ملاذ مريم - الفصل الاول - بقلم mero | روايتك

اسم الرواية: ملاذ مريم
المؤلف / الكاتب: mero
حالة الرواية: مستمرة
الفصل الحالي: الفصل الاول

الفصل الاول

رواية: ملاذ مريم ❤️ بقلم : ميرو 📍 البارت الأول (1) ━━━━━━━━━━━━━━ كانت قاعدة فى شرفة منزلها الذى باين عليه الهلاك و سرحانه ومش حاسه ب اللى كان خلفها و جذبها من شعرها كاد يقتلع وقال: هى السنيورة قاعده ومش راحت الشغل ليه مريم بالم ومش قادره تكتم بكائها وقالت: والله انا تعبانة النهاردة و استأذنت انى مش هروح نزل عليها المدعو محمود بصفعه جعلتها تنزف من فمها: و انا مالى انا عايز فلوس هاتي عشان عايز انزل مريم نظرت له بخوف و تعب: والله مش معايا نزل عليها بصفعات متعددة جعلتها ترتمى على الارض وقال: وانا مالى الهي تموتى وانا اعملك ايه و مسك شعرها الذهبى هاتى فلوس مريم خرجت بعض اوراق النقود من صدرها و اعطها اياه نظره اليها و قال: والله اعمل ايه بيهم دول مريم خلاص مش قادره و حاسه ان هيغمى عليها: والله دا اللى معايا محمود: تمام لما تيجي تبقى تجيبلى الباقى و سبها و مشى مريم قامت بصعوبه و دخلت استحمت ولبست( دريس اسود و خمار رمادى) و نزلت عشان تروح شغلها. ___________________ تعريف الشخصيات: مريم:(بنت جميله جدا مامتها متوفيه و لون بشرتها بيضه مثل الحليب و لون عينيها ازرق سماوى ومش طويله اوى وجسمها مناسب 20 من عمرها و مش كملت تعليمها بعد وفاة مامتها هنعرف شويه تفاصيل خلال القصه) محمود:(المدعو ابوها راجل شرير و مش بيحبها وعايز فلوس و بس 50 من عمره) _______________________ (يلا نبدأ تانى) مريم مش معها فلوس عشان تركب و تروح ف مشيت و هى تعبانه و كانت حاسه بدوخه فى عربيه كانت ماشيه بسرعه و مريم مش خدت بالها منها و كانت هتخبطها نزل شاب في قمة الوسامة و نظر لها بغضب و قال: انتى مش واخده بالك مريم بتعب وخوف بس حاولت تداري: معلش والله مش اخدت بالى بس حضرتك ماشى بسرعه اسر نظر لها اسر و حس ان هى فيها حاجة وقالها: هو انتى فيكى حاجه تحبى تروحى المستشفى مريم و الدموع ماسكها ب العافيه و مش قادره وحاسه بدوخه و بتكابر: شكرا معلش بس عشان انا اتاخرت و كملت طريقها و أسر ركب عربيته و هو مستغرب فى ايه و مشى. مريم وصلت قدام قصر زى اللى فى الخيال و دخلت ست فى الخمسين من عمرها قالت: مريم حبيبتى انتى مش قولتى انك هتاخدى اجازه النهارده مريم راحت عندها و عينيها ملى بالدموع: معلش بقى انا فعلا مكنتش هاجى بس انتى عارفه ابويا بقى فريدة قربت منها و أخذتها في حضنها و طبطبت على ظهرها: مالك يا حبيبتى عمل فيكى حاجه مريم و هي شهقاتها تعلى و بتعيط خرجت من حضن فريده: لا ضربنى وقالى انزلى الشغل عشان عايز فلوس وانا الفلوس اللى كانت معايا هو بياخدها منى اصلا انتى عارفه انا جيت مشى عشان هو اخد الفلوس اللى معايا و انا باخد 200 جنيه بس المرتب اللى بجيب بيهم علاج ليا و بركب بيهم و هو اصلا مش يعرف بيهم فريده نظره لها باهتمام: مريم هو ايه العلاج اللى انتى بتشترى كل شهر ده مريم اتوترت شويه و اتكسفت : ها لا ده اصل هومسكن فريده مش صدقتها: والله تكذبي عليا أنا العلاج ده بتاع ايه يا مريم مريم كانت خجولة جدا و خلاص مافيش مفر من الإجابة: بصراحه هقولك بس مافيش حد يعرف! فريدة: تمام قولى بقى دواء ايه دا مريم فى نفسها طب اقول لها ايه دلوقتى اووف : بصى بصراحه انا عندى سيوله فى الدم ورثتها من مامتى في كل شهر لازم اخد حقنه فهمتى؟ فربده فهمت بس مش عايزه تجرحها اكتر من كدا مريم هتمشى و جدت اللى اخدها فى حضنها و ابتسمت: بتكسفى منى يا مريم دا انتى زى بنتى ليه مش قولتيلى مريم خرجت من حضنها: بصراحه مش عارفه اقولك ايه فريده: متشليش هم حاجه من النهاردة هو انتى ليه مش تسيبى ابوكى و تعيشى معايا مريم: لا طبعاً بابا مش هيسكت فريده: ملكيش دعوه انتى الاوضه بتاعتك اقعدى فيها واهو تسلينى مريم ابتسمت وحضنتها: والله شكرا ليكى كتير انتى عوضتيني عن ماما ❤❤❤ دخل شاب فجأة وقال: السلام عليكم مريم وفريدة نظره اتجاه الصوت بصدمه: و عليكم السلام و مريم لسه فى صدمتها 😱😱😱 ━━━━━━━━━━━━━━ 📌 توقعاتكم إيه للي جاي؟ لو البارت عجبكم، متنسوش تدوسوا على التفاعلات (❤️) عشان تشجعوني أنزل البارت التاني بسرعة! ✨