الفصل 3
*✿ࢪواية عوضي الحلو✿🎀♡* 8❥9❥10❥11
غرام الروايات
تابع قناة غـ͓̽ـرٍآمـ͓̽ـ آلَرٍوٌآيـ͓̽ـآتـ͓̽ـ 🧚♀️📚💅💫 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J
#عوضي_الحلو
#Bart_8
لسه هتدخل من بوابه الجامعه شافت صحبتهاا اللي جريت حضنتهااا
سلوي: يخرب بيتك حاسبي هقع ده حضن ولا هجوم مفاجئ
ميار: وحشتيني ي حيوانه لا مكالمات ولا حتي رسايل
سلوي: غصب عني والله انتي وحشاني اوي
ميار: يلا ي خاينه قال وحشاني وبعدين مين المز اللي جايه معاه ده
سلوي: وانتي لحقتي شوفتيه
ميار: اهاا عيونه لونهاا بني وحاده كده زي عيون الصقر
سلوي: واي كمان ي ست ميار
ميار: امم وعنده دقن خفيفه وغمازة ف خده اليمين وحاجه قمر من الاخر م تجوزهولي
سلوي: 😳يخرب بيتك لا برافو ملاحظه قويه
ميار: عيب عليكي دانا ميار 😎بس هو مين ده
سلوي:لا دي حكايه يطول شرحهاا
ميار: ومالوا تعزميني علي مشروبي المفضل وتحكيلي وانا كلي اذان صاغيه
سلوي: طول عمرك استغلاليه
ميار: حبيبي ي كوتش
راحوا الكافيه وطلبوا مشروب الشوكلاته الساخنه
حكتلهاا كل اللي حثل معاها من ساعت ما عرفت مازن وباللي عرضه عليهاا
ميار: كل ده يحصل ي قلب البحر ومتقوليش
سلوي: كل حاجه حصلت بسرعه وبعدين انتي فيكي اللي مكفيكي
ميار: واحنا لينا غير بعض ي هبله
سلوي: ربنا يخليكي ليا
ميار: كفايه عشق ممنوع يختي وقوليلي قولتي للواد اي
سلوي: واد ي بيئه
ميار: الصراحه لعع ميدلش علي كده قولتي اي للمز
سلوي: م تتلمي ي ميار
ميار: جاكي داهيه ف شكلك لا عاجبك ده ولا عاجبك ده قولي قولتي اي واخلصي
سلوي: مقولتش
ميار: نعممممممممممم وهو ده محتااج تفكير
سلوي: مهو جوزنا مش هيكون حقيقي هيكون صفقه وف يوم من الايام هيخصل
ميار: ومين عالم بكره هيحصل اي علي الاقل هتكوني ضامنه حياتك انما ابن عمك مش كويس وانتي عارفه ده ولو اتجوزتيه هتكوني بترمي نفسك ف الناا*ر
سلوي: يعني رايك اوافق
ميار: اكيد ي سلوي علي الاقل هتتحققي حلم ابوكي انتي عارفه لو رجعتي البلد اي اللي هيحصل كل همهم ورث ابوكي وكل طموحاتك هتتق،*تل لا ي سلوي وافقي انا مرضاش تعملي ف نفسك كده وانتي عارفه انهم قادرين ومش هيسبوكي ف حالك
سلوي: كلامك كله صح
ميار: اي هتوافقي
سلوي: اهاا
ميار: لوووووولوووي عندنا فرح يجدعاان
سلوي: يخرب بيتك كله بيتفرج علينا
ميار: معلش ي جماعه عندي ربع مهوي ف دماغك قومت زغررط ف حاجه يخواتي
سلوي: 😹😹😹😹هموت منك يخرب بيتك
ميار: تشكري ي اختااه يعني اجهز الفستاان
سلوي: مش هنعمل فرح
ميار: امال اي ان شاءلله
سلوي: كتب كتاب بس
ميار: نعم يختي داحنا طول عمرنا نحلم بيوم فرحنا واني هكون معاكي وهتجبيلي فستان 🥹مش عايزه تجبيلي الفستان مش كده
سلوي: معلش ي قلبي تتعوض ف فرحك
ميار: طب ليه كده
سلوي: عشان اهله مسافرين وغير كده الدراسه والامتحانات قربت وهو مش هيبقا حقيقي ف الاخر
ميار: اهاا 🥹بقولك ي نوثه
سلوي: قولي
ميار: ثفتي حثل اي 🥹
سلوي: اي ي بت
ميار: الدكتور الاقرع ده مره كان معدي من شارعنا قومت حدفت الميه عليه مقولكيش علي قرعته كانت بتنور من ساعتهاا حالف م ينجحني
سلوي: يخرب بيتك 😳🙂
ميار: اها والله ومش بس كده جيت اقوله اثفه ي دكتور قولتله ي اقرع 🥹 من ساعتها مستقصدني
سلوي: 😹تستاهلي اكتر من كده المهم معاد المحاضرة
ميار: بتضحكي علي احزاني
سلوي: م احزانك بتضحك الصراحه 😹🤭
ميار: اللهي تقعي ف ضيقه زيي واضحك عليكي
سلوي: 🥹تنشكي يارب
ميار: اتي ي بت هطرد بسببك من المحاضره وانا طالبه ملتزمه
سلوي: حثل وانا عارفه
دخلوا المدرج بعدهم الدكتور دخل وبدات المحاضرة اخدوا بريك بعدها بساعه والدكتور كان بيسال لو ف حد مفهمش حاجه
ميار رفعت ايدها
ميار: دكتور ممكن سؤال بعيدا عن للمنهج بس بجد محيرني
الدكتور: اسالي وكله يستفيد
ميار: اقول عادي
الدكتور: اكيد مش سؤال كله هيستفاد بيه
ميار: افتكر انك انت اللي قولتلي اقول السؤال هو ازاي الخوخ فاكهة صيفي وهو لابس شاموه 🙂والله ي دكتور بفكر فيها من امبارح مش لاقيلها اجابه
الدكتور: استاذه ميار احنا مش ف سوق فاكهة
ميار: والله ي دكتور مقصد انت اللي قولت لو ف اي سؤال
الدكتور: قصدي ف الشرح
ميار: اثفه ي دكتور مفيش اسئله
الدكتور: تمم
سلوي: يخرب بيتك اي اللي قولتيه ده
ميار: الاه مش هو اللي بيقول اي سؤال وانا سالت معرفش يجاوب
سلوي: 😹يخرب بيتك وبيت دماغك
ميار: طب هو انتي متعرفيش الاجابه
سلوي: وحياتك لععع لو عرفتي قوليلي
عده يوم المحاضرات وجي الوقت انهم يروحوا وضعت سلوي ميار ووقفت تستني مازن
شويه وجي ركبت معاه ومشيت
مازن: يومك كان عامل ازاي
سلوي: كويس الحمدلله
مازن: ف حد ضايقك
سلوي: لا
مازن: كويس
سلوي: صح كنت هقولك علي الموضوع اللي قولتلي عليه
مازن: موضوع اي
سلوي: اللي قولتلي افكر وارد عليكي
مازن: انهي مش فاكر
سلوي: موضوع جوازناا
اقصد يعني اللي اتفقنا عليه
مازن: اهاا ماله
سلوي: انا موافقة بس علي شرط
مازن: اي هو
سلوي: ي**
مازن**
يتبع
#بقلم_دعاء_تهامي
ياترا اي الشرط ومازن هيوافق ولا لا توقعاتكم معايا 🦋☺️#عوضي_الحلو
#Bart_9
شبس عندي شرط
مازن: اي هو
سلوي: اكيد لما يعرفوا مش هيعدوا الموضوع ده بالساهل ف نكتب الكتاب وننزل البلد نقول ل جدي هو هيضايق شويه بس اكيد هيفهم كل القلق من عمي
مازن:متقلقيش طول م انا معاكي.
سلوي: المصيبه انك معايا
مازن: اي
سلوي: ولا حاجه هيكون امتي
مازن:دلوقتي هنروح عند الماذون ونخلص كل حاجه
سلوي: اي بالسرعه دي
مازن: عشان امتحاناتك قربت نكون خلصنا من الموضوع ده
سلوي: طب هرن علي صحبتي تكون معايا
كان هيعترض بعدين وافق
مازن: تمام خليها تحصلنا على هنااك وانا هرن علي اتنين صحابي ييجوا عشان يشهدوا
سلوي: تمام
وصلوا عند المأذون واستنه بره لما ميار تيجي
كانت قربت توصل لعندهم وبتتكلم باعلي صوتها
ميار: اي ده انتوا اتقوزتوا مش استنتيني ي حيوانه ودلوقتي جيت ليه اهني ولا ابارك مكنش العشم يختي
سلوي: يخرب بيتك وبيت لسانك
ميار: مفيش حاجه هتغفرلك غلطك ده
سلوي: بطلي الدراما ده
ميار: هو باين عليا اوي كده
سلوي: انون
ميار: احم انا ميار البيست
مازن: مازن
ميار: بقولك اي لو ف يوم زعلت البت او جيت عليها هاجي اشيحك احنا اه ف هندسه بس بنعرف نشر*ح الفرخه بقولك اهو تشيلها جوا عنيك ده مفيش منها تاني
مازن: محامي الدفاع
ميار: واكتر كمان خلي عنيك ف وسط راسك تعرف خلاصك
سلوي قرصتهاا ف دراعهاا
ميار: اععععع يخرب بيتك ايدك تقيله بتقرصيني ليه
سلوي: ي بت اسكتي خلينا نخلص وبطلي كلام الشوارع ده
ميار: ده لقيته ف كيس الكارتيه امبارح 😹
سلوي: نيهاهاها مضحكتش 😒
ميار: طب بقولك اي بينا ندخل عشان المز سابنا ودخل عند للمأذون شكله هيتجوز نفسه
سلوي: هيا الهبله هتخلف اي
ميار: طب هروح اقولها هيا سالت عليكي وقولتلهاا انك هتعدي عليها استلقي وعدك بقاا
سلوي: طب يلا ونشوف الموضوع ده بعدين
دخلوا كان المأذون جهز كل حاجه والشهود وصلوا
المأذون: فين العروسه
ميار: العروسه بتاعتنا اهي
المأذون: هاتي بطاقتك والعريس يجيب بطاقته
مازن: البطايق اهي
المأذون: فين وكيل العروسه
ملامحهاا اتحولت للحزن بعد سؤال الماذون قربت ميار حضنتها وهمست ف ودنهاا
انا جنبك وبابا ربنا يرحمه
دمعه فرت من عنيهاا مسحتهاا بكف ايدهاا زي الاطفال
ميار: يلهوي لسه طفله
مازن: محمد هيكون وكيلك لو مفهاش مانع ي سلوي
محمد: اعتبرنيي اخوكي الكبير ربنا يعلم معزتك هتبقا عندنا ازاي دانتي هتبقي مرات الغالي
سلوي: ربنا يخليك
بدوا ف مراسم كتب الكتاب وانتهواء علي جمله المأذون الشهيرة «بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما ف خير»
ميار: لووووووولوووووي مبروك ي مزتي
سلوي: ي بت اسكتي م انتي عارفه اللي فيها
ميار: بس بردو لازم افرحلك مش مصدقه اني عشت لليوم اللي شوفتك فيه عروسه 🥹
سلوي: قولتلك مثلي هتنفعي
ميار: هقدم ف معهد تمثيل بعد. الكليه
مازن: نمشي
ميار: م تستني ي اسمك اي لماا اود؏ البيست معقول هتمشي كده
بت ي سلوي خلي بالك من نفسك تاكلي كويس وتشربي كويس ولو ضايقك رقم فوني معاكي رني عليا هتلاقيني عندك
سلوي: حاضر
ميار: وحاجه كمان ودي الاهم
سلوي: اي هيا
ميار: 🥹عايزه حلاوة كتب الكتاب
سلوي: همك علي بطنك
ميار: امال هيبقا عليكي
سلوي: مثلا
ميار: انتي صحبتي وحبيبتي بس بردو ده بطني واللي يسعده يكسب قلبي 🤭🤭🤭🤭
سلوي: طيب يختي
ميار: هتوحشيني اوي
سلوي: هو انا مهاجره ي بت بكره هتلاقيني عندك ف الكليه
ميار: طب روحي بقا لاحسن انكل ييجي يموتنا
سلوي: خلي بالك من نفسك
ميار: ميتخافش عليا 😎
مشيت وسلوي ركبت مع مازن واتجهوا ل وجهتهم وصلوا البيت
مازن: من النهارده تعيشي معايا فالبيت
سلوي: بس ليه
مازن: انتي نسيتي انك دلوقتي مراتي.
سلوي: لا منستش بس احنا دلوقتي مش ف البلد ولا قدام اهلك ف كل واحد يقعد ف شقته
مازن: انتي نسيتي انك مراقبه
سلوي: اي ده نسيت
مازن: هاتي هدومك وتعالي
سلوي: طيب
مازن: وحاجه كمان
سلوي: اي هيا
مازن: هن*****
سلوي: ا***
يتبع
#بقلم_دعاء_تهامي
ياترا اي اللي مستنيهم لقدام توقعاتكم 👀#عوضي_الحلو
#Bart_10
احنا هننزل البلد بكره جهزي نفسك
سلوي: اي لا طبعا انا مش جاهزة
مازن: لازم يعرفوا عشان بعد امتحاناتك هنسافر لندن عند اهلي
سلوي:بس
مازن: متخافيش هكون معاكي ومش هسيبك
سلوي: تمام
مازن: روحي نامي دلوقتي عشان تصحي فايقه واه صح انا اخدت اجازة من الكليه
سلوي: طب انا هنام فين
مازن: اها ف اوضه دي لسه الاوضه التانيه مش مرتبه حلو بس بكره هكلم حد ييجي يرتبهاا
سلوي: طب وانت هتنام فين
مازن:هنام هنا علي الكنبه
سلوي: بس مينفعش تبوظ نومتك عشاني انا هنام هنا وانت نام مكانك
مازن: انا قولت اي ادخلي نامي جوا هيا ليله
سلوي: طب هيا مكركبه اوي يعني
مازن: لا مش اوي ساعه تبقا روقان
سلوي: طب تقدر تتفضل تنام ف اوضتك وانا هنام ف الاوضه التانيه يلا
مازن: بس دي مكركبه اوي
سلوي: هنضفهاا
مازن: هساعدك فيها
سلوي: لا شكرا.
مازن: يبقا تنامي ف اوضتي
سلوي: مينفعش اتنين اعند من بعض يتناقشوا 😹😹🤭
مازن: هنبدا منين
سلوي: امممم مش محتاجه كتير شيل معايا نطلع دول بره وانا مهمتي التراب ده
خلصوا ترتيب الاوضة 🧍♀️ورجعوا كل حاجه مكانهاا
سلوي: يااه اخيرا مكنتش فاكره انها هتاخد كله ده
مازن: انتي اللي اصريتي لو كنتي نمتي ف الاوضه
سلوي: وانا ميرضنيش اني اقلق حد ف نومته عشان راحتي
عندك نسكافيه
مازن: اهاا عندي
سلوي: هعملك مج غير شكل السكر فين وكمان النسكافيه
مازن: السكر ف الرف اللي فوق وكمان النسكافيه جمبه
بعد شويه جهزت النسكافيه ورسمت علي وشه قلب
سلوي: هاا رايك
مازن: لما اشوف الاول هو الشكل ممتاز لما نشوف الطعم
سلوي: اتفضل اهو
اخد رشفه من المج وبصلهاا
سلوي: هاا حلو
مازن: تسلم ايدك
سلوي: 🤭كنت عارفه انه حلو
مازن: بس القلب ده عملاه ازاي
سلوي: 🤭سر بقا
مازن: اممم
سلوي: طب انا هنام تصبح على خير
مازن: وانتي بخير
ف صباح يوم جديد
صحي مازن حضر الفطار وخبط علي اوضة سلوي
فتحت الباب وهيا بتفرق ف عنيهاا مين
مازن: مين اي هو ف حد معاكي غيري
سلوي: هاا مازن اثفه متعوضتش علي الوضع الجديد
مازن: ولا يهمك صباح الخير
سلوي: صباح النور
مازن: اغسلي وشك وتعالي انا حضرت الفطور
سلوي: اي ده بجد
مازن: مستغربه ليه
سلوي: عشان كان حلمي ان اتجوز واحد يحضرلي الفطار هو مش بالظبط حصل بس جزء منه
مازن: طب الاكل هيبرد اغسلي وشك وتعالي
سلوي: حاضر
دخلت غسلت وشهاا وطلعت كان مازن مجهز السفرة
سلوي: بتعرف تعمل اكل ولا
مازن: احكمي بنفسك
سلوي: شدت كرسي وقعدت عليه مسكت المعلقه وابتدت تاكل
لا بجد هايل تسلم ايدك
مازن: بالهناء
سلوي: لقلبك
يااه بجد اكلت كتير اوي تسلم ايدك
مازن: واضح الصحون مفهاش حاجه
سلوي: وانت بصيت ف الكام صحن اللي اكلتهم اي القر ده من اولهاا
مازن: لا ي ستي بالهناء قومي اجهزي عشان نوصل قبل الليل
سلوي: ماشي
دخلت استحمت ولبست مشجر ابيض ف بيج وعليه طرحه بيج ولو تضع اي مساحيق
واخدت شنطه سوده مع حذاء اسود
سلوي: انا جاهزة
مازن: وانا كمان جاهز واها علي فكره
سلوي: اي
مازن: طالعه زي القمر
سلوي: تسلم
بعد عدت ساعات ف الطريق وصلوا بيت سلوي ف الصعيد اول ما نزلت وشافهم الغفير راح قال لجدها كبير البلد طلع وكلهم كانوا طالعين بعده
نزلت من العربيه ومازن مسك ايدها يطمنها
سلوي: جدي
الجد: مين اللي معاكي ده وكيف يمسك يدك وتيجي حداه ابلد
مازن: ده من حقي ي جدي
الجد: كسر حوقك همل يدهاا
مازن: ده مراتي
الجد*****
سلوي: اهاا
يتبع
#بقلم_دعاء_تهامي
🧍♀️تفاعلكم معايا هو اللي بيشجعني عايزه دعم منكم 🦋🫶دمتم بالف خير 🫶🦋#عوضي_الحلو
#Bart_11
الجد: عم يقول اي المخبول ده الكلام ده صوح ي بت انطجي
سلوي: ايوه ي جدع صح
قلم جي علي وش مازن بعد ما بعد سلوي واخده بدالها
مازن: مسمحش لحد يضر*ب مراتي قصادي مهما كان دي بقت ف حمايتي
الجد: واي اللي جابك بعد العمله الوا*عره دي
مازن: تسمح انن نتكلم جوا
الجد: مفيش بينا حديت تقدر تاخد مراتك وترجع مكان م جيت
مازن: انا اسف ي جدي اني بخالف كلامك بس انا لازم اتكلم معاك
دخل من غير م يرد عليه
مسك ايد سلمي ودخل بعده لقاه قاعد ف اوضه القعده وعصايته ف ايده
مازن: تسمح نتكلم لوحدنا
الجد: قول اللي عندك وخد مراتك وامشي
مازن: اولا انا بعتذر علي الطريقه اللي اتجوزنا فيها وعارف ان مش دي الاصول واني كان لازم ادخل البيت من بابه بس الظروف حكمت كده تاني حاجه ي جدي انت كنت ناول تجوزها لابن عمها دي واظن انك عارف انه شخص مش كويس ومتعا*لج من الاد*مان غير انه زير نساء وكل همه متعته
الجد: اي
زمان: ده كلام يثبت كلامي ده تقرير من المستشفي اللي اتعالج فيها وده حكم بقضيه هر*بان منها تقدر تشوف بنفسك
الجد: علاء
علاء: تحت امرك ي جدي
الجد: شوف الكلام اللي بيقوله ده صوح
علاء اخد الورق من مازن وبص فيه ورجع بص لجده
علاء: صح ي جدي كل اللي بيقوله ومعاه اثبات بكده
محمد: اي الكلام اللي عم يتقال ده ي محمد وانت كنت عارف ان ابنك اتعالج وغير القضيه اللي عليه وقولت انه مسافر ف شغل
محمد: مهو ي بويا لو كنت عرفت كنت طردته ي قت*لته
الجد: وانت خابر عملت اي لما اعرف من الغريب هيتغير حاجه
محمد: حقك عليا ي بويا انا غلط ف حقك كان لازم اقولك
الجد: بعد اي
محمد: اللي تحكم بيه يمشي ي بويا
الجد: هشوف وانت ي مازن
مازن: نعم ي جدي
الجد: لما انت عارف الاصول مجتش ليه من الباب لما انت شاريها
مازن: انا اسف ي جدي انا عارف اني غلط بس احنا كتبنا الكتاب بس معملناش حاجه غير بعد موافقتك
الجد: بكره قراري هتسمعوه
مازن: اللي تحكم بيه ي جدي احنا موفقين بيه
الجد: دخلي جوه واندهي عفاف من جوا تحضر الاوضة عشان تباتوا فيها
سلوي: حاضر ي جدي
ف الليل كان الوقت متاخر وسلوي قاعده ف الجنينه
مازن:سرحانه ف اي
سلوي: الهواء جميل اوي ف البلد الزرع والهواء العيشه وسطهم حاجه تانيه بتحس براحه نفسيه من جواك
مازن: فعلا الجو هنا ميتعوضش
سلوي: مازن هو اي اللي انت قولتله افرض جدي وافق علي جوازنا
مازن: ومالو هنعمل فرح
سلوي: انت بتهزر عندنا هنا مش زي عندكم ف عادات وفيه تقاليد
مازن: عارف ده
سلوي: نعم ولما انت عارف موافق ازاي
مازن: موافق عشان ده الاحسن ليكي عشان لما كل واحد يروح ف طريقه يكون معاكي سند تلاقي اهلك ف ضهرك مش تبقي لوحدك
سلوي: بس انت متعرفش جدي ولا تعرف تفكيره
مازن: انا واثق انه هيعمل الصح
سلوي: مش مطمنه
مازن: كل حاجه هتبقا كويسه اطمني
سلوي: ان شاءلله يارب انا هطلع انام عشان تعبت من الطريق
مازن: تصبحي على خير
سلوي: انت مش هتنام
مازن: هفضل شويه وهنام
سلوي: طب تصبح على خير
مازن: وانتي بخير
بعد شويه دخل الاوضه كانت نايمه قعد اتامل ملامحهاا شويه ولما حس انها هتصحي عمل نفسه نايم
صحيت الصبح فتحت عنيهاا لقته جمبها
فاق علي صوتهاا وهبا بتصرخ اععععع
مازن: اي ف اي
سلوي: انا جيت ازاي هنا
مازن: علي رجليكي
سلوي: وانت نمت جنبي ليه
مازن: اناا
سلوي: اها انت امال انا
مازن: مش عارف جيت ازاي هنا
سلوي لسه هترد عليه باب الاوضه خبط
قامت سلوي تفتح كانت عفاف
عفاف: صباح الخير البيه الكبير بيقولك انزلوا عشان تفطروا
سلوي: صباح النور ي داده حاضر
رجعت بصت عليه لقته دخل ياخد شاور
طلع ودخلت هيا تاخد شاور ونزلوا وهما ماسكين ايدين بعض
صباح الخير
الجميع صباح النور
مد الكرسي ليها وقعد جمبهاا
الجد: قراري هو********
يتبع
#بقلم_دعاء_تهامي
توقعاتكم للي جاي وتفاعلكم معايا