الفصل الرابع
استيقظت من نومها لم تجد هاتفها خرجت من الغرفه و هي غاضبه فوجدته يقف أمامها
جاسر : بتدوري على ده . و اراها الهاتف
هيام : انت ايه اللي خلاك تاخد تليفوني . و ذهبت نحوه لتأخذ هاتفها و كادت أن تقع و لكن امسكها من خصرها كي لا تقع و تلاقت الأعين و ظلو يتأملون بعض حتى سمعو الخادمه و هي تقول : الفطار جاهز يا بيه .
جاسر : تب انزلي انت دلوقتي و احنا جايين و راكي .
الخادمه : حاضر يا بيه .
هيام هات التليفون بقه .
جاسر : لا هديهولك بس بشرط .
هيام : شرط ايه ؟
جاسر : تخلصي طبئك كله .
هيام : حاضر .
ونزلت من علي السلم جري .
و جلست علي الطاوله و بدأت في الاكل .
كان ينظر إليها بسعاده وهي تأكل
عندما انتهت من طعامها قالت : انا خلصت ، هات التليفون بقه.
جاسر : اتفضلي .
هيام : هييييه . و طلعتله لسانها و طلعت تجري علي أوضتها.
ضحك جاسر علي طفوليتها و برائتها.
( في غرفه هيام ) كانت هيام تجلس في الشرفه
وتقول في سرها : انا لازم اهرب من هنا . ثم ظلت تراقب المكان حتي عرفت موعد انتهاء دوام العمل للحراس و خططت للهرب .
في اليوم التالي ذهب جاسر إلى غرفه هيام و
ايقظها من نومها
جاسر : هيام اصحي .
هيام كمان شويه يا داده.
جاسر : انا جاسر يا هيام اصحي .
هيام: عايز ايه .
جاسر : انا رايح الشركه في حبه شغل هخلصهم و آجي .
هيام : ماشي .
ذهب جاسر إلى العمل ، ثم ذهبت هيام الى الاسفل
وبعد وقت ليس بقليل حان وقت تنفيذ خطة هيام
تنكرت هيام كحارس و خرجت و ظلت ترقض و ترقض.
في مكتب جاسر وصله خبر هروب هيام .
بااك.