الزمن وما ياتي به - الفصل 2 - بقلم غير معروف - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: الزمن وما ياتي به
المؤلف / الكاتب: غير معروف
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 2

الفصل 2

> *_روايـــــــة: الـزمـن•ومـا•يـاتي•بـه•⃠⁽❤️‍🔥⸙♡»))_* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ⤹. | _~*بواسطــٍۛ❀ـٍۛـة- `𓄀‌‌𝐌𓏤 𐇻`*~_ | ˚˖☆˚. > *_𝑼𝑹 : 🏴‍☠️𝖒𝖆𝖒𝖔𝖔𝖓🏴‍☠️𓆩٣³𓆪 ♪_* *_{🖋️}☜تنسيق : ۿيبــٖهٰ̐ہ.بروفيسور𓆩٣³𓆪_* *_تـابـ؏ اتـشـنـل ||☜عالمنـــــ͜͡ـــا•روايـات•واجـمل•آلـحڪــــ͜͡ــــآيات ֶָ،،𖢐📓🌸᪥𖠣⸰.☽⇦|| فۍ واتسـاب_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *https://whatsapp.com/channel/0029VaM8CnBJ93wMgXUgXd2o* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل قنـاة للقرآن الڪريمꪶ💚🍃•_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *_https://whatsapp.com/channel/0029VaihPFf2ER6YjKLyjl2y_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_||☜⤸اتـشـنـل ڪـروب الرعـب𓆘•_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *_https://chat.whatsapp.com/Bm4xrtQ5PG0BkNq92BLjQX_* *_𓄀‌‌𓏤𝖍𝖔𝖚𝖘𝖊 𝖔𝖋 𝖍𝖔𝖗𝖗𝖔𝖗ꪶ🕸️💀•_* *_ثريدات وقصص و احــحداث منوعۿ_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ •• *ج ⑴__⑶* •• *_- ﻣﺻــِـِـِۧـِـرية_* *_- قــرآةه•ممتعــــ❃‌ٖٖٖٜ፝ــٖــةهٰ̐ہ._* •• _┄ׅ━ׄ┄ׅ -ּ ֗ʚ🎀ɞ┄ׅ━ׄ┄ׅ -ּ_. •• . ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏_ دا معاه بنت وعايزة تتجوزيه؟ إتنهدت وبصيت ناحية البلكونة وقولت بلا مبالاة: = مش مهم بالنسبالي، المهم إن أنا بحبهُ وهو شخص كويس وبيحبني. إتكلمت ماما بزعيق وقالت: _ ومين اللي قالك بقى إنهُ شخص كويس، ما أكيد اللي قبلك إتطلقت بسبب ويمكن ميتعاشرش! بصيتلها بجنب عيني ورجعت نظري تاني للبلكونة بعدم رضا عن اللي سمعتهُ وقولت بنفس الهدوء: = وليه متقوليش إن المشكلة فيها هي أو يمكن مرتاحوش مع بعض لإنهم مش شبه بعض وخلاص! قعدت ماما جنبي بعد ما كانت واقفة قدامي ومتعصبة وقالت بهدوء وهي بتحاول تقنعني: _ أنا جبت أخري منك، إنتِ يابنتي مش فاهمة اللي إنتِ عايزة توافقي عليه دا إي بالظبط، حرام عليكِ نفسك وشبابك. إتعدلت وبصيت ناحيتها وقولت بهدوء مصاحب للحدة في الكلام: = ياماما يا حبيبتي ليه محسساني إني هروح أرمي نفسي على طريق سريع، يا حبيبتي ياسين شخص كويس جدًا وأنا عارفاه كويس لولا كدا مكنتش هقولك عليه حتى. إتكلمت ماما من تاني بمحاولة لإقناعي: _ يابنتي إنتِ لسة صغيرة، ليه تاخدي واحد معاه بنت وتشيلي شيلة مش شيلتك؟ إبتسمت بسخرية وقولت: = يا سلام! دلوقتي بقيت لسة صغيرة ولما رفضت العريس اللي فات قولتيلي إنتِ كبرتي ومش كل شوية ترفضي عريس، طيب ما أنا وافقت أهو! إتكلمت ماما وقالت: _ لأ تفرق يا إنچي، تفرق كبيرة أو صغيرة من ناحية الشخص اللي متقدم، تفرق لما تشيلي مسئولية مش بتاعتك وإنتِ متعرفيش حاجة عن الموضوع دا حتى! إبتسمت وقولت بهدوء: = هو هيعرفني يا ماما وبعدين البنوتة لسة صغيرة جدًا وهتتربى على إيدي. لطمت على رجليها وقالت بضيق: _ ما هي المشكلة إن هي صغيرة يعني هتحتاج رعاية أكبر منك بكتير، لو كانت كبيرة كانت على الأقل شالت عبئ كبير من عليكِ. إتكلمت بنفاذ صبر وملل وقولت: = يا ماما بس بقى بجد أنا تعبت والله، أنا بقولك عارفاه وشخص كويس ومحترم وبيحبني وبحبهُ. إتكلمت ماما بغضب وهي قايمة وقالت: _ خليكِ إنتِ حرة بس قابلي بقى أبوكِ ونشوف لو هيوافق. إبتسمت بسخرية وعدم إكتراث وقولت بصوت هادي: = هيوافق. بصتلي وهي ماشية يعد ما وقفت وقالت بتساؤل: _ بتبرطمي تقولي إي؟ حطيت راسي بين دراعاتي وأنا قاعدة على الكنبة وقولت: = ولا حاجة. مشيت وهي بتتكلم وبتزعق مع نفسها بعدم رضا ورفض كعادة كل الأمهات. مهتمتش وفضلت في نفس الحالة بتاعتي لحد ما بابا جه من برا، قومت وقفت وقولت بجفاء: _ عايزاك في موضوع. بصلي بجنب عينيه وقال بلا مبالاة: = مش دلوقتي. إتكلمت بنبرة حادة وقولت بملامح شبه تهديد: _ بقولك يا بابا عايزاك في موضوع دلوقتي بعد إذنك. بصيلي وقال بزفير: = عايزة إي؟ حمحمت وقولت بهدوء: _ جايلي عريس وعايزاك توافق عليه. قعد وقال وهو بيتنهد: = دا يوم الهنا إي اللي هيخليني أرفضهُ؟ إتنهدت وقعدت جنبهُ وقولت: _ كان متجوز قبل كدا ومعاه بنت صغيرة. إتكلم بحدة طفيفة وقال: = وإي اللي يجبرك تاخدي واحد معاه بنت وكان متجوز قبل كدا! إبتسمت بسخرية وقولت بنبرة مُكر: _ والله! طيب خلي حد غيرك يا والدي اللي يقول الكلمتين دول. بص حواليه بتوتر وبعدين بصلي وقال بصوت واطي ولكن مليان حِدة: = وطي صوتك إنتِ عايزة أمك تسمع ولا إي؟ إتكلمت بنبرة صوت أوطى ولكن قولت بنفس السخرية والمُكر: _ طيب يبقى فيه إي العريس دا، وهو كويس جدًا ومحترم وإبن ناس، وبعدين يا بابا ما إنت عملتها وخدت بعدها بنت ناس برضوا! إتكلم بابا بعدم رضا عن الحوار اللي بيدور وقال: = بس مش كل الناس هتبقى كويسة زيي، مش كلهم هيعيشوكِ نفس العيشة اللي أنا معيشها لأمك. إتكلمت بلماضة وقولت: _ لأ هو كويس برضوا ومحترم وبيحبني، إختصارًا لمواضيع يا بابا، موافق ولا ليك رأي تاني؟ نفخ بضيق وفضل ساكت وهو باصصلي بحدة، إبتسمت وقومت وقولت وأنا ماشية: _ يبقى السكوت علامة الرضا، عن إذنك يا والدي. في ماشيتي دخلت ماما وقالت بصوت عالي وغضب: = شوفت ياحج اللي بنتك عايزة تعملهُ فيا؟! إبتسامت وسعت وأنا داخلة الأوضة وبتنهد براحة، في الحقيقة مكنتش زي ما بتكلم كدا، كنت متضايقة. ومخنوقة وموجوعة، ليه؟ مش بسبب العريس أكيد لإن ياسين شخص كويس وأنا فعلًا بحبهُ. ولكن بسبب المعلومة اللي عرفتها عن بابا وإنهُ متجوز بقالهُ 23 سنة، يعني قبل ما يتجوز ماما بسنة بالظبط! الفكرة مش في كدا بس، هو عندهُ منها ولد وبنت، وأول واحد فيهم خلفهُ في نفس اليوم اللي إتجوز ماما فيه. ولحد دلوقتي مش معرف حد ولا حتى معرف ماما، فكرة إن أبوك يبقى متجوز ومخلف في السر دا بيوجع. فكرة إن يبقى عندك أخوات متعرفش عنها حاجة بتوجع. فكرة الأسرار الخطيرة دي لوحدها بتوجع. نمت من كتر التفكير من غير ما أحس، بالليل ماما صحتني وهي بتقول بعدم رضا: _ قومي عشان تاكلي. بصيتلها بنص عين من النعاس وقولت: = دا قلب الأم دا ولا إي، مش مكنتيش راضية عني؟ إتكلمت ماما وقالت بحزن بعد ما قعدت جنبي: _ يابنتي أنا عمري ما هكون مش راضية عنك، أنا بس عايزاكِ تعيشي عيشة كويسة زيي، يبقى إبنك أو بنتك هو الفرحة الأولى ليكِ وليه، متتخيليش لما إنتِ جيتي يا حبيبتي كنت أنا وباباكِ مبسوطين إزاي. كنت بسمعها وقلبي بيتعصر، كان نفسي أقولها، كان نفسي أنورها وأفهمها إن دا غلط، ولكن كدا هبقى بيوجعها أكتر للأسف. *_حالات وتس وخــواطر ﺷﺷـ؏ـو۪ࢪ ؏ـﻣَۦـ𝖒ـﯾَۦـق..🌸🎧ًًٍَِ🖤ًًٍٍَُِِᥫَ᭡َ᭡"_* *_﴿ۦ۬⁞ۦۦِـوَِۧيمضــ​​ـﻱَِ بنـﺈَﭑِ الـ؏ــﻣَۦﺮࢪ وَِلا ندࢪ​​ﻱَِ هل حـحقاً عشنا الحـحياهۃّ ۦﺈَﭑِم أننا فقط ڪنا علۍ قيدُهآ مَجـجࢪد أحـحياء...🤚🏻❤‍🩹٬٬۬؍ِ_* https://whatsapp.com/channel/0029VaMuPn8Gk1FjtCR7dn1U *﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌* *_اتـشـنـل قنـاه ملصقات وتساب متنوعه☟_* https://whatsapp.com/channel/0029Vb6IHq4JP212MnEZ6q3W *﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌* #هاجر_نورالدين #الزمان_وما_يأتي_بهِ #الحلقة_الثانيه #يتبع_ مش دايمًا الصورة بتبقى زي ما إنتِ شيفاها يا ماما. طبطبت عليا وقالت بهدوء: = عمومًا يابنتي أنا قولتلك ونصحتك، بس لو إنتِ فعلًا بتحبيه ومتمسكة بيه للدرجة دي يبقى براحتك مش هغصبك ولا هضغط عليكِ. إبتسمت بهدوء وحضنتنها وقولت وأنا بغمض عيني بقوة عشان معيطش: _ تسلمي يا ماما، والله هو فعلًا كويس ومحترم ولما تشوفيه وتتعرفي عليه هتفهمي ليه أنا متمسكة بيه، ولو بعد ما تتعرفي عليه شايفاه مش كويس ولسة عند رأيك وقتها مش هعارضك. بعدت عني وقالت وهي بتبصلي بنص تغميضة: = إنتِ بتاكلي بعقلي حلاة عشان أوافق بالطريقة ها! ضحكت وقولت: _ لأ والله بس فعلًا ياسين كويس ومحترم أوي. إتنهدت وقالت بهدوء: = أتمنى والله يا بنتي، ربنا يارب يختارلك الكويس ويسعدك في حياتك ويبعد عنك الشر واللي جاي منهُ وبيه. إبتسمت بهدوء وسكتت، بعد شوية قومت معاها عشان ناكل ورجعت كملت نوم تاني. تاني يوم الصبح صحيت وكانوا بيفطروا، روحت ناحية التلاجة وطلعت إزازة المياه بتاعتي وشربت. بابا إتكلم وقال: _ تعالي إفطري. بصيتلهُ بجنب عيني وقولت بهدوء: = مش جعانة. فضلت قاعدة على الكنبة وبعد ما خلصوا أكل وبابا قام، قومت من مكاني وقعدت على السفرة وهو كان بيبلس عشان نازل. ماما كانت بتلم الأكل، إتكلمت وأنا بمنعها وقولت: _ سيبيهم يا ماما هاكل. بصتلي بإستغراب وقالت: = مش أبوكي قالك تعالي كُلي قولتي مش جعانة؟ إبتسمت وقولت بهدوء: _ عادي جوعت دلوقتي. بصلي بابا بنظرة ضيق وهو بيبصلي وإستغفر وسكت. ماما دخلت بعدها المطبخ تخلص شوية حاجات. بعدها بابا قرب مِني وقال بضيق: _ شايفة اللي إنتِ بتعمليه دا صح يعني يا إنچي؟ رديت من غير ما أبصلهُ وأنا باصة للأكل قدامي وقولت بهدوء: = أسفة يا بابا، بس مش قادرة أشوفك والدي اللي أعرفهُ بعد ما شوفتك بعيني مع عيلتك التانية ومراتك التانية. إستغفر ربنا ونزل من غير كلام تاني وهو متضايق، المفروض إني أتعامل إزاي بعد ما عرفت إن والدي عندهُ عيلة وزوجة تانيين غير ماما منعرفش عنهم حاجة! المفروض أتعامل مع إخواتي التانيين إزاي في أول مقابلة! إفتكرت أول لقاء بيني أنا وأخواتي وهو نفسهُ اليوم المشؤوم اللي عرفت فيه الحقيقة. كنت لسة مخلصة الشغل وفي طريقي للبيت قررت أغير طريقي وأروح أشتري حاجات كنت حاجزاها في محل سكين كير. وللصدفة أو القدر إني أعرف في اليوم دا، شوفت بابا… بس مش لوحدهُ! كان واقف في وسط ست وبنت وشاب وبيضحكوا وهما بيشربوا عصير. وقفت العربية ونزلت بسرعة، كنت مصدومة ومش فاهمة، مروحتش ليه على طول، كنت واقفة بتأكد. بتأكد إن دا والدي وإن دول مش حد من قرايبنا خالص! بعد ما اتأكدت روحت وقفت قدامهُ وهو من الصدمة بصلي ومعرفش ينطق. فضلنا ساكتين وباصين لبعض من غير ولا كلمة، لحد ما إبنهُ أو أخويا الكبير بقى إتكلم بتساؤل وقال: _ مين دي يا بابا؟ بصيت للشاب دا بصدمة وبعدين بصيت لـ بابا وقولت: = بابا! إتكلم بابا بسرعة وقال عشان يلم الدنيا: _ روحي إنتِ يا إنچي دلوقتي وهفهمك بعدين. إتكلمت الست اللي معاه وقالت بإبتسامة: = إنتِ إنچي، ياحبيبتي كبرتي. بصيتلها وأنا مش فاهمة مين دول، إتكلمت وقولت بحدة: _ إنتوا مين، فهمني دلوقتي يابابا؟ إتنهد بابا وقال بصيغة التعارف: = دي إنچي بنتي وأختكم اللي كنت بقولكم عنها يا ولاد، إنچي دول أخواتك من مرات أبوكِ دي. خلص كلامهُ وهو بيشاور على الست، محسيتش بالدموع اللي نازلة مني وقولت بعصبية وأنا حاسة إن الدنيا بتلف بيا وبتمنى إن دا يبقى كابوس: _ وياترى يا والدي المفاجأة دي ليا أنا بس وماما عارفة زي ما ولادك ومراتك التانيين عارفين ولا ليا أنا وماما؟ إتكلم بابا بسرعة وقال: = لأ إوعي تقولي حاجة زي دي لأمك، إنتِ عارفة هي قلبها ضعيف ومش هتستحمل. بصيت ناحية الشاب وعيوني مليانة دموع وقولت: _ خايف عليها أوي كدا، وبعدين شكلك متجوز طنط دي الأول ما شاء الله عندك ولد أكبر مني، ولد إي بقى، دا بقى راجل! بصيت ناحية الست اللي واقفة جنبهُ وكان باين على ملامحها الحزن وعدم الرضا عن اللي بيحصل أو عن ردة فعلي تحديدًا وقولت: _ وإنتِ إزاي وافقتي بحاجة زي دي وإنك تغشي واحدة زيها زيك؟ إتكلم بابا بحِدة وقال وهو بيزعقلي: = إنچي! إحترمي نفسك وإتكلمي معاها بأحترام دي زي أمك. إتكلمت بعصبية وإنفعال وقولت: _ لأ طبعًا مش زيها ولا عمرها هتكون زيها. قبل ما أفكر أو حد يرد لقيت قلم نازل على وشي من اللي المفروض أخويا وهو بيقول بغضب وعصبية: = إحترمي نفسك وإتأدبي. بصيتلهُ بحدة ولكن القلم إتردلهُ من بابا بسرعة وهو بيقول بعصبية: _ إتأدب إنت الأول وأنا واقف إوعى تمد إيدك عليها تاني طول ما أنا عايش. بصلهُ الشاب دا بحدة وقال: = إنت بتضربني عشانها يابابا، دا إنت عمرك ما عملتها من ساعة ما كبرت. إتكلم بابا وقال: _ إوعى تمد إيدك على أخواتك تاني، حببهم فيك وخليكم مع بعض أنا مش جايبكم عشان تعادوا بعض، بعدي مفيش حد هيبقى سند ليهم غيرك. إتكلمت بعدم إستيعاب وكسرة ووجع وقولت: = لأ أنا مش هقدر أسمع نصايح الأب وإبنهُ والموعظة دي والظاهر إني فسدت عليكم خروجتكم السعيدة. خلصت كلامي ومشيت بسرعة وأنا بعيط، جه ورايا بابا ووقفني وقال: _ إستني يا إنچي، إوعي تقولي لأمك حاجة زي دي هتروح فيها وهي قلبها ضعيف هتروح فيها. بصيتلهُ وعيني مليانة دموع وقولت بسخرية: = مش مهم كسرتي، مش هقدر اشوف الكسرة الأكبر منها في عين أمي، كفاية إنت واللي عملتهُ فيها. بعدت عنهُ بحدة وعنف وأنا مش حاسة إن هو نفسهُ أبويا اللي أعرفهُ. رجعت من ذكرياتي وأنا بتنهد والحقيقة إن نفسي كانت إتسدت عن الأكل. قومت لبست ونزلت الشغل، في الطريق بعد ما نزلت من العربية تحديدًا وقدام الشغل بتاعي. شوفت اللي إسمهُ أخويا دا واقف، تجاهلتهُ وكملت في طريقي ولكنهُ وقفني وهو بيمسكني من دراعي وقال: _ إستني هنا، عايزك في موضوع. بعدت إيدي عنهُ وقولت بقرف: = معرفكش عشان يبقى بيننا مواضيع. رجع مسك إيدي وهو بيقول بتهديد وبيزعقلي: _ إسمعي الكلام بقولك أحسنلك. قبل ما أرد عليه جِه ياسين وضربهُ بالبونيه في وشهُ وهو بيبعدني عنه وبيقول: = إنت متخلف إزاي تمسكها كدا وبتاع إي؟ قام أخويا وسط إندهاشي وأنا بحاول أمنع ياسين، ولكنهُ حسس مكان الضربة وقال بغضب وسخرية: _ مين دا بقى إن شاء الله، ماشية معاه وهتجبيلنا العار، كدا حسابك معايا تقِل جدًا. > "*انشرو رابط القناة لتڪبر ونستمر بنشر اروع القصص والروايات فضلاً وليس امراً_𓆩٣³𓆪;*` ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_تم مشارڪة الرواية من قناة: عالمنا روايات واجمل الحكايات📚𓆩٣³𓆪من الواتساب📚:_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_تـابـ؏ اتـشـنـل ||☜عالمنـــــ͜͡ـــا•روايـات•واجـمل•آلـحڪــــ͜͡ــــآيات ֶָ⁽❤️‍🔥⁽📚᪥𖠣⸰.☽⇦|| فۍ واتسـاب_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *_https://whatsapp.com/channel/0029VaM8CnBJ93wMgXUgXd2o_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل قنـاة للقرآن الڪريمꪶ💚🍃•_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *_https://whatsapp.com/channel/0029VaihPFf2ER6YjKLyjl2y_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_- اتـشـنـل ڪروب ڪتب ومستندات𝐏𝐃𝐅📓_* _*https://chat.whatsapp.com/Kf33OeCp03V5Gh5KmYNy7i*_ ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_••شارڪنا تليجرام قناتنا وللبوت☟⁽💔⁽🌝_* *_ۿيبـ♔︎ـهۂ،بروفيسـ𓂆ـور⁽ ͢ᵛᵎᵖ٣³_* *_🏴‍☠️≛𝖒𝖆𝖒𝖔𝖔𝖓≛🏴‍☠️_* @brokeen305 @yemeni_broken9bot *﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌* #هاجر_نورالدين #الزمان_وما_يأتي_بهِ #الحلقة_التالثه #يتبع_ إنت شكلك عيل قليل الأدب ومحتاج تتربى. كانت جملة ياسين اللي كان رايح يضربهُ من تاني، مسكت إيديه وأنا بوقفهُ بسرعة وقولت بغضب وأنا ببص ناحية التاني المدعو أخويا الكبير: = إستنى يا ياسين بس إستهدى بالله ميستاهلش. إتكلم وقال بسخرية وأسلوب تريقة مستفز: _ ميستاهلش! متربية أوي بجد، أنا هخلي أبوكي يسيب تربيتك ليا أنا عشان شكلهُ دلعك بزيادة. بصلي ياسين وقال بتساؤل وعصبية: = هو في إي يا إنچي، فهميني مين دا بدل ما أرتكب فيه جناية. حطيت إيدي على وشي بخيبة أمل وإحراج وقولت: _ إهدى بس يا ياسين، دا المفروض أخويا، بمعنى أوضح هو إبن والدي من ست تانية ولسة ظاهر اليومين دول وشكلهُ بيعاني من عـ *نف أسري ما صدق يلاقيني عشان يطلعهُ عليا. قرب مِني أخويا بغضب اللي كان إسمهُ بالمناسبة ياسر وقال: = إنتِ بجد متربتيش وعايزة تتربي. كان جاي عامل حسابهُ يجيبني من شعري بس قبل ما إيدهُ تلمسني مسك ياسين دراعهُ ولفهُ ورا ضهرهُ وسط صراخهُ بألم. إتكلمت ياسين بتحذير وقال بغضب: _ طيب بُص، عشان شكلك مستجد بس هسامحك المرة دي، غير كدا لو فكرت تاني مرة تمد إيدك على خطيبتي هكسرهالك خالص مش هتبقى مجرد لوية دراع. خلص كلامهُ وسابهُ بعنف، فضل ياسر ماسك دراعهُ بألم شوية وبعدين قال وهو بيبعد خطوتين بضهرهُ وبنظرات متوعدة: = حسابك تقِل معايا يا إنچي، وإنت حسابك إتأيد معايا ومسيري هحاسبك. خلص تهديدهُ ومِشي على طول، إتنهدت بإحراج وفضلت مغمضة عيني لثوانٍ. لحد ما ياسين إتكلم وقال بتساؤل: _ إنتِ كويسة يا إنچي؟ بصيتلهُ بإنتباه وقولت بنُص إبتسامة كنت بحاول أرسمها: = الحمدلله، حقك عليا بجد يا ياسين أنا أسفة. إتكلم بإبتسامة وقال بعدم فهم: _ ولا يهمك يا حبيبتي إحنا واحد، أنا بس مش فاهم إزاي أخوكي مش قولتيلي إنك وحيدة؟ بصيت للطريق قدامي وقولت بتعب وإجهاد: = أيوا المفروض إني كنت فاكرة كدا، بس دا موضوع طويل أوي يا ياسين ومش هينفع حد يعرفهُ. إتكلم بتفهم وقال: _ خلاص مش هدخل نفسي في المواضيع العائلية. ضحكت عليه برغم إني مش قادرة أضحك فعلًا وقولت: = لأ مقصدش والله، قصدي مينفعش حد تاني يعرفهُ، بس إنت حضرت موقف ولازم أصححهُ قدامك، على الأقل عشان متفكرنيش كدابة ومتقعش بلسانك بعدين قدام ماما، تعالى ندخل الشغل وهفهمك. دخلنا بعدها الشغل وكل واحد قعد في المكان المخصص ليه، وبعد شوية وبعد ما خلصت الحكاية إتكلم ياسين بشفقة عليا وصدمة وقال بنبرة مواساة: _ حبيبتي ولا يهمك، هو أكيد برضوا عندهُ أسبابهُ اللي منعتهُ يعرفكم. بصيتلهُ بجنب عيني بعدم رضا عن اللي قالهُ وقولت بإنفعال وإعتراض قوي: = إي الأسباب اللي تخليه يخفي عيلتهُ الأولى بقى عن عيلتهُ التانيم طول الـ 23 سنة! إي الأسباب اللي تخليه يكسر قلب واحدة بيقول إنهُ بيحبها، طيب والتانية أو الأولى بقى عارفة وساكتة إزاي وقابلة! إتكلم ياسين بنبرة هادية وهو بيحاول يهديني وقال: _ يا حبيبتي إهدي أنا مقصدش أدافع عن الفعل، ولكن عشان اللي بتقوليه دا بقولك أكيد في أسباب حصلت محدش عارفها وأسرار برضوا. سكتت بعدم رضا عشان مبحبش أنفعل على ياسين، هو شخص طيب وكويس وبيحبني أكيد يقصد مصلحتي. هو كمان حس إن النقاش مش عاجبني فـ سكت وكل واحد فينا كمل شغلهُ بهدوء. في أخر اليوم إتكلم ياسين بإبتسامة وتساؤل وقال: _ إنتِ خدتيلي ميعاد من والدك ولا لأ؟ خبطت بإيدي على جبيني بتذكر وقولت: = يالهوي بجد أنا إزاي نسيت، معلش بقى حقك عليا من كل الأحداث والصدمات اللي عمالة تحصل نسيت أقولك إنهم مستنيينك بعد بكرا إن شاء الله. إبتسم إبتيامة واسعة وقال بسعادة وتنهيدة عميقة: _ أهي دي الأخبار اللي تفرح وترد روح الواحد والله، ليه مينفعش دلوقتي؟ ضحكت وقولت وأنا باخد شنطتي عشان أمشي: = معلش بقى متضطر تستنى. قال بإبتسامة وهدوء: _ طيب آجي أوصلك؟ بصيتلهُ بجنب عيني وأنا مبتسمة وقولت بتنبيه: = لأ دا إحنا لسة مقريناش فاتحة حتى هنبدأها كدا؟ ضحكنا وبعدين نزلت وهو نزل معايا اتأكد إني ركبت وإتحركت ومشي هو كمان. كنت مبسوطة بصراحة وكمان ياسين فكرني بالحدث اللي مستنيينهُ من بدري. روحت البيت وأول ما دخلت ئوفت بابا وماما قاعدين، إبتسمت ماما وقالت وهي قايمة: _ والله جدعة كنت لسة بقول إني جوعت ولسة كنت هحضر العشا، إزخلي بقى غيري عقبال ما أخلص. إبتسمت وقولت: = حبيبتي تسلم إيدك. بمجرد ما ماما إختفت من نظرنا قلبت وشي وروحت قعدت جنب بابا وقولت بضيق وخنقة: _ إنت إبنك دا لو مبعدش عني وعن طريقي أنا بجد هبلغ فيه. بصلي بخضة وقال بتساؤل وعدم فهم: = إبني! ياسري، عمل إي مش فاهم؟ إتكلمت بغضب وقولت وأنا بحاول أوطي صوتي: _ إتعرضلي النهاردا في الشغل وكان عايز يمد إيدهُ عليا واتخانق مع ياسين لما حاول يدافع عني وكمان طعنني في سمعتي قدام الشارع، بص يا بابا أنا لحد دلوقتي بحاول أكون إبنة كويسة، كدا كدا أنا معرفش الشخص التاني دا لو مقدرتش تحكم عليا يبعد بعيد عني أنا هبلغ عنهُ وهعمله محضر عدم تعرض. سكت بابا شوية بعد ما إتعصب وسرح قدامهُ شوية وبعدين قام بغضب من غير ولا كلمة. كانت ماما لسة بتحط الأكل، شافتهُ قايم إتكلمت بتساؤل: _ رايح فين يا حبيبي الأكل جهز أهو. إتكلم بابا وهو ماشي من غير ما يبصلها ودخل الأوضة وقال: = ماليش نفس. بصتلي ماما بإستغراب وقالت بإستفسار: _ مالهوش نفس إي دا كان لسة بيقول جعان، إنتِ قولتيله إي يا مقصوفة الرقبة إنتِ سديتي نفسهُ؟ حاولت أبتسم وأتعامل طبيعي وقولت وأنا قايمة رايحة ناحية الأكل: = مقولتش حاجة، أكدت عليه بس ميعاد العريس بعد بكرا، الظاهر كدا إنهُ متضايق إني هسيبكم وأمشي. بصتلي ماما بعدم رضا وفضلت واقفة ثوانٍ مش عارفة تعمل إي. تاني يوم صحيت وكنت واخدة اليوم دا أجازة، عشان ألحق أظبط البيت مع ماما قبل ما ياسين ييجي هو وأهلهُ تاني يوم. فضلنا اليوم دا كلهُ ترويق وتنفيض ولا ترويقة العيد، إتهد حيلي حرفيًا وبابا كان طول اليوم برا في الشغل. بالليل كنت أنا وماما خلاص خلصنا خالص، دخلنا ننام وأنا قبلها حضرت الفستان اللي هقابلهم بيه بكرا ونيمتهُ جنبي بسعادة وكأنهُ طقم العيد الجديد. تاني يوم وهو اليوم الموعود اللي هنبقى فيه أنا وياسين لبعض قدام الكل خلاص وهيبين إنهُ شاريني. كنت مبسوطة كنت، لبست وحطيت ميك آب، وكنت ببص كل شوية من الشباك كعادة آي عروسة عشان أشوفهُ وهو جاي. مسكت موبايلي لما سمعت صوت رسايل ورا بعض وفكرتها منهُ، كنت مبتسمة وأنا بفتح الرسايل بحماس ولكن مطلعتش منهُ. كانت من رقمهُ أيوا بس محتوى الرسالة كالآتي: " حبيبتي ممكن جوزي قصدي طليقي ياسين يتأخر عليكم شوية لإنهُ معايا ويعني قالي أبلغك عشان متزعليش بس، باي باي يا حبيبتي." الرسالة خلصت وبعدها رسالة تاني بملاحظة ڤيديو 3 ثوانٍ ليها هي اللي ماسكة الموبايل وياسين جنبها شايل بنتهُ وبيديها حاجة غالبًا. حسيت إن الدم جري في عروقي وحسيت إني مش طايقة نفسي ولا طايقة اليوم وإني في ثانية إلا ثانية دلوقتي هرفض ياسين بشكل نهائي من حياتي كلها. #هاجر_نورالدين #الزمان_وما_يأتي_بهِ *_< يــۥــۥــتبـ؏ـع⇦⇩_* *_`قنــــواتنـــا_انــيرونـا •⸙♡»))`_* *_تـابـ؏ اتـشـنـل ||☜عالمنـــــ͜͡ـــا•روايـات•واجـمل•آلـحڪــــ͜͡ــــآيات ֶָ،،𖢐📓🌸᪥𖠣⸰.☽⇦|| فۍ واتسـاب_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *https://whatsapp.com/channel/0029VaM8CnBJ93wMgXUgXd2o* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل قنـاة للقرآن الڪريمꪶ💚🍃•_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *_https://whatsapp.com/channel/0029VaihPFf2ER6YjKLyjl2y_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_- اتـشـنـل ڪروب ڪتب ومستندات𝐏𝐃𝐅📓_* *_https://chat.whatsapp.com/Kf33OeCp03V5Gh5KmYNy7i_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل قـنـاة نڪت وقصف جــجبۿات⸢⑇֯🌚💔⑇⸥_* _*https://whatsapp.com/channel/0029VadPliuBlHpgkIOVWC45*_ ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ - *ضابحين صح وتشتوا قصص ومشعات ونڪبات تضحڪوا؟!⇣⁽☻ تعالو هنــا☟ https://whatsapp.com/channel/0029Vb75QOR9WtCASkmTbb0U ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_`اتـشـنـل قناة شيلات روعة وتصاميم⁽🕊⁽✨_* _*https://whatsapp.com/channel/0029VaaASUGLo4hltNj3vm1U*_ ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل `قناة أقتباسات منوع وفعاليات​⁽㋡⇣ツ._* _*https://whatsapp.com/channel/0029VaMuPn8Gk1FjtCR7dn1U*_ ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *||☜⤸⇦||* *_اتـشـنـل ڪـروب الرعـب𓆘•_* *_𓄀‌‌𓏤𝒉𝒐𝒖𝒔𝒆 𝒐𝒇 𝒉𝒐𝒓𝒓𝒐𝒓ꪶ🕸️💀•_* > *_𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒊𝒏𝒌 𝑪𝒉𝒂𝒏𝒏𝒆𝒍_* *_https://chat.whatsapp.com/Bm4xrtQ5PG0BkNq92BLjQX_* 🏴‍☠️≛𝖒𝖆𝖒𝖔𝖔𝖓≛🏴‍☠️ *_𓄀‌‌𓏤𝖍𝖔𝖚𝖘𝖊 𝖔𝖋 𝖍𝖔𝖗𝖗𝖔𝖗ꪶ🕸️💀•_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل ڪروب اقتباسات منوع ورفله​⁽㋡⇣ツ._* *_https://chat.whatsapp.com/Lwd2kqSAho4CJOOQSnNQ1U_* ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ *_اتـشـنـل قنـاه ملصقات وتساب متنوعه☟_* https://whatsapp.com/channel/0029Vb6IHq4JP212MnEZ6q3W ﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌ > *نورو قنواتنا تليجرام_قـنـاه روايات تليجرام_قناه جبر خواطر_قناه آرح مسمعك_قناه مكافحة الفرخان_قناه افكار مشتتة*⭒ @brokeen305 @broken305 @broken339 @broken336 @anfasaam *_- بوت تواصل☟_* @yemeni_broken9bot *✧══•❁𓆩٣³𓆪❁•══✧* > *𝐌𝐀𝐌𝐎𝐎𝐍 𓆩٣³𓆪 ♡* *_💥القراءة السريعة مثل الأڪل بدون هضم💥_* ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬