مارينا ويوسف - الفصل الثاني - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: مارينا ويوسف
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل الثاني

الفصل الثاني

*ـ ࢪواية مارينا يوسف* ↻≯💗⸙•♡»»)) ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ 4 5 6 7 4 _تلفونك كان عالي انتي مين وجايه هنا ليه؟؟؟؟ =م ملكش دعوه هيا الشقه ب اسمك وانا معرفش؟ _طيب عمتآ انا عيني عليكي ولو مسكت عليكي حاجه هوديكي ف داهيه تمام؟ "بصيتله من فوق لتحت ودخلت الشقه ورزعت الباب ف وشه ماحنا مش ناقصين مصايب!!!! دخلت الشقه وانبهرت بيها قد ايه دافيه وهاديه دخلت غيرت وبدأت انضف فيها واحده واحده" =يختييي اخيرا خلصت دانا ضهري بيصوت..بس والله تسلم ايدك يابت ياروح يارب خليها سهله المرادي انا تعبت و "لقيت التلفون رن فتحت لقيتها شمس" =مصيبه صح؟ -مقدمين بلاغ انك متغيبه ياروح وبيدورو ف كل حته =انا تعبت بجد امو ت نفسي واخلص؟ -ششش يخربيتك بس هبل دانتي ربنا نجدك الشمام الي كان هيخطبك ده ف عز مابيدورو عليكي ماشي يبصبص للبنات =مهو شمام هنستنا منه ايه بس!! شمس -ايه يحبيبي ؟ =م ماما كويسه ؟؟؟ -لسه بتسالي عليها بعد كل ده؟ =طمنيني بس "بعد رغي كتير انا وهيا قفلت وبدأت اتفرج علي اسكندريه من البلكونه ولبست وقولت هنزل اشتري شويه حاجات" _انتي تاني؟ =طب بالمناسبه متعرفش سوبر ماركت قريب؟ _ماشي ياستي تعالي انا اصلا نازل هناك =شكرا و احم اسفه ع الطريقه الي كلمتك بيها الصبح _وله يهمك ياستي المره الجايه هحبسك بس =ضحكت وقلتله..يلا اهو السجن امان شويه مفرقتش _بصلي ب استغراب وقلي..انتي ايه حكايتك وظهورك الغريب ده!! =اتوترت فاجأه وقلتله..ب بهزر في ايه مبتعرفش تهزر يحضره الظابط ؟ "وصلنا السوبر ماركت وهوا بيبصلي ب شك كده دخلنا واشتريت شويه اكل وقهوه ونسكافيه اهم من الاكل والله واستنيته عشان نمشي سوا مانا نسيت الطريق ههه" _ايه كل ده انتي هتعتكفي وله اي؟ =ماالشقه فاضيه بقا هعمل ايه خليك جدع وشيل معايا بقا _للاسف انا مش جدع =اخص بقا هوا ده الي الشرطه ف خدمه الشعب! _شعار قديم شويتين ده اتحيلي عليا وانا هشيل =ونبي يباشا شيل معايا والله يخويا ضهري وجعني من التنضيف وبجري ورا عيال يتامه شاله يسترك وي.. _ششششش اييييه ياوليا انتي بتشحتي؟ =مانا مش حافظه غير دول اصلا "ضحك وشال معايا فعلا وبدنا نتمشي واحنا بنرغي وبنضحك سوا وصلت وقبل مقفل قولتله" =شكرا يحضره الظابط ليك عندي كبايه قهوه مش هتشرب زيها تاني _العفو يا اسمك ايه صحيح ؟ =روح.. _روح!!! العفو ياروح هستنا القهوه الي مش هشرب زيها دي "غمزلي ودخل شقته وانا دخلت وضحكت متحرش وربنا مش ظابط لا..رتبت حجاتي وحطيت الاكل ف التلاجه ورصيت بقيت الحاجات ودخلت عملت قهوه وخرجت ع البلكونه شويه الهوا الي كانو بيطيرو شعري حسسوني اني عايشه لاول مره" _انتي خمامه خدي بالك =بسم الله فزعتني بتخرج منين انت؟! _ساكن جمبك والبلكونه لازقه فيكي عايزه ايه تاني ؟ =استنا بقا أما ادخل اعملك قهوه معايا "ضحكلي ودخلت فعلا عملتله وخرجت" _شكرا ياست روح بس مسالتيش سكري كام؟ =مانا توقعت انها ساده زي بتعتي وكده _مممم واحده كتكوته زيك كده بتشرب قهوه ساده ليه بقا؟ =بعيداً عن كتكوته دي بس اهو بحب مرارتها بقا نعمل ايه!! _ايه الي رماكي علي اسكندريه ياروح!! =الدنيا..الدنيا دايما بتحدفنا ف طرق عمرها متخطر علي بالنا _اهلك فين؟ =م معنديش أهل غير امي وعايشه ف القاهره _وسبتيها ليه؟ =ظروف بقا ياسيدي "واحنا بنتكلم رفعت ايدي عشان الم شعري لورا والتيشرت نزل لتحت ودراعي ب الزرقان الي في بان كنت بتعمد البس كم طويل عشان الضرب الي ف ايدي ميبانش بس نسيت واهو بأن!" _ايه كل الزرقان ده؟؟ =زرقان ايه؟؟؟ _انتي حد ضربك ياروح ؟؟؟؟ "جتلي لحظه ادارك ودريت دراعي بسرعه وفنفس الوقت شمس رنت" =ثانيه..الو -وعد اقفلي علي نفسك ومتفتحيش ل اي حد ولو عرفتي تمشي من الشقه امشي بسرعه.. =امشي امشي اروح فين ياشمس في ايه -اهلك عرفوا المكان من اخر حته رميتي فيها الخط وجينلك علي اسكندريه =ينهار اسود اقفلي اقفلي "قفلت وجريت علي جوه الم الهدوم ولقيت الباب بيخبط" = م مين؟ _انا زين ياروح افتحي =زين مين؟ _جارك ياروح اخلصي وافتحي =في ايه كمان؟؟ _انتي الي في ايه وجريتي علي جوه كده ليه و =مش وقته والله ماوقته لازم امشي دلوقتي _تمشي فين وانتي متعرفيش حاجه هنا!!! =م مش عارفه بس لازم مفضلش ف الشقه دي "دخل وقفل الباب ومسكني من ايدي وبدأ يسالني عن كل حاجه وحكيتله جزء صغير اني هربانه منهم عشان هيجوزوني وبتاع وبس" _طيب لمي حاجتك وهتقعدي ف شقتي لحد مايجو ويمشو =لا طبعا مينفعش _امي واختي جوه متخفيش لمي حاجتك كلها عشان ميفهموش انك هنا يلا مفيش وقت "لميت كل حاجه وفصلت التلاجه وخدت كل حاجه حرفيا ودخلت شقه زين اول مقفل الباب سمعت صوتهم بره" =يارب يارب مش هقدر ارجع معاهم اتصرف عشان خطري!!!! _متخفيش محدش هيقدر يخدك طول مانا هنا.. يتابع..5 _متخفيش محدش هيقدر يخدك طول مانا هنا.. =مش عايزه ارجع عشان خطري!! "قفل باب شقه بلمفتاح وبدأ يرقبهم من العين السحريه ومامته واخته خرجوا من اوضهم علي صوت الدوشه الي بره وقلهم" _امي دي روح جارتنا وبنت اخت طنط حنان..معاها مشكله دلوقتي خديها وادخلي الاوضه واياكي تفتحي لحد غيري تمام؟ "طنط خدتني من ايدي وقعدتني ف اوضتها وقفلت الباب علينا" :انتي مين يابنتي؟حنان معندهاش اخوات =ه ها؟ :شكلك بنت ناس وطيبه احكيلي ياحبيبتي في اي انا زي مامتك وايه جايبك لوحدك وايه الي بيحصل بره!!! "بصتلها وانا عيني كلها دموع مش فاهمه المفروض احكيلها اي وله ايه!! وقبل مفكر لقيتها بتحضني! محستش بنفسي غير وانا مكلبشه ف حضنها وبدأت انهار انهيار كنت بحاول اخبي واعمل نفسي مش مهتمه بكل الي بيحصل وبعد وقت معرفش قد ايه بدأت احكيلها" =لما بابا كان عايش كنت دلوعه البيت دايما اي حاجه روح عيزاها وبتشاور عليها ابوها مبيستناش وبيجبها..بس دايما اخويا وامي كانو كرهين ده وشايفين انو مينفعش ندلع البنت كده ومينفعش نعملها كل الي تعوزه بس بابا كان دايما ف صفي لحد مدخلت كليه هندسه الي مكنش حد مقتنع بيها غير بابا كانو شايفين اني مينفعش اكمل جامعه ولازم اتجوز وبابا وقف ف وشهم وقدملي ف الجامعه بعد سنه واحده بس ابويا تعب وقتها عرفت أن خلاص مش هيكمل كان باين عليه من وصيته ليا اني اكمل تعليمي واشتغل وأنهم لو ضغطو عليا امشي من البيت وهوا هيفضل فخور بيا "كنت بعيط وانا بتكلم وبفتكر كل الاحداث الي حصلت ورا بعض" =بعدها بابا اتوفي و وهما مصدقو سحبو الملف بتاعي من الكليه وبدأو يعملوني ك خدامه عندهم ولو معملتش الي بيقولو علي باخد اجمل مكافئة باكل شويه ضرب مخدهمش عسكري هربان..ضحكت وقولتلها..اخر مره ضربني دراعي اتكسر وكنت بصوت من الوجع وبقوله الحقني ياعمرو دراعي هيموتني..ضحك وقلي تستاهلي عشان تسمعي كلامي "مسحت وشي من العياط وكملتلها" =كنت راضيه وبسكت عشان معنديش اوبشن تاني لحد ماقررو يجوزني لواحد شمام اسمو سيف ابن خالتي بالمناسبه ولما موفقتش ضربوني ضرب مش طبيعي زرقولي جسمي من الضرب لمجرد اني موفقتش..ضحكت بسخريه..بس يومها قررت انو خلاص لازم امشي وإلا هيموتوني بجد وشمس بنت طنط حنان صحبتي وعارفين كل ده وطنط صممت اني امشي واجي هنا عشان ميصلوليش بس اهو وصل "بعد مخلصت وفوقت من سرحاني لقيت طنط وبنتها بصينلي بنظره حزن وطنط ف وقتها شدتني لحضنها تاني" :حقك عليا يابنتي حقك عليا منهم لله لحد يبهدل ضناه كده!!! =... :انا مش هسيب حد يخدك ولما يغورو من هنا هتقدمي ف الكليه تاني انتي فاهمه!!! "هزيت دماغي وانا ف حضنها وفضلت حضناني كتير لحد مانمت منغير قصد" _ماما افتحي انا زين :افتحي لاخوكي يامريم _اي ده؟هيا نامت!!!! :من نص ساعه نامت ف حضني..زي متكون مصدقت تلاقي حته فيها امان _انتي معيطه ياامي؟ :ل لا ياحبيبي المهم المقاطيع مشيو؟ _اه اقنعتهم أن محدش بيجي هنا غير واحده بتنضف الشقه عشان صاحبها موصيها عليها واني ظابط ولو جت هنا هعمل بلاغ "بعد وقت مش كبير صحيت علي كابوس كالعاده وهما كانو قاعدين معايا اول مفتحت لقيتهم" :بسم الله عليكي ياحبيبتي اهدي احنا معاكي _انتي كويسه ؟؟ =انا كويسه اسفه اني نمت معرفش حصل ازاي عملت ايه يازين؟ _متخفيش ياستي كله تحت السيطره مهي الشرطه ف خدمه الشعب بقا "غمزلي تاني المتحرش" =علي فكره ياطنط ابن حضرتك متحرش جدا :جيبلي الكلام دايما ياروح هوا وأبو متحرشين بعيد عنك =كمان حته عمو زيو؟! ~يابنتي داحنا لينا الجنه بسببهم وربنا :بردو وربنا يامريم؟يبنتي طالعه سرسجيه لمين =ياطنط سرسجيه اي بس دي عسل ودي لغه الجيل "ضحكنا كلنا وقومت دخلو معايا الشقه وظبطنا كل حاجه انا وطنط ومريم وبعدها زين جبلنا اكل وقعدنا ناكل وانا وسطهم كنت حسه ب احساس دافئ بقالي كتير اوي محستهوش احساس العيله ولمه العيله والأمان كل ده محستوش غير وسطهم خلصنا وعملت شاي وبعدها مشيو" _روح.. =ها _متخفيش طول مانا موجود.. =شكرا علي كل حاجه اليوم عدا بوجودكو حوليا بجد _يلا ادخلي واقفلي علي نفسك كويس "دخلت وقفلت الباب وكلمت شمس حكيتلها كل حاجه ونمت وصحيت تاني يوم واليوم خلص بهدوء واليوم الي بعده بنفس الهدوء المرعب لحد ما.." =شمس الحقيني -في ايه يابنتي؟ =الشمام قصدي سيف بعتلي مسدج ع الخط الجديد بيهددني هوا جاب رقمي منين!!!! -ينهار اسود ياروح ده كده ممكن يكون عارف مكانك =طب اعمل ايه وله اهبب ايه دلوقتي! -بصي اهدي وتعملي بلوك وله اكينك شوفتيها =حاضر و... "ملحقتش اكمل لقيت رقم غريب بيرن" =ا الو؟ ~اسمعي بقا يا حلوه لو فاكره انك ذكيه واني معرفش مكانك تبقي عبيطه لا انا عارف مكانك وعارف ننوس عين ماما الي هربتي عشان تعيشي معاه ده وديني يا روح لهجيبك وهطلع عليكي قديم وجديد =طب اسمع انت بقا ياسيف انا مش خايفه منك واعلي مافخيلك اركبو اصل للاسف يحبيبي معنديش حاجه اخسرها ومبقتش بخاف منكو ياكش تولعو نفر نفر ~ده شكل زين باشا مقوي قلبك بقا =قطع لسانك قبل متفكر تتكلم عليا ب الأسلوب ده انا انضف منك ومن عشره زيك ~تمام ياخطيبتي تمام اوي حسابك بيتقل ف خدي بالك سلام يا يا قطه واه قبل مقفل اتبسطيلك يومين قبل مااجي اخد روحك منك "قفلت معاه ودخلت حدفت التلفون على الأرض وبدأت ازعق غصب عني لحد مهديت وبدأت اقول" =اهدي ياروح الي جاي مش اسوء من الي فات وممكن يكون بيهددني وخلاص..بس لا شكلو عرف مكاني ده عرف زين!! "منغير مفكر طنشت الي حصل ودخلت عملت قهوه وطلعت ملف الكليه وبدأت ادور علي اقرب كليه هندسه ف اسكندريه عشان اقدم فيها وزي متيجي تيجي الترم الاول لسه مبدأش حته وانا بشرب القهوه ف البلكونه زين طلعلي" _متجيبي شفطه الله يسترك =خد شفطه ياعم _بلمناسبه انا سمعت كل الي حصل ومستني سيف حبيبي يجيلك هنا عشان اروقهولك =سمعت منين؟ _ياست فوقي بقا مقولنا الشقتين لازقين ف بعض وانتي صوتك عالي اوريدي =احم كده كده مش فارقه فكك انا عايزه انزل اقدم ف الكليه _اهو ده الكلام بقااا ماشي ياستي تعالي بكره انزل معاكي =وحياه امك؟ _وحياه امي اه..قهوتك خطيره زيك خدي بالك "غمزلي ودخل هوا في ايه بقااااا..ضحكت ودخلت ظبط شويه حاجات وجهزت لبس بكره ونمت وصحيت لبست بنطلون وتيشرت عادي علي كوتش ابيض وسيبت شعري زي مهوا وخرجت اشرب قهوتي ف البلكونه" _طب مش تعملي حسابي طيب ؟ =هديلك شفطه وله تزعل _بس ايه الشياكه دي؟ =شاله يسترك ياحضره الظابط _يسترني؟ياستي خلي يفضحني بس بطلي الدعوه دي "ضحكنا ونزلنا فعلا قدمت ف هندسه ديكور زي ماكنت وزي مابحلم وعزمني علي قهوه وبدأنا نتمشي علي البحر واحنا بنتكلم وبنضحك حكالي عن نفسو وحكيت شويه لحد موصلنا وكلعاده خوزيقي بتحب تجيلي وانا رايقه زي محصل كده" ~حبيبت قلب سيف بتعمل ايه مع راجل غريب؟ "محستش بنفسي غير وانا بمسك ف دراع زين من الخضه ولقيته رجعني ورا ضهرو" _مين الي قال إني غريب يقلبي دانا حته ف مقام خطيبها وله ايه ياروح؟ يتابع.. 6 _مين الي قال إني غريب يقلبي دانا حته ف مقام خطيبها وله ايه يا روح؟؟ =لا مش خطيبتك وله خطيبتو والي عندك ياسيف اعملو ~مش خطيبتي مين ياروحي امال اتفاقي انا واهلك يبقي ايه؟ =مكنش اتفاق انتو مهددني وفوق لنفسك بقا وحل عني ياأخي ~طب يلا عشان هترجعي معايا "شدني من ايدي وكان هينزلني بصيت لزين وبصيتله وفاجاه لفيت لسيف ومحستش بنفسي وانا بضربه ب القلم" =كفايه بقا كفايه عك وابعد عني انت اي مبتفهمش عمرو وامي وامك بيستغلوك زي ماكانو مستغليني ومشغلينك مرمطون عندهم حته تعليمك مكملتهوش وماشي ورا كلامهم زي العبيط استرجل لمره واحده ف حياتك وفوق وابعد عني روح شوف حياتك ياسيف وكمل تعليمك مجموعك مكنش قليل مش كان حلمك تبقي ظابط؟مش بابا كان دايما بيشجعك ويقولك يابني سيبك منهم وكمل "لقيت ملامحو اتغيرت زي مايكون بيستوعب كلامي وكملت" =انا مسمحاك علي كل حاجه بس سبني ف حالي وروح شوف حالك بعيد عني متجربش ورا كلامهم احنا كنا اكتر من الاخوات بس انت الي جربت وراهم وخربت كل حاجه روح شوف هتصلح نفسك ازاي ولما تفوق وتبقي راجل ليك كلمه وليك قرار ابقا تعاله كلمني غير كده سبني ف حالي انا عايزه ابني مستقبلي هنا عشان خطري ابعد عن طريقي وكفايه عك ف حياتي وحياتك _كفايه ياروح اسمع ياسيف انت شكلك متربي وانا بقولك اسمع كلامها وامشي وأقسم بالله لو فكرت تيجي وتعمل المهرجان ده تاني هحبسك انت فاهم؟ "متوقعتش رد فعله بصلي ب نظره قديمه انا عارفاها نظره سيف القديم الي هيبدا يفوق وسبني ومشي بعدها زين شدني" _بقا مقولتيش انك خطيبتي ها =صدقني لو كنت قولت مكنش هيحصل خير وانا مش عايزه اضرك ب اي شكل كفايه انك واقف معايا لحد دلوقتي بجد _ياستي ماشي هعديهالك لحد متبقي خطيبتي =خطيبتك ايه ياباير _انا باير؟دانا البنات بتحدف نفسها عليا يابت فوقي =واضح اه خليهم ينفعوك _لا بس عجبني رد فعلك والقلم الي الواد خدو ده =يارب يفوق يازين خساره بجد سيف كان شاطر اوي وبابا كان بيحبو اوي بس هما زي السم دخلو دماغو وخربوها _ياكش يفوق عشان لو فكر يجي هنا تاني مش هعمل حساب لحد ويلا يعسل ادخلي شقتك واقفلي الباب عايزين نتخمد شويه =طب متزقش بس وشكرا يحضره الظابط ها شكرا _ادخلي طيب بدل مفجرلك دماغك "دخلت وقفلت الباب وانا بضحك كلمت شمس حكيتلها وغيرت هدومي وعملت اكل وبدأت ادور علي شغل الفلوس الي معايا قربت تخلص لبست ونزلت فعلا مشيت لآخر الشارع ولقيت كافيه كاتب انو محتاج حد يعمل قهوه والحاجات دي ف دخلت" =مساء الخير انتو طالبين حد يشتغل؟ -مساء النور يافندم طلبين اه بس شباب =طب مانا بعرف اعمل الي طلبينه متقلقش هظبطلك الدنيا -هتقفي كاشير تخدي الطلبات وتعمليهم؟ =ايوا متقلقش الموضوع مش صعب -طيب اي رائيك نجربك اسبوع عشان نتأكد واهو اعتبري تدريب =موافقه طبعا -متفقين اشوفك بكره الساعه 10 الصبح =تمام "خرجت بره وانا مبسوطه بدأت اتمشي علي البحر وانا حسه بتوهان مش عارفه هنزل الكليه امته وهتابع ف الشغل امته وهعمل ايه ف الي بيدورو عليا دول لحد ما" =الو؟ -حبيبت قلب اخوها =يوووه هوا كل محد يتصل يهددني هيقول حبيبت قلبي؟يااخي اومال لو مش حبيبت قلبك كنت هتعمل ايه؟ -هقتلك ياروحي..اوعي تكوني فاكره الفضيحه الي عملتيها دي هتعدي ب السهل وهتعيشي حياتك وكده توء توء انتي لسه مشوفتيش عموره وهوا قالب بجد =تصدق ب ايه؟مبقتش بخاف منك اصل هشوف منك ايه تاني؟ -هتشوفي كتير وجهزيلي نفسك عشان مش هتتهني ب حياتك =وانا من امته اتهنيت بيها من وقت مابابا مات؟ -... =عارف ياض ياعموره قبل مابابا يموت كان بيقولي اخد بالي عشان انت هتقلب عليا وهتعمل وهتسوي عارف قولتله ايه وقتها؟ -ارغي.. =قولتله لا يبايا عموره ده حبيبي ده اخويا وصاحب عمري وهيسندني فكل حاجه "وانا بتكلم عيني بدأت تدمع وقفت قدام البحر وبدأت اكمل لما سمعت تنهيده خرجت منو" =لما كنا صغيرين والعيال ف المدرسه كانت بديقني اول مكنت بقولهم هجبلكو عمر كانو بيخافو مني وبيبعدو وقتها كنت بحس ب انتصار كده -ايوا مانتي كنتي بتعملي المصيبه وتلبسيهالي =ضحكت بحماس وقولتله..فاكر ياض لما كسرت الخمس بيضات وماما كانت جايه ب الشبشب عشان تضربني وانت جريت عليا وقلتلها انك انت الي كسرتهم؟ -يومها قرصتني قرصه يابت ياروح عليا الطلاق لسه بتوجع لما بفتكرها =وليا مفتريه بس بتحبك ورجعت صلحتك يانصاب -... =ليه بتعمل فينا كده ياعمر؟ ليه وصلتنا للنقطه دي!! مش انا كنت الدلوعه بتعتك واحنا صغيرين؟لقيت بقيت حد مرعب ومبيحسش لدرجه دي؟ -... =لما بابا مات كنت مستنيه حضنك اوي كنت مستنيه اعيط وأمسك فيك واقولك اني خايفه من كل الي جاي خايفه من حياتنا الي هضلم والبيت الي هينكد وخايفه عشان هشيل مسؤوليت نفسي وخايفه منك!! -انتي انتي فكرك كده هتصعبي عليا؟ =مين قال مين قال اني عايزه اصعب عليك دانا مكنتش بصعب عليك وانت بتضربني هصعب عليك ب كلمتين؟ -واخرتها بردو؟ =اخرتها اني مش هرجع ياعمر ولو فكرت تيجي وتقرب مني هموت نفسي وقتها بس ابقا أشبع ب كلام امك وخلي الشر الي زرعتو ف قلبك ينفعك واعرف اني عمري مهسمحك علي مستقبلي الي بيضيع بسببك واني لوحدي دلوقتي ومتسوحه ومتبهدله بسببك "قفلت ف وشو وبصيت للبحر وانا بعيط" =اشمعنا انا الي بيحصلي كل ده؟ ايه الوحش الي عملته يوصلني لكده يارب ليه كل الي بحبهم مصممين يقلبو عليا وليه مصعب الدنيا كده؟ ليه مصمم تخليني امشي كل الطرق لوحدي ومتسندش علي حد _يمكن عشان شايفك قويه وتقدري تشيلي مسؤوليه نفسك؟ "بصيت لقيته زين قعد جمبي وهوا ف ايدو كوبايتين قهوه" _الحياه مش عادله ياروح وبترازي فينا كل مابتزهق وانتي دورك تستحملي وتكملي عشان نفسك =مانا علطول مستحمله ومبشتكيش بس كده كتير انا مفرهده من الجري عايزه ارتاح وعايزه ارمي كل الشيله دي علي حد!! _طب متيجي نتجوز وترميها عليا =ونبي مش وقته هزار يازين _مبهزرش ياستي وربنا مبهزرششش يتابع.. 7 _طب متيجي نتجوز وترميها عليا =ونبي مش وقته هزار يزين _مبهزرش ياستي وربنا مبهزرششش =لا بتهزر وروق كده ها رووووق _فصيله اقسم بالله غورييي "قومنا عشان نمشي واحنا بنهزر وبننشك ف بعض" =مد شويه يعسل جعانههه _بت انتي بتودي الاكل ده فين؟دانتي كلك علي بعضك 50 كيلو =لو سمحت 56 اه _بنت وبتقول وزنها؟ =يعني هوا وزن الاميره اليزابيث يخويا _اخوكي اه طب اكمتي بقا شويه ها اكتميييي "ضحكت وكملنا مشي وطلعت الشقه قفلت الباب وغيرت وبدأت أرتب هعمل اي بكره ونمت وانا سرحانه" "صحيت 9 لبست الاوتفيت المفضل ليا توب اسود علي شميز وبنطلون اسود وكوتشي ابيض وسبت شعري ونزلت جري" -صباح الفل ع المواعيد المظبوطه =هبهررك -طب تعالي ياستي بقا عشان اوريكي شويه حاجات ف الشغل "دخلت وعلمني شويه حاجات كده ولبست تيشرت الشغل وحاجه ف منتهي العسل اخدت كام اوردو معظمهم كان ايس كوفي وقهوه وبعد فرهده كتيره ف نص اليوم عملت لنفسي ايس كوفي وحطيت حسابو ف الخزنه" -بتعملي ايييه انتي =خضتني ياحمزه -حمزه اه ضحك وقلي..يبنتي انتي من التيم بتاعنا وبقيتي صحبه مكان يعني المشاريب بتعتك فور فري الطم؟؟؟ =لا ده خم ده انا لسه تحت التدريب ووارد مكملش ف مينفعشش -لا مانتي طلعتي سريعه وشغلك حلو ف للاسف بقيتي من التيم وورك بتاعنا يستي وبداتي من النهارده كمان =وحياه امك؟ -وحياه امي ياستي "كنت مبسوطه بطريقه لا توصف حبيت المكان بكل حاجه عدا اسبوع وانا ف الشغل ومسحوله وسطهم الناس بقت عرفاني وعملت صحاب من اول اسبوع الدنيا بدأت تضحك ف وشي وعرفتهم اني ف هندسه ديكور وهنزل الجمعه تلت ايام قلولي موفقين وكله زي الفل " _اتنين قهوه سوده ياعسل =حضره الظابط بنفسه جاي ياخد قهوه؟ _شوفتي بقا =مختفي بقالك اسبوع يعني يباشا _مشاغل بقا يبنتي وبجري علي عيالي وبتاع =يراااااجل عيالك اه _وحشتيني =ش شغلك بقا عامل ايه _كويس وحشتيني.. =و احم امك امك ومريم عاملين ايه؟ _عملين بشاميل وجلاش وحشتييينييي =خلاااااص يانجم خلاص وحشتك عقربه _اجمل وارق عقربه والله =ده مدح وله زم يغالي؟ _حب ياغاليه تسمعي عنه وله البعيده بغله؟ =بغله طبعا امسك القهوه والتانيه دي لمين؟ _ليكي ياعسلويه =عسلويه؟ "ضحكنا سوا واحنا بنشرب القهوه بدأت أحس أن قلبي بيتبسط لما بشوفه ازاي انسان قادر يلعب ف دقات قلب انسان تاني وهما لسه عارفين بعض من اسبوعين بس؟!" _حد من أهلك كلمك أو الواد سيف ده كلمك تاني؟ =لالا الحمدلله الأمن مستتب لحد دلوقتي و..ياريتك جبت ف سيره ربع جنيه "لقيت عمرو بيتصل كنسلت عشان مش وقته عكننه ودخلت غيرت يونيفورم الشغل ولبست لبسي العادي عشان خلصت الشفت وخرجت انا وزين اتمشينا سوا لحد البيت وكلعاده زي متعودنا خوزيقي بتيجي ف الوقت المناسب الي ببقا مبسوطه في.." -بتكنسلي عليا؟ =عمر؟؟؟انت انت عرفت مكاني منين و -شششش مش وقته مين الاستاذ الي راجعه معاه ده؟ =ده ده.. _المقدم زين وجارها ف الشقه دي "شاور ع الشقه وهوا بيضحكله ضحكه صفره كده" -اتشرفنا قدامي علي الشقه لينا كلام سوا =ماشي ياعمر اتفضل ادخل _روح انا قدامك اهو ف الشقه لو حصل حاجه اندهي بس تمام؟ =ابتسمتله..متقلقش "عمر بصلنا بصه مريبه وفتحت ودخلنا فعلا اول مقفلت شدني من ايدي" -بتعملي ايه مع الراجل ده؟ =زعقتله وشديت ايدي..ميخصكش وتتكلم منغير مد ايد انت فاهم ؟ -الاه دانتي طلعلك صوت اهو هوا مقوي قلبك وله ايه؟ =وحياه ربنا ياعمر لو محترمتش نفسك هطردك انت فاه.. "قبل مكمل الجمله ضربني ب القلم وشفايفي اتعورت ف وقتها مهو ايدو الي تتشل زي ايد المرزبه" =انت فاكر نفسك كده راجل؟هااا شايف نفسك راجل عشان مبتتكلمش غير ب مد الايد؟ -ايوا راجل وغصب عنك ولو حبه تتاكدي اكتر ممكن اكسرلك عضمك وله يفرقلي =مانت حيوان وتعملها..زقيته ف صدره بعصبيه -انتي ايه يابت انتي مبتحرميش =انت الي ايه ياأخي انت الي ايييه وبتعمل كل ده ليه؟؟؟ "زقيته للمره التانيه بعصبيه وبدأت اتكلم وانا عيني بدمع واحده واحده" = بدأت اتكلم ب زعيق وعتاب ليه مصمم تأذيني؟ليه مصمم متشوفنيش مبسوطه مستكتر عليا كل حاجه ليه؟ -... =انا دايما كنت ف ضهرك وكنت بدافع عنك قدام بابا رغم انك بتكرهني كنت دايما بأمن بيك وانك شاطر وناجح وبقوله يابابا عمر مفيش زيو وانت ف الخلفيه كنت بتكرهني وبتخطط انت وامك ازاي تكرهو بابا فيا كنت عملتلك ايه عشان الكره ده؟؟؟ -...... =متردد ساكت ليه؟كلامي بيحرقك صح؟ "مسحت وشي ب ايدي وكملت" =لما كنت بخرج وبشوف البنات مع اخواتها الولاد بيعملوهم ازاي عيني كانت بدمع..كنت بقول اشمعنا انا معنديش كده!! كنت بشوف صور صحابي مع إخواتهم وبشوف بيعملو بعض ازاي وبفتكرك بستغرب الجحود الي انت في وليه واشمعنا؟! -.... =كل طموحي كان حضن منك نخرج ننزل سوا نقعد نحكي واقولك أسراري واسعدك ف اختيار هدومك قبل متنزل نقعد نضرب ف بعض نسهر بليل نطلب اكل من ورا ماما عشان متفتكرش أن اكلها وحش نقعد نرازي ف بعض كل الحاجات العاديه دي انت كنت مخليها امنيات عبيطه بنسبالي.. -روح انا.. =انت ايه ياعمر؟ انت ايه وله ايه وله ايه؟؟ كل مره كنت بتضربني وبتمد ايدك عليا وبتحايل عليك واقولك كفايه تعبت تقولي عشان تتعلمي مترديش وتسمعي كلامي والخ..يوم مكسرتلي دراعي كنت بصوت من الوجع وانت تقولي تستاهلي!!! -... =تفتكر كل ده ولسه ليك عين تمد ايدك عليا؟ -... =امشي وسبني ف حالي انا مرتاحه وانا بعيد عنكو ومتخفش اوي كده انا عارفه حدودي فين وزين جاري وبس ومامته واخته عايشين معاه انا متربيه وعارفه حدودي =اه وبالنسبه لجمله اني عملتلكو فضيحه لا يحبيبي اطمن مفيش فضايح اقل حاجه ترد بيها ع الي يسالك عليا هتقوله بتدرس ف كليه هندسه ف اسكندريه كليه هندسه الي خرجتوني منها "ابتسمتله ب استهزاء ودخلت المطبخ عملت قهوه" =انت لسه واقف مكانك؟ -انا اسف.. "استوعبت الكلمه وبدأت اضحك ضحك هستيري لدرجه ان عيني دمعت من الضحك" =هديت من الضحك وقلتله..امشي ياعمر امشي وسبني ف حالي ابوس ايدك امشي ومتقربش مني لأي سبب كفايه!!!! "فتح باب الشقه ونزل قبل مقفل لقيت زين خارج هوا ومريم وجم عليا" -انتي كويسه ياروح ايه الي ف وشك ده؟ _الحيوان ده مد ايدو عليكي صح؟ اقسم بالله مهسيبو "كان هينزل ورا وجريت مسكتو انا ومريم" =خلاص يازين مبقتش تفرق المهم انو مشي _حقك عليا حقك عليا انا -احنا سمعنا صوتك والي قولتي وحقيقي حقك علينا كلنا =خلاص يجماعه اي الدرامه دي انا زي الفل تعالو تعالو هعملكو قهوه "دخلتهم وهما بيبصولي ب استغراب علي سكوتي عملت قهوه ليهم وخرجنا البلكونه" -انتي كويسه بجد؟ =زي الفل يامريومه _روح.. =كويسه صدقوني انا ارتحت لما قولتله كل الي ف قلبي وخلاص الي حصل حصل _انا... "قبل ميكمل تلفوني رن وفتحت لقيته رقم عمر" =انت مش لسه ماشي من هنا؟ -ياانسه الشب ده عمل حادثه وانتي اخر رقم كان مطلعو =ح حدثه اي انت بتقول اي -تعالي اخر شارع*****بسرعه لو تعرفي =جايه انا جايه حالا "لبست الكوتشي ونزلت جري وهما ورايا اول موصلت اخر الشارع لقيته مرمي ع الأرض والناس حوليه بدأت اعيط غصب عني" =عمر عمر انت سمعني رد عليا -ر روح.. =انا هنا انا هنا يحبيبي متخفش كل حاجه هتبقي كويسه.. اطلبوا الإسعاف يازين اطلب الإسعاف ونبيي _اهدي جايين متخفيش -ر روح انا اسف انا اس.. =شششش مش وقته مش وقته انت هتبقي كويس فاهم؟ -... =عمر عمر رد عليا عمررر يتابع...