شهر ذات وقعت في حب معاق - الفصل الاول - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: شهر ذات وقعت في حب معاق
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل الاول

الفصل الاول

*ࢪوآيـــهہ/شهر ذات وقعت في حب معاق🧜‍♀️🩷* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ آلحلقهہ‏ ‏1🩷 🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷 في السابعه صباح بتوقيت القريه كنت واقفه قدام البوتجاز او الشعله زاي ما بيقولو عليها هنا بحضر الفطار بصيت من الشباك لفت نظري ورده حمرا جميله مفتحه في وسط كل الورود خرجت جبتها ورجعت تاني اكمل تجهيز الفطار حضرت ليهم الفطار وبعدين الشاي وبعدها طلعت ل اوضتي كنت رايحه جايه جنب الشباك عايزه اشوفه المفروض إن ده الوقت اللي بيظهر فيه كل يوم مظهرش ليه بقا؟ ثواني وكان ظهر ب اطلالته الي دوبتني في حبه .. الحكايه بدأت لما بابا توفى ومبقاش ليا اي حد في الدنيا بالمعنى الحرفي وقتها صاحبة ماما خافت عليا اعيش لوحدي وجوزتني ابنها .. ابنها اللي هو كراش الطفوله هو اه مبيحبنيش ومتجوزني غصب عنه لاكن انا متأكده اني هعرف اخليه يحبني قطع سرحاني فيه صوت مامته وهي بتنادي عليا _حاضر يا حماتي جايه نزلت ليها ساعدتها في شغل البيت وطلعت تاني اوضتي ابص عليه من الشباك لاكن مكنش موجود دقايق والباب خبط _مين؟ _انا يا روز افتحي فتحت الباب كانت حربوقه بنت خالو قصدي حبيبه بنت خالو _خير يا حبيبه في حاجه؟ _ااه ياسين عايزك في حديقة البيت الخلفيه _عايزني انا؟ _ايوا _هو اللي قالك كدا يعني؟ _ايوا _طيب روحي انتي وانا هنزلو _اوكي قفلت الباب ودخلت ابص لنفسي في المرايا حطيت روج عدلت الجلابيه القطيفه بتاعتي وخبيت خصل شعري اللي كانت باينه في الطرحه ونزلت روحت للحديقة الخلفيه بس مكنش موجود ! دقايق وظهر كريم صحبو _ازيك يا مرات اخويا _اهلآ يا كريم هو فين ياسين؟ _كان هنا ولسه ماشي _اه تمام عن اذنك _استني بس كنت عايز أسألك على حاجه _اي هي؟ طلع علبه فيها خاتم من جيبو وقال: _انا جبت ده للبنت اللي بحبها تفتكري هيعجبها؟ _ده تحفه ده يهبل يا كريم _هتقدملها للجواز _الف الف مبروك _الله يبارك فيكي متشكر انك قولتي رايك لأني حقيقي كنت محتار _مفيش شكر ولا حاجه احنا اخوات وربنا يتمم ليك بخير _يارب يا مرات اخويا يارب ابتسمت ليه وسبته وطلعت اوضتي كنت مستغربه كان عايزني في أي واحنا مفيش اي كلام بيجمعنا اصلآ ميكونش كان عايزني عشان ياخد رأيي في خاتم كريم؟ حاولت اشيل الفكره من دماغي وفضلت اقراء في كتاب قديم لحد ما نمت قطع نومي صوتو معقوله اكون بحلم؟ فتحت عيني لقيته في اوضتي دي اول مره من ساعات ما اتجوزنا يدخل اوضتي!! _تسمحي تقوليلي اي ده؟ قالها واداني ظرف فتحته وانا متوتره ولقيت .. لقيت صور ليا انا وكريم صحبو واحنا في الجنينه الخلفيه لما كان بيوريني الخاتم بصيت ليه وانا خايفه رغم اني معملتش حاجه وقولت: _هو انت شاكك فيا؟ _انا بسألك سؤال دلوقتي اي ده؟ _ده انا وكريم _حلو وضحي بقا معنى الصور _انت بتقول اي انت عارف معنى كلامك ده اي _اي!! _معناه انك شاكك فيا انا وصحبك فوق يا ياسين فوق _انتي طالق .. قطع حبل ذكرياتي صوت السواق: _يا انسه .. يا انسه وصلنا _اا احم طيب احنا كدا فين؟ _انتي عايزه تروحي فين؟ _اي مكان فيه فنادق _هتلاقي قدام في الشوارع الجايه _تمام متشكره اوي نزلت من التاكسي دورت على فندق وبعد ساعه من التوهان في الشوارع اخيرآ وصلت ل فندق حجزت فيه كام يوم وطلعت 🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷 بعد ٢٤ ساعه سفر وساعتين ونص طريق اخيرآ بقيت لوحدي بعد ما أطلقت من اكتر انسان حبيته ب تهمه بشعه في حقي اخيرآ هعرف اعيط بعد ما اطردت من بيته ومن البلد كلها اخيرآ هاخدني اطبطب عليا وأبدا من جديد .. دخلت خدت شاور سخن مختلط ب دموعي المفروض كان يصدقني كان يثق فيا لاكن هو ما صدق مسك عليا غلطه عشان يسبني .. انا اللي غلطانه من الاول كنت حمل تقيل عليه .. خرجت من الحمام اترميت في حضن السرير عدا يوم والتاني والتالت وانا مبخرجش من الاوضه مش باكل مش بتكلم مع حد بعيط بعدين اخد راحه من العياط وانام وارجع اعيط تاني فلوسي كانت قربت تخلص ومكنش هيبقا معايا فلوس للفندق تاني قومت خدت شاور قصيت شعري حطيت ميكب وعملت فنجان قهوه ومن اول بوق من فنجان قهوتي قرارت اني هبدا من جديد هبدأ كأني مفشلتش أبدآ نزلت ادور على شغل لاكن مالقتش رجعت للفندق تاني طلبت الجرايد ودروت على اي عمل في الجرايد برضو مالقتش فتحت موبايلي عملت سيرش عن اي عمل ولقيت .. لقيت شغل كويس بسعر ممتاز وكمان ينفع ابات في شغلي كان الشغل عباره اني اهتم بشخص معاق! مهتمش لموضوع هعرف او لاء قد ما اهتميت اني محتاجه الشغل ده فعلآ رنيت على الرقم الموجود وطلبو مني اجي يعملو معايا انترفيو الاول الوقت كان لسه بدري فا مكنش فيه مشاكل اني اروح دلوقتي حاسبت على الفندق وخدت حاجاتي وروحت للمكان اللي هيكون فيه الشغل كان بيت فخم كل حاجه فيه كلاسيك شيك يظهر ان صاحب البيت ده غاوي انتيكات قعدت في الصالون لحد ما جيه كذا شخص سألوني على كذا حاجه فضلنا كدا شويه لحد ما جيه صاحب الأمر اللي هيوافق بيا او هيرفض دخل ب كرسي بعجل مكنتش شايفه ملامحو اوي لحد ما وصل ل عندي وقال: _سبوني معاها قالها وكلهم خرجو مبقاش غيري انا وهو كنت متوتره قلقانه من نظراته قطع خوفي صوتو وهو بيقول: _بتعرفي تقرأي؟ _ايوا _بتعرفي تحكي حواديت؟ _ايوا _بتعرفي تلعبي شطرنج ؟ _لاء _ليه؟ _يمكن عشان مجربتش _طيب انتي عارفه انتي هتشتغلي هنا اي؟ _ههتم ب حضرتك _لاء حضرتي مش محتاج اهتمام من حد حضرتي مش عاجز حضرتي مش طفل صغير _انا اسفه والله اكيد التعبير خاني _انتي اسمك اي؟ _روز _طيب انتي هتشتغلي شهرزاد يا روز بصيت ليه في ذهول وانا مش فاهمه يقصد اي مشي ب الكرسي قدام مكتبه كلها كتب وشاور عليها وقال: _كل الكتب دي مطلوب منك تقراهالي _ده هيكون شغلي! _في أغلب الأحيان اه ممكن يختلف في مره مثلآ نلعب شطرنج او لعبه جديده او نخرج او تهتمي بيا زاي ما قولتي من شويه .. قالها ب خيبة امل وهو باصص للأرض _طيب تحب حضرتك استلم الشغل من امتا؟ _من دلوقتي فيه مشاكل؟ _لاء خالص _تمام خرج بره الصالون وجت بنت من لبسها باين إنها بتشتغل في البيت خدتني ورتني اوضتي ومشيت فضلت انا برتب حاجاتي وانا بفكر في الشغل الجديد الغريب ده وبفكر في اللي جرالي بفكر في ملامحه حرام شخص زاي القمر زايه يكون معاق ! بس دي حاجه مش ب إيد حد غير ربنا ! لاكن ملامحو تجنن جميل بطريقه متتوصفش عايز يتبروز من جمالو ساعه ورا ساعه ومكنش جيالي نوم الفجر اذن قومت اتوضيت وصليته ودخلت بلكونة الاوضه ولسه هسرح في القمر الباب خبط .. فتحت الباب وكان هو كان قاعد على الكرسي بتاعه وفي إيده طبق فيه توت وفراوله وقالي: _تعرفي تعملي كيكه ب دول؟ ابتسمت ليه وقولت: _اعرف _المطبخ يمين اخر الطرقه قالها واداني الطبق خدت منو ودخلت المطبخ وقفت اعمل الكيكه وانا مستغربه شخصيته حسيته شخص حاد صارم مع الكل بس برضو حسيته طفل صغير عنده خمس سنين يمكن هو الاتنين! عملت الكيكه وخرجت ليه وكان .. يتبع….