الفصل 4
بارت (4)
رواية مقالب ف سكن شباب
كريم/استوب
وقفوا خانق لحد ما اشوف مين اللي بيخبط ممكن يعني يكونوا الجيران يجوا يسلكوا ولا حاجه هروح افتح الباب ونرجع نتخانق تاني بقولكم ايه اعتبروه فاصل اعلاني
ملك/ولا استنا عندك ما تتاخرش عشان انا بخطي الاعلانات ومش بتفرج عليها
وفعلا كريم راح يفتح الباب بس كان عم عبد البواب
عم عبده/جرى ايه يا استاذ كريم من اولها كده خناقات ولا ايه فرجته العماره علينا والجيران بقت تشتكي
كريم/يا بجاحتك يا اخويا مش كفايه اللي انت عملته وانت السبب في الخناقه اللي احنا فيها دي
عم عبده/انا السبب لا يا اخويا انا كلمتكم انا لسه طالع حالا انت هتتبلى عليا ولا ايه يا استاذ كريم
بس فجأة جت عليه ملك
ملك/بقى انت يا عم عبده بتعمل فينا كده تاجل لهم الشقه بتاعتنا انت مش عارف ان احنا اللي بنقعد فيها ولا ايه يا عم عبده
عم عبده/ايه ده انتوا جيتوا لا مؤاخذه انتم عارفين ان ده موسم وما كانش ينفع اسيب الشقه فاضيه انا ما اعرفش ان انتم جايين
ملك/طب احنا دلوقتي نعمل ايه احنا كده بقى مبقاش لينا مكان انت عارف ان ده موسم بتاعنا احنا وما ينفعش نسيب اسكندريه ولا نمشي وبرده ما فيش شقق دلوقتي ان احنا ناجرها في عماير تانيه والعماير التانيه اصلا كل الشقق متاجره فيها
عم عبده/عندي فكره انما ايه تبوسوني عليها او يعني تطلعي من جيبكم عشرينيه ولا حاجه مكافاه
تسنيم/ يسلام وايه الفكره دي بقى
عم عبده/تقعدوا مع بعض والشقه واسعه وكلها اسبوع وهم هيمشوا منها
سيف/ايه اللي انت بتقوله ده اكيد لا طبعا احنا عمرنا ما هنقعد مع بعض انت اتجننت ولا ايه الشقه دي بتاعتنا احنا اللي ماجرينها وهما يروحوا يشوفوا مكان تاني
تسنيم هو انت فاكر ان احنا اللي عايزين نقعد مينفعش اصلا انت ناسي ان احنا بنات وانتم شباب هنقعد مع بعض ازاي اصلا
محمد/هاي انت فاكره ان احنا هنبصلك ولا انتوو مش شايفين شكلكم في المرايا ولا اي
تسنيم/احترم نفسك ياجدع انت انا لحد دلوقتي مش عايزه امد ايدي عليك
محمد/طب تعالي وريني هتضربيني ازاي اهو اتفضلي يلا اضربيني يلا
وفجاه تسنيم اديته بوكس وشه والكل كان مصدوم
يوسف/هه كنت مستعجل اوي كدا يااخويا اهي ضربتك
محمد/اه اي ده دي ايديها جامد اويي
سيف/يالهوي بقولكم ايه يا جماعه انا شايف فكره البواب فكره حلوه جدا وهنستحمل بعضينا ده هي كلها اسبوع واحنا هنمشي وهنسيب لكم الشقه كلها
ملك/بقولكم ايه يا جماعه ممكن تمشه وتشوفوا شقه تانيه في حته تانيه خالص لكن احنا مش هينفع نمشي لان احنا مش جايين نتفسح احنا جايين شغل وده الموسم بتاعنا ومينفعش نسيب المكان لازم تقدرو حاجه زي كدا
محمد/يا سلام ده مين اللي قال لك ان احنا جايين نتفسح احنا كمان جايين نشوف الناس اللي جايه وهي بتتبسط في اسكندريه وكمان نصور السياح ونتكلم عن جمال اسكندريه وكمان الاجانب اللي بتيجي مخصوص وده شغلنا احنا كمان وبرده احنا مش جايين نتفسح احنا كمان جايين لشغل احنا اكبر شركه للدعايه
تسنيم/وبعدين يعني انتم كمان مش عارفين تمشوا ولا احنا كمان مش هنعرف نمشي طب وايه الحل بقا
يتبع