الفصل 3
وليد: مش قلت لك مش عاوز ألمح وشك ولا تقربي منا.
ريما: لا قل لي مش طايقني ليها أنا أختك مثل سالي فتلقت صفعه قوية اسقطتها أرضا فانهارت بالبكاء ماذا فعلت هل اذنبت بشيء.؟
وليد: اطلعي وأنسي أني أحبك أو أقبل بك أنك تكوني أختي زيك زي الكنبة ملهاش لازمة فاطلعي بكرامتك بدل ما امرطك فخرجت ودخلت غرفتها واغلقت الباب وظلت تبكي ولا تفهم سبب تغيرهم عليها.
سالي :لماذا أصبحت قاسياً معها وكانها ليست أختي الرقيقة.
وليد بغيظ:اقفلي على الموضوع وراجعي دروسك بدل اللك والعجن .
سالي بتفكير:لا قول لي أنت متغير معاها ومش طايق تبص في وشها هاه عملت ايه وتضع يدها على ذقنها؟
وليد: أنا طالع وأنتِ ركزي في المزاكرة فخرج واغلق الباب ودخل غرفته والتفكير يعصف به فجلس حزينا فنزلت دموعه هي مستحيل تكون عديمة الشرف هي أختي بس الصور حقيقيه.
فكانت سالي تضحك باستمتاع وتأكل: أنا فرحانة ومبسوطة آوي أنا بحب لؤي وهو ما بيحبش غيرها بس إللي عملته فيها قليل آوي.
كانت ريما نائمه بعد بكاء مرير ولا تعرف بما أخطأت به وأما شقيقها فقد ذهب ليقابل أصدقائه وفي وقت متأخر من مساء يوم الاثنين حزمت ريما حقيبة سفرها وغادرت المكان وهي تبكي ولا تقوى على فراق منزلهم ولكن لا مفر من ذلك فاغلقت الباب بهدوء ورحلت بحزن وألم فهي تشعر بأن ليس لها أحد فوصلت لأحد المجمعات السكنية فنزلت وحاسبت السائق ودخلت وصعدت لأحد الشقق المفروشة وقبل أن تفتح لمحت طفلاً صغير يلعب والدرج أمامه فكاد بأن يقع فركضت نحوه وسحبته لحضنها وضمته فظهر لها ذلك الشاب المرعب الذي اختطف الصغير من بين يديها ودفعها بعيداً.
كان مثل قنبلة موقوتة فانفجر فيها:.
باسل: ياغبية عايزة تخطفي الولد وأنت تطلع تلعب ليه فسمع صفق الباب.
أنور: لا يا بابه هي مسكتني حتى لا أسقط فدخل شقتهم فدخل باسل واغلق الباب بقدمة ويصفر فسمعته زوجته فاستقبلته وهي تنشف يديها .
منه:برضو نسيت البصل والتوم مهم أقول لك تنسى يا صبر أيوب.
باسل وهو يجلس على الأريكة ويقوم بخلع احذيته ويرمي بها .
باسل: كنت مضغوط بسبب الشغل واتخانقت مع واحد بكرة أجيب الحاجة معاي جيبي كاست شاي.
منه بغيظ: اللهم طولك يا روح فدخلت المطبخ وبعد فترة خرجت واعطته الشاي فشرب منه.
باسل: مفيش سكر ليه حطي سكر .
منه:أنا حطيت بس مش لازم أكثر السكر أشرب وأنت ساكت فعادت للمطبخ فرمى بالكاس وأنكسر فارتدا الأحذية وخرج صافقا الباب خلفه وهو يتنفس بغضب وانفعال فقابل شاباً وعندما هم بالحديث تلقى لكمه قوية.
سيف بغضب:أنت عملت ايه فاكر نفسك راجل لا ياروح أمك.
باسل بضيق:خلصت ولا عندك كلام تاني عاوز ايه أخلص.
سيف: تعال نروح نقعد على القهوة ونتكلم فمضى معه وجلسا وطلبا مشروبا.
فجلس حمدي بعد أن سلم وشرب كأس ماء ومسح بيده على وجهه.
سيف: مالك يا حمدي حد حصل له حاجة محتاج مساعدة؟
باسل:أتكلم يا حمدي فضفض احنى أخواتك ومننا وفينا ؟
حمدي بحرج: الدكانة اتقفلت ولازم اسدد الديون وصاحب الدكان بيزيد المبلغ ويحطني في موقف صعب .
باسل بغضب:الراجل بيخرف باين الدكان ملهوش فيها حق والحج حمدان والدك مشتريها ودافع ثمنها كامل مكمل قوم معاي.
سيف:بس انا ما اتكلمتش معاك بالموضوع.
باسل:تعال معانا وبعدين نتحدث في موضوعك.
كانت زينب تنظف وتمسح وبعدها دخلت المطبخ فسمعت ما صدمها.
سميحة:بتقولي ايه أن البنت حرامية وقتلت أهلها وبعد كده سرقت وهربت لا هي شكلها طيبة قوي.