الفصل 4
*؏ــڜــٱق✍🏻 اڵــڔﯣايــات📚📖🧡*
_*بإدارة محمـــــــود*_🧡
*`قصة اليوم`* هو حقي أنا 🦋🙃
*❴🔢❵الـــبـــــــــــ❴4️⃣والأخير❵ــــــــــــارت*
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
*❴📝❵↵تـنـسـيـق:جــروب:*
*📚ᘓɹ̈Ł᎗ɹ̤lɠȷᒧl✍️ᘓᓆŁɹɹ̈̇ɹɕ🌸🧡*
*❴📚❵↵الـجـروب:خـاص لـنـشـر ٲحـدث الـروايـات بـكـل الانـواع والـلـهـجـات 🧡🖇️*
*|✒️|↜لـلإشـت͜ـࢪاڪ بـ قناة*
*📚*https://whatsapp.com/channel/0029VadbWnd89inYkEVrpG0C
*📖📚؏ــڜــٱق✍🏻 اڵــڔﯣايــات📚📖*
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
*❴🧡❵↵ *مـــحمـــود* 🧡
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
*❴📝❵↵تـنـسـيـق:جــــروب:*
*📚ᘓɹ̈Ł᎗ɹ̤lɠȷᒧl✍️ᘓᓆŁɹɹ̈̇ɹɕ🌸🧡*
https://whatsapp.com/channel/0029VadbWnd89inYkEVrpG0C
`
*{😍}قــرا۽ة ممتعــه للجميــع*
*{🪷}شڪرآ لــڪم لانضــمامڪم اتمنــى مشــارڪۿٖہِ رابــط قنــاتــي لکيۡ نستمــر بنشــر اجمــل الــروايــات الممتعــة*
كان قيس يقف فى مكانه و الصدمة تحتل ملامحه
كاملة ، استغرق الأمر منه ثوانى حتى استطاع
أن يتكلم : اييه حامل؟
تيا بخوف من ردة فعله: اه كنت عند الدكتورة و أكدت لى
ده .
ظل صامتا لفترة طويلة و وجهه لا يعبر عن شىء
بينما بدأت المخاوف تسيطر على تيا من احتمال عدم
تقبله حملها .
بعدها انفرج وجهه بإبتسامة سعيدة مرتبكة : أنا مش
مصدق اللى بتقوليه ده اااا قصدي أنا مصدوم …
يعنى مكنتش متوقع حاجة زى دى .
ارتاحت من ردة فعله لدرجة أنها شعرت سيغمى عليها
لا تنكر أنه متوتر ولكن يبدو سعيد.
تيا بحذر : يعنى مش مضايق؟
نظر لها و كأنها قادمة من عالم اخر: اتضايق؟ بتهزرى
فى حد فى الدنيا يتضايق أنه هيبقى أب؟
تيا بتردد: يمكن يعنى علشان مكنتش أنا الشخص ال…..
قاطعها و هو يقترب منها و يمسك وجهها بين يديه
و يقبلها من جبينها ثم يحتضنها بين يديه و هو مازال
على نفس وضعيته .
أغمضت عينيها وهى لا تستطيع السيطرة على دقات
قلبها و تمنت لو أنه حلم يدوم للأبد.
قيس بهدوء: رغم أنه كل شئ فى حياتى اتقلب
تماما عكس ما كنت مخطط له بس فى الآخر
بحمد ربنا لأنه دايما مش بيجيب غير الخير و ربنا كان مخبيلى حاجات أحسن بكتير من اللى كنت عايزه
يا تيا أنا بتشرف أنه تكونِ أم إبن أو بنت ليا و
أنه يتربى زيك و على إيدك أنا كدة أسعد إنسان فى
الدنيا.
كانت تيا سبحت فى عالم آخر من الأحلام نسجته من
كلماته فقط تغمض عينيها و تستمتع باللحظة .
ابتعد عنها ببطء و هو ينظر إليها بينما هى فتحت عينيها
ببطء حينما التقت عيونها بعيونه ، بقيت ينظران
لبعضهما فترة طويلة حتى تكلم قيس : هو أنا حلو
أوى كدة ؟
تيا بشرود: اه ثم تنبهت اااا قصدى لا يعنى اللى هو يوووه.
ابتسم بمداعبة على ارتباكها بينما احمرت وجنتيها
وتجنبت النظر إلى عينيه .
تيا : أنا هروح أحضر الغداء بقا .
قيس : لا إيه رأيك أنا عازمك على الغداء برة
النهاردة .
تيا بسعادة : بجد؟
قيس : روحى حضري نفسك بسرعة يلا .
ذهبت من أمامه بسرعة وهى تتنهد بسعادة و فرحت حالما
دخلت غرفتها و أغلقت الباب ورائها، استندت على الباب
وهى تضحك بسعادة .
بينما فى غرفة قيس بينما كان يرتب حقيبة سفره
رن هاتفه و استغرب عندما وجده رقما غريبا.
أجاب: السلام عليكم، مين معايا ؟
ندى بشوق: قيس أخيرا رديت عليا .
قيس ببرود: لو كنت أعرف أنه أنتِ مكنتش رديت
عليكِ ، عايزة ايه؟
ندى : هكون عايزة إيه ، عايزة اتكلم معاك .
قيس باقتضاب: طب آخر مرة تتصلى هنا تانى لو
اتكررت هيبقى ليا تصرف تانى أنا لحد دلوقتي محترم
والدك.
ندى باعتراض: يا قيس….لم تكمل لأنه أغلق الخط فى
وجهها .
زفر بضيق ف هو لا يعرف كيف يتخلص منها و من
مطاردتها ثم تذكر تيا ف ابتسم و هو يفكر في حياتهما
القادمة !
خرجا للغداء فى ذلك اليوم و تعاملا كأنهما صديقان
قديمان ولم يذكرا أي شئ قد يعكر صفوهم .
و مرت الأيام القليلة التالية بنفس الوتيرة لم تهتم تيا أنه لم يخبرها بصراحة أنه يحبها بل يكفيها بقائها معه و
كلماته القليلة التى بثت فى قلبها الفرح الخالص.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بينما يشاهد التلفاز فى غرفته ، طرق أحدهم الباب
أذن له بالدخول .
الشخص : إحنا لقيناها يا باشا.
هب واقفا من مكانه على الفور و اقترب منه : لقيتوها
متأكد؟
الشخص : ايوا متأكدين المرة دى لقيناها و عرفنا
كل حاجة عنها تردد بس فى حاجة كدة .
بحدة: فى إيه أخلص؟
الشخص: هى اتجوزت .
نظر له بصدمة : ايه اتجوزت نظر للشخص بغضب
أطلع برة . خرج بسرعة خوفا من غضبه .
قام بكسر جميع محتويات الغرفة من شدة غضبه
حتى أنه جرح يده عن طريق الخطأ، نظر ليده
المجروحة بلامبالاة ثم فكر فى نفسه : حتى لو متجوزة المهم أنى لقيتك أخيرا و مفيش حاجة هتفرق بينا تاني يا تيا!
~~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت ندى فى غرفتها تفكر كيف تعيد قيس إليها
فهو قد رفض جميع محاولاتها للتواصل معه
دلفت إليها والدتها : ايه يا بنتى عاملة ايه النهاردة؟
ندى : الحمد لله بخير يا ماما ، ها فى جديد فى موضوعى؟
والدتها: أبوكِ لسة قايلى أنه كلم المحامى و خلاص
الموضوع قرب يخلص و هيطلق
ك.
ندى براحة : تمام كدة كويس جدا.
والدتها : و ناوية على ايه يا بنتى بعد كدة ؟
ندى بثقة : ناوية أرجع حقى اللى اتاخد منى .
والدتها بإستغراب: هو ايه ؟
ندى : قيس.
والدتها بدهشة : قيس؟ و أنتِ مالك ومال قيس مش
كل واحد راح لحاله و هو دلوقتي متجوز تيا .
ندى : ماما الحاجة الوحيدة اللى متأكدة منها أنه قيس
لسة بيحبني و هو من حقى أنا لولا بس اللى حصل
كان زمانه جوزى أنا و تيا بديلة مش أكتر، هو
دلوقتي بيحاول يغيظنى بيها و طبعا بيعاقبني على غلطى
بس أنا متأكدة أنه مش هيكمل معاها لأنه أنا و هو
لبعض .
والدتها : بس يا بنتى .
ندى ببرود: مبسش يا ماما ثم لمعت عينيها و نهضت
لترتدى ملابسها .
والدتها : طب راحة فين دلوقتي؟
ندى : راحة مشوار مهم جدا دلوقتي يا ماما بعدين هقولك
تنهدت والدتها بتعب ، فهى لا تعلم حقا فى ماذا
تفكر ابنتها و ماذا تنوى أنا ندى كانت تفكر أنها و أخيرا وجدت طريقة لنيل مبتغاها.
كان قيس منشغل بأوراق عمل هام للغاية ليسمع
طرق على الباب و يأذن لصاحبه بالدخول ف يجد ندى أمامه .
قيس : أظن أنى قولت مش عايز أشوفك تانى .
ندى : بس أنا جاية لك علشان حاجة مهمة جدا يا قيس
حاجة فى مصلحتك .
قيس ببرود : ميهمنيش اسمع عندك ايه و اتفضلى يلا
عندى شغل .
ندى : يا قيس أنت ليه مش مصدق أنى ندمانة بجد
المرة دى و تسامحنى بقا ، ده أنا حتى خلاص
هطلق أهو.
قيس بحدة: قولتلك ميهمنيش خلاص وأنا كملت حياتى
مع تيا زى ما أنتِ كملت حياتك .
ندى بصوت عالى: تيا! تيا مين دى أنت مستوعب أنه
حتى الكل مفكرك متجوزنى أنا.
قيس : طب كويس فكرتيني علشان نصحح لهم غلطهم
ده .
ندى بخبث: و باتري بقا هتقولهم ايه ؟
قيس : قصدك ايه ؟
ندى بمكر: يعني هتقولهم أقدم لكم مراتى اللهم معرفش
عنها أو عن أهلها حاجة .
قيس : بس تيا أهلها توفوا و معندهاش حد تانى .
ضحكت ندى قبل أن تنظر له : هى قالت كدة ، أكيد
ما هى هتقولك ايه ، هتقولك أنه ليها عم متبرى
منها من سنين كتير بسبب مشاكل الورث ولا بسبب
اللى حصل و أنها عندها ابن عم بردو مش بتتواصل معاه
ولا هما يعرفوا عنها حاجة ولا ليها هى عائشة لوحدها ملهاش غيرنا ولا أنت تعرف هى منين أصلا ثم أكملت بمكر ولا أكيد طبعا مقالتلكش حاجة عن حبيبها القديم اللى
بسببه سابت بلدها و كل حاجة و جت هنا .
قيس بصدمة : ايه ؟ حبيبها القديم ؟
ندى : اه حبيبها القديم سورى بقا لو كنت سبقت و قولتلك بس أكيد
كان لازم تعرف كل حاجة مفيش حاجة بتستخبى
للنهاية و بحكم اللى كان بيننا كان لازم أعرفك يلا مع السلامة و خرجت و تركته فى صدمته و دوامة أفكاره!
يتبع…
🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋
🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎🦋🤎
*🦋 الفصل الحادي عشر🦋*
أدم: قعد يجمع شتات عقلو و قعد يفكر في كل حاجه حصلت الفتره إللي فاتت و افتكر جمله يارا لما قالت انا بدأت اخد حقي منكو كلكو راح قايم بسرعه راح ل يارا
ادم : يارا
يارا: نعم يا ادم
ادم بهدؤء مريب: هسألك سؤال و جاوبي بصراحه
يارا: اتفضل
ادم: انتي السبب في كل حاجه حصلت الفتره اللي فاتت صح
يارا : ايوه انا دورك جاي متخفيش
ادم بجنون: انتي ازاي عملتي كده.
يارا ساكته
ادم بغضب: اتكلمي
يارا بهداء: فتحت اللاب بتاعك وشوفت وقتهاا صوره مصطفي جنا ف فرحها وقتها عارفت
ادم يكتم غضبه: كملي
يارا: كانت قبلها مكلف حد يراقب جنا وقتها عارفت ان جنا طلعت مريضه واستغلات ده وكلمت جنا.. بعدها كنت متاكده ان هي هتعمل كده.. وبعدين بعت صوره جوز جنة ومصطفى وكده اكون اخدت حقي
ادم: انا قلتك هاخدك حقهم منهم… لحظه انت السيب ف ال حصل ل اختي
يارا بعصبه: اه روحت ل مصطفي واقنعت ان حبيبه هي السبب..انا مكنتيش عايزه اذها كنت عاوزه قلبها ينكسر بس مش اكتر بس اهو ربناادها جذها ومصطفي كمان اخدت جذاو كان عايز يتجوزيني عشان يندم مراد
ادم بغضب:مش مهم عندي كل ده المهم اختي عملتك اي عشان تعمل فيها كده
يارا بزعيق: اختك مش هي ال كانت عايزك تموتني وانت كانت هتعمل كده بس اعجبت بيا.. وطلبت منك تسبني وتحاول تتخلص منها عشان اكون بعيد عن مصطفي.. وبعيد عن مراد عشان تقدر هي تاخد صفقه مهمه انتو كلهم خلتنوا لعبه ف ايدكم ادم وانت منهم بس انت كانت عايز تحمني عشان كده معلمتش حاجه ليك..تعال نبدا من جديد انا وانت وبس
ادم وصل لعالي مرحله الغضب: انتي مش يارا ال حبتها انتي بقيت شيطانه
يارا: سمها زي ما تسمها المهم جبت حقي من الكل
ادم بجنون: انتي لازم تموت ويرفعها عليها المسدس
يارا تطلع عليه بحزن: هتموتني ادم
ادم بوجع: مكنش ينفع تعمل كده يارا
يارا تقرب منه وعيونها فيها حزن: موتني لو ده هخليك مبسوط وتطلع ف عيونه
ادم يطلع ف عيونها بحزن: انا وقبل ما يكمل كلام.
يارا تشد المسدس منه وترفع عليه
ادم بصدمه: انتي ازاي
يارا: مش هموتك اكيد ادم.. انا مشيه ده هكون احسن ولو فكرت تقرب مني هموت نفسي
ادم يقرب مش هتمشي من هنا
يارا تعمر المسدس وتحطو ع راسها اقسم بالله هموت نفسيه
ادم يقرب: يارا بس جنن هاتي المسدس وبحركه سرعه يمساك المسدس
يارا تصرخ: ابعد وتضرب طلقه
ادم يحط ايدو ع بطنوا ويقع ع الارض
يارا بصدمه: لالا مش قصدي ادم قوم بالله قوم وتعيط مكنيش قصدي اعمل فيك كده… وتحط قمشه ع بطنه
ادم يبدا يغمض: بحبك يارا…..
يارا تصرخ: ااادم
———-
بعد كام ساعه
________
يارا وقفه قدم البحر وتقف ع السوار
خلاص يارا خسرت كل حاجه خلاص اخدت حقكم منهم بس برضوا خسرت طيبتك وقلبك الاطيبه… تطلع ع البحر وتغمض عيونها خلاص كل حاجه انتهت وترم نفسها
________
تن تن تن تن تن
ممرضه: دكتور المريضه تعبانه تعال بسرعه الجهاز بيصفر
دكتور يدخل ويقدر ينقذا المريضه ويخرج
*بخوف: طمنيني هي كويسه.
دكتور يبتسم: اه وهي كمان فاقت تقدروا تشوفهم
*بفرح ودموع: بجد فاقت وبقت كويسه
دكتور يبتسم:ايوه
*يدخل يسرعه:يارا
يارا تطلع ف سقف وتطلع عليه بعدم تصدق: مراد
فلاش
دكتور يدخل:يعملها جلسات كهربا ويقدر ينقذها
يارا تبدا تفتح عيونهابتعب:انا فين
دكتور:حمد ع السلامه
ياراتطلع حاولها وتطلع عليه بصدمه : مصطفي انت رجعت امتي وازاي انت دكتور
مصطفي بستغرب:انا دكتور ممسول عن حالتك
يارا بتوهان:مش فاهمه حاجه انا كنت وقفه ع البحر وو
دكتور يقطع كلامها: انتي ف غيبوبه من اكتر من سنه
يارا بتسغرب: غيويبه؟؟
مصطفي: لاسف.. جوزك وعيلتك بره اول ما ترتاحه هخليها يدخلوا يشوفك بعد ازنك ويخرج
باك
_____
مراد بدموع: يارا ويمساك ايدها ويبوس فيها اسف كل ده بسببي
تارا بيضع: انا جيت هنا ازاي وانت عايش
مراد بتسغرب: اهدا يوم كتاب كتابي انا وجنا انتي وقتها خرجت وف عربيه خطبتك ومن وقتها وانتي ف غيبوبه من اكتر من سنه
تارا: غيبويه… وتضحك يعني انا مموتش حد صح يعني انا لسه.. ماما فين ماما عايشه صح
مراد: هشش انا مش فاهم حاجه.. بس مامتك كويسه وهي ف البيت برتااحه شويه وكل حاجه بقيت تمام يارا وانتي رجعت لينا
يارا تطلع عليه بدموع: اتجوزت جنا صح
مراد بحب واسف: مقدرتش اكمل.. وبعدين جنا قلتها اني مستحيل احب غيرك وهي شافت ده.. وبعدين هس متجوزه دلوقتي.. دكتور مصطفي ممسول عن حالتك وعندهم بنت اسمها…
يارا تقطع كلامه: سيلا صح
مراد بتسغرب عارفت ازاي
يارا تبدا تفكره كل حاجه: كان كل ده حلم وبس.. طيب ازاي
مراد بتسغرب:مالك يارا
يارا:هاا مفيش
مراد:مم طيب انت ويقطع كلامه
(خبط ع الباب
مراد: اتفضل
ظابط يدخل:مساء الخير..حمد ع سلامتك مدام يارا
ياراتضحك بصدمه:ادم
ادم بتسغرب: تعرفنا
مراد نفس الاستغرب: تعريفه
يارا: يعني شويه
مراد: مش فاهم قصدك.. ع العموم هو ظابط ممسول عن القضيه.
ادم: كنت مستني اول ما تقوم من الغيوبه وتكون كويسه عشان احقق معاك مين عمل فيك كده وخبطك
يارا: مش عارفه او مش فاكره
مراد: ممكن ادم بعدين هي لسه تعبانه
ادم بتفهه: تمام…
*تخبط: ممكن ادخل خلصت التحقيق بتاعك
ادم: لا تعالي حبيبتي…معلش بقي كان مصير تجي تشوفها
مراد يبتسم: الفضل ليها
*تدخل: حمد ع سلامه يارا
يارا بصدمه وبهمس: كده كتير
مراد: حبيبتي ده يارا ال انقذتها وساعدتنا نجبك المستشفي.. وده جوزها ادم
يارا تمساك راسها: ممكن ارتاحه
مراد بتفهم: اكيد تعالو نقعدو بره شويه
حبيبه تبتسم وتخرج هي وادم و مراد
—-____________
يارا تمساك راسها:مش فاهمه حقيقه طيب ازاي حلمت بيهم
مصطفي يخبط: ممكن ادخل
يارا بهداء: اتفضل
مصطفي يدخل: انتي كويسه
يارا: مش عارفه
مصطفي: قصدك اي احكك وانا سامعك
يارا تاخد نفس عميق: وتبدا تحكلوا كل حاجه
مصطفي: مممم بصي يارا عقلك البطلي رسم ليك الخيال ع ساسا حقيقه.. وانتي كانت رفضه يحصل معاكي كده ف عقلك كملي ف رسم التخالات ده
يارا: طيب بنسبه ليكم ازاي عارفتكم
مصطفي بهدواء: كل واحد فينا كان معاكي ف الحقيقه وكل واحد فينا جاي الاوضه ده وقعد يتكلم معاكي واي حد فينا كان بيتكلم معاك كان عقلك بياخد تفاصل معين ويكمل ع حسب ماهو عايز يوصلك
يعني المشكله كلها كانت ف عقلك البطلي بس لان عقلنا البطل هو اساسا الاحلام علقنا بيخلني تتخل الحاجات ال احنا عايزين و اوقاات بيخلني نشوف ااحاجات ال هو عايزها ورسمها عشان كده اسم العقل الباطن.. واكتر حاجه تاكد كلامي اني ااعقل الباطني بيخليك مثلا
عندك مرحله عالي من الغضب. التحيّز. الاضطراب والضيق النفسي..كل ده حصلك ف الحلم ال عقلك رسمه
يارا:الحل اي
مصطفي:تتعمل عادي وتحاوله تنسي وتشال اي افكار سيء من دمغك وتبدا من جديده
يارا تحس بامل:هعمل كده وهبدا من جديده.مش.هخلي اي حاجه تاثر فيا حتي لو عقلي الباطني
مصطفي يبتسم:بتمني ده بعد ازنك ويخرج
مراد يدخل يارا ويقعد جنبها
يارا:فين ماما
مراد كلمتها وهي جايه ف طريقه
يارا:تمام شكرا
مراد يمساك ايدها بحب:اسف كل ده بسببي بجد اسف انا محبتش غيرك ولا هقدر احب غيرك والله كنت هموت من غيرك يارا وعيونه تدمع
انا غلطان بس كنت خايف ابوها يسجني وقتها كان مش هسيبك برضوا وهعمل فيك..انا
يارا تقطع كلامي:ننسا الماضي ونبدا من جديده
مراد يبتسم بفرح: ده اكيد ويحضنها جامد
يارا تبتسم وتحضنوا
مراد بحب: بحبك
يارا بحب:وانا كمان بحبك
_____________________
الحب الصادق لا يموت ، لا يقتله الغياب ولا يعيقه طريق ولا يحل مكانه أحد.
و يارا اخيرا شافت مامتها و طبعا مش محتاجه اقولكو كانت المقابله عامله ازاي كانت فيها كميه مشاعر كتشير اوي و يارا رجعت بيتها و حاولت تنسي و تتعايش مع حياتها و ترجع هي و مراد زي الأول و احسن
الحياة هي جسر طويل يمر به الأشخاص ومنهم من يتعثر ويقع ببعض الامور السيئة ومنهم من يعبره بسعادة وحياة جميلة….
تمت الحمدلله يارب الروايه تكون عجبتكم وتكون نهايه حلوه
*الـــــــــ͢ـོ͓ـــنهـــــــايـــــــོـ͓ـــ͢ــة*
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❴📖❵↵*تنسيق مشرفين مجموعة:
❴📚❵↵*قصص وروايات عالمية📚🧡
❴🧡❵↵*ننشر جميع انواع القصص والروايات العالمية
حـب🧡.
حـزن🧡.
اكشن🧡.
رعب🧡.
❴👑❵↵*أن كنت من عشاق ومدمني القصص مكانك عندنا🧡
❴🧡❵↵*رابط المجموعة للاشتراك:
https://whatsapp.com/channel/0029VadbWnd89inYkEVrpG0C
`