ان لي الرجوع - الفصل 3 - بقلم سمية جمال - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: ان لي الرجوع
المؤلف / الكاتب: سمية جمال
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 3

الفصل 3

*[☜رواية آن لي الرجوع🎀🌷]* *(part 5-6)* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ‏تابع قناة قناة موعد مع رواية 🎀🌷 في WhatsApp في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VbCLEIk5kg7Ce01NTR2X 🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦 🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥 *🌷 #رواية_آن_لي_الرجوع🌷* بقلم الكاتبة/ سمية جمال 🥀الفصل الخامس $بالفعل مرت "حياه" على "سديم" ما نصقتها من محاضرات --"حياه": بصى بقى يا ستى مبدئیا كده احنا عاوزين واحنا مش علينا اى ذنوب ورانا... مثلا اللبس...ده مش اللبس الشرعى وانا هجبلك كتاب فى صفات اللبس الشرعى اسمه كتاب جلباب المرأه المسلمه وان شاء الله هدخلك على جروبات كتير على الفيس والواتس كلها بتاعته ملتزمين وهتتعرفى على صحبه صالحه باذن الله تعينك على االخير ....وهتفرحى معاهم اوى ....وعلى فكره الجو بتاعنا مليان ضحك يعنى متفكريش علشان بقى ملتزمين ونقاب والكلام من ده متشددين وكده بالعكس والله احنا بنقضى احلى وقت فى عمرنا بطاعه الله... --"سديم"بابتسامه:ان شاء الله يا حياتى اكون منكم قريبه. *______________________* وتمر الايام والشهور لينتهى العام الدراسى تقربت فيه "سديم"من ربها كثيرا....فصار قيام الليل شيئ أساسي  عندها...وصارت الاذكار كالدواء لا تنساها ابدا...وصارت تحافظ على السنن والرواتب ...وانعم الله عليها بارتداء الخمار... فحقا عندما اقبلت على الله وآتته ماشيه...آتاها هروله واخيرآ اتمت ختم القرآن القرآن بفضل الله... &وفى يوم ما.... --قالت "سديم""لحياه": بقولك يا "حياه" بما ان الاجازه بدأت وكده عايزين نعمل حاجه مختلفه السنه دى. --"حياه": زى ايه يا "سديم". --"سديم": بصى يا ستى لو ندى دروس قران مجانا للاطفال فى المسجد اللى على اخر الشارع...هستأذن من الامام وان شاءالله هيوافق. --"حياه":بجد جميله خالص يا"سديم" انا الفكره دى كانت فى بالى دايما والله...وانا معاكى ده يكفى قول الرسول{صلى الله عليه وسلم}:{خيركم من تعلم القران وعلمه}. --"سديم": صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم...خلاص ان شاء الله نبدا من اول الاسبوع الجاى --"حياه": ان شاء الله $وبالفعل مضى اسبوع وقد نشرت الفتاتان الخبر وتقدم اطفال كثيره وسعدوا بهذا الخبر المفرح...وبعد مرور وبعد الاشهر اذا بطفله كانت "حياه" تعطيها الدروس جائت لتقول لها:ابله"حياه"...ابله "حياه". --"حياه": نعم ايه يا "ريم" فى ايه يا حببتى. --"ريم": انا عايزه اقولك كلمه سر فى ودنك. --"حياه": تعالى يا حببتى قولى كلمتين مش كلمه واحده. --قالت لها فتاه بهمس:حضرتك مخطوبه. نظرت لها "حياه"باستغراب:لا يا حببتى ...بس ليه بسالى. --"الفتاه":هاا...ولا حاجه...انا بس بسأل .. آه بسأل... ثم قالت بنفس همسها:امسكى لسانك يا"ريم"ماتقوليش اللى اخوكى قالك عليه... --"حياه": ريم انتى بتكلمى نفسك مالك بس النهارده. --"ريم": مفيش يا ابله انا بس تعبانه شويه... ممكن اروح --"حياه" بقلق: بعيد الشر عليكى يا قلبى...اكيد طبعا ممكن ...آجى اوصلك --"ريم": لا شكرا يا ابله --"حياه": طيب يا حببتى خلى بالك من نفسك. --"ريم": حاضر يا ابله مع السلامه. --"حياه": فى حفظ الله يا حببتى &ذهبت "ريم" و"حياه"فى حيره من امرها فريم هى الاقرب الى قلبها من بين كل الاطفال...ذهبت "حياه"وقصت على "سديم" ما حدث --نظرت لها "سديم"ثم قالت: خير يا حببتى ان شاء الله...شكلك كده هتروحى تلاقى خبر يفرحك. --"حياه":انتى هبله يا"سديم"انا بقولك ايه وانتى بتقولى ايه وما البيت عندى باللى بقوله. --ضحكت "سديم" بشده ثم قالت: والله انتى هبله ومش فااهمه حاجه..... #نهايه الفصل الخامس. يتبع 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 *🌷 #رواية_آن_لي_الرجوع🌷* بقلم الكاتبة/ سمية جمال الفصل السادس🥀 --ضحكت "سديم" بشده ثم قالت: والله انتى هبله ومش فاهمه حاجه...سلام بقى دلوقتى...خلصى لبقيه الاطفال وروحى. --"حياه": ماشى يا سوسو سلام &وبالفعل اكملت "حياه"عملها ثم غادرت الى منزلها وعندما دخلت للداخل وجدت والدها واخوها يتهامسون بشى ما. --"حياه": السلام عليكم يا اهل الدار. --وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته..هكذا قال ابوها واخوها. --قال"عمرو"الاب: ازيك يا "حياه" اخبارك ليه انهارده. --"حياه": الحمدلله يا ابى فى زحام من النعم والله. --رد عليها اخوها"انس" يشاكسها: الله عليكى يا شيخه "حياه" لما تتكلم تحس كده يا ابى ملاك ايه ده. --"حياه": طب خف ياض احسن اشلوحك. "انس": اعوذ بالله...ايوه كده اظهر وبان قال ملاك قال دا انا منافق. --قاطعهم"عمرو"الاب:هو انتو مش هتعقلوا ابدا &نظر الاثنان الى بعضهم ..وقالوا فى صوت واحد:لااا..وانفجر الثلاثه ضاحكين. $اتت "فاطمه"الام على صوت ضحكاتهم. --"عمرو":طب بما اننا متجمعين كلنا كده فانا عايز افاتحكم فى موضوع يخص "حياه" --"حياه" باستغراب: انا يا بابا. --"عمرو": ايوه يا حببتى...بصى يا بنتى انا هخش دغرى ...فى عريس متقدملك وطالب رؤيه شرعيه بس انا قولت يستنى عقبال ما اسال عليه واستشيرك وبعدين هقوله على الرد ها يابنتى قولتى ايه --"حياه"بخجل: قولت ايه يل بايطبا لما حضرتك تسال عليه وبعدين نشوف كده. --"عمرو": ماشى يا بنتى ان شاء الله خير. --وهنا ضرب "انس"مؤخره رأس "حياه"بخفه وهو يقول: والله وكبرتى يا قرده وهتتجوزى. --"حياه" قرده مين يا بابا انت هو مش ذنبى انك نخله . --"انس": هههه ماشى يا حياتى مقبوله منك...الف مبروك يا حببتى --"حياه": الله يبارك فيك يا "انس"وعقبالك كده --رفع"انس" يده وهو يقول: ربنا يسمع دعائك يا رب . --"حياه": ان شاء الله استأذن انا بقى &دخلت "حياه"حجرتها وهى فى حيره من امرها...ترى من هذا الشاب...وكيف عرفها...واين رآهاا...وظلت الاسئله تدور فى رأسها الا انها استغفرت ربها وهى متيقنه ان الله سيكتب لها الخير ...انه حسن الظن بالله --وبعد ذلك هاتفت صديقتها "سديم". --"سديم": السلام عليكم --"حياه": وعليكم السلام ورحمه الله وبركااته...ازيك يا"سديم" --"سديم": انا الحمدلله..ايه بقى الاخبار عملتى ايه. --"حياه"انتى يا بت ايش عرفك وكمان كنتى قيلالى من لما كنت فى المسجد انتى عرفتى منين. --ضحكت "سديم"بشده: ماهو "ريم" كلامها مش يتفهم غير كده اكيد يعنى قريبها اللى جاى يتقدملك قالها تسالك اذا كنتى مخطوبه ولالا...عشان ميحرجش نفسه وكده. --"حياه":اهاا ممكن برضو عموما بابا لسه هيسال عنه وانا هصلى استخاره وربنا يقدم اللى فيه الخير . --"سديم": ربنا يرزقك بالزوج الصالح يا حبى اللى تقر عينك بيه. --"حياه":اللهم امين انا وانتى يارب... يلا بقى مش هطول عليكى سلام عليكم --"سديم": وعليكم السلام فى رعايه الله. &وبالفعل سأل والد "حياه"عن ذاك الشاب كثيرآ ولكنه لم يسمع عنه الا كل خير...و"حياه"صلت استخاره وشعرت براحه...هاتف والد "حياه" الشاب واعطاه ميعاد ليأتى فيه...وفى يوم الرؤيه الشرعيه ..كانت "سديم"مع"حياه" من اول اليوم لتساعدها وتطمئنها وفى تمام الساعه 7مساء دق جرس الباب ومعه دق قلب "حياه"بشده... ترى ما سيحدث.... انتظرونا #نهايه الحلقه السادس 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹