عائشة والمغرور - الفصل 1 - بقلم المجنون - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: عائشة والمغرور
المؤلف / الكاتب: المجنون
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 1

الفصل 1

*ࢪ໑ايـــة : ؏ــائـشـــةٌ و الـمـغــࢪوࢪ🤎🎻𐚁‌ ֺ۪ ⭒ ݂* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​بـــواســطــة : سـيـدة الـمـجـࢪة يـونـي الـڪـوࢪيـه💜🇰🇷𐚁‌ ֺ۪ ⭒ ݂ ❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿ ‏ تم مشارڪة الروايه بواسطة يوني الڪوريه من قناة عالم الروايات الرومانسيه التابعه لقناة مجرة الروايات🤎🎻 https://whatsapp.com/channel/0029VacHFvHJf05VA7Innh2r مجرة الروايات الاصليه230الف متابع https://whatsapp.com/channel/0029VaeeXEQ6buMSde2YXG1D *الـبـــ◞⓵◜ـــاࢪت ؍ 🌸♡゙ ُ𓂁* *الـبـــ◞⓶◜ـــاࢪت ؍ 🌸♡゙ ُ𓂁* *الـبـــ◞⓷◜ـــاࢪت ؍ 🌸♡゙ ُ𓂁* _تـعـڕيـف الـشـخـصـيـات_ عائشه الجارحي .. بنوته ملتزمه جدا مختمره لا تخاف من شيئ سوا الله في كليه الهندسه العام الثاني مرحه جدا ولدت في عائله غير ملتزمه ملمحها جميله جدا بشرتها بيضه وشعرها بني يصل لنصف ظهرها وعينان كالون القهوه ووجها يتميز بنور الايمان وقيام الليل عمر السيوفي .. من افضل رجال الاعمال والمهندسين في مصر والوطن العربي يتميز بالتفوق الشديد في مجال عمله رغم صغره سنه الذي لا يتجاوز ال٣٠ عام عصبي جدا وعنيد ولا يعرف اي شيئ عن الله عز وجل ك حال بعض الشباب وباقي الشخصيات هنعرفهم اثناء سرد الروايه بأذن الله تململت بطلنا اثناء نومها علي رنين المنبه لتفتح عينيها وتجلس علي السرير تمسح علي عيناه بيديها عائشه .. الحمدلله الذي أحيانا بعد ما اماتنا وإليه النشور اووف الساعه بقت 11 لما اقوم الحق اصلي الضحي وبعدين اشوف اهل البيت راحوا فين في المطبخ تقف سيده تتميز ملمحها بالطيبه الشديده تعد الإفطار لأبنائها عائشه : صباح الخير يا اموشه الام : يابت انتي مش هتبطلى دلعك دا يبقا عندي ٥٥ سنه وتقوليلي يا اموشه عائشه : يا ست الكل ولا يبان عليك اصلا دول تلقيهم غلطوا وهما بيسجلوا شهاده الميلاد انتي تدي اصلا ع ٣٠ سنه يا اموشه اسمعي مني الام .. طب يلا يا لمضه نحط الاكل وروحي صحي البشمهندش التاني الي لسه مصحاش دا عائشه .. حاضر يا ست الكل بس مالك شكلك مش عجبني الام .. مفيش يا قلب ماما عشان بس صاحيه بدري قولت اروق البيت واجهز الفطار لحد متصحوا انا عارفه انكم الفتره الي فاتت تعبتوا معايا بسبب تعبي قامت عائشه بطبع قبله علي كف والدتها . عائشه : يا امي احنا نخدمك بعنينا والله .. ربنا يعينك يا امي بصي هقولك علي حاجه هتساعدك كتير النبي الي وصي السيده فاطمه بيها الام .. قولى يا حبيبتي عائشه .. تعرفي ان السيده فاطمه كانت بتعمل كل شغل البيت في بيتها بس جه وقت وتعبت ف طلبت من الرسول صلى الله عليه وسلم خادم قال لها النبي ﷺ: أدلك على ما هو أفضل من خادم: تسبحين الله عند النوم ثلاثا وثلاثين، وتحمدين الله عند النوم ثلاثا وثلاثين، وتكبيرينه عند النوم أربعا وثلاثين، فهذا خير لك من خادم، فقالت السيده فاطمة: فعملت بهذا فما وجدت تعبًا بعد ذلك رضي الله عنها الام .. ماشاء الله تبارك الله ربنا يذيدك يا قلب امك هعمل كده ان شاء الله ....... في مكان اخر في احد شركات السيوفي يجلس بطلنا ويبدو عليه العصبيه الشديده عمر .. يعني ايه مش لاقيه الملف امال هيكون راح فين معاكي ساعتين تشوفي الملف راح فين وإلا هيكون ليا تصرف تاني معاكي اتفضلي يلا علي مكتبك خرجت وهي تلهث وتحمد الله انها خرجت قبل ان تفقد وعيها امام مديرها العصبي ( ساره سكرتيرة عمر تتميز بلبسها الفضفاض وملمحها الهاديه مخلصه جدا في عملها وتحب ربها كثيرا وتسعي لرضاه ٢٣ عام ) ساره .. الحمدلله اني خرجت سليمه ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بتكلمي نفسك ليه ساره .. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ظلت تنظر له كثيرا وتناست نفسها ووضعها هذا .. احمم ساره يا ساره انتبهت لنفسها ونهرت نفسها علي تلك الفعله انها فازاحت بصرها عنه ثم قالت بأدب ايوا يا بشمهندس ياسين اتفضل كنت محتاج حاجه ياسين .. ايوا هو عمر وصل وله لسه ساره .. ايوا وصل يا فندم بس متعصب جدا ومش طايق حد خالص ياسين .. طيب انا دخله اهو عرفيهم بس يعملوا اتنين قهوه مظبوطه من بن عمر ساره .. حاضر يا فندم ياسين السيوفي .. ابن عم عمر ورفيق روحه وشريكه في سلسله شركات السيوفي متدين ذو لحيه جميله تنير وجه هادي جدا ومرح جدا بعكس بطلنا ونفس سن البطل ٣٠ سنه ساره ظلت تبكي لأنها تعلم ان غض البصر واجب وانها فعلت منكرا واغضبت الله منها فهي تعلم ان غض البصر فرض حتى لو تبرَّجت كُل النِّساء، والحِجاب بِشروطهِ فرض حتى ولو بينَ أطهر الرِّجال، فليسَ التَّبرُّج إقراراً لِلتَّحرش، ولا غض البصر تحليلاً للتَّبرُّج... ضعوا الحلال محلّه، والحرام محلّه، ولا تُبرِّروا فتخسروا دينكم، واستقيموا يرحمكم الله.2 فالمسألة بين الجنسين سواء . .......................... نرجع بقا لبطلتنا عائشه .. انت ياعم يالي جواا اصحي وصحي النوووم من النهارده مفيش نوووم ... عائشه .. الواد دا مش بيرد ليه بس يكون طفش مننا والله ممكن يعملها دلفت الي غرفته وظلت تنظر في كل مكان ولم تجده تنهدت بتفكير عائشه .. الواد دا راح فين بس حمزه من خلفها ... بخخخخ عائشه بفزع ... ياماااماااع وضعت يداها علي قلبها الذي ينبض بعنف اثر تلك الخضه عائشه .. انت يابني مش هترجع غير لما تقطعلى الخلف يا حمزه حمزه ... ههههههههه بهزر معاك يابت والله ( حمزه اخو البطله مهندس في شركات السيوفي عند ٢٦ سنه بيحب عائشه جدا ذو شخصيه مرحه بس لما بيتعصب بيتحول نمر ) عائشه .. بس يا حمزه يا حبيبي دا غلط والله الرسول صلى الله عليه وسلم قال ( لا يحل لمسلم ان يروع مسلما ) حمزه .. مكنتش اعرف والله يا عشاعيشو خلاص مش هتكرر تانى عائشه .. طب يلا يا اخره صبري نفطر وتنزل تصلي الظهر عشان توديني الدار عندي حلقه هناك انهارده حمزه .. عنيا يا قلب اخوك1 قام بطبع قبله علي رأسها وذهبوا حيث تجلس الأم لتناول الأفطار عائشه هيا ماما نامت علي السفره وله ايه يا حمزه حمزه .. مش عارفه تعالي نشوف عائشه .. ماما يا ماما مش بتردي ليه الحقني يا حمزه ماما مش بترد .... .. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ الفصل الثاني اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا .♥️ حمزه .. طب روحي هاتي دواء السكر بسرعه وبطلى عياط .. ماما هتكون كويسه خلي عندك حسن ظن بالله عائشه ببكاء .. حاضر حاضر ذهبت لغرفة الأم وقامت بأخذ الدواء وحملت كوب الماء الموضوع علي الكومدينو بجانب السرير وخرجت مسرعه عائشه .. خد يا حمزه بسرعه اخذه منها وقام بأعطاء الدواء لوالدته وبعد مده فتحت عيناه رأتهم جالسين ممسكين بيديها منهارين من البكاء عائشه ببكاء .. كده يا ماما تخوفيني عليكي انا كنت هموت من الرعب عليك والله حمزه .. بصوت رجولى مبحوح من اثر البكاء .. يا امي ميه مره اقولك خدي الدواء قبل اي حاجه الام .. معلش يا حبايب قلبي نسيته والله حقكم عليا حمزه .. عاوزه تسبينا لوحدنا يا ماما الام .. ربنا كبير يا حمزه يلا قوموا افطروا بقا الاكل زمانه برد ........ في شركه السيوفي ياسين ... اممم يعني انت بتقول مش عارف حاجه عن الملف عمر .. ايوا معرفش اكيد في جاسوس في الشركه انا شاكك يكون حد من المهندسين الجداد ياسين .. بهدوء . يعني يا عمر انت مش وخده امبارح وانت مروح لما قولتك سيبه قولتلي لا هخده معايا عمر .. اوووف انا ازاى نسيت حاجه زي كده دا انا كنت هظلم ناس ملهاش ذنب ياسين .. عشان كام مره اقولك بطل تسرع وعصبيه يا بني ربنا عز جل قال يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ" يعني يا عمر انت ممكن تظلم حد ملوش ذنب ف حاجه وممكن تقطع عيش حد وهو مصدق يشتغل عشان ظروف بيته ومش بس يا عمر هنا ف الشركه لا في كل مكان تتعامل علي الاساس دا وفكر قبل ما تتهم حد يا صاحبي عمر .. بأمتنان . مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه يا ياسين ياسين.. فراخ بانيه عمر .. ايه ياسين .. قلبظ بجنيه عمر ... ياسسييييييين اطلع برا ياسين .. لو مش عجبك طلقني عمر .. انت الي جبته لنفسك اخذ بعض التحف من علي المكتب لكي يلقيها عليه ولكن فات الاوان عمر .. امم خواف طلعت تجري .. ثم نظر في اثره وتحدث ربنا يخليك ليا يا ياسين ولا بلاش يخليك اصل يزعق فيا ويقعد يقولى يخليك في اللغه العربيه جايه من التخلى وانت كده بتدعي عليا ربنا يتخلى عني ومش هخلص من كلامه ربنا يبارك فيك يا ياسين ♥️ عمر .. لما اقوم اروح المشوار دا والشركه في الاستراحة وارجع بسرعه ...... في مكان ما لأول مره نزوره تتحدث بطلتنا في الهاتف عائشه .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مريم .. عشاعيشوو وحشتييناااااااي عائشه .. طب ردي السلام الاول يا لمضه مريم .. بأحراج وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته معلش بقا بنسي يا شوشو عائشه ... بس السلام ليه اجر عظيم يا مريوم الرسول صلى الله عليه وسلم قال .. قال صلى الله عليه وسلم: لا تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا، ولا تؤمنوا حتى تحابوا، ألا أدلكم على شيء إذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السلام بينكم. وكمان أن السلام تحية أهل الجنة، كما قال تعالى ( وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلامٌ ) مريم .. انا بجد بحمد ربنا كل دقيقه انك في حياتي يا عائشه والله عائشه .. حبيبتي يا مريومه طب يلا انا روحت الدار اهو و هستناك مش هبدا كلام غير لما تيجي مريم .. خمس دقايق واكون عندك هكلم البت امال عشان تحضر معانا عائشه خلاص ماشي .. يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....... في مكان ما بداخله أطفال كثيرا فقدو اهليهم ومنهم من تخلى اهليهم عنهم دلف .. عمر من بوابه المبني وهو يحمل كثيرا من الاكياس الثقيله البواب .. عمر بيه اهلا يا باشا اتفضل دول الاطفال هيفرحوا اوي انك هنا يباشا عمر .. طب خد مني يا راجل يا طيب الحاجات دي اصل تقيله اوي البواب.. حاضر يا بيه تحت امرك دلفوا للداخل .. وبعد دلوفهم اصبحت الاطفال تصرخ بفرحه من الذي اتا اليهم الاطفال .. هييييه عموو عمرر جه هيييييه عمر .. حبايب عمو عمر والله تعالو نقعد برا ف الجنينه ونحكي الي حصل طول الاسبوع الي غبت فيه دا ذهبوا سريعا لحديقة الملجأ .. وهم يقفزون بفرحه افتقدوها منذ الصغر تلك الفرحه التي كانوا يتمنوها بجانب عائلتهم ... --------------------------------- عائشه .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتي في الله بجد انا فرحانه اننا بنتجمع هنا كل اسبوع ربنا يجعلنا صحبه صالحه ويظلنا في ظله يوم لا ظل إلا ظله هنتكلم انهارده عن التوبه كتير من البنات والشباب غافلين ومفكرين ان الدنيا طويله قدامهم ولسه بدري اوي . وبكرة نتوب . وانتم مكبرين الموضوع ليه . هو احنا يعني الي كده بس مالناس كلها عايشه كده . قال تعالي( وكلهم اتيه يوم القيامه فردا )2 قطعت عليها حديثها تلك الفتاه التي تجلس أمامها بس ياعائشه في ناس تقولك ربنا مش هيتوب علينا واحنا عملنا حاجات كتير ومش هيتقبلنا ابتسمت لها عائشه واردفت .. عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : من تاب قبل أن تطلع الشمس من مغربها تاب الله عليه رواه مسلم . وكمان يا بنات قال الرسول صلى الله عليه وسلم "ما من عبد يذنب ذنبا، فيحسن الطهور، ثم يقوم فيصلي ركعتين، ثم يستغفر الله، إلا غفر الله له".. ثم قرأَ هذه الآية: { وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ} . تم النشر بواسطة يوني الڪوريه ربنا غفور رحيم يا بنات .. قابل التوب وغافر الذنب احنا الي سيبنا ودننا للشيطان يضحك علينا بكلامه المسموم ويصور لينا ان ربنا مش هقبلنا حاشاه يا بنات .. ربنا غفور رحيم يفرح بتوبه العبد ليه اللهُم نسألك بنُور وجهكَ العظيمْ أن تُهدينا للصواب ، و تُرزقنا حُسن العاقِبة و تُقدّر لنا خير الأمور في الدُنيا و الآخرة . نظرت اليها مريم بفخر مريم ... عشاعيشو الي ديما مفرحاني بكلامها عائشه.. طب يلا بقا عشان ست الكل عامله حسابك علي الغدا مريم بوجه احمر وخجل .. طب طب اخوك مش هينفع يا عائشه عائشه وانا يعني مش هعزمك بقلب كده وهو في البيت متخافيش يا ستي نزل الشركه من بدري مريم .. اذا كان كده يلا بينا يا كبير عائشه .. هههه يلا يا معلم ( مريم صديقه عائشه منذ الصغر يطلقون عليهم التؤام لشده تقربهم من بعض ذو بشره بيضاء وعينان تشبه حبه البندق وشعر اسمر يصل لتحت رقبتها في كليه الهندسه مع عائشه مختمره ) ....... نرجع لبطلنا هههههههه اسكت بقا يا فهد وانت شقي كده سيب محمد يلعب انت خد لعبتك اهي العب بيها تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه بس يا عموو اص لحظه يا حبيبي هرد ع الفون عمر .. ايه يا ياسووو وحشتك الكام ساعه دول مجهول .. حضرتك صاحب الرقم دا عمل حادث هو ومهندس كان معاه تقريبا اسمه حمزه عشان كان واحنا بنخرجه من العربيه بيقول حمزه جوا عمر بفزع .. ايه بتقول ايه طب هو فين الوقتي .. طيب طيب سلام ... يا ترا ياسين حصله ايه يا ترا عائشه هتعمل ايه لما تعرف يا ترا هيقبلوا بقا بعض وله ايه.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ * سبحان الله * الحمدلله * الله اڪبر * لا إله إلا الله متڪسلوش تقراوء ذڪر وحرڪو شفايفڪُم وانتو تقرائو عـشان تـاخدو اجر♥️ الفصل الثالث الفصل الثالث من روايه ( عائشه والمغرور )♥️ رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ .♥️ خرج من الملجأ بسرعه شديده ركب سيارته وكاد ان يفتعل اكثر من حادث من شده سرعته خوفا علي رفيق عمره وأبن عمه ياسين صف سيارته ودخل يهرول داخل المشفي عمر وهو يلهث .. هو فين انطقوا الطبيب .. انت بتزعق كده ليه عمر .. انت مش عارف بتكلم مين انا عمر السيوفي صاحب المستشفي الي حضرتك شغال فيها دي الطبيب بزعر .. انا اسف يا عمر بيه اطمن هو كويس والله شويه جروح بس بس.. عمر ... بس ايه الطبيب .. الشخص الي جه معاه متبهدل خالص وهو في العمليات دلوقتي عمر .. طيب كل التكاليف عليا واعمل كل الي تقدر عليه الطبيب .. حاضر يا عمر بيه عائشه .. هههههههههه اضحك الله سنك يا مريم ضحكتيني والله مريم بحب ... يارب ديما اشوف بتضحكي يا عشاعيشو عائشه حطت اديها علي قلبها يارب خير يارب خير مريم .. مالك في ايه عائشه مش عارفه يا مريم قلبي اتقبض فجاه مريم .. عادي يا عائشه تلاقي بس من ضحكنا خير بأذن الله احسني الظن بالله مش انتي ديما بتقولى ربنا عند حسن ظننا ان كان خير ف خير وان كان شر فشر عائشه طيب انا هقوم اصلى ركعتين يمكن اهدا مريم .. طيب وانا هطلع اقعد مع خالتي برا قامت عائشه وتوجهت إلى مرحاض غرفتها وتوضئت وفردت سجاده الصلاه وصلت بخشوع يارب خير يارب قلبي بيوجعني اوي مش عارفه في ايه اللهم اني اعوذ بك من سوء القدر وان نفجع في عزيز علينا يارب سلمت من صلاتها واخذت مصحفها وجلست ترتل بعض آيات الله لكي يطمئن قلبها ( ألا بذكرالله تطمئن القلوب ) 1 ... بالخارج تجلس إيمان ام خديجه وبجوارها مريم يضحكوا بشده الأم .. دمك خفيف يابت يا مريم بطني وجعتني مجنونه زي صحبتك مريم .. هذا من فضل ربي يا خالتي القبول دا من عند ربنا عز وجل الام .. ربنا يبارك فيكم يارب صدح صوت الهاتف . خرجت عائشه علي جرس الهاتف عائشه .. هو محدش ف البيت دا يصدمني مره ويرد علي التلفون الأم .. ردي يابت وانتي ساكته عائشه .. حاضر يا ست الكل عنيا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين معايا ... دا بيت بشمهندس حمزه عائشه ويديها علي قلبها بحرف مرتعشه ايوا اي و ا ه و .. بشمهندس حمزه عامل حادث وهو حاليا في العمليات وو الووو يا استاذه عائشه القت الهاتف علي الارض ونظرت لهم بصدمه الام .. في ايه يابت مالك مريم لحظه يا خالتي الخط شغال ايوا ايوا سمعاك بتقول اييه طيب انهي مستشفي تمام شكرا اغلقت الخط ونظرت للأم بخوف .. اصل بيقول يعني ان الام .. متتكلمي يابت فيه اي عائشه متتكلمي حد منكم ينطق عائشه .. اخويا عمل حادث وهو في العمليات وو ماما ماماااااااا مااماااا فوقي يا ماما بالله عليك هيبقا كويس بأذن الله مريم .. انتي لسه هتنادي يلا بسرعه نطلب الاسعاف وبالفعل قامت مريم بطلب الإسعاف وتم نقل الأم الي المشفي وتركيب محلول لها وبعض المهدءات حتي تنام لحين خروج حمزه من العمليات بالخارج .. تجلس مريم وتحتضن عائشه امام غرفه العمليات تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه عائشه بصوت مبحوح .. اللهم لطفا بقضائك لطفا يارب اللهم اني اسألك بأسمك الطيف ان تلطف بأخي وبأمي يارب مريم ببكاء وقلب يتمزق من الداخل علي فارس احلامها التي خفت عنه حبها وعن الجميع حتي لا تغضب الله فيه فهي تحتفظ بمقوله ضحي صبحي عندما قالت كم من رَجُلٍ أَحب فَصدقَ؟ وكم من فتاةٍ أَحبت فَانتظرت؛ لِيلتقيَ حُبهما طاهرًا تَحت وَصلٍ حلال! وكم من فتاةٍ خُدعت باسم الحُب، وَرجُل يُحسب من صنف الرجال وَما هو برجلٍ! يجبُ ألا يُفتحَ هذا القلب أبدًا إلا لمن يملك مفتاحه حَقًا، ويعرفُ لُغة محبوبه، ويعرف اللهَ من قبل حق المعرفةِ، يَصونُ ولا يخون، يهتمُ ولا يهمل! نعم، ليس للمرءِ على قلبهِ سُلطان .. لكن القلوبَ -وإن وقعت في مُصيبة الحُب- تُحفظ؛ لِيستشعر كل منهما جمال أول كلمةٍ وَأول لمسةِ يد في أول لِقاءٍ بينهما في الحلال! مريم لنفسها .. يارب يارب يخرج بسلامه يارب يارب انا قلبي معاه جوا رجعه ليا بسلامه واجعله زوج صالح ليا يارب .. يارب يكون بخير وانا مش هبصله تاني وهغض بصري عنه ومش هعصيك فيه بس يخرج بسلامه يارب وبالطابق الثاني يجلس ياسين إمام الطبيب الذي يلف له يديه ببعض الشاش كده انت ممكن تخرج ف اي وقت يا بشمهندس ياسين .. متعرفش حمزه عمل ايه الطبيب .. لسه في العمليات يا فندم بس اهله موجودين معاه فوق ياسين .. تمام في ذلك الوقت دلف عمر يهرول اليه وقام بألقاء نفسه داخل أحضانه عمر .. انت كويس في حاجه بتوجعك ياسين .. مزحا . يعني لما حد يدخل علينا واحنا في الوضع دا يقول علينا ايه .. قوم يعم وانت تقيل كده عمر .. والله تقيل والعضلات السدسيه الي عندي دي يتقال عليها ايه ياسين.. تلقيها نفخ عمر .. هههههههه انت مشكله طب يلا عشان نشوف حمزه خرج وله لسه ....... في الأعلي تجلس عائشه تقراء في كتاب الله فهي لا تحب ان تضيع وردها مهما حدث عن عقبة بن عامر قال: قال رسول ﷲ ﷺ : " الجاهر بالقرآن كالجاهر بالصدقة ، والمسر بالقرآن كالمسر بالصدقة " كما قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ: اقْرَأْ وَارْتَقِ وَرَتِّلْ، كَمَا كُنْتَ تُرَتِّلُ فِي الدُّنْيَا ، فَإِنَّ مَنْزِلَكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَؤُهَا" . هنيئاً لِأهلِ القُرآن ومريم تجلس تدعوا الله له احمم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نظرت اليهم عائشه ثم غضت بصرها سريعا عائشه .. خير مين حضرتكم عمر بغرور وهو يمد يده كي يصفحها .. احنا اصحاب شركات السيوفي الي اخوك شغال فيها عائشه .. معلش مش بسلم عمر .. ليه ان شاء الله يكونش قرفانه مني وبصيلي وانتي بتتكلمي وله شكلى مش عجبك عائشه .. أولا مش حكايه شكلك مش عجبني لأن دا ميفرقش معايا اصلا ثانيا ودا الاهم اني مينفعش ابصلك ربنا امرني بغض البصر( قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ۝ وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا) وكمان قال بعض السلف: من حفظ بصره أورثه الله نورًا في بصيرته.♥️ وبرضو مينفعش اسلم علي حضرتك لان ‏عن معقل بن يسار رضي الله عنه قال : قال رسول الله ﷺ : لَأَنْ يُطعَنَ في رأسِ أحَدِكُمْ بِمَخْيَطٍ من حَدِيدٍ ، خَيرٌ له من أنْ يَمسَّ امْرأةً لا تَحِلُّ لَهُ .♥️ عمر لنفسه .. اي دي البت دي بجد وعايشه زينا وكده وله بتعمل نفسها شريفه قدامي وخلاص قطع صمته هذا ياسين وهو يقول .. ربنا يبارك في حضرتك احنا كنا جايين بس نطمن علي حمزه عائشه .. هو لسه مخرجش يا بشمهندس اا ياسين .. اسمي ياسين ودا عمر عائشه ... تشرفنا ثم نظرت لمريم رأتها قد غفت علي الكرسي من شده البكاء عائشه في نفسها .. عياطك دا يا مريم وراه حاجه وانا متأكده كمان لحظات وخرج الطبيب هرول الجميع اليه ومن ضمنهم مريم التي استيقظت عند فتح باب العمليات وخروج الطبيب ... الجميع .. طمنا يا دكتور الدكتور .. الحمدلله يا جماعه هو بخير وخرجنا الازاز الي دخل جسمه وهو حاليا تحت تأثير البنج ساعتين ويفوق رددت عائشه ومريم .. اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك ياسين .. طيب نستأذن احنا بقا السلام عليكم وهنجيله لما يفوق عائشه ومريم بصوت خافت : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته خرج ياسين وعمر واثناء خروجه نظر اليها وجدها تحمد الله وتضحك مثل الأطفال .. فظل قلبه ينبض بعنف ولا يدري ما السبب بعد ساعتين استيقظت الأم وانضمت اليهم أمام الغرفه لحين استيقاظ حمزه ظلوا هكذا بعض الوقت حتي سمح لهم الطبيب بالدخول دلفت عائشه وأمها سريعا للداخل عائشه ببكاء .. ميزووو كده تخضني عليك انت متعرفش انك كل حياتي وله ايه انت ابويا واخويا وصاحبي وحبيبي انا متخيلش حياتي من غيرك الأم .. براحه عليه يا عائشه انت عامل ايه يا قلب امك انت كويس حاجه بتوجعك حمزه بصوت مرهق وبعض المرح .. يجدعان انا كويس والله اقوم ارقص يعني عشان تصدقوا وبعدين انا قولت ادلع عليكم شويه عائشه هرولت اليه وقفزت في أحضانه ادلع يا حبيبي بس تفضل جنبي حمزه .. اعمل اي بقا مش عارفه اي الحظ دا بس .. كل مقوم من حاجه ادبس ف حاجه . مش عارف ليه حظي وحش كده !! عائشه متقولش كده يا حمزه .. الرسول صلى الله عليه وسلم قال ( امر المؤمن كله خير وليس ذالك إلا للمؤمن فأن اصابته ضرا فصبر فكان خير له وان اصابته سرا فشكر فكان خير له ) و عن عبدالله بن مسعود - رضي الله عنه، قال : قال النبي ﷺ : " ما من مُسلمٍ يُصيبُهُ أذىً، مرَضٌ فما سِواهُ، إلا حَطَّ اللَّهُ سَيِّئاتِهِ، كما تَحُطُّ الشَّجَرَةُ وَرَقَها " حمزه بندم .. الحمدلله علي كل حال قطعت كلامه عائشه هييييي البت مريم كانت معايا هيا راحت فين حمزه بتوتر : .. هيا هيا كانت معاك عائشه ايوا هروح اشوفها برا واجي ...... داخل السياره واثناء ذاهبهم من المشفي ياسين .. كام مره اقولك بطل اسلوبك دا يا عمر احرجت البنت مش كده يا بني عمر .. يعم تلقيها بس بتمثل دور الخضره الشريفه ياسين بعصبية.. عمررر ميه مره اقولك متتكلمش كده انت مش هتتغير ابدا عمر .. ياسين بالله عليك تسكت ياسين في نفسه .. لازم اغيرك يا عمر لازم .. مقدرش اسيبك كده ياترا ياسين هيعمل ايه وعمر هيتغير وله لا يتبع..