الجويرية حقي انا - الخاتمة الجزء الثاني - بقلم مجهول - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: الجويرية حقي انا
المؤلف / الكاتب: مجهول
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الخاتمة الجزء الثاني

الخاتمة الجزء الثاني

((((چويرية حقي انا)))) (((((الخااااااااااتمة الجزء الثاني))))) 🌹بقلم ريحانة الجنه🌹 في السجن دخل محامي عصام وخالد وأمجد..وكان جاي زيارة لعصام لوحده لان عصام طلب يشوفه...وفعلا قابله...وكانت معاه حكمت زوجة عصام.وام أمجد عصام بحرس: اسمع يا متر...حكمت مراتي جهزتلك كل اللي طلبته..بس المهم تنفذ اللي اوفقنا عليه.. حكمت برجاء: اه يا خويا يارب يباركلك.خرجلي ابني ده هو الحيلة ماليش غيره ....الواد مستقبله هيضيع.. المحامي فكري بأسف: والله يا عصام انا بحاول اشوفله ثغرة واي صرفة اخرجه بيها....بس المشكلة في الاعترفات بتاعة الرجالة اللي كانت معاه...والتسجيلات اللي متسجلة بصوته ورقمه لچويرية ...الواد الظابط كان مظبطهاله ولبسه في الحيط.. عصام بعصبية : اسمع انا ابني لازم يخرج..انت فاهم لازم.بأي ثمن...وبتفكير...بص شايلني كل حاجة انا وخالد بس ماتفهمش خالد حاجة ....احنا مش مهم المهم أمجد يخرج منها...وبغضب وغل.....الواد مش حمل بهدلة...خصوصا انه لسة تعبان بعد اللي عملته فيه بنت الشياطين دي.... حكمت بدموع: علشان خاطري يا خويا اتصرف ...الله يخليك ....احسن والله لو ابني اتسجن لهروج اقتلها هي وجوزها بنت ال.......نسل ملعون هي وامها ربنا ياخدها وتحصل امها بنت دنيا...منها لله ضيعتلي ابني منها لله... فكري المحامي بتفكير وخبث: امممم.هو انا ممكن اشوفله ثغرة واخفف عنه الحكم واشيلكم انتم الليلة خصوصا انكم اصلا عاليكم قضايا كتير...غير امجد ....بس....بس ده هيكلفكم كتيير شوية...!!!! عصام بلهفة: اللي انت عايزة حكمت هتجهزه....ماتقلقش..المهم امجد....ابني لازم يخرج... فكري ابتسم بشر: حلو اوي اتفقنا.... ***************************************** في شقة مصعب وعطر . عطر فونها رن لقت رقم محمود ابن عمتها .ردت بسرعة. عطر: الووو..ايوة يا محمود ازيك...وعمتو عاملة ايه!! محمود بحزن مصتنع: عطر ماما تعبانة اوي ولازم تدخل المستشفي بسرعة ..... انتي عارفة هي كل شوية تخرج وترجع تاني...والمرة دي تعبانة اوي . عطر بقلق وخوف: حبيبتي يا عمتو..الف سلامة عليها...طيب وايه اللي معطلك...ما توديها ..!!!؟ محمود : احممم.بصي مش هخبي عليكي ...الفلوس اللي معانا خلصت وهند اختي لسة هتبعتلي فلوس كمان كام يوم....وكنت يعني عايز منك مبلغ كدة ادخلها بيه المستشفي لحد ما هند تبعتلي الفلوس... عطر بتأكيد : طبعااا حاضر...قولي محتاج كام وانا هكلم مصعب وهو مش هيتأخر ابداااا. محمود : لا لا بلاش جوزك يعرف...لو هتديني من وراه تمام...هتقوليليه يبقي بلاش...انا مش عايز نقل في نظره ويفتكرنا شاحتين.. عطر بضيق ونفي: انت مجنون...انت بتقول ايه بس...مصعب!!! لا طبعااا مصعب انسان محترم عمره ما يبصلنا كدة ابداااا.اسمع بس الكلام وعدي عليا وانا هجهزلك اللي انت عايزه...المهم نتطمن علي عمتو... محمود: معلش ياعطر ريحيني ما تقوليش لجوزك...وانا اول ما هند تبعتلي الفلوس هردلك كل حاجة..كمان ..ااانا...انا مش هقدر اجيلك علشان ما اسبش ماما لوحدها... ...ياريت انتي تجيبي الفلوس وتجيلنا البيت وكمان تسلمي عليها وتشوفيها...ولا ايه...خلاص جوزك ده كمان هيمنعك عننا... عطر اتنهدت بتفكير:لا طبعااا مصعب عمره من يوم جوازنا ما منعني عنكم...ولا عمره في يوم ممكن يبصلنا بالشكل ده ولا يتخيل اننا بنشحت منه...دي ظروف وبتحصل لكل الناس .انت بس لسة ماتعرفش مصعب...نتطمن بس علي عمتو وان شاء الله تتعرف عليه كويس واوعدك هتحبه اوي.. محمود اتنهد بضيق: طيب يعني هتيجي دلوقتي وتجيبي الفلوس ولا ايه!!!؟ عطر بتأكيد: ايوة طبعااا.يادوب هلبس واجيب الفلوس واجي....خاليك انت بس جنب عمتو...وانا مش هتأخر..سلام. محمود ابتسم بسخرية: عيوني هفضل جنبها واستناكي...ماتتأخريش سلام... عطر قفلت مع محمود وبعد تفكير ..قررت انها تكلم مصعب وتستاذنه لانها مستحيل تعمل اي شئ من غير معرفته...اتصلت بيه في مكتبه.. مصعب في مكتبه بيشتغل ولقي عطر بتتصل ابتسم ورد عليها.. مصعب بحنان: عطري اللي وحشتني... عطر ابتسمت: حبيبي انتي اللي وحشتني...شوف كام ساعة بس غبت عني...بس حقيقي وحشتني . مصعب بمكر: امممم.وحشتك اوي اوي.!!! عطر فهمته: اهاه...اوي اوي. مصعب بهمس: طب ايه رئيك اقفل واجيلك حالا وتقوليلي وحشتك قد ايه!!؟ عطر ضحكت:هههههههه.لا يا مشاغب...خاليك شوف شغلك...لما وترجع بالليل هو انا يعني هروح فين منك... مصعب اتنهد بشوق: اااااه....ااااه من الليل معاكي يا عطري..ليل مختلف حتي النجوم في السما ليها طلة وجمال غير اي وقت بتكوني بعيد عني...ربنا يديمك نعمة في حياتي حبيبتي.. عطر بسعادة: ويديمك حبيبي في حياتي....انت بقي مش الليل اللي مختلف معاك وبس...حياتي كلها اتغيرت....حتي ملامحي وضحكتي الناس كلها بتحسدني عليهم....مايعرفوش ان انت السبب في السعادة دي...ملامحي بقت بتشع سعادة ورضي...انا بحبك اوي ..اوي.. مصعب غمض عنيه وابتسم: اقسم بالله الكلام ده ماينفع قصاد الورق اللي قدامي...بقي اسمع الرقة دي والصوت الناعم ده....والكلام اللي يدوب الحجر ده كله وانا شغال علي جريمة قتل....بذمتك ده ينفع !!! عطر ضحكت: ههههههههه.لا ان جيت للحق...انا والجريمة ما ننفعش مع بعض.. مصعب ضغط علي شفايفه بشوق: تؤتؤتؤ..غلطانة مين قال كدة!!!!....يا قلبي انتي في حد ذاتك جريمة .....اكبر جريمة حصلتلي....انتي عبارة عن كتلة مفرقعات...ملغمة قلبي وحياتي ... عطر غمضت عنيها:ااااه منك...يا بني هو انا مااعرفش اكلمك كلمتين جد ابدااا.طب اقولك ايه بس.....انت كدة هتخليني اضعف واقولك تعالي حاااالاااااا.علشان فيه لغم هيفرقع دلوقتي بسببك. مصعب ضحك بقوة: ههههههههههه...حياتي انا.... سلامتك يا لغم قلبي ...اجلي الفرقعة لحد ما اجيلك نفرقع سوا.....قوليلي بقي كنتي عايزاني فيه ايه!!!؟ عطر عقدت حاجبها: ومين قال اني كنت عايزاك في حاجة.!!! مش يمكن بتطمن عليك وبس!!!؟ مصعب سند ظهره علي الكرسي بثقة: امممم.هي عطري ناسية اني حافظها صم بكل تكاتها وهفوتها....بكل همسها وتوترها....كمان نسيتي انا مين ...ده انا ابو الصعاب يا روحي...انتي من اول ما كنتي متصلة وانتي مترددة تقوليلي حاجة...وواضح انها حاجة مهمة...هاه اؤمريني يا لغم قلبي!!!!.. عطر اتنهدت براحة ...معقول حفظها بالشكل ده!!!!.......معقول عرف كل تفاصيلها كدة ومن غير حتي ماتتكلم!!!!.....حمدت ربنا انها حقيقة مش بتحلم... عطر بهدوء وحرج: بصراحة محمود ابن عمتو اتصل بيا وبلغني ان عمتو تعبانة ولا تدخل المستشفي...هي كل فترة كدة بتدخل هناك وتفضل كام يوم وبعد كدة ترجع البيت....انا كنت قولتلك الحكاية دي قبل كدة... مصعب بإهتمام: ايوة فعلا حبيبتي....طيب الف سلامة عليها انتي عايزة تزوريها يعني!!!؟ عطر بحرج اكبر: احممممم..هو طبعااا عايزة ازورها...بس...ببس كمان محمود طلب مني مبلغ كدة علشان يقدر يدخلها المستشفي في فلوس لازم تتدفع تحت حساب الفترة اللي هتقعدها هناك...وهو حاليا مش معاه... مصعب ابتسم بحنان: هو ده بقي اللي موترك!!!و مخليكي محرجة مني ومكسوفة!!!؟ والله عيب عليكي يا عطري....حبيبتي عمتك ورحمك دول زي اهلي ...من غير ما تتحرجي كدة...خدي اللي انتي عايزاه وروحيلها حبيبتي .... عطر ابتسمت بإمتنان لراجل مش موجود منه كتيير في كل زمان مش بس زمانا ده ...: حبيبي اانا....اانا مش عارفة اقولك ايه....بص هو هيبقي مبلغ مش كبير اوي يعني.. مصعب اتنهد: يا قلبي شوفي هو طلب منك كام وخدي كمان بزيادة...الفلوس عندك في البيت وخدي كمان فلوس معاكي انتي ماتضمنيش الظروف هناك....قوليلي تحبي اجي اوصلك... عطر : لا حبيبي مش محتاجة تسيب شغلك ..اانا هاخد تاكسي واروح .. مصعب : طب حبيبتي خالي بالك من نفسك...وطمنيني عنك...قوليلي هتاخدي مازن معاكي !!!؟ عطر : ايوة اهو يونسني في الطريق.. مصعب : لا حبيبتي بلاش يروح وعمتك تعبانة كدة...ده طفل سبيه مع ماما وروحي انتي ...خالي بالك من نفسك حبيبتي... عطر بحب: حاضر حبيبي...سلام .. مصعب ابتسم: سلام يا عطري.. عطر قفلت مع مصعب ولبست هدومها واخدت المبلغ اللي محتاجاه وبلغت عايدة بكل حاجة ونزلت.... مصعب من وقت ماقفل معاها حاسس انه متوتر ومخنوق...مش عارف السبب ايه....بس رجح ان ده بسبب القضية اللي معاه ..كمان قلقه عليها انها خرجت لوحدها...بس كالعادة بيحاول يسيطر علي نفسه وانفعاله...بس اللي حصل غير كل حاجة ...واكدله احساسه... مصعب فونه وصلت عليه رسالة من رقم غريب...خالته يتعصب ويبقي في منتهي الغضب.. *نص الرسالة.. عطر حبيبتي اتأخرتي ليه !! انا قلقت عليكي كمان فونك مغلق ليه...انا لقيت الرقم ده كنتي كلمتيني منه من كام يوم...ده معاكي مش كدة...طمنيني بقي وصلتي لفين ...عايز اشبع منك اطول وقت فرصتنا ان ماما في المستشفي وهناخد راحتنا ....كمان علشان ماتتأخريش علي سي زفت جوزك الجديد ده..ده شكله مفتح غير رامز طليقك ... .... عطر انتي مش بتردي عليا ايه!!؟ عطر !!!! . مصعب شاف الرسايل والغيرة والجنون بتنهش فيه بس مصعب شغلته علمته يربط الاحداث والافعال.....حاول يهدي ويفكر كويس...واتصل علي عطر ... عطر ردت : ايوة حبيبي... مصعب بثبات: انتي نزلتي ولا لسة!!؟ عطر : اه حبيبي نزلت وطلبت تاكسي وفي الطريق اهو ...اتطمن.. مصعب بغيرة: انتي قولتيلي رايحة لعمتك فين...في البيت ولا المستشفي!!؟ عطر بصدق : لا حبيبي انا رايحالها البيت محمود بيقولي لازم ياخد الفلوس الاول وبعد كدة يوديها ..وكمان ممكن تكون عايزاني احضرلها حاجات تاخدها معاها هند مش معاها ...وحبيبتي تلاقي محمود متبهدل معاها مش عارف يساعدها.... مصعب الشك والحيرة دخلوا قلبه بقي مش عارف.....ازاي لو هي فعلا خاينة..وبتخونه مع محمود وكمان من وهي متجوزة رامز....طب ليه بتتكلم بإرياحية كدة.....!!! ليه مش متوترة ولا خايفة!!!.والاهم ليه لما سألها هي رايحة البيت ولا المستشفي ما انكرتش وقالت انها رايحة البيت ...!!! والغريب ان فونها مش مغلق زي ما قال محمود في الرسالة ....!!! يبقي ايه !!!؟ عطر لقته ساكت ومش بيرد : حبيبي انت معايا..... مصعب انتبه لصوتها وبهدوء: اه يا عطر معاكي....وبتساؤل وشك....طيب تحبي اقابلك ونروح سوا لعمتك دلوقتي !!!؟ عطر ابتسمت: ياريت لو مش مشغول قولي استناك فين...عمتو اصلا ما قدرتش تحضر فرحنا ولا تشوفك انت عارف ظروف تعبها...نفسي اوي هي ومحمود وهند يتعرفوا عليك..هند مسافرة بس عمتو ومحمود موجودين....بس المهم ماكنش هعطلك...شغلك اهم .. مصعب هيتجنن ردودها عكس اللي بيشك فيه تماما.... غمض عنيه بغيظ من محمود ...والسؤال ليه لو هي بريئة هو بيعمل كدة !!!!! ليه مصعب بحيرة: للأسف فعلا مشغول ..بس ممكن اجي اخدك بس مش هطلع هستناكي تحت..وابقي اسلم علي عمتك وقت تاني تكون بقت صحتها احسن من كدة...المهم خالي بالك من نفسك ...باي حبيبتي... عطر ابتسمت: مافيش مشكلة حبيبي ...اي وقت يناسبك....باي حبيبي ..اول ما اوصل هكلمك...سلام... مصعب قفل معاها وهو بيغلي اخد مفاتيحه وفونه ونزل بسرعة اخد عربيته وطلع علي بيت عمتها... *********************************** في شقة عمت عطر .. عطر وصلت ومحمود فتحلها .. محمود مبتسم: اهلا يا عطر ازيك .. اتفضلي ادخلي... عطر دخلت ومعاها حاجات لعمتها وبتعب: ازيك يا محمود عامل ايه....معلش شيل معايا الحاجات دي...ودخلهم معايا المطبخ... محمود اخدهم منها ولقاها حاجات كتير..دخلهم معاها وعقد حاجبه : ايه كل ده يا عطر ...!!!؟ عطر بتفضي الحاجات : ابدااا دول حاجات للبيت وكمان حاجات لعمتو تاخدها المستشفي...وكمان هعملك كام حاجة كدة تحطها في الثلاجة ليك تنفعك وعمتو في المستشفي...بس الاول ادخل اتطمن عليها واجهزلها حاجتها.... محمود بان علي ملامحه الضيق والتأنيب....عطر ماتستاهلش منه الغدر ابدااااا....بس افتكر اتفاقه اللي اتفقه والفلوس اللي اخدها....ورجع تاني موت ضميره....وقرب من عطر وهي مشغولة بتحط كل حاجة في مكانها وحاول يحضنها عطر اتنفضت وبعدت بصدمة... عطر بخوف ودهشة: محمود!!! ااا.اانت بتعمل ايه انت اتجننت..!!؟ محمود ابتسم بخبث وقرب منها وهي بتبعد: ايوة اتجننت ...انا من زمان أوي من اول ما بدأت اكبر وانا دايما عنيا عليكي طول الوقت بتمني اقرب منك....حتي لما اتجوزتي رامز وقتها كنت دايما نفسي اصارحك بس كنت بتراجع....لكن دلوقتي بقي خلاص كفاية انا سكت كتير...انتي سبتي رامز وقولت هتيجي هنا وهنبقي سوا..بس انتي روحتي اتجوزتي جوزك التاني ده اللي اسمه مصعب.... عطر مصدومة وخايفة وبدموع: ااانت!!!انت يا محمود ...ااانت ناسي فرق السن بينا!!! دده انت ....دده ااانا بعتبرك زي اخويا الصغير...وربنا يعلم بحبك قد ايه بس مش بالشكل ده.؟...ككمان ازاي ...ازاي تفكر فيا كدة.....اعقل واستهدي بالله كدة وفكر بالعقل انا عطر اختك. يامحمود.... وبنت خالك .. محمود قرب منها وشدها بسرعة وحاول يضمها بقوة وعنف: بلاش مواعظ وتأنيب علشان مش هياكل معايا ...وبعدين انتي كمان عايزاني انا شوفت ده في عنيكي....بصي طاوعيني انتي بس وواوعدك يفضل سر بينا ماحدش هيعرف..... عطر بتبكي وبتحاول تبعده وتهرب منه وبصوت عالي: ابعد ...ابعد انت مجنون....وحقير....يا عمتو....عمتووووو.الحقيني .... محمود متمسك بيها وبيحاول يفك هدومها: صوتي براحتك عمتك مش هتسمعك....ماما في المستشفي.....يعني مافيش غيري انا وانتي وبس ... جرس الباب ضرب بقوة وخبط علي الباب بعنف...وعطر بكل قوتها حاولت تبعد محمود وفعلا زقته وجريت علي الباب فتحت لقت مصعب قصادها ... مصعب انصدم وغضب وغار بشدة من شكلها مبهدلة وهدومها مفكوكة وبتعيط . عطر برعب وخوف من ان مصعب يفهم وضعها وشكلها غلط بدموع ورجاء: ممم...ممصعب....مممصعب ااانا..والله انت فاهم غلط ...اانا هفهمك.. مصعب بيقرب منها وهي بتبعد...ومحمود خاف من شكله...وبدفاع عن نفسه: ايه ...انتي هتنكري تاني ..!!! ماخلاص بقي واضح كدة اننا انكشفنا....جوزك التاني طلع انصح من رامز المغفل اللي كنا بنقرطسه .... عطر بصدمة وانهيار: لا لا والله يا مصعب ....والله ماحصلش...اانا....اانا عمري ما كان فيه بيني وبينه حاجة ابداااا..والله صدقني انا مش عارفة هو بيعمل كدة ليه.....اقسملك بالله انا مظلومة .... مصعب قرب منها اكتر وهي خافت من سكوته وملامحه ...وافتكرت انه هيضضربها ...بس اتفاجأت من انه ضمها بهدوء وهو بيقفلها هدومها بإحكام وغطي شعرها وضمها بحنان.. مصعب : ششششش...اهدي....اهدي يا عطر انا متأكد انك مش ممكن تعملي كدة...اهدي ...ماتخفيش... عطر بدموع ووجع :بجد...!!!! بجد مصدقني.....والله ربنا يعلم اني مش بكدب...واني مظلومة ...والله مظلومة... مصعب ضمها اكتر يهديها وبص لمحمود بغيظ وغيرة وبعد عطر بهدوء وقرب من محمود ومحمود خاف وبيتراجع بخطوات بعيد عن مصعب.. محمود بإتهام: ااانت...اانت صدقتها..ددي...ددي خاينة .ايوة بتخونك معايا.....هي جاية وعارفة ان ماما مش هنا...احنا متفقين علي كدة.....وكمان طول عمرها بتخون رامز معايا من زمان.....ديدددي كدابة اوعي تصدقها.. عطر بدهشة واستغراب ودموع: حسبي الله فيك....انا عملتلك ايه علشان تعمل فيا كدة!!!!اذيتك في ايه علشان تتهمني بالحقارة دي....ده انا عمري ما اذيتك وطول عمري بعتبرك زي اخويا الصغير...ليه كدة!!!! ليييه ..!!؟ مصعب بكل غل وغضب ضرب محمود لكمة قوية وبصوت عالي : دفعلك كام!!؟ محمود بخوف وآلم مسك فكه وبتوتر: ههاه...ههه..ههو مين ده!!! مصعب بغيظ لكمه مرة تانية بقوة اكبر وبصوت اعلي : بقولك دفعلك كام يا واطي انطق..!!!؟ محمود خوف: ااانا اانا مش عارف انت بتتكلم عن مين ...بدل ما تعمل راجل عليا روح شوف مراتك ....والمها ..اكرملك تطلقها ..لو عندك كرامة.. مصعب بغضب وغيظ مسكه من هدومه بقوة وفضل يضرب فيه بغل وبصوت عالي: مراتي اشرف منك يا كلب يا واطي انت وابن الكلب الرخيص التاني. ....انطق يا زبالة اتفق معاك علي كام ....انطق بعت بنت خالك ولحمك بكام يا وسخ...انطق....رامز الكلب اتفق معاك ولا لا!!!! هو اللي ورا الملعوب الوسخ ده ولا لا ....!!!؟ محمود بخوف وتردد: اااا..اااايوة هو....رامز اللي اتفق معايا علي كدة.. مصعب بغيظ ضربه تاني وثالث بغيظ ووجع....: وانت ليه توافقه...!!! ليه تبيع بنت خالك!!!!.ليه تعمل فيها كدة ...انطق هو قالك ايه...واياك انا بحذرك اهو تكدب في كلمة....قسما بالله هو تليفون واحد واضيعلك مستقبلك هتلبس قضية تعاطي واحبسك وكليتك دي مش هتخطيها برجلك .. انطق يا كلب.... محمود بخوف ورجاء: لا لا...ربنا يخليك...الا كليتي.....بص ...اانا هقولك كل حاجة.....رامز جاني من فترة قبل حتي جوازك من عطر ...وقعد يشتكي ليا انا وماما ان عطر خانته معاك...وكانت علي علاقة بيك وهي علي زمته...واحنا وقتها كنا مش عارفين نصدقه ولا لا....لكن بعد ما عرفنا ان عطر قاعدة عندك في بيتك واتجوزتك.....بصراحة صدقناه....وجاني من كام يوم وعرف ان ماما في المستشفي...طلب مني اكلم عطر واقولها تجبلي فلوس وتيجي هنا وابعتلك...الرسالة اللي وصلتك علي اساس اني ما اعرفش انه رقمك....وافهمك انها خاينة ...علشان تطلقها وينتقم منها....وبعد كدة يرجعها هو تاني علشان مازن ابنهم....وووانا وافقت وكمان.....ككمان دفعلي ١٠٠٠٠جنيه ...وبصراحة انا كنت محتاج فلوس علشان مستشفي امي ...وهي تستاهل علشان خاينة وفضحتنا... عطر بصدمة وقهر وظلم بكت بحرقة : منكم لله ....منكم لله. حسبي الله ونعم الوكيل فيكم انتم الاتنين.....ربنا قادر يفضحكم. وينتقم منكم..... مصعب مسك محمود بغيظ وغل: وانت صدقته!!! صدقت ان بنت خالك خاينة !!!!.زي ما تكون ماتعرفش اللي كان بيعمله فيها....والارف اللي شافته معاه...والبهدلة والمر اللي كان مشربهلها ليل نهار....وانتم ولا انتم هنا....ماحدش فكر فيكم يقفله ولا يحميها....جاي النهاردة تعمل فيها راجل ....يا عيل ...جاي تعري لحمك وتفضحها علشان ترجعها للكلب الزبالة ده....بس هقولك ايه...ما انت واطي من نفس عينته....زبالة والزبالة بتحن لبعضها.....انت مش هضحك عليا ولا علي نفسك...انت كلب زيه طمعت فيها وقولت مصلحة اخد فلوس منه ومنها.....وممان هي بس من حظك يا واطي انك ما لمستهاش.علشان اقسم بالله كان زمانك دلوقتي في عداد الاموات .....ودلوقتي مافيش حاجة هترحمك مني غير امك اللي مرمية في المستشفي واللي للأسف مالهاش غيرك دلوقتي....اتحسبت عليها ابن وراجل.... اسمع يا كلب انت ...والله عظيم.....لو الكلب اللي اسمه رامز ده عرف حرف واحد من اللي حصل ده لهكون خافيك والعفريت الازرق ماهيعرفلك طريق انت فاهم ولا لا. محمود بخوف وتأكيد: ححاححاضر والله ماهقوله حاجة ...بببس....ببس لو سألني اقوله ايه..!!!؟ مصعب بخبث ووعيد: قوله حصل اللي انت عايزه ومصعب جاء وضربني وضرب عطر ..واخدها ومشي وما اعرفش هيعمل ايه...تعرف تقول كدة بس...!!؟ محمود هز راسه: ايوة ....خلاص هعمل كدة... مصعب بصله بنفور واشمأزاز ..ولف لعطر ..واتفزع لما لاقاها فقدت وعيها ومش حاسة بحاجة....جري عليها وضمها بقلق.. مصعب: عطر .....عطر حبيبتي ...فوقي ...فوقي مالك ....وبص لمحمود بغضب..امشي يا كلب هاتلي مياه بسرعة ... محمود دخل يجيب المياه....ومصعب فتح شنطتها وخرج منها ازازة بيرفيوم وحاول يفوقها....وفعلا بدأت تفوق...وفتحت عنيها اللي اصلا غرقانا دموع....واول ما بصت في عيون مصعب بكت اكتر بحرقة. مصعب اتألم لحالها وضمها بحنان وبهدوء..: ششششش....باااس حبيبتي ...اهدي يا روحي ...والله دول كلاب ما يستحقوا.....دمعة منك ......انا جنبك اهو اوعي تخافي ... عطر اتمسكت بيه اكتر بقوة واستنجاد وبوجع: اناكنت هعمل ايه لو صدقتهم!!!؟ كنت انت هتعمل فيا ايه لو مصدقتنيش وصدقتهم!!!!!؟.. قولي هو انا ليه الظلم ملازمني....ليه الدنيا بتعمل فيا كدة لييييه.....اانا مصدومة......هما ليه جواهم الشر ده كله.....ليه بيحاولوا يأذوني كدة..... مصعب خرجها من حضنه وضم ملامحها بحنان ومسح دموعها.: ربك مش غافل يا عطر....كل شئ بيحصل بقدر.....وكان ده لازم يحصل علشان ربنا يكشفلك اللي من اهلك وبيطعنك في ظهرك...وكمان علشان كل واحد ياخد جزائه.....رامز انا لما سيبته...سيبته لانه طلقك من غير مشاكل....وعلشان مازن....ماحبتش ادفعه ثمن مصايبه والبلاوي..اللي هو كان ومازال بيعملها.....بس لحد عندك وعند شرفي لا مش هسامحه.....وقسما بربي لهندمه ندم عمره....هخليه يخاف يجيب اسمك علي لسانه... محمود قرب منهم ومعاه المياه...مصعب شال عطر وبصله بعتاب وضيق: خاليهالك.....تحرم اي حاجة من ايدك يا كلب..... مصعب اخد عطر ونزل وركبوا العربية ...عطر تعبانة ومجهدة .حطت ايديها علي بطنها بألم وبصت لمصعب... عطر بحزن: تخيل لو كنت اتهورت عليا كان البيبي حصله ايه!!!؟ منهم لله كان ممكن ابني يموت بسببهم.....ربنا ينتقم منهم.... مصعب ملس علي بطنها بحنان....وضم ايديها وباسها بهدوء....وضغط علي سنانه بغيظ : ده لو كان ابني حصله حاجة ماكنتش هسجنه وبس لا ...ده انا كنت قتلته....بس يصبر عليا رامز الكلب....ويشوف اخره شره ايه ... عطر بتعب : مصعب انا عايزة اروح للدكتورة اتطمن ااانا تعبانة اوي... مصعب بقلق: طيب حبيبتي .هطلع علي هناك... ********************************* في بيت حذيفة چوري واقفة في المطبخ بتجهز الاكل حذيفة دخل وشافها ابتسم من جمالها ولبسها ....كل تفاصيلها بتجننه...وخصوصا الفستان ده هي عارفة هو قد ايه بيحبه...وبتتعمد تلبسه وتلفت نظره......فضل واقف ساند كتفه علي الباب و بيتابعها بإعجاب....فستانها كان برغم انه طويل بس مفتوح من آخر ظهرها فتحه طويلة....ومن اخره مفتوح لحد نهايته....الجزء المقفول قليل جداااا تقريبا لا يذكر......اتنهد بجنون اكتر .... چوري حاسة بوجوده. من غير ما تلف او تتحرك....ولا حتي تسمع خطواته بتقرب....مجرد قربه من بعيد عطره بيملي المكان ريحته هو نفسه بتغطي علي الهواء والنفس .....وابتسمت بغرور وشقاوة وهي عارفة انه متابعها بإعجاب وجنون ....فضلت تتلفت بعيد عن مواجهته من غير ما تقابل عيونه... حذيفة اخد باله انها متعمدة تفضل بعيد قرب بهدوء وضمها من ظهرها بحنان ..ودفن انفاسه في خصلات شعرها..وطبع بوسة ناعمة علي كتفها.. حذيفة بهمس : هتفضلي كدة لحد امتي ...انتي عايزة مني ايه بالظبط!!! چوري ابتسمت اكتر بثقة: كدة اللي هو ازاي !!!..وعايزة ايه بالظبط مش فاهمة!!؟ حذيفة ضمها اكتر بحنون وهو بيحرك ايده علي فستانها وتفاصيله اكنه بيكتشفه لاول مرة: انتي مصممة تجننيني صح !!!! انتي ناوية علي ايه الليلة...ارجع الاقيكي مبيته البنات عند ماما ..وتقوليلي هخدهم بعد الفجر.... واتنهد بجنون اكتر وبنبرة عاشق: كمان الاقيكي لابسة اكتر فستان انا مجنون بيه وبعشقه عليكي....وانتي في قمة انوثتك وجمالك....كل ده ومش عارفة انتي بتعملي فيا ايه !!!! كل ده وبتسألي !!!!. چوري ضغطت علي شفايفها بإنتصار وببراءة: انا ما كنتش متعمدة اي حاجة صدقني....البنات اصلا ناموا وانا هناك عند ماما فريدة...وهي صممت يناموا لحد الفجر او لما يصحوا في اي وقت هتخبط علينا.....وكمان هما واكلين كويس وبدأ نومهم يتظبط شوية....فسبتهم هناك...وانا اصلا في العادي دايما لبسي حلو وبيجننك وعمري ماكنت مبهدلة ايه الجديد بقي !!!؟ حذيفة ابتسم بخبث : الجديد انك شكلك نسيتي وعيدي ليكي اخر مرة شوفتك بالفستان ده ....!!!!!! فاكرة وعدتك لو لبستيه تاني وجننتيني كدة هعمل ايه!!!! چوري فتحت عنيها بتذكر...هي فعلا كانت ناسية هو هددها بإيه اخر مرة ..وقبل ما تلف تواجهه وتتكلم ...حست بيه وسمعت صوت تمزيق الفستان ....حذيفة مزع الفستان وبقت فتحتين الفستان قابلوا بعض واتفتح نهائي... چوري لفتله بصدمة : انت فعلا قطعته !!!! انت مجنون بجد...كنت فكراك بتهزر.. حذيفة ابتسم بخبث وغمزها بنفي : تؤتؤتؤ ...ماكنتش بهزر ...كنت قاصد كدة...واديني نفذت وعيدي ليكي..... چوري ضحكت بقوة مش مصدقة جنون حذيفة والوقاحة اللي بقت في تصرفاته :هههههههههه..لا لا انت بقيت خطر....مستحيل تكون انت الشيخ حذيفة لايمكن....ده انت اتبدلت .!!!!..ثم يا شيخ مش ده كدة اسمه اهدار واصراف...!!!؟مش حرام الفستان اللي قطعته ده!!؟. حذيفة ضمها لحضنه بقوة وشد الفستان ورفعه قصاد عنيها وهز راسه : لا مش اصراف ...ماهو اصل احنا مش هنرميه..يا قلبي .تؤتؤتؤ..احنا هنخيطه ...علشان اقطعه تاني....ونخيطه ...واقطعه ثالث...واخيطه ...ونقطعه رابع....وو.. چوري ضحكت بجنون وكتمت شفايفه : شششش باااس كفاااية .ايييه كل ده.....احنا هنخيطه ونقطعه كام مرة يا مفتري....!!!؟ حذيفة ضحك بقوة وباس ايديها اللي بتكتم شفايفه: بتعرفي تعدي لحد كام.....انا عن نفسي مش همل