نوارة الزين - الفصل الاول - بقلم بسمة اشرف - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: نوارة الزين
المؤلف / الكاتب: بسمة اشرف
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل الاول

الفصل الاول

رواية نوراه الزين❤️🖇️❤️🖇️💫🐣 ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ``` الحلقة 1 الحلقة 2 الحلقة 3 الحلقة 4 الحلقة 5 . . رواية / نوارة الزين بقلم/ بسمة اشرف علقوا هنا ب 10 ملصقات 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵 الحلقة 1 . الفصل الاول قنا -2019م (بيت كبير عائله ال قناوي) يلا ياحج هنتأخر. جاي يا صابر …..اه روح انت يا علي المصنع وسالم يروح المزرعة …..يلا انا ماشي. ابوي….مصطفى استنى …..كِده تمشي من غير ما تشوفني . اه وانا اجول ايه ناجصني ….صباح الخير يانوارتي . صباح النور يا جلب نواره شايف البت عاد اهي دي اللى حاسس ان ابوك كتابلها كل حاجة ….قالها سالم بخبث ليثير غضب صابر . يلا يابوي عاد هنتأخر على اشغالنا ولسه هنروح معاد بليل. مش هتفطر يابوي؟؟ لا يابتي ورايا شغل كتير هفطر في المكتب . خلاص يابت ….قالها صابر بغضب شديد . صابر…… خلاص يابوي انا فعلا زادها. ____________________________ (بيت كبير عائله العلاميه) زين …..يازين في ايه ياحازم ياولدي ؟ من الصبح وانا برن على زين مبيردش وبنده عليه بردو مبيردش ورانا شغل كتير ياخاله…وفي موضوع مهم عايز اجوله لزين …. ياسيدة اطلع خبطي على زين. انا هنا ياحجة …قالها زين وهو قادم من الباب . كنت فين ياولدي؟ روحت المخزن كنت واجف مع العمال وهما بينزلوا الطلبيه الجديده وجيت في اي؟ برن عليك يازين من بدري … نسيته …بس ليه كل دا دا انا لو مرتك مش هتعمل كل دا عشان توصلي …..؟ كان في كذا حاجه عايزك تمضي عليها … وبس كل القلبان دا عشان امضى … لا زين في حاجة لازم تعرفها …… لو تبطل لت وعجن وتجول علطول … النهارده في معاد بين عيلة حسان والجبالي بسبب الارض ايها. ها …..ايه يعني مش فاهم . كل العيل رايحه الحج عامر لف على العيل كلها و…..و. وايه ….وبعدين من ميتا عامر حج ….قالها زين بسخريه لان عامر مشهور بالفتنه بين الناس ف هو من الغجر ،اتى والده هاربا ليحتمي بين الاهالي في قنا ومعروف ايضا بحبه للمال ……….في ايه يا حازم متعصبنيش عاد ؟؟ يوسف ولد الحج فاضل جالي انو لما سأل عامر جانه ولا لأ جاله دي عيله مبجاش ليها كبير قالها حازم بتردد وخوف . نظر زين الى حازم بغضب نظرة لو رأها الأسد لفر هاربا…. ماشي ياحازم المعاد امتى…؟؟ بعد صلاة العشا ف بيت الحج كامل … ايه يا حجة مش هنفطر ياولدي…. قاطعها زين قائلا : جهزي الفطار ياحجة عايزه ابن اخوكي يجول علينا بخله ….ثم قبل يدها. هتعمل ايه يازين ؟؟ مش هعمل حاجة قالها بإبتسامه خفيفة . _________________________________ انتي يا بلوتي . نعم يامرات ابوي . جومي يابت ساعدي صباح في شغل كتير . لا…… ايه سمعيني بتجولي ايه ؟؟ لا …..انا مش خدامه انا برتب اوضتي واساعدهم لما اعوز دا . بترفعي صوتك عليا ….ماشي يابت الإسكندرية. ليه كده يا نواره ؟! تعبت ياليلى ….هيا الصبح وصابر بليل غير كلام مرات صابر وسالم اللى يسم البدن قالتها نواره وعيناها مليئه بالدموع. خلاص عاد هتخليني ابكي حتى انا …. ليلى انا مليش غير ابوي وعلي وانتي …..انتوا اللى بتهونوا عليا اللى انا فيه …. بس يانواره هى كده هتجول لصابر وهيضربك … وايه الجديد يا ليلى مانا كل يوم بضرب مش هتفرج كفايه اني بعد سبع سنين دراسه وتعب اجعد في البيت حتى مش راضيين اعالج الناس اللى حواليه . بكرا يجيلك ابن الحلال ….وتغوري من البومه دي قالتها ليلى بصوت منخفض مع ابتسامه جعلت نواره تبتسم . ___________________________________ زين مش هيعديها يا حازم . وهعمل ايه يا خاله كنت لازم اجوله . ربنا يستر ….. زين …..صباح الخير . صباح الخير ايه ….احنا بعد الضهر …مروحتش الشغل ليه . طب رد الصباح . صباح النور يا عمرو حلو كده ولا تحب اجوم احضرلك الفطار . لا كده تمام والاجابه على السؤال الاول النهارده الشغل خفيف يعني نص ساعة ويخلص اروح مشوار ساعة عشان نص ساعه. ولو ثانيه الشغل شغل قالها زين بغضب شديد . خلاص يازين هلبس واروح …..بس متزعلش … استنى ياعمرو اجهزلك حاجة تاكلها … لا ياحجة هياكل في المكتب ….سلام ياعمرو ليه كده ياولدي اخوك صغير حن عليه مش كده … وانا كان مين حن عليا ….ابوي مات بعد نوارة متولدت واخي الكبير طيب جدي كان بيعملني اوحش من كده وانا عايزه يطلع راجل مش كل حاجة معلش و……. زين …. نواره تعالى من الصبح مش شايفك كنتي فين ؟؟ هبه طول الليل جعده معيا خلت راسي اكبر من راس عمي غريب ……بجولك ايه ياخوي متتجوازها وتريحني ….اه انا مردهاش لعدوي بس دي هتبجى خدمه انسانيه …. طب بزمتك مش كفايه علينا مرات اخوكي يبجى هيا واختها حرام كتير يبت ابوي كتير …. عندك حج ههههههه يتبع…. . 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵 الحلقة 2 . الفصل الثاني ايه اللى جابك بدري ياصابر وفين ابوك؟؟ خلصت اللى ورايه وابوي جاي بعد شويه …..في ايه ؟؟؟ امك اتهزجت ومن مين بت لسه طلعة من البيضه . مين اللى يجدر يكلمك نص كلمه ….واحده من الحريم … لا …..امال مين ….جولي انتي يا وفاء مين ؟ نواره هزجت امك وعليت صوتها عليها . دا نهارها اسود …..نواره …نواره قالها صابر بتعصب شديد . جالك الموت يا تارك الصلاه عجبك كده …..هتروحي فين ؟؟ هنزل ….عايز يضربني يضربني . نعم يا خوي . كيف تعلي صوتك على امي ….وصفعها ومن شدته كادت ان تفقد الوعي … نواره …..نواره جومي . سيبيها انا هعلمها الادب ……وضربها بطريقه بشعه حتى اتى منقزها…. صابر …انت اتجننت …جومي يا نواره جومي ….علي بغطب شديد …دي تستحمل جلم من بتوعك . سيبني يا علي دي عايزة تتربى من اول وجديد … أبعد..خديها يا ليلى فوج … استني يا ليلى ….. ابوي …خلاص الموضوع خلص هكذا قال علي لينهي الموضوع . مخلصش وريني وشك يا نواره ….بتعصب ..واريني ….ايه دا ابوي انت متعرفش هى عملت ايه دي…….لم يكمل الجمل ووجد يد على وجهه…..ابوي اول مره تعملها كل دا عشان. عشان اختك يتيمه الام لو طولت اجتلك هعملها ….ليلى لبسيها عشان نخدها للدكتور . انا هبجى كويسه بس عايزه اطلع اوضتي …. نواره جولت البسي يلا …… تاني مره لو شفتك بتبصلها بصه وحشه مش هتردد مع ان الرصاصه خساره فيك والكلام دا للكل . ياحج هيا الل….. اخرصي انتي تخرصي نواره لو حد كلمها كلمه مش على هواها يجابل …..وانتي بالذات هتطلجي غورو من وشي . جهز العربيه يا علي …. ها يدكتور في اي كسر او اي حاجة خطر عليها . لا بس الكدمات اللى في جسمها ممكن متروحش بسهوله. علي خد اختك ومرتك وروحهم ….. اديني مشيتهم في حاجة خطر يا دكتور … اممممم …مش عارف اقولك ايه ياحج انا لو حد تاني مكنتش مشيتها غير لما اعملها محضر بس انا عارف كل حاجه …..يا حج نفسيه بنتك مدمره ياريت تشوف اللى بيتعبها وتبعدوا عنها يعني لو اخوها ضربها حاول تبعدها عن البيت …. عارف يا دكتور عشان كدا مخدهاش المستشفى وجيبتها البيت عندك عشان تشوفها بس مين اللى جالك ان اخوها هو اللى ضربها … ياحج انا كنت دكتور في الجامعة وهى كانت بترتاح لما اتكلم معاها يعني بتعتبرني زي حضرتك والد تاني ليها … و حكتلك ايه … مقدرش اقولك بس انا عايز اساعدها …ياحج مصطفى بنت في ضغط عليها كبير اوي من اخوها اسكان صابر ولا سالم و ……وامهم ….. دار بينهم حديث طويل عليم فيه مصطفى ما كانت بنته تعيشه . __________________________________ حازم عملت اللى جولتلك عليه. اه ….بس بردو مجولتليش ليه ….ليه عايز كل دا ؟؟؟ هتخليني اندم ان جولتلك . هتعرف في وجتها ….اه فاضل اد ايه على العِشا …؟ نص ساعة. طب يلا نروح الجامع . ______________________________ (بيت الحج كامل ) الكل هنا …؟؟؟ اه تمام …طب ياحج مصطفى تعالى اجعد هنا . ياحج كامل زين ولد حسن علام جي ومعاه يجي ١٠٠ راجل . كيف دا وسع تعالى معايا ياحج مصطفي نشوف الموضوع دا . خاليك ياحج انا جيتلك برجلي . ايه دا يازين قالها الحج مصطفى وهو مندهش من جرائته مفيش ياحج ..جلس زين وبكل هدوء..كنت معدي ولجيت لمه سألت جالولي في معاد وكل عيل البلد موجودة …ابتسم كيف كل العيل موجودة واحنا مش موجودين جولت لا احنا مش محتجين حد يجولنا تعالوا فجيت اكيد مش هتعملوا معاد واكبر عيله في البلد كبارها مش موجودين …..ولا ايه ياعامر ؟؟ ها…. طب وايه الرجاله دي كلها؟! مشيتهم …مشيتهم يا حج يلا نكمل . مبجاش غير الصغار اللى هيتكلموا في المشاكل . نظر له زين وجز على اسنانه فهو يتمالك نفسه بأعجوبه . حازم بأندفاع : احنا مش صغار ياحج و…… بس يا حازم ….بس ….لو خلصت نكمل . لا ….لو الواد دا جعد ثانيه واحده هنا انا همشي . الواد….الواد دا لو مش محترم البيت اللى جعد فيه كان زمانك ميت . كيف تجول كده متعرفش انا مين . مين …..؟! سيدك وس…… امسك زين بالعصا التي يمسكها الرجل :مليش اسياد قالها بتعصب شديد …سيادي كان جدي وابوي والاتنين ماتوا كلمه كمان وهخليك تحصلهم . زين ….احترمنا . ___________________________ وبعدين يابوي . مفيش جعدوا وحلينا المشكله ….نواره فين ؟؟ نواره نايمه فوج……. بس مين اللى حل المشكله ؟ زين ..جاب حل مخطرش على دماغ اي حد فينا . زين دا شكله حكايه … والا حكايه ياعلي …..انا هطلع اشوف نواره وانام . فتح مصطفي باب غرفة نواره وجدها نائمه تشبه الملائكة لكن عينيها منتفخه هى عندما تبكي بشده تنتفخ عينيها . عهد عليا هيكون اخر يوم تبكي فيه يانواره جلبي . يتبع…. . 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵 الحلقة 3 . الفصل الثالث على الفطار في منزل العلاميه كان يجلس الجميع والدت زين اوكما يدعونها الحجة كريمه ونواره اخته التي تبلغ من العمر ٢٤عاما واخيه الاكبر احمد وزوجته سمر واختها هبه وعمرو وعلى رأس الطاوله زين جالس مكان جده…. اللى اتجال عليك صح يازين ؟! ايه اللى اتجال يانواره ؟! وجفت المعاد على رجل . زين باستغراب : وسمعتي الكلام دا فين ؟! ابو ملك صاحبتي حكالهم وهى حاكتلي وبتجولي ان ابوها جال فيك اشعار . وانا كمان سمعت عن الموضوع لما كنت سهران مع صحابي . بلاش كلام كتير احنا على الاكل ……احمد . ايه يا زين ؟! كنت فين امبارح كنت عايزك تقف معايا وتبجى انت كبير العيله ….كنت فين ؟ كنت عند الدكتور . خير مالك في حاجة ؟ لا دي سمر كانت عند دكتور النسا عشان كده مجدرتش اجي . زين وهو يكتم غضبه : معاد دكتور …..انا شبعت . _________________________ ابوي رايح فين النهاردة اجازه . رايح مشوار كده يا علي . ميستناش الساعة ٨. لا ما انا هلف شويه وبعد كدا اروح مشواري . تحب اجي معاك . لا …………اه ابجى اطلع لاختك اطمن عليها . ………… ايه رأيك يا غريب ؟ هتجدر يا حج ؟؟ عشان بنتي اعمل اي حاجة يا غريب ……الساعة كام معاك ؟ الضهر هيدن يا حج . خلاص تاعلى نصلي بعد كدا هروحله . __________________________________ زين . نعم يا سيدة . الحج مصطفى برا . مصطفى مين ؟؟ مصطفى القناوي برا واجف على الباب عايز يجبلك . طب دخليه بسرعة. اتفضل يا حج ….سيدة شوفي الحج يشرب ايه . مفيش داعي ياولدي انا جاي في كلمتين وماشي . بتركبني العيب بكلمك دا ياحج . خلاص ممكن جهوة سادة . سيدة اتنين جهوة سادة بسرعة . شرفتنا بزيارتك دي ياحج بس ……. بس ايه ؟؟ بس بصراحه غريبه. انا جاي في كلمتين وماشي . اتفضل ياحج . ____________________________________ كيفك يا نوارتي ؟ كويسه …..انت كيفك ؟؟ احسن منك . يارب دايما تكون احسن مني . ها …..لسه جسمك واجعك ؟؟ شويه …..المرهم اللى كتبه الدكتور ليا كويس ريحني شويه . نواره مش عايز تزعلي ابوكي وجفهم عند حدهم مفيش حد هيبصلك بعد كدا وفاكر ان دا هيبسطني يا علي ….انا اصلا مديقه عشان هما مش راضيين يحبوني زيك يا علي مع انك اخويا من الاب بس بتحبني مش زنبي ان ابوي حب امي واتجوزها . مش زنبك وبعدين هيفيدك بأيه لو هما حبوكي او لا ….انا احبك وابوكي وليلى وكل البلد بتحبك عشان طيبه جلبك ….عايزة ليه حبهم …بجولك تعالى في حضني . يعيني يا عيني انا مدعوكا تحت وجاعده مع البوم دا وانت جاعد مع نواره هنا وكمان بتحضنها …شكرا يابن الاصول . شدها علي وعانقها بجانب نواره : ارتحتي كده . اه …… اجوم انا احسن حد تاني يخش ويجولي احضني . ______________________________ ياحج انت واعي للجولته دا ؟؟! واعي يا ولدي ومش هزعل لو رفضت بس…..صدجني مفيش زيها وانا هسيبك تفكر لحد بكرا وانا هجيلك المكتب واعرف ردك امشي انا ……سلام يازين. سلام …اتفضل اوصلك للباب . زين الراجل دا كان عايز منك ايه ؟؟ تعالى المكتب ورايا . في ايه يا زين ؟؟ …وكبير عايلة القناوي كان عايز منك ايه ؟ طلب يدي قالها زين بضحكة سخرية . طلب يدك كيف دي ؟ زين بستغراب : عايز ياجوزني بته . لا ثانيه …..كبير القناويه جالك وعايزك تتجوز بته هو جالك كده . وطي صوتك ….اه جيه وجالي انا عايزك تتجوز بتي واداني مهله لحد بكرا افكر . اه دا اتجنن حد يعمل كده …حد يرخص بته كده …حتى لو فيها عيوب الدنيا …..زين انت معرفتش هو ليه عايزك انت بالذات لبته ليه مخترش اي حد من القناويه دول اكتر من الهم على الجلب . مش عارف اتكسفت اسأله . انت اتكسفت تسأله وهو جه ومتكسفش مالي عمله ….بس انت هتوافج ولا هترفض ؟؟ مش عارف يا علي مش عارف .سيبني وبكرا يحلها الحلال بجلك يا حازم انا عايز كل حاجة عن البت دي وتكون عندي بليل . ماشي. ________________________________ نوارتي عامله ايه دلوقتي ؟؟ ابوي اتفضل ……بخير الحمدلله انت كنت فين طول النهار مش في البيت كنت فين ياشجي ؟؟؟ شجي ههههههههه ……كنت ف كذا مشوار ليه مش جاعدة معاهم ؟؟ مفيش بس انا كنت بقرأ كتاب حاجة ف الطب احسن انا من جلت الاستخدام هنسى اللى اتعلمته . وه….كيف تنسي يادكتورة عايزة مريض تتدربي عليه اضرب غريب رصاصه في دماغه وانتي عالجيه ههههههه. لا بلاش المساعده اللى تودي في داهيه دي . انتي حره ……بكرا اشوفك عروسه مع اللى يحميكي ويكون حنين عليكي …قالها مصطفى بحزن . عندك عريس ليا ولا ايه …عموما اللى ياجي جوله متجوزاني . هههه متجوزاني خلاص طب انا هجوم عايز اجيل شويه . مصطفى …. ايه ؟؟؟ اللى يجيي هتجوله ايه ؟؟؟ متجوزاااااااني . ___________________________________ الملف دا فيه كل حاجة عنها من يوم متولدت. سيبني ياحازم واجفل الباب وراك …اه وجول لسيدة متخليش حد يدخل عليا المكتب . ماشي ياود خالي . بدأ زين قرأه الملف …. نواره ….. كمان دكتوره ….٢٥ سنه يعني فرج سبع سنين اممممم بعد فتره حازم فتح الباب على زين ورأه شارد حى انه لم ينتبه لوجود حازم . زين …..يازين . ها …… ها ايه يازين مالك فيه ايه الملف دا ؟؟؟ يعني انت مش عارف . لا مش عارف انا خليت حد يجبلي المعلومات دي . ملاك …… ايه ؟؟؟ مكتوب ملاك ….اسمها نواره عندها ٢٥ سنه …دكتورة و محترمه ومن كلام الناس بيجوله ان هيا طيبه وبتساعد الناس وجميله …. موجود صوره ليها …؟؟ لا …بس الناس كلها بتجول مفيش من جمالها اتنين . حسب كلامك مفيهاش غلطة واحده ليه ابواها يعمل كدا ؟؟ بكرا نعرف …. ……………….. اهلا ياحج مصطفى اتفضل …. عزمي هات اتنين جهوة سادة صح ولا… صح ياولدي……….ها ايه رأيك ؟؟؟ رأي واجف على حاجة واحدة وعايزك تكون صريح معايا ياحج…. ايه هيا يازين ؟؟؟ ليه ….ليه انا وليه تجل……. كمل يازين ….تجل من قيمتك وقيمت بتك هجولك يازين …انا عايز حد يحمي بتي ويجيب حطها من اخواتها ومراتي لما اموت ….كمان يازين هيكون ليه نفع ليك . كيف ..؟؟؟ انت يازين بعد موت جدك الناس كلها بتجل من عيلتكم ومش مجتنعه انك تكون كبير عيله زي عيله العلاميه لازم تجوي نفسك وانت عارف ان عيله القناوني عيله كبيرة ونفوذها كتير تخيل لو ناسبت كبير عيله القناوي وبجيت جوز بته دا هيزيد جوتك …… رأى مصطفي على وجه زين الاقتناع وقال له :ها جولت ايه ؟؟ انا ……موافج بس عندي شرط يازين .. ايه هوا ؟؟؟ محدش يعرف اني انا اللى جيتلك عشان تتجوز بتي وبالذات نواره . موافج. خلاص هستناك النهاردة .. بالسرعه دي … مش عايز نوارة تعد في البيت اكتر من اجته لو كدا هنحدد كتب الكتاب والدخله يوم الجمعه . موافق النهاردة الساعة ٧ هكون عندك . ______________________________ ياهل البيت يانواره كلوا يجي هنا . في ايه ياحج ؟؟؟؟ نواره تعالي اجعدي جنبي ……نواره جالها عريس وجي النهاردة الساعة ٧ . عريس ايه …..انا مش عايزه اتجوز يابوي . داعريس زين واسمه زين ….. اوعى يكون زين علام …. هو …..جالي وانا وافجت وكتب الكتاب والفرح يوم الجمعة الجاي وقفت نواره مندهشه مما تسمعه وقالت : ازاي انا معرفوش كيف هتجوزه والجمعة وكيف توافج على حاجة زي دي يا ابوي من غير ماتجولي هو مين اللى هيتجوز . اتحشمي يابت ابوكي حدد معاد الفرح ووافج على العريس انتي زي الجزمه تسمعي وتنفزي . كيف ياسالم كيف انا اللى هعيش طول عمري مع الشخص دا كيف اتجوز من غير حتى مشوفة قالتها وصعدت الى الغرفة وقفلت عليها الباب وظلت تبكي حتى ثقلت انفاسها . يتبع…. . 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵 الحلقة 4 . الفصل الرابع (بيت عائلة العلاميه ) ايه ياولدي ليه مجمعنا ؟؟؟ زين بتعبيرات حده : انا هتجوز . انصدم الجميع من قرارة المفاجئ……………. نوارة وهى مندهشة: مين العروسة …..؟؟…ومِتى خدت القرار دة ؟؟؟ اخدت القرار ده الصبح وكتب الكتاب والدخلة يوم الجمعة . سمر وهبة بفرحة اعتقادً بأن هبه هى العروس……… سمر بإبتسامه قويه : والعروسه مش هتلاجي احسن منك دي ه…… قاطعها زين وهو يعلم مايدور في ذهنها : امال ……بس انا بردوا مش هلاجي احسن من بنت مصطفى القناوي ….. نوارة …..نوارة ياولدي تعرفيها ياحجه … اللى اعرفها دي ملاك …زينه البنات جمال واخلاج وجلبها ابيض كيف الحليب … ذهبت ملامح الفرحة من على وجه سمر وهبه وارتسم على وجوههم الغضب ….لكن الجميع فرح خاصة الحجة كريمة لانها تعرف نوارة …. بس ثانيه …. في ايه يا نوارة …. اكده هيكون في اتنين نوارة في البيت ….ملهاش حل طب لما تيجي هنا وحد ناده وجال نوارة مين هيرود .. الحجة كريمة بضحكة مليئة بالفرحة :بس تيجي يابتي ونبجى نجول اي حاجة ….وانت كلمت ابوها ؟؟؟ اه …هروح النهاردة الساعة ٧ انا وحازم واحمد …هتيجي معايا ياخوي ولا….. لا هاجي اكيد …هاجي . طب انا هجوم اريح شوية . ________________________________ (بيت عائلة القناوي ) شيماء لسه بتبكي ؟؟ ايوه ياحج …واجعه جلبي اوي … طب اطلعلها وهديها…. ذهبت شيماء الى غرفة نواره وطرقت الباب وقالت : نواره …نواره افتحي انا شيماء … فتحت نواره وكان على وجهها اثر البكاء وقالت بصوت حزين مبحوح : شوفتي يا شيماء ابوي عايز يعمل فيا ايه …وعانقتها …. اخذت شيماء نواره الى السرير وجلسا وقالت : نواره ابوكي عارف مصلحتك مش انا اللى هجولك انتي اكتر واحده عارفة اكده …و.. قاطعها صوت من الخارج شيماء …انتي يا بت … جومي ياشيماء شوفي اللى وراكي ….. مش هسيبك يا….. جومي يا شيماء احسن مرات ابوي تعمل حاجة جومي ….. هى فين ليلى ….؟؟ كانت جعدة مع مرات سالم وصابر بيشوفوا هيعملوا ايه في الفرح اللى جه فجأة ده …. ابجى جوليلها نوارة عايزاكي … لا يا ابوي …لا يعني ايه تجوز نوارة عصب عنها ….نواره دا انت مبتحبش حد يبصلها بصه وحشة …. مصطفى وصوته مليئ بالحزن : علي انت اجرب واحد ليا في اخواتك ومش هخبي هحكيلك …… انا خايف على اختك …..خايف بعد ماموت اخواتك وامك يزلوها ميدهاش حجها . بعد الشر عليك يابوي …..علي بتردد …انا معاها وعمري ماهسيبها . ياعلي انا خايف عليك حتى انت …متبصش اكده انت سيد الرجاله بس مش هتجدر تجيب حج اختك ولا تحميها منهم انا مطمن عليك عشان امك بتحبك بس مبتحبش نواره … وزين هوا اللى هيحميها وهيجبلها حجها يابوي فكر زين صعب شديد ونواره كيف العصفور ينفع عصفور يعيش مع اسد …. زين جوي وا هيحمي اختك ويجيبلها حجها ومتأكد انو هيحبها اكتر من روحه عشان اختك تتحب ……. اللى تشوفه يابوي بس لو نواره حصلها هاجة انت هتكون السبب ….. احم …يلا عشان نصلي المغرب في الجامع …الناس جيه بعد شويه .. يامرحبا اتفضلوا …..عامل ايه يا احمد بجالي حوالي سنه مشفتكش …. مشاغل ياحج … سيبي الحاجة هنا يابت وشوفي فين علي …. علي بيه خرج ياحج جالي اجولك انو راح مشوار شغل ..قلتها شيماء وهي تنظر اللى الرجلان الجالسان وتدقق في ملامحهم ولا تعلم من هوا العريس فيهم ….. في ايه يابت اطلعي …. حاضر … ذهبت شيماء اللى غرفة نواره وكانت جالسه مع ليلى … ايه يابت شوفتي العريس ….. اه بس معرفش من فيهم العريس يا ست ليلى .. كيف هما كام واحد …؟؟؟ هما تلاته بس الحج جال لواحد فيهم يا احمد التانيين احلى من بعض …. اوصفيهم …؟؟؟ بصي الاول طويل ….وعريض كده وجمر وبشرته لونها كيف الممثل اللى اسمه اللى انتي بتحبيه يا ست ليلى …. متجوليش كريم فهمي …. اه هوا راجل جوي تشوفيه تحسي انك عايزة تبحلجي فيه بس باين عليه انو تجيل مش سهل …..والتاني حلو بردوا يعني لا طويل ولا جصير ولا تخين ولا رفيع لا ابيض ولا اسمر بس باين عليه طيب ملامحة طيبه ولسه هكمل ليت صابر بيه بيزعجلي ويجولي …شيماء وهى بتقلد صابر…امشي يابت … هنا ابتسمت نواره …… الله اكبر بركاتك ياصابر اخيرا …ها يانواره عجبك مين فيهم التجيل ولا الطيب مش هتفرج يا ليلى انا عايزة انام … خلاص ياحج اتفجنا الجمعة الجايه كتب الكتاب والفرح . انشاء الله ….سلام يازين …. سلام ياحج يلا يااحمد …حازم … زين انت مشفتش العروسه …. بعدين نتكلم امشي دلوجتي … يتبع…. . 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵 الحلقة 5 . الفصل الخامس (بيت عائلة القناوي ) الحجني ياحج انا فاض بيا خلاص بنتك هتجنني … في ايه ياسعاد مالها نواره ؟؟ سعاد بصوت منخفض ورائه غضب : بت مش عايزة حد يجربلها الماشطة معاها جوه وليلى وشيماء ومحدش جادر عليها كل محد يجربلها تصرخ والنهاردة الخميس عايزين نخلص كل حاجة بكرا هتتزين بس …… انا داخلها ……احم احم …… اتفضل ياحج…… سيبوني مع نواره ……. مالك يانواره …؟؟؟ نواره وانفجرت بالبكاء وجلست على الارض وتمسكت بقدمه وقالت : والنبي يا…بوي و.النب….ي مش عايزة اتجوز انا ….انا هعمل اي حاجة غير اني اتجوز حد معرفوش … امسك مصطفى بيد نواره واوقفها وبنبرة مليئة بالحزن : متترجيش حد تاني يانواره واوعاكي تنزلي عند رجل حد تاني فاهمة …..اخذها واتجه بها الى السرير وجلسا وقل لها :عمري محكتلك انا كيف حبيت امك …طول عمري بحكيلك عن جمالها …اخلاجها …طيبه جلبه ..بس عمري محكيتلك عن حبي ليها …..مش عايزة تعرفي …..انا هعتبر السكوت علمت الرضا ….جدك غصب عليا اتجوز سعاد يعني بت عمي وكان ابوها عمي صابر لسه ميت وهى وحيدة وجدك مكفهوش اللى ورثه لا كان عايز كلوا بعد مخلفت صابر وبعديه سالم وبعدين علي اتربطت بيها اكتر من الاول …في يوم جدك بعتني انا و عمك ابنوب اسكندريه عشان نستلم بضاعه من المينا كان في واحد مستنينا هناك اول مخلصنا اللى ورانا جالنا تعالوا ناكل في مطعم على الشط وافجنا و روحنا وانا بابص على البحر وجماله لجيت حاجة غريبه …مصطفى بلهفة …..لجيت واحدة ماشيه على الشط لابسه فستان ابيض وشعرها بلون الصخر زيك كده وطاير وراها بس كان اجصر من شعرك وشمس الغروب جايه على عنيها العسلي منوراها مكنتش عارف دي حورية ولا ملاك ولا ايه روحتلها …ضربتني بالكف …متبصيش كده ايوه ضربتني ابوي عاش ومات عمرة ماضربني امك ضربتني ..اه ياعزيزة عجبتني شجاعة خدت جلبي اكتر ماهي كانت واخداه فضلت وراه اسبوع والتاني والتالت لحد ماخلاص تعبت بس…… موجفتش لحد ماوفجت تتكلم معايا اتجبلنا واتكلمنا ….كل يومين اتحجج لجدك عشان اروح اسكندريه وجيه يوم وجولتلها عايز اتجوزك فرحت جوي وانا واللى خالني متأكد انها بتحبني عشان نفسي مش عشان الفلوس اني جولتلها ان عامل غلبان من العمال اللى بيجوا من الصعيد عشان يحملوا البضايع واتجوزتها …..مصطفى بأسى ….وجدك عرف سعتها خيرني جالي يا الفلوس وولادك ومرتك وجبليهم رضايه عنك ياهى ……. وسبتها …… كيف اسيبها …اسيب روحي بس في كل اللى جدك جالهولي مفرجش معايا غير ولادي علي كان لسه اربع سنين ….امك كانت اه وروحي بس اخواتك جلبي وعجلي وافجت غصب عني وكنت رايحة اجولها اني مش هجدر اكمل معاها اول مدخلت الشجه جريت عليا زي الاطفال وهى مبسوطة وجالتلي انا حامل ….اكني اول مرة اسمعها ….جايز عشان كنت عايز اتربط بيها بأي حاجة وجدك كان يحب العيال كان عايز العيله تكبر فرحت واخدتها وجعدتها في اوتيل وخليت ابنوب يجعد في اوضة جنبها ونزلت البلد واول وجولت لجدك انها حامل جالي هاتها اتصلت بأبنوب وخليته يجيبها ٧ شهور وانتي جيتي حتى كان سعتها كل الناس فكروني سميتك نواره عشان كان في مشاكل في الكهربا والحكومة كانت بتركب خطوط جديدة النور جطع ٤ ليالي اول مانتي نزلتي جه هههههه……. نواره بضحكه : لا والله يعني انت سميتني نواره عشان اكده. لا ….لا ينواره بصيت على امك وبصيتلك سبحان الله عملت ايه ف دنيتي عشان ربنا يرزجني بحوريتين من الجنه وعمك ابنوب كان عايز يسميكي مريم بس انا جولت لا نواره …عشان جيتي نورت جلبي وحياتي بدر كان في ايدي بدر وجمر نايم على فرشتي بس جدك مفرحش وعمل حاجة بلاش….. نواره بطفولة : لا انا عايزة اعرف الباجي . هه…ماشي في سبوعك عملت حجات معملتهاش لخواتك دبايح و وناس بتغني عملت مولد مش سبوع مع ان مكنش حد بيفرح بالبنات بس انا كنت فرحان جوي وامك كانت لسه تعبانه والحكيم كان كتبلها على مجويات جدك وسعاد ادوا الست اللى كانت بتديلها الحجن واديتها حجنت هوا قالها مصطفي بحزن شديد و عينه تدمع بعد ماجدك مات الست كان عندها مرض مش فاكر هوا ايه بس كانت بتموت طالبت تشوفني وجالتلي على كل حاجة …ااااااه اه استكتروا على الفرحة سعتها اخواتك كانوا كبروا مجدرتش اعمل حاجة لسعاد وابوي كان مات ….متبكيش مش بجولك كده عشان تبكي ….اسمعيني يا نواره لو لفيتي الدنيا كلها مش هتلاجي حد يحبك جدي عشان كده مش عايز اسيبك لوحدك لازم اطمن عليكي وزين جوي وهيجوا اكتر اسمعي الكلام يانوارتي وخشي في حضن ابوكي …..عانقها وهى تبكي ….اه يابت عزيزة وحشني حضنك بجالك اسبوع ياجاسية ….ليلى شيماء …..تعالوا ….انا هطلع ….قبلها من جبينها بحنيه وحب . هاا نواره ….؟؟؟! يلا ياخاله انا جهزة هنعمل ايه ؟؟؟؟ _________________________________________ يازين الوجت راح الساعة الجمعة هتتصلى وبعدين حد يبجى فرحة النهاردة ونايم كده ؟؟؟ عايز ايه ياحازم ….؟ اصحى ياخي ….ورانا حاجات كتير يابوي والله شكلك هتكسفنا النهاردة … طب متيجي جنبي اعمل بروفة …ههههههه اتحشم يازين وه جوم يلا وانا هستناك برة …جال انام جنبه … صباح الخير ياعريس صباح النور يانوارتي … جوم ياخوي عايزة اجهز الاوضه …. تجهزيها ….؟؟! ايوه نغير الستاير والملايات ونجهز الحمام ونحط خلجات العروسة في الدولاب ونروج الدنيا …عريس انت لازم نخلى الاوضة شاعرية …. شاعرية جولتيلي ….زين بنبرة غضب مصطنعة …وعرفتي منين الكلام دا حسابك بعدين روحي يلا عشان اغير خلجاتي ……. حازم …. اخيرا خلصت هااا تعالى نصلي الجمعة وبعدين نرجع انا اتصلت بالحلاج هيجي عشا يروجك ….. زين……… حجه يدك ….قبل زين يد كريمه ….. ايه ياولدي النوم دا عمرك معملتها ….المهم تصلي وتيجي متروحش كده ولا كده انا عرفاك مفيش شغل يازين … زين اقترب من كريمه ونظر لها :والله معارف كيف هصحى اشوف وش تاني غيرك ياجمر لو مكنش ابوي سبج مكنتش سيبتك من يدي ….. لا والله كل بعجلي حلاوة بكرا تعرف ان الوشوش اللى كنت بتصحى عليها دي عفشة وتجول ياريتني اتجوزت من زمان . يلا يازين ….. اما اروح اشوف عملي الردي دا جي ياحازم …… الزفه وصلت لسرايه العلامية وزين جلس مع الرجال بالخارج ونواره بالداخل مع النساء … بجولك يانواره متشيلي الطرحه من على وشك خلينا نشوف الجمر …… ازالة نواره الطرحة من على وجهها والجميع في صدمة من جمالها كما انها وضعت مكياج بسيط ابرز جمالها اكثر …. وه..وه ايه ده الجمال ده قالتها نواره …..قل اعوذ برب الفلق مشاء الله لازم تجري الرقيه الشرعية… مش للدرجاتي عاد ….. للدرجاتي ونص مش شايفة الحريم كيف ايبصولك ….. وقفت نواره ورقصت وشدت ليلى لترقص معها وبعدها شدوا نواره لترقص معهم وبلفعل رقصت معهم ثم جلست … زين ازيك الف مبروك ….. الله يبارك فيك …فرج خد الباشا جعدة هااا يازين بجولك كفايه كده …خد مرتك واطلع . ماشي يا سالم …. اشار زين لحازم لينهي الفرح ويقيم الزفه …. العريس جي ….العريس جي ….. اصاب جسد نواره رعشه وقلبها يخفق بده وكادت تبكي لزلك انزلت الطرحة على وجهها حتى لا يلاحظ احد حزنها … يلا ياعروسة …. نظر لها زين لكن لم يستطع ان يراها طلعا على السلم وفتح الباب واخلقه ….دخل ورائها وبصوت رجولي :نواره …. . يتبع…. . ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​