شهر ذات وقعت في حب معاق - الفصل الثاني - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: شهر ذات وقعت في حب معاق
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل الثاني

الفصل الثاني

*ࢪوآيـــهہ/شهر ذات وقعت في حب معاق🧜‍♀️🩷* ​​‏​آلحلقهہ‏‏ 2🩷 🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷 خلصت الكيكه وخرجت عشان اديهالو وكان قاعد على الكرسي بتاعه وهو على رجليه بنوته صغيره اول ما شافني قال: _الكيكه جت اهي يا حبيبت بابا بابا! وانا اللي فكرت الكيكه ليه هو! قربت منهم وانا مبتسمه قدمت الكيكه البنت خدت مني الطبق وشكرتني وراحت تقعد على السفره عشان تاكلو كانت في حدود ال ٨ سنين بريئه رقيقه وجميله جميله زاي باباها.. _بنتك؟ _ايوا _الحواديت اللي كنت بتسألني بعرف احكيها ولا لاء هتبقا عشانها هي؟ _امال عشاني انا !! _اسفه مقصدش بس يعني انا اتفجأت ان فيه طفله _مبتعرفيش تهتمي ب الأطفال؟ _لاء خالص انا بحبهم جدآ وبعرف اكون حنينه عليهم بعرف اكون ام وصاحبه واخت _طب تمام هو ده المطلوب كل حاجه عنها هتعرفيها بكرا واسف اني صحيتك في وقت متأخر لاكن مقدرش أرفض ليها طلب _ولو انا اصلآ كنت صاحيه بعدين ده في الاول والاخر شغلي يا استاذ .. ااا احم انا معرفش اسم حضرتك _يوسف _ده شغلي يا استاذ يوسف _تمام تتأكدي انها نامت بعدين تنامي انتي اوضتها جنب اوضتك بظبط بس الأهم من ده كله ان رونزي بنتي بتتعلق ب اي حاجه بسرعه أشخاص بقا او العاب او حيوانات اي حاجه بتتعلق بيها بسرعه وبتتعب لو الحاجه دي بتفارقها فا لو ناويه تسيبي الشغل في يوم من الايام تقدري تمشي من دلوقتي _مش هسيب شغلي! _مفيش إجازات مفيش حاجه اسمها هزور اهلي _معنديش اهل! بص ليا شويه وقال: _انا عارف انها انانيه مني بس انا في الاول والاخر اب وبيدور على راحة بنتو كل اللي قبلك مشيو عشان الأسباب اللي قولتها دي عشان مفيش واحده وافقت تتنازل عن كل ده فاهمني؟ 🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷 _فاهمه ومقدارك والله .. _طيب لو فيه حد في حياتك وهيبقا في جواز بعد فتره برضو تقدري تمشي عشان زاي ما قولت انا اب بيدرو على مصلحة بنتو مش هقدر اشوفها اتعلقت بيكي ولما حضرتك تتجوزي وتسبيها بنتي تتعب .. _استاذ يوسف اطمن مفيش اي حاجه من دي هتحصل حياتي كلها هتكون تحت امر رونزي قولتها وابتسمت ليه رد ليا الابتسامه حسيت انه ارتاح خدت البنوته ودخلت معاها اوضتها عشان تنام فضلت جنبها بحكي ليها حدوته عشان تنام وبعد شويه كانت نامت حاولت اقوم من جنبها لاكن صحيت وهي بتقول: _عايزه اشرب .. _عيني يا روحي حاضر ثواني واجيب ليكي المياه قولتها وخرجت روحت المطبخ جبت كوباية مياه ليها ووانا راجعه شفته بياكل من الكيكه بتاعتي ابتسمت ودخلت ل رونزي شربت المياه بعدين نامت وطلبت اني افضل معاها عدا كذا يوم وانا علاقتي ب رونزي بتكبر عن اليوم اللي قبله فهمت إن مامتها اتوفت بسبب حادثه وغالبآ نفس الحادثه دي اللي كانت السبب في عجز يوسف . . وعرفت كمان ان العبه المفضله عند مامتها الشطرنج عشان كدا رونزي بتحب تلعبها وعشان كدا كان بيسألني إذا كنت بعرف العب العبه دي ولا لاء كان اب عظيم حنين وجميل اوقات كنت بغير من رونزي انها عندها اب حنين عليها وبيحبها الحب ده كله يا بختها بيه وبرغم عجزه لاكنه ناجح على طول مشغول وراه اجتماعات وعمره ما طلب مني اي مساعده من وقت ما جيت البيت لاكن كان بينبسط لما بيلاقي علاقتي ب رونزي كويسه كنت قاعده بحكيلها حكاية علاء الدين والاميره ياسمين قبل النوم _وبس كدا ياستي اعترف علاء الدين انه مش امير ولا حاجه بس بيحب ياسمين فا ياسمين وافقت تتجوزه وهو مش امير وعاشوا في تبات ونبات _بس هو ينفع اميره تتجوز واحد عادي يا روز؟ _اكيد ينفع _بس هو فقير يعني مش هيديها فلوس ولا دهب وهي اميره لازم تاخد الحاجات دي _صح مظبوط بس عارفه بقا هو ادها اي اهم من كل دول؟ _اي _ادها قلبه _يعني اي؟ _يعني بيحبها والحب هو اللي بيعيش يا رونزي مش الفلوس _صح بس انا ليه مش اسمي ياسمين _انتي اسمك احلى اصلا اسمك مميز _بجد! _ااه طبعآ بجد _انا بحبك جدا _وانا قد الدنيا بس يلا ننام بقا _حاضر تصبحي على خير يا روزتي _وانتي من اهل الخير يا أميرة الاميرات خدت في إيدي الكتاب وجيت اخرج من الاوضه لقيته قدام باب الاوضه قفلت النور وخرجت براحه _حضرتك هنا من بدري؟ _امم _طيب تأمر ب اي حاجه؟ _قهوه عايز قهوه عشان مصدع _عيني حاضر قولتها وحطيت الكتاب في المكتبه وروحت المطبخ وقفت اعمل القهوه دقايق ودخل ورايا وهو بيقول: _متبقيش تحكي للبنت حكايات كلها رومانسيه _تحب احكيلها اي نوع من القصص؟ _الواقعيه بلاش شغل الخيال ده والنهيات السعيده مش كل نهاية قصه لازم تبقا سعيده ويعيشو في تبات ونبات _بس دي بنت يعني مش هحكي عن حاجات حزينه ولا حاجات اكشن اكيد هحكي عن الاميرات _خلينا في النص عشان مش عايزها تتعمق في الخيال وتكبر وتحب ومتالقيش قصتها زاي قصة الحواديت عشان زاي ما قولتلك مش كل النهايات سعيده _حاضر بس لو الحب صادق هيبقا احنا اللي ب إيدينا نخلي النهايه سعيده.. _ما علينا الأسبوع الجاي عندي شغل في تركيا وهتيجي معايا عندك مانع؟ عيني لمعت وهو بيتكلم وبكل تلقائيه قولت: _طبعآ اجي معاك ده انت لو روحت من غيري هقتلك _نعم!! _قصدي يعني اكيد مع حضرتك يا استاذ يوسف _تمام _بس انا معنديش جواز السفر والحاجات دي _انا هتصرف _تمام قدمت ليه القهوه و.. يتبع….*