بدايه جديدة - الفصل الثالث - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: بدايه جديدة
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل الثالث

الفصل الثالث

*-بـدايـة جـديـدة🧜🏻‍♀️♥↻≯♡゙ُ))* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟏 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟐 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟑 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟒 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟓 🟥🟥⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛ 🟥🟥🟥⬜⬜⬜⬜⬜⬜ 🟥🟥🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟏 🌹🌷 *بداية_جديدة*🌷🌹 🌼 .... *الحلقة الحادية عشرة*....🌼 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 _ اتفاجئ أحمد بـ رد فعل منة ورد عليها قالها : منة ممكن تهدى شوية وأنا مش هزعل من طريقتك دى ولا من كلامك لآنى مقدر الموقف كويس أوى .. لكن كل اللى اقدر اقولهولك إن الآيام بكرة تثبتلك إنى مش ندل يا منة لا عمرى كنت كده ولا هكون لكنى بحاول ارتقي بيكي قبل ما اكون عاوز ارتقي بنفسي للي يرضي ربما يمكن المفهوم مش واضح بحكم إننا كنا بعيد كل البعد عن الفكرة دى لكن نقول الحمد لله إن جه الوقت اللى فهمنا فيه .. أنا نفسي أول اما سمعت من الشيخ مكنتش متخيل حجم اللى إحنا فيه وكنت تايه زيك كده بالظبط بس إحنا وصلنا لمرحلة لازم فيها الاختيار طالما جاتلى رساله من ربنا وعرفت إن طريقه حبي دى حرام يبقي لازم اختار بين رضا ربنا ف البعد وبين إننا نفضل مكملين وربنا مش راضي .. ساكتة ليه ؟ منة : وأقول إيه ؟! أنت قولت كل حاااااااجه كتبت النهاية خلاص وأنا عليا إنى اتقبلها أحمد : المهم تكونى مقتنعه يا منة منة : تفتكر هتفرق كتير !! أحمد : هتفرق فـ راحتك أنتى وإحساسك أنتى لو اقتنعتى من قلبك فعلاََ بجد إن ده الصح ده هيهون عليكي كتير ومش هتحسي بأى وجع لآن هيكفيكي إن ربنا مبسوط منك وراضي أما لو فضلتى مش مقتنعه وشايفه إن اللى قولتله ده كله ظلم منى ليكي هتفضلي تعبانة طول الوقت اللى جاى وأنا ميرضنيش إنك تتعبي والله ما يرضيني .. منة : من غير ما تحلف بس وعن اذنك أنا لازم امشي لآن أكيد قاعدتنا دى دلوقتى حرام برده مش كده ولا ايه😒 ؟! أحمد : ماشي يا منة ماشي اتفضلي _ دفع أحمد الحساب وفي طريقه للبيت فضل متاثر جداََ بكلام منة وزعلان من قلبه عليها وبيسأل نفسه " *هو أنا فعلاََ ظلمتها* ؟ " بس يارب أنت عالم إنى بحبها أوى بس بحبك أنت أكتر ومش عاوز أكون معاها إلا بالشكل اللى يرضيك يارب # *هون عليها وعليا* .. دخل البيت قابلته نور : أحمد أحمد أحمد🗣 أحمد : خيير يا زنانة نور : هو في حاجه كده يعنى يعنى أحمد : أيوة المقدمة دى وراها طلب نزول مفيش عشان تبقي فاهمه نور : نوو مش نزول مانا عارفه ان النزول في البيت ده ممنوع دولياََ😅 أحمد : طيب انجزى يا رخمة عاوزة ايه نور : العيال أصحابي فكروا كده ننزل صورنا على الفيس هنغيرها كلنا سوا هنوحد نفس الصورة اللى اتصورناها سوا أحمد : نعععععععععععم ياختى صور ايه دى اللى تنزليها ع الفيس انتى هبله .. نور : مانا مش هنزل صورتى لوحدى يا أحمد دى أنا وصحباتى أحمد : ماهو محدش بيبوظ الدنيا الا لازفت الصحاب دول نور: أحمد صحباتى كويسين والله وبعدين عادى مالها الصورة يعنى أحمد : منة مش عاوز كلام كتير مفيش صور هتنزل على الفيس صحباتك عاوزين ينزلوا صور ينزلوا ليهم براحتهم انما انتى متبقيش فيها .. انتى لولا ان من جواكى عارفه انها فيها حاجه غلط مكنتيش سألتيني قبل ما تنزليها وكنتى هتحطيها على طول .. تابع لقناة "ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ" علي واتساب نور : طيب فيها ايه مانا الناس بتشوف وشي ف الشارع عادى فرقت ايه بقي أحمد : ف الشارع انتى بتعدى على ناس كتير فبالكتير بتكون نظرة عابرة كده انما على الفيس الشباب بتتفرج وتبحلق في الصور يا ماما ده بالاضافه طبعا لكمية الكوارث اللى ممكن تحصل بسبب الصور اللى ع النت ساعات بتتاخد الصور ويتعمل اكونت وهمى لناس مش كويسه ويوهموا الناس ان دى صورتهم .. نور: طيب ماهى الصورة بتكون مقفولة للاصدقاء وبس أحمد : تموتى ف الجدال😑 وصدعتيني وانتى تضمنى منين ان الاصدقاء دول ميحصلش عندهم مشكلة الاكونت يتسرق او واحده قريب ولد ليها يفتح الاكونت بتاعها او تضيفي حد بالغلط على انه بنت ويطلع ولد وهكذا مشاكل كتير انتى في غنى عنها يبقي ليه يابنتى تحطى نفسك ف خانة القلق نور : طيب حاضر خلاص 🙂.. أحمد : اعدلى فردة الشراب دى الله يكرمك نور : هههههه بقي كده ده انا وشي عثل وكيوت أحمد : ايوة على يدددددي ناوليني اللاب بقي افتح الفيس شوية اطمن ع الواد حسن وأول ما يفتح الفيس يشوف .. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟥🟥⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛ 🟥🟥🟥⬜⬜⬜⬜⬜⬜ 🟥🟥🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟐 🌸 *بداية_جديدة* 🌸 🍃... *الحلـقــــــة الـ12*...🍃 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 أول ما أحمد يفتح الفيس يلاقي بوستات على صفحة منة من صحباتها بيطمنوا عليها لآنها تعبت فضل يفكر كتير ومبقاش عارف إزاى !! هو لسه سايبها معقولة تعبت بسبب اللى حصل بينا النهاردة ؟!! بقي في حيرة ونفسه يكلمها يطمن عليها وبيصبر نفسه بمتابعه كلام صحباتها يمكن يعرف اى حاجه تطمنه فضل على نفس الحال ده لحد ما لقي رسالة من حسن حسن : أأأأأه يا واااااااااطى أنت ما صدقت انى سافرت ولا ايه تصدق تليفونى فصل من كتر ما بتتصل بيا أحمد : معلش يا أبو علي والله غصب عنى انشغلت شوية طمنى عليك أخبارك ايه ؟ حسن : كله تمام الحمد لله .... مقريفنى شوية واحد معايا في الشغل حاططنى فوق راسه مش عارف ليه أحمد : معلش هو ف أى مكان شغل لازم يبقي في واحد غلس كده يعكنن على اللى حواليه أنت سلم أمرك لله واشتغل وملكش دعوة بأى حد وإن شاء الله ربنا هيسترها معاك حسن : كله على الله .. أنت ايه الدنيا معاك ؟! أحمد : ولا أى اندهاااااااااش امتحاناتى كمان اسبوعين النفسيبه تحت الصفر ومليش نفس لحاجه ها ؟ أكمل ولا كفايه نكد كده حسن : *قولتلى يا أحمد البلوك منين 😂؟!* أحمد : لا وعلى ايه من غير بلوكات الدنيا حلوة والنفسيه رايقه والظروف توووحفه من كتر الانشكاح بفكر جدياََ ف الانتحار 😅 حسن : هههههههههه طيب اهدى بقي وقولى حاجه حاجه كده مالك ؟ أحمد : جدول الامتحانات نازل بدرى عن ميعاده حوالى أسبوعين وحاسس انى لايص مش هعرف ألم نفسي خالص لا مذاكرة ولا مراجعه حسن : أحمد أنت # *بتشتغلنى أنت من امتى الامتحانات عملتلك مشكلة ما انت متعود تلم المادة في اليومين اللى قبل الامتحان وبتعدى الحمد لله وماشاء الله معندكش دم ومبتكونش خايف اصلا قولى حصل ايه* ؟؟ في حاجه مع نور . أحمد : لالالالا نور تمام الحمد لله ربنا يهديها ويبارك فيها يارب حسن انا سيبت منة حسن : يعنى ايه سيبتها !! أحمد : يعنى سيبتها خالص يا حسن بعدت عنها لحد ما أكون قادر اتقدملها وبما إنى مستقبلى غامض يبقي هتكون اتخطبت قبل ما اثبتلها انى مبعتهاش حسن : لالا لا اهدى عليا كده وفهمنى ايه اللى حصل بالظبط أحمد : كل ما ف الموضوع ان حصل موقفين ورا بعض هزونى جدا من جوا خلونى غيرت مفاهيم كتير اوى اوى اولهم موقف نور مع زميلها وتانيها كلام الشيخ في الدرس عن الحب والعلاقات الموقفين دول أكدولى أن اللى انا كنت فيه ده غلط جدا ومش بس بأذي نفسي لآ ده أنا كمان بأذيها هى أذى كبير واللى بيحب حد مينفعش يأذيه.. حسن : لا حول ولا قوة الا بالله والله ماان عارف اقولك ايه انت صح ف كل اللى قولته بس هى زمانها تعبانة دلوقتى أحمد : أنا متأكد من انها منهارة وانها حاسه انى خذلتها بس يعلم ربنا يا حسن ان من كتر حبي فيها مهنش عليا ابقي سبب بعدها عن ربنا انا واثق انها هتتعب دلوقتى شوية بس بعد كده هتعرف الصح وهتعمله وعلاقتها بربنا هتبقي احسن بكتير من الاول منة قلبها طيب ونقي اوووى اوووى وانا وجودى ف حياتها كان مخليها # *مغيبه عن الصح والغلط عن الحلال والحرام* حسن : طيب وأنت ظروفك ايه ف البيت يعنى صعب حتى تربط كلام مع اهلها أحمد : أولاََ انا ابويا مسافر وانا استحاله اعمل اى خطوة من غير وجوده وهو بينزل كل صيف اجازة 3 شهور ثانيا انا مش عاوز اشيله كمان عبء خطوبة وجواز مش كفايه بيصرف عليا لحد الآن وانا شحط مفروض اكون مسئول عن نفسي وكمان انا نفسي اخطبها بفلوسي انا اتعب عشانها وظروف البلد تفرح ماشاء الله😒 يعنى هيبقي صعب الاقي شغل بالشهادة .. عارف التفكير بس في كل ده بيخلى الدنيا # *تسود ف وشي* حسن : استهدى بالله طيب بس كده أحمد : لا اله الا الله حسن : الامور مبتتاخدش كده يا أحمد روق وسيبها على الله هيحلها من عنده أحمد : تصدق بالله .. الحاجه الوحيده اللى بقت تريحنى كده لما بروح اصلي بقيت بستنى من الفرض للفرض بيهون عليا كتير حسن : طبعاََ يا عم دى احلى حاجه والله تحس انك عايش فعلاََ مش الموت بالحيا اللى كنا فيه.. أحمد : حسن انا نفسي اطمن عليها حسن : عندى فكرة يا ابو حميد أحمد : قووووووووووول حسن : تدفع كام ؟!! أحمد : ياض بلاش ندالة قول ورحمة ابوك حسن : قول لا إله إلا الله يا واد ومتحلفش كده تانى ( *لانه لا يجوز الحلف بغير الله❌*) أحمد : لا إله إلا الله محمد رسول الله قول بقي حسن : تخلى نور اختك تكلمها تطمن عليها.. أحمد : مممممم طيب إزاى ماهى كده هتحس أن أنا اللى مخلي نور تكلمها وأنا مش عاوزها تتعشم فيا تانى لآنى مش عارف بكرة في ايه حسن : يا عم مش انت قايلي كانت هتموت وتتعرف على نور قبل كده وانت اللى كنت رافض كأن بقي نور هى اللى حبت يعنى تتعرف عليها وأنت متعرفش رسي بس أنت نور على الليله وهى هتساعدك أحمد : يادي النيلة أنت عاوزنى احكى لنور كل ده.. حسن : ماهو يا أحمد أنت بتفهمها الصح والغلط وعلى فكرة انك تحكيلها الموقف ده هيفيدها كتير وهيساعدها ف اللى جاى نور بر ده في سن مراهقه وانت عارف السن المهبب ده بيتضحك عليه بكلمتين أحمد : لالالا فكك م الحوار ده خالص انا هفكر ف حل تانى واتصرف بتعرف تكلم الحاجه كويس ولا ايه النظام ؟ انا ظبطلها كل البرامج الصوتية حسن : أيوة تمام الله يكرمك يابو حميد بتقولى والله انك بتعدى عليها كل يوم أحمد : عيب عليك يا عم ماهى زى أمى بالظبط حسن : تسلم يارب هطير أنا دلوقتى أحمد : اشطة سلاموز _ ويروح أحمد تانى على صفحة منة عشان يطمن هل في جديد ولا لآ لكنه يتفاجئ 😳 نكمل معا باق الحلقات باذن الله. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ‏ 🟥🟥⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛ 🟥🟥🟥⬜⬜⬜⬜⬜⬜ 🟥🟥🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟑 🌷 ... بداية_جديدة... 🌷 🌼 ... الحلقة الـ13...🌼 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 يتفاجئ أحمد بإنها عملتله *بلوكـ* .. اتضايق جداََ أحمد عليها وكان خايف تكون تعبانة بجد وفضل يفكر ممكن يعمل ايه عشان يقدر يطمن عليها لحد ما افتكر كلامـ حسن ليه إنه يخلي نور تتعرف عليها وتكلمها أحمد : نور نووووووووووور نور : ايه يا أحمد في ايه ؟ أحمد : عاوزك فـ موضوع مهم ركزى معايا بس شكلك حمارة ومش هتفهمى نور : متغلطش بس وقصر قول عاوز ايه أحمد : شوفي يا نور انتى طبعاََ عارفه انى كنت بحب زميلة ليا في الكلية اسمها منة نور : ايووون عارفه وعارفه كمان ان بقالك فترة مش بتكلمها بس مش عارفه السبب ايه أحمد : السبب يا ستى أن اللى مرضاهوش على أختى مينفعش ارضاه لبنات الناس ولآن أى علاقه مترضيش ربنا محكوم عليها بالفشل حتى لو كملنا سوا مكناش هنبقي سعدا مع بعض نور : انت قولت لـلبونية كده أحمد : احم أأه قولتلها كل الكلام ده بصراحه وهى عملتلى بلوك نور : ده أقل واجب وربنا أحمد : يا سلام!! هو انا يابنتى سيبتها عشان واحده تانية ؟ ده انا سايبها لمصلحتها عشان ربنا والله نور : بص يا أحمد الموضوع يوجع منة من كذا سبب *أولاََ* يوجعها أوى أن الفكرة جت منك انت مش منها هى حاجة زى دى توجع البنات اوى انها كانت راضيه بحاجه غلط وحرام وييجي بقي الولد هو اللى يقولها لا كفايه *ثانيا*ََ دماغها هتفضل تجيب وتودى يعنى هو دلوقتى بس افتكر ان اللى بينا حرام ما كان م الاول علقنى بيه ليه ووجعلي قلبي وخلاص وفضلت متعشمة ع الفاضي *ثالثا* بقي لما تكون عودت البنت على حاجه وجيت اخدتها منها بتبقي عاملة زى الطفله اللى بعدوها عن #أمها بتحس انها تايهه كده ومهزوزة أحمد : يخرررربيييييييتك انتى عرفتى ده كله منين نور : أحمد أنا عندى 16 سنة وشهور يعنى قول 17 يعنى كبيرة مش صغيره المهم بقي مش دى مشكلتنا دلوقتى مشكلتنا ف البت الغلبانه دى اللى زمانها عماله تدعى عليك أحمد : بس يا بت تدعى عليا ايه لا منة متعملهاش نور : ممكن بس ربنا يكفيك شر البنت وهى موجوعه أحمد : نور أنا عاوزك تساعديني نور : قولى مطلوب منى وانا ف ضهرك يا عم أحمد : منة كان نفسها من زمان تتعرف عليكي بما انك اختى الوحيده وكده فأنتى هتبعتيلها ادد وتقربي منها وتطمنى عليها كل فترة بس من غير ما تعرفيها ان انا اللى عاوز كل ده قال يعنى من نفسك وكده نور : مممم وهى غبيه يعنى عشان تصدق ان انا فجأة هفت عليا اتعرف عليها أحمد : حتى لو حست يا نور ان انا اللى وراكى مش عاوزها تتأكد عشان متفضلش رابطة نفسها بيا بس نور : ماشي اكلمها امتى طااه ؟ أحمد : ياريت لو دلوقتى يا نونو نور : دلوقتى بقيت نونو 😒 أحمد : بطلى لماضه بقي وابعتيلها يلا 👈وفعلاََ تفتح نور الفيس وتعمل سيرش على اكونت منة وتبعتلها ادد وبعد دقايق معدودة تقبل منة وتظهر على وش أحمد علامات السعادة والراحه☺ أحمد : يلا نور بالله عليكي خشي كلميها نور : يا عم مش ف ساعتها كده الصبر أحمد : يلا يا نور بقي عشان خاطرى نور : حاضر طيب وتبعت نور لـ منة أول رسالة نور : احم احم ممكن ادخل منة : اتفضلي ^_^ نور : عاملة ايه بقي ؟ منة : الحمد لله بخير ... أنتى ازيك ! نور : زى الفل الحمد لله طبعاََ أنتى مستغربة ايه اللى جابنى عندك حشرية انا مش كده منة : لا طبعاََ حبيبتى شرفتيني نور : أصل في الحقيقه أنا معنديش أخوات بنات زى ما أنتى عارفه ولا برده أصحاب فكنت قاعده مخنوقه دلوقتى فسبحان الله لقيت اسمك في الاسامى المقترحة قدامى جاتلى فكرة انى ابعتلك واكلمك منة : شرف ليا يا كتكوتة نور : الله كتكوتة انا محدش دلعنى كده قبل كده منة : خلاص يا ستى يبقي اسم الدلع بتاعك بعد كده كتكوتة نور : *هييييييييييييييه حبيكي بقي :* يقترب أحمد ويجلس بجوار نور وينظر إلى المحادثه بينهم أحمد : يخربيت فقرك عيلة ده أنا ذات نفسي صدقتك واتأثرت بالدخلة اللى دخلتيها على البت نور : عشان تعرف بس أختك مش قليله في البلد دى أحمد : حبيبتى يا نونوووووو اموووووووووواااااااه _ امتد الحديث بين منة ونور لقرابة ساعتين متواصلين تعارفوا على بعضهم البعض ويأتى كالعادة يوم الخميس ودرس الشيخ على في المسجد أحمد : ازيك يا شيخ على : الحمد لله في نعمة .. أنت عامل ايه ؟! أحمد : تمام والله الحمد لله بس بستأذنك بقي هوقف الدرس كام اسبوع كده لحد ما اخلص امتحاناتى عشان هتبدأ الاسبوع الجاى ان شاء الله دعواتك على : ربنا معاك وييسرلك أمرك يارب ان شاء الله صلوا عـ النبي بقي يا شباب قبل ما نبدأ موضوعنا النهاردة _ اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام على : بمناسبة الصلاة على النبي معلومة كده للى ميعرفهاش أفضل صلاة على النبي هى الصلاة الإبراهيمية اللى هى " *اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل غبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد* " ندخل بقي فى موضوعنا وهو 🌼 *حُسن الظن بالله* 🌼 *ربنا سبحانه وتعالى بيقول في حديث قدسي أنا عند ظن عبدي بي؛ فإن ظن بي خيرًا فله، وإن ظن بي شرًا فله* يعنى على قد ما هتتوقع من ربنا سبحانه وتعالى هتلاقي تلقي أخت فاضلة يائسه من إن ربنا يكرمها زوج صالح يتقي الله فيه والآخ يائس من إنه يلاقي وظيفه ويتزوج. وغيرهم يائسين من الانجاب ودايماََِ مفترضين الوحش في حياتهم وقيسوا على كده مواقف كتير جداََ جداََ بنمر بيها في حياتها بتثبتلنا قد إيه إحنا بنسئ الظن بالله زى مثلا اللى بعيد عن ربنا ويقولك أنا عارف نفسي مش هتعدل وداخل النار داخل واللى ييأس من رحمة ربنا بيه واللى ييأس من هداية ربنا واللى ييأس من مغفرة ربنا وهكذا والغالب بقي اللى بييأس من إجابة الدعوة يقولك أصل أنا عارف ربنا مش هيستجيب ليا أو مثلاََ اصلي عملت ذنوب كتير فربنا مش هيحققلى اللى بتمناه 😞 طيب عاوزين نفهم يعنى إيه ظن أصلاََ يعنى ربنا بيقول أنا عند # *ظن عبدى بي* أى ظن ده يا رب🤔 ؟! معنى ظن عبدي بي: *ظن الإجابة عند الدعاء، وظن القبول عند التوبة، وظن المغفرة عند الاستغفار، وظن المجازاة عند فعل العبادة بشروطها، تمسكًا بصادق وعده* بالتالى مهما عملت ذنوب أحسن الظن في ربك إنك لما تستغفره هيغفرلك مهما كنت بعيد عن ربنا أحسن الظن في ربك إنك لما تتوب هيتقبلك مهما الدنيا قفلت في وشك وبقيت محبط من ظروف الحياة أحسن الظن بربك إنه هيفرجها عليك😃 وهيكرمك ويرزقك من فضله لما تتقرب لربنا سبحانه وتعلاى بـ عبادات بيحبها أحسن الظن بربك إنه هيجازيك خير كبير عليها.. نيجي بقي للجزء المهم وهو إجابة الدعوة.. ملخص دعوتك قاله سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام في الحديث الشريف حين قال: *ما من مسلم يدعو بدعوة ليس فيها إثم ولا قطيعة رحم إلا أعطاه الله بها إحدى ثلاث: إما أن يعجل له دعوته، وإما أن يدخرها في الآخرة، وإما أن يصرف عنه من السوء مثلها، قالوا: إذن نكثر، قال: الله أكثر.* 👈يعنى مش لازم الدعوة تتنفذ ف الحال يا عم لو الدعوة خير ليك هتتحقق على طول أو هتتحقق في الوقت المناسب ولو مش خير ليكي هيصرف عنك السوء يا إما هيدخرهالك للأخرة يعنى ف كل الحالات أنت كسبان وده من عظم رحمة ربنا سبحانه وتعالي.. كده خلصنا يا شباب ولو في أى سؤال حضروه المرة الجاية أحمد : يا شيخ اومال فين موضوع الخطبة والزواج على : فاكر والله يا ابو حميد مش ناسي بس حد من الآخوة الكرام طلب الحديث عن الموضوع ده فحبيت ألبي رغبته أشوفكم علي خير المرة الجاية وربنا يوفق كل اللى فـ امتحانات أحمد : خلاص يبقي نأجل الموضوعين دول لحد ما اللى بيمتحنوا يخلصوا ان شاء الله على : بأمر الله .. السلام عليكم نكمل معا باق الحلقات باذن الله. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 . ‏ ‏ 🟥🟥⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛ 🟥🟥🟥⬜⬜⬜⬜⬜⬜ 🟥🟥🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩 𝑷𝑨𝑹𝑻 14 🍃 *....الحلقة #الـ14....*🍃 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ينتهى الدرس ويخرج أحمد من المسجد وفـ كل مرة بيتعلمـ فيها حاجه جديدة بتتحفر فـ ذاكرته وبيعيش بيها حياته وأول ما يوصل عـ البيت أحمد : ايه يا نور كلمتيها تانى ؟! نور : أيون كل ما بنفتح بنتكلم أحمد : اومال مش بتوريني الكلام ليه ان شاء الله !! نور : نووو يا أستاذ إحنا متفقناش على كده إحنا اتفقنا إنى أقرب منها عشان أطمنك عليها وبسسس إنما مينفعش أوريك كلامنا سوا أحسن تشوف حاجه هكا ولا هكا🙈 أحمد : ماشي يا ست الكتومة .. المهم هى كويسه يعنى ؟ نور : آه الحمد لله بخير بس خايفه ياعيني من الامتحانات أحمد : أيوة ربنا يعينها يارب اومال انا اعمل ده أخر ترم ونفسي اخلص منه بقي😤 نور : هتخلص ان شاء الله عشان نفرح فيك بقي أحمد : لا أنا شيلت الموضوع ده من بالي الفترة دى نور : يعنى ايه ان شاء الله أحمد : سبيها على الله انتهى اليومـ واستيقظ أحمد في صباح اليوم التالى واستعد لـ صلاة الجمعة وتأتى الخُطبة ☆ *معلومه فقهيه مهمه👇🏻*☆ 👈 *هل الإنسان مخير أم مسير ؟!* سؤال مهم خطر ف بالنا كلنا هل إحنا عايشين في الدنيا باختياراتنا ولا مقدر لينا كل شئ من ربنا ؟! فإن كل ما يجري في هذا الكون مهما صغر أو عظم هو بقضاء الله تعالى وقدره وسبق علمه به في سابق أزله، كما قال الله تعالى: *إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَر*ٍ {القمر: 49 } وقال الله تعالى: *مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير*ٌ. وفي الصحيحين أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " *إن أحدكم يجمع خلقه في بطن أمه أربعين يوماً نطفة، ثم يكون علقة مثل ذلك، ثم يكون مضغة مثل ذلك، ثم يرسل إليه الملك فينفخ فيه الروح، ويؤمر بأربع كلمات، بكتب رزقه وأجله وعمله وشقي أو سعيد..*" إلى آخر الحديث. وفي صحيح مسلم أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: كتب الله # *مقادير الخلائق* قبل أن يخلق الخلق *بخمسين ألف سنة*.وفي سنن أبي داود والترمذي أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " *إن أول ما خلق القلم، فقال له اكتب، قال: وما أكتب يا رب؟ قال: اكتب مقادير كل شيء حتى تقوم الساعة.* وفي حديث مسلم: كل شيء بقدر حتى العجز والكيس. ويدخل في عموم شيء أفعال العباد، وهي تشمل حركاتهم وأفكارهم واختيارهم فكل ما يعمله الإنسان أو يحصل من خير أو شر فهو مقدر قبل ميلاده. *ومع ذلك فقد جعل الله تبارك وتعالى للعبد اختيارا ومشيئة وإرادة بها يختار طريق الخير أو الشر، وبها يفعل ما يريد، وعلى أساسها يحاسب على أفعاله التي اختارها لنفسه لأنها أفعاله حقيقة، ولذلك فالاختيار مع وجود العقل وعدم الإكراه هو مناط التكليف إذا فُقِد ارتفع التكليف. ومن رحمة الله تعالى بعباده أنه إذا سلب ما وهب أسقط ما أوجب.* ومما يدل على خلق الله لأفعال العباد قوله تعالى: *وَاللهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُون*َ{الصافات: 96} وقوله تعالى: *وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّه*ُ وفي الحديث: *إن الله خالق كل صانع وصنعته.* رواه الحاكم وصححه، ووافقه الذهبي والألباني. 👈 *يبقي نفس السؤال هل أنا مخير أم مسير ؟!* شوف يا سيدي أنت مُقدر لك أهلك وعملك ورزقك وزواجك وأبناءك وكل من قابلتهم في حياتك وكل ما مررت به من بلاء أو من فرح مكتوب لك عند الله من قبل أن تُولد ولكن يبقي ما أنت مخير فيه وهو عملك أى ما أنت مكلف به في الدنيا لآن هذا ما ستُحاسب عليه يوم القيامة اسأل نفسك هذه الآسئله وستعلم أنت مخير أم مسير ! هل أنت مسئول عن من وجدت في أهلك ؟ لآ هل أنت مسئول عن أنجبت أو لم تُنجب ؟ لآ هل أنت مُحاسب على أنك دخلك قليل ؟ لآ هل أنت ستٌحاسب على عمرك طويل كان أم قصير ؟ لآ *إنما أنت مُحاسب على صلاتك وصيامك وعبادتك إلى الله وإيمانك بالرسل والآنبياء وتطبيقك لشرع الله ومُحاسب على عمرك فيما أفنيته وهل كنت متسامح أم لا هل كنت كريم أم لا هل تساعد غيرك أم كنت حقود تتمنى الشر لغيرك كل هذا وأكثر أنت محاسب عنه بالتالى أنت مخير فيما أنت مُحاسب عنه لكى يكون هناك جنة ونار أما ما لم تكن محاسب عنه فأنت به مسير وفقاََ لما قدره وكتبه الله لك قبل أن تولد ولكن ما أنت مخير به فهو أيضاََ يقع تحت علم الله* 👈بمعنى أنت مخير في أشياء ومسير في أشياء أخرى ولكن حياتك بالكامل من يوم ولدت إلى يوم تموت في كتاب عند الله يعلمه لآنه العليم الخبير لديه علم مسبق بكل شئ يتكون عليه في الدنيا حتى اختياراتك وعباداتك وكل شئ ومحدش ينسي كلام الله عز وجل حين قال " *وقل اعملوا فسيرى الله عملكم* " إذاََ أنت مسئول عن عملك في الدنيا لآنك مُحاسب عنه يوم القيامة وقال تعالى " *أدخلوا الجنة بما كنتم #تعملون* : إذاََ دخولك الجنة أم النار مرهون بما كنت تقوم به من أعمال في الدنيا خيرها وشرها .. تقبل الله منا ومنكم صالح الآعمال تنتهى الصلاة ويرجع أحمد على البيت ويبتدى خطته للمذاكرة وف كل يوم يطمن على منة من نور أخته عاملة إيه فـ امتحاناتها وكانت بتطمنه وييجي يومـ من امتحانات منة وتقابل صاحبتها إيمان إيمان : بقولك إيه يا منون .. ناوية على ايه خلاص فاضل ايام ونخلص امتحانات وهنتخنق ف الصيف من الملل منة : مش عارفة والله يا ايمي بس لو لقيتي حاجه كويسه ينفع تتعمل أو كورس مثلا قوليلي .. إيمان : مممممم منة أنتى لسه موضوع أحمد ده مأثر فيكي ؟! منة : عادى يا إيمي كل حاجه بتاخد وقتها بتروح الحمد لله على كل حال :) الحلو فـ الموضوع إنى اتعلمت كتير أوى أوى وإن شاء الله مش هأذى نفسي تانى لآن مفيش أى حد يستاهل إيمان : طيب ليه متقوليش إن أحمد كان صادق ونيته خير فعلاََ منة : أنا عارفة إن أحمد صادق في كل كلمة قالها بس عارفة يا ايمي الصدمه في أولها صعبه صعبه اوى بتشكك ف كل حاجه حتى ف نفسك لكن بمرور الوقت بتبتدى تُدركى الصح من الغلط ومنكرش على قد وجع قلبي اللى ماليني ببعده على قد مانا بقول على رأى أحمد القرب من ربنا أهم من القرب من الناس كان ايه هيفيديني لو علاقتى بأحمد حلوة وعلاقتى بـ بربنا مهزوزة إيمان : معاكى حق والله .. صحييييييح أنتى لسه بتكلمى أخته ؟ منة : نور دى بنوتة زى السكر أنا حاسة إن أحمد اللى ورا إنها تتقرب منى كده بس الله أعلم يعنى ع العموم مش فارقه كتير يكفيني إنى كسبت بنوتة عسولة زيها كده وفعلاََ مهونة عليا كتير والحلو فيها بقي يا إيمي إنها مش بتجيبلي سيره أحمد أبداََ إيمان : طيب كويس والله .. ماشي يا ستى ربنا يخليها لييك وبلاش احنا منة : بس يا هبله انتى ده انتى صاحبه عمرى نور بحس معاها حاجه غريبه والله بحسها اختى الصغيورة👧🏻 اللى بصاحبها وخايفه عليها لدرجة انى كتير بفكر احكيلها كل اللى مريت بيه واحذرها انها تعيش نفس التجربة بس بخاف على نظرتها لآخوها إيمان : ماشي يا ستى ^_^ يعنى لو لقيت بقي كورسات تنمية بشريه اقولك ؟ منة : مش عارفه والله يا ايمي مليش مزاج الصراحه بس انا من فترة مقضياها قرايه روايات ومواضيع دينية يمكن دى اللى ساعدتنى افوق من اللى كنت فيه والله هبقي ابعتلك كام در كده مبسطين من اللى كنت بقراهم على الفيس بس نخلص ان شاء الله من المرار الطافح اللى احنا فيه ده ايمان : اشطات يا حاجه وتعدى فترة الامتحانات على أحمد ومنة أوقات سهلة وأوقات صعبة ويكونوا هما الاتنين في انتظار النتيجة وفعلاََ ييجي يومـ النتيجة وتكون .. نكمل معا باق الحلقات باذن الله. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 .. ‏ 🟥🟥⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛ 🟥🟥🟥⬜⬜⬜⬜⬜⬜ 🟥🟥🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩 𝑷𝑨𝑹𝑻 𝟏𝟓 🌹 *بداية_جديدة* 🌹 💎 *.... الحلقة الـ15....*💎 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 _ وتيجي يومـ النتيجة وينجح أحمد بتقدير عامـ جيد إنما منة أحمد : نور معرفتيش منة عملت ايه ف النتيجة ؟! نور : اااا أصل منة ااا بصراحه يا أحمد منة طلعت بمادتين 😕 أحمد : لا حول ولا قوة الا بالله يارررررررربى زمان نفسيتها تحت الصفر دلوقتى !! نور : لا بالعكس هى كويسه الحمد لله وبتقول أنا راضيه جداََ وكفايه انى هطلع لسنة تالتة وأنا قصرت ف الامتحانات وبالرغم من كده ربنا كرمنى وعديت أحمد : الحمد لله على كل حال .. خليكي معاها بقي يا نور نور : أكيد مش محتاجة توصية من حضرتك😒 إحنا بقينا أصحاب خلاث خلاث😁 أحمد : ودى حاجه تفرحنى طبعاََ لآن منة من أحسن البنات اللى ممكن تقابليها في حياتك وأنا هكون مطمن عليكي معاها مش قلقان نور : احم احم نحن هناااااا أحمد : امشي أبت أنتى مش فاضيلك المسجد والدروس وحشتنى هروح أجهز أنا وأنزل .. نور : اشطة دادا متنساش الشيكولا أحمد : دادا وشيكولا 😜 نور : بدلعك يا عمونا الله أحمد : هو أنتى يا إما واحد صاحبي متشرد يا إما بنوتة 😂 سنين كلامها مش مفهوم على العموم موش هنسي الشيكولا يا نونا.... نور : شكراََ يا أحمد أحبيب ألبي أحمد : ههههههههه سلام يا مصيبة ينزل أحمد وهو مبسوط جداََ عشان هيرجع لدروس المسجد تانى وأول ما يقابل الشيخ علي يقبل عليه ويحتضنه😍 أحمد : واحشنى والله يا شيخنا على : أنت كمان يا أبو حميد .. طمني عليك والامتحانات أحمد : تمام الحمد لله ونجحت كمان على : ماشاء الله ألف مبروك عقبال الشغل بإذن الله أحمد : يارب يا شيخ يارب دعواتك عندى انترفيو بعد بكرة في مكان حلو جداََ لو نفع معايا كل حاجه هتتحل ان شاء الله على : صلي استخارة قبل ما تروح المكان ده يا أحمد واستنى شوف ربك هيختارلك الخير .. أحمد : دى بتكون إزاى معلش يا شيخنا على : شوف يا أحمد صلاة الاستخارة دى معناها إنك بتطلب من ربنا إنه يختارلك الخير في الدين والدنيا وطبعاََ دى سُنة عن سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام بتكون # *ركعتين* عادى بتقرأ فيهم الفاتحه وما تيسر لك من القرآن وبعد الصلاة تدعى بدعاء معين وهو " *اللهم إني أستخيرك بعلمك، وأستقدرك بقدرتك، وأسألك من فضلك العظيم، فإنك تقدر ولا أقدر، وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر (وتسمى الحاجه اللى بتستخير ربنا فيها ) خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاقدره لي ويسره لي ثم بارك لي فيه، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر (تقول الحاجه اللى بتستخير ربنا فيها ) شر لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاصرفه عني واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان ثم ارضني به* .. بعد الصلاة بقي أنت بتكمل عادى في اللى أنت بتعمله لو كانت خير ليك ربنا هييسرلها ليك ولو كانت شر هيصرفها عنك.. أحمد : تمام يا شيخنا الله يكرمك ويبتدى الدرس الجديد بعد اجتماع كل الحضور على : طبعاََ في موضوع مؤجل بقاله شهر عشان الناس اللى كانت بتمتحن وهو موضوع *الخِطبة*.. في الآول عاوزين نتكلم عن سؤال بتسأله كتير جداََ يومياًََ وهو يا شيخ اتجوز عن حب ولا جواز تقليدي ؟! أى فيهم الشرعي واللى يرضي ربنا ! فـ *الآول* لازم كل واحد يبقي فاهم إنه له نصيب محدد مكتوبله عند ربنا سبحانه وتعالى ولكن بتختلف الاسباب أنت ممكن ربنا يرزقك بحب شخص فتسعي إنك تتزوجه أدى طريقه للجواز وطالما لم تغضب ربنا فـ حبك ده يبقي حلال وفي حالة *تانية* إنك لم تشعر بأى حب تجاه أى شخص بالتالى هتبحث عن زوجه بالمواصفات اللى نفسك فيها وتتقدملها بالتالى مفيش نمط محدد لازم تمشي عليه في طريقه زواجك إلا معيار واحد مهم جداََ وهو *رضا_ربنا وبس* طالما بترضي ربنا في كل خطوة بتعملها يبقي أنت صح وكمل فـ اللى بتعمله نيجي بقي للخطوبة.. دلوقتى الرسول عليه الصلاة والسلام عطانا أسس للإختيار سواء للشاب أم للفتاة 👈" *إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوه تكن فتنة في الآرض وفساد كبيبر* " إذاََ أهم حاجه البنت تهتم بيها في اختيارها لشريك حياتها هما *الدين و #الآخلاق* والكلام برده لولى أمر هذه الفتاة دور لـ بنتك على من يتقي الله فيها ويراعيها .. والمعيار التانى للشباب عن أبي هريرة رضي الله عنه: *قال النبي صلى الله عليه وسلم: "تنكح المرأة لأربع لمالها ولحسبها ولجمالها ولدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك*" 🌿معناه أن عادة الناس أن يرغبوا في المرأة ويختاروها لإحدى خصال وهي: *الجمال والمال والحسب والدين*، وإن اللائق بذوي المروءات وأرباب الديانات أن يكون الدين مطمح نظرهم فيما يأتون ويذرون، سيما فيما يدوم أمره ويعظم خطره. فلذلك حث المصطفى صلى الله عليه وسلم بآكد وجه وأبلغه، فأمر بالظفر بذات الدين الذي هو غاية البغية، ومنتهى الاختيار والطلب. وإذا انضاف إلى الدين الجمال وغيره من الصفات المذكورة فحسن، وإلا كان الدين أولى وأجدر بالحظوة والمتابعة. وأما معنى ( *تربت يداك*) فهو في الأصل دعاء معناه: *لصقت يداك بالتراب من شدة الفقر إن لم تفعل* يبقي ده الآساس للبنات وللشباب في اختيار شريك الحياة ولكن هناك مكملات يحتاجها كل فرد منا لابد من أن يكون هناك توافق وقبول عام بين الطرفين حتى لا يحدث تصادم بينهم 👈 جميل أن يتم الاختبار على أسس الدين ولكن لابد من تكافؤ بين الطباع والشخصيات نيجي بقي *للجزء التانى* من الخطوبة 👈وهو كيفية التعامل بين المخطوبين .. أيوة أيوة ركزتوا أوى كلكم هه ماااشي شغل وحشتنى يا بيبي ومش قادرة اعيش من غيرك ونفسي أخدك في حضنى😒 *كـــــــــــــــــــــــــل ده حرااااااااااااااااااام❌* أه وربنا زى ما بقولكم كده لآن دى مجرد خطوبة مهياش زواج يحلل كل حاجه .. شريعة الله وسط بين الإفراط والتفريط، فهي لا تمنع حديث الخاطب لمخطوبته عبر الهاتف أو مباشرة إذا كان هناك ما يستدعي الكلام والنقاش، ولكنها تفضل أن لا يحدث ذلك في # *الخلوة*، فيمكن للخاطب أن يجلس مع مخطوبته في صالة مكشوفة في منزل أهلها مع وجود الأهل في المنزل، ويمكن أن تذهب مع محرم من محارمها بصحبة الخاطب لاختيار بعض الأشياء المهمة، ولكننا لا نفضل كثرة المناقشات والزيارات في فترة الخطوبة، وكما قيل *زر غبا تزدد حباً*. كما أن كثرة المناقشات والمكالمات تفتح أبواباً من التدخلات والخلافات، ولا توصل إلى المعرفة المزعومة، لكونها تقوم على المجاملات وإظهار الحسنات وإخفاء السلبيات. أما الذين يتوسعون في العلاقات في فترة الخطبة فإنهم يخالفون شريعة الله ويلحقون الضرر بحياتهم الجديدة قبل أن تبدأ، وأي توسع في العلاقات العاطفية يجعل الحياة الزوجية تبدأ بفتور وبرود. ومن هنا يتضح لنا أهمية أن تكون الخطبة بعد بحث وحسن اختيار، مع ضرورة أن تكون فترة الخطبة قصيرة، *وأن الحب الحقيقي الحلال هو ما كان بعد الرباط الشرعي، وأنه من واجب كل طرف أن يتقبل الشريك بإيجابياته وسلبياته*؛ لأن الحياة الزوجية تقوم على التنازلات والتفاهم ثم التآلف. وهذه وصيتي للجميع بتقوى الله ثم بكثرة اللجوء إليه، ونسأل الله أن يقدر لك الخير ثم يرضيك به، وأن يلهمك الصواب والسداد. ونكمل المرة الجاية موضوع الزواج إن شاء الله ويعدي يومين وييجي ميعاد الانترفيو ويصلي أحمد الاستخارة قبل نزوله من البيت ولكنه يحصل معاه ... نكمل معا باق الحلقات باذن الله. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸