الوجع الصامت - الفصل 2 - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: الوجع الصامت
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 2

الفصل 2

*✿⁠ࢪواية الوجع الصامت✿⁠🎀♡* 4%5%6 ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ غرام الروايات ‏تابع قناة غـ͓̽ـرٍآمـ͓̽ـ آلَرٍوٌآيـ͓̽ـآتـ͓̽ـ 🧚‍♀️📚💅💫 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J #الحلقة_الرابعة بعد انتهاء ايام العزاء حدت مالم يتوقعه احد رنا بكل برود وهى توجه كلامها ل اسيل :ياريت تلمى هدومك انتى واختك وتمشى من البيت ده فى اقرب وقت اسيل :اكيد اتجننتى صح مين الى يلم هدومه احمدى ربنا سيباكى فى البيت لحد دلوقتى اطلقت رنا ضحكه عاليه :لا كتر خيرك سايبه مين ياقطه هو انتى متعرفيش اصل كل املاك والدك بإسمى وده الورق فقامت اسيل بالاطلاع على الاوراق وهى مصدومه اسيل :اكيد مزور بابا ميعملش كده انتى اكيد بتخرفى ....اروى الشرقاوى رنا :لا مش بخرف وياله من هنا انا هسمحلك تاخدى هدومك احمدى ربنا اسيل :لا كتر خيرك تعبينك معانا بس مش هسكتلك يارنا وحقى هرجعه هرجعلك يارنا وصدقينى هدمرك ....اروى الشرقاوى وطلعت اسيل لمت حاجتها هى واختها وركبو سيارة اسيل لانها بإسمها رنا متقدرش تاخدها منها فى عربية اسيل ايتن :هنروح فين دلوقتى اسيل :مش عارفه ياايتن خايفه ومش عارفه هنعمل ايه لوحدنا ارجع بقا يااسر ارجع شوفنا بيحصل فينا ايه بعد بابا الله يرحمه انا هتصل بهند تفكر معانا احنا بليل ولوحدنا هنعمل ايه اتصلت اسيل بهند هند :الو ازيك ياسوسو اسيل :الحقينى ياهند انا فى الشارع انا وايتن هند بصدمه :ايه انتى بتقولى ايه ايه الى حصل انتى فين تعالى على الفيلا هنا نزلت هند قالت لفريد على ان اسيل جايه وبعد فتره وصلت اسيل وسابت شنطها هى واختها فى العربيه واخدت ايتن على الكرسى ودخلت لهند والجميع وجلست هند :ايه الى حصل وازاى سيبتى بيتك اسيل :رنا طردتنى .....اروى الشرقاوى هند بصدمه :نعم ...هى اتهبلت ازاى تطردك من بيتك هى اتجننت اسيل بدموع وقهر :بيتى مين بقا خلاص بابا كان عملاها تنازل قبل مايموت عن كل حاجه سالى :لا طبعا ازاى والدك هيعمل كده مش معقول فريد :انا مش مصدق كل ده وحاسس ان رنا دى بتكدب اسيل :بتكدب ولا مبتكدبش خلاص انا وايتن بقينا فى الشارع فريد :عيب كده ده بيتك انتى زى هند وعدى اسيل :شكراا ياعمى انا هقعد انهارده هنا بس وبكره هدور على شغل ومعايا مبلغ فى البنك هشترى بيه سقى على قدى انا وايتن لازم نتأقلم على حياتنا الجديده فريد :يابنتى انا بيتى مفتوح ليكم هند :متحاولش ياأونكل هى مش هتوافق سالى :انا عندى حل انك تاخدى شقة هند تعيشى فيها وهى كده كده مقفوله هند :والهى فكره حلوه ايه رأيك فى الحل ده وبعدين هتشتغلى ايه ...اروى الشرقاوى اسيل :فى المطعم الى كنتى بتشتغلى فيه فريد :دلوقتى قومى ارتاحى انتى واختك والصبح نتكلم واخدت هند اسيل وايتن وطلعو فوق ينامو اسيل راحت نامت معا هند لان ايتن بتحب تقعد لوحدها ايتن تجلس على هاتفها وتكتب على حسابها على الفيس (الى متى ستظل الحياه تهيننى الى متى سأتحمل كل هذه الضغوطات سئمت من البشر وابتعدت عنهم لماذا لاحد يتركنى لاعيش حياتى التى ارغب فيها ...يالله سئمت هذه الحياه ) وبعد ذلك اغلقت وخلدت الى النوم ...... ........ ........ فى فيلا الصياد كانت رنا تتحدث مع منير رنا :قول كده ان حبيبت القلب صعبت عليك لا ياحلو انا مش اعمل كل ده وفى الاخر اسيبها عايشه معايا وانتا هتموت عليها وكل ده قدام عينى تبقى اتجننت خلاص منير :رنا انتى استقويتى اوى عليا وده غلط عليكى انا كنت عايزاها بس عجبانى مش حبيبت القلب ولا حاجه انتى الى فى القلب ياجميل .....اروى الشرقاوى رنا :مش استقويت يامنير بس انا عملت كل ده علشان نبقى مع بعض انا بحبك يامنير وعملت كل ده علشانك منير حضانها وفجأه قام بحملها وذهب بها ليفعلو ماحرمه الله ومر الليل على ابطالنا بكل مافيه من حزن ............... ........... ...... فى الصباح فى شركة ادهم الشافعى قص عليه عدى ماحدث مع اسيل وايتن عدى :شوفت المهزله رنا تطرد الناس من بيتها وتاخد فلوسهم بكل بجاحهة ادهم مصدوم واشفق على حالهم :الحمدلله ان والدك استقبلهم فى بيته الله اعلم كانو هيروحو فين فى الوقت ده وبعدين انا مش مطمن انهم يعيشو فى شقه لوحدهم عدى :متلقش رنا هتعمل ايه اكتر من الى عملته كل الى كانت عايزاه الفلوس واخدتها بس انا الى مستغربله ازاى واحده زى اسيل دى هتقدر تشتغل بعد الى كانت فيه والفلوس والخدم ادهم :تشتغل ودى هتشتغل ايه انشاء الله عدى :هتشتغل فى المطعم الى كانت هند بتشتغل فيه علشان تقدر تصرف على نفسها هى واختها ادهم :فى مطعم ازاى مفيش مكان ارقى من كده تشتغل فيه .....اروى الشرقاوى عدى :كويس انها لاقت شغلانه غيرها بيدوخ على شغل وحصوصا انها لسه بتدرس ادهم :والمطعم ده اسمه ايه عدى :مطعم ******* ادهم بتفكير :ماشى ياله نكمل شغلنا واكملو حديثهم فى الشغل وادهم كل تفكيره فى اسيل وماذا يخبئ لها القدر وانب حاله على تفكيره فيها لماذا مهتم بيها بهذا الشغل لماذا شعر بغضه فى قلبه مماحدث معها وبعد انتهاء اجتماعه مع عدى قام بالاتصال بأحد الاشخاص وظل فتره يتحدثون ........ ........ ....... ......... اسيل وايتن اتنقلو فى شقه هند وفريد اعترض ولكنه وافق بعد ذلك بناء على رغبه اسيل وهند اخذت اسيل وذهبو للمطعم ومدير المطعم وافق على شغل اسيل واستلمت اسيا عملها تقديم الطلبات للزبائن ولكن هناك غضه فى قلبها بعد ان كانت تجلس فى هذه المطاعم ويقدم اليها الطعام اصبحت اليوم هى من تعمل فيه ولكنها حمدت ربنا انا لقيت بيت ليها ولااختها وشغل كمان ماذا تحتاج بعد ذلك .......... . ......... ............ ......... فى شقه هند تجلس ايتن بفردها تمسك هاتفها وتجلس على حسابها على الفيس وتكتب احدى المنشورات (علمتنى الحياه ان اكون قويه ولكن البشر وجدو ان قوتى ضد اغراضهم فقامو بتحطيمى والغريب انى لما اعترض بالعكس ساعدتهم فى ذلك كانى اقول لهم انى مليت العيش فى هذه الدنيا وكل الذى احبهم تركونى ذهبت امى من الحياه فتألمت وبدأت روحى بالانهيار ولكننى قويت بعد ذلك وبعدها حدثت مأساتى وتركنى حبيبى وانهارت روحى تماما وعشت فى عزلتى وبعدها تركنى ابى وتدمرت كليا هذه هى الحياة تسلب منا كل شئ نحبه كأنها تقول لنا لاراحة لكم معى ..) واغلقت بعد ذلك الهاتف واخذت تتذكر حياتها وماذا حل بها بعد انا كانت تعشق الحياه اصبحت تنحسر بين اربع حيطان واخذت تبكى بشده على حالها كيف اصبحت هكذا جسد بلاروح الى ان غفت ....... ....... ......... ............ عند منير فى شركه الصياد يجلس مع احد الاشخاص منير :قولى بقا من ساعة مرقبتها امبارح لحد دلوقتى راحت فين وعملت ايه .....:فى الاول ياباشا راحت قعدت فى فيلا فريد الجارحى صحبتها تبقى بنت مراته وبعدين نقلت فى شقة كده فى حى شعبى شقه صحبتها دى ودلوقتى بتشتغل جرسونه فى مطعم **** ديه كل الى حصل منير :امشى دلوقتى مش عايزها تغيب عن عينك لحظه واحده عايزه زى ظلها مفهوم واى حاجه تحصل تبلغنى بيها وذهب هذا الشخص وترك منير يفكر فى اسيل *انتهى البارت * توقعاتكم اروى الشرقاوى التفاعل قليل ليه كده يا جماعه لو مش عجباكم قولولى مكملش واتعب نفسى على الفاضى ياريت اللي متابعين الرواية يتفاعلوا عليها عشان أكملها#الحلقة_الخامسة فى فيلا الشافعى يجلس ادهم فى مكتبه يحدث احد الاشخاص ادهم :انتى متأكده من الى بتقوليه ده منير عمل كده ...اروى الشرقاوى ...:ايوا ياباشا ومكلف حد يراقبها وبيبلغه بكل خطواتها انا سمعتهم بنفسى ادهم :عايزك تبلغينى بكل حاجه اى معلومه لو حتى بالنسبه ليكى بسيطه تبلغينى بيها فى اى وقت اقفلى دلوقتى وزى ماقولتك دبة النمله تعرفيها ..اروى الشرقاوى واغلق ادهم الخط معها ادهم :ليه يامنير ليه بتراقبها ليه مش هسمحلك تإذيها انتا والكلبه الى معاك وصدقنى هاخد حقها منكم وخرج بره مكتبه وجلس مع والدته واخته وبنته ساره :ادهم عايزه اخرج اتخنقت من البيت تعالى نطلع انا وانتا مع بعض نتعشى فى اى مطعم ....اروى الشرقاوى ادهم :هو انا خطيبك ساره :لا ادهم :حبيبك ساره :لا ادهم :جوزك ساره :لا ادهم :هخرج معاكى ليه بقا اتهدى مش عايز اسمع صوتك وهنا تحدثت الصغيره التى لايرفض لها طلب تاليا :انا عايزه اخيج بيه يابابا اسم هوا (عايزه اخرج بره يابابا اشم هوا) ساره :طبعا هتسمع كلام تاليا ادهم :امرى لله اطلعو البسو ساره وتاليا فى صوت واحد :هيهيهيهبهيهيه وطلعو علشان يلبسو ...اروى الشرقاوى ادهم :ضحك جامد ودى كانت اكتر مره يضحك فيها من قلبه صفيه :ربنا يفرحك يابنى ادهم :ربنا يخليكى لينا ياست الكل اه قبل مانسى فى عريس متقدم لساره ومستواه كويس احمد ابن مصطفى الصاوى ابقى اسأليها علشان ارد عليهم صفيه :الى فيه الخير يقدمه ربنا ادهم :ماما ليه ساره بترفض كل العرسان من غير ماتشوفهم او تقعد معاهم هى فى حد فى حياتها ....اروى الشرقاوى صفيه بتوتر:لا تلاقيها بتدلع انتا عارف اختك اما يجى نصيبها هتتجوز متقلقش وفى هذا الوقت ساره وتاليا نزلو ولكن ادهم دخل اليه الشك وقرر معرفة السبب بنفسه ......... ........... .......... ..... اسيل بتقدم الطلبات للزباين وطبعا اسيل جميله ومبتخلصش من المعاكسات وده ضايقها وقررت مع نفسها انها هتلبس الحجاب يمكن يسبوها فى حالها شويه ولا انها كانت مقرره مع نفسها انها هتلبسه من زمان ومصدقت انها لاقت شغل ...... ........ ....... ..... فى فيلا فريد الجارحى تجلس هند فى جنينه الفيلا تنظر الى القمر ومركزه معاها عدى دخل الفيلا سأل عليها قالوله انها فى بره فى الجنينه ....اروى الشرقاوى خرج عدى لقاها مركزه فى السما ومش حاسه بأى حاجه حواليها قاعد جنبها وركز فى ملامحها قد ايه جميله ورقيقه وبسيطه بعيد عن شخصيتها الجاديه الى بتحاول تظهرها قدام الناس بالعكس ورا الى هى فيه ده حد مكسور بس ده ميمنعش انها رائعه بشرتها البيضه مع لون عنيها وشعرها البنى الطويل بالفعل هى حقا رائعه الجمال هند حاسه ان فى حد جنبها هند بصدمه :عدى عدى :نعم هند :انتا هنا من امته عدى :من شويه لقيتك مشغوله محبتش اقلقك .....اروى الشرقاوى هند:طب ليه مدخلتش عند اونكل فريد عدى :لا انا عايزك انتى هند بإستغراب :عايزنى انا ليه عدى :بإختصار كده انا معجب بيكى هند:بيا انا امته وازاى عدى :هو ايه الى امته وازاى بقولك معجب بيكى مش ملاحظه انى بقيت بجى هنا كتير بقيت عايز اشوفك علطول معونتش شايف غيرك بقيتى مسيطره على كل تفكيرى بحبك ياهند ...اروى الشرقاوى هند :والمفروض انا كمان اقولك بحبك صح انا اسف ياعدى مش هقدر ابادلك نفس الشعور لانى بإختصار مبحبكش عدى بصدمه :انا مقولتلكيش حبينى على الاقل ادينى فرصه هند بصرامه :اسفه ياعدى مش هقدر انا بحب واحد تانى ازاى هحبك وقامت علشان تمشى عدى مسكها من دراعها:استنى هنا اما اكون بكلمك متسبنيش وتمسى ...اروى الشرقاوى هند وهى بتشيل ايده من عليها :اياك تلمسنى تانى ياعدى صدقنى مش هعمل حساب لحد وطلعت على فوق وعدى ساب الفيلا وطلع ركب عربيته وقعد يلف الشوارع ......... ......... .......... ........... ادهم اخد ساره وتاليا وراحو على المطعم الى اسيل بتشتغل فيه وبرر ده لنفسه ان المطعم الى بتشتغل فيه من افضل المطاعم ونفى فكره انه رايح علشان يشوفها وصل ادهم المطعم هو وساره وتاليا ودخلو جلسو على احدى الترابيزات وبعد كده اسيل اتوجهه ناحيتهم وعنيها على ادهم كلها وجع افتكرت ان ساره مراته بس بتقول لنفسها هى ليه اتوجعت كده ليه فكرت فيه ولكنها طردت هذه الافكار من دماغها وادهم وساره طلبو الى هوما عايزينه وذهبت اسيل لجلب الاشياء وادهم مش عارف ايه سبب نظره الوجع الى فى عنيها وفسرها انها بسبب الى اتعرضتله والوضع الى بقت فيه ساره حست بنظرات ادهم واسيل وشرود ادهم قررت ساره افاقة ادهم من شروده ساره :ادهم انتا تعرف البنت ديه ادهم :اه ..لا معرفهاش اول مره اشوفها ساره :بس الى انا شيفاه بيقول غير كده ادهم :شيفاه ايه ركزى فى تاليا وخليكى فى حالك وفى هذا الوقت اتى احد الاشخاصى ....:ادهم ازيك ادهم سلم عليه :ازيك يااحمد اخبارك احمد :بخير ازيك ياانسه ساره:الحمدلله ادهم لقها فرصه انهم يتعرفو على بعض ادهم :انتا هنا مع حد .....اروى الشرقاوى احمد :لا جاى لوحدى تسمحلى اقعد معاكم ادهم :مفيش اى حاجه اتفضل ساره كانت قاعده هطق ازاى ادهم يوافق ان حد غريب يقعد معاهم وبعد فتره جاءت اسيل بالطلبات ومر الوقت وادهم نظراته موجهه الى اسيل ولاحظت ذلك ساره الى اتضايقت من نظرات احمد ليه وبعد فتره رحلو وترك ادهم الجميع وذهب الى غرفته يفكر فى اسيل ونظراته وانه فعلا غار عليها من نظرات الشباب الى موجهه عليها ............ ........... ................. اسيل خلاصت شغل وراحت على بيتها ايتن طلعت لما سمعت صوتها ايتن :اتأخرتى انا قلقت عليكى اسيل :متقلقيش انا بخير اختك راجل ايتن :انتى مرتاحه يااسيل حاسه جواكى وجع اسيل وكإنها كانت تنتظر هذه الكلمات لتهبط دموعها :انا تعبانه قوى ياايتن حاسه ان الدنيا جاى عليا قوى تعبت كل حاجه ضدى ليه الوجع ده انتا عارف الشباب بيبصولى ازاى ولا نظراتهم ليا انى بشتغل جرسونه يعنى سهله ولا قلبى الى مكسور مش عارفه انا حبيته امته بس طلع متجوز ومخلف وكمان مراته جميله جدااا ليه ياايتن انا تعبت ايتن :كل ده وجع جواكى اتكلمى معايا فضفضى انا تعبت من وضعى ده يااسيل انا اتخنقت انا عايزه اخرج من الجو ده اسيل :خلاص ياايتن احنا لازم نبقى اجمد من كده علشان نواجه الناس كلها عايزين نقوى بعض انا هشتغل واذاكر وهخلص تعليمى واشتغل وانتى لازم تتغيرى ايتن :هحاول يااسيل لانى زهقت من حياتى والضياع الى انا فيه وظلو يتحدثون لفتره الى ان ذهبت كل منهم الى غرفتها وكل واحده تفكر فى حياتها ومصيرها فى هذه الحياه .......... ........... ................. فى اليوم التالى فى الجامعه تجلس هند مع اسيل تقص عليها ماحدث مع عدى اسيل :انتى غلطانه انتى بتحبيه ليه عملتى كده هند :بحبه بس استحاله اتجوز وابقى تحت رحمه راجل يفضل يذلنى طول العمر اسيل :الناس كلها مش باباكى هند :انا مش عارفه انا بعامل ماما ليه كده مع ان هى المجنى عليها بابا كان علطول بيضربها ويذلها ويهينها وهى كانت بتستحمل كل ده علشانى وانا محملاها موت بابا انا انانيه قوى يااسيل انا مش قويه انى استحمل الى ماما استحملته اسيل :عدى بيحبك عمره ماهيقدر يزعلك او يضايقك عمره ماهيخونك هند :الرجاله كلها خاينه كلهم واحد اسيل :ولما انتى عارفه كده ليه بتعاملى مامتك كده انتا محتاجه دكتور نفسانى ياهند انتى مشكلتك فى خيانته باباكى لمامتك وطبيعه العلاقات بتاعته روحى كلمى مامتك واقعدى معاها اطلعى من كل الى انتى فيه بلاش تتوهى فى الدايره الى انتى حاصره نفسك فيها ومن رأى انك تعرضى نفسك على دكتور نفسانى هيساعدك اكتر هند:ماما صعبانه عليا شافت كتير من بابا مع ذلك عمرها ماكانت بتحسسنى بكده اسيل :وانتى كمان بتعامليها وحش وبتحسسيها دايما انك مش عايزاها ليه كده هند:انا حاسه انتى عارفه احساس ان باباكى يستنى مامتك تنزل وبعدين يجيب ستات كل ده قدام عينك انا مره اعترضت على كده دخلنى غصب وشوفتهم وهوما مع بعض انا تعبت تعبت اسيل انصدمت من هول مامرت بيه صديقتها الوحيده :هند انتى لازم تروحى لدكتور نفسانى كده مش هينفع وعدى لو بيحبك هيستحملك وظلو يتحدثون لفتره ليست بقصيره .......... ......... .......... ..... ومرت ايام على هذه الحداث ولم يتغير شئ فى حيات ابطالنا سوى انا ادهم طول الوقت بيفكر فى اسيل وبيراقبها ويحميها ومنير عايز يوصلها بأى طريقه وبيراقبها ورنا ملاحظه كده على منير وساره رفضت احمد ومستنيه حبيبها وده خلى ادهم يشك فيها اكتر لان احمد شاب مناسب ليها وميترفضش وايتن مش عارفه تخرج من الحاله الى هى فيها مش عارفه تعيش مع الناس ورجعت تانى لعزلتها وهند بتحاول تكون اقوى وتواجه مامتها وتقرب منها وعدى اجتنب التعامل مع هند وكل اما يتقابلو يتجاهلها وده مضايقها *نهايه الفصل* ياريت تفرحوني النهاردة وتوصلوا البارت ده ل500 تعليق 💔#الحلقة_السادسة فريد لاحظ ان هند وعدى متجنبين بعض وقرر يتكلم مع حد فيهم فى الموضوع ده لان هند قربت منه الفتره ده وهو كان حكيم معاها وهى بتحبه وفى يوم هند كانت بتذاكر فى غرفتها استأذن منها وقرر انه يكلمها ويفهم منها فريد خبط باب غرفه هند وهند سمحتله بالدخول فريد :انتى فاضيه دلوقتى ياهند عايزه اكلمك هند :اتفضل ياعمو فريد :انا هدخل فى الموضوع علطول انا حاسس ان فيه حاجه بينك وبين عدى معدش بيجى زى الاول ولما بيبقى موجود بحس انه بيبقا قاصد ميتكلمش معاكى ونظرتك ليه حاسس ان فى حاجه لو انتى فعلا هتعتبرينى زى والدك اتكلمى معايا بكل صراحه هند قصت على فريد كل ماحدث فريد :بس انا حاسس انك بتبادليه نفس الشعور هند بدموع :انا فعلا حبيته جداا انا مش عارفه انا عايزه ايه حاسه انى تايهه انا تعبانه اوى ونفسى حد يسمعنى اسيل قالتلى اروح لدكتور نفسانى فريد بصدمه لانه متوقعش ان هند توصل للمرحله دى هند شافت علامه الصدمه على وشه كملت كلامها :متتصدمش كده حضرتك انتا مفكر ماما الى عايشه معاك دى مش محتاجه دكتور نفسانى هى كمان مش حاسس انها فعلا مش طبيعيه زى وجواها وجع فريد :انا حاسس انها موجوعه بس مش عارف وهو بتحاول تدارى وجعها هند :'واحده جوزها كان بيجيب ستات فى بيتها وينام معاهم على سريرها وكل حياتها ضرب فى ضرب كان بيعاقبها على حبها ليك فريد بصدمه ودموع على حبيبته الى شافت كتير وفى هذا الوقت قررت سالى الدخول التى كانت تستمع اليهم من اول الحديث سالى :هند كفايه كفايه وهنا هند علت صوتها :لا مش كفايه مش كفايه انا تعبت انا قرفت عايزه تعرفى كان بيعمل معايا ايه انا كمان وعاقبنى ازاى لما شوفت الستات داخله طالعه كنت مفكره انك مش عارفه وقولتله انا هقول لماما وقرر انه يعاقبنى خلانى اشوفه وهو معاهم توقعى بنت عندها ١٠ سنين تشوف باباها فى الوضع ده عارفه انا كنت حاسه بإيه وقتها كنت قرفانه منه وكنت بحاول اطلع كرهى عليكى بمعاملتى معاكى حتى عدى لما اعترفلى انه معجب صديته لانى خايفه اه خايفه ان عدى يطلع زيه وخايفه من شكل العلاقه والمنظر القذر الى فدماغى اتحط فيه فهمتى انا ليه بقيت كده انا تعبت وهنا هند مقدرتش تكمل اغمى عليها فريد اتصل بالدكتور والدكتور قالهم انه انهيار عصبى وادلها مهدئ وسالى موجوعه علشان بنتها مفكرتش ان جوزها عمل كل ده مع بنته وقررت انها تعرضها على دكتور نفسانى .......... ......... ........... .......... فى شركة الصياد يجلس ادهم مع عدى ادهم :للاسف لازم نكمل المشروع معاهم العقد فيه شرط جزائى عدى :متأكد انك هتقدر تتعامل مع رنا ومنير ادهم :ادهم الشافعى مبيخافش من حد انا قرفان منهم بس ولولا وجود شرط جزائى كان زمانى لغيت العقد عدى :مقابلتك معاهم هتبقى بعد ساعتين فى الشركه عندهم ادهم :ماشى انتا هتيجى معايا عدى :لا انا دماغى مش رايقه ليهم ادهم :براحتك انا سيبتك متتكلمش بمزاجى ودلوقتى لازم تقول ايه الى مضيقك فيك ايه ياصاحبى عدى :فيه انى اتوجعت جامد فيه انى اترفضت من انسانه كنت فاكر انها متجاوبه معايا وممكن تحبنى زى مابحبها فيه ان قلبى اتجرح ياصاحبى وللاسف حبيتها اوى ادهم :اهدى كده وفهمنى كل حاجه براحه عدى قص عليه ماحدث بينه وبين هند ادهم :محاولتش تفهم منها سبب الرفض عدى :منا قولتلك قالتلى انها بتحب واحد تانى ادهم :انتا اتأكدت انها بتحب واحد تانى ولا ٠ده كلام بطفشك بيه وخلاص عدى :وهى هتستفاد ايه انها تقول كده ادهم :الى انا شوفته فى عنيها وهى بتبصلك بيقول غير كده انصحك تراقبها وتعرف فيها ايه كلم والدك وخليه يتكلم معاها ويشوف فيها ايه عدى :هحاول اسيبك واروح لشغلى خرج عدى وترك ادهم يفكر فى اسيل التى اصبح يشتاق اليها بشده ولايعرف سبب ذلك الذى يعرفه هو انه يريد رؤيتها وبعد فتره ذهب ادهم لمقابله رنا ومنير فى شركةالصياد ..... ....... ....... ....... ...... .. فى المطعم عند اسيل خلصت شغلها وهى خارجه من المطعم اتهجم عليها واحد ورفع فى وشها مطوه اسيل بإستخفاف وثقه :ارمى ياشاطر مبرد الظوافر ده لحسن يعورك ووسع الطريق بدل مخلى ميطلعش عليك صبح الشخص:انتى مفكره الشويه دول هيخيلو عليا انا عارف انك خايفه من غير دوشه كده تعالى معايا بدل مأزيكى ومسك يديها وقام بشد اسيل اسيل :يبقى انتا الجانى على روحك خليك فاكر انى قولتلك بلاش انتا الى صممت وانا مش هزعلك ولازم تاخد حقك وبدأت اسيل بتصديد بعض الضربات الى هذا الرجل وسألته من الى بعته قالها ان منير الى بعته واخذت تضربه بقوه نعم فإنها تتضرب على الملاكمه من فتره طويله وتستطيع الدفاع عن نفسها وبعد فتره وقع هذا الشخص مغشى عليه من كثرت الضرب جرته اسيل ووضعته فى العربيه وتوجهت الى شركه الصياد وبعد فتره وصلت اسيل وكان ادهم يجلس مع رنا ومنير فى المكتب يتناقشو فى العمل سمعو صوت عالى من بره خرج الجميع من المكتب سحبت اسيل الشخص واتجهت الى منير وانصدم ادهم من منظر اسيل وهدومها الى متبهدله ومنير مصدوم ازاى اسيل عملت كده والشخص مقدرش يخطفها اسيل وهى توجه كلامها لمنير :اتفضل الراجل بتاعك بس انا اسفه هتحتاج تعالجه لانى مسبتش فيه حته سليمه وبعد كده اما تبعت حد يخطف اسيل الصياد تبقى تستنضف بلاش تختار رجاله بلاسم زيك ابقى اختار صح وبعدين انتا متخيل انى مش عارفه باالراجل الى انتا مخليه يراقبنى تبقى غلطان انا عارفه وسيباه بمزاجى وبعدين انا سيبتلك انتا والى جمبك الفلوس لانى كنت قرفانه منك وانا مخطوبه ليك متخيل دلوقتى انى ممكن اوافق عليك علشان الفلوس تبقا غلطان وبحذرك يامنير ملكش دعوه بيا كفايه عليك رنا هانم انتو شكل بعض ولايقين جدااا على بعض كفايه عليكو الفلوس وتركتهم ورحلت وذهب ادهم وراءها مسرعا ادهم :انسه اسيل استنى عايزك اسيل :نعم مين حضرتك ادهم :ذاكرتك مش ضعيفه اوى انك تنسينى يعنى اسيل :لخص فى الحوار نعم ادهم :تتجوزينى اسيل بصدمه وفرحه :نعم وده اسمه ايه ده ادهم :انا عايز احميكى من منير لانه مش هيسيبك فى حالك افهمى اسيل بخيبه امل :وانا اقدر احمى نفسى كويس شكراا لحضرتك واسفه طلبك مرفوض وتركته ورحلت وادهم طلع تليفونه واتصل بأحد الاشخاص وقص عليه ماحدث لاسيل من منير ادهم :خايف منير يإذيها وده دماغه سم وخطوه زى الى عملها انهارده دى مفاجأه لينا الشخص:اهم حاجه اسيل ادهم :متقلقش انا خايف عليها اكتر منك وعلشان عرضت اتجوزها لانها لو مراتى منير ميقدرش يتعرضلها وكده اطمن واعرف افوق لمنير ورنا الشخص :وهى قالتلك ايه ادهم :رفضت الشخص :انا هقولك تتجوزها ازاى وهساعدك لانى عارف انك خايف عليها وعمرك مهتزعلها وقص عليه هذا الشخص خطة الجواز .... . ....... ........ ........ ...... عند منير ورنا بعد ذهب اسيل سحبت رنا منير من يده ودخلت المكتب رنا بعصبيه :عايز اعرف الى حصل بره ده انتا زباله يامنير بقا انا عملت كل ده علشانك وانتا لسه بتحب الست اسيل اعملك ايه تانى انتا عايزه ايه انطق منير بعصبيه:اه لسه بحبها وانتى عارفه انا بعمل كل ده ليه اوصلها وبعد كده هبقى معاكى علطول بس الاول لازم اخدها بمزاجها او غصب رنا :لا يامنير خلاص احنا شركا فى كل حاجه وانا بقولك لا وصولك ليها كوم وشركتنا كوم لانى مش هسمح بكده يامنير ومتخلنيش اقلب عليك منير مسكها من ايديها وحط ورا ظهرها منير :اوعى تنسى نفسك يارنا دنا الى عملتك والى انتى فيه ده كله بسببى خليكى حلوه واسمعى الكلام بدل ماتلاقى نفسك فى الشارع تانى رنا بوجع :سيب ايدى وجعتنى منير ساب ايديها : خلى كلامى فى دماغك يارنا واخذها وذهبو الى الفيلا ....... .......... ........ ....... وصلت اسيل لبيتها وجلست فى غرفتها تبكى بحرقه وصل صوت بكائها الى ايتن فذهبت اليها ودقت الباب ودخلت ايتن :انتى بتعيطى يااسيل امال فين البنت الجامده الى الدنيا مش عارفه تكسرها اسيل :تعبت محدش سايبنى فى حالى منير كان بعت واحد ليا يخطفنى انهارده ايتن شهقت :الكلب احنا سيبناله الفلوس وهو والزباله الى معاه عايز ايه تانى اسيل :تعبت منهم مش عارفه هرتاح امته انتى عارفه ياايتن انا نفسى اسر يظهر لانى تعبت بجد نفسى يبقى ليا ظهر لما الدنيا تجى عليا هو يبقى سندى يقف قدام الكل انا وانتى مهما كان بنتين لوحدنا فى الدنيا ايتن :اسر حاسه ان نسينا ونسى اننا موجودين من وقت اما مشى وهو مسألش علينا ولافكر يطمن علينا مع انه عارف رنا وادى ايه هى انسانه حقيره اسيل :ربنا اعلم بحاله انتى اتعشيتى ايتن :اه وانتى اكلتى ولا لسه اسيل :اكلت فى المطعم هتعملى ايه دلوقتى ايتن :هقعد على التليفون شويه وبعدين هصلى وانام ياله قومى صلى ونامى تلاقيكى جايه تعبانه اسيل :ايتن انتى بتصحى الفجر نفسى اصلى الفجر حاسه انى مقصره فى حق ربنا ايتن بفرحه :انا فرحانه بيكى انك بقيتى مواظبه على الصلاه ولبستى الحجاب هصحيكى تصلى وخرجت ايتن وتركت اسيل وقامت اسيل وتوضئت وصلت فرضها ودعت ربها ان يصلح حالها ذهبت ايتن لغرفتها وجلست على هاتفها وجدت رساله من احد الاشخاص على ماسنجر محتوى الرساله (اسف جداا انى بكلم حضرتك من غير سابق معرفه بس اسم الايميل جذبنى بجد الملاك الحزين وكمان بوستاتك جميله جداا هى الى دفعتنى ان اكلمك لان شخصيتك تخلى اى حد يبقى عنده فضول ان يكلمك و اسف كمان مره ) ايتن لنفسها :ايه الكائن الغريب ده بس انا مش هرد عليه انا مش عايزه اتعلق بجد وبعدين دخلت على صفحته وعجبها شكله ولقت رساله منه كمان بيقولها ترد عليه ايتن ردت عليه تشوفه عايز ايه ايتن :رديت نعم الشخص :متبقاش اخلاقك ضيقه كده براحه علينا ايتن :صدق هعملك بلوك اسهل لانى مش ناقصه وجع دماغ الشخص:لا استنى انا اسمى سامر وانتى (سامر ابن عم ادهم الى فى لندن) ايتن :تشرفنا عايز ايه سامر :صراحه عندى فضول اتعرف عليكى لان شخصيتك غريبه وبوستاتك اغرب ولو حقيقيه مش مجرد كلام يبقى انتى انسانه موجوعه ممكن تتكلمى معايا ايتن :للاسف مش هينفع لانى منفعش لاى حاجه سامر :ليه اليأس ده الحمدلله على كل حالى احنا فى عندنا نعم كتير نحمد ربنا عليها وربنا سبحانه وتعالى خلقنا علشان نشتغل ونعمر الكون مش نقول اننا مننفعش لاى حاجه ايتن :انا بقى واحده مشلوله تقدر تقولى اشتغل ازاى انا حمده ربنا على كل حاجه وعلى كل حال على ان خطيب سابنى لما اتشليت الى كان بيقولى بحبك كل دقيقه وعنده حق هيتجوز واحده مشلوله ازاى ودراستى سيبتها لانى مش عايزه اشوف نظرت شفقه فى عيون حد سامر مصدوم بس كمل كلامه:وايه يعنى مشلوله طلاما فيكى نفس لازم تحاربى وتدرسى اهم حاجه تحققى ذاتك مش تقفلى على نفسك وخطيبك ميستهلش لان واحد زى ده تأمنى على نفسك معاه ازاى احمدى ربنا ان ظهر على حقيقته من الاول ودراستك الى سيبتيها ديه لازم تكمليها لان مش معقول هتكملى حياتك كده بيت اربع حيطان انتى كده بتموتى نفسك على البطئ وبعدين فى عمليات كتير ليه محاولتيش ايتن :خايفه من الفشل خايفه اعمل عمليه والنتيجه تبقى انى هفضل زى مانا وفى الوقت ده مينفعش لان فلوس بابا مراته اخدتها سامر :على الاقل تحاولى انتى مشكلتك الفلوس انا دكتور وتخصص مخ واعصاب يعنى تخصص حالتك ومستعد اعالجك بس اهم حاجه نفسيتك تبقى كويسه واهو لو نجحت فى عمليتك هتعمللى سمعه كويسه والدكتور مننا ايه غير سمعه بس ممكن تصورلى الاشاعات الى عندك علشان يبقى عندى علم بالحاله ايتن :هو انتا بتتكلم بجد يعنى انتا ممكن تعملى العمليه وامشى تانى واكمل حياتى سامر :امال بهزر يعنى خلى املك فى ربنا كبير هسيبك دلوقتى على امل نتكلم تانى وصورلى الاشاعه وهبلغك بنسبة نجاح العمليه ايتن :شكرااا جدااا واكيد هنتكلم تانى سلاام سامر :سلام ايتن فرحانه انها ممكن تمشى تانى وسامر فرحان انه كلم ايتن وانه ممكن يقدر يساعدها ومر الليل على ابطالنا وكل منهم يفكر فى حاله ماذا سيحدث لهم وما يخبئه القدر لهم من هو المجهول الذى يتحدث معه ادهم .. يتبع منتظرة رأيكم وتوقعاتكم في التعليقات ومتنسوش تفاعلكم هو اللي بيشجعني اكمل❤️ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏