❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 1️⃣ ❵ـــــــارت☟
.*أعشـقه ولڪن في السـر🤎»🥂⸙•♡»))*
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
*
*تم مشاركه الروايه من قناه 𓆩📖✨🌎كوكب الرويات؍ِِ؍ِِ ⃢♡゙𓆪*
*تابع قناه 𓆩📖✨🌎كوكب الرويات؍ِِ؍ِِ ⃢♡゙𓆪*
https://whatsapp.com/channel/0029Vaeq2xMFCCocTw6qmA44
*البارت 1 . . 2 . . 3*🤎🥂
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
البارت 1
تتساقط الامطار بغزاره تعلن عند بداية شتاء قارس البروده
كانت تقفتقف فتاه فى منتصف عقدها الثانى يبدو على وجها إمارات
الحزن وتتساقط دموعها بغزاره تنافس غزاره الامطار كانت تفكر فى ما وصلت اليه من سوء حال كانت تفكر فيما فعلت فى حياتها لتتلقى هذا العقاب الكبير كانت تريد ان تصرخ بكل ما يلقبون بذكور فقط فى بطاقة الهوية تريد ان لو استطاعت ان تبعد عنهم تريد ان تعيش وحيده لا احد يفكر بها ولا هى تفكر فى احد هذه هي نور اسم عكس حياتها ذات السحابة السوداء اقسمت الا تتركها حياتها ذات الوهج الاسود ليس به شعاع نور واحد
تذهب اليها امراه فى العقد الخامس من عمرها ولكننها تبدو اصغر سنا قائلة بعتاب : مش كفاية بقا
تمسح دموعها بسرعة ثم تلتف اليها قائلة : كفاية اية يا ماما
الام بهدوء: عياط و وجع
نور بحزن : انا تمام مفيش حاجة
الام (منال) تربت على يديها وتقول بهدوء : هعمل نفسى مصدقة بس
علشان خاطرى فكرى ترجعى نور الى اعرفها
نور : باذن الله ثم تقول بتساول : حضرتك اية الى صحيكى فى الوقت دا ؟!
الام بجدية : قومت علشان اصلى الفجر
نور بجدية : طب يلا نقوم نصلى مع بعض
..................................
تنهض من الارض قائلة : تقبل الله
الام (منال): منا ومنكم هتعملى اية يا حبيبتى ؟
نور : هراجع شوية ورق
منال : ماشى ياقلبى وتستكمل كلامها برجاء : تعالى يا نور نحضر الفطار مع بعض
نور بابتسامة : حاضر هخلص بس الورق واجيلك
منال : ماشى يا قلبى روحى يلا
تذهب الى غرفتها وتجلس على مكتبها تتفقد اوراقها فالشىء الوحيد الذى يبعدها عن حزنها هو عملها انها تقضى فيه معظم وقتها و بعد مرور وقت طويل تنظر الى ساعة المعلقة بغرفتها تجدها الثامنة تهتف قائلة : ياه انا قعدت ساعتين تذهب الى مكان ما فتجد والدتها تقرا قراءن بصوت عذب جميل وعندما تراها تصدق بالله ثم تقول : خلصتى يا حبيبتى
نور بزهق: اه يا مامى
الام( منال)بجدية : انتى بقيتى تقعدى كتير فى شغلك ومش بتهتمى بصحتك
نورباعتذار : معلش يا قلبى كنت براجع الورق وتصميمات بتاعى الى هقدمها انهارده ثم تقول : وبعدين انا زى الفل
منال : طب يلا نحضر فطار
نور بابتسامة : يلا ثم تقول بتساول : فين بابا؟
منال : بيلبس يا حبيبتى وهو عايز يشرب فنجان قهوه منك
نور بحماس : بس كدا هروح اعمل احلى فنجان قهوه لاحلى بابا فى الدنيا
ثم يخرجون سويا لتدخل المطبخ وتقوم بتجهيز ما طلب منها وتسرح فى الماضى
فلاش باك
يقترب شخص منها فى نهاية عقده الثانى ويهمس لها ببعض الكلمات لتتفاجا به لتقول بابتسامة كبيره :انت اية الى جابك هنا
يبتسم ليقول: اصل باباكى جاله تليفون فجيت بسرعة وراكى
نور بجدية : مش انت الى عايز تشرب قهوه
يقول بجدية : ما انتى عارفة محبش اشرب قهوه غير من ايديكى
نور : على فكره انت بكاش اوى
الشخص : وعلى فكره انا بحبك اوووى
تفوق من سرحانها على صوت القهوه وهى على وشك ان تفسد لتجد دامعة حاره على وجنتها لتمسحها بعنف كانها تعاقبها على النزول لتاخد الفنجان الذى اعدته للرجل الوحيد الذى تحبه وتحترمه
عندما يراها يقول بهدوء ممزوج بابتسامة : صباح الخير يا حبيبتى
تضع ما بيديها على المنضده وتركض نحوه لتقبل راسه وهى تقول : صباح النور يا احلى بابا فى دنيا دى كلها
محمود (الاب) : صباح الخير يا حبيبه بابا
تاتى اليهم الام بسعاده : يلا علشان نفطر
نور بجدية : لا معلش يا مامى انا مش جعانة
الام بحده : هتفطرى معانا بصى على شكلك فى المرايا بقى عامل ازاى
نور بزهق ممزوج بالتعب: مش عايزه يا ماما انا هلبس واروح شغلى
الام(منال ) تنظر الى زوجها الذى يتبعهم بصمت قائلة : رد انت يا محمود علشان انا تعبت من بنتك
محمود بجدية : سيبيها براحتها
منال : اسبها ازاى بص بقى شكلها عامل ازاى انتى عايزه تموتى نفسك
نور بتعب ممزوجه بدموع : كفاية يا ماما انا عايزه انزل
منال بغضب : اتفضلى روحى البسى اعملى الى تعمليه
تتجه نحو غرفتها وتتجه نحو خزانتها تلتقط ما وقع نظرها عليه غير مبالية بما ترتديه فكل الملابس تشبه بعضها
كل الالوان لديها لون واحد كلون حياتها لون الحزن و الارق سيد الالوان "الاسود
.................................................. ...................
كانت تتحرك بخفة ورشاقة وتلقى السلام على كل ما تعرفه لتدخل المكتب الذى تعمل بيه مع العديد من المهندسين للتتفاجا بصديقتها اروى تتجه نحوها بسرعة قائلة : روحى بسرعة لمستر ماجد
تنظر اليها باستغراب وتقول بجدية : ليه فى اية
اروى بجهل: مش عارفة بس هو من الصبح مش طايق نفسه
تقول بسخرية : واية الجديد يعنى ثم تكمل بجدية : انا هروح اشوفه عايز اية
؟
تذهب الى مكتب رئيسها لتلتقى بسكرتيرته .. هى الفتاه بشوشة الوجه الجميلة لكنها تجدها تبحث عن شى ما غير مبالية بما يحدث حولها
لتقول نور باستغراب : انتى بتدورى على اية ياهند
هند بحنق ممزوج بالخوف : ملف ضايع واستاذ ماجد هيخرب بيتى
نور : اهدى بس هتلقيه ان شاء الله
هند بدعاء : يارب يارب ثم تقول :خشى انتى كمان شوفى هيعمل اية فيكى دا انا لسا مهزئنى وخلى شكلى مسخره اادام الى موجود جوه
نور باستغراب : لما حد جوه هخش ازاى
هند باستغراب : مش عارفة بس من الصبح والناس بتدخل عادى
نور : طيب انا داخلة
تتدق الباب لتسمع صوت رجولى يسمح لها بالدخول كانت تمشى بخطوات ثابتة لتلقى التحية عليه ليردها قائلة : اهلا بانسة نور الى هتخلينى اقفل الشركة قريبا
نور باحراج : ليه بس كدا !
ماجد بجدية : مش دلوقتى ثم يقول معرفا : دى البشمهندسة نور ودا البشمندس احمد
تنظر اليه فتتلقى عيونهم لتنظر اليه بصدمة واستغراب وخوف وقلق لتقول بصوت ضعيف للغاية : هو انت؟!!
احمد بسعاده حاول ان يخفيها : اهلا
ليقول ماجد : دى نور من اشطر المهندسين عندى تقريبا كل العملاء بيحبوا يشتغلوا معاها وهتستفيد منها جدا
احمدبغموض : اكيد وهستفيد كتير اوووووى
تنظر اليهم باستغراب ثم تقول موجهها كلامه الى ماجد : شكرا جدا لحضرتك ثم تقول بتسال : ازاى هيستفيد منى؟!
ماجد : هيكون معاكى فتره تدربيه لانه هيشتغل معانا
تقول بحنق : حاضر يا فندم
ماجد : يلا يا بشمهندس ومش عايزك تتعبها
احمد : عيونى
...............................
ليخرجوا خارج المكتب لتذهب الى مكتبها وهو يمشى خلفها دون كلام لتجلس على مكتبها ليجلس امامها ثم يقول : هتعلمينى صح
نور : اكيد
احمد باستفزاز : صحيح نادر عامل اية ؟؟
كانت على وشك ان تنفجر فى وجه لكنها قالت بهدوء بصطنع : يعنى انت مش عارف
احمد بتذكر مصطنع وهو يخبط على جبينه : صحيح دا انا نسيت
نور بحنق : اه لو هنبدا كدا يبقى الاحسن ليك تخرج من الباب دا وتروح لاستاذ ماجد وتطلب منه حد غيرى يساعدك
احمد : صح ما انا نسيت انك مش تعرفى تعملى حاجة
نور بحده : ما انت عارف ان مفيش حاجة مبعرفيش اعملها
احمد بجدية ممزوجة بسخرية : اه بس بتعرفى ازاى تخلى الانسان الى قصادك يضحك عليكى ثم يقول: اه صحيح عينك عاملة اية بقيتى تعرفى تشوفى حلو
تضرب على مكتبها بشده حتى يلتف انظار الموظفين نحوها وهى تقول : احترم نفسك بقا
يقترب اليها احد المهندسين قائلا : فى حاجة يا انسة نور
نور بجدية : شكرا مفيش حاجة ثم تصمت لدقائق حتى يبتعد عنهم ثم توجه نظرها اليه وتقول : اقسم بالله لو فضلت كدا هتشوف نور تانية خالص
احمد بضحك : اه زى ما عملتى مع نادر
نور بحده : اطلع بره يا احمد
احمد بجدية : انا همشى لان كفاية عليكى لحد كدا بس دا مش هيبقى اخر كلام بنا
*الروايه من قناه 𓆩📖✨🌎كوكب الرويات؍ِِ؍ِِ ⃢♡゙𓆪*
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
البارت 2
احمد بجدية : انا همشى لان كفاية عليكى لحد كدا بس دا مش هيبقى اخر كلام بنا
خرج من المكتب تحت انظارها التى ..تملؤها الغضب الممزوج بالحنق .. وظلت تمارس عملها دون كلام مع احد وبعد انتهاء اليوم ..من العمل الشاق تعود الى بيتها ..فتقابل سيده فى اواخر عقدها الخامس فتقول ..لها مبتسمة : ازى حضرتك يا طنط
لترد عليها الامراه ببرود : الحمدلله ثم تقول باستفزاز : اه نسيت اقولك فرح ابنى نور عيونى بعد يومين فى قاعة من اكبر قاعات مصر على دكنوره و ست البنات ولا معقده ولا مغروه زى ناس
تاكدت انهاا تتكلم عنها فشعرت بالغضب ..لكنها اخفته قائلة ببرود مصطنع : الف مبروك ربنا يتممله على خير بعد ازنك لتصعد الى بيتها ..وتفتح بمفتاحها وتضع اوراقها واشيائها على اقرب منضده تقابلها ..وتتتجه نحو مطبخ لترى والدتها .. تطهى اشياء عديده تقترب منها ...وعندما تراها الام تخرج من المطبخ ..وتتركها وحدها لتركض خلفها بسرعة ..وتمسك يديها وهى تقول : خلاص بقا يا ماما متزعليش منى.
تنظر اليها ولم ترد لتكمل كلامها : خلاص بقا يا قلبى متزعليش
منال : انا مش زعلانة منك انا زعلانة عليكى انسى بقا يا حبيبتى
لترد عليها قاطعة لكلامها : ماما بلاش نتكلم فى موضوع دا لانى تعبت وزهقت
منال : ماشى يا نور
نور : طب اية مش ناوية تاكلينى؟!
منال بجدية : استنى بابا يجى وناكل سوا
نور : حاضر يا حبيبتى
..................................................
كان تجلس على لابتوب الخاص بها للتابع اهم االاخبار وكان تتفقد الصفحة الخاصة بها لتجد احد الصفحات تقوم بالاعلان عن احد الاطباء المشهورين فى علاج الطب النفسى قام
ت بتسجيل الرقم والعنوان على هاتفها لم تعرف لماذا فعلت هذا لتفقيق من سرحانها على صوت لاب توب يعلن عن وصول رسالة لها لتفتحها
وكانت مضمونها ( الكلام مخلصش وهجيلك تانى علشان ..... تدربينى)
ظلت تنظر اليها وهى تشعر يالغضب والحنق فتغلق لاب توب وتذهب الى سريرها.. لتنام لتبعد عن كل احزانها فالشىء الوحيد الذى يمكننا به.. ان نبتعد عن الالام والحزن.. هو النوم لنحلم.. بما نريد فالاحلام هى.. النافذه الوحيده التى يمكن ان نرى.. فيها كل ما نتمنى.. ان يحدث
.......................................
فى اليوم الثانى تذهب الى عملها وتذهب الى غرفة رئيسها (ماجد) لتحاول معه ان يجعل شخص اخر يدرب هذا الكائن الغريب وبعد الحاح شديد وافق لتخرج من مكتبه وهى تشعر بالسعاده ولكن السعاده لم تكتمل لانها عندما تدخل المكتب تشاهد صديقتها اروى .زتبكى بحرقة لتذهب اليها مسرعة وهى تقول : مالك يا اروى لم تقدر على كلام ..من كثره بكائها ولكن عنما راتها احتنضنتها بقوه ولتجد العديد .من العاملين ينظروا اليهم لتقول بحده وصوت عالى : كل واحد يروح يشوف شغله يبتعد الناس عنهم خوفا من بطشها وصوتها العالى لتحاول ان تهدى من روعه صديقتها وعندما تهدىء تقولها لها بصوت ضعيف للغاية : الحقينى يا نور
نتنظر اليها بخضة لتقول بجدية ممزوجة بالتساول : مالك يا بنتى
اروى ببكاء : حسام عايزنى اسيب الشغل
نوربحده : انتى السبب انا قولتلك من قبل جوازكم بلاش تخليه ياخد عليكى انتى بتقوليله كل حاجة اه حاضر ماشى
اروى بجدية : مقدرش اقول لا مهما كنت مضايقة او كنت رافضة قراره
نوربحده : يبقى حقه فى الى بيعمله فيكى
اروى : انا عمرى ما كنت بتاعت مشاكل
تنظر اليها بعتاب وتقول : وانا مقولتش تبقى كدا لكن مش كل الى يقولك عليه تقولى حاضر
تنظر اليها ثم تقول بجدية "انامقدرش اعمل حاحة حتى لو كان نفسى فيها غير بعد اذنه
تنظر اليها بحنق ممزوج بغضب لتقول بحده : دا اسمه ضعف
اروى باعتراض : لا اسمه حب عشق خوف على زعل الى بحبه
نور بسخرية : الحب يبقى بالعقل
اروى : لو الحب فيه عقل ميبقاش حب
نور : كتير بيحبوا ويخونوا كتير بيحبوا ويظلموا وحسام زى اى راجل عايز يفرض السيطره عليكى وخلاص وانتى بتمشى وراه من غير عقل
اروى : مش كل الناس زى نادر! على فكره يا نور انتى محتاجة تروحى لدكتور نفسانى علشان تفك عقدتك انتى كدا هتضيعى نفسك
تنظر اليها ثم تقول بجدية : شكرا اووى يا اوى على نصحتك
تنظر ليها لفتره لتحاول تخرج كلام يصلح ما فسادته منذ قليل لتقول بنبره يظهر فيها الحنان : انا اسفة اوووى يا نور بس والله نفسى ترجعى نور الى الى اعرفها نور طيبة البريئة علشان خاطرى متزعليش منى
نور : خلاص يا اروى روحى شوفى شغلك وكمان علشان ورايا شغل
.................................................. ................................................
ظلت باقى اليوم تعمل بشرود وتسال نفسها هل حقا يجب ان اتعالج ؟ هل انا انسانة بدون قلب ؟ ظلت تسال نفسها العديد من الاسئلة التى ليس لها اجابة عندها وبعد انتهاء اليوم انطلقت بسيارتها لتقف امام مبنى كبير لتتجه الى الرجل العجوز الذى يجلس عند البوابة قائلة بتساول : عياده دكتور جاسر هنا؟!
ليرد عليها قائلا: اه فى الدور الخامس شقة رقم 12
تنظر اليه بابتسامة وتقول : شكرا جدا لحضرتك
وبعدقليل كانت تقف امام هذه العياده لتدخل وهى تشعر بخوف والقلق تتتجه نحواللمرضة التى كانت تجلس على مكتبها
قائلة بهدوء : السلام عليكم
تنظر اليها مبتسمة وتقول بطريهة مهذبة : عليكم السلام اومرى
نور بجدية : عايزه ادفع كشف
تقول : طب فيه حجز قبلها
نور : لا مفيش
تقول باسف : انا اسفة جدا لازم يكون فى ميعاد علشان زى ما حضرتك شايفة العياده زحمة
نور : طب انا ممكن ادفع اى فلوس وادخل
تقول باعتذار ممزوج بالاسف : انا بتاسف لتانى مره لازم حجز
كادت ان تتكلم لتقطعها سيده يبدو من ملامحها انها فى اوائل الاربيعنات قائلة : لا حضرتك ممكن تدخلى بس هتدفعى مستعجل
نور بسرعة : اه اوكى مفيش مشكلة
السيده بارتياح : طب هاتى 350جنيه وانا هدخلك بعد المدام الى قاعده هناك قالتها وهى تشير الى احد السيدات الجالسين
نور : حاضر بس معلش هو الكشف العادى بكام
السيده : ب150
نظرت اليها باستغراب ثم قالت وهى تمد يديها بالفلوس : اتفضلى
السيده وهى تلتقط الفلوس بلهفة : شكرا اتفضلى اقعدى هناك وانا هدخلك
تبتعد نور عنهم وتلتف السيده الى الممرضة الذى كانت تتبعهم بغير رضا عما تفعله زميلتها وتقول : اتفضلى دول 250 خدى ليكى 100 وانا هاخد 100 وتمن الكشف معاك
ى
ممرضة : انا مش هاخد فلوس ولو عملتيها تانى هقولك لدكتور جاسر وهو يتصرف معاكى
تقول السيده بجدية : يعنى انا بعمل كدا ليه ؟ ثم تقول بحسره : لولا ان جوزى مش بيشتغل ولو كل يوم مجبش الزفت الى بيشربوا هيكسر عليا البيت انا والعيال
ممرضة : مليش فيه اتصرفى بس من غير كدب وممكن تدخل تقول للدكتور وساعتها هيخرب بيتك
السيده بجدية : اسكتى انتى بس
ويعد قليل تذهب اليها وتقول : دورك يلا
تمشى بخطوات غير ثابتة خائفة متوتره تدخل الغرفة لتتفاجا من شكل الغرفة.وتجد اماها شاب بقدر عالى من جمال ذو جسم رياضى عريض المنكبين وعيون ساحره وجذابة تجذب من ينظر اليه فتخفض عيونها الى الارض لتسمع صوته وهو يقول مرحبا : اتفضلى يا انسة
تقترب من مكتبه لتشم رائحة عطره المميزه فهى تعشق هذه الرائحة فتجلس على الكرسى الذى امامه فيقول مبتسما :اسمك اية بقا
تنظر اليه وهى تقول : نور
يقول بابتسامة تعطيه جاذبية خاصة : حلو الاسم اووى
تنظر اليه باستغراب وتقول بجدية : افندم
ينظر اليها متفحصا ثم يقول بجدية : خلاص متخديش فى بالك يا ترى محتاجة لواحد زى ليه
تظر اليه باستغراب مره اخرى وتقول بتساول :هو انا غلطت فى العنوان
يضحك بقوه ثم يقول : لا مغلطتيش مستغربة ليه
نور بجدية : مستغربة من شكل الاوضة مش موجود فيها غير بيانو ومكتبه ومكتب حضرتك وشازلونج شكله غريب شوية ولون الاوضة ابيض
يقول بهدوء : عادى انا ناس بتقول عليا دكتور مجنون ثم تابع بتساول : تحبى نتكلم فى اية
تصمت نور للحظات ثم تقول بتردد: ممكن اقول لحضرتك حاجة ومش تتريق عليا
جاسر : اكيد
نور : انا مش عايزه احكى بس نفسى اتعالج
جاسر : الجملتين بتوعك بينهم مقابلة زى ما كنا بناخد واحنا صغيرين بس مفيش مشكلة هخليكى تتعالجى
نور : ازاى
جاسر ويخلع نظارته الطبية ويقول بجدية : بلاش تتكلمى على الى مزعلك احكى عن حياتك اكننا صحاب ولحد ما تبقى عايزه تحكى ممكن تتكلمى ساعتها
نور : حضرتك بتتكلم جد المكتب
جاسر : اه طبعا ثم قال : عايزه مواعيد حضرتك اية
انا عندى السبت والاربعاء / او الاحد والخميس شوفى تختارى اية ؟!
نور بتفكير : ممكن االاحد والخميس
جاسر : تمام ممكن بقا حضرتك تنامى على الشازلونج الى هناك دا
تنهض وتتجه نحو الشزلونج فهو شكله غريب للغاية وعندما تجلس يتجه نحوها وهو يقول : عيزانا نتكلم عن اية انهارده
نور : مش عارفة
جاسر : طب انا مثلا اسال وانتى تجاوبى
نور : مش بحب نظام السوال والاجابة دى بحس انى فى نيابة واو مجرمة وحد بيحقق معايا
جاسر بجدية : لا لما تخشى من الباب دا تنسى كل الى مش بتحبيه
نور: وانا مش موافقة
جاسر يصمت لدقائق ليقول بهدوء : طب انا عندى حل انا فى الاول اسالك شوية اسئلة وبعدها انتى تتكلمى اية رايك
تنظر اليق بضيق لتقول بحده : طيب
ظل يسالها لفتره وهى تجيب باقتضاب ليتوقف فجاه عن الاسئلة ليقول بجدية واضحة فى نبره صوته : احنا اتفقنا اتفاق انك هتجوبى على اسالتى لكن مش تقولى كلمة ونصف وخلاص
نور بغضب : انا مبحبش اسلوب الاسئلة والاجابة دا
جاسر بجدية : شكلك عنيده اوووى
نور: لا مش عنيده لكن مش متعودتش اعمل حاجة مش عيزاها
ينظر اليها بسخرية ثم يقول بجدية : معلش استحملينى شوية وبعدين انا خلصت ناقص بقا انتى تحكى عن نفسك عن حياتك وطفولتك
تغمض عينيها لتقول بهدوء : انا البنت الوحيده الى عند اهلى او زى ما بيقولوا الناس الدلوعة كنت بحب الضحك والهزار و بحب الرسم اووووى و كنت بغنى فى المدرسة وبحب العب اوى ومع ذلك كنت بطلع الاولى علطول طول عمرى من وانا صغيره متعوده لو دخلت تحدى انجح فيه مهما كان التمن كنت البنت البريئة الطيبة المجتهده الى بتساعد كل الناس الى المدرسين بيحبوها اى حاجة كنت بطلبها بتيجى ليا مامتى دايما مهتمية بيا بمعنى كان مفيش اى مشكلة فى حياتى كانت اكبر مشكلة بالنسبة ليا ان لعبتى اتكسرت او صحبتى زعلتنى بس
يقول جاسر بهدوء ممزوج بالجدية: من كلامك دا انك حياتك حلوه جدا طول عمرك الناس مهتمية بيكى وبتحبك دايما مركز اول فى حياتك اية بقا مشكلتك
نور: مشكلتى انى وثقت فى الناس ومفيش حد اصلا ينفع نثق فيه
جاسر : الناس حلوه ووحشة زى حياتنا مش كلها حلوه ولا حتى كلها وحشة لازم يكون فيه الاتنين علشان الحياه تعدى
نور: مشكلتى اكبر من سنى
جاسر : وليه متقوليش ان انتى اكبر واقوى من المشكلة اعترافك ان فيه مشكلة هى اول خطوه فى العلاج
نور : يعنى انا ممكن ارجع طبيعية فى يوم
جاسر : انتى اصلا طبيعية بس مشكلتك انك مش عارفة تتغلبى على المشاكل
جاسر : انا هقولك على دواء لو مشيتى عليه صدقينى هتكونى احسن كتير
نور بلهفة : اسمه اية
جاسر : اسمه صلاتك
تنظر اليه باستغراب وعدم فهم ليقول جاسر :اه انتى لو قربتى من ربنا وبقيتى تصلى فرض بفرضه هتكونى كويسة جدا ربنا بينور لينا طريقنا وبيخلى فى حياتنا بركة سكت لفتره قصيره ثم اكمل كلامه : وكمان عايزك تعملى حاجة كمان
نظرت له بتساول فقال بجدية : عايزك اول ما تروحى تقفى فى المرايا وهتحولى تتطلعى عيوبك لو عرفتى تطلعيها وعرفتى تتغلبى عليها صدقينى هتكونى خلصتى نصف طريق العلاج
تنظر اليه بشكر وتقول : انا متشكره جدا لحضرتك
جاسر : بتشكرينى على اية دا شغلى
ثم مد يده بكارت وهو يقول دا كارت بتاعى اى وقت عايزه تتكلمى كلمينى
تنهض وتصافحه وهى تقول : ميرسى جدا لحضرتك
ووتقدم بخطوات قليلة ثم تلتفت اليه وهى تقول بتساول : بكره الخميس اجى لا
جاسر بهدوء : لو حسيتى انك عايزه تتكلمى تعالى
توما براسها ثم تغادر المكان وهى تشعر بالراحة وتذعب الى بيتها لتجد سياره فارهة قريب من منزلها لم تعطى لامر اهتمام لتكمل طريقها لكنها تجد من يمسك يديها لتلف اليه فتشعر بالغضب ممزوج بالعصبية لتقول بحده : عايز اية منى يا احمد
*الروايه من قناه 𓆩📖✨🌎كوكب الرويات؍ِِ؍ِِ ⃢♡゙𓆪*
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
البارت 3
تومى براسها ثم تغادر المكان وهى ..تشعر بالراحة وتذهب الى بيتها تجد سياره فارهة قريبه ..من منزلها لم تعطى لامر اهمية.. فتكمل طريقها لكنها تجد من يمسك يديها فتتلفت اليه وتشعر بالغضب ..ممزوج بالعصبية لتقول بحده : عايز اية منى يا احمد
احمدبجدية : ليه روحتى لاستاذ ماجد وخلتيه يشوف حد غيرك يدربنى
تنظر اليه بغضب قائلة بحده : انتى مالك ؟!
احمد : انا كلمة دى متتقالش ليا لانى انتى بتاعتى يا نور
تقول بسخرية : لو انت فاكر الى فى دماغك دا هيحصل تبقى متعرفنيش
احمد بجدية : نور انا بحبك انا من اول مره شوفتك حبيتك
تنظر اليه بسخرية وتقول : انت متعرفش اصلا معنى الحب ! وكمان انا ولا عندى وقت احبك ولا احب غيرك
يمسك يديها بعنق ويقول بغضب ممزوج بالتصميم: لا يا نور انتى هتحبينى برضاكى اوغصب عنك هتحبينى
تحاول ان تبعد يديه عنها وتقول : انا عايزه اقولك حاجة واحده بس ابعد عنى لانى مش ناقصة مشاكل ولا وجع ا
احمد بجدية : هخليكى ملكة مش هيكون عندك مشاكل خالص
نور بصوت عالى : انت مش بتفهم قولتلك خلاص نور الى تعرفها نور الساذجة راحت
احمد بحده : مش هسيبك والله ما هسيبك
تنظر اليه نظره احتقار وترحل من امامه وهى تشعر بالغضب منه وتشعر بالغضب من نفسها لانها كانت فى يوم تعرفه
تصعد الى.. منزلها فلم تجد احد فى المنزل تدخل غرفتها وتجلس على.سريرها ..وتبكى بكاء مريرا ظنت انها ..سوف ترتاح لفتره لكنها تاكدت انها سوف تظل ..كما هى انسانة بدون قلب بدون روح انسانة ..تكره العالم بكل ما يحمله من تعب ولكنها ..نهضت بقوه وذهبت.. تتوضاء لتلقى حمولها على الله
.................................
اما فى مكان اخر فى احد الاحياء الراقية يوجد العديد.. من الفيلل لكن يوجد فيلة من نوع خاص شكلها ..مميز يوحى بالفخامة ..والبساطة والرقة توجد فتاه فى مقتبل عمرها .. يبدوا عليها البراءه تجلس على ارجوحة.. وتنظر الى ما يدعى ب(التابلت ) تقرا تاره وتضحك تاره ..فيقترب منها شاب ويدفع الارجوحه تلتفت ..نحوه لتظر اليه.. بغضب لتقول : اية يا جاسر الرخامه ديه
جاسر بدعابة وهى يمسك احد جبينها ويقول : بتضحكى على اية
تبعد يده عنها لتقول : اوعى ايدك مش بحب الحركة دى ثم تقول : بتكلم مع واحده صحبتى فبضحك
يجلس بجانبها ويقول : ماشى يا قمرى ثم قال بتساول : مش بتزاكرى ليه
تنظر اليه بضيق ثم تقول : تعبت وزهقت وقرفت من الثانوية العامة تعبت من منظر الاوضة وتعبت من الكتب والمدرسين ابو نظارات كعب كوباية دول بجد اتخنقت.