غباء عشاق - تجمع عائلي غير مفهوم - بقلم سلمي عبد النبي | روايتك

اسم الرواية: غباء عشاق
المؤلف / الكاتب: سلمي عبد النبي
حالة الرواية: مستمرة
الفصل الحالي: تجمع عائلي غير مفهوم

تجمع عائلي غير مفهوم

ساندي: ده بقى بكر محمد وده اشهر واحد في المدرسه والبنات تموت بس وتكلموا وهو ولا معبر ولا واحده سلمي: في ناس بتقول ان هو بيحب واحده فعلشان كده مش معبر ولا واحده من البنات دول سما: وناس تانيه بتقول علشان هو سافر وهو صغير فعلشان كده مش عايز يكلم حد هو مش من بلده في اعتقاده ان هو مش بلده هبه: واحنا مش مجمعين طبعا ولا حاجه من اللي اتنشرت في المدرسه قبل كده بس اللي حابين نقوله ان هي حكاياته اختلفت عليها كل الناس واحنا طبعا مش عارفين نحدد شخصيته ايه مني: امم ده طلع مشهور اويي سلمي: نعرفك بقى انا سلمى وحبيبي جاسر سما: وانا سما وحبيبي سليم ساندي: وانا ساندي وحبيبي اللي كان بيحاول يشقطك ده مؤمن وشكله كده مش هيكمل معايا مني بضحك : لا بجد انتم شكلكم ناس محترمين جدا وانا اسفه جدا يعني على سوء الفهم اللي حصل طيب وانتي مين بقي . وكانت بتشاور على هبه هبه : انا هبه وحبيبي عمر مني : طيب انا منى بس مش مرتبطه ساندي: لا ما تخافيش يومين بس وهنلاقيكي بتعرفيني عليه مني بحزن : لا انا اصلا مش موافقه ان انا ارتبط في الوقت ده كمان غير ان كان في اولاني وانا اتكسرت بسببه سما: طب ما تحكي كده كده اصلا لسه الفصل ما بداش واحنا بنتعرف عليكي مني وهيا تتذكر الماضي وتحكي flash back. مني بحزن طفولي : هو انت خلاص هتسيبني يعني انت كده خلاص هتسافر وتسيبني ينفع تسيب منمن حبيبتك بكر بحزن وهو يحضنها : اعمل ايه غصب عني والله العظيم لو عليا هقعد مع منمن حبيبتي بس انتي عارفه ان انا اصلا مش هعرف اسيبهم يمشوا ويسبوني دول اهلي مني ببكاء اكتر : يعني يرضيك تمشي وتسيبني يعني هما يمشوا اه لكن انا ما اقدرش اسيبك تمشي بكر وهو يخرجها بره حضنه ويتصنع الجمود : انا خلاص قلت اللي عليا وهسافر وانسي بقى خلاص ان في واحد ابن خالتك اسمه بكر .ومشي وسابها وركب العربيه بتاعت باباه ومشيت العربيه مني ببكاء وهيا بتجري: ما تسيبنيش ما تسيبنيش والنبي مش هستحمل مش هستحمل ان انت تمشي وتسيبني امل ( مامتها) مسكتها : خلاص خلاص يا منى يا حبيبتي ما تعيطيش و والله هيرجع وهيرجعوا زي الاول بس انت اهدي .وحضنتها ورجعوا البيت back. هبه وهيا تربت علي كتفها : ما تزعليش ما تزعليش صدقيني هم اللي خسروكي مش انتي اللي خسرتيهم ساندي بحزن : ده انت على كده بقى كنتي جبل انا لو منك مش هستحمل حتى ان هو حبيبي يمشي ويسيبني دقيقه سلمي : الموضوع ده بقاله قد ايه مني : اكتر من 8سنين سما : ولسه فاكره مني: كل دقيقه عشتها معاه لسه فاكراها لغايه دلوقتي سلمي : بقول لك ايه قومي كده يلا اعرفك على المدرسه انا والبنات ونخرج بره الحزن ده احنا عايزين نبقى مفرفشين كده وانتي لو عليكي والله يا قلبي انسي اصلا ان هو كان موجود ده هيريحك انتي بعد كده وبعدين ده احنا اتفقنا خلاص هنلاقي لك حبيب في المدرسه بقى . وراحوا سوا يشوفوا المدرسه . ـــــــــــــــــــــ نروح للولاد بقي 😂 مؤمن: عايز اعرفكم حاجه في بنت جديده لسه جايه المدرسه بس ايه مزه مزه سليم : قصدك ايه عايز تسيب ساندي انا ما ليش دعوه بيك يا حبيبي لما تديك العلقه ما ترجعش تعيطلي مؤمن : لا انا ما ليش دعوه حبايبي انا جايه اقول لكم بس لكن ارتباط ثاني كفايه اصلا ان انا معايا واحده منكده عيشتي عمر : انا مش عارف بتتكلموا علي ايه الصراحه عشان انتم مجانين انا عن نفسي بره الحوار ده وبعدين احنا مش جايين نشقط احنا جايين نتعلم ( الولد ده شكله عاقل وبعدين مين يبقي معاه هبه ده هبه ويروح لواحده تانيه 😉) جاسر بصوت هادي : طب يلا بقى يلا بره الملعب انتم كلكم ويلا عشان علينا حصه يلا بسرعه ( هو ده حبيب سلمي ده كلامه خليني اخاف منه ) ــــــــــــــ نروح الفصل رجعوا البنات الاول الفصل ساندي : ايه رأيك بقي في المدرسه مني : صراحه المدرسه تحفه انا مبسوطه اوييي منها سلمي : لا ولسه كمان لما يبقى في حصه الرياضه ونروح الملعب كلنا والاولاد تبقى معانا بيبقى يوم تحفه هبه بضحك : صراحه سلمى عندها حق يوم الرياضه ده بيبقى تحفه هتتبسطي جدا لما تيجي معانا اول يوم مني : هو اليوم ده بيبقى امتى سما : بيبقى يوم التلات واحنا يوم الحد لسه قدامنا يوم كمان مني : انا اتشوقت من دلوقتي بتمنى بقى تكون فعلا نفس ما انتوا بتقولوا كده ومره واحده لقوا الولاد داخله عليهم مؤمن : هاي يا بنات عاملين ايه كلهم سكتوا ماعدا ساندي ساندي : انت بتتكلم معانا ليه مؤمن : ايه ده هو انت بتتكلمي معايا كده ليه هو ايه اللي حصل مني سما : على اساس ان انت ما تعرفش يعني عملت ايه دي كفايه ان انت شايفها واقفه معانا اصلا. وكانت بتشاور على منى مؤمن بنفي : والله والله كمان مره ما حصل حاجه انا بس كنت بتكلم معاها عادي ساندي : مش لازم تعرفنا كده كده اصلا هي قالتلنا انك جيت كلمتها اول ما شفتها مؤمن : ابدا ابدا ما حصلش انا بس كنت لقيت الولاد دخلت فقلت كمان اتكلم بس لكن والله ما كان قصدي حاجه سليم : خلاص يا جماعه اللي حصل حصل ما تكبروش الموضوع قوي كده يعني سما بشك: ما نكبرش الموضوع ليه هو انت كنت معاه وانا معرفش سليم : ابدا ابدا انا اصلا قلتله ان انا ما ليش دعوه بيها انا قلتله ان انا عندي حبيبتي مش محتاج واحده تانيه كفايه عليا حبيبتي سما بكسوف: احم خلاص انسى الموضوع انسى الموضوع هبه بعصبيه : ما خلاص يا جماعه دماغي صدعت كل ده علشان صاحبتنا الجديده انسوا الموضوع ولا كانه حصل وانت يا ساندي انسي الموضوع علشان ايه مؤمن انسان طيب ومحترم ومش هيعمل كده تاني. عمر بهدوء: خلاص خلاص اهدي ما تتكلميش كثير وبلاش العصبيه بتاعتك دي. جاسر : احنا تالته اعدادي مش عيال صغيره . ساندي بهمس لسلمي : انتي ايه ما تتكلمي وتصديه ماله عامل كده ليه داخل فينا زي الدبش سلمي بهمس ليها برضه : انتي عارفه ان انا ما اقدرش اتكلم اتكلمي انت بقى يا اختي انا ما ليش دعوه هو عنده حق انا موافقه سما بهمس ليهم : بقولكم ايه كفايه وشوشه علشان هو لو سمع يومك يا سلمى ما هيعدي سلمي : انا بقول كده برضه ساندي بقلة حيله : طيب يا اختي بس برده يا سلمى ما تتعوديش تسكتي لما هو يتكلم سلمي :حاضر هحاول مني : انتو خايفين منه ليه خلاص انا هتكلم . ورفعت عينيها بس هو بصلها بصه خرستها نزلت عينيها وقالت : انا فكره احنا مش عيال صغيره عشان تتكلم معانا بالاسلوب ده جاسر وهو بيشاور لسلمي : هي دي صاحبتك الجديده سلمي بترجي: منى شفتي بيتكلم ازاي بلاش تردي عليه يا منى مني باستغراب : ليه هو عاملك ايه علشان الخوف ده كله سلمي : ده يبقي ابن صاحب ابويا يعني لو كلمته بطريقه معجبتهوش بابا مش هايسكت مني : تمام انا هاسكت انا كمان بلاش مشاكل جاسر : هعد لغايه ثلاثه كل واحد على الكرسي بتاعه وما اسمعش صوتكم تاني وعلطول البنات مع بعض والولاد مع بعض ودخل المدرس وقال : ازيكوا ياشباب عاملين ايه انهارده اول يوم دراسي انا عارف انكوا اتعودتوا تناموا براحتكوا .وشاور علي مني. انتي الطالبه الجديده مني : اه انا سلمي: يلا قومي خايفه ليه قامت مني وعرفتهم بنفسها : انا مني وبتمني اكون قادره اني انجح الفصل ده كل سنه واحده قامت: انتي بقي اللي الشباب اتلموا عليها اول مدخلتي من المدرسه علفكره انتي عاديه جدا البنات بصولها وعرفوها هيا ( تمارا ) بنت عمرها مشافت تربيه وبتدلق علي كل اللي تشوفه من شباب اشكال والوان مني: وانتي مين بقي علشان تكلميني انا كده تمارا بضحكه مستفزه : انا حبيبه بكر وقريب ان شاء الله هنعزمك على خطوبتنا سلمي بتلقيح: وهو من امتى كنتي حبيبه بكر اللي اعرفه انك معديه على كل الشباب ساندي : احنا هاننسي نفسنا ولا ايه كل واحد عارف هو جاي منين مؤمن : وبعدين بكر من امتي بياخد بواقي واحده اعقلوا الكلام قبل ماتقولوه المدرس بصوت عالي : خلاص كده مينفعش انا مش في نادي احنا في مدرسه . وبدأ يشرح بس تمارا كانت بتولع علشان هما كسفوها قدام الولاد وده حاجه مش هاتسكتلهم عليها وبعد وقت مش قليل خلصوا الدرس والمدرس قال : متنسوش بقي الواجب الحصه الجايه هاشوفوا وخرج مني : هيا مين البنت ده وبتتكلم كده ليه ساندي : ده ياستي تمارا اكتر واحده مقرفه في المدرسه ساقطه مرتين في تالته اعدادي بس ايه مقرفه مقرفه اخر حاجه سلمي : وهي برضه لسه بتحلم أن بكر يبصلها مني : ليه يعني سما : في تانيه اعدادي قالت إنه راح معاها البيت وحصل اللي حصل ولما بكر عرف انها قالت كده في كل المدرسه راحلها وادي لها حته قلم على وشها علشان تقول ده تاني وقال الكلام ده لو اتكرر تاني همحيكي من على وش الارض مني : وهتعزمني علي خطوبتهم ده في أحلامها بقي ساندي : كل واحد بيحلم حلم يتمني أنه يتحقق مني : وده باين انها بتحلم حلم صعب اوييي 😂 سلمي : المهم اخيرا خلصنا اليوم ده انا عايزه انام سما : انا هروح اكل وبعدين انام هبه : انا هخلص الواجب واكل وانام ساندي : انا شكلي مش هاروح البيت كلهم : ليه ساندي : ماما بعتالي واتس بتقول ان احنا معزومين سلمي: متعرفيش عند مين ساندي : لأ مقالتش مني : طب يلا بقي نروح انا هاموت من الجوع سلمي بهزار: بعد اذنك متنافسيش سما علي اكتر واحده جعانه طول اليوم ده لقبها هيا وبس سما : اضحكي ياختي منتي رفيعه علشان كده متكاده مني سلمي : طبعا يا احلي سوسو في الدنيا هبه : يلا بقي عايزه اروح .وراحوا كلهم علي بيوتهم ـــــــــــــ تعالوا بقي عند ساندي دخلت ساندي البيت وقالت : يا اهل البيت انا رجعت اميرة(مامتها): ياروحي علي احلي واحده في تالته اعدادي بجد خايفه عليكي من العين ياروحي ساندي : حبيبتي يامامي بس بلاش تلفي عليا يا مامي رايحين فين انهارده اميرة : الصراحه ياساندي في ناس لسه جايين الكومباوند جديد وعزمونا علي الغدا وانا وباباكي وافقنا ساندي بفضول : هما مين يامامي اسمهم ايه طيب عندهم بنت ولا ولد وفي سنه كام حسين : اهدي يا بنتي كل ده هاتعرفيه لما نروح ساندي : طب هانروح امتي اميرة: بعد ساعة كده نروح ماشي ساندي : اوك هاطلع اغير وانزل ماشي وطلعت ساندي على الاوضه بتاعتها واتكلمت مع مؤمن (بس خلينا نشوف حد تاني ندخل بيته😅 ) ـــــــــــــونروح عند سما دخلت سما البيت وقالت : هاموت من الجوع هاتوا الاكل بسرعه زينب : اهدي يابنتي انتي دايما جعانه كده يا سما وبعدين انا مقولتلكيش سما : قولي بس ونبي هاتي اكل جعانه زينب : مهو احنا هاناكل بره انهارده سما بتعجب : ماما انتي كويسه ياعني حرارتك تمام ولا نروح نكشف زينب وهيا بتخبط بنتها علي كتفها : ليه هو انا للدرجاتي مبخليكوش تجيبوا اكل من بره سما : ماما انتي بتقولي نجيب اكل من بره ازاي ماما ودليفري مع بعض في جمله واحده زينب : لأ ياختي مش من بره برضه من بيت اصل في ناس جداد جم الكومباوند وعازمينا انا وانتي ومصطفي علي الغدا سما : هايعموا اكل ايه زينب : بطلي جوع بقي احنا رايحين عند ناس جداد مش اهلك هما تعملي اللي انتي عايزاه سما : طيب بابي فين زينب : في الجنينه بيخلص شغل وهانمشي سما : انا هاطلع اغير وانزل مش عايزه اقعد في البيت وانتي عارفه اني محترمه مش هاخد حاجه من المطبخ بس ونبي اكل براحتي عندهم زينب : اطلعي ونبقي نشوف سما : اوك مامي باي .وطلعت علي اوضتها وبرضه بتكلم سليم ( نروح احنا بيت تاني اصل البيوت كتيره اوي ياجماعه 😅) ـــــــــــ نروح عند سلمي سلمي دخلت البيت : مامي بابي انتو فين شيماء وهيا في الصاله بتتفرج علي التلفزيون : انا هنا ياقلب مامي تعالي . تروحلها سلمي سلمي : مامي انا عايزه انام 🥱 شيماء : تنامي ازاي واحنا مش هانبقي في البيت سلمي : ليه هو احنا هانروح فين شيماء : في ناس جداد في الكومباوند عازمينا علي الغدا واحنا هانروح كلنا سلمي : ماشي هاطلع اغير وانزل شيماء : ماشي ياروحي وتطلع سلمي وتكلم جاسر بس هاقول حته صغيره هنا سلمي : الو جاسر جاسر : نعم سلمي : انا هاخرج مع مامي وبابي نروح عند ناس جاسر : هاترجعي علطول ومتناميش عند حد احنا منعرفوش وهاترجعي امتي وتبعتيلي وكل ده لو محصلش ياسلمي يومك مش هايعدي ماشي سلمي : ح حاضر مش هاعمل كده وهابعتلك جاسر : ماشي يلا باي سلمي: باي وقفلت ( نروح احنا بيت تاني يارب خليني اخلص البيوت ده علي خير😅😂) ــــــــــ نروح عند هبه دخلت هبه البيت:مامي انتي فين. نجلاء : انا هنا ياروحي . وكانت في المطبخ هبه : بتعملي ايه بس يا ماما قولتلك ميت مره متعمليش حاجه وخلي الخدم يعملوا نجلاء: بحبكوا لما تدوقوا اكلي يابنتي وبعدين ده حاجه خفيفه عقبال ما نمشي هبه : هنروح فين نجلاء: في ناس جداد في الكومباوند عازمينا علي الغدا وانا وباباكي وانتي هانرحلهم هبه : يامامي مانتي عارفه اني مبحبش اروح عند حد نجلاء : انا قولت نغير وبعدين انا عرفت ان عندهم بنت في عمرك ياعني حاجه حلوه اهي هبه ماشي يا ماما انا طالعه اغير وانزل نجلاء : ماشي ياروحي وطلعت هبه وكلمت عمر هبه : عمر انا رايحه عند ناس جداد في الكومباوند هنا ماشي عمر : طب انتي ليه متعصبه عادي روحي واتعرفي عليهم بس لو عندهم ولد ملكيش دعوه بيه ماشي ياهوبه هبه : حاضر مامي قالت إنهم عندهم بنت بس في نفس سني عمر : وده كويس اتعرفي لو لقيتيها كويسه اوك ياروحي هبه :اوك ماشي باي 👋🏻 عمر : باي 👋🏻 وقفلت ( انا اليوم ده طويل اوي حتي البيوت مش عايزه تخلص🙃😅) ــــــــ نروح عند مني مني دخلت البيت وقالت : صباح الخير يا اهل البيت امل : صباح النور ياروحي عملتي ايه في أول يوم ليكي في المدرسه مني : زاي الفل الصراحه يامامي اتعرفت علي بنات جميلات اويي وكمان طلعوا جدعين وصدوا بنت كانت بتتكلم معايا بطريقه وحشه امل : تبقي عرفيني عليهم ماشي ياروحي مني : ماشي يامامي انتي بتعملي ايه بقي امل : ولا حاجه انا عزمت كل اللي في الكومباوند انهارده علي أننا جداد في المكان وقولنا انا وباباكي نتعرف عليهم طلع كل واحد منهم عنده بنت في نفس سنك مني بحماس : ماشي يا مامي انا هاطلع اغير وانزل امل : ماشي ياقلب مامي وطلعت مني تغير ولبست فستان ازرق واسع حبتين وهيلز ابيض وفردت شعرها ونزلت علشان تستقبل الضيوف ساندي بقي كانت لابسه بنطلون جينز اسود وتوب ابيض وشعر قصير وكانت قمريين تلاته اربعه ووصلت عند مني وراحت نحيت الباب تخبط وفجأة لقت حاجه مش مصدقة انها ممكن تشوفها وهيييييييييي وكده خلصنا الفصل التاني نشوفكوا في التالت بقي باي👋🏻