الجثة الرابعه الفصل الخامس
🎭 الفصل الخامس: "الجثة الرابعة"*
*الجو:* 8 أيام بعد الجثة الثالثة + رعب + خيانة
---
الليل ساكت + الساعة 1 بليل + يوسف قاعد في ضلمة أوضته.
*يوسف في نفسه وهو بيشد شعره:*
_"مين القاتل ده؟ وليه مش عايز يقتلني؟ القاتل ده عارفني... عارفني كويس.
أنا لازم أعرف مين ده... وأفهم هو ليه بيعمل كده."_
---
*الصبح 10:00 - المستوصف*
*نور وهي بتظبط الجوانتي:* "ياسر... جهزت المهمة بتاعت انهارده ولا إيه؟"
*ياسر وهو بيبص في الملف:* "أكيد جهزتها... بس إمتى؟"
*ياسر وهو بيوطي صوته:* "بليل... زي كل مرة."
*نور وهي بتغمز:* "خلاص... بليل هننفذ المهمة."
---
*العصر 4:00 - قهوة القرية*
ياسر قاعد مع زكي وإياد + كوباية الشاي قدامه مبردة.
*ياسر وهو بيبص في الأرض:* "تعرفوا يا صحابي... أنا نفسي أعرف مين اللي قتل أبوي."
*زكي وهو بيهز راسه:* "انسا الماضي يا ياسر... بلاش ترجع للماضي."
*ياسر وهو بيرفع صوته:* "إزاي أنسا؟ أنا أبوي مات ظلم!"
*إياد وهو بيحاول يهديه:* "بس يا ياسر... الشرطة فضلت تدور على القاتل ومش لاقته."
*ياسر وهو بيقوم واقف + صوته حاد:* "أنا هجيب القاتل... ومش هسكت غير لما ألاقيه."
*زكي وهو بيقرب منه:* "إزاي يعني؟"
*ياسر وهو بيلبس جاكته:* "زي ما انت سمعت... سلام. أنا ماشي."
---
*بليل 2:00 - بيت قديم على طرف القرية*
الظلام حالك + مفيش صوت غير صوت الريح.
نور دخلت بهدوء + في إيدها حقنة مخدر + في إيدها التانية سكينة.
حطت المخدر على الراجل + نام نوم عميق.
طعنتـه 20 طعنة + نفس الطريقة + نفس الغضب.
كتبت على الكلية بخط مائل متعصب: *"الظلم"*
*بس وهي بتطعن... إياد كان واقف في الباب.*
*نور وهي بتلف + صوتها واطي:* "استنى هنا."
*إياد وهو بيتراجع + بيصرخ:* "انتي... انتي اللي قتلتي سالم!"
*إياد وهو بيجري برا البيت.*
*نور وهي بتجري وراه + صوت نفسها عالي.*
مسكته في الشارع الفاضي + مسكت السكينة.
*نور وهي بتبص في عنيه:* "هقتلك... ولا هتسكت؟"
*إياد وهو بيهز راسه + صوته مرعوب:* "لا... مش هسكت!"
*إياد وهو بيفتح بوقه عشان يصرخ... نور طعنته في ضهره.*
*إياد وهو بيموت + بيهمس:* "يعني... انتي... القاتلة؟"
*نور وهي بتقرب منه + صوتها بارد:* "أه... أنا. وأنا قتلتك دلوقتي."
*إياد وهو بيحاول يمسك إيدها:* "بس... ياسر... بيحبك."
*نور وهي بتضحك ضحكة مكسورة:* "متخافش... مش هقتله."
*إياد وهو بيغمض عينه + بيهمس:* "أنا... مش... مسامحك."
*نور وهي بتشيل السكينة + بتقف:* "عادي... كلهم قالوا كده."
إياد مات.
نور مسحت السكينة في هدومها + مشيت في الضلمة.
---
*الصبح 7:00 - طرف القرية*
أهل القرية متجمعين + صوت صويت + خوف.
*يوسف وهو بيبص على الجثتين + صوته متجمد:* "إيه ده؟ وليه المرة دي جثتين؟"
*محمد وهو بيرتعش:* "أنا... أنا خايف يا فندم."
*يوسف وهو بيقرب من جثة إياد:* "متخافش... أنا مش هسكت غير لما ألاقي القاتل."
*يوسف وهو بيدقق في الجثة التانية:* "بس الجثة التانية... جثة إياد. كده يعني... مش هو."
*محمد وهو بيقرب:* "مش هو إيه؟"
*يوسف وهو بيبعد + صوته حاد:* "فك... متركزش معايا."
*يوسف وهو بيشاور:* "يلا يا محمد... هات الجثتين دول عشان نشرحهم."
---
*الصبح 9:00 - المستوصف*
*يوسف وهو بيبص لياسر + صوته واطي:* "ياسر... أنا هقولك على حاجة بس تمالك نفسك."
*ياسر وهو بيوقف:* "في إيه؟"
*يوسف:* "إياد..."
*ياسر وهو بيرتعش:* "ماله؟"
*يوسف:* "اتقتل."
*ياسر وهو بيرجع لورا + بيبكي:* "إيه؟! انت بتقول إيه؟!"
*يوسف وهو بيقرب منه:* "البقاء لله يا ياسر."
*ياسر وهو بيمسح دموعه + صوته قوي:* "احنا لازم نسعى في الجريمة... هات الجثتين أشرحهم."
*يوسف وهو بيحط الجثتين قدامه:* "خد... أهم."
ياسر بدأ بتشريح إياد.
*ياسر وهو بيبص ليوسف:* "عدد الطعنات مختلف... ومفيش رسالة."
*يوسف:* "لقيت حاجة؟"
*ياسر وهو بيهز راسه:* "لا... كل حاجة مختلفة."
*يوسف:* "يبقى في حاجة... المهم شرح الجثة التانية."
ياسر بدأ يشرح الجثة التانية.
*ياسر وهو بيبص للكلية:* "نفس عدد الطعنات... ونفس الرسالة مكتوبة: الظلم."
*يوسف وهو بيقرب:* "يعني إيه الظلم؟"
*ياسر وهو بيهز كتفه:* "معرفش."
*يوسف وهو بياخد جاكته + بيمشي:* "ماشي... خلاص أنا ماشي."
---
*بعد المغرب 6:00 - بيت نور*
ياسر دخل بغضب + وشه أحمر.
*ياسر وهو بيصرخ:* "انتي فين؟!"
*نور وهي بتبصله + ملامحها هادية:* "في إيه يا ياسر؟"
*ياسر وهو بيقرب منها + صوته مخنوق:* "انتي ليه قتلتي صاحبي؟"
*نور وهي بتبص في الأرض:* "عشان شافني."
*ياسر وهو بيزقها:* "حتى لو شافك... تقولي صاحبي!"
*نور وهي بترفع راسها:* "مهو مفيش حل غير كده."
*ياسر وهو بيبكي + صوته مكسور:* "انت بتقولي إيه؟ بقولك صاحبي!"
*نور وهي بتقرب منه + بتحضنه:* "معلش يا ياسر... لو مكنتش قتلته كنا اتكشفنا."
*ياسر وهو بيدفعها بعيد + بيبكي:* "بس ده صاحبي يا نور!"
*نور وهي بتبكي معاه:* "أسفة... مكنش في إيدي غير كده."
---
*الساعة 2:15 بليل - شارع فاضي*
يوسف ماشي لوحده + الضباب مالي الشارع.
وقف... لاقى ورقة متعلقة على الحيطة.
فتحها + قرأها + إيده اترعشت.
مكتوب فيها بخط ياسر + فيه لمسة مائلة من خط نور:
> *_"إياد شافها... فمات.
> انت لو شوفتها... هتموت."_*
يوسف بص حواليه... مفيش حد.
الشارع فاضي + الكلاب ساكتة + الضباب بيخبي كل حاجة.