❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 4️⃣ ❵ـــــــارت☟
لست م̷ـــِْن نسلي
11/12/13
https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J/301
زياد كان ماشي وهي وراه بيلاحظ باب أوضه الضيوف مفتوح شويه صغيره و تغريد واقفه مع نفس الشخص وواضح انهم بيتخانقوا
زياد بتركيز بيفتح الباب فتحه أكبر شويه وهو بيشاور لها تسكت : نهر اسكتي دقيقة عشان تعرفي الحقيقه بنفسك
نهر بتبصله باستغراب وبتسكت وبيتابعوا الحديث
تغريد ببكاء : انت قولتلي أن كده نهر وزياد هينفصلوا وعمك مش هيوافق على زياد بعد ما يشوف صوره مع نهر وانا هاخد زياد حبيبي وانت نهر ايه ده بقى؟!
حسام بعصبيه : وانا ايه اللي عرفني ان الحج ابوها هيودع وبعدين انتي وامك اللي اشتغلتوا من ورا شهري وغدرتوا بيت اتسرعتوا وجبتوا ثعبان عشان يمو..تها وتبقى حاد.. ثه وفا ه طبيعيه بس عمي جاء في آخر لحظه وشافها وانقذها
نهر بتشهق من ورا الباب بصدمه وبتغمض عيونها اللي بينزل منها الدموع بانهيار زياد بيبص عليها بحزن بس كان مصمم تعرف الحقيقه وأنه ملوش ذنب فخلاها
تغريد بعصبيه : بصراحه انت كان كل همك وقتها نهر وبس وانك عايزها ومكنتش مهتم وبتساعدني اوي في زياد فقررت اتخلص من نهر عشان زياد يبقى وحيد بعدين اواسيه واطبطب عليه واخليه يحبني
حسام بضحكه سخريه : ههههههه ضحكتيني والله.. بعدين بيكمل بحده... انتي غبيه خربتي كل حاجه!!
تغريد بعصبيه : انا مخربتش حاجه دي كلها بسبب خطتك الغبيه قولتلي نخلطلهم خمره في العصير عشان ميكونوش واعيين لحاجه وفي الصور يكونوا باينين انهم صاحيين وشوف بسببك بقي عندهم طفل!!
حسام بعصبيه : مش بسببي انا بسببك مش انا اللي قولتلك خليكي معاهم وطلعت اجيب الكاميرا وجيت على المصيبه وانتي كنتي طلعتي دي بسبب عدم رقابتك!!
نهر بصدمه وهي بتفتح الباب كبير : هوووووا انتوووو؟؟؟
تغريد وحسام بيبصوا لهم بصدمه : نهرررر!!... وزي. يي. يا. د!!... انتو هنا من امتى؟؟؟
نهر وهي بتمسك تغريد من رقبتها : همسكك يا مجر.. مه يا قا.. تله انتي السبب في موت ابويا وحسره امي عليا هقتـ.. ـلكم انتو الاتنين ورا بعض انتو الاتنين السبب!!
زياد وهو بيشدها : نهر ابعدددددددددددي سيبيها هتمو.. ت في ايدك!!
نهر بعصبيه وهي بتمسكها أقوى : ما تمووووووووو... ت ما هو ده المطلووووب تمووووو.. ت!!.
حسام بيبص عليهم بخوف شديد وهو عارف اللي مستنيه بيزق زياد لورا وبينط من شباك الصاله
زياد بعصبيه وهو بيبص عليه من تحت : هرررررررب!!
وبتتجمع العيله كلها واخيرا بعد كلام ونقاشات ومشاكل وسحب وبيفكوا تغريد عن ايد نهر وبيعرفوا الحقيقة
حسينه بصدمه : بقى كل اللي احنا فيه ده والبت دي وخصامي مع اختي من تحت راسك يا حسام
معتز بجمود : انا هبلغ الشرطه عليه وعلى كل اللي عمله وهي معاه ومشتركه في كل حاجه
مالك وهو بيمسك بطنه ويبتسم : بقالي يومين مكلتش بس احسن من لقمه حرا.. م!!
وكان ماشي في الشارع وهو بيدور على شغل بيخبط في واحد معدي من الشارع
مالك بعصبيه : ما تاخد بالك يا جدع انـ..... حسااااااام!!!
حسام بيبص عليه بتوتر وبيزقه وببجري مالك بيتصدم وببجري وراه لحد ما حسام كان بيقطـ.. ـع الشارع وو
مالك بصدمه : حسااااااام!!!.... يتبع
#لست_من_نسلي 11
الروايه قربت تخلص 15 أو 16 الأخير، 🥺💔حسام بيبص عليه بتوتر وبيزقه وبيجري مالك بيتصدم وبيجري وراه لحد ما حسام كان بيقطـ.. ـع الشارع وجات سياره معديه بسرعه خبطته
مالك بصدمه : حسااااااام!!!
الناس كلها اتجمعت عليه و صاحب العربيه نزل من العربيه
صاحب العربيه : هو طلع قدامي فجأه والله!!
: طب شوفوا في محفظته معلومه عنه أو حاجه ده ما.. ت خلاص
مالك بحزن : مفيش داعي انا اخوه
: اييييييه ده بجد اخوك؟؟؟... ربنا يقويكم ويصبركم.. والناس بتبدأ تمشي
مالك بحزن وهو بيومئ برأسه للناس وييبص على منظر آخوه وهو ميـ*ـت : ده مال الحر.. ام يا حسام!!
صاحب العربيه بتوتر : ان. ن
مالك بابتسامه حزن : مفيش داعي تقول حاجه وانا كنت موجود وهو فعلا كان بيجري وعدى وهو مش شايف!!
صاحب العربيه بصدمه : انت مالك معتز؟؟؟
مالك بيبصله بتشبيه : ايوه انا بنفسي.. مين انت؟؟
صاحب العربيه بابتسامه : صاحبك علي من ايام الثانويه
مالك بابتسامة : شبهتك فعلا بس كنت عايز اتأكد
علي بتأسف لمنظره : شد حيلك يا صاحبي عشان نشيل الجنا..زه!!
مالك بتذكر وفاق من الصدمه واستوعب الموضوع : معاااك تلفون انا لازم أبلغ اهلي!!
معتز كان قاعد والكل حواليه بيتكلموا في موضوع حسام وتغريد ونفيسه بتتوسلهم يسيبوا بنتها التلفون بيرن
زياد كان هيرد بس ابوه بيسبقه بايده و معتز بيرد على التلفون
: الوووو..... مين؟؟.... مالك!!... و بتتصل ليه مش انـ..... ايييييييييييييه؟؟؟.... حسام!!... انت بتقول ايه؟؟..وبيحط ايده على قلبه والتلفون بيقع من ايده
حسينه بخوف وانهيار : حسام!!.... ماله حسام ابني؟؟.. حد يرد عليا!!
الكل بيجري يمسك معتز وبيقعدوه على الكنبه قبل ما يقع
زياد بصوت عالي : نهرررررر اتصلي على الإسعاف بسرعه!!
نهر بتشيل التلفون من على الأرض عشان تتصل بتلاقي المكالمه لسه شغاله وفي حد بيتكلم
: الوووو بابا سامعني انت كويس؟؟
نهر بترد اول ما بتعرف انه مالك : الوووو مالك عمي تعب فجأه وهنتصل بالاسعاف
: ايييييييييييييه انا هسبقكم على مستشفى **** اساسا احنا نقلنا جـ*ـثه حسام فيها!!
نهر بصدمه : اييييييييييييييييييييييه حسام ما.. ت!!!
حسينه بتسمعها لأنها كانت واقفه جنبها بس الباقي ما بيركزش
زياد بزعيق : يانهر هوا انتي لسه بتتكلمي ما قولتلك اتصلي على الإسعاف!!
معتز وهو بيلتقط أنفاسه بصعوبه : مفيش داعي ولا تتصلوا باسعاف ولا تاخدوني للمستشفى انا خلاص عمري انتهى دي آخره فلوس الحرا..م يا ابني انا كلت فلوس عمك واساساً كل شغلي وعيشتي كانت من حسابه وكنت ساعات بسرق منه فلوس بوجوده ولما ما.. ت والورث اتوزع و ده ما كفانيش وسرقت ورث بنتو ومراته برضو والقصر اللي انتو واقفين فيه ده من فلوس عمكم سامحوووني سامحيني يا نهر على الأقل عشان امو.. ت وانا مرتاح
نهر ببكاء : ابدا مش هسامحك ولا انت ولا حد من العيله دي كلكم اذيتوني وطلعتوا بتئذوا فينا من زمان انا مش قادره أصدق اني كنت بضحك وفرحانه وعايشه وسط ناس وهما اتاريهم من جواهم عايزين يئذوا فينا مش عايزين لينا الخير حتى ابويا لما ما.. ت ما.. ت بحسرته بسبب الصور المفبركه اللي عملها ابنك!!..انتو دمـ.. ـرتوني جيبتولي حاجات انا لو فضلت سنين عمري اتعالج منها مش هتكفيني!!
زياد بترجي وببكاء : وند. مه مش بيشفعلوا يا نهر ارجوكي سامحيه بسرعه
نهر بانهيار : ابدا مش مسامحه مش مسامحه على اللي حصل فيا.... وطلعت على فوق جري
معتز بصوت يكاد يسمع : زياد كل حاجه في حسابي وكل الشركات والقصر ده من حق نهر رد الحقوق يا ابني لأصحابها انا مليش غير مزرعه في البلد وانا كنت كتبت وصيه حرمان مالك من املاكي في المحكمه بس اتاريه كان عنده الحق خليه يأخد حقه فيها انا واثق فيك يا ابني وفي امانتك.. وما.. ت!!
نور بصدمه وهي بتهزه : بابااااااا بابااااااا رد عليا... وبتبص على زياد وهي بتبكي.... زياد بابا مش بيرد عليا خليه يرد عليااااا بابااااااا باااااابااا
وحسينه بتقع على الأرض ورجليها مش شايلاها وبتشد في شعرها وبتخبط رأسها في الحيط مش مستوعبه انها خسرت ابنها وجوزها في نفس اليوم وحرمت من واحد تاني من أولادها !!
: ده كلوا بسبب عمايلنا في نهر اديها آخره الطمع والظلم واكل حق اليتيم واستغليناها بس الندم مش هيفيد!!
نفيسه بخوف : زياد اعمل الإجراءات بتاعت دفـ.. ـنه ابوك وانا ونور وتغريد هنسند حسينه ونروح بالعربيه للمستشفى
زياد بتفكير : هنأخد بابا برضو على المستشفى عايز اعرف سبب الوفا.. ه أصله كان كويس بعدها فجأة كده اتحول.. وبيطلع يجيب مفتاح العربيه وهو طالع بيخبط في نهر بالغلط بيبصلها بعتاب وحزن وهو زعلان منها بس في نفس الوقت مش قادر يلومها وبيروح بسرعه يجيب مفاتيح العربيه وكان لسه هينزل
نهر بجمود وهي بتمسح دمعتها : سمعت انك رايح المستشفى روح مستشفى **** هناك هتلاقي جـ.. ـثه حسام ومالك هناك مستنيكم برضو!!
زياد بيبصلها بصدمه وذهول وفهم ايه سبب تحول ابوه : دي فلوس الحرا..م فعلاً!!
وبيروحوا على المستشفى وهناك مالك بيتصدم بخبر وفا.. ه ابوه وبيعملوا الد.. فنه للاتنين وبعد مسافه الكل بيمشي الا مالك وصاحبه بيبقى معاه بيواسيه
مالك وهو واقف قدام القبـ. ـرين وبيبصلهم بحزن : ربنا يرحمكم دي آخره فلوس الحرا..م
علي بحزن وهو حاسس بتأنيب الضمير من نفسه انه السبب في مو.. ت الاتنين : يلا يا مالك اوصلك بيتك
مالك بحزن : امشي انت متشكر ليك انت عملت الواجب وزياده انا هفضل هنا!،
علي : انا متفهم حزنك بس انت مش هينفع تفضل هنا انا هوصلك
وبعد إلحاح شديد من صاحبه لأنه كان محمل نفسه الذنب رغم رفض مالك
مالك بتنهيده : انا مليش مكان اروحله ولا معايا فلوس انا كل يوم ببات في مكان وعايش على الميه يا صاحبي عشان كده سبني هنا بقى
علي بصدمه لأنه يعلم مقدار ثروتهم : ايييييييييييييه!!.. ملكش مكان تروحله وليك يومين مكلتش!!.. تعالى معايا
وبياخدوا غصباً عنه من ايده وبيعرف بعدها القصه من مالك وبيشغله في شركته عشان كان عايز يخفف ذنبه خصوصاً أن برضو مالك مهندس شاطر
وبعد فتره الشركه أرباحها بتزيد فعلا بسبب شطاره مالك وبيبقى مدير وبيفتحوا فروع تانيه ومالك بيقرر يمسك فرع بره و يسيب البلد كلها لأنه ملوش فيها غير الذكريات الو.. حشه اللي مش عايز يفتكرها وكان ده بعد 7 شهور من وفا.. ه حسام وابوه وفي الفتره دي زياد بيتجوز نهر رسمي و بيكتب كل حاجه باسم نهر رغم رفضها وبيرجعوا يعيشوا في البلد بالمزرعه والبيت اللي باقيلهم
حسينه بفرحه وهي بتبص على اللي داخل : مااااااااااالك!!
مالك بيبص عليها بشوق ممزوج بعتاب : ازيك يا أمي؟؟
حسينه بابتسامه : كويسه الحمد لله بعد ما شوفتك
مالك : انا جاي اعرفك اني قررت اسافر بره البلد خلاص ومش هرجع تاني
حسينه بصدمه : ايييييييييييييه ليه كده يا ابني ليه توجع قلبي زياده مش كفايه عليا خساره ابوك واخوك ودلوقتي انت لالا مش هقدر ارجوك
مالك بحزن : سامحيني يا أمي بس انا هنا مش مرتاح حاسس كأني واحد كنت فاكر اني عايش حياه سعيده وسط عيله وناس بيحبوني بس بعدها اكتشفت ان ده كله كذبه وسعادتي دي وراها ارو..اح واكل مال يتيم وسرقه وظلم حاسس اني كلي نجـ*ـس ومليان أوساخ مش قادر اعيش هنا طيارتي بعد نص ساعه بالظبط!!
حسينه بتبصله بحزن وبتفتكر كلام نهر نفسه وان كلامه صح برضه : خلاص اللي يريحك يا ابني أهم حاجه راحتك!!
مالك بيبتسم لها بحزن وبيقف مسافه بيبصلها بعدها بيروح
نور باستغراب : هوا كان في حد هنا
حسينه : مالك اخوكي جاء وقال انه مسافر ومش راجع تاني كان بيودعني
نور بصدمه ورجليها مش شايلاها : ايييييييييييييه؟!!.. حتى مالك!!.. حياتنا كلها انقلبت في 7 شهور ازاي!!
نهر بتقف قدام المرايا بسعاده وهي حاطه ايديها على بطنها : كلها ايام واشوفك بعنيا يا حبيبي
زياد بابتسامه وهو بيبصلها وهي واقفه قدام المرايا : مش مصدق نفسي كلها ايام وهبقى اب ومن اكتر واحده حبيتها وكنت بدعي في كل صلاه تبقى مراتي
نهر بتبصله وبتبسم وسط فرحتهم بمولودهم اللي في الطريق ولكن هل هتستمر هذه الفرحه طويلا ام هناك خفايا للقدر؟.... يتبع
#لست_من_نسلي البارت 12
البارت الـ 15 الأخير خلاص انا كتبت كل أحداث الروايه بس يمكن يكون في جزء تاني بس بارتاته قصيره خالص من ده يمكن 10 وانزل اتنين في اليوم........ رايكم عايزين جزء تاني؟: زياد الحقنيييي بولد!!!
زياد بخضه : اييييييه!!...وبيشيلها وبينزلها على تحت والكل بينزل على صوتها
حسينه بخوف : هنعمل اييييييه؟؟.. دي شكلها بتولد يا ابني والدنيا ليل مفيش مستشفى في البلد دي و دلوقتي مش هتلاقي دكتور حتى
نفيسه بخبث وهي بتبص على نور : مفيش حل غير تحطها في عربيه نقل التراب بتاعت المزرعه وتطلع على طريق القاهره هتلاقي دكتور ولا مستشفى في الضواحي ولو ما لقيتش اكيد هتلاقي حد عندو سياره ويأخدك وتكون وصلت للقاهره يلا بسرعه استعجلوا!!
حسينه بخوف عليهم : مفيش حل غير ده فعلا يا ابني استعجل
نهر بتعب : مستحيل مستحيل عايزين ساعتين عشان نوصل وزياد معندوش عربيه هيمشي برجليه مستحيل يقدر وحتى لو قدر هيأخد أقل حاجة اربعه ساعات حنمو.. ت كده في الطريق !!
حسينه بخوف وهي بطبطب عليها : متخافيش يا بنتي ومتقوليش كده بإذن الله هتلاقوا عربيه بالطريق وهتأخدكم اتفائلي بس!!
زياد بيشيل نهر وبيحطها جوه في عربيه نقل التراب وبيمسك العربيه من ذراعيها وبيمشي فيها
فضل ماشي بيها مسافه وهو سامع تأوهاتها وخايف عليها بيدعي ربه أن ميحصلهمش حاجه وتيجي عربيه ولا يلاقي مستشفى بيلاقي عربيه ماشيه من جنبه بيوقفها
زياد : لو سمحت مراتي بتولد وحالتها خطيـ. ـره ممكن توصلنا لأقرب مستشفى في الطريق
الراجل بيشاور له بمعنى اركب : اركبوا بسرعه
زياد بيفتح الباب الورا عشان يدخلها بيلاقي اربعه رجاله شكلهم مخيف راكبين ورا زياد بحس ان في حاجه غلط وقفل الباب بسرعه وفضل يجري بس السياره كانت أسرع منه وضر.. بت عليه نا.. ر وأخدوا نهر معاهم!!
زياد قبل ما يغمض عينيه : نهـ.. ـر ااا بني!!
نور ببكاء : طب زياد ممكن يتأذى أو يجراله حاجه
نفيسه بهدوء وهي بتحاول تقنعها : قولتلك هتيجي عربيه تانيه بعد مسافه وتنقله للمستشفى وانا قولتلهم ما يضر.. بوش نار غير على دراعه
نور بخوف : بـ... ب.. س
نفيسه بحده : مبسش قوليلي هتعملي ايه بعد فتره لما أكرم هيسأل على ابنه هتقوليله مكنتش حامل اساساً؟؟.. هتقوليله ايه وريني؟؟؟
نور ببكاء : طب انتي بتساعديني ليه؟
نفيسه بجمود : عايزه الصراحه؟؟.. عشان تا.. ر بنتي اللي اخوكي عشمها فيه وحبته عشان اخوكي التاني اللي ودع وساب بنتي تتمرمط بسببه وعشان اهلك اللي سجنوا بنتي!!...الاختيار عندك يا نور عايزه تطلقي وتتر.. مي هنا في البلد دي مع اهلك اللي فلسوا.. ولا عايزه جوزك وكمان ابن اللي انتي محرومه منه و عايشه في بلد بره مع جوزك اللي بتحبيه!!
نور : انا انا عايزه أكرم وابن واعيش مع أكرم وانا أساساً نهر مش بحبها كنت بلعب عليها عشان انتقم منها لمو.. ت اهلي بسببها وحال الباقي واخويا اللي سابنا بسببها بس مش عايزه زياد اخويا يتأ.. ذى
نفيسه بابتسامة : وده وعد مني اهو زياد اخوكي مش هيجراله حاجه يلا كملي تنفيذ خطتنا !!
نور : حاضر
كانت قاعده في الصاله وهي ماسكه سبحتها وقاعده قلقانه مستنيه مكالمه ابنها وبتدعي ربنا يردهم بسلامه مع حفيدها
: ماما
حسينه بخوف : ايوه في ايه؟؟... في اخبار عن زياد ونهر؟؟
نور بتمثيل الخوف : لا مفيش بس انا خايفه عليهم اوي ومر اكتر من 8 ساعات ومفيش أخبار عنهم انا هروح بطريق القاهره يمكن الاقيهم
حسينه بخوف : لالالالالا مستحيل اسيبك يا بنتي وانتي بنت لوحدك تمشي انتي امانه عندي لحد ما تسافري لجوزك!!
نور بقلق أن خطتها تفشل : يا ماما بس
حسينه بجمود : مبسش يا نور وامشي ما توترينيش زياده كفايه عليا زياد ونهر
نور بتنهد : حاضر يا ماما!!... وبتروح على اوضتها
نفيسه : قالتلك ايه؟؟؟
نور بخيبه : رفضت طبعا
نفيسه بتفكير : طب بصي انا هطلع عند حسينه وهحاول الهيها وانتي اطلعي من باب المطبخ الوراني وفي بدايه البلد هتلاقيكي عربيه الراجل اللي مأجراه
نور بفرحه : ماشي هروح على طول!!... بس مش يمكن يشكوا فيا بعدين
نفيسه بتفكير : سيبيلهم رساله كده انك قلقانه على اخوكي ومراته وهتطلعي تشوفيهم لأنهم اتأخروا وهترجعي... ويلا اتحركي بسرعه!!
بتتحرك على المطبخ ونفيسه بتدخل عند اختها وهي عامله نفسها بتوأسيها وتطمنها
نور بتوصل عند أول البلد وما بتلاقيش عربيه بتمشي مسافه بتلاقي عربيه وقفت جنبها
الراجل : مدام نور.؟
نور بفرحه وهي حاسه انها اجتازت أصعب خطوه : ايوه انا.. وبتفتح الباب وبتركب ورا والعربيه بتمشي بيهم لحد ما بيوصلوا للقاهره وبينزلها في بيت شكله مخيف
نور بخوف : اييييييه ده؟؟... دي مش المستشفى!!
الراجل بهدوء : المدام ولدت هنا وجبنالها دكتوره معرفه لانو لو اخدناها المستشفى هيبقى علينا دليل
نور بفرحه : ايييييييييييه ولدت؟!!
الراحل بيومئ لها بأيوه نور بتنزل من العربيه وهي بتجري بسعاده وبتدخل بتلاقي نهر متخد.. ره في سرير والطفل الصغير جنبها وبيعيط والدكتوره بتحاول تسكته بس مش عارفه
الدكتوره : ليا مسافه بحاول اسكته انا والرجاله بس مش راضي يسكت
نور بتشيله بفرحه لما تشوفوا وبيسكت على ايديها وده بيفرحها زياده وبتحس انها تملكته
نور بفرحه وهي شايلاه و بتبص على نهر بحقد : ابني... انت ابني انا..... ابني انا وبس!!
#لست_من_نسلي البارت الـ 13 الأخير
هعيط معاكوا على اللي حصل ده في نهر وزياد اللي اتغدروا للمرة الألف 😭💔
البارت الأخير هنزله بالليل ❤️