❴🔢❵☟الــبــــــ❴ 1️⃣ ❵ـــــــارت☟
رواية زواج بالاتفاق💜💜💜💫🖇️🖇️📚⤵️
1/2/3/4/5/6/7
١/٢/٣/٤
" زواج بالاتفاق "
البارت الاول
بهمس _ بت ي امينه متقوليلى فين الحته ال فيها شمس عشان اقعد فيها بدل التلج ده
ردت وهى بتحاول تكتم ضحكتها = هو ده وقته بذمتك ، الدكتور لو شافنا هينفخنا واحنا مش عارفين نتهبب نحل حاجه اصلا
_ مش مهم ، بكره يجى قره عيني يلمنى من الارف ال انا فيها ده
وقبل م امينه ترد كان هو اتكلم بصوت يفزع
_ انتو بتتكلمو ف اي
= محدش اتكلم ي دكتور
_ بس انا شايفك بتتكلمى
= أبداً انا شوفت ناس لابسه نضاره شمس ف اللجنه ف قولت اسألها ع مكان الشمس عشان زى م حضرتك شايف الجو تلج
لقيته شال نضاره الشمس من ع عينه وبصلى ببرود وقال
_ ااه ، ده انتى بتتريقى بقا
رديت باستغراب مصطنع
= انا؟! ان شالله اعدم البت المسهوكه دهى م حصل
_ قومى اقفى
= بس انا بحل ي دكتره
رد ببرود _ لا مهو مفيش داعي تحلى
= لا متقولش انك هتنجحنا انا والبت امينه من غير امتحان ، مش كل دي ثقه يعنى ، وبعدين مش ادام الناس كده
_ لا ده انا هعملك محضر غش فمفيش داعى تحلى
= ي راجل عيب ، هو احنا ف بينا الكلام ده ، مش علاقه طالب ودكتور دى والله ، اى إنعدام الثقه ده
رد بزعيق _ قولت اقفي ي بشمهندسه
وقفت ببرود شديد واستنيه لحد م جاب ال هيعملى المحضر
* هاتى ورقتك ي بشمهندسه
رديت بخجل مش موجود اصلا _ لى حضرتك انا مغشتش والله حتى اسأل اللجنه كلها
وعشان انا عبدالناصر ف نفسي البنات كلهم شهدوا انى قاعده ساكته ومتكلمتش ومحدش قال انى اتكلمت
* طب اقعدى ي بشمهندسه بس لو سمحتى متتكلميش
رديت بخجل مصطنع _ حااتر
بعد الإمتحان
_ مى قوليلي بجد ، انتى حابه الكليه للدرجادى ، طيب اديني كده السن ال عايزانا نطلع منه من الكليه دى
رديت ببراءه = لي بس ي مينو انا عملت اى
_ ملقتيش غير يونس ي مى، يونس ، ابن العميد ، ده انتى لو عايزه تشلينى مش هتعملى كده
( نسيت اعرفكو بنفسي ، انا مى ، ف تانيه كليه زراعه ، اكتر كليه متعبه ف التاريخ، بس لو هشحت كده محبش غيرها ، ملامحى عاديه بس ال محببني ف نفسي هو خماري ولبسى الواسع الحمدلله وزى مهو باين ، واضح جدا انى هاديه وكيوت جداجداجدا ، دى أمينه، صاحبتى ، شريكه المصايب والمحاضرات والسكاشن والأيام كلها ، الحقيقة انى مش بروح الكليه غير عشان نقعد سوا لو هشحت كده مصاحبش غيرها )
= لا بقولك اى م انتى عارفه انى مش بطيقه
_ أيوه لي بقا ؟ عملك اي؟ ده انتى خلتيه يحطك ف دماغه ي مى ، مشوفتيش نظرته ليكي بعد م الراجل مشى من غير م يعملك المحضر
= الحقيقه مش عارفه والله ي أمينه بس مش بطيقه ، يمكن عشان شايف نفسه وانا مبحبش الشخصيات ال زيه ، فاكر انه عشان بقا دكتور بالواسطه الدنيا بقت ملكه وبعدين انا مجتش جمبه هو ال كان رامى ودنه معاناا
_ هتشليييينااااااي
= احم أمينه
_ خلاص هتتاسف اهى
= تعالى نأكل عشان الامتحان جوعنى
_ خلاص هتشلنى اهى
خلصنا امتحانات وفاضل اخر امتحان ، اخر ماده ، ماده دكتور يونس ، وال الحمدلله حليت فيها كويس جدا ، ومطمنه انى هجيب فيها تقدير كمان
جه يوم النتيجه وقالو النتيجه ظهرت روحت اجيبها انا وامينه واتفاجئت اني شيلتها
_ مى معلش بصى اهدي ان شاء الله هنعمل تظلم وهترجعلك الدرجات
انا الحقيقة مكنتش معاها، انا كنت بكتشف سبب هدوء دكتور يونس الفتره ال فاتت ، بعد اخر موقف متكلمش ومحصلش حاجه ، عشان كان بيفكر هيردلى ال حصل ازاى ، وال اكتشفته دلوقتي ، بس للأسف مش انا ال هسكتله يكش اترفد فيها
سبت امينه تتكلم ومشيت عشان اروحله المكتب
_ مى .. مي.. طب راحه فين طيب
جريت وروايا وروحت المكتب ملقتوش ، بس هو ممشيش ، لأنى شايفه عربيته من خمس دقايق بالظبط ، مشيت ع اساس اروحله عند مكتب أبوه لانه اكيد هناك لاقيته واقف عند العربيه بتاعته ، روحتله وانا ع اخرى
_ مهو سيادتك لو مفكر انك لما تشيلنى الماده فانا بقا هقعد اعيط واجى اعتذرلك ف انت غبى ، ولو مفكر انى هشيلها واسكت واقول الحمدلله انها جت ع قد كده واشيل الماده يبقى حضرتك برضه غبى ، مش انا ، لا انا ال هعيط ع ماده ولا انا ال هسكت عشان سيادتك دكتور وابن العميد ، كان نفسي اسكتلك والله بس مبعرفش ، تعمل اي بقا
ع م خلصت كلام لقيت تقريبا كل الجامعه حوالينا وامينه بتحاول تسكتنى
قبل م اسيبه وامشى لقيته مسك ايدي وبيزعق وقبل م يزعق كانت ايدي ع وشه
رد بنرفزه ووشه بقا احمر من العصبيه _ انتى اتجننتى ، اى ال انتى عملتيه ده ؟
= ايدك دى متلمسنيش
_ قسما بالله لادفعك تمن القلم ده غالى جدا
= هه اخرك اعمله ، يلا ي امينه
عدى اسبوع ع ال حصل ويونس هادى وانا متاكده ان هدؤه ده وراه مصيبه ، بس انا الحقيقه مش قلقانه خالص ، انا مستبيعه اصلا ، اخره يعمله
وف يوم وانا قاعده مع امينه لقيت حد بيقول
~ لو سمحتى حضرتك مي السيد
_ ايوه انا
~ طب العميد طالب حضرتك ف مكتبه
= البسى بقا ، فكرك هيعدى القلم ال ادتيه لابنه بالساهل كده
رديت وانا بقف عشان اروح للعميد _ اخره يعمله هو وابنه ، انا مش بخاف طول م انا صح وربنا معاياا
وصلت المكتب وخبطت وسمحلى ادخل
_ حضرتك طلبتنى ف حاجه ولا اي
= انا شوفت ال عملتيه مع دكتور يونس ، ابنى
رديت ببرود _ واى المشكله يعنى ؟ م الجامعه كلها شافته ؟
وفجأه أبتسم ، لا ده ضحك وقال
_ انا متفاجيء من جرءتك دى والله
= لا متتفاجئش حضرتك
_ طيب انا عايز اعمل معاكي ديل
رديت باستغرااب = ديل؟
_ ايوه
= بيني وبين حضرتك؟
_ أيوه
= طب اتفضل
_ أانا بطلب ايدك ليونس ابني، انا للاسف دلعته عشان ابنى الوحيد ونسيت اطلعه راجل يتحمل المسؤليه، إنما لا ده مش ابنى ال كنت عايزة ، انا للاسف فرطت ف تربيته وعايزك انتى تربيه ، انا بس عايزه يتعدل ، يونس ابنى بقا وحش ، خد ع الدلع ومصاحبه البنات وحاله مش عاجبنى ، وانا مش عايز كده ومحدش هيعدله غير حد زيك ، حد لو يونس قال كلمه يرد عليه بعشره ميسكتش عشان خايف منه او مني
= المطلوب منى بقا اوافق ؟ للأسف حضرتك انا مش موافقه، بعد اذنك
#يتبع
Mai Sayed
زواج بالاتفاق
البارت الثاني
صلي ع حبيب الله.. 💚
_ استني ي بنتى ، انتى مش موافقه ليه بس
= عشان انا مش بحب ابن حضرتك بصراحه ولا عمر ال زيه كان حلمى انى اتزوجه او يكون هو الشخص ال هيشاركنى عمرى ال جاى ولا هو ال هياخد بايدى للجنه ، ممكن بقا اخرج ؟
_ ي بنتى استنى بس انتى مستعجله لي ، بالله عليكي ، لو مستريحتيش والله مش هنكمل وهسيبك تعملى ال يريحك ، ها ي بنتى موافقه نيجى نتقدملك انا ويونس
= حضرتك لي مش فاهم انى مش موافقه ولا حتى ابن حضرتك هيوافق ، هو حضرتك ناسى انه خاطب ؟! ، وكمان مش انا ال ابن حضرتك يتجوزها والله ، هو عايز حد شبهه ، يعنى هو كمان مش هيوافق
* بس انا موافق
_ يونس ، انت هنا من امتي؟
* من ساعه موافقه ي بنتى نيجى نتقدملك
وقفت اتابعهم ببرود وانا نفسي اضحك ع المسريحه ال بتحصل دى ، لقيت انظاره اتوجهت ناحيتى بعد م كانت متوجهه ناحيه والده
* كده بقا انتى موافقه ، انتى موافقتك كانت متوقفه ع موافقتى وانا موافق
= لا والله مش موافقه ولا هوافق
قرب منى * والله لو مش موافقه بالذوق توافقى بالعافيه ، ومتفكريش انى هتجوزك عشان ميت ف دباديبك ، لأ انا متجوزك عشان حاجه تانيه خالص ف دماغى ، يمكن ابقى اقولك عليها بعدين
ضحكت بسخريه = هه، يخربيت كرم حضرتك والله
رميت السخريه من وشى وبصتله بجراه = انت لو مفكر انك هتتجوزنى عشان تنتقم منى وتعذبنى بقا وجو الروايات الفاكس ده تبقى بتحلم وعايش ف خيالك ، وبتثبتلى اكتر انك شخص تافه وسطحى ، بصيت للعميد وقولت ، بعد اذن حضرتك
وقبل م اخرج كنت سمعت صوت اضراسه وهى بتحتك ف بعضها من العصبيه
روحت البيت ومجرد م وصلت ودخلت اوضتي رميت كل الماسكات ال كنت لابساها طول اليوم ، ماسك الضحك جمب ماسك القوه جمب الماسك اللامبالى ، وفضلت بوجهى الحقيقي ، الضعيف ، المتعب من كل ال حواليه ، انا مستهكله جدا ، ماليش حد ، محدش جمبى ، وحيده وسط زحمه الاهل والصحاب ، وحيده وسط كل الناس ال ف العالم دى ، وحيده وسط كل الازواج ، نمت بعد م خلصت صلاه العشاء ومحستش بنفسي غير الساعه 2 قومت صليت القيام ودعيت ربناا ، دعيته انى مياسش ، انا خايفه أيأس ، خايفه اقنط من رحمه ربناا ، خايفه ازهق وانا مستنيه العوض من عنده ، عوض عن كل حاجه ، عن اهلى ال مش حاسه بحنيتهم ، عن امى ال محرومه من حضنها وهى موجوده، عن ابويا ال محرومه من انه يبقى سندى وهو عايش ، عن اخواتى ال يبقو ف ضهرى وهما معايا ف نفس البيت ، عن صحابي ال مش حاسين بال جوايا وهما معاياا كل يوم ، بس ف النهايه الحمدلله ، انا عارفه انه بيعوض وعوضه قريب ، بس انا مبقاش فيا طاقه ، خلصت صلاه وورد القرآن بتاعى ونمت تانى واليوم ده غصب عنى مقدرتش اصحي لصلاه الفجر فضلت طول اليوم متنكده
جه تانى يوم بنفس الروتين بس مروحتش الكليه ، ماليش طاقه اشوف حد ، باليل لقيت امي داخله بتقولي ان ف ناس بره جايين يتقدمو ، يتقدمو ازاى يعنى ، ف حد بيفاجىء حد كده ، يعنى ميعرفوش يستأذنو ، طبعاً امى سمعتنى كلمتين انى لازم اخرج وخرجت
لبست الدريس وخمارى وخرجت ، واتافجئت بالعميد وزوجته ودكتور يونس ...
#يتبع
Mai Sayed
زواج بالاتفاق
البارت التالت
صلي ع رسول الله.. 🧡
فضلت مصدومه فتره بس فوقت ع نظرات امى ليا ال بتقولى انى ادخل ، لوهله فكرت اجرى ومرجعش ، مرجعش هنا خالص، دخلت سلمت ع والدته وقعدت ، مش متخيله ال حصل ، طب هو جاى ليه؟ ، طب لو عايز يتجوزنى عايز يتجوزنى ليه ؟ فوقت لما لقيته بيتحرك وجاى يقعد قصادى بعد م استاذنهم يسيبونا شويه لوحدنا ، كسرت الصمت ال محاوطنا لما لقيته بيبصلى بس
_ خير ي دكتور ، اي ال جاب حضرتك عندنا ، وعرفت البيت ازاى أصلا
= وانتى فكرك انى معرفش اوصلك؟
اتكلمت بزعيق _ مش موضوعنا.، خير عايز اى؟
_ اعتقد ان انتى عارفه انا عايز اي ؟
= لا للأسف معرفش ، ال أعرفه ال حصل ف مكتب والدك وانا رفضت يبقى بيتهيألي الموضوع انتهى
_ لا منتهاش ي مى ، انا هتجوزك غصب عنك ولتانى مره مش هتجوزك عشان ميت ف دباديبك ، انا هتجوزك عشان ادفعك تمن القلم ال ادتيهولى ، ومش بالضرب والعذاب زى الروايات متقلقيش
= هه ، وانا لما اقلقك هقلق من حضرتك ي ابن العميد ؟!، وبعدين هو مش حضرتك خاطب اصلا؟
= دى حاجه متخصكيش بقا
قبل م ازعق هو لقيت اهله واهلي دخلوا
والده اتكلم
_ اي ي ولاد ، اتفقتوا ولا اي
قبل م اتكلم كان هو رد
= ايوه ي بابا اتفقنا ، نقرأ الفاتحه بقا بعد اذنكوا
لقيتهم بيقرأوا الفاتحه ، انتو بتعملوا اي انا مش موافقه ، بس مرضتش اتكلم عشان م احرجش اهله وسكت ، كده كده هرفض بعد م يمشوا
شويه ومشوا وفاضل انا واهلي، وال لاحظت انه باين عليهم انهم موافقين ، لا دول موافقين اوي
_ ع فكره انا مش موافقه
= نعم؟! ،، مش موافقه ليه ي اختى ان شاء الله ؟ انتى تطولى يجيلك واحد زيه؟
_ هو انتي بتعامليني كده ليه هو اناا مش بنتك؟ انا تعبت من المعامله دى ؟
قولت كده وسبتهم وداخله اوضتى لقيت امي بتقول
_ تعبتى تعبتى ي اختى ، اعملى حسابك اننا موافقين،، ويومين كده وهنبلغهم موافقتنا
= موافقه اي بقول لحضرتك مش موافقه ، هتغصبونى عليه كمان ولا اي؟
لقيت قلم نازل ع وشى وامي بتقول
_ وهنغصبك لي ي اختى ، انتي احمدي ربنا انه هيقبل يبص ف وشك أصلا
ف حاجه اتكسرت هنا؟! اااه ده خاطرى عادى يعنى ،، دخلت اوضتي رميت نفسي ع السرير وكتمت وشى ف المخده وعيطت،، لا لا ده انا صرخت ، يارب يارب ماليش غيرك يارب
عدى أسبوع مخرجتش من اوضتي ، عرفت انهم بلغوهم بالموافقه وتقريبا حددوا ميعاد الخطوبه
لقيت الباب بيتفتح بعنف
_ قومى فزى،، دكتور يونس جاي ياخدك ي اختى عشان تنقوا الشبكه..
من غير كلام قمت ، انا معنديش طاقه اناقش حد ، والله لو قالولي هيكتب الكتاب مش شبكه بس مش هتكلم ، انا بقيت شايفه يونس ارحملى من ال انا فيه ده
لبست دريس وخمار وخرجت ، عشر دقايق ولقيته نازل من العربيه ، سلم ع اهلي ومشينا ، طول الطريق سرحانه ، مش مركزه معاه ولا مع الطريق اصلا ، انا مركزه مع وشوش الناس ، ياترى ف حد تعيس زيي كده ولا انا لوحدي ، ياترى ف حد مغصوب ع حياته كده ولا انا بس ، ياترى حد فيهم اتجبر زيي كده ولا عايشين براحتهم ، طب ياترى ف حد فيهم سعيد ولا التعاسه ماليه العالم كله
قبل م اكمل ف سيل التسؤلات لقيته وقف العربيه ونزل قدام محل مجوهرات عشان نجيب شبكتى ، ضحكت بسخريه ع الكلمه ونزلت..
دخلنا المحل وال اكشتفته انه صاحب المحل عارفه من طريقه ترحيبه بيه
_ اهلا اهلا دكتور يونس ، منور حضرتك والله ، تشربوا اي؟!
= لا لا تسلم احنا مش عايزين نشرب حاجه احنا مستعجلين ، محتاجين بس ننقى شبكه لخطيبتى عشان نمشي
_ الف الف مبروك ي بااشا،، ربنا يتمملكوا ع خير
= تسلم ي بشير ، يلا ي حبيبتى عشان تنقى الشبكه
لوهله فكرته بيكلم حد تانى بس لقيته بيبصلي،، حبيبته؟! طيب
اخترت دبله وخاتم واكتفيت ، انا اصلا الموضوع كله مش فارق معاياا ولا حابه المسرحيه السخيفه دى ، حاسب عليهم واشترى كمان طقم ألماس لونه ازرق بس اكيد مش ليا يعنى ممكن يكون ل هايدشى ، خطيبته التانيه ، ومع الفكره دى ضحكت ، ضحكت اوى كأنى مضحكتش قبل كده
بصلى باستغراب _ بتضحكى ع اي؟
= احم لا مفيش حاجه يلا عشان نمشي عشان انا زهقت
_ تمام يلا
وقبل م نوصل للعربيه اغمى عليا ، مهو طبيعي والله بقالى اسبوع مأكلتش ، ده كويس انى عايشه أصلا
معرفش فوقت بعد اد اى بس فوقت لقيته جمبى وبيبصلى بطريقه غريبه وانا تقريباً ف مستشفى ومتركب ف ايدى محاليل
_ هو اى ال حصل!
رد بعصبيه= ابداا ، الهانم بتستعبط ، ومهمله ف اكلها ، مفكرانا فاضيين عشان لما تتعب نجرى بيها ع المستشفيات ، اوووف
لوهله صعبت عليا نفسى وكنت هعيط بس مسكت نفسي بالعافيه مع وعد انى اول م أروح هعيط جامد اوى
_ بعد كده لما اتعب حضرتك ابقى سبنى وامشى ولا كأنك تعرفنى
= من غير م تقولى
_ تمام
وسبته ونزلت من ع السرير عشان أمشى ، قبل م رجلى تلمس الارض كنت هقع بس سندت ع الجدار بعد م مدلى ايده عشان أسند عليه
= هاتى ايدك
_ نعم؟!
= بقولك هاتى ايدك انتى مش قادره تمشى
_ مينفعش أمسك ايدك ، انا هسند ع الجدار وهمشى لوحدى ان شاء الله
= ولى بقا مينفعش تمسكي ايدى ، حد قالك انى عندى فيروس
لوهله اتصدمت ، معقول بعيد عن دينه للدرجه دى ، لدرجه انه ميعرفش انه اجنبى عنى حتى لو كان خطيبى فمينفعش يمسك ايدى او يلمسني حتى
_ لا حضرتك مش عندك فيروس ولا حاجه بس حضرتك مش زوجى ولا ابويا ولا اخويا ولا عمى ولا خالى عشان تمسك ايدي ، لأنه حرام
= هووووف ، طب يلا ، انا اساسا غلطان عشان حاولت اساعدك
مشيت من غير كلام ، انا ماليش نفس اتكلم اصلا ولا عندى طاقه حتى
#يتبع
Mai Sayed
زواج بالاتفاق
البارت الرابع
صلي على رسول الله.. 💜
وصلنى البيت وادانى الشبكه ومشى ، بعد م حدد معاهم الشبكه بعد أسبوع ،
عدى الأسبوع والايام زى بعضها، مبنزلش الجامعه، مبخرجش من الاوضه، م بتكلمش مع حد ، بغض النظر عن انى مجبوره بس ف حته جوايا كانت مستريحه ، مهما كان ال هشوفه مع يونس فهو افضل من ال شايفاها ف بيت اهلي ، وعند الكلمه دى عيطت ، لما انا شايفه كده مع اهلى هشوف اى مع يونس ، بس ع الأقل يونس هقدر ارد عليه واقدر اصده، انما اهلى مش هقدر اعمل كده، هتقى ربنا فيهم ،
ف خلال الاسبوع كان يونس بعت فستان الخطوبه بعد م رفضت انى انزل اشتريه ، وال استغربته انه م اجبرش عليا انزل معاه، بس كده احسن ، انا مكنتش حمل خناق اصلا
جه يوم الخطوبه وال كانت ع قد العيلتين بس ، انا مش حمل زحمه ناس جايين بس عشان يتفرجواع العروسه وينتقدوها، وانا مش حمل حد ينتقدنى ، ولا ينتقد انى مش هحط ميكب ولا هسيبه يلبسنى الشبكه ،
لبست الفستان ولفيت الخمار وخرجت بعد م سمعت انهم جم
_ يعني مش عارفه تحطى اى حاجه ع وشك؟!
= لو سمحتي ي أمى انا مستريحه كده
ردت بامتعاض _ طيب ي اختى ، يلا عشان الناس مستنيه
خرجنا لقيته واقف مستنينى ، كان هيمد ايده عشان يمسك ايدى بس تقريباً افتكر ال حصل ف المستشفى ف شد ايده قبل م ابصله حتى
قعدنا ساكتين هو فضل يهزر مع صحابه وانا قاعده ساكته وكل فتره يبصلى بصات غرببه بس مركزتش بصراحه ، انا قاعده اصلا بالعافيه
جه وقت تلبيس الشبكه
مد ايده عشان البسه الدبله
_احم ، البسها انت
= ااه عشان مينفعش تلبسيهالى عشان حرام
اتبسمت ببرود _ براڤو عليك
= طب ومين ال هيلبسك شبكتك
_ اولا انا متشلتش،، ثانيا ممكن تنادى والدتك تلبسهالى
= اممم،، تمام ،،، ماما
_ نعم ي حبيبى
= لو سمحتي لبسى مى الشبكه
_ تعالى ي بنتي
بعد م لبستنى الشبكه وال زغرط زغرط ، لقينا هايدى جايه
_ مبروك ي يويو ، مبروك ي حبيبى
= كلم ي يويو ، كلم ي حبيبها
اتكلمت هايدى _ اى ده ي مى ، انتى بتغيرى ولا اى
= لا ي حبيبتى مبغرش اهو عندك اهو خديه ، بس المحن ده بيموع نفسي
للحظه حسيته ماسك نفسه عن انه يضحك ، ف حين انه فاضل ساكت طول م انا بتكلم انا وهايدى ، بس اكتشفت حاجه غريبه ، هايدى مش لابسه الدبله بتاعتها ، بس محطتش ف دماغى،، يمكن نسيتها ولا حاجه
واخيرا اتكلم بعد م حاول يستعيد هدؤه
_ احم روحي انتى دلوقتى ي هايدى
= ماشي ي بيبى ، عشان خاطرك بس
بصيتله وقولت _ بيبى ، مش مكسوف من نفسك وانت بالطول ده وبيتقالك بيبى
الغريبه انه ضحك ، كانه مستمتع بال بيحصل بس طنشت ، الشبكه خلصت وصحابه ال كانت معاه مشت وفاضل انا وهو واهلنا
_ مش يلا ي يونس
= لا ي بابا اتفضلو انتو انا هفضل شويه واستاذن
_ ماشى ي بنى ، سلام عليكم
اهله مشوا وفاضل انا وهو واهلى وال طلب منهم نقعد ف اوضه عشان نتكلم ف الجاي ، جاي اى ال نتكلم فيه ، ده انا مخطوباله من خمس دقايق ، دخلنا وسبت الباب مفتوح وقعدت..
_ خير ي استاذ يونس ، اؤمر
= اى الهدوء الغريب ال انتى فيه ده ،، انتى كويسه؟
_ لا إله الا الله ، يعنى لا كده نافع ولا كده نافع
= لا لا نافع
_ طيب بعد اذنك انا عايزه انام
= طب م تنامى هو انا ماسكك
_ مهو عشان اتخمد لازم حضرتك تتفضل تغور ، عشان هيزعقولى لو عرفوا انى سبتك وقومت
بصلى بعصبيه ولوهله خوفت والله ، بس اطمنت اننا ف البيت ومش هيعمل حاجه
= تمام ي مى ، انا ماشى ، سلام
رديت بهمس _ ف داهيه
بصلى = بتقولى حاجه ي مي
_ احم بقول مع السلامه
= امممم تمام
عدت فتره من يوم الخطوبه والموضوع عادى ، رجعت انزل الجامعه تانى، ف ال عرف حوار خطوبتنا وف ال معرفش ، ف ال فرح وال نفسن، وال اضايق وال محطش الموضوع ف دماغه ، وانا كنت ناسيه انى مخطوبه اصلا ، مش بنتكلم ، ساعات بلبس دبلتى وساعات لا ، مش دايما بشوفه ، من اخر مره مجاش البيت ، ساعات بشوفه ف الجامعه وساعات لا ، بس كل مره بشوفه بشوفه لابس الدبله ، بس كالعادى طنشت ومحطتش ف دماغى
ف يوم نزلت ونسيت الدبله كالعاده.....
# يتبع
# Mai Sayed
قولوا رأيكوا...
٥/٦/٧
زواج بالاتفاق
البارت الخامس
صلي على رسول اللّه.. 💛
نسيت الدبله ، مهو طبيعى، ده انا ساعات بنسى اني مخطوبه اصلا..
كنت محتاجه اسجل المواد بتاعتي وكان للأسف اخر يوم ، فكنت واقفه مع صحابى عشان نشوف هنعمل اي
_ عيال انتو سجلتوا ولا لسه؟
= كلنا سجلنا الا مى ، هى ال لسه مسجلتش
_ مي متسجلش براحتها ، دى مخطوبه لابن العميد ، يعنى يفتحلها اللينك مخصوص لو اتقفل
مردتش ، سبتهم ومشيت ، اتضايقت معرفش لي ، يمكن عشان بتضايق كل م افتكر اني مخطوبه لشخص مبحبوش، ال هو ابن العميد
كلمت واحده صاحبتى _ تينا هو مين المرشد الاكاديمى بتاعى؟
= طيب لحظه هشوفلك من ال pdf
_ تمام
= مى المرشد الاكاديمى بتاعك.. احم دكتور يونس
_ كملت... طب انا هروح امضى الورقه منه واجى عشان نروح للشؤون تخلصى معايا الحوار ده
= اه ياريت عشان النهارده اخر معاد
_ اصلا؟! .. طب تمام
سبت تينا ومشيت عشان اروح المكتب لدكتور يونس.. لخطيبى
خبطت ع الباب ودخلت بعد م اذنلى ادخل
_ اي دا اي دا ، بشمهندسه مى عندنا ، ولا اقول خطيبتى
= سلام عليكم ي دكتور
_ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ي شيخه مي ... تعالى
= امضيلى ورقه التسجيل بعد إذنك
بمدلو ايدى بالورقه مجاش ف بالي انه هياخد باله انى مش لابسه الدبله ، مجاش ف بالى انه مهتم اصلا بحوار الدبله ده ، قولت ع م يخلص امضا اكون شوفت الفيزا والفلوس عشان اخدها ونخلص
_ فين دبلتك ي مي
= الڤيزا ، الڤيزا نسيتها
_ مى بكلمك
رديت بعصبيه = نعم.. نعم.. ف اي!
رد بعصبيه اشد _ بقولك فين دبلتك
= نسيتها ، نسيتها استريحت
_ ونسيتيها لي ؟ اى ال خلاكى تقلعيها اصلا؟
= قلعتها وانا بتوضى ونسيتها ، خلاص
_ طب اهدى، اهدى ، انتى مالك هتعيطى لى؟
= مفيش ، انا ماشيه
سبته ومشيت ، انا هعمل اي دلوقتي ، انا مش بشيل فلوس نقديه معايا والفلوس دايما بحطها ف الڤيزا والفيزا مش لاقياها ، هعمل اي بس والنهارده اخر معاد تسجيل ، ومش هعرف اسجل وبالتالي مفيش ليا امتحانات
قعدت اعيط ف الجنينه وسكت
_ مى مالك ، بتعيطي لي!
= مش لاقيه الڤيزا ي تينا ومش عارفه هعمل اي، والنهارده اخر يوم
_ طب اهدي بس هنتصرف ان شاء الله
= هنتصرف ازاى بس ، م انتى عارفه الشؤون ، يااارب ع ال انا فيه
م اخدتش بالى ان يونس ورايا تقريبا ، جه ورايا بعد م مشيت من غير م اخد ورقه التسجيل ال انا راحاله عشانها اصلا
_ يعنى انتي عامله المناحه دى كلها عشان نسيتي الفيزا؟
= خير ي دكتور ، انا ع اخرى والله ومش طالبه سخريه حضرتك
_ ي ستي ولا سخريه ولا حاجه انا كنت جايبلك الورقه ال انتى نسيتيها
قال كده وطلع ورقه التسجيل وانا شفتها وزدت ف العياط ، يعنى أنا اصلا اتبهدلت بهدله السنين عشان اجيب الورقه دى وف الاخر انسى الفيزا وبرضه مش هعرف اسجل
_ مي ممكن تهدي ، بصى خدى الڤيزا بتاعتي خلصى ال انتي عايزاه وملكيش دعوة
= لا طبعاً انا مش هاخد من حضرتك حاجه ، شكرا انا هتصرف ، يلا ي تينا
_ مكنش ينفع كده ي مي ، كنتي ع الأقل خدى الفيزا عشان نخلص ورقك النهارده ، اومال هنعمل ايه؟
= مش هنعمل حاجه ي تينا ، انا هروح للوكيله واتكلم معاها
_ طب تعالى افطرى الأول عشان متتعبيش
= مش عايزه ي تينا
_ والله م هنتحرك الا لما تاكلي ، اصلا البنات كلمونى عشان نفطر سوا
= تمام ي تينا يلا
بعد ساعه كنا طالعين للوكيله ، خبطنا ودخلنا انا والبنات بعد م اذنت اننا ندخل
_ تعالو ي بنات اتفضلوا ، خير ف اي؟
= حضرتك انا نسيت الڤيزا والله وغصب عني والنهارده اخر يوم تسجيل وانا مش عارفه اعمل اى، ومش هعرف ارجع البيت عشان المواصلات بتاخد ساعتين ، انا بس عايزه حضرتك تسمحى انى اجيبهم بكره والله العظيم
_ طب لحظه ، انا هاخد أسمك ابعته للشؤون عشان بكره ان شاء الله تروحي عليهم ع طول ، متطريش انك تجيلى هنا تانى
= تمام شكرا جدا
_ اسمك اي بقا
= مى السيد حامد
خلصت ورنت ع الشؤون وملتهم الإسم ، بس الغريبه بقا انهم قالولها اننا دفعت ،، دفعت ازاى وامتى ، ومنين اصلا
بعد م خلصنا عند الوكيله روحت ع الشؤون عشان اعرف مين ال دفع الفلوس ، مهو مش طبيعي يعنى
_ ال دفع الفلوس دكتور يونس ماهر ابن العميد
= تمام ، شكرا لحضرتك
مهو طبيعى يكون هو ال دفعهم ، هيكون مين غيره يعنى ، صحابى كانوا معايا من الصبح مسابونيش ومحدش يعرف حوار الفيزا غير صحابى وهو ، روحتله المكتب عشان اتخانق بصراحه ، هى اصلا طالبه معايا خناق
_ حضرتك دفعتلى فلوس التسجيل؟
رد ببرود كالعاده = أيوه
_ لي؟
رد بهدوء غريب عليه= اومال كنتى عايزاني اعمل اي يعني وانتي ناسيه الفيزا بتاعتك زى الدبله كده ، وبعدين انتي خطيبتي ، يعنى مسؤله مني
قالها بطريقه وهو باصص ف عينى خلت ضربات قلبى تختل ، لا لا مش هينفع كده
رديت وانا بغض بصرى وبحاول امحى تأثير كلامه ال فات من عليا
_ اديك قولتها خطيبتك ، يعنى مش مراتك ، يعنى مش مسؤله منك
ومره واحده ومعرفش طلعت منى ازاي لقيتني بقوله
_ وبعدين هو انت بتدفع لهايدى كمان فلوس التسجيل ، مهى خطيبتك برضه
ضحك ، الغريب انه ضحك والحمدلله اني كنت غاضه بصرى والا كنت هفقد كمان دقه من دقات قلبى
= لا مبدفعش لهايدى فلوس التسجيل وبعدين مدام متضايقه كده اعتبريهم سلف ي ستي ورديهم وقت م تحبى
_ مانا هعمل كده فعلا ، بعد اذن حضرتك
حسيت الابتسامه ف صوته = اتفضلي
جه تانى يوم ، ولو كنت اعلم الغيب مكنتش هفكر حتى انزل ف اليوم ده الكليه...
# يتبع
Mai Sayed
زواج بالاتفاق
البارت السادس
صلي علي رسول اللّه.. 💜
جه تانى يوم ونزلت الجامعه عشان احضر السكاشن ال عندي وانا داخله من بوابه الجامعه لقيت هايدي واقفه مع شلتها ، لسه هتجاهلها كالعادى لقيتها واقفه مع شلتها ، وبتزعق ، لحظه دى بتكلمنى انا وبتزعق
_ الا قوليلى ي شيخه مى ، كنتي بتعملي اي عند دكتور يونس امبارح ف المكتب لوحدكوا والمكتب مقفول عليكوو ، اي مش حرام ده وال انتى فالحه بس تلبسى خمار وواسع وانتى بتعملى كده
لحظه مكتب اي ال اتقفل علينا ، انا عمر م اتقفل علينا باب واحد انا ويونس ، لا ف المكتب عنده ولا حتى ف البيت عندنا
روحت لعندها بعد م لاحظت ان ف ناس بدأت تتكلم وتلاحظ ال بيحصل
= انتى بتكلميني انا ؟!
_ اومال هكون بكلم مين غيرك يعني ي شيخه مى.. هو حد داير ع حل شعره غيرك هنا
م حستش بنفسي وانا بضربها بالكف ، ويدوب نزلت ايدى لقيتها بتعيط وبتجرى ورايا ، اى ده هى راحه فين ؟! ااااه دى بتجرى ع يونس ال لسه نازل من عربيته ، وال الحقيقه مش عارفه هو واصل من امتي
= ال.. الحقنى ي دكتور يونس ، ، شوف مى عملت فيا اي من غير سبب
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ببص لمي لقيتها بتبص بسخريه لل بيحصل، كانها مسرحيه ممله وزهقانه من عرضها ، بس ف ف عينها نظره رجاء ، كأنها بتطلب منى بطريقه غير مباشره انى مخذلهاش ، كأنها بتطلب منى انى مصدقش هايدى واكذبها ، كانها بتطلب منى انى ادافع عنها ، كأنها.. كأنها خايفه.. خايفه اصدق هايدى واكسرها قدام الموجودين
انا عارف هايدى وخبثها ، وكمان عارف مى وانها مش بتسيب حقها زى م انا عارف ان فعلا عمر م اتقفل عليا انا وهى باب واحد ، هه ده مرضيتش تخلينى البسها الشبكه
لوهله فكرت اخدهم الاتنين المكتب واخلص الحوار ده بس ف نفس الثانيه عرفت اني هظلم مى ، مش هبقى دافعت عنها حتى لو قتلتلها هايدى ف المكتب ، لان زى م هايدى عملت كده ف وسط الجامعه لازم اعتبار مى يترد ف وسط الجامعه برضو ، مش حب ف مي ولا كره ف هايدى بس ده عدل
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
لقيته قرب عليا وهايدى طبعاً وراه زى ضله ، بتبتسم بشماته ، كانها فازت بكنز ولا حاجه ، لقيته رافع أيده وجاي ، خلاص خلاص ، هو هيردلى القلم ال ادتهوله ، وزى مانا ضربته ف وسط الجامعه فهو هيضربهولى برضه ف وسط الجامعه ، وهو يبقى رد اعتباره قدام الناس، بس يلا خلينا نخلص، اهو حتى نخلص من الشبكه السودا دي ، غمضت عينى ولحظه، اتنين ، تلاته ، اي ده؟ ف قلم اتضرب بس مفيش وجع لي ، مش معقول يعنى انا فقدت الاحساس للدرجادى ، فتحت عينى براحه لقيت هايدي مصدومه وفاتحه عينها ع الاخر وف اثار قلم ع خدها ، بس لحظه انا ضربتها ع الخد التانى ، وكمان قلمي معلمش اوى كده ، اااه دى ايد يونس
لحظه يعنى كده ف قلم منى ع خد وقلم من يونس ع الخد التاني ، كنت عايزه اضحك هنا والله ، فرحت ، عمرري م هقدر انكر انى فرحت ، دافع عنى حتى لو مش بدافع الحب ، بس دافع عنى ، جابلى حقي ال مكنتش عاجزه انى اجيبه بس هو جابه ودى تفرق اوي
_ انا سمعت كل ال حصل ، وعارف انتى قولتى اى ، انا عمرى م مديت ايدى ع واحده لاني عمرى م شفتها رجوله ، بس بصراحه قلم مى ال ادتهولك مريحنيش فكان لازم تدوقى قلمى انا بقا ، وده لأنك مغلطتيش فيا لا، ده انتى غلطتى ف مراتى تقريباً
ياء الملكيه ال ف كلمه مراتى بجانب دفاعه عني خلت قلبي يرفرف ، اي نعم انا لسه مش مراته بس الكلمه... الكلمه فرحتنى... وده خوفني
بعدين لقيت انظاره بتتوجه ليا بعد م كانت متوجهه تجاه هايدى
_ تعالي ي مي عايزك
سبنا هايدى مصدومه زى م هى بعد م رميتها طبعاً بنظره انتصار ومشيت وراه، وصلنا المكتب ودخلنا وطبعاً سبت الباب مفتوح
_ مي ، انا اسف ع ال هايدى عملته وقالته قدام الجامعه بس اعتقد إنى جبتلك حقك
_ حقى ال انت بتقول انك جبته فانا مكنتش عاجره عن انى اجيبه ، وانت السبب ف ال حصل تحت ، مش هايدى دى خطيبتك،، وطبيعي تعمل كده بدافع انها بتغير من خطيبه خطيبها ، صدق نكته دى والله ، واحد خاطب اتنين ع بعض ، ياريتك متجوزهم لا، خاطبهم ، ده انت قادر ي شيخ والله ، عارف ي دكتور ، الشو ال انت عملته تحت ده ماثرش فيا سنتى ، سواء بقا بتدافع عني عشان تغيظ هايدى او عشان ده الصح فهو مش فارق ، هه ، بعد اذنك ي... ي ابن العميد..
وسبته وخرجت ، ده ال كان لازم يحصل ، انا حاسه اني بنجرف لدنيا تانيه وده مش هينفع ولا هرضى بيه ..
اليوم مليان ومقرف عندى سكاشن ومحاضرات لحد بعد العشا ، وبعد العشا ف الشتاء ده زى الساعه 4 الفجر كده ، انا عارفه انى هروح مقتوله ف اليوم ده والله ، ف نص اليوم كان ف سكشن اتلغي ، وانا قاعده مع اصحابي افتكرت انى مودتش لدكتور يونس فلوسه ، سبتهم وقمت سحبت الفلوس من الفيزا وروحت عشان اودهمله
قبل م اوصل للمكتب سمعت صوت ، لا لا لحظه ده صوت واحده ، ست ، بتضحك ، والدكتور ، كمان منشكح وباين انه بيضحك ، محستش بنفسي وانا بفتح الباب من غير استئذان وبدخل
_ كنت عايزاك ي يونس
بصلي بأستغراب عشان دخلتي وكمان عشان اول مره اقول إسمه بدون لقب دى بس حاول ميبينش
= اهلا ي مي تعالى ، دى دكتوره مني ، بس ف جامعه عين شمس
ردت هى بمياعه = وبنت خالتك كمان ي نيسو
_ ن.. اي ي حبيبتي؟
= نيسو ، ده دلعه من واحنا صغيرين واحنا بنلعب مع بعض
رديت وانا ببصلها_ كنت عايزه حضرتك ي... ي نيسو... حالا ،ضرورى ، ولوحدنا
_ بعدين ي مى ، هخلص بس مع دكتوره مني واكلمك
= وانا قولت حالا
_ بعدين ي مي قولت ، وبعدين حاجه ضروريه اي دى
هو انا هيعط لي ؟ ،، لا لا حاسه اني هعيط،، غددى الدمعيه هتكسفنى حالا وتعيط قدامهم ، مسكت نفسى قبل م دموعي تنزل بس بعد اي ، كانت عيني رغرغت بالعياط اصلا
= احم ، ولا حاجه .. الفلوس اهى بتاع إمبارح.. اتفضل
سبته ومشيت ، مهتمتش لانه بينادى، ولا انه تقريباً جرى ورايا بس الحربايه بنت خالته مسكته ، انا بروح ف داهيه ، انا بنجذبله ، انا... انا بغير عليه... بس لا.. والله م هحبه ، حتى لو اضطريت ادوس ع قلبي بالجزمه
خلصت سكاشن خالص وانا ماليش نفس لاي حاجه ولا قادره اصلا ، كان آخر سكشن وخلص بعد العشا ، طلعت المسجد صليت وع منزلت مكانش فيه اي حد ف الكليه ، حتى الامن ملقتوش واقف ع البوابه، حتى يونس عربيته مش موجوده فبالتالى هو كمان مشي، معرفش لي حسيت بالوحده لما جه ف دماغي انه مشي بس حاولت اتجاهل شعورى ده ومشيت
قبل م اوصل للبوابه لقيت حد بينادى
ببص لقيته طارق ، معيد عندنا ف الكليه، عمرى م اتعاملت معاه نهائى ولا اعرفه اصلا بس أسمع عنه زى م أسمع عن كم المشاكل ال بينه وبين يونس وكذلك كرهه لدكتور يونس ال مش عارفه سببه
_ مي... بشمهندسه مي
= أيوه ي دكتور خير
رد وهو بينهج من الجري _ بسرعه بس الحقى ، ف بنت تعبت ف السكشن بتاعى ومفيش بنات خالص ف السكشن.... ومش عارف اعمل اي ،، ممكن بس تيجى معايا نفوقها عشان انا مينفعش افوقها زى م انتى عارفه ، مبقاش انا وهى بس ال ف الاوضه الصحيه عشان انتي عارفه الكلام ال بيتقال..
= تمام حضرتك يلا
م اخدتش بالى من الضحكه الخبيثه وهو بيقول _ يلا بس بسرعه عشان نلحق...
#يتبع
Mai Sayed
زواج بالاتفاق
البارت السابع
صلي علي رسول اللّه.. ❤
وصلنا مكان السكشن وملقناش حد ، حاولت اتجاهل القلق ال سكنى مره واحده والتفتله بعد م دخل ورايا،، اصلا محدش عنده سكاشن دلوقتي غير القسم بتاعي وخلصنا ، ازاى نسيت حاجه زى ده
_ هي فين البنت ي دكتور؟
رد وهو بيقفل الباب برجله بعد م دخل = بنت مين ؟
_ البنت ال حضرتك قولت انها تعبانه
رد وهو بيقرب عليا = لا متوقعتش انك تكونى غبيه للدرجادى ، خيبتى ظنى فيكي بعد ال عملتيه ف يونس ، وبعدين لو يونس قصر معاكي ف حاجه فانا تمام ، ولا هو ليونس حلو ولطارق وحش
قال كده بعد م كان وصلي وبيفصل بينا مجرد خطوه تقريباً ، ومجرد م خلص كلامه كنت كالعادي بضربه ع وشه بالقلم
_ انت مقر*ف وزبا*له ، انا اشرف منك ومن امثالك القذره ، ويونس انضف منك ي مقر*ف
مسكنى من الخمار وشده بشعرى = انتى لو مفكره انى هسكتلك زى م يونس عمل تبقى غبيه ، وبعدين انتي بتدافعي عنه كده ليه؟ لو عمل حاجه وخايفه من حد قوليلى وانا استر عليكي
ونهي كلامه بغمزه قذره زيه مع ابتسامه اخبث منه
رديت بعد م تفي*ت ف وشه _ وانت لو مفكر اني هسيبك تعمل فيا حاجه تبقى اغبى مليون مره ، وقولتلك ميت مره انا انضف منك ي و*سخ ، ويونس انضف من أمثالك
رد وهو بيقرب عليا أكتر والشر ف عينه زاد = مانا بقا هثبتلك اني مش غبى
قال كده وهو بيحاول يقطع هدومى ويشد الخمار من عليا ، مسكتش ، مكنتش هقدر استحمل الكسره دى ، مكنتش هتسحملنى وانا عينى مكسوره بسبب عملته ، مكنتش هستحمل اخسر اهم حاجه عندى او عند اى بنت ، مكنتش هستحمل ابقا خسرانه كل حاجه ، مكنتش هستحمل خساره عمرى دى ، مكنتش هستحمل انى اعيش عمرى كله محافظه ع نفسى عشان جوزى وف الاخر واحد زبا*له زى ده يلمسنى ، مكنتش هستحمل ان الزباله ده ياخد حق مش حقه ، حق يونس ، وعند هنا افتكرت يونس ، مقاومتى ليه زادت وف نفس الوقت ضعفت ، حسيت انى محتاجاه ، حسيت بدوخه وكان ف غيامه سودا بتشدنى ليها بس لما افتكرته قاومت أكتر
ناديت وانا قلبى بيبكى قبل عينى _ يارب ، يارب انت القوى يارب ، يارب ، ي يونس.... صرخت .... ي يووووووونس
فجأه الباب اتفتح ولقيت يونس داخل ، حسيت اني ارتاحت بس وقعت من كتر المجهود ال بذلته وانا بدفع الحيوان ده ، اي نعم جسمى مبانش بس حسيت إنى عريانه وسطهم ، وسط اتنين دكاتره شباب ، ف اوضه لوحدنا ، الساعه 9 باليل
لقيت يونس بيصرخ فيه وهو بيشده من عليا
_ انت بتعمل اي ي زباله انت
رد ببرود وهو بيمسح الدم ال بوقه نتيجه خربشتى ليه
* ينفع كده تدخل ف وقت مش مناسب ، وكمان من غير م تخبط ، مش عيب كده
_ وقت مش مناسب ي زباله ي حقير
رد يونس وهو بيضربه ع وشه بعصبيه
* انت بتضرب لي ؟ وبعدين م تتكلمى ي ميوش ، قوليله ان احنا متفقين نتقابل هنا ي حبيبتى بعد م كله يمشي
اتصدمت ، لا لا والله كده كتير ، مش هستحمل ان حد يبصلى نظره الشك دى وخاصه لو يونس ،
صرخت فيه = اخرس ي زباله ، حسبي آلَلَهّ ونعم الوكيل فيك ، حسبي آلله ونعم الوكيل فيك
بصيت ليونس
واتكلمت بصوت متعب من كل ال حصل وانا بحاوطنى عشان اضم نفسى وادارى هدومى ال اتقطعت = والله العظيم م حصل ي يونس والله... والله م حصل ، والله... والله م عملت كده
لقيت يونس بصلي بس معرفتش افسر نظرته ليا، نظرته عرتنى اكتر من احسايي إنى عريانه، اخدباله من هدومى المتقطعه وخماري المتبهدل ، فضل يضرب ف طارق وطارق بيحاول يقاومه بس مش عارف ، اول مره اشوف يونس كده ، عصبي لدرجه انى.. اني خوفت.. اني اترعبت ، سابه بعد م اغمى عليه وقربلى ، قلع الجاكيت بتاعه وحطه ع كتفي عشان يدارى هدومى المتقطعه وال لو حد شافها هيعرف ال حصل وهيكمل تخيلات من عنده
مد ايده عشان يعدلى الخمار بعدت راسى
اتكلمت بصوت مجهد _ انا هعمله
أخيراً اتكلم بعد كم الصمت ال عدا علينا وال بوظلى اعصابي ضعف م هى بايظه
_ طب يلا عشان نمشى
اتكلمت بتردد = ي.. يونس
بصلي من غير م يرد
= هو انت مصدقه؟!
فضل باصص ليا فتره من غير رد وبعدين قال
_ قولت يلا عشان نمشى
حسيت بالوحده ، عيطت ، كأن قوتى طول الفتره ال فاتت كانت سراب، كان تماسكى طول الوقت ال فاات اتدمر ، عيطت كاني معيطتش بقالي سنه ، كاني كنت ماسكه نفسي عشان اللحظه دي ، صرخت كأن روحي بتخرج منى ، انا ف اللحظه دى حاسه بالوجع اكتر من اي وقت تانى ، اكتر حتي من معامله أمى ليا ، اكتر من اي وقت من ساعه م عرفته ، اكتر حتى من ال حصل من شويه ، معرفش عيطت قد اي ولا استمريت ف الصريخ اد اي ، ومعرفش ازاي أمن الكليه لسه مسمعش كل الصوت ده ، محاولش يكلمنى ولا انا حاولت اتكلم تانى
حاولت أسند نفسي لحد م قومت ، مسحت وشي وحاولت اهدى نفسي وابطل عياط مع وعد انى هعيط تانى اول م اوصل البيت عشان كفايه عليه ال شافه منى دلوقتي
دخلت المكان ال المفروض بنعمل فيه التجارب وسبته واقف، دخلت ظبطت هدومى والخمار وانا بحاول معيطش، كل م عينى تتملى دموع امسحها بعنف كأنى مش من حقى أعيط ، مش من حقى أعيط قدام حد ، مش من حق اي حد انه يشوف دموعي وهى بتنزل ، نص ساعه وخلصت وطلعت لقيته معرفش جاب حبل منين ولقيته رابط طارق بيه بعد م ربط بوقه كذلك
حطيت الجاكت بتاعه ع المكتب ال كان قاعد عليه سرحان وسبته ، اخدت شنطتى ومشيت من غير م اتكلم
أتكلم قبل م اوصل للباب من غير م يتحرك من مكانه _ انتى راحه فين؟
رديت بتعب = ملكش دعوه
ردد السؤال تاني بصوت جامد،، يخوف _ قولت راحه فين ؟
= همشي ، المفروض اقعد لايه تانى ، كفاية كده
_ استني هوصلك
= شكرا ، انا هروح لوحدي
رد بصوت جمد الدم ف عروقى اكتر م هو متجمد اصلا = قولت هوصلك
استنيته لحد م وصلي ومشيت ، كنت بمشي جمبه وانا مش قادره امشي اصلا، ، مدلى ايده عشان أسند عليه بس ممدتش ايدى، بالرغم إنى كنت ف أمس الحاجة إنى أسند ع اي حاجه بس محاولتش افكر حتى انى امد ايدي، مهما كان فهو حرام عليا إنى أمسك ايده ، وادينى بمشى براحه وبسند ع اي حاجه، سحب ايده لما لقانى ممدتش ايدى ، كنت ماشيه جمبه بترعش ، معرفش بسبب الجو ولا بسبب ال حصل، ولا بسبب الجو المشحون ال بينا ، لقيته مد الجاكيت تانى وال كان ماسكه ف ايده من غير م يلبسه كانه عارف انى هحتاجه ، مكنتش ف حمل مناهده ، بلس انى كنت فعلا محتاجه احس بالدفا، الدوخه ال قاومتها قدام طارق مقدرتش اقاومها دلوقتي وانا معاه، والغيامه ال قدرت اسحب نفسى منها عشان ادافع عن نفسي مقدرتش اقاومها دلوقتى، وقبل ايدي م تلمس الجاكيت كنت وقعت من طولى.. لتانى مره.. معاه هو بس..، وقعت كأنى رافضه الواقع ،رافضه نظره اهلي والناس بعد م يعرفوا ال حصل ، وقعت كأنى خايفه...خايفه اشوف ف عينه نظره شك وال لسه مشوفتهاش لحد دلوقتى بس خايفه اشوفها..وقعت.. كأنى مش عايزه اصحي تانى بس ف نفس الوقت مطمنه... مطمنه عشان... عشان هو جمبى.. عشان انا مش لوحدي.. عشان هو معايا..
#يتبع
MaiSayed