ظل الصعيد - الجثة الرابعه الفصل الخامس - بقلم علي عبد القادر | روايتك

اسم الرواية: ظل الصعيد
المؤلف / الكاتب: علي عبد القادر
حالة الرواية: مستمرة
الفصل الحالي: الجثة الرابعه الفصل الخامس

الجثة الرابعه الفصل الخامس

🎭 الفصل الخامس: "الجثة الرابعة"* *الجو:* 8 أيام بعد الجثة الثالثة + رعب + خيانة --- الليل ساكت + الساعة 1 بليل + يوسف قاعد في ضلمة أوضته. *يوسف في نفسه وهو بيشد شعره:* _"مين القاتل ده؟ وليه مش عايز يقتلني؟ القاتل ده عارفني... عارفني كويس. أنا لازم أعرف مين ده... وأفهم هو ليه بيعمل كده."_ --- *الصبح 10:00 - المستوصف* *نور وهي بتظبط الجوانتي:* "ياسر... جهزت المهمة بتاعت انهارده ولا إيه؟" *ياسر وهو بيبص في الملف:* "أكيد جهزتها... بس إمتى؟" *ياسر وهو بيوطي صوته:* "بليل... زي كل مرة." *نور وهي بتغمز:* "خلاص... بليل هننفذ المهمة." --- *العصر 4:00 - قهوة القرية* ياسر قاعد مع زكي وإياد + كوباية الشاي قدامه مبردة. *ياسر وهو بيبص في الأرض:* "تعرفوا يا صحابي... أنا نفسي أعرف مين اللي قتل أبوي." *زكي وهو بيهز راسه:* "انسا الماضي يا ياسر... بلاش ترجع للماضي." *ياسر وهو بيرفع صوته:* "إزاي أنسا؟ أنا أبوي مات ظلم!" *إياد وهو بيحاول يهديه:* "بس يا ياسر... الشرطة فضلت تدور على القاتل ومش لاقته." *ياسر وهو بيقوم واقف + صوته حاد:* "أنا هجيب القاتل... ومش هسكت غير لما ألاقيه." *زكي وهو بيقرب منه:* "إزاي يعني؟" *ياسر وهو بيلبس جاكته:* "زي ما انت سمعت... سلام. أنا ماشي." --- *بليل 2:00 - بيت قديم على طرف القرية* الظلام حالك + مفيش صوت غير صوت الريح. نور دخلت بهدوء + في إيدها حقنة مخدر + في إيدها التانية سكينة. حطت المخدر على الراجل + نام نوم عميق. طعنتـه 20 طعنة + نفس الطريقة + نفس الغضب. كتبت على الكلية بخط مائل متعصب: *"الظلم"* *بس وهي بتطعن... إياد كان واقف في الباب.* *نور وهي بتلف + صوتها واطي:* "استنى هنا." *إياد وهو بيتراجع + بيصرخ:* "انتي... انتي اللي قتلتي سالم!" *إياد وهو بيجري برا البيت.* *نور وهي بتجري وراه + صوت نفسها عالي.* مسكته في الشارع الفاضي + مسكت السكينة. *نور وهي بتبص في عنيه:* "هقتلك... ولا هتسكت؟" *إياد وهو بيهز راسه + صوته مرعوب:* "لا... مش هسكت!" *إياد وهو بيفتح بوقه عشان يصرخ... نور طعنته في ضهره.* *إياد وهو بيموت + بيهمس:* "يعني... انتي... القاتلة؟" *نور وهي بتقرب منه + صوتها بارد:* "أه... أنا. وأنا قتلتك دلوقتي." *إياد وهو بيحاول يمسك إيدها:* "بس... ياسر... بيحبك." *نور وهي بتضحك ضحكة مكسورة:* "متخافش... مش هقتله." *إياد وهو بيغمض عينه + بيهمس:* "أنا... مش... مسامحك." *نور وهي بتشيل السكينة + بتقف:* "عادي... كلهم قالوا كده." إياد مات. نور مسحت السكينة في هدومها + مشيت في الضلمة. --- *الصبح 7:00 - طرف القرية* أهل القرية متجمعين + صوت صويت + خوف. *يوسف وهو بيبص على الجثتين + صوته متجمد:* "إيه ده؟ وليه المرة دي جثتين؟" *محمد وهو بيرتعش:* "أنا... أنا خايف يا فندم." *يوسف وهو بيقرب من جثة إياد:* "متخافش... أنا مش هسكت غير لما ألاقي القاتل." *يوسف وهو بيدقق في الجثة التانية:* "بس الجثة التانية... جثة إياد. كده يعني... مش هو." *محمد وهو بيقرب:* "مش هو إيه؟" *يوسف وهو بيبعد + صوته حاد:* "فك... متركزش معايا." *يوسف وهو بيشاور:* "يلا يا محمد... هات الجثتين دول عشان نشرحهم." --- *الصبح 9:00 - المستوصف* *يوسف وهو بيبص لياسر + صوته واطي:* "ياسر... أنا هقولك على حاجة بس تمالك نفسك." *ياسر وهو بيوقف:* "في إيه؟" *يوسف:* "إياد..." *ياسر وهو بيرتعش:* "ماله؟" *يوسف:* "اتقتل." *ياسر وهو بيرجع لورا + بيبكي:* "إيه؟! انت بتقول إيه؟!" *يوسف وهو بيقرب منه:* "البقاء لله يا ياسر." *ياسر وهو بيمسح دموعه + صوته قوي:* "احنا لازم نسعى في الجريمة... هات الجثتين أشرحهم." *يوسف وهو بيحط الجثتين قدامه:* "خد... أهم." ياسر بدأ بتشريح إياد. *ياسر وهو بيبص ليوسف:* "عدد الطعنات مختلف... ومفيش رسالة." *يوسف:* "لقيت حاجة؟" *ياسر وهو بيهز راسه:* "لا... كل حاجة مختلفة." *يوسف:* "يبقى في حاجة... المهم شرح الجثة التانية." ياسر بدأ يشرح الجثة التانية. *ياسر وهو بيبص للكلية:* "نفس عدد الطعنات... ونفس الرسالة مكتوبة: الظلم." *يوسف وهو بيقرب:* "يعني إيه الظلم؟" *ياسر وهو بيهز كتفه:* "معرفش." *يوسف وهو بياخد جاكته + بيمشي:* "ماشي... خلاص أنا ماشي." --- *بعد المغرب 6:00 - بيت نور* ياسر دخل بغضب + وشه أحمر. *ياسر وهو بيصرخ:* "انتي فين؟!" *نور وهي بتبصله + ملامحها هادية:* "في إيه يا ياسر؟" *ياسر وهو بيقرب منها + صوته مخنوق:* "انتي ليه قتلتي صاحبي؟" *نور وهي بتبص في الأرض:* "عشان شافني." *ياسر وهو بيزقها:* "حتى لو شافك... تقولي صاحبي!" *نور وهي بترفع راسها:* "مهو مفيش حل غير كده." *ياسر وهو بيبكي + صوته مكسور:* "انت بتقولي إيه؟ بقولك صاحبي!" *نور وهي بتقرب منه + بتحضنه:* "معلش يا ياسر... لو مكنتش قتلته كنا اتكشفنا." *ياسر وهو بيدفعها بعيد + بيبكي:* "بس ده صاحبي يا نور!" *نور وهي بتبكي معاه:* "أسفة... مكنش في إيدي غير كده." --- *الساعة 2:15 بليل - شارع فاضي* يوسف ماشي لوحده + الضباب مالي الشارع. وقف... لاقى ورقة متعلقة على الحيطة. فتحها + قرأها + إيده اترعشت. مكتوب فيها بخط ياسر + فيه لمسة مائلة من خط نور: > *_"إياد شافها... فمات. > انت لو شوفتها... هتموت."_* يوسف بص حواليه... مفيش حد. الشارع فاضي + الكلاب ساكتة + الضباب بيخبي كل حاجة.