الفصل الثالث
*ࢪواية وعشقتك ي جبل الصعيد9-10-11-12🍒⸙•♡»»))*
9و10
الحلقه التاسعة
ليندا بتحاول تتحكم في دموعها وبتبلع ريقها : احم اصل
باسل بغضب شديد قام وقف : اسكتي انتي يا ليندا ايه اللي هتقولي دا يا فيروز
فيروز ببرود : في ايه يا باسل اني غلط في ايه اني بسال هيا مقطوعة ولا ايه ايه الغلط في دا
باسل جز علي اسنانه وراح ماسكها من حجابها وضربها بالقلم : في انك قليلة الادب ومتربتيش عشان تجرحي الناس بشكل دا ولازما تتربي من الاول عشان تعرفي كيف تحترمي الناس
مروان بعصبية : ايه اللي هتعملو دا يا ولد عمي بتضرب خيتي عشان واحدة كيف دي
باسل نظر له نظره كرصاص وساب فيروز واتجاه لمروان : اللي هتقول عليها واحدة كيف دي تبقي مرتي يا مروان ( ثم ضربه عددت ضربات في وجه ) حسك عينك تجيب سيريتها علي لسانك مرة تانيه
مروان ماسك وجه : انت هتضربني يا ولد عمي وهتضرب خيتي هندمك علي اللي سويته دا
سليم بغضب ضرب بقاضبة يده بكل قوه علي السفرة : ايه في ايه ممليش عينكم اني اياك اقتلو بعض قدامي ولا يهمك ماني ماليش لازمة في وسطيكم يا شويه هامج
مروان : يعني مانت شايف اللي حصل يا عمي
سليم : اخرس محدش فيكم يتكلم وانتي يا فيروز حسابك معاي بعدين
فيروز بدموع : اني يا عمي مك ( اسكتها صريخ باسل )
باسل بغضب : اسكتي معايزش اسمع صوتك واصل ولا اشوف خلقتك وغوري علي قوضتك يالا
فيروز : طيب اسمعني يا باسل
باسل باصرار : علي طلاق كلمة منيكي تاني وتكوني طلقة مني
ليندا بدموع بتحاول تهدي باسل : باسل مش كده اهدي
باسل : اسكتي انتي كمان اني عارف دماغ كل واحد في الدار دا ايه وعارف كيف اتعامل معاهم
سليم : يالا يا بتي كملي وكلك
ليندا : ربنا يخليك يا عمي انا كلت انا هطلع قوضتي عن اذنكم
مروان : اني ماشي لان في حاجات مش مظبوطة اكدي ومترضيش حد واصل
سلمي : طيب هتروح فين
مروان : هغور في داهيه اوعي
سلمي بدموع : طيب رايح فين
سليم : خلي يمشي هيجي هيجي هو ليه مكان غير اهني
سلمي ببكاء : طيب اني مالي يعني باسل يتجوز عشان يعمر واني بيتي يتخرب
باسل : بيتك ليه هيتخرب بيتك لو اتخرب مش هيبقي عشان اني اتجوزت يا خيتي بيتك لو اتخرب هيبقي عشان جشع وطمع جوزك بس
سلمي : اني عارفه انه طماع بس هعمل ايه ابو ولادي
(((في غرفة باسل وليندا )))
ليندا بتبكي بحرقة اول مرة تعرف قيمة الاهل وقد ايه هما مهمين وقد ايه عدم وجدهم بيتعاير بيه : ليه كدا يا بابا ليه خلتني يتيمة ام و كمان اب كان نفسي تبقي ليا اب وام كان نفسب متحسسنيش بفراق امي لكن انت سبتني اول ما امي ما ماتت لي تيتا ولا سالت فيا ودلوقتي سبتتي للدنيا ومسالتش فيا برضو منها لله اللي كانت السبب
دخل باسل الغرفة ولاقها بتحاول تمسح دموعها عشان مش تباين ليه : كنت عارف اني هطلع الاقيكي بشكل دا اني اسف اني حطيتك في الموقف دا
ليندا بدموع : انت ايه ذنبك الذنب علي بابا اللي ولا اكنه ليه بنت
باسل باحراج : احم انا عايزه اسالك سؤال بس والله مالوش علاقة باللي حوصل تحت دا انا عايز اعرف كل حاجه عنك انا تقريبا معرفش شي عنك
ليندا بتحاول تهداءه : طبعا دا من حقك انا ماما ماتت وانا عمري 10 سنين تقريبا وبابا كان بيحب واحد قبل ماما بس للاسف اهلها غصبوها تتجوز واحد تاني بس فضطر يتجوز هو كمان ماما وبعد ما ماما ماتت رجع تاني للي كان بيحبها قال ايه مش قادره تكمل مع جوزها اكتر من كدا وهربت مع بابا وسابت جوزها وابنها وبعد كدا عرفت انها اطلقت بعد فضيحة كبيره لاهلها و انا مقدرتش حتي اشوفها قاعدت مع تيتا و اول ما اعرف انها جايه هيا وبابا عند تيتا اقفل علي نفسي الباب ومرضيش افتحلهم لحد دلوقتي معرفش ايه شكلها تصدق بقي وبقي بابا كل ما يحب يشوفني يجيلي عند المدرسة او يكلمني في التليفون بس وبعد ما تيتا ماتت كان عندي23 سنه خلصت تدرستي طبعا وابتديت ادور علي شغل وبعدها جيت علي هنا هيا دي كل حكايتي
{{{باسل سرحان تقريبا مسمعش اكتر كلامها }}}
ليندا باستغراب : مالك يا حبيبي سرحت في ايه
باسل : لا مفيش حاجة المهم مش عايزك تبقي زعلانة
ليندا بابتسامة : طول مانا جنبك عمري ما زعل انت عوض ربنا ليا ربنا يدوم في حياتي يا حياتي
باسل ابتسم : بعشقك ومعرفش دا كيف ولا كنت اعرف كيف العشق دا بس عشقتك
ليندا بحب : اللي كان يشوفك في الاول يقول عمرك ما حبيت ولا تعرف تحب اصلا كنت بقول اللي يكون في عون مراتك عليك بس طلع يا بختها بيك ويا بختي بجد
باسل بهزار : شوفتي خلتيني عشقت يا عيني عليا والله وعشقت يا جبل الصعيد ولا حد سمي عليك
ليندا بهزار : انا محدش يشوفني وميعشقنيش انا العشق كله
باسل بغيره وغضب : بعيدا عن كل اللي قولتي دا بس محدش يقدر يشوفك غيري انتي بتاعتي اني وبس وحسك عينك تقولي الكلام دا تاني محدش يقدر يعشقك واصل غيري اني وبس فهماني ليندا خافت : انا والله بهزار انا عمري ما ادي لحد فرصة اصلا ان حد يحبني غيرك انا عمري ما حبيت ولا عشقت غيرك انت يا باسل ولحد اخر يوم في عمري قلبي مش هينبض ولا هيدق الا ليك انت وبس
باسل : ولا اني عمري كنت اتخيل اني
هحبك بسرعا دي وهحبك الحب دا كله ابدا
(((في غرفة فيروز )))
فيروز عماله تغل في نفسها : اما وريتك يا بنت المقاطيع مبقاش اني بت المغازي
عملالي فيها متربيه هوريكي التربية علي حق
(((في غرفة سليم )))
سليم بتنهيدة : وبعدين يا ام باسم المعركة شكلها هتبداء شكلي غلط لما اقتراحت موضوع الجواز دا
زوجة سليم : انت ملاقش صالح انت عايز تفرح ولدك ويبقي ليك احفاد ودا حقك لكن الغلط من فيروز طلامة مهتقدرش علي ضره ليه هتوافق من الاول
سليم : اني خابر ولاد خوي دول زين ولاد خوي اهم شي عنديهم المال وبس
زوجة سليم : معقول تبيع جوزها عشان المال لا لا يا ابو باسل مش للدرجة دي ولا مال الدنيا يغنيني عن جوزي هيا اكيد وافقت عشان تسعدو وبعد اكدي ممستحملاش الغيره مره
سليم : اسمعي ميني اني خابر هقولك ايه زين
زوجة سليم مطط شفايفها بستغراب : الله اعلم يا حج ربنا يهدي سرهم ويقوي باسل علي اللي جاي
《《《في غرفة ليندا وباسل 》》》
ليندا في حضن باسل وبتلعب باصابعها في شعر صدره : مش هتصالح فيروز يا باسل انت ضربتها جامد اوي
باسل بينفخ : ليه السيرة دي دلوقت لو هيا مكانك مش هتقولي اكدي
ليندا : مين قالك انا متاكدة كانت هتتطلب منك كدا برضو وغير كدا انا عذراها طبعا الله يكون في عونها
باسل بستغراب : انا مستغرابك اوي علي فكره مش عارف دا ايه بظبط الطيبة مش لدرجه دي
ليندا : دي مش طيبة علي قد ما هيا احساس بناس لازم نحس ببعض انا ست زيها وحسة بيها
باسل : طيب قغلي علي الموضوع دا دلوقت عشان متعصبش
ليندا بهزار : طيب نغير الموضوع صحيح المهره ليندا اخبارها ايه وحشتني اوي
باسل : زينة قوي قوي تعرفي اني هحبها قوي المهرة دي
ليندا : ليه يعني
باسل : يعني معرفاش ليه اكيد عشان علي اسمك
ليندا بخبث : امممم مانت كل متحب واحدة تسمي المهرة علي اسمها
باسل باستغراب : اني محصولش ابدا عمري ما سميت مهرة علي اسم حد
ليندا بدلع : يا سلام يا خويا ومال ايه مهجة دي
باسل تنح وتعصب : وانتي مالك انتي ومال مهجة متجبيش اسم مهجة تاني فاهمه ( ثم قام ارتداء ملابسه وخرج )
ليندا بدموع : باسل باسل ( ثم بكت بشده ) يا تري مين مهجة دي وليه مش طايق حد يجيب سيرتها اكيد حبه القديم وال يقولي محبتش غيرك
(((وبعد حوالي 4 ساعات )))
((نزلت ليندا من غرفتها الي حديقة القصر قلقانة علي باسل )
((فضلت رايحة جايه وهيا سقعانة جدا وكانت تقف في الظلام جاء من الخارج باسم )))
باسم : احم ازيك عامله ايه عارفاني
ليندا بحراج : ايوا مش حضرتك باسم اخو باسل صح
باسم ابتسم : ايوا انا ايه اللي مواقفك في الطلمة اكدي لوحدك وكمان الجو سقعة قوي
ليندا بقلق : باسل خرج من بدري اوي ولحد دلوقتي لسه مجاش
باسم : طيب متصلتيش عليه ليه
ليندا : موبيله مقفول
في الاعلي تقف فيروز من الشرفه وبتكلم نفسها : ايه دا هيا واقفة مع باسم في الضلمه ليه اكدي شكلها جتلك يا فيروز علي الجاهز
باسم :طيب ممكن تطلعي قوضتك عشان باسل لو جي لقاكي واقفة اهني هيحصل مابينكم مشكله كبيرة قوي
ليندا : حاضر هطلع عن اذنك
(((في غرفة فيروز مسكت هاتفها واتصلت علي مروان )))
فيروز : الو ايه ياخيي فينك اومال تعالي شوف اللي هيحصل
مروان : ايه اللي هيوحصل
فيروز : العروسه اللي لسه صبحيتها كانت انهاردة واقفه في ضالمه مع ولد عمك باسم
مروان ابتسم : هيا لحقت ها ماشي خلاص سيبي الباقي عليا
في غرفة ليندا دخل باسل بدون كلام جريت عليه ليندا : ايه كل دا موتني من الخوف عليك
باسل : شكرا
ليندا : انت كمان اللي زعلان مفروض انا اللي ازعل لما القيك عملت كدا عشان بسالك علي حاجه لكن انا مش هزعل لان الماضي ميخصنيش انا اللي يهمني دلوقتي بس
باسل بيحاول يهداء مسك ايديها وقاعدها علي السرير : انا اسف عارف اني اتعصبت عليكي بس بجد غصب عني لما تعرفي هتعذوريني بجد بس هيا ولا ماضي ولا حبيبه ولا اي حاجه من اللي في دماغك دي
ليندا : ومال هيا ايه
باسل : هيجي يوم وهحكيلك لوحدي بس بلاش تضغطي علي لما احس اني عايز احكي هحكي
ليندا ابتسمت : وانا في اي وقت بين ايديك وسمعاك ومش عايزاك تزعل مني ماشي
باسل : عمري ما ازعل منك ياعمري انا بعشقك
《《《بعد مرور اسبوع 》》》
ليندا : قوم يالا يا باسل مش قولت هتروح المزرعه انهارده قوم اتاخرت
باسل بنعاس : حاضر قايم اهو
سمعت ليندا صوت رنين هاتفها داله علي وصول رسالة فتحت ليندا الرساله ( ازيك يا روحي اخبارك ايه جوزك عامل ايه معاكي معوضك عني وحشتني ايامي معاكي حبيبك الولهان ) ارتبكت ليندا عند قراءة هذا الرسالة
صحي باسل من نومه : ليندا مالك
يا تري مين اللي بعت الرساله دي
وايه اللي هيحصل... يتبع
الحلقة العاشرة
باسل بنعاس : في ايه مالك
ليندا بتوتر : ها لا مفيش تعبانه شويه
باسل مخصوض ومسك وشها : تعبانه مالك فيكي ايه تعالي اوديكي المستشفي
ليندا مسكت كفة يدو وباستها : متقلقش يا قلبي مفيش حاجه بس في حاجه حصلت كدا ولازم اقولك عليها بس خايفه
باسل : قولي يا قلبي ليه خايفة
ليندا : خايفة تصدق الكلام اللي هتشوفه
باسل : اني مفهمش حاجة قولي قلقتيني
ليندا اديتو هاتفها : اقراءه الرسالة دي جتلي دلوقتي وانا معرفش من مين والله ما اعرف حد انا اول ما وصلت كنت هقولك بس خوفت من رد فعلك بس قولت اين كان رد فعلك هوريهالك عشان معني اني اخبي ابقي انا كدا فعلا
باسل قراءه الرساله الدم غلي في عروقه لكنه نظر الي ليندا وابتسم : كل يوم بتكبري وتزيدي في نظر اكتر انتي الحاجة الوحيده اللي حلوة في حياتي وانا الكلب اللي بعت الرساله دي هتجيبو متقلقيش
(((في غرفة فيروز دخل مروان )))
مروان : اصباح الخير يا خيتي باسل اهني
فيروز لويت شفايفها : اهني منين هو من يوم ما اتجوز عتب قوضتي ولا قربلها حتي المهم عملت ايه
مروان : بعت الرساله بس مردتش وجيت ارن عليها لقيت تليفونها مقفول
ثم سمع صوت باسل قريب من الغرفه وبيتكلم بي اعلي صوته : اني ماشي يا قلبي ولو الرقم ابن الكلب دا بعتلك رسايل تاني قوليلي واتي هتصرف معا واني هعرف مين اللي بعت الرسايل دي
فيروز بتهمس لمروان : يالهوي يا لهوي سامع دي قالتلو يخربيتها ايه البت دي
مروان : البت دي مش سهله بس عادي احنا لسه في اول المعركه المهم معاكي الصور
فيروز : ايوا علي التليفون
مروان : طيب حلو قوي حافظي عليها عشان دا اخر كارت هنلعب بي هنخلي احتياطي
فيروز : اني هخرجلو اكني معرفش شي ( فتحت الباب ووقفت ) ايه مالك يا قلبي صوتك عالي ليه عالصبح
باسل : ايه قلقت نومك ولا ايه
فيروز : لا خالص اني كنت صاحيه مالك بقي
باسل بخبث : لا مفيش رقم باعت رساله لي ليندا فكنت بخبرها اني هعرف مين هو اللي بعتها
فيروز بتبلع ريقها : يعني هيكون مين اكيد حد يعرفها يعني اللي بعتلها رساله هيجيب منين رقمها
ليندا نظرت لها من فوق لتحت ثم وجهة الكلام لي باسل : خلاص يا قلبي روح انت مزرعتك عشان متتاخرش انت مش قولتلي لو قالولي مراتك فيها ايه انا واثق فيكي
باسل : طبعا يا روحي واثق فيكي
فيروز بغيظ دخلت غرفتها
ليندا : ادخل وراءها شوفها من يوم ما اتجوزنا مروحتش عندها
باسل : الايام دي بتاعتك انتي وبس انتي لساكي عروسه في شهر العسل اني مكسوف اني انزل الشغل دلوقت بس عندي شغل مهم جداااا ولازم اني اللي اخلصو
ليندا : ربنا يقويك يارب ياما كان نفسي انزل معاك الشغل وحشني الشغل اوي
باسل بعصبية : تاني الحديت دا ليه بتحبي تعكنني علي ليه
ليندا : والله مقصدي اعكنن عليك انا بفضفض معاك مش اكتر وانت كنت قايلي خلي الموضوع دا بظروفه فانا بفكرك
باسل : اني ماشي انتي عصبتيني وهتزعلي مني قوي لو فضلت شوي
ليندا بتنفخ : اوووف ياربي باسل
(باسل سابها ونزل من غير رد )
((((في الاسفل ))))
يجلس سليم وزوجتة وابنه باسم
باسل : كيفكم كيفك يا باسم محدش شايفك يعني مختفي
باسم : اني زين قوي انت كيفك يا عريس وكيف عروستك ومال هيا فين مختفيه اكدي
باسل بضحك: عروسه بقي وهتدلع واني بصراحه معايزهاش تخرج من القوضه
باسم بهزار : بصراحه هيا قمر وتستاهل انك تخبيها من عيون الناس معرفش لقيتها فين دي معنديكش واحدة لاخيك الغلبان دا مشوفتش في جمالها واصل
باسل الغيرة بتاكل في : ربنا يكرمك بي واحده احسن منيها
باسم : ما اظنش هلاقي احسن من اكدي
هنا باسل مقدرش يتحكم في نفسه : وبعدين معاك يا باسم ايه مصدقت ولا ايه احترم وجودي دي مرتي اللي عمال تتغزل فيها دي
باسم اتوتر : اني مقصودش والله يا خوي اني ههزر متزعلش
نزل مروان علي صوت باسل وباسم وبتريقة : لا اله الا الله فعلا في ست تعمر و ست تتدمر ربنا يكفينا شرهم اللي هيدمرو دول
سليم : وبعدين يالا كل واحد يشوف هيروح فين
باسل شاور لمروان باصابعه : احذر مني يا مروان ومتلعبش معاي بنار لو لعبت بنار انت اول واحد هتتحرق
(((في غرفة ليندا جلسه علي السرير تقراءه في كتاب ثم باب الغرفة يدق )))
ليندا : مين اتفضل
فيروز : دا اني ممكن ادخل
ليندا باستغراب : طبعا البيت بيتك اتفضلي
فيروز بتنهيده : اممم طيب كويس انك خابره ان البيت دا بيتي اني وانتي مجرد معون اهني وبس ومش اكتر من ان باسل جايبك اهني عشان تحبلي و تمشي مترح ماجيتي وتاخدي قرشين وخلاص ليندا بدموع : انتي ايه اللي بتقولي دا اخرجي بره انا غلطانه اني خليتك تتدخلي وعايزه اعرف يعني ايه مجرد معون ها
فيروز : معون يعني مجرد واحده جايه تقضي شي وماشية انتي اهني عشان تحبلي وتجبيلي الواد وبس ميكونش مصدقه ان باسل هيحبك ولا ايه تبقي هبله ومتعرفيش حاجه في الدنيا باسل هيحبني اني وبس داني اللي غصبت عليه يتجوز وهو قالي اني مهتجوزش عليكي واصل ومعايزش عيال كفاية انتي بس اقنعتو عشان عمي عايزلو حفيد
ليندا : عادي ولا يهمني انتي
كدا بتحبي يعني ماشي انا هقنع نفسي انك بتحبي وانا مش هرد عليكي في ولا كلمة من اللي قولتيها لاني محترمة وانا مبحبش الكلام انا بحب الفعل وبس لان الكلام مش بفلوس والدنيا علمتني انها بالافعال وليست الاقوال والعبرة في النهاية وانتي اللي ابتديتي ويالا بره وحسك عينك تعتبي القوضه دي تاني فهمه برررره
(((في المزرعة ))
سيد : باسل بيه وحشتني الف مبروك ربنا يعطيك الذرية الصالحة يارب
باسل طبطب علي كتفه : ربنا يخليك يارجل يا طيب ها الشغل عامل ايه
سيد : كله تمام يا بيه مكنش ناقص غيرك انت وطلتك البهية دي
باسل : ربنا يبارك في عمرك ومال فين عدي
سيد : في مكتبه
باسل : طيب ممكن تبعتهولي
سيد : من عيوني يا بيه ( ذهب سيد ينادي علي عدي )
عدي جي : الباشا بتاعنا نورت الدنيا كلها الف مبروك يا عريس
باسل : الله يبارك فيك يا عدي ها طمني ايه اخبارك الشغل
عدي : كل شي تمام
في غرفة ليندا بتبكي بحرقة : هو فعلا ممكن يكون مش بيحبني لا منا مش هبقي مجرد وسيله لحاجة هو عايزها انا مش لازم احمل
(((وبعد حوالي 4 ساعات ))
جاءه باسل من المزرعة : حبيب قلبي مالك شكلك متغير اكدي ليه بذمتك دا شكل عروسه
ليندا مش بترد : ....
باسل : ليندا انا بتحدتت وياكي علي فكره انتي لسكي زعلانه مني من ساعة الصبح ما انتي اللي بتعكنني علي
ليندا : لا مش زعلانه من حاجه انا تصبح علي خير انا رايحة انام ( ثم اخدت مخدة ونامت علي كنبه موجوده في الغرفة قرب منها باسل بحب )
باسل بحب وبيشيل شعرها من علي وشها : انتي هتنامي هنا ولا ايه في عروسة تنام بعيد عن عرسها ليندا بعصبيه : باسل ابعد عني عايزة انام
باسل بشوق : وانا عايزك ومحتاجلك وعايزك تنامي في حضني قومي يالا بلاش هزار تعالي علي سريرك ( وقرب منها جامد )
ليندا بغضب : اوعي كدا ابعد عني مش عايزه انام ولا في حضنك ولا في زفت هو غصب روح لمراتك التانيه انا مش عايزاك
باسل قام وقف بعصبية وغضب شديد جدا : انتي بتتعصبي عليا انا كدا ( ثم مسكها من وشها بغل ) اني اللي غلطان اني سمحتلك بحاجات مينفعش كنت اسمح بيها واني هروح لمرتي بس مترجعيش تندمي ( ثم خرج من غرفة )
ليندا ببدموع كالشلال : انا ايه اللي عملتو دا بس كل شويه اعمل حاجه واندم يا ربي دلني علي الصح هيروحلها دلوقتي وهبقي انا وحشه
&&&دخل باسل عند فيروز ثم قامت فيروز سعيده جدا بدخول باسل &&&
فيروز بابتسامه : نورت قوضتك من جديد يا قلب قلبي وحشتني
باسل :- اني جاي اهني اريح اعصابي معايزش اي حديت ملوش لازمة
فيروز قربت منه باغراء : ولا هفتح بوقي اللي بكلام الزين وبس
باسل : ايوا عايز كلام زين وبس
فيروز شديت ايدو وقاعدته علي السرير وبتفتح زراير قميصه : اني عايزاك تسيبلي نفسك خالص
(((عند ليندا )))
ليندا :- يا تري ايه اللي بيحصل دلوقتي تلاقي بيحضنها ولا قاعدين بيتكلمو ولا بيبوسها يا لهوي بيبوسها عادي وفيها ايه مهي مراته زيك بظبط ولا نسيتو وهيا الاولي كمان يعني اول حضن وبوسه ايه اللي بقوله دا دماغي ضربت علي الاخر
(((في غرفته سليم )))
زوجتة سليم : ولدك شكله متخانق مع عروسته سابها ودخل عند فيروز
سليم : هو لسه شاف حاجة دا لسه التقيل جاي
زوجتة بتضحك : الله يقوي علي الاتنين
&&&في صباح يوم جديد صحيت ليندا او شبه منامتش اصلا &&&
فضلت تفكر تعمل ايه هبعتلو رساله اقوله اني تعبانه طيب وافرض ان فيروز هيا اللي قراءت الرساله هيبقي ايه منظري دلوقتي صح باسل عامله بباسورد ومحدش يعرفه غيرو
ارسلت الرساله ( حبيبي الحقني بموت من غيرك لو مجتش دلوقتي هنتحر اااه هموت مش قادره حتي انادي علي حد تعالي بسرعه ) وصلت الرساله لباسل وكان يمشط شعره اول ما قراءه الرساله قلق جدا وجري الي غرفة ليندا )
فيروز باستغراب : باسل باسل في ايه
في غرفة ليندا اول ما حسيت بي جريت علي السرير وفضلت تتالم : اااه ااه مش قادرة
باسل بخوف : مالك ايه اللي جرالك مانتي كنتي كويسة امبارح ايه اللي حصلك
ليندا بتصتنع التعب : معرفش ايه اللي حصلي من غير وقلبي عمال يدق يدق حتي اسمع كدا ( ثم مسكت كفة يدو وحطيتها علي قلبها ) سامع بيدق جامد وبيقول عايز حبيبي يا حبيبي
باسل : يعني انتي بتهزري وجيباني علي ملاه وشي كدا تصدقي انا اللي غلطان اني بصدق لعب العيال دا
ليندا لفت ايديها علي رقبته وقربته منها : حبيبي متزعلش بقي انا اسفه عارفه اني كنت رخمه بس غصب عني والله
باسل قرب من شفايفها وباسها : مش عارفه بقيت اضعف قدام عنيكي ليه وبيوحشني كل شبر فيكي لو بصيت لعنيكي توحشني شفايفك ولو بصيت لشفايفك يوحشني عنيكي خبريني ايه اللي بيا
ليندا : اللي بيك عشق يا عشقي
&&&وبعد حوالي شهرين علي جواز باسل وليندا &&&&
سليم : ها يا بتي مفيش جديد ولا ايه عايزين المغازي الصغير بقي
اتوترت ليندا : ها كل شي بامر ربنا ادعلنا يا عمي
سليم : ربنا يكرمكم يا بتي ومال باسل منزلش ليه
ليندا : هطلع اشوفه اتاخر ليه
سليم : طيب يالا بقي بسرعه جوعنا
طلعة ليندا الي غرفتها : ايه يا عمري منزلتش ليه لحد دلوقتي
كان يجلس باسل علي طرف السرير وحاطط راسه بين ايديه ثم رفع يده وفي ايده شي وبغضب كالبركان : ممكن اعرف ايه دا ردي عليا
يا تري ايه اللي حصل وايه اللي حصل... يتبع
تفاعل حلو بقى عشان تشجعونا نكمل نشر الروايات 🌹❤️
11و12
الحلقة الحادي عشر
باسل بغضب :- انطقي ايه دا بتاخدي برشام عشان متحبليش مني ممصدقش حالي اخر شي كنت اتوقعو انه يحصل
ليندا ببكاء : اسمعني طيب ممكن انا والله عملت كدا غصب عني
باسل بعصبيه اكتر : ها زين قوي عملتي اكدي غصب عنيكي كيف متجوزتيني غصب عنيكي صوح
بس اني الغلطان اللي عملت لوحده زيكي قيمة وخليتها تعمل اكدي
ليندا بدموع : انا مش هحسبك علي كلامك دا لان عارفه انك مش وعي للبتقوله بس انا متجوزتكش غصب ابدا انا رضيت اتجوزك وانا كنت بتمني دا من يوم ما شوفتك بس كنت سكته عشان مينفعش
باسل : خلص الكلام اني مش هطلقك دلوقت عشان بس كلام الناس وهتقعدي اهني شهرين كمان وبعد اكدي هطلقك بتلاته
ليندا نزلت تحت قدامه : باسل لا متقسيش عليا والله عملت كدا من حبي فيك عملت كدا لان عرفت انك مش بتحبني انك بس اتجوزتني عشان اجبلك طفل ومجرد ما هخلف هتسبني كنت مفكره اني كدا هفضل معاك وقت اطول مفكرتش ان دا ممكن يحصل اديني فرصه وانا من بكره احمل
باسل باستهزاءه : ليه قريتي الغيب عشان متاكده انك اول ما هتسيبي البرشام دا هتحبلي ها استغفر الله العظيم حتي لو دا حوصل اني خلاص مبقتش عايزك ولا عايز منك اعيال انتي تقعدي اهني زي الجزمه
ليندا : والله فيروز السبب هيا اللي استفزتني وخلتني اخد برشام وانا مش رضيت اقولك حاجه عشان المشاكل
باسل بزعيق : متجبيش سيرة فيروز ليه هيا ضربتك علي ايدك انك تاخدي ولا هددتك بطلي تخلف
ليندا ببكاء اكتر : لا لا بس استفزتني
طلعة فيروز علي صوتهم وكانت تقف وراء الباب تستمع الحديث ثم اتكلمت فجاءة : لا لا اني مهسكتش اكتر من اكدي اني يا بت الناس بتحدتت معاكي عشان اقولك احبلي ولا متحبليش ليه هتتبلي علي حرام عليكي عملتلك ايه عشان تقولي فيروز السبب
باسل : سيبك منيها يا فيروز هيا ملقياش حديت تتحدت فيه فلازم ترمي بلاوتها علي حد
ليندا برجاء : باسل متجيش عليا ارجوك عشان خاطري دي اول غلطة اديني فرصه تاني سامحني واني هجيلك عيال كتير اوي ولو مخلفتش طلقني بس فرصه واحدة
باسل بحزن : تعرفي اني مش زعلان علي الخلفة قد ماني زعلان انك معايزاش ميني عيال ودا شي كسرني تعرفي لو كنتي مطلعتيش بتخلفي كنت هبقي في ضهرك واتمسك بيكي كيف ما عملت مع فيروز لكن انتي تمنعي حالك عشان معايزاش مني عيال اهو دا اللي مسمحش بي واصل
فيروز بخبث : طول عمرك ولد اصول يا ولد عمي ربنا يقويك يالا الحمدلله ان ربنا ظهر الحق
ليندا بعصبيه : اسكتي انتي خالص حق ايه اللي ظهر انتي مجنونة متسمعش ليها يا باسل
باسل : اني مهسمعش لحد غير لحالي بس هيا عنديها حق الحمدلله انك ظهرتي علي حقيقتك
ليندا بدموع جلست علي السرير وحطيت ايديها علي وشها باستسلام : برضو الله يسامحك انا همشي وانت ممكن تطلقني في اي وقت مفيش مشكله
باسل بتريقة : ها وهتروحي فين هترجعي تاني السكن مانتي ملقيش مكان غير دا بس اني مش هخرجك من الاقصر دا وانتي علي ذمتي اطلقك وروحي مترح ماروحي بس اني مينفعش اطلقك الوقت دا واصل فقعدي اهني حاطه جزمه في خشمك وسكته تمام يالا يا فيروز عايز استريح
سليم من الاسفل عمال ينادي : باسسسسل باسل
نزل باسل الي الاسفل : نعم يا بوي خير
سليم : في ايه سامعك عمال تزعق حوصل ايه وعمال انادم عليك وانت مهترودش
باسل بخنقة : مفيش شي يا بوي
سليم : لا في يا ولدي انطق
باسل : هطلق ليندا في اقرب فرصة
سليم بستغراب : ليه يا ولدي ايه اللي حوصل
باسل بعصبيه : ست الهانم بتاخد برشام منع الحبل معايزاش تحبل مني واني كمان معايزهاش ولا عايز حبلها
سليم : عشان اكدي محبلتش لحد دلوقت اديها فرصه تاني يا ولدي واسمع منيها ليه عملت اكدي البت هتحبك اكيد عملت كدا لسبب ومينفعش تعمل اكدي معاها
باسل : لا خلاص معايزهاش ولا عايز اسمعها هيا خولصت علي اكدي اني مسكت نفسي عنيها بلعافية ومرضيتش امد يدي عليها
سليم : وليه يا ولدي تمد يدك اعمل كيف ما بقولك اسمع منيها
باسل : خلاص يا بوي قفل علي الموضوع دا عايز مني حاجه اني طالع ارتاح شوي عند فيروز نزلت لما لقيتك هنادم علي
(((في غرفة ليندا بتبكي )))
مسكت فونها وجابت رقم ابوها واتصلت بيه وهيا بتبكي
ليندا ببكاء : الو ازيك يا بابا
صوت ست : لا يا حبيبتي انا مش بابا انا ماما ميمي
ليندا بغضب : طيب انا عايزه بابا وانتي مش ماما متقوليش ماما تاني لو سمحتي
زوجة والدها : طيب براحة طيب انتي مالك شكلك حزينه او بتعيطي ممكن اعرف ليه
ليندا : يوووووو وبعدين هتديني بابا ولا هو مش عايز يرد عليا ومخلي سيادتك تردي
زوجة والدها : لا يا حبيبتي بابا في الحمام بياخد شاور وانا لما لقيتك انتي اللي بتردي قولت لازم ارد عليكي اطمن
ليندا : كتر خيرك انا هقفل ولما يخلص خلي يكلمني
زوجة والدها : ثواني تقريبا خلص اهو
والدها : بتكلمي مين يا ميمي
زوجتة : دي ليندا يا حبيبي عايزك
والدها : يا اخيرا ازيك يا لي لي
ليندا ببكاء : تعبانة اوي يا بابا محتاجك جدا مش قادرة حاسه اني بموت كل يوم مليون مرة
والدها بخوف : مالك يا حبيبتي فيكي ايه متخانقة مع جوزك ولا ايه فيكي ايه
ليندا بانهيار : بتعاير كل شويه بانك مش ضهري بتعاير بانك مش سندي بتعاير بان محدش جنبي بتعاير اني يتيمة بتعاير ان ابويا شبه ميت وهو حي بتعاير ان محدش بيسال عليا بتعاير اني مليش مكان اروحه لما اكون في موقف زي اللي انا في دلوقتي من الاخر بتعاير ان بيتقال عليك اب
والدها : ليندا حبيبتي اهدي طيب وفهميني انا والله غصب عني
ليندا : كله غصب عنه وانا اللي مينفعش يبقي حاجه غصب عني اقل حاجة بتحاسب عليه ليه ليه انا اللي بتدفع التمن ليه انا اللي لازم علي طول احسب علي المشريب حد يقولي حد يفهمني ليه
ممكن تقولي انت عارف انا متجوزة مين عايشة فين لو مت دلوقتي هتعرف ازاي ان كنت مت ولا لا وانت مش بتتصل بيه حتي لولا انا اللي اتصل متتصلش تقدر تقولي لو مت وجوزي حب يعرفك اني موت هيوصلك ازاي ولا انت هتوصلي ازاي
والدها بتاثير : انا عارف اني ماثر في حقك كتير اوي بس مفكرتش في اي حاجة من دي خالص
ليندا : ولا عمرك هتفكر كفاية عليك ميمي ولا اسمها ايه دي الله يسامحكم ( ثم قفلت في وشه الهاتف وانهارت اكتر من البكاء وحاول والدها يتصل بيها عددت مرات لكنها لا ترد )
((في غرفة باسل وفيروز ))
فيروز تجلس ويحط باسل راسه علي قدامها وهيا تلعب في شعره : هتفضل مبوز اكدي قوم اتحمم عشان تفوق واني هنسيك حتي حالك هرقصلك واعملك كيف ما تحب
باسل بزهق : لا اني هنام زهقان
فيروز : قوم بس والله هفوقك خالص
باسل بزعيق : فيروز قولت سبني ولا اسيبلك القوضه خالص وامشي من القصر نهاءي
فيروز بتلوي شفايفها : لا وعلي ايه خليك كفاية انك معايا بس
&&&تاني يوم &&&
&&&فيروز قامت من علي السرير بتتسحب وخرجت الي غرفة مروان وسلمي &&&
خبطت فيروز فتحت لها سلمي : اصباح الخير يا سلمي مروان لستو نعسان ولا ايه
سلمي : لا هو بيتحمم تعالي ادخلي كنت جيالك اصلا عايزه اتحدتت معاكي
فيروز : خير
سلمي : عايزه اعرف ليه اللي هتعملي دا هتستفادي ايه
فيروز : مفهماش وضحي كلامك وايه اللي هعملو اني
سلمي : حركاتك انتي وخيك مع مرت باسل ليه مش انتي اللي عرضتي عليه يتجوز ليه دلوقت هتعملي اكدي طلامه مش هتستحملي ليه وافقتي من الاول انه يتجوز وتعملي الحركات دي
فيروز : اممم قولتيلي بقي اني هريحك وهقولك بصي يا بت عمي اني فعلا كنت عايزه اجوز باسل عشان عمي واني كمان نفسي ابقي عندي ولد ولسه مستعده اقنعه تاني انه يتجوز بس هو يطلق البت دي منزلليش من زور معرفش ليه ولو هيا اخر ست هتخلف مهخليهاش تخلف من باسل ولا هخليها علي ذمة طولة ولا قصرت هخلي يطلقها ههه وهجوزه تاني شوفتي بقي
سلمي مستغربه : طيب يا بت عمي طلامه هتجوزي تاني وانتي مفرقش معاكي انه هيتجوز متسبيها في حالها البنيه
فيروز بتريقه : انتي هتنسي ولا ايه يا بت عمي بقولك دي بذات لا مش طيقها
سلمي : انتي والله ما عندك دم ولا شوفت واحده كيفك اكدي مش قادره استوعب اللي هسمعو دا شكله كيف ما قال بوي
طلع مروان من الحمام وكان ينشف شعره : اه وقال ايه بقي بوكي
اتوترت سلمي : ها مقالش مقالش
رفعت فيروز احد حاجبيها : مالك اتلجلجتي ليه مانتي كان لسانك طول اكدي
مروان : سيبك منيها ايه كنتي عايزاني في ايه
فيروز : عايزاك طيب يا خوي اني هروح دلوقت عشان باسل هيصحي وبعد اكدي ابقي اكلمك في التليفون عايزاك في موضوع مهم قوي
(((في غرفة ليندا قاعدة علي السرير عنيها وارمه من كتر البكاء مسكت تليفونها ورنيت علي باسل كتير جدا محدش بيرد فجاءة فتح )))
ليندا بفرحه ولهفة : الو حبيبي قلبي هموت من غيرك طيب ادخلي اشوفك وامشي تاني ارجوك
)فجاءة سمعت صوت ست )
فيروز بضحك : ها دا مش هو يا قلبي هو قالي ارد عليكي اقولك انه مطيقش يسمع حسك ولا عايز يشوف خلقتك وبطلي رن لو عنديك دم وكرامة
غمضت ليندا عنيها بوجع وابتلعت ريقها : حاضر المهم انه بخير
قفلت معاها فيروز وابتسمت بخبث : ها باسل يا باسل يا قلبي قوم بقي كل دا نوم يالا هتتاخر علي شغلك قوم
باسل بنعاس : هيا الساعه بقت كام دلوقت
فيروز : الساعه 9 قوم يالا اتحمم عقبال ما اجبلك الفطور
باسل : فين موبيلي
فيروز عامله نفسها بدور عليه : ها معرفاش يا حبيبي مشوفتوش
باسل فضل يدور شمال ويمين : اه صوح كنت حطه تحت المخده
فيروز ابتسمت : طيب يا حبيبي ممكن تفتحلي الرقم السري بتاعه ارن علي موبيلي مش لاقيه من الصبح
فتح باسل الباسورد الخاص بي هاتفه واعطاء اليها مسكت منه الهاتف ومسحت سجل المكالمه بتاعت ليندا عشان باسل ميعرفش انها رديت عليها : اها خلاص يا روحي افتكرت هو فين تسلملي
(((ارتداءباسل ملابسه وهو نازل قبلته ليندا وحولت الكلام معه لكنه امتنع وتركها )))
(((وبعد حوالي اسبوعين والحال علي ما هو عليه باسل يمتنع عن ليندا وليندا عايشه في عذاب وفيروز و مروان يبحثون عن الشر )))
كان باسل يجلس مع فيروز في الغرفه صرخت مره واحدة فيروز : اااه بطني تعبانه قوي دايخة مقدراش
باسل مخضوض : مالك فيكي ايه اجبلك دكتور
فيروز : لا لا نادم علي مروان يجبلي دكتورة ويجي وانت خليك جنبي
باسل : هنزل اني واجي بسرعه
فيروز بتعب : اها مقدراش لا نادم علي مروان هموت من التعب
قام يجري باسل الي غرفة مروان : مروان الحق خيتك تعبانه قوي معلش انزل هات دكتورة بسرعة
مروان : ها حاضر هنزل بسرعة
خرج باسل من غرفة مروان الي غرفة فيروز ثم قابل في وجه ليندا : باسل في حاجة
باسل بغضب : ملكيش صالح ادخلي قوضتك
ليندا :طيب انت كويس
باسل بعصبية : قولت ملكيش صالح غوري مفضيش ليكي اني
(((نزل مروان الي الدكتورة جابها وجي )))
فيروز : تعبانه قوي يا دكتورة
الدكتورة : باذن الله خير متقلقيش ( بتداءت الدكتورة في الكشف )
باسل : خير يا دكتورة مالها
الدكتورة : مبروك المدام حبلة
باسل مصدوم : هتقولي ايه يا دكتورة
يا تري ايه اللي هيحصل وايه مصير ليندا بعد الخبر دا... يتبع
تفاعل حلو بقى عشان تشجعونا نكمل نشر الروايات 🌹❤️ لايك و10 تعليقات عشان باقي الفصول توصلكم 💯
التاني عشر
باسل مصدوم : كيف حبلة ممكن تعيدي اللي قولتيي يا دكتورة هو اني سمعت صوح ولا بخترف ولا ايه الحكايه
الدكتورة : هقولك المدام حبلة ربنا يكملها علي خير
فيروز ببكاء : ايه مسمعش اللي قالتو يعني مستغراب ليه بس صوح من حقك تستغراب مهي غريبة
مروان : ليه يا خيتي ولا غريبه ولا شي هو بس فرحان ومعرفش يعبر
سلمي بسرحان : ربنا يكملك علي خير
مروان : زغرطي يا بت عايز الزغاريط تملي القصر دا حفيد سليم المغازي
تعالت الزغاريط في القصر وكانت في غرفتها ليندا تستمع لتلك الزغاريط وباستغراب بتتحدث مع نفسها : هو في ايه مين يا تري هيتجوز ممكن باسل اما اقوم اشوف في ايه
قامت ليندا لتعرف ما حدث فضلت دور حواليها عشان تساءل حد لكنه الجميع في غرفة فيروز اقتربت قليلا من الغرفة لتسمع اي شي يدلها سمعت باسل يتكلم مع الجميع
باسل بسعادة : اني بجد ممصدقش اني هبقي اب كيف يارب الحمدلله تقطع من اهني وتوصل من اهني
فيروز : اني فرحانة قوي ان ربنا عطاءنا وفرحتك قوي اكدي
ليندا غمضت نص عينها باستغراب :- حامل مين اللي حامل فيروز حامل ( وابتدات تاخد نفاسها بصعوبه لانه بتكتم بكاءها ) يعني خلاص حياتي انتهت مع باسل لحد كدا لا مش معقول دي النهاية اكيد في حاجة غلط بس مهما كان ايه اللي حصل انا لازم امشي من هنا خلاص مبقاش ليه مكان هنا لازم اطلب الطلاق قبل ما هو اللي يطلقني كفاية زل كفاية
(((في الاسفل عند سليم )))
سليم : خد ياواد يا يوسف امك فين
يوسف : امي فوق عند مرت خالي باسل عشان حبله وتجبلنا نونا
سليم بيكلم نفسه بابتسامة : ليندا حبله
يوسف : لا يا جدو مرت خالي فيروز
سليم باستغراب : امشي يا ولا اندهلي امك قولها كلمي جدي
يوسف : لا اني هروح العب
سليم بعصبيه : قولت روح اندها لامك بدل ما احبسك ومش هخليك تلعب واصل
خرجت زوجة سليم علي صوته : في ايه يا حج حسك عالي ليه اكدي
سليم :- هيقولو مرت باسل حبله
زوجة بفرحة : الف بركة الحمدلله دا يعيني كان هيطلقها بس كيف حبله وهو بقاله فتره مهيروحش عنديها وقبل ما سيبها كانت بتاخد البرشام
سليم : مهي المفجاءة انه الواد يوسف ولد مروان هيقول اللي حبله فيروز وهيا فعلا كانه هيقوله تعبانة وجبولها الدكتورة
زوجة : اهي الدكتورة نازله مع مروان هنعرف
مروان : اتفضلي يا دكتورة الف شكر ليكي
سليم : خير يا مروان مالها فيروز
مروان بتكبر :- فيروز حبلة حبلة يا عمي
سليم : حبلة ودا كيف دا احنا فضلنا 7 سنين هنلف عالدكاترة في مصر وبره مصر وعمليات وحقن وكل شي والكل هيقول ملهاش حبل كيف كدا مره واحدة حبله
مروان ببرود : امر الله يا عمي هنعترض علي امره
سليم :- استغفر الله العظيم لا منقدرش نعترض طبعا الحمدلله علي كل شي وهو القادر علي كل شي
زوجة : صوخ يا حج ربنا قادر علي كل شي
&&&في غرفة باسل وفيروز &&&
سلمي : اني نازلة تحت يا خوي عايز حاجة ابعتهالك
باسل :- عايزة حاجة يا فيروز طبعا لازم تاكلي وتتقوي اكدي اني عايز ولد جبل كيف ابوي اكدي مش ولد املخلع اكدي كيف عيال الايام دي
فيروز : هيطلع املخلع لمين ابوه كيف ما قولت جبل واسد وخاله ميتخيرش عن بوه وجدو هو اللي جاب الاسد يبقي هو ولد اسود صوح
باسل :- صوح طبعا
(((في غرفة ليندا )))
ليندا ببكاءه : انا اللي عملت كل دا في نفسي انا اللي وفقت بي وضع زي دا ازاي اوفق علي واحد متجوز عشان يخلف لا بس انتي متجوزتهوش عشان يخلف ولا كان عمرك هترضي بوضع زي دا لولا الفضيحة اللي عملهالك مكنتيش اتجوزتي انتي بتضحكي علي نفسك كان ممكن ميهمكيش حد وانتي من امتي كان بيهمك حد بس انتي اخدي موضوع الفضيحة دا سكة عشان تريحي ضميرك اااااااه يا ربي انا تعبانة اووووي يارب مفيش غير حاسس بيه فخفف عني العذاب اللي انا في طول عمري يارب انا مش معترضة علي اي حاجة منك ولا انا زعلانه انك اكرمتها انا فرحانة ليها جدا ولي باسل بس مكنتش اتمني انه يجي في الوقت دا لانه اعلن النهاية
ثم خبط الباب مسحت سريعا ليندا دموعها : اتفضل
باسم : انا اسف طبعا اني بخبط عليكي اكدي بس بقالي كتير مشوفتكيش
ليندا : انا بخير الحمدلله وانت اخبارك ايه
باسم :- انا تمام قوي سمعت زغاريط بسال الولاد ولد مروان في ايه قالولي مرت خالي باسل حبلة قولت اكدي بلمره اباركلك الف مبروك ومال باسل فين سايبك
ليندا ببكاء : الله يبارك فيك بس مش اني اللي حبلة دي فيروز
باسم باستغراب : فيروز كيف يعني هتهزري صوح
كان يعدي من امام الغرفة مروان وشاهد باسم يقف علي باب غرفة ليندا ضحك بسخرية : حلو قوي اللي هيوحصل دا ( ثم ذهب الي غرفة فيروز ليقول لباسل )
مروان بخبث : ايه معلش انت اهني فكرتك في غرفتك التانيه يا باسل معلش اني دخلت فجاءة اكدي
باسل : مانت خابر مش بدخل الغرفة التانية
مروان : اه خابر بس لما سمعت حس خيك باسم في الغرفة التانيه فكرتك اهناك
باسل بغضب : باسم في الغرفة التانيه كيف يعني
مروان : ها مخبرش اني كنت معدي وسمعت بيتحدتت مع مرتك
قام باسل سريعا وهو في قمة غضبة وعندما اقترب
الي غرفة ليندا وقف بجوار الحيطة ليستمع الحديث
باسم : ليه البكاء دا محدش هيستاهل اي حاجة منك اني جمبك متقلقيش
ليندا : ربنا يخليك يارب عارفة طبعا بس اللي انا في وضع صعب
باسم : عارف بس ان شاء الله هنحله في اقرب وقت وكل شي هيبقي سهل
دخل باسل فجاءة :- وضع ايه اللي بقي صعب يا بت الناس ها وانت يا خوي ممصدقش ايه اللي هتسهلو
باسم بتوتر : خوي في ايه انت فهمت ايه
باسل : خوي في قوضتي ومع اللي مفروض انها مرتي عايزني افهم ايه
ليندا ببكاء اكتر : باسل اهدا والله باسم اخ مش اكتر متخليش غضبك يخليك تعمل حاجة تندم عليها باسل بغضب :- اسكتي عشان مخلصش عليكي دلوقت ايه ملكتيش حيلة معايا قولتي تلفي علي خوي اهو اي حاجة اطلع بيها من العيلة دي وخلاص صوح
باسم : اي اللي هتقوله دا مرتك معتبراني خيها وبس واني اللي جيت عشان اطمن عليها هيا ملهاش ذنب
ليندا : والله عمري ما بصيت لباسم غير انه اخو جوزي يعني اخويا
باسل مسكها من حجابها بغضب : تعرفي اكتر حاجة ندمان عليها ايه اني اتجوزت واحده كيفك ندم عمري والحمدلله ربنا كشفك علي حقيقتك في اسرع وقت وكرم مرتي اللي طول عمرها صاينة شرفي وعرضي كرمها بلخلفة عشان واحده كيفك متبقاش علي ذمتي ( وبداءه يضرب فيها بكل غباءه )
باسم بعصبيه : اوعي يدك عنيها اكدي انت مختل عقليا مفكر كل الناس خاينة انت مريض
باسل راح ضربه في وشة بقاضبة يده : اني مختل عقليا مش هتقعد في القصر دا طول ماني عايش وانتي طااااالق يا ليندا
باسم :- اولا هيا ربنا هيحبها انها اطلقت من واحد كيفك واني مش هحسبك علي البونيه اللي اتدهالي دي وهمشي من القصر مش عشان انت قولت لا اني ليا في القصر دا كيف مانت ليك لكن اني همشي عشان مقدرش اقعد في مكان في ظلم
ليندا بصدمه وشكل متبهدل وتعب شديد راحت ناحية الدولاب لتخرج ملابسها وترحل جري عليها باسل واخد من ايديها الملابس : انتي رايحة فين هاتي الهدوم دي انتي تمشي كيف ماجيتي بلهدوم اللي عليكي وبس
ليندا نظرت له بعيون مدمعه ومش متخيله : دا حبيبي دا اللي عشقته دا اللي كان بيقولي انتي عشقي ازاي كل دا كان عبارة عن تمثيل ( وابتديت تتذكر كل حاجة كان بيقولهالها )
سليم : في ايه كل شوية زعيق وخناق وقرف وانتو عارفين اني مبقدرش اطلع في ايه وايه اللي مبهدلك اكدي يا بتي وانت ايه اللي في وشك دا يا باسم
باسم : اسال ولدك المختل
سليم بنرفزة : في ايه باسل انطق
باسل : في ان معايزش اشوف خلقت الكلبين دول اهني في القصر نهاءي لما وقسما بالله هقتلهم
سليم : تقتل مرتك وخيك ليه حصل ايه
باسم : في ان اللي حصل زمان خلي ولدك بيتهيقلو حاجات مش صوح وبقي بيشك حتي في نفسه باسل بحذرك : تنطق كلمة تاني هقتلك ( ثم ضربه قاضبة تانيه )
سليم بعصبيه : انت بتضرب خيك قدامي
باسل بخنقة : شوف قال ايه قدامك وانت سكت ( ثم تركاهم وذهب ثم وقف ) يالا غوري 10 دقايق لو لقيتك اهني تبقي انتي اللي جانيتي علي حالك فهماني
(((ليندا عدلت ملابسها ولفت حجابها وذهبت وهيا تبكي )))
باسم جري وراءها : خيتي خيتي استني
ليندا بدموع : نعم يا باسم سبني كفاية اللي حصل متثبتش علينا الكلام
باسم باسف : اني فعلا اسف وندمان اني جيت اطمن عليكي في القوضة بس اني فعلا بعتبرك كيف خيتي سلمي
ليندا : اني عارفة الذنب مش ذنبك انت الذنب ذنبي انا من الاول انا لازم امشي. الرواية لقناة عشاق الروايات2ميرا
باسم : طيب هتروحي فين ممكن اعرف هتقعدي في السكان
ليندا : لا طبعا انا نازله القاهرة هروح عند بابا خلاص مبقاش ليه مكان اهني في البلد
باسم : طيب ممكن اوصلك ودا اخر طلب عشان خاطري اثبتيلي انك معتبراني اخ
ليندا اتنهدت : ماشي
(((باسل يقف عند الخيل بسرحان وينظر الي الفرسه ليندا ))))
باسل بيكلم نفسه : ليه كدا يا ليندا ليه انا عشقتك ليه صدمتيني فيكي كل الصدمات دي ليه صدمتين وراء بعض كان نفسي اقتلك اموتك بس مقدرتش الغيره بتقتل فيا بس لو قتلتك هموت وراءكي مبقتش اقدر اعيش من غيرك بس انتي جيتي عليا وعلي شرفي وكرامتي اني كمان هدوس علي قلبي وقلبك بلمركوب ليه تعملي في قلب حبك اكدي ليه ( وبداءه يضرب في الفرسه بكل غيظ وغل جري عليه عدي )
عدي بيحاول يمنع باسل من الضرب في الفرسة المسكينه : ايه اللي هتعملو دا يا باسل بيه حرام اكدي
باسل بيحاول يهداءه قعد علي جنب : اني تعبان قوي يا عدي تعبان قوي
عدي :صلي عالنبي يا باسل بيه والف سلامه عليك تحب اجبلك دكتورة
باسل : لا اني مروح
&&&في القصر في غرفة فيروز &&&
فيروز متغاظة : بقي يسبني وينزل عشان خاطرها الحمدلله اهي غارت في داهيه
(((الباب خبط جريت فيروز علي السرير لتصتنع التعب )))
فيروز : اااه ياني يا مه مقدراش اه يا بوي ادخل ياللي هتخبط
سلمي : اني اللي هخبط يا بت عمي
فيروز : تعالي يا سلمي تعبانه قوي
سلمي : تعبانة من ايه يا بت عمي من الحبل الكاذب ولا من تانيب الضمير ولا من ايه ولا ايه ولا ايه
فيروز : حبل كاذب ايه يا مخلوله انتي الغيرة توغري هتبان يا ساتر يارب
سلمي : بلاش تمثيل بقي كفاياكي تمثيل
فيروز : لا انتي اتجنيتي علي الاخر اني هتصل بخيي يجي يعقلك
سلمي : مانتي وخيك كذابين انتو التنين نسخه واحدة ذنبها ايه اللي طلعتوها خاينه ذنبو ايه خواتي يكرهه بعض ها بس اني مهسكتش اكتر من اكدي اني هتتحدت مع خوي هقول كل حاجة سمعتها لازم اقول مهسكتش
فيروز ابتدا القلق يدخل قلبها : طيب ممكن تهدي وخلينا نتفاهم متخربيش علي وعلي نفسكظ
سلمي : اني مبقتش فارقة معايا بيتي يتخرب ميتخربش مبقتش فارقة
فيروز : طيب انتي ايه اللي مخليكي متوكدا اكدي عندك اثبتات ايه ان شاء الله علي كلامك ايه دكتورة نسا انتي عشان تعرفي حبله ولا مش حبله
سلمي : هقولك اني بس اصبري
(((فلاش باك )))
(((سلمي كانت نايمه قام مروان يتسحب من جنبها الي البلكونة وكان يتحدث في الهاتف بصوت منخفض جداااا )))
مروان بهمس : بس ازاي هنخلي الدكتوره تقول انك حبله
فيروز : ولا حاجة كله بلفلوس يمشي انت تروح تتكلم مع دكتورة وتتديها فلوس واول ما اعمل نفسي تعبانه هبعتلك تجيب انت الدكتورة دي
مروان : وافرض بقي حب يتؤكد واخدك عند دكتور تاني
فيروز : هقوله مقدراش وان صمم هخليك تتفق مع دكتورة تاني وتكون معروفة وتجبها البيت وتؤكدله
مروان : الله حلو دماغك بس مفكرتيش بعد اكدي مفيش بطن هتكبر
فيروز : هو بس شهر شهرين اغور اللي اسمها ليندا وبعدين هعمل نفسي تعبانه وهنجيب نفس الدكتورة تقول اني سقط وبعد اكدي عايز يتجوز تاني يتجوز
$$$$$بااااااك $$$$$$$
سلمي : ايه رايك في اللي سمعتي دا يا مرت خوي يالا حل اللي هببتي دا وصلحي وليندا ترجع دارها لما اني اللي هقول لخوي كل حاجه زي ما قولتلك دلوقت
فيروز : بس انتي طلامة سمعتي كل الحديت دا ليه مقولتيش لخييك اول ما سمعتي لي سكتي لحد دلوقت
سلمي : تقدري تقولي غباءه مني معرفش بس كنت خايفه علي بيتي بس لما خيك يخوني يبقي علي وعلي اعداءي
فيروز بضحكة مستفزة : يعني الغيرة هيا اللي كلتك وخليتك تنطقي عشان بس عرفتي انه هيتجوز عليكي صوح هههههه
سلمي : هو انتي كنتي خابرة
فيروز : طبعا دا خيي مهيخبيش علي حاجة
سلمي : قدامك لبكرة تكوني عملتي اللي قولتلك عليه وعقلتي خيك لما كل حاجه هقولها لخوي وبوي وهتمشو من القصر زي الشحاتين
فيروز بسرحان : حاضر يا بت عمي
خرجت سلمي من الغرفة ثم مسكت فيروز هاتفها واتصلت علي مروان وحكيت له ما قالته له سلمي
مروان بيكتم غيظه : طيب تمام بكره كل حاجه هتتحل متقلقيش انتي بس
فيروز : هتعمل ايه
مروان : ملقيش صالح انتي
(((تاني يوم الكل متجمع في الاسفل ))))
سلمي : انا هطلع انام بقي الوقت اتاخر قوي يالا يا مروان مش هتنام
مروان : ها اه طبعا هنام اطلعي انتي سبقيني واني طالع وراءكي هيا العيال نامت
سلمي : من بدري
باسل : متقعدي معانا شوي يا خيتي
سلمي : تعبانه قوي عايزة انام وكمان كنت عايزة مروان في حديت ( ثم نظرت لفيروز)
مروان : طالع وراءكي علي طول اهو
(((طلعة سلمي الي غرفتها فتحت باب غرفتها واشعلت نور الغرفة ثم تفاجاة باحد يرميها علي السرير بقوة وكان شخص متلاتم )))
سلمي بخوف : انت مين وعايز مني ايه
يا تري ايه اللي هيحصل لي سلمي... يتبع