الفصل 1
الشخصيات
ريتاج : البطله مهندسه ديكور شطره جدا مشهوره بأدبها عمرها مكلمت ولد مشغوله
بشغلها وبس ( ياتري الحكايه حدوم علي كده ) عمرها مخبت علي مامتها حاجه
امير : البطل مهندس ديكور شاطر جدا برده مؤدب جدا محترم ولسه مرتبطش
نرمين : ام ريتاج بتحبها جدا لأنها بنتها الوحيده بتخاف علي بنتها مهتمه بيها جدا
احمد : ابو ريتاج دكتور مشهور بيحب بنته وبيخاف عليها
بس بتجيله سفريات كتير بحكم مهنته
سميه : ام امير مشغوله عنه جدا نقدر نقول انها نادرا مبتعد مع ابنها
علطول مشغوله بتشتغل صحفيه والشغل وخدها جامد جدا
كامل : ابو امير عكس الام تماما بيخاف عليه جدا وهو شغال مهندس معماري
برغم شغله ممكن يعد يسمع ابنه 24 ساعه مبيملش ابدا منه
الاصدقاء
شيماء : صحبه ريتاج الانتيم مبيخبوش علي بعض حاجه زي الاخوات واكتر وبتشتغل معاها
باسل : اخو شيماء وهي شيماء بتعتبر اخوها زي الاب لأن ابوهم متوفي
وهو لسه مرتبطش
ريهام : صحبه شيماء وريتاج ومحترمه ومؤدبه جدا
نور : صاحب امير وزيه برده بس شغال مذيع.....
تصحي ريتاج الصبح الساعه7
عشان تروح شركتها
ريتاج : صباح الخير يانرمين( متعوده علي مامتها )
نرمين: صباح الخير ياحبيبتي اللي اللي مصحيكي بدري كده
ريتاج : ابدا ياماما اصل ورانا شغل كتير اوي في الشركه
عشان كده لازم انزل
نرمين: انا بجد مش عارفه اقولك ايه اللي زيك وفي سنك
عمرهم ميفكروا في الشغل بالطريقه دي
ريتاج : حنعيده تاني منا يوم متخرجت سؤالتكم وقلتوا
يابنتي مستقبلك وشوفيه
خلاص جايه تتكلمي دلوقتي وشركتي بقالها سنه
لا لا مش معقول
سبيني انزل بقي
نرمين: طب ممكن تعدي شويه عشان انا عايزاكي
ريتاج : ياماما ياماما خلاص خلاص عايزة انزل
لما اجي لما اجي
نرمين( بغضب) : قلت استني
ريتاج * اوبه هي وصلت للجد * حاضر ياماما
واعدوا يتكلموا
نرمين: بصي بقي انا معنديش مانع انك تشتغلي بس في حاجات اهم
ريتاج : هي بدأت كده قصدك ايه
نرمين : بصي ياحبيبتي بصراحه نفسي افرح بيكي
ريتاج: قصدك ايه ياماما
نرمين : عيب بقي انتي ذكيه في كل حاجه
جايه في دي وتسألي
ريتاج : اه قصدك الجواز
نرمين : عليكي نور
ريتاج ( قامت عند باب الشقه ) : بصي ياماما الموضوع ده نهائي عندي
انا مش ورايا غير الشغل وبس ارجوكي انا لو جه
حد يتقدميلي انا اكيد مش حمانع
انما كلام في الموضوع ده لأ
عن اذنك ياماما
ومشت ولا كلمه بعد كده
الام : ربنا يهديكي
ووصلت الشركه
شركه ( النور والامل )
الكل وقف
امل( السكرتيرة ) : اهلا يافندم المكان نور
ريتاج : اهلا اهلا ابعتيلي قهوتي علي المكتب
ودخلت ريتاج علي مكتبها دغري
وهي في المكتب
جالها تليفون
ريتاج : الوايوة يافندم
الشخص: لوسمحتي ممكن تحديي ميعاد عشان
اجي اتفق مع حضرتك لتصاميم يكور
ريتاج : شور يافندم تحب تيجي امتي
الشخص: انا بصراحه مسافر النهارده
وكنت عايز اجي الساعه 2 ينفع
ريتاج : شور يافندم تنور في اي وقت
المهم خلصت تيلفونها
والباب خبط
ريتاج : ادخلي يا امل
خالد : ومينفعش انا يعني
ريتاج : استاذ خالد اتفضل
( خالد ) : ده بيشتغل مع ريتاج
برغم ان ريتاج صحبه لشركه
انما هي مش بتفرقبين حد
كلهم واحد
ريتاج : ايه اللي جايبك المكتب
ثانيا انت جايب القهوة ليه بنفسك امال امل راحت فين
خالد: انا اللي قلتلها
ريتاج : طب وايه سبب تشريفك لمكتبي
خالد: قلت اقولك صباح الخير يعني
ولا بلاش
ريتاج : بلاش ايه لأ صباح النور
وبعدين في اي خبار عن الشغل
خالد : لأ ياستي
ريتاج : طيب قلت صباح الخير يبقي خلاص اتفضل روح مكتبك
خالد: ممكن اسألك سؤال قبل ما امشي
ريتاج: اتفضل خلص ورايا شغل
خالد: هو انتي مش بتتكلمي غير في الشغل وبس
ريتاج ( بأستفهام ) : افندم قصدك ايه
خالد: يعني انتي لازم تبقي بتتضحكي
وبتهزري وتبقي فري كده مش علطول شغل
ريتاج ( بعصبيه بسيطه ) : من فضلك لو حتتكلم في الشغل
يبقي ماشي غير كده يبقي تتفضل علي مكتبك
خالد: انتي مفكره كده صح ده اكبر غلط اللي انتي بتعمليه ده
بجد انتي محسساني اني بتكلم مع وحده كبيره مش ريتاج
ريتاج: خالد من فضلك روح مكتبك بالذوق
خرج خالد من مكتب ريتاج وهو مدايق جدا منها
ومن معاملتها ليه بالشكل ده ولكل الشركه
ريتاج في نفسها
( هل انا كده صح هل انا غلط انا بجد مش بفكر في حاجه تانيه غير
الشغل طب وايه تاني غيره )
ويقطع حبل افكارها تليفونها بيرن
ريتاج بتبص اده ده بابا
ريتاج: هاي بابا ازيك عامل ايه
احمد : ازيك انتي عامله ايه ياحبيبتي
انتي وحشاني اوي اخبار الشركه ايه عارفه تمشيها ولا ايه
ريتاج : اكيد يابابا المهم انت فين دلوقتي
احمد : انا في المانيا
ريتاج ( بخضه ) : وبتعمل ايه هناك انت كنت في سويسرا
ومفروض انك راجع الاسبوع الجاي
احمد : ياحبيبتي مش بأيدي كان في مؤتمر طبي هناك
وكنت لازم احضره
ريتاج ( بدموع بسيطه) : يعني ايه حتغيب تاني
انا بقالي 4 شهور مش شيفاك حستني تاني
احمد :ياحبيبتي بلاش عياط يعني هو بأيدي اني انزل ومنزلتش
مش بأيدي صدقيني
ريتاج: لأ بايدك بأديك انك تنزل تشوفني
تشوف شركه بنتك الوحيده
احمد : ياحبيبتي انا مش سايبك لوحدك انتي معاكي
شيماء ومعاكي خالد ومعاكي ناس كتير بيسندوكي
ريتاج : كلهم مش حيملوا الفراغ اللي جوايا انت الوحيد
الي تقدر تعمل كده عشان انت بابا
احمد : يحببتي بلاش ارجوكي
ريتاج : ماشي يابابا
والباب خبط
ريتاج : سلام دلوقتي في حد جيلي
وقفلت
ريتاج : ادخل
دخلت شيماء
ريتاج : هاي شيمو ازيك
شيمو : انا كويسه انتي مال صوتك
ريتاج اعدت علي الكرسي
وخدت نفس عميق
ريتاج : اصل بابا حيتأخر كمان شهرين
شيمو : متزعليش اوي كده انتي عارفه اونكل احمد
بيسافر كتير
ريتاج: انا بحاول اتقبل الموقف بس خلاص تعبت
شيمو : خلاص بقي
ريتاج : طب كونتي عايزة ايه
شيمو : انا جايه اقولك انتي ازاي تكلمي خالد كده
الراجل زعلان بره
ريتاج : وانتي جايه بقه تكلميني عنه وانتي مالك بيه اصلا
شيمو: اولا ده صديقنا في الشغل عادي يعني
ريتاج : دي طرقتي بقي اللي عجبه عجبه
اللي مش عجبه هو حر
شيمو : انتي ليه بتعملي كده ليه مش بتبقي فري
انتي لسه شابه مينفعش كده
ريتاج : يعني انا عشان شديده في شغلي ابقي غلط
شيمو : اكيد غلط ياحبيبتي الشغل مش كده
ريتاج : وانا دايقتكوا في حاجه
شيمو : احنا زعلنين عشانك
ريتاج: انا كويسه في ايه يعني
شيمو : انتي حتضحكي علينا ولا علي نفسك
انتي ليه مش عايزة تواجهي الواقع وانك في يوم
حتحبي وتتجوزي
ريتاج : وايه دخل ده في الشغل
شيمو : عشان انتي بتحاولي تشغلي نفسك بالشغل
عشان متفكريش في الكلام ده بس يا جوجو ده واقع جي جي
ريتاج (بصوت مليء بالضعف) : يعني اعمل ايه
بجداسكتي ياشيمو كفايه عليا الشغل ومشاكله
شيمو: ماشي علي العموم مستر طارق عميل الاسبوع
اللفات عايز يجي الساعه 2 عشان يستلم التصميمات
ريتاج : لالا بلاش انا جيلي عميل مستعجل اتصلي بمستر طارق
واجلي الميعاد لبكره
شيمو : بس ..
ريتاج : خلاص زي مبقولك اعملي اوكي
وراحت شيماء اجلت الميعاد مع مستر طارق
وريتاج خلصت شغلها وروحت........
وصلنا لحد لما ريتاج روحت بيتها
ريتاج : اهلا نرمين
نرمين : اهلا ياحبيبتي اتأخرتي ليه
ريتاج : معلش ياما الشغل كان كتير اوي النهارده
نرمين : طب ادخلي ريحي وانا حجبلك الاكل
يتاج : اوكي مامي
وودخلت اوضتها عشان تشتغل علي شغل العميل
الجديد
وبعدين نامت من التعب وصحيت الساع 7
علي تليفون من شيماء
شيماء: صحي النوم
ريتاج : اه صدقي تعبت من كتر الشغل بس خلاص حكمل دلوقتي
شيماء( بتريقه ) : نعم انتي مجنونه شغل شغل
يلا ننزل النادي
ريتاج : ياهبله يافاضيه بقولك شغل العميل الجديد
شيماء : ياسلام خلاص انا جيالك
ريتاج ( بخبث) : شغل ولا لعب
شيمو : ده علي ده
ريتاج : خلاص خلاص تعالي
وجت شيماء لقت نرمين بتفتح
نرمين : ازيك ياشيمو
شيمو: طنط ازيك عامله ايه
نرمين: عقلي اختك ريتاج البنت مجنونه بالشغل
شيمو: بحاول ياطنط علي اد مقدر
ممكن ادخلها
نرمين : اه طبعا
ودخلت شيماء الاوضه
شيمو: هاي جوجو ( في البيت بقي )
ريتاج: جتي في وقتك اتفضلي ظبطي التصميم
ده فاضل التظبيط بس
شيماء( بغضب مضحك ) : بقولك ايه احنا مش في الشغل سبيني ارغي شويه
ريتاج : لا بقولك ايه انا ورايا شغل بس ارغي ارغي
وفجأه شيماء تليفونها رن
شيماء : اده ده خالد
ريتاج : ايه حكايته انا مش فاهمه
شيماء: اول مره يتكلم علي الفون
ريتاج( بهزار) : ردي ردي يمكن يكون هو كمان عايز يرغي
شيماء : اده منتي بتهزري اهو امال فين الكلام ده في الشغل
ريتاج( بجد ) : هنا حاجه وهنال حاجه وردي بقي وخلصينا
شيماء : الو
خالد: الو شيماء كنت عايز اكلمك في موضوع خاص بريتاج
شيماء( بستفهام ) : ريتاج
طبعا ريتاج استغربت
خالد : انا عايز اقدم استقلتي
شيماء: ايه
ريتاج ( بصوت واطي ) : افتحي السبيكر
وفتحت شيماء الميكريفون
خالد: انا زحقت بجد خلاص مش قادر
شيماء: علي ايه
خالد : علي معاملتها ليا ولكل الشركه
ريتاج دمعت لما سمعت كده
وشيماء زعلت اوي
شيماء: خالد انت عارف انها كده من زمان ورضيت واشتغلت
جي تتكلم دلوقتي
خالد( بعصبيه) : خلاص افتكرت انها حتتغير مع مرور الوقت
وان الصداقه حتغير الشده لكن لأ خلاص قراري ومش حرجع فيه
وقفل
ريتاج( بعياط بسيط جدا ) : كده ماشي خليه يقدم استقالته وانا حقبلها علطول
عشان يشوف الشده اللي علي اصل
شيماء( بطريقه عتاب ولوم ) : انتي بتعملي كده ليه معمليكش حاجه
ولا حد عملك حاجه
ريتاج: يابنتي هو انا بعذبكم
شيماء: الشغل الكتير يعني اكبر عذاب احنا اكتر شركه بنشتغل
عدد ساعات كتير وراضيين وساكتين
انا طبعا معنديش مانع من كل ده عشان اعرفك
انما في غيري ميعرفكيش
ياحبيبتي انتي ليه تسيبي نفسك تحبي والله الحب جميل
وانا عارفه انك مشغوله بالشغل عشان تنسي ومتفكريش
بس ياقلبي حيجي يوم وتحبي مش بأرادتك
لازم قلبك يحب
ريتاج ( بضعف) :انتي عارفه انا مش بفكر في الكلام ده دلوقتي خالص
يمكن لو فيه احب لكن فين هو انا حنزل ادور
شيماء: لأ بس تضحكي وتفرفشي وعادي
انتي الناس بالشكل دهمش حتقربلك لازم تتغيري
ريتاج سكته
شيماء::انا ماشيه وهاتي التصميم اخلصه في البيت عندي
يتاج : بكره يكون عندي اوكي
شيماء: شور بس تفكري في كلامي
ومشيت
ريتاج ( في نفسها ) : انا ليه كده ليه شديده اوي كده
النفس: انتي بتداري ضعفك
ريتاج : ضعفي ضعف ايه
النفس: قلبك خايفه تسيبي قلبك ينطلق
ريتاج: انا لما بحب بنسي نفسي
عايزة اركز في شغلي وبعدين ابقي افكر في الحب بعدين
النفس: غلط الحب بيقوي
ريتاج : خلاص خلاص
ونامت ريتاج وسط افكارها المتضاربه
وصحيت ونزلت راحت الشركه وكانت لبسه طقم شيك اوي
ودخلت
امل : اهلا اجيب قهوتك يافندم
ريتاج : لا يامل هتيلي كوبايه مايه وبرشامه للصداع حالا
امل : حاضر يافندم والف سلامه علي حضرتك
ريتاج دخلت المكتب
وشيماء دخلتلتها
شيمو: ايه ياحبيبتي
ريتاج: مش عارفه انا مصدعه اوي كده ليه
شيمو: من كلام امبارح اكيد صح
ريتاج : معرفش يمكن
المهم اتصلي بالعميل طارق يجي يستلم تصميماته واتصلي العميل الجديد ده
يجي ياخد هو كمان تصميماته
شيمو : الاتنين في وقت واحد
ريتاج : من غير كلام يلا بسرعه
المهم جالها العملء وخلصوا شغلهم
وهي روحت بدري من التعب
نرمين : ايه ياحبيبتياللي جابك بدري كده
ريتاج : معلش ياما شويه صداع من الشغل بس
وجه صوت من جوه
الصوت : كده برده
ريتاج : الصوت ده مش غريب عليا
ودخلت لقيته
ريتاج : اونكل شوكت ازي حضرتك وحشتني جدا
شوكت ده مربي ريتاج وهو اللي دخلها في مجال الديكور
لأنه مهندس ديكور شاطر
وليه شركه في فرنسا
شوكت: انتي اكتر ياحبيبتي
ريتاج : ايه سبب الزياره السعيده اوي دي
شوكت: اولا جي ازركم انا لسه اجع امبارح
من فرنسا
والسبب التاني جيلك في شغل
ريتاج : قول قول انا بموت في الشغل
شوكت : ممكن تجي يامدام نرمين
وجت مدام نرمين
شوكت: عايز تسافري فرنسا
ريتاج ونرمين : ايه
نرمين : ايه الكلام ده ياشوكت
شوكت : انا لازم ادير شركتي هنا في مصر
ومش حلاقي حد انسب لشركتي غير ريتاج هو اللي يخاف عليها
ريتاج : واللهي فكره كويسه بس يعني وشركتي
شوكت: قولي لحد من شركائك هو اللي يدير الشركه في غيابك
ريتاج : انا معنديش مانع
نرمين : انا مش موافقه خالص
ريتاج : بجد ياماما فرصه كويسه جدا
نرمين : لأ يعني لأ
انت ابوكي جي كمان شهرين حتسبيني لوحدي
شوكت: واللهي يامدام فرصه كويسه جدا حتشهر شركه ريتاج
ريتاج : وانتي ياماما روحي عند خالتو لغايه مرجع
اكيد اونكل شوكت مش حيغيب
صح يا اونكل
شوكت : واللهي انا ممكن اغيب وممكن لأ
بس متخفيش انا بكره الساعه 7 حعدي عليكي
اخدك وحساف معاكي
موافقه يامدام نرمين
نرمين( بمضض ) : خلاص ماشي
شوكت : انتي مش حتيري شركتي بنفسك في مهندس ديكور حيدريها معاكي
ريتاج : خلاص اوكي بس يمشي علي قوانيني
شوكت : حنبقي نشوف الموضوع ده بعدين المهم
خلي الميعاد 9 عشان تروحي شركتك وتبلغي شركائك