الفصل السادس
أسيره تحت ظل القمر الجزء الثالث
البارت ال 6
في اوضة قمر وحور
قمر: حور عايز هدومي يا قلبي
حور وهي ماسكه هدومه قالت :اهم يا روحي
دخل الحمام وراح عشان ياخد دش وبعد ما خلص استحمام قال :حور معلش هاتي لي الفوطه اصل نسيتها على السرير
حور :حاضر، وراحت اخذتها من على السرير وراحت عند الباب الحمام وقالت: اهي
طلع ايده من الحمام وقال: قربي ايدك انا مش شايفها، واول ما قربت ايدها سحبها لداخل الحمام ولصقها في الحائط فقالت وهي مغمضه عينيها :مش حرام عليك كدا، فتحت عينيها وبسرعه غمضتها ثاني وقالت: البس هدومك،
قمر: لا وايه فيها انت مراتي، كان لافف الفوطه على خصره وراح قبلها وقال: تاخدي معايا دوش صغير ياحور قلبي،
حور شهقت وقالت :دوش معاك لالالا
قمر بضحك: كنت عارف انك هتوافقي ومش هتزعليني، وراح شالها برفق وقال بمشاكسه: اي الجمال دا
حور بخوف لتسقط من بين ذراعيه:براحه عليا انا حامل
قمر بعبث :هكون زي البلسم ههه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في اوضة مالك
كان مالك سعيد لانه واخيرا هيتجمع بأمه ومش مصدق ان ابوه لاول مره حضنه وناداه ابني، طرق كبير باب اوضه مالك فقال مالك :ادخل يا عمي،
دخل كبير وقال: شكلك فرحان وناوي على مصيبه زي ابوك
مالك بطفوليه :انا امال نقول ايه للضيف اللي جاي في السكه ده اكبر مصيبه عملتها حضرتك
كبير :دي قدرات مش هتفهم غير لما تتجوز وتشيل ابنك في حضنك
مالك: ههه انا مش مستعجل اعيش الكم يوم دول وبعدين اجيب نونو
كبير: ههه خلي كيان تسمعك عشان تعمل منك صوابع زينب
مالك بص من الشباك فشاف كيان وروجينا قاعدين عند الشجره في الحديقه وبيذاكروا فقال بحب: عمي هو شعور الاب حلو للدرجه دي؟
كبير :ده نكد بتصحى في نص الليل عشان ابنك حرارته مرتفعه او بردان او او او ده بلوه
مالك بضجر: تصدق انك راجل يستاهل ان ميرا ما تبصش في خلقته العمر كله قال نكد قال... الاولاد نعمه مش الهبل اللي بتقوله دا.. اطلع بره يلا
كبيره بذهول :بتقول لي اطلع بالطريقه دي ده انا عمك وفي مقام والدك
مالك :ههه ما تقلقش بعمل مع اخوك اكتر من كده.. دا بس عشان انت عمي
كبير بالذهول وسخريه: وده احترام؟
مالك بطفوله: والله ده اللي عندي لو مش عاجبك اشكيني لاخوك ده اذا عمل حاجه ههه
كبير: مش عارف ليه انا وقمر جات لنا بلوه زي كده اريان بيرد عليا امر من كده وانت كمان فارد جناحاتك مش عارف على ايه
مالك: ده احنا ملايكه.. عايز بلوه بجد استنى وشوف قدراتك انت وسي قمر هتشوفوا النجوم في عز الضهر لا دا دي هتبقى بتلف حولين دماغكم ليل نهار ههه وانا هقعد واتفرج عليكم واكل فشار كمان ههه
كبير: كمان!.. اقولك انا نازل واروح اتمرن بدل كلامك اللي ملوش فايده بالمره
مالك :براحتك هو انا ماسكك متروح لأي مكان
كبير: هروح اشوف بسّوم واقعد معاها
مالك وهو بيلبس الجاكيت بتاعه وساعته المفضله قال: بلاش تروحلها احسن عمدة يشرحك وايده تتلف في حرير
كبير حدف المخده على مالك وقال: غور جبت لي الضغط والسكر
مالك: لو عندك سكر زياده حط شويه منه في المطبخ احسن يجوا النمل وياخدوك وانت مكتف ونايم في سابع نومه ومش دريان بحاجه
كبير: دمك خفيف زي ابوك، قالها بسخريه وخرج من الاوضه
واتصل مالك بكيان فردت عليه وقالت بملل وضجر: نعم يا كابتن كاراتيه
مالك: وحشتني يا قلبي
كيان بملل:لخص وقول عايز ايه يا مالك
مالك: يا كوكي ليه بتكلميني هو انا زعلتك في حاجه
كيان :لا انت مزعلتنيش ابدا
مالك بجديه: كيان في ايه قولي
كيان: يعني حضرتك مش عارف عملت ايه بعد ما خلصت مكالمتك سبتنا وركبت اوضتك وكنت بناديك وانت ما بصيتليش حتى
مالك بذهول :انا؟
كيان: لا ابويا معلش معايا بكره امتحان ولازم اذاكر باي،
وانهت المكالمه فشافها من الشباك وكان باين عليها الحزن فقال: هصالحها بعدين خليها كده شويه شكلها حلو وهي متضايقه
ونزل تحت وقعد على الكرسي ومستني ابوه ينزل
"بعد خمس دقائق"
نزل قمر وهو في كامل اناقته فقال مالك بملل :ما كنتش ناوي تنزل ولا ايه.. وايه ده هو انت رايح على فرحك
قمر بصله من فوق لتحت وقال بسخريه: وانت ايه رايح تجنن البنات اكثر من كده مش كفايه عليك الشمس ليه طمعان في الكون
مالك: والقمر نظامه ايه معاك ولا عايز النجوم معاه
قمر :يلا بينا احسن نحرق المفاجاه عليهم
مالك: هتخليني العب شويه
قمر: لو كنت ناوي فبراحتك لكن لو
مالك: ما فيش لو هي اولها ايوه واخرها ههه بلاش احرق الأحداث
وخرجوا من القصر وركبوا عربيه قمر
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 🥀
في مكان بعيد عن القصر
في قصر جاسر
وائل :انا هروح اخلص شغل مهم عندي
جاسر هو ماسك تليفونه وبيلعب فيه قال: شغل ايه ده
وائل :ده سؤال ما لوش جواب
وخرج من القصر وركب عربيته وانطلق لمكان يظهر فيه بعيد عن الدمار اللي هيحل بجاسر ورجالته
🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞
في مكان للسهر كان نور مخنوق جدا فخرج منه ركب عربيته وهو في اثناء الطريق شاف شباب بيحاولوا يعتدوا على بنت والبنت دي بتصرخ عشان حد ينقذها وكانت بتعيط بشده فوقف العربيه ونزل منها وراح عندهم وقرب من الشاب اللي كان ماسك البنت في فقال الشاب دا :انت مين وعايز ايه روح وشوف شغلانه تعملها بدل ما جاي تتعرف على الناس في الشوارع
نور ببرود:ابعدوا عنها
الشاب: ليه هي تبعك!. لو عايز تتسلى روح واسهر مع اي واحده اما دي، فبصلها من فوق لتحت بنظره شيطانيه خبيثه وقال: اما دي فتلزمني
فقالت البنت بخوف :ارجوكم سيبوني ارجوك سيبني، ضربها كف قوي خلاها تقع على الارض وانجرحت شفاها والدم بيسيل منها
نور :انا ما بحبش اعيد كلامي مرتين
الشاب: لا ده انت ناوي تتدفن مكانك هنا
نور بثقه قال: جرب حتى تخدشني بخدش صغير عشان اخلي عيلتك كلها تتحسر عليك ده غير دمارهم المؤكد
قرب الشاب ده من نور ومسكه من لياقه الجاكيت وقال :لو ما مشيتش من قصادي هيكون اخر يوم في عمرك
وتركه عدل نور هدومه وقال بقرف: ايه القرف ده كده توسخ البدله بس كنت هرميها أصلها قدمت اوي وحابب ارميها زي ما هرميك في القبر فورا.. لان الاسعاف مش هتلاقي حاجه فيك تتشال على النقاله،
وخلع جاكيت البدله وربته حول خصره وعلى غفله عطى بوكس قوي للشاب ده وخلاه يرجع خطوتين للخلف من شده قوه الضربه
الشاب بغضب شديد: انت ازاي تتجرا وتعمل كده
وراح جاي على غفله وكان هيرد له الضربه بس نور رجع رعطاه بوكس ثاني وفضل يضرب فيه لحد مالفظ الاخيره وقال لبقيه الشباب: ايه مين فيكم عايز يونسه في القبر دي توصيله مفيش اسرع منها.. ها مين عايز يحصله
كلهم جريوا من قصاده فقال بسخريه :جُبنا!
وراح عند البنت ونزل على ركبتيه وقال: ما تخافيش انا مشيتهم كلهم.. انتي كويسه؟
البنت بخوف :ارجوك ما تاذنيش انا ما عملتش حاجه
نور: اهدي شويه انا مش هاذيكي انتي في امان دلوقتي
واعطاها جاكيته عشان تغطي نفسها لان هدومها كانت ممزقه
نور: اسمك ايه؟
البنت: اسيا
ابتسم نور وقال: عاشت الاسامي يا انسه اسيا
اسيا :شكرا لانك انقذتني منهم
وقفها النور وقال: العفو ده واجبي
وطلع منديل من جيبه واعطاه لها عشان تمسح الدم اللي على فمها وقال: فين اهلك؟ آسيا بحزن: اهلي توفوا من لما كان عندي 10 سنوات وعمي مراته هم اللي ربوني
نور :ماشي تعالي ارجعك البيت
آسيا بخوف شديد: لا لا لا ارجوك ما ترجعنيش ليهم.. مرات عمي خلت عمي يبيعني للشاب ده اللي انت موته.. باعوني ليه عشان يخلصوا مني
نرر:اهدي يا اسيا.. طيب فين هتروحي احنا في الليل واي واحد ممكن يتعرض لك منهم
اسيا ساكته وخايفه منه فقال :قلت لك انتي في امان
اسيا: تقدر تمشي انا كويسه يا بيه
نور :اسمي نور مش بيه ماشي
فجأه وقعت آسيا في حضن نور فاقده الوعي فقال بسخريه: ايه الدراما دي
، رحطاها في العربيه وركب العربيه واتصل بمايكل وقال: تكون في القصر قبل ما اوصل انا فاهم وهات معاك دكتورة
مايكل: حاضر يا بيه
وانهي نور المكالمه وشغل عربيته وانطلق ناحيه القصر
🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️
في القصر
وصل مايكل والدكتوره معاه
ميرا بتساؤل :مايكل بتعمل ايه هنا هو في حد تعبان هنا
مايكل: البيه نور اتصل بيا وقال اكون هنا ومعايا الدكتوره
كيان :في ايه هو مين اللي تعبان؟
كان نور داخل القصر وهو شايل اسيا بين زراعيه وقال لمايكل: مايكل تعالى معايا انت والدكتوره
اميره وقفت وقالت: نور مين البنت دي وبتعمل ايه هنا
بص على اسيا وقال :دي موضوع طويل ياميرا
أميره بسرعه :.دخلها الاوضه عشان مايكل يفحصها
نور :وده اللي هعمله
وعدى من جار كيان وبصلها بنظره حب وقال :كايان تعالي معايا وهاتي ليها هدوم غير دي
كيان :حاضر واتجهت لاوضتها وجابت هدوم وراحت اوضه نور ودخلت وقالت لنور: نور الهدوم اهي
نور :انتي والدكتوره لبسوها الهدوم دي وخليكي معاها
وخرج من الاوضه فشاف حور واميره وبسمه قصاده فقال: ليه متجمعين كده وكأنكم عصابه القناع الأسود
بسمه :في ايه يا نور ومين البنت دي؟
حكى لهم نور كل الحكايه
بعد مده خرج مايكل بعد ما فحص اسيا وقال له: انا اديتها حقنه مهدئه ودلوقتي هي نايمه.. اقدر امشي؟
نور :ماشي بس الدكتوره لينا تفضل معاها
مايكل بضحك: خدها وريحني منها شويه
لينا: بتقول ايه عني
مايكل :بقول انك قمر.. باي
اميره: اخوكي بيحبك اوي
لينا بضحك: عارفه
نور: لما تصحى اسيا ابقى قولوا لي.. انا هاخد شاور في اوضه ثانيه
وراح اخذ هدومه من الدولاب فشاف آسيا وهي علي وجهها رسمت ملامح وبراءه الاطفال فابتسم وقال لكيان: خلي بالك منها يا كيان
بصت على اسيا وقالت: اسيا في عيني دي صاحبتي يا نور
نور :تمام ساره تعالي معايا مش عايزك ترعبي اسيا كفايه اللي هي فيه
قامت ساره من على الارض وراحت ورا نور
نور :عايز اكل لساره حبيبتي
الخادمه :حاضر يا بيه
في قصر جاسر
يتبع......