لعنة الراصد - ❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 1️⃣ ❵ـــــــارت☟ - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: لعنة الراصد
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: ❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 1️⃣ ❵ـــــــارت☟

❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 1️⃣ ❵ـــــــارت☟

الشغف ورا معرفة الحقيقة فين.. حاجة طبيعية بالنسبة للبشر من قديم الازل واحنا عندنا فضول مش طبيعي اننا نعرف ونسأل ونخوض تجارب.. لكن الفضول مش دايما بيكون كويس.. ممكن فضولنا يوصلنا للموت او لفقدان كل ما هو عزيز في حياتنا ... كنت شايف ابني.. قاعد علي الارض وحواليه شمع كتير وحاطط ايده علي الارض وبيحرك شفايفه ومغمض عينيه.. ندهت عليه وقولتله _بتعمل اي يا فهد يا حبيبي؟ .. اتلفتلي وياريته ما اتلفت.. عشان ده مكنش ابني اعوذ بالله..اعوذ بالله من المنظر.. مهما وصفت مش هقدر اوصف المسخ الي قدامي واتكلم وقال _ابتعد عنها فهي لي... ابتعد عنها فهي لي _هي مين؟ ... في اللحظة دي سمعت صراخ مراتي من الاوضة التانية.. جريت وانا بحاول افتح الباب المكلبش وفتحته.. وكانت الصدمة؟ .... لعنةالراصد الجزءالاول _الو.. ايوة يا دكتور.. المريض واضح انه افتكر كل حاجة بس تعالي بسرعة.. ده منهار وبيعيط وحالته صعبة _انا جاي بسرعة اهو ... بعد ربع ساعة كان واقف قدامي دكتور وقلي _حمد الله على السلامة يا استاذ عبد العزيز.. الاول البقاء لله وشد حيلك _ انا السبب في موتها.. انا السبب _وحد الله انت انسان مؤمن بربنا.. الموت علينا حق _لا انا كفرت بربنا.. انا الشيطان الي هترمي في نار جهنم انا الي قتلت مراتي ... بعد شوية لقيت واحد جيه وقعد قدامي وقال.. _انا عاصم.. وكيل نيابة جاي عشان اعمل معاك تحقيق عن الحريق الي حصل في بيتك وموت مراتك.. عندك استعداد تحكي _اه عندي استعداد احكي.. عندي استعداد اعترف بكل حاجة انا تعبت.. تعبت وعاوز ارتاح _طيب اهدي كده ومن غير عياط.. واحكيلي اي الي حصل بالظبط.. وابنك اختفي فين؟ ... رجعت راسي لورا عشان احكي وافتكر كل تفصيلة حتي لو صغيرة لكنها هتفرق عشان تعرفوا الحكاية ... انا اسمي عبد العزيز غالي.. سني 35 سنة.. متجوز منال ومخلف ولد وحيد اسمه فهد احنا من الصعيد.. عايشين في قرية هناك معروفة ويمكن لما اتكلم شوية عن التفاصيل.. الناس هتعرفها من غير ما اذكر اسمها كنت بشتغل مدرس لغة عربية.. والحياة كانت ماشية مقدرش اقول سعيدة ولا حزينة.. عادي جداً .. كنت بعمل اي حاجة عشان اوفرلهم اللقمة وكنت عايش مرتاح البال... لحد ما حصلت حاجة كانت هي بداية الحكاية كان يوم جمعة.. لما لقيت الباب بيخبط.. قومت وفتحت كان الاستاذ عز.. مدرس معايا في المدرسة قولتله يتفضل.. وفعلا دخل البيت وقعد معايا شوية ... لاحظت علي الاستاذ عز انه مش طبيعي.. قاعد وبيبص لكل ركن في البيت وبيبرق كده.. سألته _هو في حاجة.. يا أستاذ عز؟ _انت من المحظوظين يا عبد العزيز.. انت هتتفتحلك طاقة القدر _مش فاهم حاجة؟!! _هفهمك.. تحت بيتك ده في مقبرة اثرية.. اسألني انا انا عارف بقولك اي.. وفي حد في بيتك عنده القدرة يشوف مكانها _ هههه.. يا جدع اي التخريف ده.. ويا تري مين في البيت؟ مراتي ولا ابني؟ _معرفش بس انت عندك الفرصة انك تبقي ثري ومعاك فلوس كتير.. انت في بيتك خدام كتير انا شوفتهم هنا ... بصراحة كانت زيارة دمها تقيل جداً...وما صدقت الراجل ده مشي.... راجل خرفان جاي يعيش علينا الوهم.. بس مكنتش اعرف ان كلامه ممكن يطلع صح بليل دخلت انام.. لكني سمعت صوت همس جاي من اوضة ابني دخلت الاوضه بتاعته.. لقيته بيتكلم وهو نايم وبيقول الكنز تحت الارض.. المقبرة هنا.. الكنز تحت الارض ... رجعت لورا وانا مش فاهم وكلام الراجل جيه في بالي.. خرجت من الاوضة واتصلت بيه وقولتله _انا عاوزك تجيني بسرعة.. تكون عندي دلوقتي _بس الوقت متأخر _ سيبك من الوقت.. تكون عندي حالا .. فعلاً نص ساعة والراجل ده رجع.. حكتله كل حاجة حصلت قلي _يبقي ابنك هو الي عنده المقدرة علي معرفة مكان المقبرة _بس انا مش عايز ادخل ابني في الحاجات دي _ اومال جايبني دلوقتي ليه؟... عبد العزيز انت عاوز تفتح المقبرة.. وعاوز الي فيها.. متضحكش علي نفسك لو عاوز ده يبقي لازم تعمل الي هقولك عليه _ واي المطلوب دلوقتي يعني؟ ... _تروح تجيب ابنك.. دلوقتي وتشوف ملاية بيضة عشان نعرف مكان المقبرة _وبعدين.. هتعمل اي؟ _اعمل الي بقولك عليه وهتعرف .. دخلت.. صحيت ابني وجبته للاستاذ عز.. بصله وحط الملاية البيضة فوق دماغة.. غطي ابني بالملاية وحط ايده علي دماغه وقلي _متتكلمش مهما حصل.. سامع مهما حصل _حاضر مش هتكلم.. .. فضل يتمتم بكلام غريب ويهمس وانا مش فاهم حاجه وبعدها.. سكت وقال _ مكان المقبرة فين؟ مفيش رد.. صمت من فهد مش بيتكلم قولتله _ههههه.. ها عملت فيها فاهم وعارف كل حاجة مش كده لكن.. لكن سخريتي دي اتحولت لذهول.. لما بدأ صوت غريب.. ابني كان بيزوم زي الكلب .. سلام قول من رب رحيم.. سلام قول من رب رحيم _ اسكت.. انت بتقول اي يا مجنون؟ _المقبرة فين؟مشي فهد قدامنا.. لحد نص الصالة وحط ايده علي الارض ابتسم عز وقال.. المقبرة هنا من بكرة تجيب ناس تحفر في الصالة عشان نطلع الكنز؟ .. ومشي عز.. وابني نام مكانه علي الارض شلته ورجعته اوضته ودخلت انام ونمت صحيت علي صوت جاي من اوضة ابني.. اتسحبت بالراحة وروحت علي اوضته ودخلت كنت شايف ابني.. قاعد علي الارض وحواليه شمع كتير وحاطط ايده علي الارض وبيحرك شفايفه ومغمض عينيه.. ندهت عليه وقولتله _بتعمل اي يا فهد يا حبيبي؟ .. اتلفتلي وياريته ما اتلفت.. عشان ده مكنش ابني اعوذ بالله..اعوذ بالله من المنظر.. مهما وصفت مش هقدر اوصف المسخ الي قدامي واتكلم وقال _ابتعد عنها فهي لي... ابتعد عنها فهي لي _هي مين؟ ... في اللحظة دي سمعت صراخ مراتي من الاوضة التانية.. جريت وانا بحاول افتح الباب المكلبش وفتحته.. وكانت الصدمة؟ .. واحد شبهي نسخة مني.. نايم جمب مراتي علي السرير عاوز اتكلم لساني اتعقد واتخرست ومبقتش قادر اقول حاجة عاوز افتكر اي آية من القرآن.. حتي لو هقولها في عقلي نسيت كل حاجة والي نايم جمبها.. فتح وابتسم بخبث ولقيت ايد بتتحط علي كتفي.. اتلفت وكانت المفاجأة ... يتبع الجزء الثاني من قصة لعنة الراصد.. واحداث مرعبة جداً ... Mido king of the horrorلعنةالراصد الجزءالثاني لقيت نفسي نايم علي السرير ومراتي بتسألنى .. مالك؟ كابوس كابوس مفزع.. انا معرفش ايه اللي حصل انا هقوم اشوف فهد.. قومت من علي السرير وروحت علي اوضة فهد فتحت الباب كان نايم. .. مسكت تليفوني واتصلت بالاستاذ عز.. وسألته - هو انا كلمتك امبارح باليل وقولتلك تعالي - اه كلمتني وخليت ابنك حدد مكان المقبرة وبعدين انا مشيت.. ليه حصلت حاجة ولا ايه؟ - اه.. حصلت حاجة .. وبدأت احكيله اللي شوفته.. حسيت انه صوته اتهز وقالي - لا لا.. خير إن شاء الله.. انا هكون عندك علي المغرب ومعايا عمال الحفر عشان نبدأ - بس انت مفهمتنيش الحوار دا معناه ايه وهو كان يقصد مين؟ - كابوس.. كابوس يا عبد العزيز ، انت بس واهم نفسك علي الفاضى - طيب هستناك تاجي النهاردة .. فضلت مستني شوية عشان الوقت يعدي لكنه بيمشي ببطئ.. جاتلي فكرة تخلصني من شكوكي بس كانت فكرة غلط الفكرة اني اخدت مصحف ودخلت الاوضة علي فهد وحطيت المصحف جمب دماغه وقعدت اراقب رد فعله هو الحقيقة محصلش حاجة.. لكن لما فتحت المصحف وبدأت اقرا آية الكرسى .. حسيت ان الاوضة درجة حرارتها عليت كأني في فرن .. الجو بقي حر بطريقة لا توصف .. بصيت علي ابني.. لقيته فتح عينيه وباصص للسقف وبصلي قسما بالله انا خوفت من ابني وبدأ صوت مخيف يخرج من ابني.. اخدت المصحف وخرجت بسرعة برا الاوضة .. كدا انا اتأكدت ان ابني مش طبيعي ابني ممسوس وانا لازم اتصرف علي المغرب لقيت الباب بيخبط.. كان استاذ عز ومعاه خمس عمال استاذ عز اتكلم وقال - الناس هتبدأ شغل.. ومتخافش وهما بيحفروا .. فيه حد تاني بيحفر - حد تاني مين؟ - من غير ما تخاف.. زى ما انت عايز توصل للمقبرة الجن عايز يتحرر منها والناس بتحفر.. فيه آلاف بيحفروا من الناحية التانية .. كنت خايف من اللي هيحصل....بعد خمس دقايق الباب خبط وروحت فتحت.. كان واحد لابس جلبية وعمة فوق دماغه وحوالين رقبته حاجة زي السبحة لونها اخضر.. وقالي - هو الاستاذ عز عندك؟ - اه عندي انت مين؟ - انا الشيخ عرفة.. انا اللي جاي اجبلك الخير كله بس اهم حاجة تنفذ اوامرهم ومتعصهاش - اوامر مين؟ انا مش فاهم حاجة -هتفهم متقلقش ..