الفصل الاول
*روايات متنوعة*📚
_*رواية"دواهي رغم اختلاف الثقافات*_
*_للكاتبة"فاطمة الواقدي_* 🦋.
*للعلم كل ماكتب هنا من سرد قلمي فقط ولا يشمل الواقع*✍🏻
*_للكاتب:اكتب ماشئت فخيالك حبر لاينفذ_*
_*للقارئ:اقرأ بعقلك لا بلسانك فبعض الكلمات لاتترجمها الالسنھ*_
...*🤍🤍 :
كانوا يجرون بأسرع ماعندھ وهم يلتفتون وراهم بخوف لايكون احد يلحقهم
وبعد مسافة طويلة كسرت رجولهم من الركض وقفوا الثلاثة يناظرون في بعض
بندر"وهو يحط يدينه ع ركبه ويلهث:الحمدلله فلتنا
محمد:والله لو كان مسكني بايقتلني
سيد:احييه دنا رجليه مش شيلاني من كترت الجري
بندر"بإدراك وهو يتراجع لورا:دقيقة من انتم؟وليش كنتوا تركضوا معي؟
محمد"بنفس الادراك:صدق ليش كنتوا جالسين تجروا معي؟
سيد:وهو برضوا انا إلي جاري معاكم انتوا الي كنتوا بتجروا معايا؟
بندر:لاتستعبطوا علي تجرون معي بدون سبب وانا لاعرفكم ولاتعرفوني
محمد:وانت ليش كنت تجري اصلا ايش وراك؟
بندر"وهو يحك راسه:انا شارد من عرسي
محمد:وانت ليش بتجري؟
سيد:انا جاري من اصحاب الديون إلي عيزين يمسكوني
بندر:وانت؟
محمد:انا جاري من صاحب المطعم إلي اشتغل فيه و حرام لو مسكنا لايفعل بي إلي مافعله احد بأحد قبل كذا
سيد:وليه كدا؟
محمد:اشتغل عندك باطل لابيدي راتب ولا حاجة رجعت سرقته الفلوس وهربت
بندر"بضحك:يعني الحين الثلاثة مهددين بالخطر
سيد:تقدر تقول حاجة زي كدا
محمد:وذلحين ايش نفعل؟
بندر:عن نفسي بهج من المدينة
سيد:يعني انا إلي هفضل هنا داهما لو مسكوني هيوروني نجوم الضهر
محمد:شلونا معاكم
بندر"وهو يبتعد:انا وش دخلني فيكم نحنا ألتقينا هنا وننقطع هنا
سيد:وانا برضوا هتفق معاك
محمد:خاطركم
وافترقوا وكل واحد مشى من طريق
"عند بندر"
وش ذولا باين مجانين مو صاحيين يعني تكون تجري شارد من همومك تحصل اثنين يجرون معك وش ذا
"عند محمد"
والله ياهو موقف اهبل صدق يعني تجري تحصل ناس يجروا معاك ليش ومن ماتدري بعدين باين عليهم مش هم صاحيين
"عند سيد"
هيا ايه البلد الغريبة دي تكون جاري بأمان ربنا بتلقى اتنين بيجروا معاك ايه الناس الغريبة دي
"في محطة الباصات"
دخل بندر وهو لابس شماغه مقلوب بحيث صار ملفت لنظر بطريقة تضحك حجز بأقرب رحلة لجدة وراح ع كراسي الانتظار
بعد دقايق دخل شخص كان مألوف لبندر
دخل محمد وتوجه لمحل قطع التذاكر وحجز تذكره لجدة وراح جلس وبالصدفة جنب بندر بدون مايلاحظ
بندر"وهو يحاول يفكر وين شافه:لو سمحت اعرفك؟
محمد"وهو يناظر لبندر:ايوه بس اعتبر لا
بندر:وشلون ايوه بس اعتبر لا
محمد:انت العريس الهارب او لا؟
بندر"بتذكر:هااااا انت سارق المطعم
محمد:لاتقول سارق
بندر:ولي يشيل شي مو له وش يسمونه مستلف؟
محمد:ما أخذت غير تعبي
بندر:اهااا بس بالطريقة الغير مناسبة
محمد:سكته بس مش ناقصك
بندر:احترم نفسك من انت تسكتنا؟
وكان على وشك يشتد فيهم النزاع بس قاطعهم سيد وهو يجلس جنبهم
سيد:السلام عليكم
بندر ومحمد"وهم يناظرون فيه:وعليكم السلام
سيد"بصدمة:دا انتوا؟؟؟؟
بندر:وش جابك انت بعد؟
سيد:ليه هو المكان بتاعك ولا إيه عشان يمنع اجي هنا؟
بندر:مسويلي فيها مصري ومدري ايش بقلك بالسعودي انت غبي وقليل ادب ولو تبيها بالمصري انت مهزئ وقليل ادب برضه
سيد:والله ما مهزئ إلى انتا وكمان
ويقاطع جدالهم محمد
محمد:شباب اهدوا ع فكرة الناس كلهم يناظرونا لاتسوونا مسخرة
بندر:عن نفسي سكتت هه
سيد:دام سكت دلوقتي الخير هيعم
محمد:خلاص بس اهجعوا
بندر:وش؟
محمد:ايش الي وش
بندر:وش ذي اهجعوا
سيد:بتسبنا يلا ولا ايه؟
محمد:ياربي ايش ودف بي معاهم
بندر:وش تقول سمعنا
محمد:اقول انه فهمتونا غلط اهجعوا يعني اهدؤا
بندر:انت من وين؟
محمد:من اليمن
سيد:احسن ناس وربنا
بندر:ونا شهد
محمد:تسلموا
سيد:هو انتوا اسماءكم ايه؟؟؟
بندر:انا بندر الـ….
سيد:عاشت الاسامي
محمد:وانا محمد الـ….
بندر:وانت شسمك؟
سيد:انا سيد السيد
بندر:عاشت الاسامي
محمد:إلا بسألك يابندر ليش هارب من عرسك؟
بندر:مابغى اتزوج
محمد"بضحك:احنا نغترب ونتعب عشان نتزوج وانت ماتشتي تتزوج؟
بندر:ماحبها
محمد:من البنت؟
بندر:اي تشبه خالي مسعد
سيد:خالك مسعد؟
بندر:اي يعني مو حلوة
محمد:مش اهم شي جمال الوجه جمال الروح اهم
بندر:اي وذي لاوجه ولا أخلاق عاده خالي مسعد خلوق
محمد وسيد ضحكوا ع غرابة بندر
محمد: ع وين وجهتكم انتوا؟
بندر:انا بسافر جدة
سيد:انا كمان رايح هناك
محمد:يؤسفني اقولكم اني انا كمان مسافر نفس المدينة
بندر:والله شكلي مابلقى خير من بعدكم
سيد:وانا كمان
محمد:وانا
وهنا ينتهي حديثهم ويتوجهون ثلاثتهم للباص عشان ينطلقوا لبداية الرحلة
وبالصدفة يجلسون بالكرسي الخلفي جنب بعض
سيد"وهو يجلس جنب بندر ومحمد:يادي الليلة المنيلة بستين نيلة
بندر:بنعتبر ما سمعناك
محمد:ذلحين بنجلس زبج وغثاء؟عندي احساس اننا ما التقينا عبث
سيد:ما التقيناش عبث وفهمناها بس ايه هو الزبج والغثاء؟
محمد:يعني نجلس نسمع بعض كلام مش هو حلو دامنا رفقاء رحلة خلونا هادئين ومتعاونين لاتنسوا اننا كلنا هاربين
بندر:اتفق معك
سيد:طيب ممكن تحكولي عنكم شويه؟
بندر:انا سعودي وعمري 22 سنة شجاع واحب المغامرات اساير الجن وامشي في مساعيهم ولو دروا الجن يستعيدون بالله مني
محمد"بهمس لسيد:ماتحسه مبالغ؟
سيد"بهمس:وكداب كمان
بندر:وش تقولون؟
محمد:نقول انك باين عليك شجاع وكفو
بندر:بدون شك،اي وانتم؟
محمد:انا من اليمن عمري20 ذكي لله الحمد وعندي افكار جهنمية بس حظي زفت دايم مخربها
سيد:وانا من ام الدنيا ماعنديش اي مؤهلات غير الدم الخفيف بس
محمد:والله شكلها ودافه يامحمد
سيد:بتقول ايه؟
محمد:اكلم نفسي
بندر:يعني جنيت؟
محمد:تقدروا تقولون كذا
وقطعوا الحوار فيهم بحيث كان كل واحد ماوده يتكلم مع الثاني والتهوا بالطريق إلي كان ممل بطريقة لاتحتمل وساعاته ثقيلة إلين بحمدالله وصلوا لوجهتهم المطلوبة
"جدة"
جاء وقت نزولهم من الباص
نزل محمد بسرعة وتوتر وكان بندر وسيد وراه
محمد:شباب لو قلت لكم اجروا اجروا ولا تسألوني ليش؟
بندر:ليش؟
محمد:مو من مصلحتكم تعرفوا
بندر:طيب وش السبب؟
احد راكبات الباص:ياجماعة شنطتي وين شنطتي شوفوا شوفوا في يد الولد ذاك
محمد:شباااااب اجروااااااا
وبدأ محمد يجري بأسرع ماعنده وبندر وسيد يجرون وراه وهم مو فاهمين السالفة وكان في ناس يجرون وراهم
وكان بندر وسيد خايفين ويبون يفهمون شي تقريبا كان كل الي يعرفونه انهم لازم يجروا
وبعد مسافة طويلة قطعوها قدروا يضيعوا الي كانوا يجروا وراهم وركبوا سيارة اجرة
محمد:ودينا اي فندق بس مايكون بنفس ذا الشارع خذنا اي مكان غير ذا
السائق:وين بالضبط
محمد:ذا شغلك انت شوف لنا اي فندق وين ماكان المهم مو هنا
السائق:طيب ابشروا
-يـتـبـع📓