أسيره تحت ظل القمر الجزء الثالث - الفصل الثاني - بقلم شهد عبد الهادي عيساوي محمد | روايتك

اسم الرواية: أسيره تحت ظل القمر الجزء الثالث
المؤلف / الكاتب: شهد عبد الهادي عيساوي محمد
حالة الرواية: مستمرة
الفصل الحالي: الفصل الثاني

الفصل الثاني

أسيره تحت ظل القمر( الجزء الثالث) البارت الثاني كيان :امه!! يعني اللي كان بيكلمها امه، مالك :شوفتي بقى ان البنات مجانين قد ايه وبيأفورا الحكاية، كيان ضربته في كتفه وقالت :يارخم تصدق انا الغلطانه اللي قعدت اتكلم معاك، وسابته ومشت ،مالك:ههه، في اوضه قمر وحور حور :كفاياك كدا ياقمر،قمر بطفوليه مضحكه :ما لسه بدري ياروحي ،بعدت عنه وقالت بتعب:براحه علينا ياقمر انا حامل فبراحه، قمر سند ظهره مرحبا على حافه السرير وقال ببراءة مزيفه :ما انا عارف وعشان كدا كنت مؤدب معاكي،حور:مؤدب!؟ دا كان شويه وتنهي عليا قال مؤدب قال، سحبها لحضنه وقال :اذا كانت بنتي مشكتش تشتكي انتي ،حور :هو انت ساحر؟، قمر :لا، حور:مكشوف عنك الحجاب مثلا ،قمر :لا، حور :أمال ليه متأكد انها بنت اوي كدا، قمر بشرود :هي اللي قالتلي، حور :مين اللي قالتلك دي، قمر :مش هقولك دا سر... تعرفي شعور لما تبقى اب شعور حلو اوي اول مره احسه، حور :ههه ماشي يا حج شعور يلا نقوم عشان انا مليت من الحبسه دي، شالها وقال :ناخد دوش صغير الأول وبعدين ننزل ماشي، حور:تاني هو انت مبتتعبش، قمر بمكر ممزوج بحب :لا لاني ببقى مبسوط وانا معاكي فمش هتعب حتى لو عملتها مليوون مره، حور :مليون مره!! يالهوي دا انت هتنهي عليا، ابتسملها ودخلوا الحمام في اوضه اريان لبس اريان هدومه وحط سماعة البلوتوث في ودانه واتصل بميساء بس الخط كان مشغول فقال بضيق :وقت رغي في التلفون، واتصل بأمه وقال بحب :معلش كنت برن على ميساء عشان اعرف طيارتي وصلت ولا لسه، اميره بحنان :متستعجلش يا ريّون عشان توصل بالسلامة، اريان :حاضر يا حياتي.. صحيح ليه صوتك كان غريب، اميره :انا كنت لسه صاحيه من النوم مش اكتر ،خرج اريان من اوضته وقال وهو بينزل ع السلم :متكذبيش عليا ياحياتي انا ريون حبيبك تكذبي لي هو بابا ضايقك ،اميره :لا بس قالي لو مرجعتش لندن هيخاصمني ،اريان :ههه برافو عليه كنت هعمل كدا واكتر كمان، اميره :اريان! ،اريان :هه معاه حق في حد يستحمل ان الشمس تغيب عنه يوم.. وانتي غيبتي ٣شهور،كانت روجينا راكبه على السلالم وبتبص في تلفونها ومش شايفه قصادها ايه فاصتدمت بأريان وكانت هتقع فلحقها اريان وجات عيونهم في عيون بعض وسرحوا، اميره :ريون.. ريون روحت فين ،وقالت بصوت عالي :اريااان،اريان :خلاص سمعت براحه ااه ياودني، وعدل روجينا وقال :خلي بالكوانتي بتمشي ياروحي ،احمرت خدودها وقالت :ااا سوري مشوفتكش وانت نازل قصادي، اريان :عادي ولا يهمك يالوجي، روجينا :لوجي! ،اريان :انا بحب اللوز وانتي اسمك روجينا فاختصرتها بلوجي هه،اميره :ريون مين لوجي دي ولوز اي اللي بتتكلم عليه هاا،اريان بحرج:هو انت لسه معايا، اميره :ااه معاك ياريون مين لوجي،اريان :دي هتعرفيها لما تجي القصر يا عيون ريون، أميرة :زي ابوك عنيد وكاتم أسرار ،اريان :ههه بتقارنيني بالكوسه المعفنه دي دا انا أناناس يجنن، اميره :دا انت شاهيناز هربانه من قسم الآداب، اريان :لا هربانه من قسم الأحداث الكوسه بتاعتك اللي هربان منها ،اميره :ماشي يا نخله لما اشوفك هضربك ،اريان :كذابه او ماهتشوفيني هتجري عليا وتحضنيني زي كل مرة، اميره :سلام ياد،وانهي اريان المكالمه وهو بيضحك وبص على روجينا اللي باصه عليه فقالت :كنت بتكلم واحده، اريان؛:ايوه دي ميرا، كان كبير داخل القصر فسمع اريان بيقول "ميرا" فقال بلهفه:ميرا هنا فينها، اريان :اهدي شويه ياحج هي مش هنا وكانت بتكلمني في التلفون، كبير بحزن :وتكلمك انت ليه مش انا جوزها، اريان :وانا ابنها، روجينا لما سمعت كلمة ابنها ابتسمت وقالت :يعني ميرا مامتك، اريان :ايوه كنتي فاكراني بكلم واحده تانيه ههه متقلقيش انا مش هعمل كدا لاني بحبك انتي ،وقال بمرح:عايز رقم تلفونك عشان اتكلم معاكي بس متقوليش لحبيبتي عشان متولعش فيا ،فضحكت روجينا وقالت :اا انا هروح اوضتي ،اريان بهمس :ليكي حاجه هناك بس هتتعبي عشان تلاقيها يالوجي ،روجينا :خلي بالك من نفسك وانت هناك وتوصل بالسلامة ،اريان :خايفه عليا ولا ايه يالوجي ههه،روجينا :بطل رخامه وامشي من قصادي يلا ،وجرت ودخلت اوضتها وقفلت الباب خلفها وفضلت تضحك وتقول :مجنون ههه بس اسم لوجي يجنن.. لحظه لوز!!.. دا كان يقصدني باللوز ماشي يا اريان ماشي، في اوضه قمر وحور كانت حور بتمشط شعرها قصاد المرايا، قمر :كان دوش يجنن شكلي هاخد دوش كل ربع ساعه عشان احس بالشعور دا (الكاتبه :معلش هما اللي بينضفوا بيحسوا كدا وانت بقى عايز تتنقع في الخل والملح لمده قرن كامل،قمر :ليه هو انا بتنجان مخلل وايه دخلك اوضتي.. ازاي دخلتي دا انا قفلت الباب بـ٢٩ قفل ،الكاتبه :كملهم ٣٠ احسن وبطل رغي ياخي ،قمر:انا اللي رغاي أمال حضرتك تبقي اي عماله ترغي من اول جزء افصلي شويه، الكاتبة :يارخم اسكت ولا هخلي حور تنام في اوضه تانيه، قمر :لا خلاص هسكت اهو، ) حور :ضحكت عليا المره دي كمان ياقمر براحه علينا شويه، قمر :دا انتي طلعتي فار ومستحملتيش قوتي وانا كنت متساهل معاكي ،حور جرت على الحمام لأنها حست بشعور شديد في التقيئ وتقيئت بشده فجري عندها قمر وقال بقلق :ايه اللي جرالك ياحور ،حور بألم شديد :لا مفيش بس دا طبيعي في فتره الحمل و، مكملتش كلامها لأنها بدأت تتقيئ تاني وسندها قمر بعد ما انتهت شالها وحطها ع السرير وقال :دلوقتي احسن يا قلبي ؟، سندت حور راسها على حافه السرير وقالت وهي مغمضه عينها وحاطه ايدها على بطنها :تمام شويه احسن، لمس على شعرها وقال بضحك :شكلها بنت شقيه زي مامتها ،حور :لا دا دي نسخه من ابوها المزعج، رفع قمر شعره بأناقه وقال :دي قدرات ياروحي،حور :دا مبسوط كمان لا دا انت اتجننت رسمي ،قمر :حبك السبب ياعنب، حور :هو انت فكهاني، قمر :لا بس عاشق.. والعاشق معذور لان قلبه مبقاش ملكه خلاص ،حور :وعقله راح فين ،قمر بخبث:ماتيجي وندور عليه ،شهقه حور وقالت :ياماما هو انت متعبتش كفاياك ياخي دا انا تعبانه شوف ازاي تعبانه، قمر :عندي اللي هيريحك، وكان هيقلبها فحطت حور ايدها على فمها وجرت على الحمام واتقيئت، قمر :ايه القرف دا هو البيبي دا حد مسلطه عليا ولا ايه، طلعت حور من الحمام وهي بتضحك فقال :دا انتي وهي متفقين بقى،حور :ههههه دي قدرات ياروحي، قمر :جهزي نفسك عشان هنسهر الليله برا ،حور :بس انا، قمر :مش قصدي اللي في بالك.. هنروح نتعشا في مطعم وهنروح نشوف المستشفى ونجيب حد مهم عندي من المطار، حور بسعاده :بسمه صح ،قمر :ههه عرفتي ازاي ،حور :مش انت لوحدك اللي بيقرأ العيون ياجميل، قمر :جميل مين، حور :جميل اخو كبير تعرفه، قمر بجديه :اريان طلب ايد روجينا من اخوكي وهو وافق، حور :ههه، قمر :في اي قولته يضحك، قعدت جاره وقالت :ههه لا بس العيله دي كل شويه يطلع واحد فيهم وياخد بنت مننا.. اولا انت اتجوزتني.. بعدين ابنك بعدين ابن اخوك ههه الدور على اخوك نور واختك بسمه ههه لا شيل بسمه من القائمه، قمر :ليه؟، حور :اصل في واحد متقدم لها وعايز يتجوزها، قمر :مين، حور :عماد، قمر حط ايده تحت ذقنه وكتف ايديه على صدره وقال :الدكتور عماد اممم كملت.. لما نشوفه يستاهل ولا لا ،حور :دا يستاهل خمس نجوم، قمر :والله دا شكله مشهور... يتبع....