا قلبي ، الأول قُط عجوز إسمه تيجر ، قط عجوز بس لطيف أوي لدرجة إن عاوزة أدخل جوا القفص و أحضنه و جيسي قطة صغيرة عجوزة لونها أسود و فروا فيه بقع بيضا ، شكلها عصبي شوية بس برضه خطفت قلبي بسرعة ، و فورًا وقعت في حيرة غير طبيعية و هي إزاي هختار واحد من الإتنين و أسيب التاني هنا لوحده و بسرعة جدًا قررت إني هشتري الإتنين و مش هسيب واحد فيهم هنا ، مليت كل الورق المطلوب و بكل سعادة خدتهم و رحت البيت أنا إنسانة مطيعة عشان كده بسمع النصايح و بطبقها بشكل حرفي ، نصحوني في الملجأ مخرجهومش من الأقفاص إلا ما يتعودوا علي المكان ، سبتهم في الأقفاص حوالي 3 أسابيع لحد ما حسيت إنهم بدأوا ياخدوا علي المكان المشكلة إنهم بس بيتجاهلوا بعض و مش عاوزين يلعبوا سوا ، لكن الحاجة الكويسة إن الإتنين حبوني جدًا و إتعلقوا بيّا بسرعة لمّا إتأكدت بشكل كافي إنهم أخدوا علي المكان و إتعودوا عليه سمحتلهم يخرجوا من الأقفاص ، المكان حوالين البيت واسع و ضخم و بصراحة أنا مش من هواة الإستكشاف عشان كده قررت إني أخرجهم جوا الجنينة بتاعة البيت الجنينة كانت واسعة ، فيها بركة سمك صغيرة ناحية الشمال ، كوخ خشبي صغير معمول مخزن في الخلفية من ورا ، ناحية اليمين أحواض ورد مزروع و كام شجرة كبار حبوا المكان بسرعة و أنا قررت إن الجنينة الكبيرة كفاية عليهم طالما حبوها بالشكل ده ، بلاش يخرجوا برا غير في المحيط بتاع البيت ، مش هسمحلهم يبعدوا جيسي بدأت تلعب مع الشجر و تيجر كان بيحاول يخرج من الباب بتاع الجنينة ، قررت إني دايمًا لازم أراقبهم عشان ميبعدوشبعد وقت مش طويل تيجر رجعلي بهديته الأولي ، سمكة ميتة ، سمعت قبل كده إن القطط بتصطاد للبشر عشان فاكرين البشر ميعرفوش يأكلوا نفسهم عشان كده تيجر إصطادلي سمكة عشان يأكلني ، رميتها في الزبالة من وراه ، مش هاكل سمكة ميتة مش عارفة مصدرها و كمان مصطادها قط !خلال الكام إسبوع اللي بعد كده بدأ تيجر يجيبلي ( هدايا ) متنوعة و مختلفة ، كلها كانت حاجات مش معتادة من قط ، فار ، ملابس داخلية حريمي ، جوانتي جلد ، ساعة جيب جوانتي مطبخ قديم ، كانت حاجة محيرة جدًا و لما حكيت لكارين جارتي ضحكت بخجل و قالتلي إن الملابس الداخلية دي بتاعتها و تيجر أكيد سرقها من سلة الغسيل ، رجعتهملها و ضحكنا إحنا الإتنين ، دي كانت بداية صداقة قوية بيننا إحنا الإتنين كده أنا فهمت إن تيجر حرامي و بيسرق الحاجات دي من الجيران اللي في المكان هنا ،