الفصل الثالث
وعندي ثلاث خوات
زي ماقلت انا الاقرب لابوي
معرفش ليه
خل هو عارف مثلاً
ان جواي روح شيطان من البداية
عارفين هقولكم على حاجه
احسن تشبيه لي ساعتها كان ايه!؟
عصام شلفط الي بقصة الساحر
بفرق كبير في الشكل والملامح بس في النهايه
اعتقد انا وهو جوانى نفس الروح
انا الي كنت بصطاد القطط الحية
من الشارع علشان ابوي بيستخدمها
في السحر
مش بس القطط والكلاب والخفافيش وحيوانات
تنيه كتيير
كنت بسرق الفراخ من عشش الجيران
لو الشغل محتاج دم طيور
كنت تقريباً حافط الطلاسم عن طهر قلب
كان عندي ذاكرة فوتغرافيه تستحق الاشادة
اخواتي كمان كانوا سحره بس على قدهم اوي
في منهم الي تاب قبلي ومنهم الي عايزكم تدعوا
قلوبهم بالهدايه
فكرة ان الواحد هيخلد في النار
فكرة بحد ذاتها مرعبه
او ياترى بنسميه رعب حقيقي
يمكن الواحد في سنين حياته الاوله
او بالمعنى الاصح في فترة الطفوله والشباب
بكان الي متخيل ان الموضوع مش حقيقي
لما كمان بيكون فيه عهد مع ابليس
بيصور لك ان كل الاذيان ذي كلها
ولا حاجه في القلور وخلاص
كلام فاضي مالاش منطق ابايس بيحاول
يسيطر عليك بكل الاشكال
وبيديك اكثر مما تحتاج
بس علشان متفكرش
وبالرغم اني زكي يعني بس
اني لما كنت بسمع ايات من كتابنا المقدس مكنتش افهمه
عارفين ليه لاني وبمنتهى البساطه كنت بعتبره
استغفر الله العظيم من عند احد ضعيف
وانا كنت بعتبر ابليس اقوى
لانه في النهايه هو الي بيعمل في البشر
الي هو عايزه
!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ //////////
انا عايز اقولكم اني كنت كاتب وبين اياتها
بحط طلاسم تساعدني على
اقوى انواع السحر
وانا طفل كنت معتقد ان القطط والحيوانات الي ابوي بيستخدمها في السخر
متخلقتش الا علشان كده
انا متخيلتش انها روح زينا
كان لون الظم وريحته وبيرهبنيش حتى
لو دم اذمي
انا مش عارف التوبه بتاعتي بعد كل ده هتنفع وربي بيتقبلها ولا لا
حتى بعد ماااا ##########
بقولكم بعدين
/////////
في حاجات كتير عايز اتكلم عليها
حاسس بالراحة وانا عم بحكي
علشان كده هقولكم على كل حاجه
علىالعموم انا بحاول من اكثر من سنتين اني اكون
الشخص الصالح التقي
الي هرب من حضن الشيطان الي معية الله سبحانه وتعالى
وانا متأكد ان ربنا مش
بيردني تاني
حتى لو كان على حساب حياتي
الي كلها ضاعت في المعاصي
اكيد ربنا هيتقبل توبتي
يااااارب يااااااارب
انا لما كنت بسمع عن الموت زي اي طفل صغير
كنت بسأل اخواتي عن ايه الموت
محدش فيهم كان بيقولي اجابه تشبعني او تفهمني
قررت اسئل ابوي الي فاهمني ساعتها
ان الساحر مبيمتش والي يموت منهم روحه
بتتحول تبقى جن او شيطان
زي الي بنتعامل معاهم
وده كان ديماً بيحفزني
اني اكون ديماً الابشع لاني كنت عايز ابقى ابليس نفسه
كنت بتصزر نفسي وانا بخدم
اجساد السحره بالختم بتاعي
عمري. عمري ماسمعت حد في البيت عندنا
بيذكر
ربنا او يخاف منه
( انصح بصفتي كاتبه ان تقروا الروايه لانها اكثر من
رائعه وهي من قصه سحر )