مع بعض للأبد - الفصل السابع - بقلم Alktiba Almobtadiaa - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: مع بعض للأبد
المؤلف / الكاتب: Alktiba Almobtadiaa
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل السابع

الفصل السابع

اخواتى العسلات عاملين اى انا زعلانه اوى محدش بيشجعني فين الكومنت العسل زيكم فين الفولواى حاجه طيب😔 بعتذر على التأخير عشان عندى امتحانات 💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗 رأت شيئ ابهارها جدا ولم يكن سوا مقهى للبيع صرخت رقيه حتى افزعت بائع العصير ثم ارسلت رقيه مسرعاً إلى الشخص صاحب المحل وبدأت تتسائل على المكان والسعر والمواصفات ثم قامت وحاسبت على العصير ورحلت مسرعاً إلى مكان المحل وصلت بعد ربع ساعة وجلست مع صاحب المحل حتى تفهم كل المواصفات تحدث صاحب المقهى على مميزات وعيوب المقهى وعلى السعر سألت رقيه الرجل:لماذا يااخى تريد بيع المقهى وهو جيد هكذا صاحب المحل:لأن زوجتى توفت وانا لم احتاج إليه وسوف ارحل من هنا رقيه بحزن:وهى تتذكر عائلتها الله يرحمها اتمنى متزعلش منى الرجل بايماء:لالا عادى وافقت رقيه على كل شيئ واتفقوا على السعر وبدأ مضى العقود فى نفس اليوم بعد ساعه ونص تم تسجيل المقهى بأسم رقيه دفعت الأموال من تحويل شركه والدها إلى بيروت نظفت رقيه المقهى وبدأت فعل بعض الأشياء ثم رحلت إلى الشقه حتى ترتاح وتفكر فى شيئ يأتى لها زبائن للمقهى ومن أين تچيب بعض العمال ليقدموا المشروبات _________________________________ كانت الساعه ١١مسائا كان تعبان ليردف بأمر كريم كريييم دخل كريم بتوتر حمزه بتعب :يلا عشان نمشى انا مش قادر كريم بايماء:وهو يفكر الساعه ١١ونحن نذهب الساعه ١ اواكثر ماذا يكون هناك سأله كريم وهو خائف على صديقه طب ماشى انت كويس طيب حمزه بجدية: ايوه كويس يلا بقى خرج كلا منهما ورحلوا إلى منازلهم دخل كريم منزله الصغير وهو عبارة عن دورين وصعد إلى غرفه وبدل ملابسه كان كريم يحدث نفسه طوال الوقت ويقول لازم تشوف حياتك بقى يا كريم هتفضل وحيد لمتى لازم اتجوز لازم انسى الماضى بس مش لاقى واحده كويسه تصونى هفضل افكر فين ابويا إلى رمانى نفسى اعرف هو فين ثم نظر إلى السماء بحزن وغضب من نفسه لأنه يريد العودة إلى والده ووالده اصلا هو من رماه دون رحمه وبعد دقائق جلس كريم على الاريكه ويبعد كل مافى راسه فتح اللاب توب يكمل شغله. فتح حمزه الباب (وياريت ما فتحه آمنا الغوله مستنياك😂) فجائه رأى نحوه منتظره حتى يرجع (عارفين طبعا ليه) سلام عليكم مساء الخير ياامى فى حاجه ولا اى نجوه:اى إلى رجعك بدرى يا حمزه حمزة :تعبان شوية انا طالع عاوزه حاجه نجوه بسرعه:استنى يا حمزه عاوزاك فى موضوع حمزه بشك:خير ياماما فى اى نجوه بهدوء:وحكت له من اول ماجيئ جنات وملك حتى النهايه حمزه بملل:طب اعمل اى يعنى نجوه بغضب :شوف للبنت شغلانه عندك حمزه بغضب:اشوف اى ماما انا مش طايق نفسى ولا طايق العيله دى هطيق البت دى لاء وعاوزانى اشغلها عندى ده اى الحلاوة دى (اوباااااااسطووو حمزة مش بيحب جنات ولا وعائلتها هل هيتغير القدر ام لا) 🤔 نجوه بغضب اكبر:انتى بتعلى صوتك عليا ماشى يا حمزه وكمان بتكسر كلمتى حمزه بهدوء:يا امى مش قصدى بس يارب حااااضر حااااضر حاجه تانى إلى انتى عاوزاه انا طالع اتخمد عشان تعبان سلام ______________________________ جنات بصوت عالى وكانت تتشاكل مع ملك وتقول اى القرف إلى انتى عملتيه ده هنعمل اى بابا رفض الموضوع ده اكتر من مرة وانتى دبستينا ملك ببرود:انا عارفه ازاى اقنع عمى وهتشوفى خرجت ملك ودقت الباب وأذن لها بالدخول دخلت ملك على علاء وهى تتصنع الحزن والرقة (يادحلاااابه يادحلابه). بدأت تتحدث فى الموضوع بخبث وتتصانع الطيابه بدأ يقتنع ثم وافق ملك بخبث تسلم ياعمو يا حبيبى عن ازنك اروح انام خرجت ملك وهى صاعدة السلالم إلى جنات وهى تشكر نفسها وعلى موهيبتها دخلت وقالت لها انو وافق جنات بفرحة شكراً شكراً يلا بقى عشان الحق انام (نامت عليكم حيطة)😂.