❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 1️⃣ ❵ـــــــارت☟
روايه ليل ♥️🦋
1/2/3/4/5
الاخير
https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J/407
#ليل (1)
بشمهندس غيث(مهندس 25 سنه ملتزم)معاه حد
~ليه
=عاوزه أدخل
~واخده معاد
=لا
~طيب هتتدخلى بنائا على ايه
=بنائا على أن عاوزه أدخل قالتها وهى تهم لفتح الباب
~ايه ده يا استاذه أنتي أنا مش بكلمك مافيش دخول من غير معاد قالها بصوت عالي نسبياً
= أنت بتزعقلي إذاي تتكلم معايا كده أصلا
~انا اتكلم ذي ما أنا عاوز
=اه أنت شكلك متعرفش أنا مين
~ هتكوني ميــ
قطع حديثهم صوت غيث الذي خرج بسبب الصوت المرتفع قائلاً:ايه اللى بيحصل هنا
=بيزعق فيا ومش عاوزنى ادخل
~الانسه مُصره تدخل من غير معاد
-انت عالية صوتك عليها
~والله هى اللى اطرتني لكده حضرتك
-طيب بعد كده مش تمنع حد يدخل غير لما تاخد الأذن وصوتك مش يعلى على حد تاني أين كان مين سامع
~تمام
-انا المره دي هعديها علشان أنت متعرفهاش بعد كده مش هتعدي قالها ثم التفت إلى ليل (18 سنه ملتزمة لسه مخلصه تالته ثانوي منتظره النتيجة )وأخذها من يدها الى المكتب قائلاً: وأنتي يا ست هانم عاوزه ايه
=مش عاوزه منك حاجه أنت اللي عاوز
-اولا لما تتكلمي معايا تتكلمي بأدب وأنا هعوز منك ايه أن شاء الله
=عمتو نهى هى اللى بعتتني
-ليه
=ايش عرفني هى مامتي ولا مامتك
-طيب اترزعى هنا لحد لما اكلمها اشوف بعتاكي ليه
=ينفع تكلمني بطريقة احسن من كده
نظر لها وامسك هاتفه وذهب بعيدا عنها
-السلام عليكم يا أمي
*وعليكم السلام ليل جاتلك
-ايوه بعتاها ليه
*البنت لسه مخلصه امتحانات ونفسيتها تعبانه و متوترة علشان النتيجة على طول فقولت ابعتها عندك تخرجها وتنسيها شويه
-انا مش فاضي يا امي عندي شغل
*معلش دي حتى علشان تاخد عليك انت نسيت انك كتبت الكتاب الاسبوع اللي فات
-مش ناسي يا أمي ومش ناسي انك غصباني عليها علشان وصية جدي
*من غير وصيه جدك كنت عاوزها تقعد معانا إذاي يعني وأنت اجنبي عنها وهي يا عيني معندهاش حد بعد مو.ت ابوها وامها
-اه مينفعش تقعد معانا فادبس أنا
*حاول تتعرف عليها يا حبيبي دي طيبه أوي والله
نظر اليها ووجدها تمسك بالهاتف بهدوء قائلاً: حاضر يا امي سلام
-سلام
ليل:ياربي ايه الظلم ده قالتها وهي ترمي الهاتف على المكتب
غيث باستغراب:ايه فى ايه مالك
=احم خسرت فى فى اللعبة
-اه طيب
=عمتو قالتلك عاوزه ايه علشان امشي
-تمشي تروحي فين
=البيت
-لا ما انتي مش هاتشي احنا هنخرج نتغدا مع بعض
=اممم
-بتفكري في ايه
=مش فى حاجه
-طيب يلا نخرج
=يلا
خرجوا وكان نظر كل الموظفين عليهم وهم يسيرون معا
=غيث يا غيث
-عاوزه ايه
=الناس دي بتبص علينا كده ليه
-ناس قالها وهو ينظر حوله ويمسك بيدها عادي متخديش في بالك
سحبت يدها على الفور عندما امسكها فهو أول مره يفعل ذلك قائله:انت عارف مش بسلم على رجاله فتمسك ايدي
-هههههههه يخرب بيت هبلك أنا جوزك يا عبيطه وامسك يدها مجددا
=احم معلش نسيت
-طيب يلا اركبي
ـــــ فى المطعم
كان الصمت يعم المكان لفترة ليست قصيرة
غيث:احم قوليلي بقا يا ليل نفسك تدخلى ايه
=هندسه زيك
- زيي
=اه جدو الله يرحمه كان دايما بيحكيلى عليك واذاي أنت متفقوق في دراستك واشتغلت مع والدك من قبل ما تتخرج وقدرت تمسك الشركة بعده فى السن ده كان فخور بيك وعاوزني اكون ذيك
- أنت مكنتيش مع جدو من بعد وافات اهلك على طول صح
=احم اه ک ک كنت عند خالتو
-اسف لو ديقتك لو مش عاوزه تتكلمي عادي أنا بفتح كلام بس
=لا عادي ما فيش حاجه هى كل الحكايه أن أنا كنت عايشه عند خالتو لحد من خمس سنين بس جدو دايما كان بيزورني وكان عاوز يخدني من الأول أصلا بس هى اصرت أن هى تخدني
-ليه
=علشان تكون الوصاية عليا وبالتالي هتكون متحكمه في نص الشركه اللى انت المدير بتاعها ورفعت قضيه وخدتني بس كانت دايما بتعاملني بطريقة مش كويسه ولما بغلط او بعمل حاجه مش على مزاجها تحطني في اوضه ضلمه وتقفل عليا الباب كنت بخاف اوي وأنا بيجيلى ضيق تنفس لحد لما فى مره تعبت وفضلت اخبط على الباب وهي مردتش عليا اغمي عليا ولحسن حظي جدو وصل فى الوقت ده وخدني المستشفى فضلت فتره هناك وبعدين رفع قضية حضانه وخدني
-انتي تعبتي اوي فى حياتك
=الحمد لله على كل حال
ابتسمت له وصمت ظل ينظر إليها ياالله كم عانت هذه الصغيره وبرغم من كل ما مرت به راضيه وتحمد الله هل أنا سأكون قادر على تعويضها هل سأكون لها الزوج المناسب
=بعد اذنك خمس دقايق وارجع
-هتروحي فين
=احم هغسل ايدي
-اه ماشي
رجعت مجددا
- اطلبلك آيس كريم
=اممم ماشي شوكولاته
-ماشي
طلب الآيس كريم وفضل سرحان فى ملامحها البريئة والهاديه وعيونها الرمادي
-هى دي عيونك
=نعم
-انا من يوم ما شوفتك صراحه والسؤال ده فى دماغى
=ايوه عيوني
-لونها جميل
=ش ش شكرا
- النتيجة هطلع امتا
= المفروض بكره
-ربنا يجبر بخاطرك أن شاء الله
=ان شاء الله
مر الوقت وذهبوا إلى المنزل
غيث وليل: السلام عليكم
*وعليكم السلام عملتوا ايه اتبسطوا
=اه الحمد لله
-طيب أنا هخرج محتاجين حاجه
*سلامتك يا حبيبي
خرج غيث
*عملتوا ايه بقا اوعى يكون عملك حاجه ديقتك
=لا والله يا عمتو ده كان هادي خالص على عكس العاده
*طيب الحمد لله
=بعد اذنك معلش أنا تعبانه وهروح ارتاح شويه
*ماشي يا حبيبتي
ـــ فى المساء كانت تجلس في شرفه غرفتها وتقراء وردها اليومي وكان يقف هو فى الشرفه المجاورة لان غرفته بجوار غرفتها كان يستمع إلى صوتها باهتمام واعجاب إلى أن سعل وفعلمت هى بوجود احد
ليل: أنت هنا
-اه صوتك جميل اللهم بارك
=اسفه لو دايقتك بس كنت فكراك لسه مرجعتش
-لا طبعا مش مدايق أنتي صوتك جميل
=احم شكرا
-انت صاحيه ليه لحد دلوقتي الساعه واحده
=هقراء الورد اليومي بتاعي وبعدين اصلى القيام وانام
-اه تقبل الله
=منا ومنكم صالح الاعمال
-طيب أنا هخلى الداده تعملى قهوه علشان عندي صداع عاوزه حاجه اخليها تعملهالك
=حرام اكيد نايمه
-...
=ممكن اعملها أنا
-هتعبك معايا
=لا ولا تعب ولا حاجه هعملك احلى فنجان قهوه خمس دقايق
اعدت له القهوة
=اتفضل وده مسكن علشان الصداع بعد اذنك
-شكرا جدا
=العفو يا رب تعجبك أنا مش هنام دلوقتي لو احتجت حاجه أنا موجوده
سُبحآن الله ، والحمدُلله ، وَ لـآ إلھَ إلـآ الله ، وَ الله اَگبـر ، وَ لـآ حوْلَ وَ لـآ قوة إلـآ بالله 💜💜💜💜
بقلم:مي الحسين عبد الرحيم
#مي_الحسين_عبدالرحيم#ليل(2)
فى صباح اليوم التالي على الافطار
غيث: صباح الخير
*صباح النور
-ليل لسه نايمه ولا ايه
*اه يا حبيبي بتسأل ليه
-عادي
*اتكلمت معاها امبارح ذي ما قولتلك
-اه يا امي
*صاحبها يا غيث البنت دي تعبت جدا فى حياتها متحسسهاش انها لوحدها وصدقني لو عرفتها هتشكرني اني جوزتهالك
-حاضر يا أمي هى نتيجتها النهارده صح
*اه
-طيب لما تظهر طمنيني أنا خارج دلوقتي
*ماشي يا حبيبي بس اقولك هاتلها اي هديه مهما كانت النتيجة وعلى فكره أنا هدخلها الكليه اللى هى عاوزها حتى لو خاصه دي كتر خيرها هى امتحنت في وسط تعب بابا الله يرحمه
-ماشي يا حبيبتي سلام
ـــــــ بعد مرور وقت كانت تجلس نهى وهى قلقه لأن النتيجة ظهرت وليل نائمة او تدعي النوم بسبب خوفها وترفض أن تحضرها
أتصل غيث
-السلام عليكم
*وعليكم السلام يا حبيبي
-هااا يا امي عملت ايه النتيجة ظهرت من ساعة
*مش عارفه يا حبيبي هى نايمه ومش عاوزه تجبها اكيد خايفه يا عين امها
-طيب تقدري تجيبي رقم الجلوس بتاعها
*اه يا حبيبي لحظه هو معايا اخته منها امبارح
يا ام احمد أم احمد
~ايوه يا هانم
*معلش تجبيلى الورقه اللى على الدرج جنب سريري
~حاضر
احضرت الرقم واخذوا غيث
*ايه يا غيث
-98% يا امي
*98 اللهم بارك اللهم بارك
زغريط ام احمد مالئت المكان فور سماعها هذا: مبارك يا ست هانم الف مليون مبارك
خرجت ليل من غرفتها تركض قائله:ايه يا عمتو
*مبارك يا قلب عمتو 98 يا قلبي
=بجد الف حمد وشكر ليك يا رب الحمد لله الحمد لله
*أنا كنت واثقه فيكي يا حبيبتي ومتأكده انك قداها
=أنا بجد ماكنتش عارفه هعمل ايه من غير دعمك ليا ولا وقفتك جنبي يا عمتو شكراً جدا بجد
*حبيبتي أنتي بنتي متقوليش كده تاني لو سمحتي وفى حاجه تاني كلمه عمتو دي مش عاوزه اسمعها تاني أنا ماما فاهمه
=حاضر يا ماما
*قلب ماما وبمناسبة المناسبه الحلوه دي هعملك احلى تورته الشوكولاته اللى انتى بتحبيها
غيث: السلام عليكم
*= وعليكم السلام
-مبارك لاجمل بشمهندسه في الدنيا
=الله يبارك فيك انت عرفت
-انا اللى جيبها يا غاليه
=اه
-ياريت بقا هديتي تعجبك
=هديه
-اه كنت محتار ايجيب ايه صراحه
=الله ده فون جديد واحدث حاجه نزلت كمان
-عجبك
=جدا شكرا بس ده كتير بجد
- ينفع مسمعش شكرا دي تاني وبعدين أنت مافيش حاجه كتير عليكي
ذهبت من أمامه بخجل سريعاً ولكن تعثرت في الاسدال الذي ترتديه ووقعت على الأرض
=آه
-انتي كويسه
=الحمد لله أنا اتكعبلت بس
-مامن الاسدال اللى لبساه طول الوقت ده
=ما هو يعني اصل
- أنا عارف أن الوضع جديد عليكي بس خلاص أنا جوزك يعني اشوفك بلبس البيت عادي احنا كتبنا الكتاب علشان تاخدي راحتك مش معقول تقعدي إسدال الوقت كله روحي غيري هدومك يلا والبسي لبسك العادي
=حاضر
صعدة إلى الأعلى وارتدت بيجامه بأكمام ومشتط شعرها الطويل على هيئة ضافرتين وثبته القسه بمشبك شعر لانها لاتريدها جلست على السرير كانت تخجل ان تنزل أمامه
الداده:ليل ليل يا حبيبتي
*نعم يا داده
~يلا تعالى اتغدي يا حبيبتي
*حاضر
نزلت إلى الأسف وكان يجلس على طاولة الطعام ورفع عينيه عليها عندما شعر بها تنزل
غيث:اللهم صل على النبي ايه الجمال ده
*مش قولتلك مش هتندم
- اتأخرتي ليه
=احم عادي
-طيب اقعدي كلي
*على ما اظن بقى النهارده تأكلي بنفس
ابتسمت وجلست
انهوا الطعام وجلسوا في غرفة المعيشة يتحدثون
نهى:طيب أنا هروح اريح شويه
-ماشي يا حبيبتي
مشيت نهى ورح غيث قعد جنب ليل
=احم أنا أنا
-ايه يا بنتي كل التوتر ده
=توتر لا مش توتر ولا حاجه
سحب المشبك من شعرها ونزلت القسه على وشها قائلاً:كده احلى شعرك جميل على فكره
=شكرا
-اهو الحمد لله هتحققى حلمك وتدخلى هندسه
=الحمد لله
-ان شاء الله مكانك في الشركه موجود لو عاوزه
=أنت من الناس اللى بتشجع شغل الستات
-صراحه لا خصوصاً لو كانت الست دي مراتي بس انتي لو عاوزه ده مش هقدر امنعك يعني علشان ده حلمك
=اه
-ممكن اطلب منك طلب
=اتفضل
-ممكن فنجان قهوه ذي بتاع امبارح
=من عيوني خمس دقايق ويكون عندك
ــــ مرت الايام وتقرب غيث من ليل وكونه صدايقه قوية و لكن لم يعترف احد بحبه الاخر حتى بينه وبين نفسه
كانت تجلس في غرفتها وتشاهد الكرتون ولكن قطعها صوت الهاتف
غيث: السلام عليكم
=وعليكم السلام
-ليل حبيبتي (حبيبتي هي كلمه بداهيه يقولها في سياق الحديث ليس اكثر) معلش ممكن تجبيلى الملف اللى فى مكتبي أنا نسيته ده ملف مهم جدا مقدرش اثق في حد غيرك يجيبه
=حاضر هو فين
-على المكتب البسي وهبعتلك السواق ياخدك
=ماشي
ـــــ فى الشركة
همت لتصعد في الاسانسير ولكن رأت السكرتير الذي تشاشر معها من قبل يدلف خرجت هي
~ اه طيب اتفضلى أنتي وأنا هطلع بعدك
=تمام شكرا
صعدة ولكن حدث ما لم يكن في الحسبان تعطل بها
كانت بدأت أن تشعر بضيق في التنفس وخوف شديد حاولت الاتصال بغيث ولاكن لا توجد شبكة
بدأت في الصراخ طلبا لنجده ولكن دون جدوى
بدأت أن تفقد الوعي
ــــ فى مكتب غيث
السكرتير: بشمهندس غيث الحق الاسانسير عطل واخت حضرتك فيه
-اختي قالها باستغراب ولكن ادرك من المقصود لييييل قالها وهو يركض للخارج
اتفتح الاسانسير
ليل وهى تأخذ انفاسها بصعوبة :غي غي غيث
ركض عليها غيث وحملها إلى السيارة ليخذها إلى المشفى لأنه فقدت الوعي ونبضها ضعيف جدا
-ليل فوقي يا حبيبتي أنا معاكي متخافيش ليل يا قلبي بالله ما توجعي قلبي عليكى ليل ليل حبيبتي فوقي
دلف بها إلى الطبيب وفعل الطبيب اللازم
غيث:طمني يا دكتور هى كويسه صح طمني بالله
الطبيب:هى الحالة دلوقتي مستقرة بس اللى مش فاهمه إذاي تسبوها توصل لمرحله دي هى كانت جايه قاطعه النفس تقريبا
غيث:هى الاسانسير عطل بيها واول حاجه عملتها جبتها هنا على طول
~اه طيب الف سلامه عليها
-حضرتك سيبني ورايح فين طمني بالله هى كويسه وفاقت ولا لسه قالها بلهفة وخوف
~ذي ما قولتلك هى مستقرة حاليا وشويه وهتفوق أن شاء الله
-طيب ممكن اشوفها صح
~ممكن
دلف إليها وجلس جنبها وهو يحدثها بعد أن ادرك ان ما يشعر به هو حب وليس تعود
ــــــــــــ
#ليل(3)
دلف إليها وجلس جنبها وهو يحدثها بعد أن ادرك ان ما يشعر به هو حب وليس تعود فهو فى الفتره الاخيره كان لا يستطيع أن يبعد عنها ولا ينام بدون ان يراها دائما كان يظن انهوا تعود ليس اكثر
امسك يدها قائلا:ليل حبيبتي فوقي يلا يا قلبي فوقي علشان عاوزه اقولك أن أنا بحبك اوي و مقدرش اعيش من غيرك يلا متوجعيش قلبي يا بنت قلبي قبل رأسها بحبك بحبك اوي
بدأت في الاستيقاظ:غ غ غيث
-قلبي أنا معاكي حمدالله على السلامه
ارتمت بين أحضانه وهي تبكي قائله: غيث كنت فين أنا ندهت عليك كتير كنت خايفه خايفه اوي و و كان ضلمه
-اهدي يا حبيبتي أنا معاكي كل حاجه بخير دلوقتي اهدي خالص
ابتعدت عن أحضانه ومازالت مستمرة في البكاء
-انا اسف والله أنا السبب لو ماكنتش كلمتك ماكنش ده حصل قالها وهو يمسح دموعها بيده
=أنت مش ذنبك حاجه قدر الله وماشاء فعل
أخذها بين أحضانه مجددا قائلاً: طيب ممكن مش تعيطى تاني علشان خاطري أنا معاكي متخافيش مش هيحصل كده تاني
=أنا عاوزه اروح لو سمحت
-حاضر هشوف الدكتور بس قطع حديثهم صوت رنين الهاتف
-السلام عليكم يا أمي
*وعليكم السلام غيث ليل معاك دي خارجه من العصر و دلوقتي العشا على آذان
-اه يا حبيبتي معايا متقلقيش
*طيب مش بترد عليا ليه
-اكيد مش واخده بالها
*غيث أنا قلبي مقبوض هى كويسه صح
-اه يا أمي عادي
*طيب ادهاني
-طيب معلش يا أمي أنا هفقل دلوقتي واحنا شويه و راجعين
تحدث مع الطبيب وأخذها إلى المنزل كانت تجلس نهى فى قلق
*ايه ده يا غيث مالها ليل هى تعبانه وايه الكانولا اللى فى ايديها دي
=أنا كويسه يا ماما مافيش حاجه
*إذاي يعني ده أنتي باين عليكي تعبانه أوي و وشك اصفر
-طيب يا أمي أنا هطلعها ترتاح وانزل افهمك
*طيب أنا هجبلها حاجه تكلمها
=لا مش عاوزه حاجه
-لا طبعا اعملى يا امي وابعتيه مع الداده فوق
*الاكل جاهز أصلا اطلع وأم احمد هطلعه وراك
ــــ فى غرفة ليل
-طيب أنا هنزل اشوف الاكل وأنتي غيري هدومك تقدري ولا ابعت الداده تساعدك
=لا أنا هغير أنا
نزل ورجع بعد شويه
-يلا بقى كلى
=مش قادره والله
-معلش علشان خاطري
اكلت و ذهب غيث ليغلق النور لتنام
=لا لا يا غيث بلاش تطفي النور
نظر إليها بحزن وجلس بجوارها قائلاً: خلاص مش هاتفي وهقعد جنبك لحد لما تنامي كمان متخافيش
=شكرا جدا بجد
قبل رأسها وجلس جنبها إلى أن نامت وخرج لينام في غرفته ولكن هيهات كيف ينام وهى لا تفارق تفكيره ولا يصدق نفسه انه وقع في حب هذا الطفله فهو كان يهتم بها في البداية بدافع الشفقه الى ان اصبحت صداقه قويه وهل هذا حب الان نعم هو حب بل أكثر فهذا عشق
كان يقف في الشرفه ويفكر
الى أن قطع تفكيره صوتها
=لا يا خالتو مش تسبيني هنا أنا بخاف من الضلمه
يا خالتو
ذهب إليها في الغرفه
-ليل حبيبتي
=متسبنيش
- حبيبتي اصحي أنتي بتحلمي يا قلبي قومي
استيقظت وهى تبكى اخذها غيث فى أحضانه قائلاً:هششش خلاص اهدي خالص أنتي كنتي بتحلمي ده حلم أنا معاكي متخافيش
=هى هى كانت بتعمل معايا كده ليه طيب أنا معملتش ليها حاجه والله
- متفكريش في حاجه خالص دلوقتي اهدي
=متسبنيش أنا بخاف
-مش هسيبك يا حبيبتي والله مش هسيبك أنا معاكي ومش هسيبك لوحدك ابدا
سكنت بين أحضانه وهو ظل يلمس على شعرها إلى أن نامت بين أحضانه ظل يتأمل ملامحها البريئة إلى أن غالبه النعاس وهي بين أحضانه
ـــــ فى الصباح
استيقظت ليل أولا وكانت مازالت في أحضانه غيث
رفعت راسها لأعلى وهي على نفس الوضع لأنها لم تستطع الخروج من أحضانه كان يحضنها بقوة وتذكرت ما حدث بأمس استيقظ اثار حركتها قائلاً: صباح الخير
=صباح النور ممكن تسبني
-اسيبك اه احم أنتي كويسه دلوقتي
=اه الحمد لله بخير
-طيب أنا نازل كملى نوم براحتك أنتي
خرج غيث واغلق الباب خلفه
-صباح الخير يا أمي
*صباح الورد ليل عامله ايه دلوقتي
-الحمد لله هى الساعه كام دلوقتي
*عشره أنت شكلك مش هتروح الشغل النهارده مش لابس
-لا مش رايح
*من حيث كده بقى ايه رأيك نعمل مفاجأة لليل
-ليه
*النهارده هتم 18 وتبدأ 19
-ذكره ميلادها النهارده
*اه
-طيب ممكن مش تعملى حاجه أنتي وأنا هعمل كل حاجه ومتفكريهاش هى مش هتفتكر اصلا
*ماشي
ـــــــ فى المساء
احضر غيث فستان جميل مع خمار يليق به وهيلز يناسبه أيضاً وذهب إلى غرفة ليل
-اخبارك دلوقتي
=الحمد لله بخير
-يارب دايما بس ممكن تلبسي الحاجات دي علشان هنروح مع بعض مشوار مهم
=فين
-مشوار كده بس البسي بسرعه يلا
=مش قادره يا غيث
-علشان خاطري يلا أنا هستناكي تحت ماشي
=حاضر
ــــ بعد فتره خرجت ليل من غرفتها وهي فى قمة الجمال والروعه بفستانها الجميل
غيث:اللهم مبارك هو فى جمال كده لا أنا أخاف اخرج بيكي من عيون الناس
=احم وأنت كمان بدلتك جميله
-والله ما فى اجمل منك يا قمر أنتي
=طيب مش يلا نمشي بقا
-اه يلا
خدها وراحوا مكان في زينه جميله وعلى البحر وكان فى ناس كتير
=هى دي حفله أنا مش بحضر حاجه فيها موسيقى يا غيث
-متقلقيش الحفله اسلامي
ومسكها من ايديها ودخل المكان كل الموجودين صفق لهم أول لما دخلو استغربت ليل وخدها غيث عند التورته الكبيره في نص المكان كان مكتوب عليها "بحبك يا ليل بعشقك يا بنت قلبي"
شعرت بسعادة غامرة: وأنا كمان بحبك يا غيث القلب
لم يصدق ما سمعه للتو وأخذها بين أحضانه ودار بها في المكان: بحبك بحبك اوي يا بنت قلبي
سُبحآن الله ، والحمدُلله ، وَ لـآ إلھَ إلـآ الله ، وَ الله اَگبـر ، وَ لـآ حوْلَ وَ لـآ قوة إلـآ بالله 💜💜💜💜
بقلم:مي ابنة"ة"الحسين
#مي_الحسين_عبدالرحيمدول البارت 4و5 هو الأخير والبارت التالت نازل مع التاني
#ليل(4)
صفق لهم الجميع وبدأت الحفلة
نهى:كل سنه وانتي طيبه وبخير يا حبيبتي عقبال الميه يا رب
=وانتي بصحه وسلامه يا غاليه
*امسكي بقا دي الهديه بتاعتي
=الله السلسله دي جميله أوي
*مافيش اجمل منك يا قمر
-خدي بقا هديتي أنا
=كمان لا بجد كد كتير أوي
-قولتلك قبل كده مافيش حاجه كتير عليكي دلوقتي اديني ايدك علشان الهديه
=ايدي
-اه
اخرج علبه قطنيه وفتحها كان بها دبله وخاتم لها ودبله له هو(مش دهب الدهب محرم على الرجال)قائلاً:ايه رأيك يا غاليه
=الله دول يخبلوا
-ايدك بقا
ألبسها الدبله والخاتم وهى البسته الدبله
=دول حلوين اوي
*اللهم بارك حليتيهم ياليل مش عارفه نسيت حوار الدبل ده إذاي كويس انك افتكرت يا غيث
=تسلمي يا حبيبتى
-كل الناس تعرف أنها بتاعتي ومحدش يفكر فيها تصوري في الشركه فكرينها أختي
*بجد
-اه والله
*ههههه
-ايه يا قلبي ساكته ليه
=لا عادي
-عادي ايه ده أنتي فى دنيا تاني
*طيب أنا هروح اشوف الضيوف
-ماشي يا أمي ايه بقى يا بنتي
=اصل طلع بجد
-هو ايه ده
=أن العوض بيجي ساعات على هيئة شخص
-وانتي ليقتيه صح
=احم أنا هروح اشوف ماما
-ههههه تعالى بس رايحه فين
=ما أنا قولت
-وانا عاوزك متسبنيش لحظه
=يا خوفى أنت اللى تسبني بعد متعلق بيك
-ده مستحيل حد يسيب روحه
ابتسمت ونظرت إلى الأرض
- حبيبي اللى بيتكسف
مر الوقت بسرعه وانتهت الحفله
فى الطريق نامت ليل من التعب
نهى: هى ليل نامت ولا ايه
-ايوه نامت
*فرحت اوي النهارده
-ربنا يقدرني إني افرحها
*يارب
-عارفه يا أمي هى أقل حاجه تفرحها ذي الاطفال
*ودي احلى حاجه فيها بجد
- شكرا جدا يا أمي بجد شكرا
*على ايه
-انك كنتي السبب في جوازنا
*هههه أنت لسه فاكر
-طبعاً و هى كل يوم بتأكد كلامك
*ربنا يبارك فيكم ويحفظكم
-يارب يا أمي يارب أنتى مش عارفه حالتي كانت عامله إذاي امبارح لما فكرت أنها ممكن تروح مني ربنا ستر والله
*الحمد لله اهو لولا اللى حصل امبارح ماكنتش تعترف بحبك
-الحمد لله عدت على خير
وصلوا إلى المنزل
*طيب ايه مش هتصحيها
-لا أنا هشلها اطلعها
طالعها الاوضه ونايمها على السرير وبدأ يشيل الخمار علشان تنام براحه بس حست بيه
=غيث أنت بتعمل ايه
- بشيل الخمار علشان تعرفي تنامي بس طالما صحيتي غيري هدومك بقى
=حاضر قالتها وهى تفرق عينيها مثل الاطفال
-طيب تصبحي على خير أنا خارج
=وأنت من اهله
ــــــــ فى اليوم التالى
الداده:ليل يا ليل
=نعم يا داده
~تعالى اتغدي يا حبيبتي
=مش دلوقتي لما ارجع أنا قايله لماما إني خارجه
~ماشي يا حبيبتي
نزلت ليل
=أنا خارجه يا ماما
*طيب يا حبيبتي ربنا معاكي بس قولتي لغيث
=ده أنا نسيت خالص
*طيب اتصلى عليه
=حاضر
على الهاتف
=السلام عليكم
-وعليكم السلام
=غيث أنا خارجه
-رايحه فين
= هروح المقراءة عندي اختبار قرآن
-طيب استني ابعتلك السواق
=لا يادوبك أوصل أنا متأخره اصلا
-ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
=ماشي سلام
-سلام
ــــ بعد مرور فترة رجعت ليل من الخارج وكانت مبسوطه جدا
=السلام عليكم
*وعليكم السلام
=بصي يا ماما جبت امتياز في الاختبار المعلمه ادتني شهادة تقدير شوفى
*مبارك يا حبيبتي طول عمرك شاطره يا قلبي
=الله يبارك فيكي
*اه صح قفله الفون ليه ده غيث كان قلقاً
=ده فصل شحن
*طيب اطلعى غيري هدومك وأنا هقول لأم احمد تحضير ليكي حاجه تكليها علشان مكلتيش
=حاضر طيب مش هكلم غيث اطمنه
*هو زمانه جاي
=ماشي
صعدة إلى الغرفة وبدلت ملابسها وفردت شعرها الطويل على ظهرها بتحط الفون على الشحن بس سمعت صوت عربيه غيث بصت من البلكونه واتاكدت
نزلت تجري على السلم بسرعه:غيث غيث غيث
-حسبي تقعي حسبي قالها وهو رايح ناحيتها
كانت هتوقع في اخر سلمتين خدها ف حضنه قائلاً:هههه مش قولتلك حسبي تقعي اهو وقعتي فى حضني
=ههههه طيب نزلني
-نازله جري كده ليه
=بص بص المعلمه ادتني شهادة تقدير
-حبيبي اشطر كتكوت يا ناس عاوز واحده في القران كامل بقى مش نصه بس وبمناسبة الخبر الحلو ده ايه رأيك نخرج شويه
=امم ماشي
- طيب غيري هدومك يلا و اه صحيح قافله الفون ليه يا قرده قلقتني عليكي
=معلش والله فصل
-ماشي يا قلبي بس بعد كده تاخدي بالك من شحن الفون قبل ما تخرجي
خرجت نهى من المطبخ قائله: أنت جيت يا حبيبي
-اه يا أمي
*حمدالله على السلامه وأنتى يا ليل يلا الأكل جهز اهو روحي كلى
-انتي مكلتيش ياليل
=لما نرجع
*لو خرجين مافيش خروج من غير أكل أنتي ماكلتيش من الصبح
=لما راجع يا ست الكل
-لا يا ليل امي عندها حق مافيش خروج من غير أكل روحي كلى يلا
=طيب تعالى كل معايا اكيد مكلتش من الصبح برضو
*ايوه صح وأنت كما روح كل معاها
-حاضر
ــــ فى الطريق
-ايه بقى عاوزه تروحي فين
=اممم معرفش شوف أنت بس يكون مكان هادي ومش زحمه
-هادي
=اه مستغرب ليه
- متوقعتش أنك عاوزه مكان هادي تخيلت أنك عاوزه تروحي الملاهي مثلا
=تؤ تؤ مش بحب الزحمه أنا
-طيب تيجي نقعد على البحر
=ياريت أنا بحب البحر
-وانا بحبك أنتي
=وأنا عاوزه شوكولاته
-والله أنتي رخمه
=حبيبي تسلم من ده زوقك
- أنتي اتعلمتي اللماضه دي منين يا بت
=هههه
-ههههه بتضحكى ماشي خليكي هنا وهنزل اجبلك متتحركيش ماشي
=ماشي
على البحر
كانت تجلس و هى تنظر إلى السماء بهدوء تام
- لدرجه دي بتحبي السما
=..
-ليل يا حبيبتي
=هاا نعم
-انتي سرحانه في ايه
=لا مش سرحانه
-مش سرحانه ايه ده أنتي داخله على نص ساعة ساكته وبصه لسما
=معلش لو اديقت أنا اسفه
- حبيبتي لو فى حاجه فى قلبك احكيلي أنتي مش لوحدك قالها يحوطها بيده
= مش عارفه بفكر في أحداث اخر فتره فى حياتي يعني كانت بدأت تستقر وبدأت اتعافى من التعب النفسي اللى سببته خالتو جدو ما.ت وبعدين عشت عندكم فاكتشف أن لازم اتجوز واحد معرفوش غير من كلام جدو عليه وهو ميعرفنيش اصلا بمجرد أن دي وصيه جدو ولازم تتنفذ وأنت تقريباً ماكنتش طايقني فترة بجد متعبه وذكريات بطردني كوابيس مش بتخلص أنا لحد من كام يوم بس كنت بتمنى أن كله ده يطلع حلم واصحي القي بابا وماما عايشين