الفصل 1
*•ࢪواية زواج من أجـل الـوࢪث~🌻•*
*الجزء1✿︎*
*الجزء2✿︎*
*الجزء3✿︎*
تابع قناه عشاق الروايات📚📙🇸🇩 كتابات مذكرات ملخصات انمي Pov سكسشينات حزن نکت ثانوية ملصقات في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VaG4kKrKQuJKW4U8383w
•_______🎀•🎀_______•
مع نسمات الفجر الجميل وظهوراشعة الشمس لتعلن بدء يوم جديد على محافظة اسيوط فى احدى قرى الصعيد وهى قرية عائلة البنهاوى اكبر عائلات محافظة اسيوط والصعيد.
حيث استيقظت فاتن “البطلة” وهى فتاة بعمر 19 عام ليست بالجمال الفاتن ولكن ما يميزه هى عيونه الواسعة بلون العسلى وبشرتها البيضاءالتى تحولت الى اللون البرونزى بفضل اشعة الشمس وشعرها البنى الطويل وجسمها المتناسق استيقظت وصلت الفجر ونزلت حتى تساعد امها والخدم فى اعداد الافطار لجدها وابواها واخواها العائدين من صلاة الفجر.
فاتن: صباح الخير يا امه
الام”فاطمة”: صباح الخير يافاتن يابنتى تعالى يالا ساعدنى فى تحضير الفطور زمان الجماعة راجعين من الصلاة.
فاتن: هاروح اصبح على ستى الاول وجاية على طول
فاطمة: روحى ياحيبية ستك يااختى روحى هو انى مش عارفة عشان كده هى بتنفذلك اى طلب تطليبها
جرت فاتن على ستها زينب وهى تقول صباح الخير على احلى زوزو فى الدنيا
الجدة”زيبنب”: صباح الخير تعالى ياحبيبة قلب ستك تعالى يابكاشة قوللى جدك جاه من الصلاة ولالسة
فاتن:لا زمانهم خلاصوا وفى الطريق يا بختك ياجدى ستى قلقان عليك
زينب: اتحشمى يا بنت طبعا اقلق عليه اومال اقلق على مين وبعدين مقولتيش اية ردك على موضوع حسن واد خالك ال قولن عليه
فاتن: لا ياستى انى صليت استخارة لا انا مش مرتاحة وبعدين انتى عارفة انى مش موافقة انى بس وفقت اصلى استخارة عشانك
زينب:ليه يابنتى ده واد زين ومتعلم ومعه الابتدائيةكمان
فاتن:حرام عليكى ياستى انى مخلصة ثانوية عامة وكنت حدخل الجامعة لولا جدى وابوى ال مش موافقين
زينب : خلاص يابنتى انى حبلغ جدك الرف روحى انتى بس شوفى امك خلصت الفطور ولالسه
كادت فاتن ان تقوم حتى سمعت امها تقول:طبعا اتل ميتو على بعض وسيبنى انى انتحر فى المطبخ فة حضير الوكل وقعدين تضحكوا وتسامروا ولا على بالكم
فاتن:بقة كدة يا بطة انتى ياعسل اتى بردة اسيبك تنتحرىانى عايز تنفيز على طول عشان نجوز ابوحميد بنت صغيرة وحلوة كدهترجع للراجل ايام الشباب ولا اية يا ستى
زينب:معاكى يابنتى والعروسة على من بكرة
فاطمة: بقه كدة حتجوزى ابوكى يامقصوفة الرقبة انتى وانتى ياخالتى بدل متدورى على عروسة لولدك دورى على عروسة لحفيدك ال قرب على30
وهنا دخل الحاج محمد كبير عائلة البنهاوى مع ابنه احمد وحفيده يايسين
الجد: مين ال عايز عروسة
فاتن:صباح الخير ياجدى وانت ياابوى وانت يايايسين
الجميع يرد على الصباح
تاجد: مين ال عايز عروسة
فاتن:الحقيقة ياجدى انى بقول لامى نجوز ابوى وحدة صغيرة وحلوة قالت لا نجوز يايسين
الاب “احمد”: يدى على كتفكم
فاطمة: بقة يا احمد تهون عليك العشرة
يايسبن: شكله كده ولعت وعايز المطافى حد قالك تتكلمى ياسوسة على الصبح
احمد: وانى بهظر ماقدرش اتجوز على عشرة عمرى
فاطمة:الله يخليك لى ياناصفنى وسط الاعداى
يايسين: انا بقول نمشى عشان بقينا عزول ومفرقينا الجماعات
فاتن:ايوة صح يا يايسين اصل قيس وليلى اتلموا على بعض
احمد: اتلم ياواد انت وهى لاحسن اقوملكوا وتعلوا يالا نفطر
فاتن: خلاص ابوقيس خالى قلبك ابيض
احمد:طيب تعالى هنا وانا حوريكى
فاتن: الحقنى ياجدى انقزنى من قيس
الجد: تعالى ياقلب جدك محدش يقدر يكلمك وانى هنا بس عيب يابنتى تقولى كده دول م قيس وليلى دول قلبوا على عنير وعبلة
الجميع:ههههههههههههههههههههههههههه
احمد: حتى انت يا ابوى
الجدة زينب : خلاص ياولدى متزعلش خليك انت وفى الجديد امهند ونور كويسين
> *هذه الرواية تابعة لقناة عشاق الروايات 📚 من يراها في قناه غير هذه القناه يعلم انها مسروقة*
بعد انتهاء الافطار غادر احمد الى الارض حيث عمله ويايسين الى المزرعة المواشى الخاصة بعائلته حيث يعمل به كطبيب بيطرى ومدير لها اما عن الحاج محمد البنهاوى جلس مع زوجته الحاجة زينب لتبلغه رفض فاتن للعريس
الجد:انى اصلا ماكنتش موافق عليه عشان هما طمعانين فى ورثهاوالارض
الجدة: كيف كده ياحاج دول مش محتاجين
الجد: بس البحر يحب الزيادة يا ام مصطفى
زينب : ياه ياحاج اتوحشت ولدى مصطفى وعيالوا قوى
الجد: خلاص ح ياجوا عن قريب قوى عشان نحط النقط على الحروف
فى نفس الصباح ولكن مع اختلاف توقيت الاستيقاظ واختلاف المكان حيث فيلا فى ارقى شوارع القاهرة حيث فيلا مصطفى البنهاوى حيث تقوم صفية الخادمة بوضع الافطار فى انتظار نزول العائلة وبعد قليل جاءت ثريا هانم
صفية: صباح الخير ياهانم
ثريا: صباح الخير روحى ادم بيه وندى هانم من النومألعاب عائلية
غادرت صفية وجدت ندى استيقظت وادم مازال نائم ومن الممنوع ايقاظه وبعد قليل نزل مصطفى البنهاوى الى غرفة السفرة
مصطفى: صباح الخير ياحبيبتى
ثريا: صباح الخير يا روحى
مصطفى : اية الاولاد لسه نايميين
ثريا : صفية راحت تصحيهم
مصطفى: انا عارف ندى زمانها صحيت وبتفطر معانا كل يوم بس البيه ابنك بقه لازم يروح يفطر مع الهانم
ثريا: ياحبيبى ما انت عارف انه بيحب يفطر مع خطبيته
مصطفى: اه قولتلى خطبيته الملزقة ال راح خطبه وانا مش موافق
ثريا: خلاص يا مصطفى انت كل يوم نفس الكلام ما هو قالك انه بيحبها وبعدين مالها سوزى بنت جميلة وغنية والف واحد يتمانها
مصطفى: اه جميلة وغنية بس انا مش مرتاح لشغل ابوها بيعمل صفقات مشبوهة وامها استغفر الله العظيم الواحد مش عارف يقول اية وبعدين حتى البنت لابساها حاجة تقرف كلها ملزق كده والله انا مش عارف ابنك راضى ازاى بكده
ثريا: بطل انت بس عرق الصعايدة ده وانت تشوف انه الموضة وبعدين مش كفاية بنتك ال لابستاها الحجاب بدرى ولابساها كلها مش على الموضة
مصطفى: ملكيش دعوة ببنتى انا عارف انا مربيها ازاى
وهنا جاءت ندى بنت جميلة بعيونها العسلية وبشرتها البيضاءوجسمها الممشوق بالرغم من قصرها وشعرها الاسود الطويل وهى تقول مين جايب فى سيرتى على الصبح
مصطفى: صباح الخير ياقلبى
ندى : صباحو قشطة يادرش
ثريا: ايه يابنت ده اية الالفاظ دى واية درش دى قولتلك اسمه باباى
ندى باقتضاب : اه صحيح سورى يا ماماى
مصطفى: اية ياحبيبتى رايحة الجامعة
ندى:طبعا يادرش رايحة بس اكسب ثواب فى بنتك الغلبانة وخدنى فى طريقك عشان العربية عملتها امبارح
مصطفى: ماشى ياقمر هو انا اطول امشى معاكى
ندى: الله عليك يادرش يارافع معنوياتى هو ده الكلام بس بقولك اية انت حتطلع تغير وتلبس اوحش بدلة عندك انا مش حمشى معك كده
مصطفى : ليه بس ماله البدلة ال انا لابساها وحشة
ندى:لا طبعا موز نمبر وان كمان بس انا مش حمشى معلك كده تروح تعكس منى فى الجامعة وتاجى واحدة تقولى لوسمحتى هوانتو مرتبطين عشان لو لا انا فاضية لالالالا ياعم انا بغير عليك يا درش ولا انت عايز تجبلى ضرة تانية ولا ايه مش كفاية واحدة
مصطفى:هههههههههههه اخرب بيتك كفاية وبعدين هو انا مجنون مش كفاية على اتنين هو انا مستغنى عن عمرى
ندى: اه بقولك اهو مش كفاية ابنك راح خطب ورمانى ومرديش يستر على طيب اعمل اية انا فى اللى بطنى دلوقتى بعد ما خلى بىا
مصطفى: ههههههههه فقرى من يومه حد يسيب القشطة بالكريمة دية ويبص للبالص المش ابن فقرية
انشغل ندى ومصطفى بالحديث ونسوا وجود ثريا على الطاولة
ثريا: اية الالفاظ اللوكل دى يا مصطفى
ندى ومصطفى: ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
مصطفى: يالا يابنتى وبصوت منخفض امك دى اخ منه قال لوكل قال دى نسيت انى صعيدى الولية دى جاتك خابط فى نفوخك على الصبح
ندى:ههههه اية يادرش ماتعالى صوتك ولاخايف من نازك هانم السلحدار
مصطفى: اسكتى يا بت لا تسمعك وبعدين لا يا اختى دى بنت سلطح ملطح فلطح
وغادر ندى ومصطفى وصلت ندى الى الجامعة وغادر مصطفى الى الشركة
> *هذه الرواية تابعة لقناة عشاق الروايات 📚 من يراها في قناه غير هذه القناه يعلم انها مسروقة*
استيقظ ادم من النوم وبعد قليل رن هاتفه وكانت سوزى : صباح الخير يابيبى
ادم: صباح الخير ياحيبيتى
سوزى: صحيتك من النوم ياقلبى
” جاكى وجع فى قلبك ياشيخة:
ادم: لا ياروحى انا صحيت خالص وشوية وهانزل اقابلك فى المطعم عشان نفطر سوا
سوزى بدلع : اوكى يا بيبى ممممموووووووووووووةةة
بدل ادم ملابسه لبدلة انيقة من احدى الماركات المعروفة من اللون الازرق وكان وسيم جدا حيث عيونه بلون الرمادى وطول قامته وجسمه الرياضى المتناسق ورش عطره المفضل ولم يرى امه بالمنزل وغادر البيت متجه الى المطعم دخل الى المطعم وجد سوزى كل من بالمطعم ينظر اليها من شدة جمالها بفضل المستحضرات التجميل بالاضافة الى شعرها الاشقر
الصناعى وعيونه الملونة بلون اخضر بفضل العدسات وملابسها على احدث موضة ولكن تظهر جميع جسمها وان كانت مرتدية ملابس طويلة من ينطلون جينيز وبلوزة كات بلون الموف ولكن ضيقة الى اقصى درجة
سوزى : حيبيبى اتاخرت ليه واحشتنى
” وحش ام يلهفك”
ادم بضيق: ايه ال انتى مش لابساها ده
سوزى : عجبك صح اهو زى ما انت عايز طويل ومحترم
ادم: عجبنى اية وزفت اية بس هى فكرتك عن الاحترام
سوزى: بقة كدة يابيبى انا بتغير علشانك وانت عارف وكمان ده احدث موضة ومحتشم
ادم: محتشم من انهى حتة بس وكمان عارف بس انتى كمان لازم تسمعى الكلام وكمان انتى عارفة انى بحبك
سوزى : وانا كمان يابيبى بحبك وهسمع الكلام بس خليك فرى شوية
ادم: حاضر انا مش عارفة بسمع كلامك ازاى يالا نفطر بقة يا قمر
كان مصطفى البنهاوى
فى الشركة الخاصه بها و بعائلته حيث هو مدير الشركة فقط ورئيس مجلس الادارة هو ابوها محمد البنهاوى وكان احمد اخوها شريك لها وادم يعمل كمدير تنفيذى للشركة حيث كان مصطفى البنهاوى فى اجتماع ودخلت السكرتيرة وقالت له ان الحاج محمد البنهاوى على الهاتف
مصطفى: وحشنى ياحاج انت وامى واحمد ويايسن والعفريت تونة
محمد: وانت كمان ياولدى كليتهم اتوحشوك اخبارك اية انت ومراتك وعيالك
مصطفى: كويسين ياحاج
محمد: بص يا ولدى انى عايزك تاجى اسيوط يوم الجمعة ال جاى وتجيب ادم وندى معاك
مصطفى: خير ياحاج فى اية حد تعبان ولا امى تعبانة
محمد: لا ياولدى محدش تعبان بس انى عايزك ولازم تجيب الاولاد معاك ضرورى ولا امهم هترفض كمان حرام ياولدى بقالى سنتين ماشوفتهومش عشان مش قادر اروح مصر وانى لو مروحتش هما مش بيجيوا عشان مراتك كل مرة تقول حجة عشان مش يجوا عندنا
مصطفى: لا ياحاج حاضر هجيبهم من عنيى
محمد: خلاص ياولدى هستناكم واعمل حسابك انك هتقعد معانا كام يوم انت والاولاد سلام
مصطفى: سلام يا حاج . اغلق الخط وتوجه لكى يكمل الاجتماع وعقله مشغول بسبب طلب والده بالسفر الى اسيوط هو واولاده . بعد انتهاء افطار ادم وسوزى تركها ادم لكى يتوجه الى عمله على وعد بالسهر ليلا مع بعض فى احدى الحفلات
وصل ادم الشركة وتوجه الى مكتب ابيه وطرق الباب
مصطفى: ادخل
ادم: صباح الخير يا بوس وحشتنى
مصطفى: صباح اية الساعةدلوقتى 12 يا بيه
ادم: اية ده يعنى الاجتماع خلص
مصطفى: لا مش خلص احنا مستنين حضرتك تخلص فطور وتيجى على ما حبيبة القلب تسمحلك
ادم: اسف والله يا بوس مش هتكرر تانى
مصطفى : ياريت ترجع تنتبه لشغلك تانى واقعد عايزك فى موضوع
ادم: خير يابوس مالك انت هتجوز على ثريا هانم والا اية
مصطفى: بطل يازفت واخرس خالص كنت عايز اقوالك ان انا وانت وندى مسافرين يوم الجمعة الصعيد
ادم: صعيد ليه ولمين
مصطفى: يعنى اية ليه ولمين انت نسيت اصلك يا زفت
ادم: اه لا يابا خالص بس اصلى مستغرب احنا بقالنا حاولى 15سنة مروحناش هناك
مصطفى : عارف بس جدك اتصل وقال انه عوزنا نسافر اسيوط
ادم: ليه يابابا ما جدو هو ال بيجى اشمعنا المرة دى
مصطفى: انت بقالك قد اية ماشوفتش جدك ولا كلمته
ادم : مش فاكر اخر مرة شوفته بس كلمته فى التليفون من شهرين تقريبا
مصطفى: يا ماشاء الله طبعا من يوم ما عرفت الست زفتة ال نستاك اهلك اعمل حسابك مسافرين يوم الجمعة والكلام انتهى
ادم: مالها بس سوزى يابابا على العموم ماشى يابابا مجاتش من يوم حنسافر فيه
مصطفى : لا احنا حنقعد كام يوم هناك
ادم باستغراب: لية بس
مصطفى : انا قولت كلمة ولازم تسمع ويالا هوينا على مكتبك شوف اية اخبار الصفقة الجديدة
خرج ادم من مكتب ابيه وهو منزعج من السفر الى الصعيد والبقاء به وتوجه الى مكتبه
*.. يتبع ..*
> *تـفاعل حـلو منڪ بيشجعنا انه نڪمل♥🌹*