آلفـಿـصـಿـل آلسـಿـآدسـಿـ
{رؤُآيـ༈ۖ҉ـهـ༈ۖ҉ـ} هّلَ لَيـًٌٍّ̨̥̬̩ـ بـًٌٍّ̨̥̬̩ـتـًٌٍّ̨̥̬̩ـوٌبـًٌٍّ̨̥̬̩ـهّ 🥺❤️🩹
*❴🔢❵☟الـــبـــــــــــ❴6️⃣❵ــــــــــــارت☟*
➖➖➖➖➖➖➖➖➖*`
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
> *السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد أما بعد،*
___________________
*كريم : بابا بابا*
*ابوه : اي ي كيمو يا حبيبي عاوز اي*
*كريم : هو مش انت قلتلي ان اي حد بيتوب لربنا قبل ما يموت ربنا بيقبلها و بيدخله الجنة امال ليه لما فرعون تاب قبل ما مات ربنا مقبلهاش وقال هيدخله النار و مش هيطلع منها ابدا ؟ مش ربنا دا رحيم و بيغفرلنا كلنا .*
*ابوه : بص يا حبيبي ربنا سبحانه وتعالى غفار و رحيم اوي بينا و بيقبل التوبة مننا كلنا بس عشان يقبلها لازم تكون في شروط للتائب و اولها هي انه يبقى ناوي التوبة بقلبه يعني يبقى نفسه يرجع لربنا بجد و حاسس بالندم ع اللي فات و مقرر انه يصلح علاقته مع ربنا و عاهد ع نفسه ميعصيش ربنا تاني ...لكن اللي بيتوب عشان هيموت و خايف من الموت مش من ربنا ف دا ربنا مبيقبلش توبته عارف ليه !؟*
*كريم : ليه يا ابي*
*بابا : عشان يحبيبي دا مبيبقاش عايز يتوب اصلا دا بس لقى نفسه هيموت قال اما الحق نفسي ع السريع وخلاص و لو الموت اتقدم يوم واحد بس هتلاقي اليوم دا بردو بيعصي فيه ربنا ف دا كدا مش صادق ف توبته ...عشان كدا فرعون اول ما لقى نفسه عاجز و مش قادر يلحق سيدنا موسى و هيغرق ومحدش هينقذه قال اما اتوب بقا و آمن بربنا اللي موسى بيقول عليه دا يمكن يكون عنده حق و في الحقيقة لو كان لي فرصة يلحق سيدنا موسى كان هيفضل يكفر بالله و يقتل المؤمنين بردو ...عارف ربنا قال التوبة لمين*
*كريم : لمين ي ابي*
*..قال `(( إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا))` ..طب عارف مين اللي ملهومش توبة ؟*
*كريم : مين يا ابي*
*بابا : قال `(( وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ ۚ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ))` .. لان ربنا زي ما هو غفور و رحيم فهو عادل و حكيم بردو ..فهمت بقا ي عم كيمو*
*كريم : ايوة ي ابي جزاك الله خيرا*
*بابا : و إياك أضعافه يا حبيبي .*
______________
`العبرة : التوبة ليها شروط :`
*1-نية القلب الصادقة*
*2- ترك الذنب تماما و الندم عليه*
*3- معاهدة الله ع عدم الرجوع الذنب*
*....مفيش حاجة اسمها اقول تبت الي الله قبل ما اموت و يبقا كدا خلاص ..احنا مبنضحكش ع ربنا ..التوبة لازم تبقى صادقة ف القلب قبل اللسان 🌠 الله يتوب علينا جميعا يارب💌*
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
يـــــــــ͢ـོ͓ـــتبــــــــــــــོـ͓ــع