احببت ابن إمام المسجد - الفصل 3 - بقلم المجنون - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: احببت ابن إمام المسجد
المؤلف / الكاتب: المجنون
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 3

الفصل 3

*[☜رواية احببت ابن إمام المسجد 🎀🌷 ]* *(part 7-8-9)* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ‏تابع قناة قناة موعد مع رواية 🎀🌷 في WhatsApp في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VbCLEIk5kg7Ce01NTR2X 🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦🟦 🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥🟥 ♡بسم الله الرحمن الرحيم♡ ♡احببت أبن إمام المسجد♡ الحلقه 7 ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ في يوم الجمعه يتنافس الصالحون في كثرة الصلاة على النبي ﷺ فكن منهم ﴿يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما﴾ اللهم صل وسلم على نبينا محمد ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ عبد الرحمن: خير يا بابا احمد: انت كبرت و لازم تتجوز عبد الرحمن: امم والعروسه اسراء صح احمد: عليك نور عبد الرحمن: اللي انت بتقول يا بابا احمد: يا ابني حرام علينا البنت اليتيمه دي انت ما شفتش ابوها بيعمل فيها ايه هو ومراته وبعدين دي في الاول للاخر بنت عمك و ما ينفعش تقعد معنا كده وانت موجود فهمني عبد الرحمن: خلاص اجار شقه بره انا مش عايز اتجوز دلوقتي احمد: اللي انت بتعمل كده عشانها اتجوزت من اسبوعين عبد الرحمن بحزن: ايوه بس انا مش هعارف انساها في يوم وليله احمد بحزن على ابنه: عارف يا ابني بس ادي لنفسك فرصه واسراء طيبه وجدع هتحبها صدقني هاا قلت ايه عبد الرحمن بحزن: اللي حضرتك شايفه اعمله احمد: انا مش عايز غير راحتك يا حبيبي صلي استخاره الاول ماشي عبد الرحمن: حاضر عن اذنك احمد: تصبح على خير ما تزعلش مني انا عايز مصلحتك وعايزه اطمن عليكم قبل ما اموت عبد الرحمن يقبل يدها: بعد الشر عليك يا بابا ما تقولش كده انا موافق يا حبيبي احمد: لا يا ابني صلي استخاره الاول لو مرتاح يبقى علي خيره الله عبد الرحمن: حاضر يا بابا تصبح على خير احمد: وانت من اهل الجنه يا رب ✨صّـلَوٌ عٌلَى مًنِ أضًـأّء أّلَکْوٌنِ بًنِوٌره✨ يذهب عبد الرحمن الى غرفه اسيل ويطرق الباب عبد الرحمن: اسيل تعالي عايزك اسيل: حاضر ثواني وانتي بطلي عياط خلاص هاروح اشوف في ايه واجي اسراء بدموع: اكيد اخد عني فكره مش كويسه اسيل: عبد الرحمن مش كده وانتي عارفه كويس اسراء: انا لازم امشي مش هينفع اقعد اكتر من كده بعد اللي حصل ده اسيل: بطلي هبل يا بت انتي هاشوف عبد الرحمن واجي اسراء: طيب وتذهب اسيل الى غرفة عبد الرحمن اسيل: نعم يا بودي عبد الرحمن: تعالى عايز اتكلم معك في موضوع مهم اسيل: في ايه مالك عبد الرحمن: ا...... وقص عليها كل ما حدث اسيل: اممم عبد الرحمن: اي اممم دي انا حكيت لك عشان تساعديني يا أسيل اسيل: انت عايز ايه عبد الرحمن: مش عايز ظلمها معايا أسيل: عبد الرحمن شهد خلاص اتجوزت عبد الرحمن بزعيق: يوه بقى عرفت ان هي تجوزت وخلاص مش بافكر فيها وانا اكيد هتجوز بس مش اسراء افهمي بقى اسيل بزعل: انت بتزعق ليه دلوقتي عبد الرحمن: عشان مش فاهمين اسيل: فهماك والله بس الحل في يدك عبد الرحمن: حل ايه اسيل: انك تتجوز اسراء وهي طيبه وحلوه عبد الرحمن: بس انا خايف ما اقدرش حبها اسيل بخبث: اي يا حبيبي مش هتقدر ايه امال امبارح على عشاء بجد هتذاكر لي 🥺 اتوترت ليه وجرت على الاوضه ولما خبطت فيك كنت في دنيا تانيه ليه عبد الرحمن: اسكتي ما تفكرنيش اسيل: حاضر صلي انت الاستخاره وان شاء الله خير ولا هاروح اشوف اسراء مموته نفسها عياط عبد الرحمن: ليه اسراء: عشان خايفه انك تاخد فكره عنها مش كويسه وكده عبد الرحمن: انا ما فكرتش كده اسيل: ما اعرفش بقى هي مفكره كده هاروح اشوفها يلاا تصبح على خير عبد الرحمن: وانتي من اهل الجنه يا رب ✨صلَو على من تَدخلُون بشفاعتِه دار السلام اللهٌم صَل وسلم على نبينا مٌحمد✨ وتشرق الشمس بصباح جديد بلال: يا امي بالله عليكي ماتعمليش كده فاطمه: انا قلت اللي عندي وانت حر بقى بلال: يا بابا قول حاجه محمد: انت لازم تسمع الكلام مش عشان الجواز الاولى حصل فيها مشاكل يبقى التانيه كده بلال: بالله عليكم افهموني بقى مش عايز اتجوز فاطمه: انا قلت اللي عندي ولو ماجيتش معايا بكره عند الناس لا انت ابني ولا اعرفك بلال: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم حاضر يا امي اللي انتي عايزاه بس ماتقوليش كده فاطمه: يعني هتيجي بلال: ان شاء الله ويلا سلام هتاخر على الشغل فاطمه: في رعايه الله يا حبيبي ✨صلوا على من كان لا يؤذي ولا يجرح أحداً، بل كان كلامه طيباً للقلوب✨ في منزل عم احمد احمد: رايحه فين يا اسراء اسراء بدموع: راجعه البيت احمد: ليه في حد ضايقك اسراء بدموع: لا ما حدش ضايقني انا اللي مضايقكم بوجودي هنا احمد: مضايقنا في ايه ادخلي يا اسراء و يستهدي بالله سناء: في ايه مالها احمد: عايزه تمشي سناء: ليه في حد ضايقك من الاولاد اسراء بدموع: لاا عبد الرحمن: صباح الخير سناء: صباح النور يا حبيبي احمد: انت عملت ايه لي اسراء عبد الرحمن بستغراب: ولا حاجه احمد: امال عايزه تمشي وتسيب البيت ليه عبد الرحمن: ما اعرفش اسراء: ما فيش حد يضايقني انا عايزه امشي كفايه اللي حصل امبارح احمد لعبد الرحمن: فكرت في اللي قلت لك عليه عبد الرحمن: احم اه احمد: موافقه ولا لا عبد الرحمن: موافق احمد للجميع: حضره نفسهم علشان بكره كتب كتاب اسراء عبد الرحمن اسراء وعبد الرحمن: ايي إسراء: ثواني بس اسراء مين اسيل: اسراء انت يا انثى البغبغان عبد الرحمن: ليه يا بابا الاستعجال ده احمد: انا قلت كتب كتاب مش فرحه وبعدين مش هتفرق النهارده ولا بكره ولا بعده وبعدين عشان تاخد راحتكم ويلا بقى كل واحد يشوف مصلحته عبد الرحمن بغيظ: حاضر يا ولدي سناء: لولولولولى واخيرا يا حبيبي عبد الرحمن: اخيرا ايه يا امي ده مجرد كتب كتاب ✨حَيْثُمَا كُنْتُمْ فَصَلُّوا عَلَيَّ فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ تَبْلُغُنِى✨ في الثالثه عصرا في المسجد بلال: ازيكم يا شباب النهارده هنتكلم عن الصبر «الصبر» يمكنُ القول إنَّ تعريف الصبر في اللغة هو الحَبْس والامتناع، مع ضرورة أن يترافَقَ هذا الحبس مع الرضا وعدم الشكوى، ويعدّ الصبر قيمة من القيم التي دعا الإسلام المسلمين إلى التحلّي بها والتزامها أيضًا، فالدين الإسلامي يحتاج إلى الصبر على القيام بالطاعات ويحتاج إلى الصبر في اجتناب المحرمات، كما أنَّه يحضّ المسلمين على الصبر عن النوائب والمحن، ويعرَّف الصبر في الاصطلاح على أنَّه الثبات في القيام بالعبادات التي نصَّ عليها الشرع في الكتاب والسنة، والثبات أيضًا في اجتناب المحرمات التي دعا الشرع إلى اجتنابها أنواع الصَّبر في الإسلام 1-صبرٌ على الطاعات كلّفَ الله عبادَه بالعديد من الطاعات، ومعلومٌ أنّ التكليف لا يخلو من المَشقّة، خاصّةً عند المداومة على الطاعة والمحافظة عليها، وبذلك يتغلّب المؤمن على تعبه، ويصبر عليه؛ التزاماً بأوامر الله -تعالى-، حيث يقول في كتابه العزيز: (فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ)وممّا يعين العبد على الصبر في الطاعات أنْ يتفقّد حاله من الطاعة في مواطن ثلاثة؛ الأول قبل الطاعة؛ ويكون ذلك بإخلاص النيّة، والتخلُّص من الرياء، وأثناء الطاعة؛ ويكون بالخشوع فيها، وأدائها بشكلها الصحيح، والصبر عند الانتهاء منها؛ بعدم العجب، والتذكُّر بأنّها تمّت بفضل الله 2-صبرٌ على المعاصي نهى الله عباده عن الكثير من الأمور، وعَدَّ فِعلها من المعاصي، والصبر عنها يكون بحبس النفس عن ارتكابها، والحرص على اجتنابها؛ ابتغاء رضوان الله، وتكون كذلك على ثلاث مراحل؛ الأولى قبل المعصية؛ بأن ينوي العبد تركها، وأثناء تركها؛ بالامتناع عنها نهائيّاً؛ ابتغاء مرضاة الله، وانتهاءً بعدم العجب بتَركها 3-صبرٌ على الابتلاءات أن يمنع الإنسان نفسه من الجزع عند وقوع المقدور؛ إذ قد يبتلي الله الإنسان بالمرض، أو الفقر، أو غيرها من الابتلاءات التي قد يعجز عن دفَعها عن نفسه، فعلى العبد حينها أن يُعوّد نفسه على الصبر والرضا، وأن يبتعد عن مظاهر السخط، كاللطم، والصراخ، وشَقّ الجيوب، وغيرها. إذ إنّ الصبر من الأمور الواجب على المسلم التمسُّك بها، وفي مرتبةٍ أعلى من الصبر يقع الرضا بما قسمه الله، والفرق بينهما أنّ مَن يرضى بالقضاء لا يجد في نفسه ألماً أو ضيقاً ممّا حصل له، ويحتلّ الشكر درجة أعلى منهما؛ وذلك بأن يشكر المؤمن ربّه على البلاء الذي أصابه؛ باعتبار أنّ فيه نعمةٌ، حتى وإن خفيت عليه، ومن أنواع هذه الابتلاءات 4-الصبر على الظلم أمر الله عباده بالاستعانة بالصبر، وجعله سبباً للعون والنصر، وقد نصر الله بني إسرائيل على فرعون؛ بسبب صبرهم على مُصابهم، يقول -تعالى- (وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا)،[١٤] الصبر على فَقْد الأحبة يترتّب على الصبر على فَقْد الأحبّة الأجر والثواب من الله -سبحانه-، والجزاء بالجنّة، قال الرسول -عليه الصلاة والسلام- فيما يرويه عن ربّه -عزّ وجلّ-: (يقولُ اللَّهُ تَعالَى: ما لِعَبْدِي المُؤْمِنِ عِندِي جَزاءٌ، إذا قَبَضْتُ صَفِيَّهُ مِن أهْلِ الدُّنْيا ثُمَّ احْتَسَبَهُ، إلَّا الجَنَّةُ) 5-الصبر على المرض وردت العديد من الأحاديث التي تدلّ على عِظَمِ أجر الصبر على المرض، منها الوعد بالجنّة لمن مات في المرض الذي صبر عليه، وبالمغفرة وتكفير السيّئات، وذهاب الألم إن نجّاه الله منه، يقول -عليه الصلاة والسلام-: (إذا مرض العبدُ بعث اللهُ إليه ملَكينِ فقال: انظُروا ما يقول لعُوَّادِه؟ فإن هو إذا جاؤوه حمد اللهَ وأثنى عليه، رَفعا ذلك إلى اللهِ، وهو أعلمُ ، فيقول: لعبدي عليَّ إن توفَّيتُه أن أُدخِلَه الجنَّةَ وإن أنا شَفيتُه أن أُبدِلَه لحمًا خيرًا من لحمِه، ودمًا خيرًا من دمِه، وأن أُكفِّرَ عنه سيِّئاتِه) اعتبار ألم المرض سبباً لرَفع الدرجات في الجنّة، وتكفير الخطايا، قال -عليه الصلاة والسلام-: (ما يُصِيبُ المُؤْمِنَ مِن شَوْكَةٍ فَما فَوْقَها إلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ بها دَرَجَةً، أوْ حَطَّ عنْه بها خَطِيئَةً)ورُوِي عن عبدالله بن مسعود أنّه قال: (دَخَلْتُ علَى النبيِّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وهو يُوعَكُ، فَمَسِسْتُهُ بيَدِي فَقُلتُ: إنَّكَ لَتُوعَكُ وعْكًا شَدِيدًا، قَالَ: أجَلْ، كما يُوعَكُ رَجُلَانِ مِنكُم قَالَ: لكَ أجْرَانِ؟ قَالَ: نَعَمْ، ما مِن مُسْلِمٍ يُصِيبُهُ أذًى، مَرَضٌ فَما سِوَاهُ، إلَّا حَطَّ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِ، كما تَحُطُّ الشَّجَرَةُ ورَقَهَا)كتابة الأعمال الصالحة التي مُنِع المريض منها بسبب المرض في ميزانه وكأنّه أدّاها، قال النبيّ -صلّى الله عليه وسلّم-: (ليس مِن عمَلِ يَومٍ إلَّا وهو يُختَمُ عليه، فإذا مَرِضَ المؤْمِنُ قالتِ المَلائكةُ: يا رَبَّنا، عبْدُك فُلانٌ قد حَبَسْتَه، فيقولُ الرَّبُّ عزَّ وجلَّ: اختِموا له على مِثلِ عَمَلِه حتى يَبرأَ أو يَموتَ) 6-أفضل أوقات الصبر أمّا أفضل الأوقات التي يُطلَب من المؤمن فيها الصبر، فتكون عند حصول المصيبة وفي بدايتها؛ إذ يشتدّ على النفس أن تثبت، فإن صبرت حينها، فإنّه يسهل عليها أن تستمرّ على الصبر بعد ذلك. وقد ورد أنّ النبي -عليه الصلاة والسلام- مرّ بامرأةٍ تبكي عند قبرٍ، فأرشدها إلى أن تتّقيَ الله، وتصبر، فقالت له: "وما تبالي بمصيبتي"، دون أن تعرف أنّها تُحدّث النبيّ، فلمّا عرفت ذهبت إليه، وأخبرته أنّها لم تعرفه، فأجابها: (إنَّما الصَّبْرُ عِنْدَ الصَّدْمَةِ الأُولَى). 7-الصبر على تأخّر الزواج إنّ كلّ ما يصيب العبد من أمور الدنيا يكون مُقدّراً عليه، فقد سبق القضاء في كلِّ أمرٍ عند الله -تعالى-، وهو -سبحانه- لا يقضي بشيءٍ إلّا وله فيه حكمةٌ بالغةٌ، وقد قال -سبحانه- في القرآن الكريم بعد أن أرشد المسلمين إلى الزواج المباح في الإسلام: (ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ) فالمسلم الذي ابتُلي بعدم الزواج وتأخّره يلزمه أن يصبر على ذلك ويحتسب أمره عند الله -تعالى-، ويمضي مجتهداً في إعفاف نفسه، شاغلاً لها بالطاعات والعبادات، والتوبة الدائمة من كلّ الذنوب والمعاصي، والاستمرار على ذلك حتى يتجاوز ذلك الابتلاء الذي يرفعه الله به الدرجات ويُكفّر عنه به السيئات. ولا يعني الصبر على عدم الزواج وتأخّره القعود عن السعي في أسباب الزواج؛ بل يجدر الحرص على طلبه بالطرق المُباحة، والله -سبحانه- يمدّ بالعون حينها وعلى المرء أن يوقن أنّ الخيرة فيما يختاره الله؛ فربّما كان التّأخّر في الزواج لخير ادّخره الله -تعالى- له، كما أنّ استجابة الدعاء لا تكون دائماً في الحال، فقد يدفع الله بالدعاء الكثير من الشرور، وقد يدخّر الله الاستجابة، ومع ذلك فلا يأس من إجابة الله -تعالى- للدعاء؛ لأنّ الله يُحبّ العبد المُلحّ في دعائه، المتيقّن من إجابة ربه. ويجب الحرص على الدعاء في الأوقات التي تُرجى فيها الإجابة؛ كالثلث الأخير من الليل، وما بين الأذان والإقامة، وفي السجود، كما لا بدّ من إخلاص النية لله في الدعاء، وإظهار الافتقار والحاجة إليه. ويبنغي على من تأخّر في الزواج الأخذ بالأسباب المشروعة الميسّرة له، ومنها: الدعاء واللجوء إلى الله تعالى، والإكثار من الاستغفار ومن الصلاة على النبي صلّى الله عليه وسلّم. كما لا بدّ ممّن تأخّر في الزواج أن يحرص على تقوى الله -سبحانه- في قلبه، دون قلقٍ أو خوفٍ من عدم الزواج، فالله -سبحانه- كتب وقدّر لكلّ مخلوقٍ رزقه، فكلّ مخلوقٍ سينال رزقه لا محالةً، كما أنّ الله ييسّر الأسباب ويصرف السيء من الأمور، ولا بدّ أن تكون الأسباب التي يأتيها العبد مشروعةً. «ثمرات الصبر في الإسلام» يعود الصبر على صاحبه بالعديد من الثمرات والآثار المُتعلِّقة بالدنيا، والآخرة، ومنها: تخفيف أثر المصيبة، والتقليل من مَشقّتها على الإنسان. الفوز بالثواب الجزيل، والأجر العظيم في الآخرة، يقول -تعالى-: (إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ).تحصيل الطمأنينة في القلب، والرضا عن الحال. نَيل الحفظ والمَعيّة من الله، بالتأييد والنصر إن قُرِن بالتقوى، يقول -تعالى (وَاصبِروا إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصّابِرينَ). طريقٌ إلى نيل مغفرة الله -تعالى- للذنوب، قال -تعالى-: (إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ).وقايةٌ للمسلم من الوقوع في كَيد أحدٍ له، قال -تعالى-: (وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا).عونٌ للعبد، وعدّة له في الاستعانة بالله -سبحانه-، قال -تعالى-: (وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ).رَبط الفلاح به، كما في قوله -تعالى-: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ). وقد ورد فضل الصبر في أحاديث الرسول -صلّى الله عليه وسلّم-، يُذكَر منها قوله: (واعلَمْ أنَّ النصرَ مع الصبرِ) وقد وصف الرسول -عليه السلام- الصبر بقوله: (الصلاةُ نورٌ، والصدقةُ برهانٌ، والصبرُ ضياءٌ). «بعض القصص عن الصبر» صبر النبي أيوب -عليه السلام- لقد عاش نبي الله أيوب -عليه السَّلام- في بلاء من الله -سبحانه وتعالى- ما يزيد على ثمانية عشر عامًا، إلّا فابتعد عنه الناس إلَّا اثنين من أقرب الناس إليه كانا يزورانه بين الفينة والأخرى، فقال أحدهما للآخر: "تعلمُ، واللهِ لقد أذنب أيُّوبُ ذنبًا ما أذنبه أحدٌ من العالمين ، فقال له صاحبُه: وما ذاك؟ قال : منذ ثمانيَ عشرةَ سنةً لم يرحَمْه اللهُ فيكشِفَ ما به، فلمَّا راحا إلى أيُّوبَ لم يصبِرِ الرَّجلُ حتَّى ذكر ذلك له، فقال أيُّوبُ: لا أدري ما تقولان غير أنَّ اللهَ تعالَى يعلمُ أنِّي كنتُ أمرُّ بالرَّجلَيْن يتنازعان، فيذكران اللهَ فأرجِعُ إلى بيتي فأُكفِّرُ عنهما كراهيةَ أن يُذكَرَ اللهُ إلَّا في حقٍّ، قال: وكان يخرُجُ إلى حاجتِه فإذا قضَى حاجتَه أمسكته امرأتُه بيدِه حتَّى يبلُغَ، فلمَّا كان ذاتَ يومٍ أبطأ عليها وأُوحي إلى أيُّوبَ أن ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ فاستبطأته، فتلقَّته تنظُرُ وقد أقبل عليها قد أذهب اللهُ ما به من البلاءِ وهو أحسنُ ما كان، فلمَّا رأته قالت: أيْ بارك اللهُ فيك، هل رأيتَ نبيَّ اللهِ هذا المُبتلَى، واللهِ على ذلك ما رأيتُ أشبهَ منك إذ كان صحيحًا، فقال: فإنِّي أنا هو: وكان له أندَران أي بيدران: أندَرُ للقمحِ وأندَرُ للشَّعيرِ، فبعث اللهُ سحابتَيْن، فلمَّا كانت إحداهما على أندرِ القمحِ أفرغت فيه الذَّهبَ حتَّى فاض، وأفرغت الأخرَى في أندرِ الشَّعيرِ الورِقَ حتَّى فاض" [٤]، فكان أيوب -عليه السلام- صابرًا عابدًا شاكرًا، حتَّى أصبح مثالًا يضرب في الصبر والجلد 2-يحكي أن ذات يوم مر رجل من الصالحين علي رجل اصابة شلل نصفي وكان الدود يتناثر من جنبيه، وكان هذا الرجل اعمي واصم، ووجده يقول : الحمد لله الذي عافاني مما ابتلى به كثيراً من خلقه . فتعجب الرجل ثم قال له : يا أخي ماالذي عافاك الله منه لقد رأيتُ جميع المصائب وقد تزاحمت عليك . فقال له : إليك عني يا بطال فإنه عافاني إذ أطلق لي لساناً يوحده وقلباً يعرفه وفي كل وقت يذكره 3-قال المدائني : رأيت بالبادية امرأة لم أر مثلها في الصبر والجلد، ولا احسن منها وجههاً ونضرة، كانت دائمة التبسم والضحط ، فقلت : تالله إن فعل هذا بكِ من الاعتدال والسرور , فقالت : كلا والله إن لدي أحزاناً وخلفي همومُ , وسأخبرك ، وبدات المرأة تحكي له قصتها قائلة : كان لدي زوج ولي منه ابنان، فذبح ابوهما شاه في يوم عيد الاضحي والصبيان يلعبان، فقال الاكبر للاصغر : أَتريد أن أُريك كيف ذبح أبي الشاة . قال : نعم , فذبحه ، فلما نظر الي الدم خاف وفزع وهرب نحو الجبل فأكله الذئب، فخرج ابوه يبحث عنه فضاع ومات عطشاً فأفردني الدهر، فقلت لها وكيف أنتِ والصبر ؟ فقالت : لو دام لي لدمت له، ولكنه كان جرحاً فَشُفِي . 4-قصة صبر مطرف يُحكى أن رجلًا اسمه مطرف وله ولد اسمه عبد الله، وقد تُوفِّي عبد الله بن مطرف، فخرج مطرف والد عبد الله مدهنًا، أي خرج متزينًا متطيبًا، فقال له الناس: "يموت عبد الله وتخرج في مثل هذه مدهنًا؟، فقال مطرف والد عبد الله: "قد وعدني ربي تبارك وتعالى عليها خصالًا، كل خصلة منها أحب إلي من الدنيا كلها، قال تعالى: "الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ" [٥]، فوالله لو أنَّ الدنيا وما فيها لي وأخذها الله مني ووعدني عليها شربة ماء غدًا، ما رأيتها لتلك الشربة أهلًا، فكيف بالصلوات والهدى والرحمة «مُعيناتٌ على الصبر» الأمور التي تُعين النفس على التحلّي بخُلق الصبر كثيرة، وفيما يأتي بيان لبعضها: الإيمان بالله -تعالى-، وأنّ الأمر بيده؛ يُعطي ويمنع بمشيئته، والإيمان بالقضاء والقدر، واليقين بألّا مَفرّ من المُصاب بعد وقوعه، وأنّ السخط واليأس لا يفيد صاحبه، ولا يُعيد شيئاً ممّا فات، قال الله -تعالى-: (مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيرٌ). مطالعة سيرة الأنبياء والصحابة والصالحين الذين صبروا على الابتلاءات والمحن العظيمة، وتوطين النفس على الاقتداء بهم. الاستعانة بالذكر، وتلاوة القرآن، يقول -تعالى-: (أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ). معرفة حقيقة الحياة الدنيا، وأنّها ليست الحياة الأبديّة الخالدة، وذلك ما بيّنه الله -تعالى- في القرآن الكريم؛فقد خُلِق الإنسان في تعبٍ ومَشقّةٍ، كما أنّ حال الدنيا يتغيّر، ولا تبقى على حالٍ واحدٍ، قال -تعالى-: (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ).الاستعانة بالله واللجوء إليه. التأنّي، وعدم العجلة في نَيل ثمرات الصبر. عدم اليأس أو القنوط من رحمة الله -سبحانه-، وفَرجه، والثقة بما أعدّه لعباده. العلم بقُبح المعاصي ودناءتها، وأنّ الله أراد للعبد الصيانة، والترفُّع عن ارتكابها، والعلم بما يترتّب على الذنوب والمعاصي، وسوء عاقبتها وأثرها في العبد. الحياء من فعل المعصية أمام الله، والاستشعار بأنّه مُراقِبٌ لعباده جميعاً، بأفعالهم وأقوالهم جميعها.مراعاة النعمة، وحفظها، وصيانتها؛ إذ إنّ الذنوب تُزيل النعم عن العبد العاصي، إلّا إن تاب إلى ربّه، قال -تعالى-: (إِنَّ اللَّـهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم) نيل مَحبّة الله؛ إذ تُعَدّ من أهمّ الأمور التي تُعين العبد على التحلّي بالصبر، وكلّما ازدادت محبّة الله في القلب كلّما خضع لطاعة الله وعبادته، مع الحرص على إجلال الله، وتعظيم مكانته في القلب، وبذلك يتحقّق الحياء من الله، والخشية والخوف منه. الحرص على تثبيت الإيمان، وتقويته في القلب؛ إذ إنّ الصبر على عدم ارتكاب المعاصي مقرونٌ بمدى قوة الإيمان؛ فبقوّة الإيمان تتحقّق قوة الصبر والتحمّل، وبضعفه يضعف الصبر في النفس. العلم بما أعدّه الله -سبحانه- للعبد الصابر من الثواب والجزاء الحسن، وتكفير السيّئات، والذنوب، والمعاصي العلم بأنّ العبودية لله -تعالى- لا بُدّ فيها من الرضا بما قدّره وقضاه على عباده، وأنّ الابتلاء قُدِّر على العبد؛ ليُعلَم مدى صبره وتحمُّله، وليس لإهلاكه، أو القضاء عليه اصبرْ قليلاً فبعد العُسْرِ تيسيرُ، وكُلُّ أمرٍ له وَقْتٌ وتدبيرُ، وللميمنِ في حالاتِنا نظرٌ، وفوقَ تقديرِنا للّهِ تقديرُ ✨صلوا على الحبيب المصطفى صل الله عليه وسلم✨ ويأتي الليل مريم: ازيك يا حبيبي وحشني وائل: وانتي اكتر يا حبيبتي عامله ايه مريم: الحمد لله كويسه وانت وائل: كويس طول ما انتي كويسه باقول لك مريم: نعم وائل: هابعت لك حاجه كده بس خايف تكسفيني مريم: لا ما تخافش ابعت وائل: بجد مش هتزعلي مريم: مستحيل ازعل منك ابعت بقى وائل: حاضر ويبعت فديو من الفيديوهات المنحرف مريم: اي ده وائل: عجبك صح مريم: انت قليل الادب على فكره وائل: لي يا حبيبتي عادي ده بيحصل بين اي اتنين بيحبوا بعض مريم: بجد وائل: ايوه بجد يا روحي مريم: طيب ماشي بس مش عايزه فيديوهات من دي تاني وائل: حاضر يا قلبي تعالي نتكلم فيديو كلو شويه وحشتيني مريم: ماشي ثواني وائل: أي القمر ده مريم انت ازاي قالع كده ما ينفعش وائل: يا حبيبتي انتي هتكوني امراتي فعادي يعني مريم: هتيجي امتى تقدم بقى لنا اكثر من شهرين مع بعض وائل: اول ما اخلص السنه دي واثبت في الشركه هاجي على طول مريم: ربنا معك وائل هتبقي احلى لو شلت الطرحه دي مريم: ما ينفعش وائل: انا لسه قائل ايه هتزعليني منك مريم لا وائل طب يلا بقى مريم: حاضر اهو وائل: اوووو اي القمر ده وظلوا وهكذا الى ان تطورت الامور بينهم ويبدا وائل بالتهديد ♡احبكم في الله♡ ♡احببت أبن إمام المسجد♡ ♡بقلم أيه عاطف♡ ♡احببت أبن إمام المسجد♡ ♡بسم الله الرحمن الرحيم♡ «الحلقه8» 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 صوني آيتهآ آلشريفة آلمؤمنة چسمگ آلطآهر من آعتدآء آلآعين آلپآغية ، وحصنيه پآلآحتشآم لتذودي عنه آلسهآم آلعآتية 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 في صباح يوم جديد في منزل عم احمد اسيل: يا بابا انا واسراء هننزل نجيب فستان كتب الكتاب احمد: ماشي خلي بلكم من نفسكم يخرج عبد الرحمن من الغرفه قائلا: رايحين فين كده اسيل: هنجيب فستان لاسراء عبد الرحمن: لوحدكم اسيل بخبث: اه بس ممكن توصل لنا صح يا بابا احمد وقد فهم اسيل: ايوه يا عبده روح معهم تنهد عبد الرحمن قائلا: بس يا بابا انا مش فاضي ورايا كذا حاجه اسيل: مش هانتاخر والله يلقي عبد الرحمن نظره سريعه على إسراء التي كانت تنظر الى الارض ولا تتكلم معهم تنهد عبد الرحمن قائلا: ماشي يلا يا سيلا اسيل: عسل يا واد يا بودي يلا يا بت يا سوسو يذهبون الى احد المحلات التي بها فساتين مخصصه للافراح 🌴يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك🌴 مريم بدموع: طب ليه تعمل كده حرام عليك وائل: اهو كيفي كده خلصيني مريم بدموع: أنا مستحيل اعمل كده وائل: يبقى كل الصور اللي انتي بعتاها برضاك و بمزاجك هنشرها على المواقع كلها وفضيحتك تبقى بجلاجل مريم بدموع شديده: حرام عليك ليه كده محمد اخويا لوعرف هيموتني و ماما هتروح فيها بالله عليك متعمل كده وائل: يبقى تسمعي كلامي وتنفذ بالحرف الواحد مريم بدموع: مش هاقدر اعمل كده طب بص تعال اتقدم لي وائل انفجر ضحك عليها: اتجوزت انا يوم ما اتجوز هتجوز واحده محترمه مش اتجوز واحده شمال زيك واحده تكلمني من وراه اهلها وحده تعمل كل حاجه من اول ما اقول لها بحبك ابعتي لي صورها تبعتي اقلعي تقلعي وياتر بعتي لي مين قبل كده مريم: والله ما بعت لحد غيرك ولا باكلم حد غيرك ولا بحب حد غيرك واذا كان على الصور في انا بعتها علشان وثقت فيك عمري ما تخيلت ان انت تعمل كده فيا ليه انا حبيتك من كل قلبي ليه حرام عليك وائل: طب بصي يا حلوه معك لحد بعد بكره وتجي الشقه و نسهر سهره حلوه كده مع بعضينا وهديك الصور بتاعتك وفوقها بوسه كمان وكل واحد هيروح لحاله حلو كده مريم بدموع: والله انا مش هقدر اعمل كده مستحيل اغضب بربنا اكتر من كده وائل: اممم شكل كده الذوق مش نافع معاكي طب بصي بقى هم يومين اقسم بالله لو ما جيت لاانشر صورك كلها تمام اغلق الهاتف في وجهها وائل: جاتك القرف نكديه بس مزه بت الايه مريم بدموع: يارب اعمل ايه يا رب خليك معايا يا رب ساعدني يارب نجيني من اللي انا في ده و مش هاعمل حاجه تزعلك مني تاني يـــــارب           🌴اللهم ارزقني حسن الخاتمه 🌴 يصف عبد الرحمن السياره أمام أحد المولات ويقول: يلا انزلوا اسيل: مش هتنزل معنا عبد الرحمن: هانزل معكم اعمل ايه اسيل: تختار معانا يا بودي تشتري حاجه لنفسك عبد الرحمن: مش هاشتري حاجه يلا انزلوا انا مش بفهم اصلا في الحاجات دي اسيل: عيل فقري اصلا اسراء: هههه عبد الرحمن بنرفز: اااسيل اسيل: نحم يا بودي عبد الرحمن: انزلي يلا اسيل: حاضر يلا يا بنتي مش عارفه هاتتجوزي الواد ده ازاي                🌴اللهم ردنا اليك ردا جميلا 🌴 في منزل عم محمد مصطفى: ياااا جمااااعه انا دكتور صيدله مش دكتور وجع بطن بلال: ههههه فاطمه: ومين قال لك انه بطني واجعاه هو سخن مولع من امبارح خلصني يا مصطفى الله يبارك لك مصطفى: حاضر يا ست الكل بتشتكي من ايه يا بيضاء يا طعمه بلال: ههههه يابني اخلص مصطفى: هانزل اجيب لك خافض حراره واجي بعد قليل مصطفى: بالشفاء ان شاء الله فاطمه: اللهم امين يارب هروح اكمل الأكل مصطفى: اهو هو ده الكلام يا بطه بلال: ههههه ابويا لو جه هينفخك علي بطه دي⁦⁦ مصطفى: أسكت متفكرنيش اخدت يومها حتت علقه  من ابوك إنما اي بلال ههههه تستهل هو مش بحب حد يدلعها غيرو مصطفى: طب اتخر شويه خلي عندك دم بلال: اهو مصطفى: ايوه كده بلال: مالك مش عجبني زعلان من اي تنهد مصطفى قائلا: مريم بلال بحزن على صديقه: يبني روح اتقدملها بدل ما انت كده لا طايل سماء ولا طايل الارض مصطفى بحزن: ما اعرفش انا خايف ترفضني تاني  خايف يا بلال خايف بلال: ايه يا ابني مالك ما كل شيء مقدر ومكتوب وأن شاء الله تكون من نصيبك وانت جمد قلبك كده  وكلم اخوها مصطفى: أن شاء الله خير المهم انت بقى بلال بستغراب: انا اي مش فاهم مصطفى: العروسه بلال: لسه بكره هروح مصطفى: متعرفش مين دي بلال: لا سألت ماما قالتلي بكره هتشوها مصطفى: انا عندي احساس اني هي مش عارفه ليه بلال: حتى لو هي مش فرقه كتير وأخذوا يتحدثاً في أمور كثيره لا اعرف ما هي 😂       🌴اللهم ارزقني توبتا نصوحه قبل مماتي🌴 عوده الى اسيل اسراء: ما تخلصيني يا أسيل في اي اسيل: يعني نشتري اي حاجه اسراء: يا ستي اي حاجه مش فارقه اسيل: اسكتي نكديه زي جوزك اسراء ابتسامه: حلوه جوزك دي اسيل: طب استني هارن عليه اسراء: ليه اسيل: اصل الواد بودي زوقه عسل اسراء: بس مش هيرضى يجي اسيل وهي تنوي شيء: لا هيجي وتخرج الهاتف من الشنطه وتتصل به اسيل بتمثيل البكاء: الو الحقني يا عبد الرحمن عااااااا عبد الرحمن بخضه و ينزل من السياره: في اي مالك اسيل: الحقني انا مش لاقيه اسراء وفي ولاد بيغلسوا عليا عاااا عبد الرحمن وهو يتجه الى المول: طب انت فين وقفه فين اسيل: انا انا قدام محل اسمه جمايكا وتغلق الخط في وجهه اسراء بتضحك: جامايكا اموت يا ماما اسيل: هموت هههههه اسراء بحزن: بس حرام عليكي يا اسيل ها يقلق علينا وكمان هيجي ينفخنا ياتي عبد الرحمن وهو يجري ويتساءل ماذا حدث عبد الرحمن: بقلق في ايه ما لك انتي كويسه اسيل: شربتها يا بودي ههههه عبد الرحمن: يعني ايه اسيل تحاول كتم ضحكتها: باهزر  معك يا بودي عبد الرحمن بزعيق: انتي واحده غبيه ومتخلفه ومش بتفهمي اسيل: اعلش اهندسه عبد الرحمن: أنتي بتهزري وانا كنت هاموت من الخوف عليكم يا متخلفه ويوجه الكلام لاسراء وانت ازاي تشتركي في حاجه زي كده اي الغباء ده وعدم المسؤوليه اسراء بحزن: بس انا ما ليش دعوه والله ا..... يقاطعها عبد الرحمن كلمها: خلاص مش عايز اسمع صوتك بلا وجع دماغ مش عارف طلعت لي من اي داهيه اسراء بدموع: انا اسفه وترحل من امامه اسيل بحزن على اسراء: حرام عليك هي ما لهاش ذنب انا اللي عملت كده عشان لفينا على الفساتين وما لقيناش حاجه مناسبه وبعد كده هي قالت لي خلاص اي حاجه وانا قلت لها لا هارن علي عبد الرحمن ويجي يساعدنا وهي رفضت وكمان زعلت مني عشان عملت كده البت ما لهاش ذنب والله وانت عكيت الدنيا عبد الرحمن: استغفر الله العظيم يا رب منك لله يا اسيل اسيل بضحك: ههههه تشكر يا ابو رحاب عبد الرحمن: هزاري هزاري جتك القرف في حلاوتك اسيل: ههههه طب يلا روح صالح البت حرام عليك تكسر بخاطرها يوم كتب كتابها و على فكره هي بتحبك و بتحبك قوي كمان عبد الرحمن بصدمه: اي اسيل: ايوه زي ما باقول لك كده بتحبك حاول تدي لنفسك فرصه انك تحبها عبد الرحمن: ان شاء الله اسيل: يلا روح اشوفها فين وانا هاروح الحمام عبد الرحمن: ماشي متتاخريش اسيل: حاضر يذهب عبد الرحمن يا بحث عنها ويجدها واقفه عند السياره تبكي اقترب منها قائلا: احم مش هتشتري الفستان اسراء: لا رد عبد الرحمن: انتي زعلت مني اسراء بدموع: انت شايف ايه عبد الرحمن: انا اسف والله مش قصدي ازعلك بس انا كنت خايف عليكم و اتعصبت عليكي اسراء: اه مش عارف طلعت لي من اي داهيه على فكره انت مش مجبور انك تتجوزني انا هاروح عند بابا وانت تروح لحالك طالما انا حاجه ضد رغبتك ويبقى كده الموضوع خلص  تنهد عبد الرحمن قائلا: انتي لو ضد رغبتي ما كانش زماني واقف الوقفه دي تمام وبابا ما فرضكيش عليا انا اللي اخترت يعني مش مجبور ولا زفت ويلا قدامي اسراء: مش رايحه حته انا عايزه اروح عبد الرحمن: تمام ركب العربيه يلا وانا هاشوف اسيل واجي تركب اسراء السياره وتنفجر في البكاء قائله: حتى الفستان مش هلبس زي بقى البنات اتجه عبد الرحمن الى المول مره اخرى لكي يشتري لها فستان ولكي يعوضها عن الدموع التي نزلت سببه دخل عبد الرحمن احد المحلات عبد الرحمن: طب اشتري ايه انا مش بفهم في الحاجات دي البنت: تحت أمرك يا فندم عبد الرحمن غاضض بصره: الأمر لله وحده انا عايز فستان لي كتب كتاب بس محجبات البنت: تمام يا فندم اتفضل معايا هاوريك كم حاجه واخذا يتجول وسط الفساتين وقف امام فستان سماوي سمبل جميل للغايه عبد الرحمن نظره الى الفستان باعجاب ثم قال للفتاه: انا هاخذ ده البنت: ماشاء الله زوقك حضرتك حلوه قوي عبد الرحمن باحراج: احم شكراً البنت: هتاخد الحجاب لون ايه عبد الرحمن: لا هي مختمره عايز خمار ابيض البنت: حاضر ثواني   🌴اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا🌴 عند اسيل واسراء اسيل: هو بودي راح فين اسراء: مااعرفش اسيل: اهو جه اي كل الشنط دي اسراء: مااعرفش اسيل: ايه علقت يا بت ما اعرفش مااعرفش اسراء: غلسه اسيل: ايه يا بودي كل شنط دي عبد الرحمن: ده الشوبنج اللي بقى لكم ساعتين تلفوا وما اشتريتوش حاجه اسيل :بجد طب عايزه اشوف عبد الرحمن: لما نروح البيت عشان العصر قرب ياذن وانتم مش هتروح المسجد ولا ايه اسيل: لا هاروح بس كل دول ليا عبد الرحمن: لا يا اختي دول لاسراء اسيل: كل ده لاسراء وانااااا عبد الرحمن: اهي شنطتك واتحرك عبد الرحمن بالسياره عائدون الى المنزل 🌴اللهم استرنا يوم موتي جعل كافاني زائدا🌴 في الثالثه عصرا في المسجد فاطمه: السلام عليكم يا بنات عاملين ايه البنات: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا ماما الحمد لله كويسين فاطمه: الحمد لله يلا نسمع علشان نبدا الدرس تنحنحت أسيل قائله: احم هو انتي اللي هتدينا الدرس النهارده مش الشيخ بلال فاطمه وقد فهمت اسيل: ايوه يا حبيبتي عشان بلال تعبان شويه اسيل بزعل: اي ده بجد ليه ماله فاطمه: عنده دور برد شديد شويتين اسيل بحزن: ألف سلامه عليه أن شاء الله ربنا يشفيه فاطمه: يارب يلا بقى سمعوا وبدا ويسمعوا واحده تلو الاخرى فاطمه: ماشاء الله عليكم يا بنات يلا بقى نتكلم عن الحجاب شويه بسم الله الرحمن الرحيم «حجاب المرأة في الإسلام» للمرأة في الإسلام مكانةٌ عظيمةٌ؛ فالمرأة في الدين الإسلاميّ درّةٌ مصونةٌ، وعزيزةٌ كريمةٌ، محاطةٌ بالستر، أمرها الإسلام بالعفاف والحشمة، ونهاها عن التبرّج والابتذال، فقد جعل الله تعالى اللباس ستراً وزينةً للإنسان، ومظهراً للتقوى وطريقاً إلى الخير، قال الله تعالى في كتابه الكريم: (يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ) بيد أنّ الشيطان يأبى إلاّ أن يفتن الناس كما فتن أبويهم آدم وحواء، فدعاهم إلى التعرّي ونزع اللباس، قال الله تعالى: (يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ) وبقي الأمر حتى وصل ببعض قبائل العرب إلى أن يطوفوا بالبيت عراةً؛ معلّلين ذلك بأنّهم لا يطوفون بالبيت بثيابٍ يعصون الله فيها، ثم جاء الإسلام مبيّناً للناس المفاسد التي كانت عليها الجاهليّة، فأمر المرأة باللباس والستر والحجاب؛ حمايةً لها وحفاظاً عليها، مخاطباً بذلك في البداية زوجات النبيّ -صلّى الله عليه وسلّم- أمهات المؤمنين؛ فقال الله تعالى: (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ) وأمر عباد الله المؤمنين بغض البصر عن المحرمات؛ طهارةً لقلوبهم وحفظاً لدينهم، وفي هذا المقال سيتم تناول موضوع الحجاب وحكمه في الإسلام وصفاته. «مفهوم الحجاب» الحجاب لغة يأتي الحجاب في اللغة العربية بمعنى الستر، فإذا قيل: حَجَبَ فلانٌ الشيءَ؛ أي يَحْجُبُه حَجْباً وحِجاباً، وحَجَّبَه: بمعنى سَترَه، ويقال احْتَجَبَ، وتحَجَّبَ إِذا سُتر وكان مُستتراً من وراءِ حِجابٍ، وامرأَةٌ مَحْجُوبةٌ: بمعنى أنّها سُتِرَتْ بِسِترٍ يستُرها ويحجبها عن الناس وفلان الحاجِبُ: أي البَوَّابُ، وهي صِفةٌ غالِبةٌ، والجمعُ منه: حَجَبةٌ، وحُجَّابٌ، ويكون معنى حَجَبَه: مَنَعَه عن الدخول. يُطلَق الحِجابُ على اسمُ ما احْتُجِبَ به، أو كلُّ ما حالَ بين شيئين حِجابٌ، وقوله تعالى: (وَمِنْ بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ) أي بينِنا وبينك حاجِزٌ في الدِّين الحجاب شرعاً الحجاب شرعاً يُمكن تعريفه عدّة تعريفات، فمن المعاني أن يأتي الحجابُ بمعنى: الساتر الذي يستر جسم المرأة، فلا يشفّ ولا يصفُ، ومرةً يأتي بمعنى: حجبُ المرأة المسلمة عن أنظارِ الرجالِ الأجانبِ غير المحارم لها فمعنى الحجاب شرعاً يتوافق ويتّفق مع تعريفهِ لغةً، وهو الستر؛ أي ستر جميع بدن المرأة من أعلى رأسها إلى أسفل قدميها وللحجاب صفاتٌ ومميزاتٌ يجب توافرها في اللباس حتى يُعتبر هذا اللباسُ حجاباً شرعياً كما نصّت عليه الآياتُ القرآنية وكما ذكرتهُ السُّنة الشريفة. «فوائد الحجاب» إرضاء وطاعة لأوامر الله سبحانه وتعالى، والحصول على منزلة كبيرة عند الله سبحانه وتعالى حيث أن الحجاب يحفظ المرأة من أعين الآخرين ومن نظراتهم لها، كما أنه يزيد من حياء المرأة. يحمي المرأة من تطاول الغير عليها لفظًا أو فعلًا. حفاظًا على وجود القيم والأخلاق في المجتمع، حتى لا تسود الفوضى حيث أن المجتمع الذي لا ينتشر فيه الحجاب، فإنه ينتشر به الفوضى والانحلال والرذيلة. حتى لا تسود الفتن بين الناس وتنتشر الرذيلة. حجاب المرأة بمثابة تحصين للرجال من الوقوع في الخطأ. حفاظا على قيام المرأة بباقي الفرائض الأخرى التي أمر الله سبحانه وتعالى بها، كما أنه يعطيها الهيبة والوقار حيث ان المرأة عندما تستجيب لإرضاء الله وتلتزم الحجاب، فإنه يلبس هذه المرآة نورًا من نوره. يجعل الحجاب المرآة متميزة بين الباقي من الأمم على عكس الأمة التي لا ينتشر فيها الحجاب. «صفات الحجاب الشرعي» يجب أن يتوفّر في الحجابِ مجموعةٌ من الصفاتِ والهيئاتِ لكي يُعتبر حجاباً شرعياً موافقاً ومُطابقاً لما أمر الله سبحانه وتعالى وما أمر به رسوله الكريم عليه الصلاة والسلام، فإن فرّطت المرأة في حجابها أو غَفلت وتناست إحدى تلك الصّفات لم يُطلق عليها لفظ الستر بالحجاب الشرعي الصحيح، والذي يَجبُ عليها هو الالتزام به كما أمر الشرع الكريم، وكامرأةٍ مسلمةٍ حريصةٍ على تطبيقِ شعائر الدين الإسلامي الحنيف، وكمسلمةٍ تسعى لنيلِ رضا ربّها سبحانه وتعالى، وترجو الفوز بجنّاتهِ، وأهمّ صفات الحجاب الشرعي ما يأتي 1-أن يكونَ فضفاضاً؛ فلا يجوزُ أن يكون لباسُ المرأة ضيقاً يَصف أجزاءَ الجسمِ ويكشفها، وهذه الصفة تشمل جميع جسم المرأة، فالحجاب ليس محصوراً على تغطيةِ الرأسِ أو شعر الرأس أو جزءاً منه وسترهِ عن الآخرين من الرجالِ فقط، بل الأمر في الحجاب سترُ وتغطيةُ جميع البدن أيضاً كما نصت الشريعة الإسلامية السمحة على ذلك. 2-ألّا يكون الحجابُ رقيقاً؛ فيُظهِرُ ما تحتهُ من الجسد، أو يكشف تحته ثياباً تثير الفتنة لدى الرجالِ الأجانب، وقد بيّن الرسول الكريم -عليه الصلاة والسلام- لأسماء بنت أبي بكرٍ -رضي الله عنهما- عندما دخلت عليه بثيابٍ رقيقةٍ، فقال لها: (يا أسماءُ إن المرأةَ إذا بلغتِ المَحِيضَ لم يَصْلُحْ أن يُرَى منها إلا هذا وهذا وأشار إلى وجهِه وكَفَّيْهِ) ذلك أنَّ رسول الله -عليه الصلاة والسلام- لم يَعتبر ما كانت تلبسهُ أسماء بنت أبي بكر حجاباً؛ لأنَّه يُظهرُ ما تحتهُ مما يثيرُ الفتنة، ويبتعد عن مفهومِ السترِ والحجاب الشرعي المعروف في الدين الإسلامي. 3-ألا يكون الحجاب في نفسه زينة: الغاية من الحجاب هي الستر والعفة، فإذا كان بحد ذاته زينة مثيرة؛ كأن تكون ألوانه جذابة، أو عليه رسومات فاتنة سيفقد مواصفات الحجاب الشرعي الصحيح 4-البعد في شكل الحجاب عن التشبه بلباسِ الرجال؛ أي تشبُّه النساء بالرجال؛ ذلك أنّ تشبه النساء بالرجال منهيٌّ عنه في الدين الإسلامي؛ لما فيه من تغييرٍ لخلقِ الله ومخالفة لصفة الحجابِ الشرعي الصحيح؛ للحديث الوارد عن عبدالله بن عباس -رضي الله عنه- قال: ( لعنَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليْهِ وسلَّمَ؛ المتشبِّهاتِ بالرِّجالِ منَ النِّساءِ والمتشبِّهينَ بالنِّساءِ منَ الرِّجالِ) فإنَّهُ يحرم على النساءِ التشبهَ بالرجالِ في جميع النواحي والمجالات في اللباسِ، وفي غير اللباس، وفي المقابل يحرم تشبُّه الرجال بالنساء. 5-ألّا يكونَ الحجابُ لباسُ شُهرةٍ؛ وذلك بأن يظهر فيه الكثير من الإسرافِ أو الخيلاء. 6-ألّا يكونَ الحجابُ من لباسِ أهل الكفرِ؛ كأن يكون معروف في ديانتهم، أو يكون من لباسُ أهل الفسقِ والمجونِ؛ وهو اللباس الذي اشتهر به أولئك بين عامة النَّاس كخصوصيّةٍ لهم، وكأن يحتوي أيضاً على رسوماتٍ لصُلبانٍ، أو تصاوير لأهل الكفرِ، أو كتابات بلغات أجنبية وعند ترجمتها تعطي معاني سيّئة وساقطة لا تليق بالمرأة المسلمة الطاهرة الشريفة العفيفة. 7-ألا يكون مبخراً ولا مطيباً: وردت أحاديث نبوية كثيرة تُحرِّم على المرأة المسلمة أن تخرج من بيتها متعطرة؛ لأن رائحتها قد تحرك الشهوة عند الرجال.حديث النبي -صلى الله عليه وسلم- أنه قال: «أَيُّما امُرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ، فَمَرَّتْ بِقَوْمٍ لِيجِدُوا رِيحَها، فهي زانِيةُ «الحجاب في القرآن » دليل الحجاب الشرعي من القرآن الكريم: في سورة الأحزاب قال الله تعالى: (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا) في سورة النور قال الله تعالى: ( وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا) في سورة الأعراف قال الله تعالى: (يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ) «فضائل الحجاب» للحجاب الشرعي الصحيح فضائل عديدة، ومن أهم فضائل الحجاب ما يأتي 1-حراسةٌ وحمايةٌ شرعية للأعراض. 2-طهارةٌ لقلوب المؤمنين والمؤمنات. 3-المحافظة على مكارم الأخلاق من الحشمة والحياء والغيرة. 4-علامةٌ مُميزةٌ للعفيفات الطاهرات. 5-وقايةٌ للمجتمع، وحمايةٌ من أمراض القلوب. 6-حفظ الحياء والفضائل. 7-حصانةٌ ضد الزنا. 8-درعٌ من التبرج والسفور. 9-الحجاب من تمام التقوى والإيمان. «اجمل ما قيل عن الحجاب» فَليقولوا عن حجابي إنه يَفني شبابي فَليقولوا عن حجابي لا وربي لن أُبالي وليُغالوا في عتابي إن للدين انتسابي لا وربي لن أبالي همتي مثل الجبال أي معنى للجمال إن غدا سهل المنال حاولوا أن يخدعوني صحت فيهم أن دعوني سوف أبقى في حصوني لست أرضى بالمجون لن ينالوا من إبائي إنني رمز النقاء سرت والتقوى ضيائي خلف خير الأنبياء إن لي نفسًا أبيَّ إنها دربي يا أخيّة قدوتي فيه سمية من هدى الدين اغترافي نبعنا أختاه صافي دربنا درب العفاف فَاسلكيه لا تخافي ديننا دين الفضيلة ليس يرضى بالرذيلة يا ابنة الدين الجليلة أنت للعليا سليلة باحتجابي باحتشامي أفرض الآن احترامي 🌴اللهم إني أسألك العزة بالحجاب، وأن تحفظني من الآثام والفتن، اللهم ولا تقبضني إليك إلا وأنت راضٍ عني يا غفور. أسألك يا ربي الهداية والثبات🌴 Aya2Atef الحلقه 7 يأتي الليل في منزل عم احمد تفتح اسراء الاكياس التي بها الفساتين وتجد كارت وسط الاشياء اسراء باستغراب: ايه ده وتفتح و تقرا ما بداخله  »اولا انا اسف اني زعقت لك ما كانش قصدي بس والله كنت خايف جدا عليكي لما اسيل قالت لي اسراء ضاعت مني كميه افكار وحشه جاءت في دماغي حقك عليا سامحيني اه وكمان حاجه اوعى تفتكري اني انا متجوزه غصب لا طبعا و كفايه كده عليكي ولنا كلام كتير مع بعض بس لما تبقى حلالي سلام يا وصيه الرسول من عبد الرحمن« اسراء بفرحه: مجنونه بس بحبك اوي تدخل عليها اسيل الغرفه: اسراااااء اسراء بخضه يخرب بيت دماغك يا انثه الكلب انتي خضتني اسيل: سلامتك من الخضه يا عينيا يلا اجهزي بقى زمانهم على وصول اسراء: هم مين دول اسيل: بابا وعبد الرحمن وابوكي والماذون اي نيتي اسراء: اهو هلبس ♡احبكم في الله♡ ♡احببت أبن إمام المسجد♡ ♡بقلم ايةعاطف 🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎 ((((((الحلقه/9))))) ♡بسم الله الرحمن الرحيم♡ ♡احببت أبن إمام المسجد♡ ♡الحلقه9 ♡ 💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕 "اللهم علق قَلبي بِ الصلاة وبِ القرآن وبِ الذكر وابعدنِي عن دروُب الخَيبات وأرزقنِي الثبات حتى ألقاك". 💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕  *صّـلَوٌ عٌلَى مًنِ أضًـأّء أّلَکْوٌنِ بًنِوٌرهّـ💙💙💙* تدخل عليها اسيل الغرفه: اسراااااء اسراء بخضه: يخرب بيت دماغك يا انثه الكلب انتي خضتني اسيل: سلامتك من الخضه يا عينيا يلا اجهزي بقى زمانهم على وصول اسراء: هم مين دول اسيل: بابا وعبد الرحمن وابوكي والماذون يلا البسي اسراء: اهو هلبس اسيل: طب يلا يا هاسعدك ولبست الفستان وكانت جميله جدا و لفات الخمار ومن غير اي ميك اب اسيل بفرحه: ما شاء الله عليكي تبارك الرحمن سوسو قمر يا بت اسراء بحزن: شكرا يا سيلا اسيل: ما لك في ايه اسراء بحزن: ما فيش حاجه انا كويسه اسيل: لا في حاجه في ايه اسراء بدموع: كان نفسي ماما تكون معايا اسيل تجذبها داخل احضنها: يا حبيبتى ربنا يرحمها واكيد فرحانه دلوقتي علشانك وانا اهو ماما استني هنادي ماما وتخرج من الغرفه سناء وهي تدخل الغرفه: اي يا حبيبتي ما شاء الله عليكي ايه القمر ده اسراء: شكرا يا خالتي سناء: تعالى يا قلب خالتك تعالى تجذبها داخل احضنها: مالك يا حبيبتي اسراء: كان نفسي ماما تكون معايا في يوم زي ده سناء: اخص عليكي يا سوسو تقولي كده يا بت وانا موجوده اسراء والله غصب عني بس هي وحشتني اوي سناء بتاثير من كلامها اخدتها في حضنها: ما تقلقيش يا قلبي انا جنبك ومعاكي وتحت امرك في اي وقت وصدقيني عبد الرحمن هيعوضك عبد الرحمن طيب وحنين والجدع وراجل واد حلوه كده وقمر وانتي وشطارتك بقى يا سوسو اسراء بصه ليها بدموع: تعرفي انا كنت خايفه اني اليوم ده يجي ومعيش حد افرح معاه بجد ربنا يحفظكم ليا انتي سيلا و عمي ربنا يبارك لي في عمركم انا بحبكم قوي يا ماما سناء: حبيبتي ربنا يحفظك لي يا قلب امك تدخل اسيل: ايه ده خيانه امي ومرات اخويا لاااااا سناء: امشي يا جزمه من قدامي منك لله اه يا رب منك اه اسيل واسراء: هههههههه اسيل: معلش يا زوزتي ده انا بحبك يا روحي سناء: امال لو بتكرهينى هتعملي اي يا اخره صبري اسيل: طب يلا بابا جاي بره سناء: يلا يا سوسو الكل اتجمع بره ابو اسراء ومراته وائل ابنها لو فاكرين وعمها وعبد الرحمن وشهد فاكرينها اكيد لا تخرج اسراء من الغرفه وعبد الرحمن شئ تلقائيا ينظر اليها وياخذ شهيق كبير ويخرجه ببطء عم احمد: تعالى يا حبيبتي اقعدي وقاعده كلهم وابدا كتب الكتاب الماذون انهي بكلمه الشهيره: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير تنهد عبد الرحمن ونظر الى اسراء لقيها فرحانه وابتسم لفرحتها وحمد ربنا علي النعمه دي ووعد نفسه في سره اني ربنا يقدر ويحافظ عليها ويعوضها ويكون الزوج الصالح ليها اسيل: مبروك يا بودي عبد الرحمن بابتسامه: الله يبارك فيكي يا قلبي بودي سناء بدموع: مبروك يا عبده يا حبيبي عبد الرحمن: الله يبارك فيكي يا ست الكل وقبل يديها عم احمد: مبارك يا ولاد اسراء وعبد الرحمن: الله يبارك في حضرتك يا بابا صباح: بابا وماله بكره بوشك النحس ده تاكليه زي ما اكلت امك الكل اتصدم اسيل: اي اللي انتي بتقوليه ده احترمي نفسك صباح: مبقاش غير ام سكر هي التي تتكلم عم احمد: اشرف خد مراتك واتكل على الله يلاا اشرف: انا كده كده ماشي كنت عايزه اقول حاجه لاسراء الكل توقع ان هو هيقول كلام حلو اشرف: انا مش عايز اشوف وشك تاني ولا المح طيفك في اي حته وانسى انك لكي اب يلا يا صباح اسراء بدموع: كنت متوقعه ان هيقول كده و جريت إلي الغرفه اسيل: استني يا اسراء بس عم احمد: اسيل استنى عبد الرحمن روح اتكلم معها عبد الرحمن: بس يا بابا انا عم احمد: دي مراتك دلوقتي اتفضل روح عبد الرحمن: حاضر يا بابا عن اذنك واتجه الى الغرفه يطرق الباب: ممكن ادخل اسراء: لا رد عبد الرحمن دخل و قرب منها: انتي كويسه اسراء تلقي نفسها داخل احضنه: لا مش كويسه انا تعبت بجد 😭😭 عبد الرحمن يلف ذراعيه حولها:هششش أهدي خلاص اسراء: والله انا بحبه مش بزعل منه هو بيعمل كده ليه انا تعبت خلاص بقيت لوحدي مليش حد عبد الرحمن: انا معاكي اهو ومش هاسيبك ابدا اسراء: بس انت بتحب شهد عبد الرحمن: انا بس يعني اسراء: انا عارفه كل حاجه عبد الرحمن: من اسيل صح اسراء: لا انا سمعتكم قبل كده بالصدفه وانتم بتتكلموا تنهد عبد الرحمن قائلا: بس هي خلاص اتجوزت وراحت لحالها يعني صفحه واتقفلت تمام انتي دلوقت مراتي وصيه الرسول وهعمل كل حاجه علشان اسعدك وعمري ما هزعلك وهاكون لكي سند وعوض بعد ربنا اسراء: انا بحبك و من زمان قوي اوع تسيبني انت كمان علشان خاطري عبد الرحمن: ناجل اي كلام في الحب دلوقتي عشان انتي لسه صغيره ومشاعرك لسه متحددش مع الوقت ممكن تتغير اسراء حضنته أكتر: لا مش هتتغير خالص والله انا بحبك اوي وبعدين انا كبيره عبد الرحمن بسعاده: طب ماشي يا ست الكبيره نركز بقى في دراستنا و دي اخر سنه عايزين مجموعه عالي هااا اسراء: حاضر مش هاخذ لك ابدا ان شاء الله طب نفسي ابقى دكتوره عبد الرحمن: ان شاء الله يا حبيبتي وانا معاكي وهاساعدك اسراء: ماشي اقرا لي قران بقى يلا عبد الرحمن: حاضر ا.. اسيل تدخل عليهم: عااااااا خيانه بودي وسوسو حاضنين بعض عااااااا اخص عليكم هي دي اخر تربيتي ععععع عبد الرحمن: بس يا شبر ونص انتي بس اسكتي صدعتيني اسيل: اه يا اخويا من لقى احبابه نسي اصحابه عبد الرحمن: يا بت ده انتي الحته الشمال اسيل بغمزه: واليمين مين عبد الرحمن: هههههه اسيل لم الدور يلا علشان تناموا المدرسه والجامعه الصبح يلا 💕اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 💕 تشرق الشمس ب صباح جديد في الجامعه عند اسيل اسيل: انتي ازاي تعملي كده يا مريم مريم بدموع: والله غصبا عني انا حبيته هو طلع كداب اسيل: بس برضو انتي غلطانه يا مريم مريم: والله عارفه ان انا غلطانه والله غلطانه بس ساعديني اسيل: قلت لك هاقول لعبد الرحمن هو يتصرف مريم: لا عبد الرحمن اكيد هيقول لمحمد اخويا لا بالله عليك ما تعملي كده اسيل: طب عايزاني اساعدك ازاي ما هو لازم حد كبير يدخل في الموضوع شوفي طب حد عندكم في العيله مريم: ما فيش.. ما فيش غير... مصطفى اسيل: طب قولي له مريم: انت ناسيه ان هو اتقدم لي قبل كده وانا رفضته اسيل: هو مش ده صاحب بلال اللي بيديني درس في الجامع مريم: ايوه هو اسيل: طب اهو اتحلت واكيد هيتصرف وغير كده هو وملتزم ومحترم ومش هيقول لاحد مريم: تفتكري انا خايفه من رد فعله اسيل: رد فعلها هيكون عادي يا مريم انت لازم تتصرفي قبل المتخلف ده ما ينشر الصور مريم: طيب ماشي اسيل: ربنا معاكي يا رب وان شاء الله الموضوع يعدي على خير مريم ياااارب 💕اللهم ردنا اليك ردا جميلا💕 في منزل عمه محمد فاطمه: يا بلال يا بلال قوم يلا بلال: في ايه يا ماما سيبيني انام شويه فاطمه: تنام ايه بس احنا قربنا على العصر مش هتنزل المسجد بلال: مش قادره اقوم جسمي مكسر وبعدين انا لسه جاي من الشغل يعني ما لحقتش انام فاطمه: يلا يا بلال وبطلي كسل يا حبيبي بلال: حاضر يا ماما فاطمه: وكمان هانروح للعروسه بالليل بلال: يا امي بالله ما تعملي كده فاطمه: يلا البسي يا بلال عشان ننزل المسجد 💕اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات 💕 في منزل عم احمد عم احمد: اسيل يا اسيل اسيل: نعم يا بابا احمد: تعالى يا حبيبتي اسيل: الدخله دي انا عارفاها كويس عم احمد: هههه تعالى يا لمضه اسيل: بابا انا مش موافقه احمد: مش موافقه على ايه بس اسيل: على العريس احمد :مش لما تشوفيه وتعرفي هو مين اسيل: مش عايزه اعرف يا بابا ولا عايزه اشوفه ولا عايزه اتحط في الموقف ده تاني انا تعبت احمد: موقف ايه بس يا بنتي اسيل: موقف اول ما يعرف اني انا مريضه سكر يقوم يمشي على طول بجد يا بابا كفايه بجد انا تعبت من الموضوع ده احمد: العريس جاي بالليل وده اخر كلام وتفضلي يلا انزلي على المسجد اسيل: عن ازنك حضرتك          💕اللهم اني اسالك حسن الخاتمه 💕 في المسجد فاطمه: ازيكم يا بنات وحشتوني عاملين ايه البنات: الحمد لله يا ماما كويسين وابتدو يسمعوا واحده تلو الاخرى فاطمه: ماشاء الله تبارك الرحمن عليكم ايوه كده فرحتوني في مجلس الرجال بلال ازيكم يا شباب انهارده هنتكلم عن حسن الظن بالله بسم الله الرحمن الرحيم «حسن الظن بالله» يخلُط البعض أحياناً في فهمهم لمعنى حسن الظن بالله تعالى، فيرتكبون المعاصي، ويقترفون الكبائر، مع الإصرار على ذلك زاعمين أنّ الله سيغفر لهم، فهذا جهلٌ بالمعنى، وعلى العكس، فمن غرِق في معاصيه، وظنّ بعدم المغفرة له فهو آيسٌ قانطٌ من رحمة الله، وهذا لا يصحُّ ولا يجوز، فما المعنى الحقيقيُّ لحسن الظنِّ بالله عزّ وجلّ؟ «معنى حسن الظن بالله» حسن الظنّ بالله تعالى من حُسن عبادة العبد، فهو توقُّع كلِّ جميل وحَسَن من الله تعالى، وهو من أعمال القلوب، وما أُعطي العبد المؤمن خيراً أفضل من حسن الظنِّ بخالقه، إذ جاء في حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: (يقول الله عزّ وجلّ: أنا عندَ ظنِّ عبدي بي وأنا معه حيثُ يذكُرُني إنْ ذكَرني في نفسِه ذكَرْتُه في نفسي وإنْ ذكَرني في مَلَأٍ ذكَرْتُه في مَلَأٍ خيرٍ منهم وإنْ تقرَّب منِّي ذراعًا تقرَّبْتُ منه باعًا وإنْ أتاني يمشي أتَيْتُه هَرولةً) [صحيح ابن حبان]، فكلُّ ما يظنُّه العبد بربّه سيعطيه إياه، إن كان شرّاً فشرّ، وإن كان خيراً فخير، وذلك لأنّ الخير والفضل كله بيد الله، فمن حسن الظن بالله مثلاً الإنفاق على الأهل، والولد، وفي سبيل الله تعالى، وعدم خشية الفقر والفاقة، بل يُحسن العبد الظنّ بأن الله يُخلِف ما أنفق ويُربِيه له. «مواطن حسن الظن بالله» يجب على العبد المؤمن أن يُحسن ظنّه بخالقه في كلِّ أحواله، في اليسر والعسر، وفي الرخاء والشدة، وفي الغنى والفقر، وفي الصحة والمرض، وأكثر ما يتجلى ويظهر حسن الظن بالله تعالى في هذه المواطن: عند الشدة والكرب: الكثيرُ من الناس في رخائهم يشكرون الله تعالى ويثنون عليه، ولكن إذا اشتدّ الخَطب، وضاقت عليهم الأرض بما رَحُبت سخطوا وأساؤوا الظنّ بخالقهم، وربما أطلقوا لألسنتهم العنان في السبّ والشتيمة والعياذ بالله تعالى. عند الدعاء: أحياناً يستجيب الله تعالى لدعاء عبده في الحال، أو بعد فترةٍ وجيزةٍ، فيفرح العبد فرحاً شديداً، ولكن إذا تأخرت استجابة الله لدعائه لحكمة منه عز وجلّ يقول: دعوت ولم يُستجب لي، وما إلى غير ذلك من الألفاظ الدالة على سوء الظن. عند الموت: أوصى رسول الله صلى الله عليه وسلم ألا يموت العبد إلا وهو يُحسن الظنّ بمولاه جلّ وعلا، فالله تعالى أرحم بعبده من الأمّ بولدها. عند ضيق العيش: من ضاقت به سبل الحياة وكسبها، فلا يلجأ للخلق ويطلب منهم العون، ففي هذا ذلٌّ وافتقارٌ لهم، بل عليه أن يلجأ لله تعالى، وأن يُحسن الظنّ به؛ فهو خير الرازقين، وخزائنه لا تنفد. عند التوبة: الله تعالى أمر عبده كلما أذنب بالاستغفار والتوبة، والرجوع إليه، ووعده بالعفو والمغفرة، فمهما عَظُمت الذنوب والخطايا وتكرّرت فباب الله لا يُغلق في وجه من عاد إليه، وعليه ألا يُنصت لوساوس الشيطان، وتقنيطه من رحمة الله، ومغفرته، لينزلق أكثر في وحول المعاصي. عند عِظَم الدَّين: الله يقضي الدين عن المَدين بحسن ظنّه به، وتوكله عليه بطرقٍ ليست بحسبانه. «من علامات حسن ظن العبد بالله» 1- التفاؤل وعدم التشاؤم فالتحلي بالتفاؤل من سبل حسن الظن بالله والمؤمن الموقن فالله يعلم جيدا ان بعد كل عسرريس كما قال الله تعالي في كتابة العزيز ” فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا” فيعلم المؤمن أن هذا الضيق سينقضي وأن رحمة الله لا تغلق في وجه العبد 2- التوكل علي الله هناك أمور وأشياء لا يقدر الانسان علي القيام به فعليه أن يتركها إلي قدرة الله ومن أمثلة ذلك عمليات التلقيح المجهري فالزوجان يفعلون ما بوسعهم من أدويه وتحاليل ولكن نجاح التلقيح هو بيد الله وحده 3- أداء الفروض من حسن الظن بالله هي طاعة أوامره وأداء فروضة وإجتناب ما نهي عنه من خطايا ومعاصي فليس من حسن الظن بالله أن يرتكب المسلم المعصية ويدعو الله أن يستره. «أحاديث عن حسن الظن بالله» قال رسول الله: “إياكم والظن فإنه أكذب الحديث “. البخاري ومسلم عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” يقول الله أنا عند ظن عبدي بي، وأنا معه حيث يذكرني”. عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم: ” أن حسن الظن بالله من حسن العبادة “. أحمد وأبو داود. عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ” قال الله عز وجل: سبقت رحمتي غضبي “. عَنْ أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: ” إِيَّاكُمْ وَالظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيثِ، وَلاَ تَحَسَّسُوا، وَلاَ تَجَسَّسُوا، وَلاَ تَحَاسَدُوا، وَلاَ تَدَابَرُوا، وَلاَ تَبَاغَضُوا، وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَأنًا.” أحمد والبخاري. عن جابر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يموتن احدكم إلا وهو يحسن الظن بالله عز وجل، فإن قوما قد أرادهم سوء ظنهم بالله، فقال لهم: وذلكم ظنكم الذي ظننتم بربكم ارادكم فاصبحتم من الخاسرين. عن سلمان الفارسي رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” إن لله عز وجل مائة رحمة، فمنها رحمة بها يتراحم الخلق، وتسعة وتسعون ليوم القيامة .” قال معاذ بن جبل رضي الله عنه: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” إن شئتم أنبأتكم ما أول ما يقول الله عز وجل للمؤمنين يوم القيامة، وما أول ما يقولون له إن الله عز وجل يقول للمؤمنين: هل احببتم لقائي ؟ فيقولون: نعم ي ارب، فيقول: لم ؟ فيقولون: رجونا عفوك ومغفرتك، فيقول عز وجل: قد وجبت لكم مغفرتي” . عن أبي هريرة، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ” لو يعلم المؤمن ما عند الله من العقوبة ما طمع بجنته احد، ولو يعلم الكافر ما عند الله من الرحمة ما قنط من جنته احد ” . صفية أتت النبي تزوره وهو معتكف، وأن رجلين من الأنصار رأياهما فأسرعا فقال النبي: “« على رسلكما إنها صفية بنت حيي » فقالا: سبحان الله يا رسول الله. قال: « إن الشيطان يجري من الإنسان مجرى الدم وخشيت أن يقذف في قلوبكما شيئاً »، أو قال: « شراً » “. عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه، قال: قدم على النبي صلى الله عليه وسلم بسبي وإذا إمرأة من السبي تحلب ثديها، كلما وجدت صبيا في السبي أخذته فألصقته ببطنها، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” أترون هذه المرأة طارحة ولدها في النار ؟، قالوا: لا والله وهي تقدر على أن لا تطرحه، فقال: والله، الله ارحم بعباده من هذه المرأة بولدها “. عن أنس بن مالك: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم دخل على شاب وهو في الموت، فقال:” كيف تجدك ؟ قال: ارجو الله يا رسول الله وأخاف ذنوبي، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يجتمعان في قلب عبد في مثل هذا الموطن إلا اعطاه الله ما يرجو، وأمنه مما يخاف”. عن أبي ذر، رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يروي عن ربه عزوجل، قال:” ابن آدم أنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كأن منك ولا ابالي، ولو لقيتني بقراب الارض خطايا لقيتك بقرابها مغفرة ولو عملت من الخطايا حتى تبلغ عنان السماء مالم تشرك ب