الفصل 3
الجزء 3:
______________________
رجعت سما للبيت لوحدها وهي بتقول لنفسها ( خلاص يا دموعي أرجوكي اصبري شوية متنزليش خلاص كلها كام دقيقة وابقى لوحدي وانزلي مش همنعك )
وأول ما دخلت قبلتها مديحة
سما :- سلام عليكم عاملة ايه يا طنط
مديحة :- الحمد لله يا حبيبتي كويسة أومال انتوا رجعتوا بدري ليه مش قولتوا هتتغدوا بره
سما :- ما أنا اتغديت يا طنط وجيت علي طول علشان عايزة انام أما أنس خليته يقعد يكمل غدا
مديحة :- طيب يا حبيبتي ادخلي نامي شوية وأنا هبقي أصحيكي علشان نتعشى
سما :- لا يا طنط أنا اكلت كتير النهاردة متصحنيش علشان جعانة نوم
مديحة :- حاضر يا حبيبتي أدخلي
دخلت سما أوضتها وأول ما دخلت راحت على الحمام وفتحت الدوش على المياه الباردة ونزلت تحته بهدومها وهي بتبكي وبتبكي بحرقة
آااااااااااااه آااااااااااااه
يا نور يا نور أرجع بقى كفاية كدة انا بموت
مش قلة ثقة فيك دا ضعف منى انا
أنا بنهار كل حاجة فيا مشتقالك حتى حضني اللي لما الدنيا تضايقك بيكون هو امانك مشتاق لك حتى عيوني مشتاقة تشوفك كنت دايما بتقولي أني لما ببعد عنك شوية بس الكون كله بيوقف من حوليك معقولة كل ده لسه الكون موقفش لسه ما حستش بالوجع اللي في قلبي اآااااااااااااه آاااااااااه
وبعد وقت طويل من البكا والنواح على اللي راح خرجت من الحمام وغيرت هدومها ونامت في السرير وهي بتفتكر مواقف ليها مع نور علشان تقدر تروح في النوم
فلاش بااااااااااك
نور :- مين اللي حضرتك كنتي واقفة معاه ده
سما :- يا حبيبي دا زميلي في الكلية وكان بيسألني على حاجة في المنهج
نور بعصبية :- سمااااا أنا حزرتك قبل كدة مافيش حاجة اسمها زميلي ومافيش صحوبية او إي كلام مع أي شاب خلقه ربنا غيري انا وبس
سما :- يا نور والله ما بقف مع حد ولا بتكلم مع حد هو بس كان بيسألني على حاجة وماكنش ينفع أقول لأ علشان كان هيحتقرني ويقول عليا بتكبر عليه
نور :- وهو يقول عليكي متكبرة بتاع ايه ويقول عليكي حاجة ليه من الأساس
ماهو انتي لو عاملة حدود للتعامل مع الكل ماكنش اتجرأ وكلمك في حاجة إنما انتي بتتشيكي وتلبسي كويس ولا اللي رايحة فرح مش الجامعة كله منك أنتي
سما :- بس بقى يا نور حرام عليك غيرتك دي بقت فظيعة ومش قادرة استحملها وبعدين اللبس ده حضرتك اللي مختاره معايا ( عيطت والدموع نزلت على خدها )وأنا ما بلبسش لبس غير اللي يناسب الجامعة وبنفز كل اللي انت بتقوله
نور :- انتي بتعيطي ليه دلوقتي قولتلك لما اكون بتكلم معاكي مش عايز اشوف دموعك
سما ...............
نور :- يا حبيبتي اسف غصب عني مابحبكيش تتكلمي مع أي راجل في الدنيا وبتعصب من كدة وبعدين انتي زعلانة من غيرتي عليكي
سما :- لا يا نور أنا زعلانة علشان ما بتثقش فيا
نور :- سما أحنا اتكلمنا في الموضوع دا قبل كدة قولتلك اني بثق فيكي أكثر من نفسي بس انا ما بثقش في الناس اللي حوليكي
افهمي بقى يا حبيبتي
سما :- حاضر يا نور هعمل اللي انت قولتلي عليه
نور :- قلب نور وعقل نور و عمره وروحه ما بحبكيش تبكي علشان قصاد دموعك بحس اني ضعيف وعاجز
بااااااك
سما استسلمت للنوم واللي هو دايما ما بيشوفش عيونها إلا وهي بتفتكر حياتها مع نور
(في مصر )
نور :- يا بابا أنا قلت لحضرتك اني مش هتجوز خالص انت طلبت مني أبعد عن سما بعدت عنها خالص وطلعتها من حياتي إنما اني ادخل واحدة تانية حياتي ابدا
محمد عز أبو نور :- لو كنت طلعتها من حياتك فعلا كنت وافقت تتجوز البنت اللي انا اخترتهالك
نور :- بابا لو سمحت انت عارف كويس انك بتطلب حاجة مستحيلة فبلاش تطلبها بلاش يا بابا أحسن ليا وليك
________________
سما صحيت من النوم قبل الفجر بساعة لأنها نامت بدري وقامت اتوضت وصلت ركعتين لله وقعدت تفكر في اللي حصل امبارح
سما :- دا أنا عكيت الدنيا حتة عكا معكتهاش قبل كدة دا لو رفدني هيبقى حقه دا أنا كسفته وهزقته
طيب بس انا كنت يعني هعمل ايه كنت هقعد واحكي معاه وييجي نور بقى بعد كدة يعرف أني اتكلمت مع حد غريب يقتلني فيها
طيب بس كدة هخسر شغلي ودي الحاجة الوحيدة اللي بتشغلني شوية وبتصبرني على فراق نور
خلاص أنا هروح الصبح أعتذرله وأخلص وهو شكله كيوت وهيسامحني بسهولة
كدة خلاص المشكلة دي اتحلت نروح للمشكلة التانية
يي مشكلة ايه تاني
أنس أنا بقيت حاسة اني عبأ عليه دا مبقاش بيخرج مع صحابه زي قبل ما أنا اجي وكمان مش هيعرف يقرب من تالين طول ما أنا عقبة في طريقه
طيب بس هعمل اإيه يعني ما أنا ما أعرفش حاجة هنا علشان أروح وأجي لوحدي
لازم أتعود ماهو طول ما أنا بعتمد عليه مش هعرف حاجة
بس خلاص الصبح أنا هروح الشركة لوحدي واقوله أني كان لازم أروح بدري
اوك كدة خلاص مافيش مشاكل تاني
( وقامت من على سجادة الصلاة وبعد ما قامت رجعت قالت )
فكري يا بنتي لحسن تكون في مشكله كدة ولا كدة
لا مافيش أتطمني يا نفسي وحتى لو في هحلها هو أنا أي حد ولا أيه
_______________
وبالفعل نزلت سما بدري عن معادها بعد ما عرفت مديحة أنها عندها حاجات مهمة لازم تعملها وطلبت منها تعرف أنس
ووصلت سما الشركة وأول حاجة عملتها طلعت عند سكرتيرة المدير العام
وطلبت منها إن لما المدير ييجي تقابله و السكرتيرة قالت لها هسأله وأشوف مواعيده وأبلغك
ونزلت سما لمكتبها قعدت فيه تشتغل شوية
وبعد نص ساعة جت تالين
تالين :- إيه دا سما جاية قبلي مش ممكن دي أول مرة تحصل
سما :- قولي بس الله أكبر وسمي الله كدة علشان متبقاش أخر مرة تحصل
تالين :- وليش بقى هالنشاط كله
سما :- يا ستي ولا حاجة بس أنا كل يوم بنيجي أنا وأنس سوى بس بصراحة بقى أنا عايزة أعتمد على نفسي شوي
( وهما بيتكلموا سوى رن تليفون المكتب وردت سما وكانت السكرتيره بتطلب منها تطلع علشان تقابل مستر ساهر وفعلا طلعت وخبطت على الباب وأذنلها ساهر بالدخول ودخلت وهي مرعوبة ومتوترة )
ساهر :- أتفضلي أقعدي يا بشمهندسة سما
سما :- مستر ساهر أنا بعتذر لحضرتك على الموقف اللي حصل أمبارح
ساهر :- مافيش حاجة حصلت أنتي معاكي حق أنا ماليش أتدخل فيكي وبعدين ماتقلقيش وتتوتري أوي كدة اللي بيحصل بره الشركة ملهوش دعوة بالشغل
سما لنفسها يخربيتك عرفت أزاي أن أنا بفكر كدة ثم قالت له :- أنا عارفة أني غلطت حتى لو مكنتش عايزاك تدخل كنت ممكن أطلب دا منك بس باسلوب كويس وبجد لو ماقبلتش أعتذاري هيفضل ضميري يآنبني
ساهر بمكر مرح :- أنا ممكن أقبله بس بشرط
سما ( اأووووف وأنا اللي فاكرة نفسي أستغلاليه ) :- أتفضل يا مستر ساهر تحت امرك
ساهر :- تحكيلي ليه زعلتي أمبارح وأيه خلاكي تخترعي حجة علشان تمشي
سما يا اآختيييييييي :- بس حضرتك أنا دلوقتي عندي شغل ولازم أنزل
ساهر :- خلاص نتقابل في وقت الراحة
سما لأ بقى دا مستقصدني :- بس حضرتك والله أنا ما بخدش وقت الراحة دا لأني بيبقى ورايا شغل كتير
ساهر :- والله اأنا ماليش فيه ماهو أنا لازم أعرف السبب اللي أتهزقت علشانه
سما (هو خلاص حلف طلاق تلاته لازم يعرف خلاص يا بنتي هوديه خلينا نخلص) :- خلاص يا مستر ساهر أول ما أخلص الورق اللي معايا نتقابل تحت في الرسبشن عند كفترية الشركة
ساهر :- طيب هاتي رقمك علشان ابقى اكلمك قبل ما أنزل وقبل ما تتكلمي أه لازم
( وفعلا أدته رقمه وهي بتقول لنفسها أنسان ثقيل وفضوله هيموته. وفي أثناء نزولها لمكتبها كان أنس وصل وراحلها مكتبها ملقهاش وقلق عليها متكونش جت الشركة وسأل عنها )
أنس :- بشمهندسة تالين هي سما ما وصلتش
تالين :- وصلت حضرتك بس هي ( ولم تكمل جملتها لأن سما وصلت مكتبها)
سما :- لأ يا مستر أنس البشمهندسة سما وصلت من ساعة
أنس :- لأ والله ولكي عين تتكلمي حضرتك ما بترديش على التليفون ليه وجيتي لوحدك أزاي
سما :- أهدى يا أنس أحنا هنا في مكان شغل
أنس :- ماشي يا سما لما نروح البيت نتكلم (
( ومشى أنس على مكتبه وساب سما متعجبه من عصبيته الزائدة دي وبعد ما مشي )
سما :- تالين هاتي الورق اللي طلبتي منى أشتغل فيه
تالين :- ............
سما :- تالين تالين تالييييين
تالين :- شو صايرلك ليش عم تعيطي عليا
سما :- إيه أعيط عليكي وأنا هعيط ليه وانتي كانت أكلتك عربية دا إيه اليوم اللي باين من اأوله ده 😠😠😡
تالين :- تعيطي يعني تزعقي بس بالبناني
سما :- ولما دي هي دي ما تقولي اللي أقدر أفهمها وتريحي نفسك وتريحيني معاكي
تالين :- المهم شو بدك
سما :- ولا أي حاجة سلامتك
( و اشتغلت سما شوية وبعدين جه وقت الراحة وخرجت من مكتبها راحت مكتب أنس وخبطت ودخلت)
سما :- ممكن أفهم حضرتك متعصب ليه من الصبح لحد دلوقتي.
أنس :- وهو أنا أهمك في إيه علشان تسألي ما أنتي ولا بيهمك قلقي ولا زعلي علشان بتتصرفي من دماغك
سما :- أخص عليك يا انس بقى أنت اللي بتقول كدة
أنس :- يا سما غصب عني أنتي ماتعرفيش حاجة هنا وأنا عارفك متهوره وخايف عليكي
سما :- بس يا أنس سما المتهوره بتاعة زمان أنتهت وخلصت خلاص وأنا عايزة أعتمد على نفسي وأروح وأجي لوحدي وأعتمد على نفسي ولو بتحبني بجد وعايزني أبقى مبسوطة ريحني
أنس :- ماشي يا سما هعمل كدة بس على شرط ما تروحيش أي مكان ولا تعملي حاجة من غير ماتعرفيني
سما :- حاضر ممكن بقى تقولي عملت إيه مع تالين أمبارح
أنس :- لازم تعرفى
سما :- أيوة طبعا
فلاش بااااااااااك
أنس :- تالين من غير لف ولا دوران أنا معجب بيكي وعايز ارتبط بيكي
تالين :- إيه حضرتك فاجئتني
أنس :- بس أنا مش عايز أفاجئك أنا عايز ردك وياريت تكوني صريحة معايا
تالين :- باشمهندس أنس أنا صريحة مع حضرتك أنا مش معترضة عليك بس أنا حاليا عايزة أركز في شغلي علشان أنا عايزة أكبر في مجالي فلو أجلت طلبك شوية هيكون أفضل وياريت تعذرني
أنس :- ولا يهمك دا حقك وصدقيني أنا جنبك وقت ما تحتاجيني هتلاقيني
باااااااااااااااااااك
سما :- طيب كويس دي حاجة في حد رأتها حلوة
أنس :- بت أنتي عبلة بقولك رفضتني بالذوق سما :- يا حبيبي مارفضتكش قالتلك أجل طلبك وفي فرق كبير معنى كدة أن هي موافقة عليك بس مش عايزة تشغل نفسها بأرتباط دلوقتي
أنس :- تفتكري كدة
سما :- كدة وأبو كدة وعن أذنك أروح بقى أشوف ورايا إيه ومتعديش عليا وأنت مروح أوك
أنس :- خلاص فهمت أوك روحي بقى على مكتبك
( ورجعت سما مكتبها وطحنت نفسها شغل وفي أخر اليوم أتصل عليها أنس يعرفها أنه ماشي وقفات معاه وشوية وأتصل بيها ساهر يبلغها أنه نازل وفعلا نزلوا وقعدوا مع بعض )
ساهر :- قوليلي بقى إيه اللي حصل
سما :- بص بأختصار لما أنس سأل تالين عن صحابها شباب ولا بنات أنا أفتكرت حبيبي لما كان بيمنعني أكلم شباب بس هو دا كل الموضوع
.
ساهر :- حبيبك !!!!!!
_____________
أشوفكوا في الفصل السادس
وشكرا لكل الناس اللي بتشجعني
وعايزة أعرف توقعتكوا
رواية ( ومازال قلبي ينزف ) الفصل السادس بقلم :- أسماء أبو شادي
___________________
إن كنت معي أو غايب
ستظل أغلى الحبايب
لو كنت جنبي أو مسافر
هفضل في حبك أعافر
____________________
ساهر / حبيبك هو أنتي عندك حبيب
سما / أيوة عندي حبيب ومش أي حبيب دا أغلى حبيب
ساهر / طيب هو فين وأزاي يسيبك لوحدك كدة من غير ما يكون جنبك
سما / كل واحد عنده ظروفه ومشاغله وهو رجل أعمال كبير في مصر ولازم يهتم بشغله
ساهر / طيب وهو سمحلك تسافري كدة عادي و تيجي تعيشي هنا
سما / على فكرة أحنا أتفقنا على أني أحكيلك على سبب زعلي أمبارح مش على سبب وجودي في دبي
ساهر / بس أنا بجد عايز أعرف حكايتك إيه وإيه سبب هروبك من مصر
سما / هروبي من مصر. ليه حد قالك أني قتلت قتيل وهربت ولا ايه
ساهر / إنتي عارفة أنا قصدي إيه أنا قصدي هروبك من مشاكلك واللي هي أكيد مع حبيبك واللي هو أغلى حبايبك
سما / أستاذ ساهر ياريت ما تدخلش في الموضوع ده لأني بجد مابحبش أتكلم فيه مع أي حد أوك
ساهر / أوك بس ممكن أطلب منك طلب
سما / أتفضل أطلب
ساهر / ممكن تقبلي نبقى صحاب يعني تعتبريني صديقك
سما / ههههههههههههه أنا لسه قايلة لحضرتك ان حبيبي كان بيرفض اني أتكلم مع أي شاب دا ممكن يقتلني لو عرف أني قاعدة معاك دلوقتي تقوم تقولي نبقى صحاب
ساهر / بس هو مش موجود دلوقتي ومش معاكي علشان يعرف عنك حاجة أو يحاسبك على حاجة
سما / مين قالك أنه مش معايا وأنه مش موجود بالعكس دا معايا في كل لحظة وحتى لو مش موجود لازم أنفذ كلامه وإذا كنت قعدت معاك دلوقتي دا علشان تقبل أعتذاري مش أكتر عن أذنك ( وقامت علشان تمشي )
ساهر / سما لو في يوم حبيتي تتكلمي معايا أو أحتجتي لصديق جنبك أنا موجود
سما / شكرا يا مستر ساهر
( مشيت سما وكمان ساهر مشي بس تفكيره كله كان في سما!!!!! عايز يعرف حكايتها إيه وليه عنيها دايما ملينين حزن وبتمر الأيام وسما بتتقدم في شغلها وبدأت تخطيط لمشروعات لوحدها وكمان بقت تنزل أوقات لمواقع العمل وبقت بتشتغل شغل أضافي كتير وطبعا الشغل ده كان بمقابل مادي كبير بس سما ماكنش يهمها الفلوس بقدر ما يهمها أنها تشغل نفسها عن التفكير في أي موضوع تاني ومر شهرين كمان وسما بقت مهندسة شاطرة في شغلها والكل بيشهدلها بكدة وبدأت تتعامل مع ساهر شوي بسبب الشغل وفي يوم كان في شغلانة كبيرة وسما كانت نفسها هي اللي تقوم بيها بس أنس رفض وقالها أن ده مش مسموح لأن هي لسه ما كملتش 6 شهور في شغلها ومعندهاش خبرة كافية علشان تنفذ الشغل ده وأن العميل اللي هينفزولوا الشغل ده مهم جدا رسما قررت أنها هتروح تقابل ساهر وتطلب منه يوافق على أن هي اللي تقوم بالمشروع ده لوحدها )
ساهر / بس أنتي مش شايفة يا أنسه سما أن الشغل ده صعب عليكي وأنك لسه مبتدأة
سما / يا فندم أنا عايزة فرصة بس علشان أقدر أثبت وجودي أرجوك ساعدني
ساهر بعد تفكير / موافق بس على شرط
سما بفرحه / موافقة من قبل ما اأعرفه
ساهر / لازم تعرفيه مش يمكن ترفضي
سما / لا طبعا مش هرفض وعمتا إيه هو
ساهر / أعرف حكايتك مع حبيبك من أول ما عرفتيه لحد ما جيتي هنا
سما / ودا إيه داخله بالشغل يا مستر ساهر
ساهر / والله دا شرطي وأنتي حرة
سما بعد تفكير / خلاص أنا تحكي لحضرتك كل حاجة بس أستلم شغل المشروع دا لوحدي برسوماته والإشراف على تنفيذه
ساهر / أوك تحبي نبدأ كلام أمتي لأني عايز أعرف قبل ما المشروع يبدأ علشان ما تتشغليش بيه أو عنه
سما / أوك أمري إلى الله هحكيلك كل حاجة
ساهر / أمتي
سما / النهاردة لو عايز بس أستلم المشروع بسرعة الله يخليك
ساهر / طيب أوك تعالى معايا هوريكي الموقع بتاع المشروع ونتكلم كمان
( وخرجوا الإتنين وسما شافت الموقع وكانت مبهورة بيه وفرحانة أنها هي اللي هتعمل المشروع دا لوحدها بدون مساعدة أنس أو تالين أو غيرهم وبعدين ساهر أخد سما وراحوا مكان هادي شبه الكورنيش اللي في مصر وبدأت سما تحكيله )
سما / بص يا مستر ساهر أنا قابلت حبيبي واللي هو أسمه نور من سنتين و 6 شهور كنت رايحة الجامعة وبابا كان نسي أوراق مهمه تخص شغله في البيت وطلب مني أوديهاله قبل ما أروح الجامعة و وفعلا عديت على بابا في الشركة
فلاش بااااااااااك
(سما ماشيه بسرعة وهي بتخرج من الشركة علشان خايفة تأخر على المحاضرة خبطت في نور جامد )
سما / أنا أسفة ما أقصدش
نور / ولا يهمك حصل خير
(سما قلبها دق جامد أول ما عنيها جت في عين نور وحست كأن عقلها أتخطف وبعدها خرجوا هما الاثنين رسما فاقت من شرودها وبتكلم نفسها )
شكل الدكتور هينفخني النهاردة قدام الدفعة كلها لأني مش هلاقي تاكسي دلوقتي أبدا بسهولة
نور وقد سمع ما قلته سما :- على فكرة يا أنسة أنا طريقي قريب من جامعة القاهرة لو تحبي أوصلك في طريقي
سما :- لا شكرا لحضرتك أنا هستني تاكسي
نور وهو مبتسم :- بس أنتي فعلا مش هتلاقي تاكسي بسهولة فاركبي أوصلك بدل ما تتأخري على محاضرتك
سما :- أنا بجد متشكرة لحضرتك
نور :- لا شكر على واجب
( وركبت سما معاه العربية وطول الطريق بيهزووا ويضحكوا وأتعرفوا على بعض ونور كان مرتاح لسما جدا وحس جواه بأحساس غريب أول مرة يحسه وكان مبسوط جدا ومش عايز الوقت يخلص بس للأسف وصلوا الجامعة ونزلت سما جرى و راحت على المحاضرة بعد ما شكرت نور بس نور بعد ما دخلت فضل وراها مراقبها وبعدين مشي لكن ما بطلش تفكير فيها وكل ما يفتكر شكلها ولا شعرها الطويل الحرير ولا ضحكتها اللي سحرته يحس أن قلبه طائر في السما ولم يختلف الأمر عند سما أبدا لأن هي كمان كانت فرحانة جدا ومبسوطة ومن رآها بتتمني أنها تقابله تاني ) وفضل نور بعدها كام يوم يراقب سما وعرف عنها حاجات كتير وعرف أنها كانت في الشركة في اليوم دا عند باباها ودا عرفه بسهولة لأن الشركة دي بتاعة واحد صاحب نور وهو كان هناك بيخلص شغل معاه بينه وبين شركته
المهم بعد أسبوع من مراقبة نور لسما قرر يقابلها تاني بعد ما تخلص محاضرتها
وفعلا شافها وهي بتخرج من الجامعة وراحلها
نور :- أنسة سما عاملة إيه أنا نور فكراني أنا قابلتك زي النهاردة
سما :- أستاذ نور طبعا فكراك عامل إيه
نور :- كويس الحمد لله أنا كنت ماشي من هنا شوفتك من بعيد وأنتي خارجة قلت أجي أسلم عليكي
( وبكدة أبتدا الحوار يكبر بينهم بسبب أعجاب من أول نظرة ودقة قلب من أول ما العين جت في العين وبقوا يتقابلوا دايما و تبادلوا أرقام الموبيلات وبقوا بيتكلموا مع بعض كتير جدا وتقريبا سما ما كنتش بتعمل حاجة من غير ما تقول لنور عليها وسما أتعلقت بيه وبقت بتحبه بجنون بس كانت خايفة تقوله على مشاعرها يكون هو مابيحبهاش ويبعد عنها وكذلك نفس الكلام عند نور. بس نور أعتزم أمره أنه هيصرحلها بحبه يوم عيد الحب ويطلب منها الجواز لأنه خلاص مابقاش قادر يعيش من غيرها وفعلا جه يوم عيد الحب ونور طلب منها أنها تخرج معاه وسما وافقت ونور أخدها ولأول مرة على المكان اللي في المقطم اللي منه تقدر تشوف منظر جامد وفي نفس الوقت مكان هادي ونور بيرتاح في المكان دا جدا )
نور / سما أنا بحبك ومش بس بحبك أنا بموت فيكي وبعشقك
سما / إيه أنت بتقول إيه أنا بحلم صح
نور / لا يا حبيبتي مش بتحلمي أحنا فعلا مع بعض وأنا بقولك بحبك وهموت وأسمع الكلمة دي منك بتحبيني يا سما
سما / لأ يا نور أنا مش بحبك أنا بموت فى حبك أنا مجنونة بيك يا نور
نور / بجد يا سمايا بتحبيني
سما / إيه سمايا
نور / لأ سمايا أنا الياء دي عايدة ملكيتها عليا أنا
سما / سماك بتموت فيك يا ( نورسماك )
( نور ركع قدامها على ركبته وطلع خاتم من جيبه وقالها تتجوزيني يا سمايا )
سما وشها جاب ألوان / إيه جواز كدة علطول أحنا مانعرفش بعض غير من شهرين
نور أتصدم من ردها وقام وقف / بس أنا حبيتك من أول ما عيني جت في عينك من أول مرة شوفتك فيها
سما / وأنا كمان والله حبيتك من أول ما شوفتك
نور / طيب لما أنا وأنتي بنحب بعض ليه ما نتجوزش دلوقتي
سما / نور أنت ناسي جامعتي و دراستي
نور / طيب ومين قالك أني همنعك عن جامعتك و دراستك
سما / أنا عارفة أنك مش هتمنعني بس أنا مش عايزة يكون بينا حاجة رسمي غير لما أتخرج
بااااااااك
ساهر / طيب وأنتي إيه اللي يخليكي تقولي كدة طلاما هيخليكي تكملي دراستك
سما / لأني كنت متفوقة في دراستي جدا وبابا طول عمره بيحلم أني أكون مهندسة و أنا وعدته أني أحققله حلمه و أنا عارفة نفسي مش هقدر على الجواز والدراسة
ساهر / طيب ليه ما أتخطبتوش لحد ما تتخرجي
سما / أنت أصلك ما تعرفش نور دا كان قبلها مجرد صديقي وكان خانقني أومال لما يبقى خطيبي وبعدين صراحة أنا كنت قلقانة لأن هو طبعه عصبي جدا وقلت أننا لازم نتعود على طبع بعض قبل ما نتجوز
ساهر / طيب وهو وافق على كدة
سما / طبعا رفض و ساعتها روحني و فضل يومين بعدها ما يكلمنيش أبدا ولا ييجي يشوفني وأنا كنت زعلانة جدا. وما بتكلمش مع حد بس بابا حس بيا و أتكلم معايا وأنا حكيتله عن كل حاجة
ساهر / طيب وباباكي كان رده إيه
سما / بابا أكتر حد في الدنيا بيفهمني ودايما بيقف جنبي في أي قرار أنا بقرره وساعتها قالي أنه لو بيحبني بجد هيوافق
ساهر / طيب وإيه حصل بعد كدة
سما / قبل ما بابا يخلص كلامه كان نور بيتصل بيا وأنا طبعا جريت على التليفون رديت وساعتها قالي أنا تحت البيت أنزلي علشان عايز أشوفك بس ساعتها بابا رفض أني أخرج وقالي خليه هو يطلع وفعلا أنا قولتله كدة وهو ماصدق
ساهر / طيب لما طلع حصل إيه
سما / فضل يتكلم مع بابا شوية وبعدين أتفقوا إن أول خميس بأذن الله بعد تخرجي إذا كان هو لسه عايزني ييجي يتقدملي هو و أبوه ورد عليه ساعتها نور وقاله إنه بيحبني وهيستناني لو العمر كله وبابا أعجب بيه جدا بس في نفس الوقت ماما كانت ضد رأيي أنا وبابا وقالت أنه ماينفعش نفضل مع بعض من غير أرتباط رسمي بس بابا قالها إن دي حياتي ولازم أقرر لوحدي
ساهر / طيب بعدها حصل إيه تاني كان بيتعامل معاكي أزاي
سما / كان بيخاف عليا جدا وبيهتم بيا أوي وبيغير عليا بطريقة فظيعة وكان مانعني منع تام بأني أتكلم مع أي شاب أو راجل وكان بيرفض دايما أني أحط أي ميكب في وشي
ساهر / أيوة علشان كدة أنا عمري ما شفتك حاطة ميكب من يوم ماعرفتك
سما / صح حتى هدومي منعني ألبس أكتريتهم لدرجة أنه في مرة أخدني على مول كبير وفضل يختار لبس كتير وخلاني ألبسه قدامه ويشوفها عليا ويختار منه اللي هو شايفه مناسب ليا وقالي أن هو دا اللبس إللي أنا هلبسه
ساهر / أوعى تقوليلي إنك أنتي قبلتي بكدة
سما / هو أنا كنت أقدر أرفض دا كان يقتلني لأنه على أد ماكان بيحبني على أد ما كان شديد شوية معايا لدرجة إن ماما نفسها بقت بتحبه علشان هو الوحيد اللي بيقدر عليا وكانت بتحاول تقنعني إني أوافق نكتب الكتاب لحد ما أتخرج علشان ما يضيعش منى بس أنا كنت برفض
ساهر / يعني مامتك كان عاجبها تحكمه فيكي. وشديته عليكي
سما / دا في مرة جالي البيت وكنا أنا وهي بس الموجودين في البيت وكان هيضربني قدامها وهي كانت مبسوطة
ساهر / يا مصيبة سودة هي وصلت لكدة طيب كان إيه السبب
سما / أنا كنت نشره بوست على الفيس حلو وأنس ساعتها علقلي عليه وأنا قلتله حبيبي منور عامل إيه و هو شاف الكومنت ده رجالي البيت جري وكان هيضربني
فلاش باااااااااك
نور :- حبيبك وربنا لأكسر التليفون على دماغك
سما وهي واقفة ورا مامتها :- والله يا نور أنت مش فاهم حاجة أنا هفهمك
نور :- أنا مابفهمش ومن اللحظة دي مافيش فيس كمان وهتقفلي الاكونت بتاعك ده وخلاص أنا قررت
سما :- خلاص يا نور طلاما قررت ملعون أبو الفيس على الحب على اللي بيحبوا على غيره بشكل دا ( ورمت الفون في الأرض نزل متكسر وجريت على أوضتها تعيط ومامتها خافت الموضوع يكبر أكثر من كدة ويسيبوا بعض لأن أقيس بينهم علاقة رسمي فشرحتله علاقتهم بي أنس وأهله وأنه بالنسبة لسما أكتر من أخ وأنه هو متربي مع سما وبيحبها زي أخته وأكتر وهو طلب منها تنادي لسما وسما وقتها رفضت تكلمه وأمها طلبت منه يسيبها لما تهدا )
باااااااك
ساهر / كل ده علشان كومنت كملي كملي
سما / فضلت يومين ما أروحش الجامعة وطبعا أنا كسرت موبايلي يعني مش هيعرف يتصل بيا وكل ما يتصل على تليفون البيت مابرضاش اأني أكلمه
ساهر / ليه أنتي قررتي وقتها تسيبيه
سما / أسيبه دا أنا كنت أموت أنا بس كنت بحاول أعاقبه على طريقته معايا
ساهر / طيب وهو عمل إيه
سما / أتجنن وجالنا البيت الساعة 1 باليل وخبط على الباب وكان هيفضحنا في العمارة كلها و ساعتها ماما وبابا صحيوا وفتحولوا الباب وماما كانت متضايقة من تصرفه ده بس وقتها أنا صالحته وهو خلاني أوعده إن مهما حصل بينا ما أبعدش عنه خالص وجابلي ساعتها موبايل أحسن من اللي أتكسر وقالي لو قلت لحد غيره كلمة حبيبي سواء كان أخوية ولا أبوية أنا المسؤولة عن اللي هو هيعمله
ساهر / وأنتي أزاي كنتي بتستحملي غيرته المفرطة دي وتحكماته
سما / لأن هو حبني بجد وبيخاف عليا وقبل بيا في حياته مع إن هو غني جدا ومليون بنت من الوسط بتاعه تتمناه وكمان وافق علي شرطي وكان بيشجعني على دراستي ويوصلني كل. يوم للجامعة وكمان أنا بحبه وبحب حتى غيرته عليا
ساهر / أنا بجد مستغرب طيب أزاي بعد كل ده ويسيبك تيجي هنا لوحدك ويوافق إنك تبعدي عنه
سما / لاننا سيبنا بعض و أفترقنا
ساهر / أزاي بعد الحب دا كله إيه السبب
سما / ................