الفصل الاول
*رواية احببت وصية رسول الله💗🎀*
*(الحلقة 1-2-3)*
`من أجمل قنوات الوتساب لروايات ادخلوا اعملوا فولو لـكـل القنوات:`
*تمت مشاركة الرواية من قناة حكاية في رواية علي الوتساب)))):*
> *1- تابع قناة عشاق الروايات))) ♥🕊* https://whatsapp.com/channel/0029Vb6tmOi17EmwIdKjEy1I
> *2-تابع قناة عالم الروايات)))💜🪻:* https://whatsapp.com/channel/0029VbBEfTF72WTxHAsCqN2a
> *3- روايات بلا حدود ♥💋)))* https://whatsapp.com/channel/0029VbC7okJG3R3oQMD1bP37
> *4-تابع قناة حكاية في رواية 💗🎀)))):* https://whatsapp.com/channel/0029VaDlnq3D8SE0iENtWr3G
> *5-تابع قناة حكاية كل يوم 🧡🍂))):* https://whatsapp.com/channel/0029Vb6NDOQ5fM5VWdQ0160M
> *6-تابع قناة عالم تحت ضي الروايات 💙🎁))):* https://whatsapp.com/channel/0029VbBfXK1ADTO9G2vTly0g
💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞
لتفعيل الوضع الليلي، تكبير الخط، نوع الخط
شاهد الآن
كانت تجلس في حديقه الفيلا بشرود وهي ممسكه بكتاب كانت تقرأ فيه ليقطع تلك الصمت همس من رفيقه عمرها وابنة عمها خديجه هاتفه بحب الجميل سرحان في ايه
عائشه بتوهان ها بتقولي ايه
خديجه بابتسامه لا داانتي مش هنا خالص في ايه يابنتي
عائشه بتذكر الجنه تستاهل
خديجه باستغراب طبعا يابنتي بس ليه انتي بتقولي كده
عائشه بسرحان كنت بقرأ كتاب وحقيقي كل كلمه فيه تستحق البكاء الكتاب عن الجنه وجمالها وكل حاجه فيها
خديجه بحب ربنا يجمعنا فيها علي خير
عائشه بحب اللهم آمين
قاطعتها عائشه بابتسامه انتي كنتي عايزه حاجه
خديجه بابتسامه اه كنت هقولك لو جهزتي علشان الجامعه
عائشه بتذكر اه صحيح داانا نسيت
أكملت بتذكر اه هجيب شنطتي خمس دقايق واكون عندك
وهرولت مسرعه الي داخل الفيلا
اما عائشه أمسكت بالكتاب قائله بابتسامه الله انتي جبتي الكتاب دا ياعائشه داانا كنت عايزه اجيبه وفتحت الكتاب وبدأت في القراءه
اسم الكتاب هنتغير علشان الجنه تستاهل
بعد دقائق دلفت إليها عائشه بابتسامه يلا بينا ياخديجه
خديجه بابتسامه يلا يارفيقتي
وأثناء توجهم للخارج هتف محمد والد خديجه يلا يابنات اخدكم معايا
اوما له الاثنين باحترام وتوجهوا إلي العربيه وركبوا في صمت
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
تعريف بالبطله
عائشه محمود العمري
فتاه في عامها الرابع من كليه صيدله تمتاز بالذكاء صاحبه الواحد وعشرون عاما علي خلق متدينه اللي حد كبير تمتاز بجمالها الشديد لكن ذلك لم يأثر فهي ترتدي ملابس محتشمه تليق بحامله القرآن فهي لاسره تتسم بالتدين بالاضافه الي انهم عائله محبه للعلم والتعليم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
خديجه محمد العمري ابنة عم عائشه وفي نفس عمرها وفي نفس كليه عائشه علي قدر كبير من الجمال وعلي خلق وتدين أيضا مثل ابنه عمها ولكنها مرحه بعض الشيء
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في جامعه الاسكندريه كانت تدخل عائشه وخديجة الاثنان معا
بعدما تركهم محمد ابو خديجه وعم عائشه وتوجه إلي عمله هو ايضا عم الصمت لبعض الدقائق فكل واحده منهم تفكر في أمور دراستها وعن اقتراب موعد الامتحان
لتهتف عائشه اخيرا بحزن الامتحانات قربت
خديجه اه الترم دا صعب بس ان شاء الله هنحقق الإمتياز زي كل سنة
وبعدين ياعائشه احنا لو حتي ربنا مقدرناش للامتياز السنادي
هيكون كفايه اوي العلم اللي بنتعلمه
عارفه حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إِذَا مَاتَ الإنْسَانُ انْقَطَعَ عنْه عَمَلُهُ إِلَّا مِن ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِن صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو له).
عائشه بابتسامه عليه افضل الصلاة والسلام
عندك حق وان شاء الله ربنا مش هيخذلنا
خديجه بحب ان شاء الله باحبيبتي وكفاية اوي الاجر دا والحسنات اللي عليه
عائشه بحب فعلا العلم دا في سبيل الله بنستفاد ونفيد بيه بإذن الله تعالي
خديجه بحب ان شاء الله يارفيقتي
بعد دقائق كانوا في مدرجهم لانتظار الدكتور لإلقاء المحاضرة
خديجه بخجل احمد اخوك هييجي امته من القاهرة مش كان قرب ينقل لجامعه اسكندريه
عائشه بابتسامه كان بيقولي امبارح هينزل الاسبوع الجاي يومين علشان يسلم علي عمر وبعدين هيرجع تاني وإجراءات النقل هتخلص بعد الامتحانات
خديجه بسعاده علي خير ان شاء الله
ليقطع حديثهم دلوف الدكتور الي الداخل
القي التحيه عليهم وبدأ في شرح المحاضرة
هنسيبهم بقا في محاضرتهم ونطير كده علي الفيلا من تاني
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الداخل تجلس فاطمه وزينب اختها بهدوء
فاطمه بحزن مش هتوفقي الاجازه بقا وترجعي شغلك يازينب وترجعي لحياتك احنا ماصدقنا انك رجعتي تتكلمي تاني
زينب بدموع انا من بعد وفاة محمود جوزي وانا فقدت الامل في كل حاجه وكمان فقداني للنطق كان صعب عليا جدا انا اصلا حاسه اني مش قادره اتكلم ومش مصبرني غيركم انتو واولادي
فاطمه بحزن يازينب هي الحياه كده آخرتها فراق وبعدين محمود اكيد في مكان احسن من كده بكتير دا مات وآخر حاجه كان بيعملها قبل ما يموت بدقايق كان بيقرأ في كلام ربنا دا دليل علي حسن الخاتمه
أكملت بمواساه وانتي ربنا صبرك الفتره دي كلها وكنتي راضيه بالقضاء والقدر ودا من كرم ربنا عليك
عارفه قول الرسول -صلى الله عليه وسلم- مصيبةً عظيمةً قد يتعرض لها المسلم، فإذا قابلها بالرضا بقضاء الله تعالى وقدره، كان له أجر عظيم من الله،
واجرك عند ربنا كبير علي تفويض الامر لله وانك تربي اولادك ويكونوا خلف صالح لابوهم
زينب بحب وهي تمسح دموعها عندك حق في كلمه قولتيها وانا هبدأ ارجع تاني لحياتي الطبيعيه وارجع لعملي وللطلاب من جديد
فاطمه بسعاده يااه يازينب اخيرا تعالي في حضني
زينب وهي تحتضنها ربنا يخليك ليا يااختي ياحبيبتي
ليقطع عليهم جو الاحضان دخول جد ابنائهم حامد العمري
اخيرا شوفت السعاده علي وشك من تاني يازينب
زينب وقفت من مكانها واتجهت إليه وهتفت وهي تقبل يد عمها
الحمد لله يا عمي
فاطمه بحب تعال اقعد يا عمي احنا ماصدقنا اننا اتجمعنا بعد دا كلو
وانك قومتلنا بالسلامه
حامد بحزن الحمد لله علي كل حال وان شاء الله كل اللي جاي خير
أكمل بتسائل آمال الولاد فين
زينب بحنان عمهم محمد وصلهم معاه علي كلياتهم قبل ما يروح الشركه
حامد باشتياق يااه الشركه داانا نفسي ادخلها من تاني
فاطمه بحب طيب يا عمي ايه رائيك اكلم محمد يبعتلك السواق ياخدك
حامد ما انتي عارفه يابنتي اني مش هدخلها ابدأ الا لما ابني يرتاح في تربته
زينب بتفهم ان شاء الله هيحصل ياعمي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في مدينه بريطانيا يستيقظ هذا الشاب من نومه علي رنات هاتفه ليجيب بتعب وارق واضح
قائلا بدهشان الو
ميار بدلع صباح الخير ياموري
عمر بابتسامه صباح الخير ياميار عامله ايه
ميار بمشاغبه تمام ايه مش هتسهر معانا انهارده ولا ايه
عمر بتعب لا مش هقدر وكمان انا بحاول احضر نفسي علشان ارجع القاهرة لان خلاص دراستي بتنتهي
ميار بزعل ليه بقا ترجع ما كل حاجه تمام هنا
عمر اه بس دي بلدي وبعدين بابا وجدي طلبوا مني اني اخلص كل حاجه وارجع
ميار بحزن طيب احنا لازم نتقابل
عمر بابتسامه خلاص نتقابل بكره
مياار تمام ياموري باي
عمر بابتسامه موري بردو طيب باي
ترجل عمر من الفراش وتوجه للحمام لاخذ دشا دافا يستعيد به نشاطه لبدء يومه بحماس
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
تعريف ببطل الروايه
عمر محمد العمري صاحب الثمانيه وعشرون عاما شاب وسيم وانيق وملتحي لحيه بسيطه علي قدر كبير من الذكاء ابن عم عائشه واخو خديجه يدرس آخر سنه في التخصص فهو طالب في كليه الطب البشري يسعي لاكمال آخر الاجراءات للرجوع وبدء حياته في عروس البحر المتوسط وخصوصا ان المستشفي الخاصه به في انتظاره
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
عائشه بتعب انا خلاص مش قادره انهارده يوم شاق جدا وكمان العصر علي آذان عايزين نلحق نرجع علشان نصلي
خديجة بتأكيد اه يلا بينا انا كمان مش قادره أقاوم
في طريقهم إلي الفيلا كانت كل منهما تقرأ في وردها اليومي من القران
حفاظهم كل ورد القرآن بيفكرني بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم
أهل القرآن في الجنة درجات بمقدار ما يقرؤون ويرتِّلون:
يُقال لصاحب القرآن: ((اقرَأْ، وارتقِ ورتِّل؛ كما كنتَ تُرتِّل في الدنيا؛ فإن منزلتَك عند آخر آية تقرأُ بها))؛
ليهتف السائق اخيرا وصلنا يابنات
عائشه وخديجه بحنان وفي نفس اللحظه شكرا ياعم صلاح تعبناك معانا
عم صلاح ولا تعب ولا حاجه دا شغلي وانتو بناتي
عائشه بطيبه طبعا ياعم صلاح احنا لينا الشرف
ليترجلوا إلي الداخل بتعب وارهاق
عائشه بتعب السلام عليكم
فاطمه بحب وعليكم السلام تعالوا يابنات اكيد تعبانين
عشر دقايق تغيروا والغداء يكون جاهز
خديجه بطيبه لا يا ماما احنا هنغير ونصلي وبعدين ننزل علشان نتغدي
فاطمه بحب تمام يابنات اتفضلوا
عائشه بتسأل ماما فين يا خالتو
فاطمه بابتسامه كانت في الاوضه بتصلي
عائشه بابتسامه تمام ياخالتو
ترجلت عائشه إلي غرفه والدتها هاتفه بحب حرما يا ماما
زينب بحب جمعا ان شاء الله ياحبيبة ماما
عائشه وهي تقبل رأسها عامله ايه انهارده
زينب بابتسامه بقيت احسن لما شوفتك
عائشه بابتسامه حبيبتي يا ماما ربنا يخليك لينا انا هقوم اصلي
زينب بطيبه اتفضلي يابنتي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
كانت عائشه تقف أمام للصلاة وبجوارها خديجه
بعد دقائق من الانتهاء من الصلاة
عائشه بابتسامه احنا ننزل نتغدي وبعدين ننام شويه ونصحي نكمل مذاكرتنا
خديجه بابتسامه هو دا الكلام المظبوط يلا بينا
توجهوا سويا إلي الداخل وبداوا في تناول طعامهم لينتهوا من الطعام ويتجهوا نحو غرفه جدهم الاطمئنان عليه ومباشرة حالته
عائشه بابتسامه السلام عليكم
الجد حامد بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالوا يابنات عاملين ايه
عائشه وخديجه وهما يقبلوا ايديه احنا الحمد لله بخير
الجد بابتسامه ربنا يسعدكم دايما
بعد دقائق من فحص جدهم والانتهاء من مساعدته
استاذنوا منه وتوجهوا إلي غرفهم لكي ينالوا قسطا من الراحه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في المساء
ترجل محمد إلي الداخل بعد الانتهاء من عمله ليهتف بتعب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زينب وفاطمة وعليكم السلام
فاطمه بطيبه عشر دقايق والاكل يكون جاهز
زينب بحب روحي انتي مع جوزك وانا احضر الاكل
فاطمه بهدوء لا انتي تعبانه
زينب مقاطعه لا انا بقيت كويسه يلا اطلعي انتي وانا هحضر كل حاجه
بعد دقائق اتي محمد وتناول طعامه
وهتف بهدوء محمد وهو يترجل إلي الداخل تسلم ايدك يا ام احمد
زينب بطيبه تسلم يا ابو عمر
تعريف سريع ب فاطمه وزينب
فاطمه الأخت الأكبر عمرها سبعه واربعون عام زوجه محمد الابن الاكبر كانت تعمل مدرسه في مدرسه ثانويه ولظروف صحيه استقالة من وظيفتها وتفرغت للبيت والاولاد
زينب الأخت الاصغر صاحبه الخمس واربعون عام زوجه محمود المتوفي وهي دكتوره في جامعه اسكندريه عانت كثيرا بعد وفاة زوجها والآن بدأت تعود إلي حياتها من جديد
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
فى غرفه عائشه جاءها صوت طرقات علي الباب
عائشه بهدوء اتفضل
خديجه بابتسامه عامله ايه صحيتي من النوم امته
عائشه بهدوء دلوقتي واتوضيت وكنت هجيلك علشان نصلي
خديجه بمرح وانا سبقتك اهو
عائشه بحب طيب ياستي انتي اللي سبقتيني المرادي وعلشان كده انتي اللي هتكوني الإمام بقا
اكملت عائشه بحب عارفه تنافسنا علي الطاعه بيفكرني بحرص الرسول صلي الله عليه وسلم والصحابه رضوان الله عليهم علي المنافسه في الطاعات وأعمال الخير
وان النبيِّ صلى الله عليه وسلم يحذر من الانغماسِ في الدنيا، وتركِ الطاعات.
عارفه الآيات إلي بتحث علي الطاعه بتفكرني دايما بمنافستنا دي
قال تعالى: ﴿ وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴾
ويقول جلَّ شأنه: ﴿ وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ ﴾
ويقول جلَّ ذكره: ﴿ سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ﴾
وقوله تعالي ﴿ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴾
خديجه بحب الله ياعائشه ايه الجمال دا كلامك دا خطف قلبي
وبيخليني ازيد والحرص يكون اكتر
بحبك ياجميلتي ورفيقتي
عائشه بحب وانا كمان بحبك يارفيقتي وحبيبتي
أكملت بابتسامه لا كده هتكسف
يلا بينا علي الركن الهادي اللي عاملينه
( ودا المصلي الخاص بيهم اللي عاملينه ليهم )
طبعا هما بيتنافسوا علي مين اللي يحث التاني علي الصلاه والعباده
بعد دقائق انتهت الصلاه
عائشه بابتسامه يلا نقوم نذاكر شويه لحد العشاء متأذن
خديجة يلا بينا يارفيقتي إلي الجنه
عائشه بحب يلا يا قلب رفيقتك
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
انتهي محمد من طعامه هاتفا تسلم ايدكم
ردت فاطمه وزينب سلمك الله من كل شر
ليكمل محمد انا هدخل اطمن علي الحج قبل ماانام
توجه محمد إلي الداخل ليجد والده مستلقي علي الفراش بالم
محمد بحب عامل ايه ياحج
حامد وهو يلتفت إليه تعبان يا محمد قلبي انقسم نصين
محمد بحزن سلامة قلبك ياحج
اكمل بحزن ايه بس اللي تاعبك
حامد بحزن موت اخوك كاسرني
اكمل بحزن انا مش معترض علي موته لا
دا الرسول -صلى الله عليه وسلم- قال: (إذا ماتَ ولَدُ العبدِ قالَ اللَّهُ لملائِكتِهِ قبضتم ولدَ عبدي فيقولونَ نعم فيقولُ قبضتُم ثمرةَ فؤادِهِ فيقولونَ نعم فيقولُ ماذا قالَ عبدي فيقولونَ حمِدَكَ واسترجعَ فيقولُ اللَّهُ ابنوا لعبدي بيتًا في الجنَّةِ وسمُّوهُ بيتَ الحمْدِ)
محمد بحزن عليه افضل الصلاة والسلام
حامد مكملا انا اللي كاسرني موته في الحلم بيكون زعلان ومش بيرضي يكلمني
محمد بحزن متزعلش ياحج ان شاء الله انا هكثف مجهودي في الموضوع دا
بعد دقائق من الصمت
حامد بتسائل عمر راجع امته
محمد ممكن علي الاسبوع الجاي
حامد بتسائل المستشفي جاهزه طبعا
محمد ايوه ومنتظرين وصولوا علشان ينظم كل حاجه
حامد اللي في الخير يقدموا ربنا
ليدور بينهما حديث ينتهي بهذه الكلمات
حامد فهمت قولتلك ايه ياابني
محمد فهمت ياحج واعتبره تم متقلقش
حامد بهدوء كفايه اللي حصل المره اللي فاتت مش هسمح انو يحصل تاني
محمد بحزن اللي حصل لو اتكرر انا أول واحد مش هيسكت
ليقطع حديثهم صوت في الخارج
خرج محمد مسرعا للخارج
ووقف مصدوما مما رأي
محمد بصدمه انت ......
*رواية وصية رسول الله حصريا علي قناة حكاية في رواية فقط ممنوع سرقة الروايات بدون اللينك حسبي الله ونعم الوكيل في اللي هيسرق الرواية من غير اللينك و اسم القناة*
لتفعيل الوضع الليلي، تكبير الخط، نوع الخط
شاهد الآن
ليقطع حديثهم صوت في الخارج
خرج محمد مسرعا إلي اتجاه الصوت
ووقف مصدوما مما رأي
محمد بصدمه انت وبدأ الكلام يخرج بصعوبة
بعد ثواني اتجه إليه وهو ينزف من وجهه
محمد بخوف في ايه ايه الدم دا يا احمد ايه اللي حصلك
احمد بتعب واضح وهو مستند علي السائق متقلقش ياعمي انا عملت حادثه وانا راجع بس جات سليمه
محمد لا يلا بينا علي المستشفي انا لا يمكن اسيبك بتنزف كده واقف اتفرج
هم احمد بالاعتراض ولكن قاطعته....
زينب بدموع علشان خاطري يا احمد متعترضش اسمع كلام عمك ويلا بينا علي المستشفي
ليخرج الجد حامد بخوف احممممممممممد
التفت احمد ناحيه الصوت ليهتف بتعب واضح ياجماعه انا بخير متقلقش ياجدي
ليكمل بابتسامه هو دا الاستقبال اللي المفروض تستقبلوني بيه
الجد حامد ل احمد بدون نقاش وكلام خد ابن اخوك يامحمد وعلي اقرب مستشفي
زينب يلا ياابني بقا متعترضش
كانت عائشه تستند اخوها لتجلسه علي الاريكه
فاطمه بخوف اسمع الكلام بقا يا احمد ومتقلقناش عليك اكتر
لتكمل بحزن وبعدين انت باين عليك التعب
احمد بهدوء وبعد تفكير لبعض الثواني حاضر يا خالتو يلا بينا ياعمي
عائشه وخديجه واحنا كمان هناجي معاكم
احمد باعتراض لا خليكم انتم وانا ان شاء الله مش هاخد وقت وهكون في البيت لتصدر منه بعد الآهات ولكن يخفيها بالم
وقد كان علي وشك السقوط ارضا فهو تحمل كثيرا ولكن قد فاض به والألم الان هو من يسود ويتحكم
فاطمه وزينب هما الآخران تحركوا ليذهبوا معه
وفي هذه اللحظات قد بدأ الجميع يلاحظ تعب احمد الذي بقي شبه واضحا
لتمر دقائق واحمد بداخل العربيه متجهين إلي المستشفي
وبعد دقائق كانت يقفون أمام باب المستشفي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
تعريف بالبطل الآخر
احمد محمود العمري اخو عائشه في عمره السادس والعشرون تخرج من كليه العلوم وهو حاليا دكتور في الجامعه يمتاز بالذكاء والوسامه والاخلاق التي تميزه بالإضافه الي أنه علي قدر كبير من التدين حافظا للقرآن مهتم بالتعليم جدا فهو لاسره معروفه بعلمهم ومعرفتهم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
كانت تجلس علي الاريكه والدموع تسيل من عينها مثل الشلالت
خديجه بدموع هي الاخري اهدي ياعائشه ان شاء الله هيكون كويس
وبعدين قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا كل شيء مقدر و مكتوب
عائشه بتلجلج وعدم القدره علي إخراج الكلام الحمد لله علي كل حال
لتكمل بدموع كثيفه احمد فكرني ليقف الكلام عند هذا الحد وترتمي في أحضان ابنة عمها وتبكي بشده
خديجه محاوله للتهدأ من روعها اهدي ياحبيبتي كل حاجه هتكون بخير واحمد هيكون بخير ان شاء الله
ليقطع حديثهم الجد بصوت شبه مسموع خديجه عائشه تعالوا هنا
اتجهت عائشه وخديجه نحو جدهم والدموع مازالت عالقه في جفونهم
لتهتف خديجه نعم يا جدي
الجد حامد اقعدوا ياحبايبي
جلست عائشه وخديجه امامه بصمت لبعض الدقايق ولكن الدموع هي من تتكلم
ليقطع ذلك الصمت الجد بكلمات مسموعه بتعيطوا ليه كده
هو دا الصبر علي الابتلاء وبعدين مش نقول الحمد لله انها مرت بخير وانو لسه معانا بدل مانحمد ربنا علي انو سالم وقادر يتحرك نقعد نعيط
عايز اقولكم حاجه صبر المسلم على قضاء الله وقدره، وصبره على الابتلاء والشدائد هو اختبار من الله، ليرى قوة إيمانه ويجازيه على إحسانه ويعاقبه على إساءته.
ودا المفروض اختبار لمدي الإيمان والمجازاه علي الاعمال
و الصبر من الإيمان ولا إيمان لمن لا صبر له
وربنا قال ايه في كتابه العزيز ﴿ إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴾
فلازم تفوضوا امركم لله وتدعولوا ان ربنا يتمم شفاه علي خير بدل الدموع دي
عائشه وهي تمسح دموعها عندك حق يا جدي العياط مش هيفيد بحاجه احنا لازم ندعيله هو حاليا محتاج الدعاء يلا بينا ياخديجه علشان نلحق الصلاة
خديجه بعدما مسحت دموعها هي الاخري ربنا يباركلنا فيك ياجدي لتكمل كلامها يلا ياعائشه
وقبلوا ايدي جدهم واستاذنوا في المغادره لاداء صلاة العشاء
الجد حامد ربنا يحفظكم ويبارك فيكم يااحفادي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في المستشفي
ترجل محمد إلي الداخل بقلق وهو يستند احمد الذي بدأ في الاستسلام للالم اخيرا
لتستقبلهوا احدي الممرضات وتحاول مساعدته ايه اللي حصل
محمد بخوف هو عمل حادثه وبينزف
في الاستقبال
بدأ احمد في فقد الوعي فهو نزف كثيرا وتحمل الما اكثر فقد كان كل الذي يشغل تفكيره هو عدم إثارة قلقهم فتحمل ذلك في سبيل عدم اخافتهم عليه
الممرضه بعمليه هو حاليا يا دكتور فقد الوعي ونازف كتير
الدكتور بتفهم طيب جهزوا اوضه العمليات ممكن يكون في نزيف داخلي ولم يكن مع الدكتور في هذه اللحظات من اهل احمد سوي محمد ف فاطمه اخذت زينب لتنتظر في الخارج لعدم معرفتها بحالته لكي لا تزداد قلقا
محمد بخوف في ايه يا دكتور طمني
الدكتور بعمليه حضرتك والده
محمد لا والده متوفي انا عمه زي والده بالظبط
الدكتور اعراضه دي بتقول ان في نزيف داخلي احنا هننقلوا العمليات وهنعمل اللازم وان شاء الله خير
مكملا يااريت حضرتك تنزل الاستقبال تكمل الإجراءات
محمد بهمه حاضر يا دكتور
توجه محمد إلي الخارج ليجد زينب تبكي وبجوارها فاطمه الحزينه أيضا لكن تحاول ان تهدأ فيها
محمد بحزن ان شاء الله خير هيقوم بالسلامه
زينب اعمل اي حاجه يا محمد أهم حاجه ابني يقوم بالسلامه انا مش هقدر استحمل أي صدمه تانيه
محمد متقلقيش يا زينب ربنا مش هيخذلنا وهيطمنا عليه خلي ثقتكم في ربنا كبيره
زينب ونعم بالله ياارب يقوم بالسلامه
انتهي محمد من كافه الإجراءات وكانوا في انتظار الدكتور للخروج من اوضه العمليات للاطمئنان علي حاله احمد
فاطمه ترجلت لتقف بجوار زوجها هاتفه هو الدكتور قالك ايه
محمد بحزن عندو نزيف داخلي ونزف كتير ربنا يستر يافاطمه
فاطمه ايه ....
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الفيلا
كانت تجلس عائشه بجوار خديجه يقرأن ما ترتل من ايات القرآن
عائشه بصوت عذب كانت ترتل القرآن بصوت يريح القلب وكانت تختم القراءه بآيات سورة يس
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
صدقت عائشه وخديجه
لتهتف خديجه حقيقي صوتك في القرآن بيحسسني باستمتاع وتفائل وراحه
ربنا يبارك فيك ويزيدك ياعائشه
عائشه بدموع ولكي بالمثل يا حبيبتي
خديجه بتعيطي ليه ياعائشه
عائشه وهي تمسح دموعها مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه في الظروف دي
اقتربت خديجه منها ومسحت لها الدموع وقبلت اعلي رأسها
لتكمل احنا قبل أي حاجه احنا اخوات ودي اقل حاجه بين الاخوات
ويلا بينا بقا نكلمهم علشان يطمنونا علي احمد
عائشه بابتسامه يلا بينا
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
فاطمه السلام عليكم
عائشه وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
عائشه بلهفة احمد عامل ايه يا خالتو
فاطمه مغيره للواقع لعدم اخافتهم هو بخير بس هو حاليا في الاستقبال علشان يخيطوا الجرح ويطمنوا عليه
عائشه بابتسامه الحمد لله يا خالتو طمنتينا
لتكمل بقلق هي ماما كويسه
فاطمه بارتباك ايوه ايوه بخير الحمد لله ياحبيبتي بس هي راحت الحمام تغسل وشها
عائشه تمام يا خالتو الحمد لله انا هاروح اطمن جدو علي احمد
فاطمه طيب ياحبيبتي خلي بالكم من نفسكم ومن جدكم
لا اله الا الله
عائشه محمد رسول الله
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
فلاش باك
في المستشفي
وقبل أن تكمل حديثها وجدت زينب تستقر ارضا
فاطمه بلهفة زينب فوقي يازينببب
محمد أسرع باتجاه احدي الممرضات هاتفا عايز دكتور بسرعه
توجهت معه احدي الممرضات نحو تلك الراقده ارضا وبجوارها اختها
مصدومه من حالتها
استندتها الممرضه بمساعده فاطمه وبعد دقائق من الكشف خرجت الدكتوره هاتفا بهدوء ضغطها نزل والسكر مرتفع احنا هنظبطلها كل حاجه بس أهم حاجه متتعرضش لاي ضغط
فاطمه بدموع ازاي بس دا ابنها عمل حادثه وفي العمليات
الدكتوره بمواساه ان شاء الله خير وربنا يطمنكم عليهم
لتكمل الدكتوره وانا هتابع حالتها وهي كلها دقايق وتفوق
فاطمه تمام يا دكتوره وشكرا لحضرتك
الدكتوره الشكر لله دا واجبي
خرجت الدكتوره وجدت محمد في استقبالها
لتقص عليه نفس الكلام الذي قالته لزوجته
محمد ربنا يعديها علي خير
الدكتوره ربنا يقومهم بالسلامه بعد اذن حضرتك
محمد شكرا يا دكتوره اتفضلي
في الداخل
محمد طرق عدة طرقات علي باب الغرفه
قامت فاطمه لتفتح الباب
محمد عامله ايه دلوقتي
فاطمه بدموع لسه غايبه عن الوعي
محمد متقلقيش ان شاء الله هتفوق
ليكمل محمد خليك انتي معاها وانا هستني عند اوضه العمليات اللي فيها احمد
فاطمه تمام ابقا طمني عليه لما يخرج
محمد حاضر ان شاء الله
ترجلت زينب إلي الداخل
كانت تجلس بجوار اختها بخوف من ان يصيبها مكروه
زينب بتعب وهي تحاول فتح اعينها ابن..ي احم..د ابني
فاطمه متقلقيش يازينب هيكون بخير ان شاء الله
زينب بدموع انا عايزه اشوفه
فاطمه اهدي يازينب مينفعش تتحركي اللي لما تفوقي
زينب لا انا لازم اشوف ابني
فاطمه هو لسه في العمليات ومحمد معاه أول مايخرج محمد هيطمنا ارتاحي بقا يازينب كده هتتعبي اكتر
لتغفو زينب مره اخري
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في بريطانيا
يجلس عمر علي الاريكه بشرود يفكر في مستقبله
فهل الافضل له الرجوع إلي بلده وبدأ مهنته وسط اهله وبلده
او الإكمال في بريطانيا في ظل كل هذه العروض المقدمه له للاستمرارا معهم هنا
ليتذكر حديث ميار ليهاتفها
عمر الووووو
ميار بهدوء ازيك ياموري
عمر الحمد لله انتي عامله ايه
ميار انا كويسه
عمر لو فاضيه دلوقتي نتقابل
ميار Sure
عمر ok
وتقابلوا في مكانهم المعتاد
كان يجلس في انتظارها شارد الذهن تماما
لتأتي إليه ميار بمرح Hello
عمر بابتسامه Hello mayyar
ميار بدلع How are you moray
عمر Am fine
ليكمل بملل مش نتكلم عربي شويه دي حتي لغتنا اللي قربنا ننساها
ميار تمام ياموري
عمر بنفاذ صبر ايه موري دي ياميار خليتي عمر بقا موري
ميار لا بقا لحد الاسم ولا
أكملت بدلع انا بحب اسم موري اكتر ولا ايه مش حلو
عمر بتغيير للموضوع ما علينا كنتي عايزه ايه
ميار ايه صح فكرتني عايز تنزل ايجبت ليه
عمر انا كنت جاي هنا للدراسه فقط والمستشفي الخاصه بيا بقت جاهزه ناقصها الافتتاح فقط
مكملا للحديث وبردو انا بقالي فتره بعيد عن اهلي حان الوقت اللي ارجع واكمل حياتي هناك
ميار بس انت هتواجه صعوبه وخصوصا انك هتلقي عادات وتقاليد وجو كده غريب وأوامر ونواهي دوشه بالمعني الأصح
عمر هي في دي عندك حق بس هحاول بردو انا مش هكمل عمري هنا
وكمان بابا وجدي مش هيسمحوا بكده
ميار يعني بردو مصمم علي رائيك
عمر ايوه
ميار برقه طيب وانا
عمر وانتي ايه مش فاهم
ميار هتسيبني وتسافر
عمر والله حابه تيجي معايا وتساعديني في المستشفي تمام
ميار لا انزل مصر لا هنا احسن
عمر تمام براحتك انا هستأذن
ميار باي ياموري
عمر بابتسامه باي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
تعريف بميار
ميار محسن الغزالي تنتمي لاب مصري وام بريطانيا تختلف كثيرا عن مصر رغم الفتره الكبيره التي قضتها في مصر لكن بريطانيا سيطرت عليها واخيرا استقرت في بريطانيا مع والدتها
تعرفت علي عمر في الجامعه وايضا دكتوره مثل عمر
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
خديجه بلهفه ايه بقا كويس صح
عائشه ايوه خالتو طمنتني عليه بس انا مش مرتاحه
خديجه ليه بتقولي كده
عائشه مش عارفه بس خالتو صوتها غريب
خديجه لا ان شاء الله خير تلقيها بس من الصدمه لما شوفناه أول مره
لتكمل يلا بينا نطمن جدو
عائشه يلا ياخديجه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
فاقت زينب مره اخري لتهتف بخوف فاطمه وديني عند ابني
فاطمه لسه والله مخرجش
زينب طيب انا هقعد استناه قدام العمليات
فاطمه بس كده هتتعبي خلينا هنا واول مايخرج من العمليات نروحله علي طول حتي تكوني فوقتي شويه
زينب بدموع لا يافاطمه علشان خاطري
وبعد محاولات عديده من زينب استجابه فاطمه أخير
لتستعين بإحدى الممرضات لمساعدتها
وبعد دقائق كانت تستند اختها لتذهب بها إلي غرفه العمليات
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
كان يجلس امام الغرفه بترقب وخوف واضح
ليري الدكتور خارج من العمليات
ليتجه إليه محمد بلهفه طمني يادكتور
الدكتور بحزن البقاء لله ربنا يصبركم
محمد بصدمه كاد ان يسقط ارضا لكن الدكتور استنده بتقول ايه لا اكيد في حاجه غلط
كان الصوت حوله مزعج لدرجته أنه لم يستوعب الكلام
لينظر حوله بتشتت لتقع عيناه علي زينب
زينب بدموع وصراخ لالالالالالالالالا
*رواية وصية رسول الله حصريا علي قناة حكاية في رواية فقط ممنوع سرقة الروايات بدون اللينك حسبي الله ونعم الوكيل في اللي هيسرق الرواية من غير اللينك و اسم القناة*
لتفعيل الوضع الليلي، تكبير الخط، نوع الخط
شاهد الآن
كان يجلس امام الغرفه بترقب وخوف واضح
ليري الدكتور خارجا من العمليات
ليتجه إليه محمد بلهفه طمني يادكتور
الدكتور بحزن البقاء لله ربنا يصبركم
محمد بصدمه كاد ان يسقط ارضا لكن الدكتور استنده بتقول ايه لا اكيد في حاجه غلط
كان الصوت حوله مزعج لدرجته أنه لم يستوعب الكلام
لينظر حوله بتشتت لتقع عيناه علي زينب
زينب بدموع وصراخ لالالالالالالالالا
ليفوق من شروده علي خروج الدكتور واقترابه منه هاتفا
الحمد لله قدرنا نوقف النزيف بس هو عندو كسر في دراعه وهيتجبس فتره هو حاليا بقا كويس بس هيفضل اربعه وعشرين ساعة تحت الملاحظه
زينب وهي تقترب بمساعدة اختها الحمد لله
لتكمل حديثها يعني احمد بقا كويس يادكتور
الدكتور بابتسامه ايوه الحمد لله مفيش قلق عليه وكمان كام دقيقه وهيتنقل اوضه تانيه
محمد بسعاده الحمد لله وبدأ يشكر في الدكتور
هاتفا شكرا جدا يادكتور وربنا يجعله في ميزان حسناتك
الدكتور بابتسامه دا وجبي وانا عندي الدعوه دي بالدنيا
ليكمل حديثه انا هستأذن دلوقتي بعد اذنكم
زينب وهي تحتضن فاطمه ابني بقا كويس يافاطمه الحمد لله علي كل حال
فاطمه بارتياح الحمد لله انه قام بالسلامة وعقبال ما يرجع معانا البيت
زينب ياارب يافاطمه ياارب
ليقطع احضانهم خروج احمد من غرفه العمليات لنقله إلي غرفه اخري
محمد بلهفه بقا كويس صح هيفوق امته
الممرضه ايوه كويس وهيفوق علي بكره الصبح ان شاء الله
محمد ياارب الحمد لله انك نجيته ليسجد سجدة شكر لله
بعد دقائق
في اوضه احمد
الممرضه بهدوء لو سمحتوا مينفعش غير مرافق واحد والباقي لازم يمشي
محمد بضيق لا احنا مش هينفع نسيبه
الممرضه حضرتك دلوقتي وجودك هنا مش هيغير حاجه
وكمان المريض مش هيفوق الا علي بكره صباحا ان شاء الله
كاد محمد ان يتكلم ولكن قاطعته زينب
زينب بتفهم أهم حاجه دلوقتي اننا اطمنا عليه يا محمد
خد فاطمه وروحوا وانا هستني معاه للصبح
فاطمه لا بس انتي تعبانه روحي انتي وانا هبات معاه لبكره
زينب لا ياحبيبتي انتي روحي ارتاحي وانا هستني معاه
لتكمل بابتسامه متتعبنيش معاك يافطومه اسمعي الكلام وروحي انتي وجوزك ولو حصل حاجه هكلمك
فاطمه بابتسامه وان شاء الله مش هيحصل حاجه ياحبيبتي
وربنا يطمنا عليه ويجمع لمتنا من تاني
زينب ياارب يافاطمه
لتكمل كلامها يالا يا محمد روح انت وفاطمه وانتي يافاطمه طمنيني لما توصلي عليكم وعلي البنات وعمي
فاطمه حاضر يلا لا اله الا الله
زينب محمد رسول الله
وبعد أن غادروا بدأت الدموع ان تسيل من عينيها بغزاره
زينب بحزن عارف يااحمد انا قلبي كان هيقف من خوفي عليك
انا عارفه ان دا ابتلاء من ربنا
بس اللحظه اللي شوفتك فيها داخل متسند وبتنزف حسيت اني في صدمه
وبقيت مش قادره استحمل اشوف فيك حاجه
انا روحي بدأت ترجعلي من بعد ماخرجت من العمليات
انا عارفه اني استسلمت ومقاومتش بس ربنا هيسامحني وهيغفرلي
عارف حديث النَّبي ﷺ " وتؤمن بالقدر خيره وشره "
انا كنت مؤمنه بقضاء ربنا وقدره أي ان كان وعلشان كده ربنا مخذلنيش ورجعك لينا بالسلامه ياحبيبي
لينظر إليها في هذه اللحظات هاتفا وهو يفتح عينيه بتعب ربنا يباركلنا في عمرك ويزيدك ايمانا وعلما
وبعدين يا ماما انتي قولتيها اننا المفروض نؤمن بالقدر خيره وشره
وقل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا وربنا بيقدملنا الخير
زينب وهي تمسح دموعها من شدة فرحتها ربنا يشفيك ويجازيك عن تعبك والمك كل خير
حتي في عز تعبك راضي بقضاء ربنا ربنا يراضيك ويرضي عنك ياابني
احمد وهو يقبل يد والدته التي كانت ممسكه بيده اللهم آمين ياامي
ليهتف بحب ياامي حضرتك علمتينا ان ذكر ربنا علي لسانا علي طول
واننا نحمد ربنا في الصراء والضراء
واننا نؤمن بالقضاء والقدر خيره وشره وهو دا اللي مصبرننا علي اللي احنا فيه
لتبتسم إليه زينب بحب انا كده حاسه اني تعبي في تربيتكم أفادكم
احمد بابتسامه حضرتك بالنسبالنا اعظم أم
ليكمل وهو يحاول أن يحرك ذراعه بتعب آه آه
زينب بخوف مالك ياحبيبي اجبلك الدكتور
أحمد مطمئنا والدته لا ياامي انا بخير دا الم بسيط في دراعي وهيرو.. ح ولم يكمل كلامه ليغلق عيناه ويغفي مره اخري
ظلت زينب جالسه بجواره طوال الليل
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في الفيلا
ترجل محمد وفاطمه بتعب
ليجد والده وخديجه وعائشه في انتظارهم
عائشه بلهفه وهي تتجه نحوهم عمي خالتو احمد عامل ايه دلوقتي بقا كويس صح طيب هو مش معاكم ليه
فاطمه بابتسامه وهي تحتضنها دي كل اسئله ياعائشه
تعالي نقعد وهجاوبك علي اسئلتك
جلست فاطمه بجوار عائشه هاتفه بابتسامه أولا كده احمد الحمد لله بخير
بس هو خرج من العلمليات
خديجه بصدمه عمليات
فاطمه مكمله ايوه ياخديجه ماهو كان عندو نزيف بس الدكتور طمنا علي حالته وهو حاليا بخير بس هيفضل كام يوم في المستشفي لحد مايتعافي تماما
الجد حامد بهدوء انا عايز اشوفه
محمد ياحج حضرتك تعبان وبعدين هو يومين و هيكون هنا
حامد بأمر لا يا محمد انا هروح اشوفه ودا كلام نهائي
محمد تمام ياحج بكره ان شاء الله علي ميعاد الزياره هنروحله كلنا
فلم يعارض محمد والده لأنه يعلم جيدا أن كلمته سيفا لايمكن الرجوع فيها
الجد حامد خد فاطمه وروحوا ارتاحوا شويه انتو باين عليكم التعب
محمد وفاطمه ولا تعب ولا حاجه ياعمي أهم حاجه ان ربنا طمنا عليه
ليستاذنوا ويغادروا إلي اوضتهم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
خرجت خديجه إلي جنينه الفيلا لتستمتع لبعض الهواء
ليقطع شرودها وعزلتها عائشه بهدوء بتعملي ايه لوحدك
خديجه وهي تلتفت إليها مش بعمل قولت اقعد في الهواء شويه
الكام ساعه اللي مرت الواحد حس انهم سنه
عائشه وهي تجلس بجوارها عندك حق انا كان عندي ثقه في ربنا ان احمد هيقوم بالسلامه
لتكمل بتفكير بس عارفه انا نفسي اشوفه واحضنه واعيط
خديجه وهي تنظر إليها عايزه تعيطي ليه
عائشه حسيت ان الزمن بيعيد نفسه
لتكمل كلامها نفسي احضنه علشان اتأكد انو معانا واحس بالأمان انو موجود
خديجه بابتسامه وانا قولت ايه ممكن تحضنيني عادي وهتحسي بالأمان بردو
عائشه وهي ترتمي بين أحضانها انتي كتفي الثابت اللي بتجه ليه في أي وقت
خديجه وانتي رفيقة دربي وحبيبتي
لتمر بعض الدقائق وهما علي نفس الحاله
ليقطع تلك الصمت عائشه بسعاده يلا بينا نصلي قيام الليل ونقرأ الأذكار ونام
خديجه يسلام ياعائشه عارفه دا احسن وقت في يومي كلو لما بوصل للحظه دي واننا بنختم يومنا بعباده
عائشه وانا كمان بحب الوقت دا جدا وكمان لما بلاقي نفسي بكسل أو بتأخر شويه بفتكر الايه اللي في سورة السجدة
بسم الله الرحمن الرحيم
{ تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ }
قالت هذه الايه بصوت عذب ترتاح له القلوب
عارفه ياخديجه تفسيرها ايه
خديجه ايه
عائشه ان هؤلاء الذين يقومون من علي فراش النوم، يتهجدون لربهم في صلاة الليل، يدعون ربهم خوفًا من العذاب وطمعًا في الثواب والأجر والرحمه ، ومما رزقهم الله ينفقونه في طاعة الله وفي سبيله
خديجه بسعاده يالله علي الجمال تفسيرها حلو جدا
لتكمل انا بقا الايه اللي كانت سبب رئيسي في المداومه علي قيام الليل الايه اللي في سورة الاسراء
بسم الله الرحمن الرحيم
_ {وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا}
عائشه طيب وتفسيرها ايه
خديجه تفسيرها هو إلارشاد إلى عبادة أخرى من العبادات التي تطهر القلب
، وتسمو بالنفس إلى مراقى الفلاح والنجاح والتوفيق ، وتعينها على التغلب على التعب والهموم والآلام.
كفايه كده اننا بندعي لربنا بكل حاجه محتاجينها
والاهم طبعا هو حبّ الله تعالى، وقوّة الإيمان به، والشوق إلى لقائه ومناجاته، دا الرسول -صلّى الله عليه وسلّم قال -: (إنَّ في الليلِ لساعةٌ لا يوافِقُها عبدٌ مسلمٌ، يسألُ اللهَ تعالى فيها خيرًا من أمرِ الدُّنيا والآخرةِ، إلا أعطاه إياه، وذلك كلَّ ليلةٍ)
عائشه بإعجاب يالله ياعائشه حقيقي تفسير الايه اشرح قلبي وحسيت كده بسعاده غريبه اللهم بارك علي الجمال
خديجه وانا كمان ياعائشه سعيده جدا بالتفسير دا والاستفاده اللي ادخلناها علي قلوب بعض
لتكمل خديجه يلا بينا نقوم نقيم الليل ومنضيعش وقت
عائشه بحب يلا يارفيقتي
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في بريطانيا
يشرق الصباح علي منزل عمر
عمر وهو يتحرك علي الاريكه بتعب وارهاق واضح
ليفتح عيناه أخير بعد عدة محاولات
ليرن هاتفه
عمر بدهشان الوووو
ميار ايه مختفي فين
عمر منا كنت معاك إمبارح
ميار طيب وفكرت
عمر ايوه
ميار ايه
عمر قراري هتعرفيه بليل
ميار بجد
عمر بابتسامه اه
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
في المستشفي
استيقظ احمد ليري والدته تجلس علي الاريكه تقرأ في أذكار الصباح
احمد بتعب عامله ايه يا ماما اكيد تعبتي من النومه علي الكنبه يااريت كنتي روحتي ارتاحتي شويه
زينب بابتسامه متقولش كده ياحبيبي تعبك راحه وبعدين انا متعبتش انا كنت مرتاحه وانا شايفاك قدامي
احمد بابتسامه طيب ياامي انا عايز ارجع الفيلا
زينب بحزن ليه ياابني انت لسه تعبان
وبعدين انا مش هسمحلك تخرج الا لما تشفي تماما
احمد حاول أن يتحرك ليهتف بتعب وهو ممسكا رأسه لو سمحتي ياامي ريحيني وخليني ارجع انا طول ما انا هنا بتعب اكتر
زينب بس ياحبيبي داانت من حركه بسيطه اهو تعبت
احمد لا ياامي هحافظ علي نفسي وانتو هتكونوا معايا وهتساعدوني
ليكمل بقلق وبعدين هما زمانهم قلقانين دلوقتي
وهيياجوا علي المستشفي وانا مش حابب اتعب حد معايا
زينب طيب ناخد رأي الدكتور
احمد ان شاء الله هيكتبلي إذن بالخروج
بعد دقائق جاءهم صوت طرقات علي الباب
زينب بهدوء اتفضل ليدخل الدكتور ومعه احدي الممرضات هاتفا بهدوء الحمد لله علي سلامتك
احمد الله يسلمك يادكتور
الدكتور وهو يتفحصه عال عال الجرح سليم وحالتك الصحيه تمام
ومع الراحه هتشفي بسرعه
احمد لو سمحت يادكتور انا عايز اخرج وفي البيت هيتوفر ليا كل سبل الراحه
الدكتور باعتراض بس لازم كل يوم تغيير علي الجرح
احمد بتفهم تماام يا دكتور انا اختي وبنت عمي دكاتره صيدلانيه ويقدروا يغيرولي علي الجرح
الدكتور بهدوء تمام اللي يريحك هكتبلك إذن خروج
ليستاذن الدكتور ويتوجه إلي الخارج هاتفا بابتسامه حمدالله علي السلامه مره تانيه
زينب واحمد الله يسلمك يادكتور
بعد دقائق انتهت زينب من مساعده احمد ليخرجوا سويا إلي خارج المستشفي بعد الانتهاء من إكمال الإجراءات التي فتحها محمد
كانت زينب تستنده وبعد دقائق كانت امام المستشفي والتاكسي في انتظارهم ركبوا وتوجهوا إلي الفيلا
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
استيقظت عائشه باكرا او لنكون ادق هي لم تنم
وذهبت إلي غرفه خديجه لافاقتها ولكن وجدتها مستيقظه هي الاخري
عائشه بحب انتي صحيتي امته
خديجه من بعد ماسبتك بعد صلاة الفجر وانا مقدرتش انام
عائشه بقلق اقتربت منها وتفحصتها انتي تعبانه ولا ايه
خديجه لا عادي انا بس مقدرتش انام
جلست عائشه بجوارها لبعد الدقائق وساد صمت تام ليقطع ذلك الصمت
عائشه بقولك ايه ياخديجه خلصتي الورد الصباحي
خديجه ايوه الحمد لله
عائشه بتفكير طيب الحمد لله وانا بردو خلصت يلا بينا بقا نحضر الفطار علشان أول مايصحوا نروح لاحمد علي طول
خديجه اه صح كده يلا بينا
ترجلوا سويا إلي داخل المطبخ
وبعد دقائق انتهوا من إعداد الفطار
عائشه انا هروح اصحي جدو واساعدوا يحضر نفسه
وانتي ياخديجه تروحي تصحي عمو وخالتو
خديجه تمام ياعائشه
وأثناء خروجهم وجدوا محمد وفاطمه والجد حامد في انتظارهم في الريسبشن
خديجه ايه دا صحيتوا امته
فاطمه من شويه لو خلصتوا يلا بينا علشان نروح لاحمد وزينب
عائشه احنا جاهزين يا خالتو بس افطروا الاول وبعدين نتحرك
وجلسوا جميعا لتناول الفطار وبعد دقائق انتهوا من فطورهم
وبمساعدة خديجه انتهت عائشه من توضيب السفره
وأثناء خروجهم وجدوا باب الفيلا الرئيسي بيتفتح والتاكسي داخل
الجد حامد باستغراب في ايه
محمد مش عارف ياحج
ليقطع حديثهم نزول احمد وزينب
عائشه بلهفه اتجهت إليهم واستندت اخيها
محمد بقلق انت خرجت ازاي يااحمد
زينب والله يا محمد صمم يرجع البيت
الجد حامد ليه كده يااحمد كده ممكن يكون في خطر عليك
احمد يا جدي انا مش برتاح ولا بحب المستشفيات وكنت هتعب اكتر كده احسن بكتير وبعدين الدكتوره عائشه والدكتورة خديجه دا بقا وقتهم علشان نعرف كفاءتهم في الصيدله
فاطمه بابتسامه عندك حق يا ابن اختي وان شاء يرفعوا راسنا ومش هيخذلونا
احمد بابتسامه ان شاء الله يا خالتو
ليكمل بمرح طيب ايه يا خالتو انا واحشني اكلك جدا وواحشني كمان اننا نتغدي في الجنينه زي زمان
فاطمه ساعه ويكون الغداء جاهز ارتاح انت بس ساعه كده وهحضرلك الاكل ياحبيب خالتك
محمد اقترب منه واستنده هو وعائشه وتوجهوا به إلي غرفته
وكانت خديجه خلفهم
اجلسوه علي الفراش وعدلت له عائشه وضعيته
وخرج محمد وجلست عائشه بجواره واحتضنته بشده
احمد بتعب حاول أن يخفيه واحتضنها هو الآخر
وبدأت عائشه ان تبكي بشده
احمد بخوف مالك ياحبيبتي بتعيطي ليه
عائشه خوفت عليك يااحمد انا كانت روحي بتتسحب لما لقيت الدم مالي وشك
احمد بحزن علي حالتها ربط علي ظهرها
ليكمل بتقوي قل لن يصيبنا الا ماكتب الله كل حاجه مقدره ومكتوبه وانا الحمد ربنا نجاني
احمد بابتسامه محاولا إخراجها من حزنها وقلقها عليه وبعدين منا قدامك زي الأسد اهو ولا انتي حابه تعيطي من الدراسه قولتي جات فرصه
عائشه وهي تخرج من بين احضانه ابتسمت علي حديثه لتهتف بمرح اهو كلو عياط ياحمودي محاوله لاغاظته
احمد محاولتنا لاغاظتها هي الاخري بلاش حمودي دي ياعيوشه
عائشه بزعل مصطنع احمد كده هزعل
احمد بابتسامه وانا مقدرش علي زعلك لينظر للواقفه امامه تبكي بصمت
احمد ياربي علي كليه صيدلة هي بقت بتخرج ناس بتعيط ولا ايه
تعالي ياخديجه اقعدي بتعيطي ليه انتي كمان
خديجه وهي تمسح دموعها لا عادي مش بعيط
لتكمل حديثها الحمد لله علي سلامتك يااحمد
احمد الله يسلمك
ليغادروا غرفته ليرتاح لبعض الوقت
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
بعد حوالي ساعتين تقريبا من عودته إلي الفيلا
فاطمه عائشه روحي صحي احمد علشان يتغدي وهاتيه علي الجنينه
عائشه حاضر يا خالتو
ترجلت عائشه إلي غرفته ودخلت بهدوء وجلست بجواره
وامسكت بيده وقبلتها وقبلت اعلي رأسه واخذت تملس علي وجهه بحب واشتياق
عائشه بهدوء احمد حبيبي فوق يلا
احمد بابتسامه وهو يفتح عيناه احمد حبيبي وكمان بتبوسي ايدي ودماغي لا كده كتير
عائشه بحب انت كنت صاحي
لتكمل بحب دي اقل حاجه انت ابويا واخويا وحبيبي وكل حاجه حلوه في حياتي
احمد وهو يحتضنها وانتي اختي وبنتي وحبيبتي ربنا يخليك ليا
ليخرجها من بين ايديه ويهاتفها بهدوء أولا بقا دموعك اللي شوفتها من شويه مش عايزه تنزل تاني طول ما انا عايش
عائشه بابتسامه حاضر
ليكمل احمد ايه بقا كنتي بتصحيني ليه
عائشه الغدا جاهز
احمد بمرح يلا بينا بسرعه
في جنينه الفيلا كانت تخرج عائشه وهي تستنده
لتجلسه علي الاريكه وتجلس بجواره
ويسود جو من الضحك والفرح والابتسامات التي عادت بعد غياب
ولكن محمد كان شارد تمام والحزن يملى وجهه ومن الواضح أن أمر ما ازعجه
ليقطع شروده دخول عربيه إلي داخل الجنينه
وقف الجميع بصدمه ........
الجد حامد مش معقول ......
*رواية وصية رسول الله حصريا علي قناة حكاية في رواية فقط ممنوع سرقة الروايات بدون اللينك حسبي الله ونعم الوكيل في اللي هيسرق الرواية من غير اللينك و اسم القناة*