الفصل 3
بينما هم في طريقهم الي المكتب تقف سكرتيرته لتحييه
ندي:صباح الخير يافندم
احمد: صباح النور جهزيلي البريد وكل الاوراق المهمة اللي محتاجة امضي
ليدخلان الي المكتب فيقول حسام: بس حلوة السكرتيرة بقميص النوم اللي هية لبساه ده ههههههههه
احمد: هي لو مش شغلها كويس كنت طردتها
(ندي:سكرتيرة احمد تبلغ من العمر 28عاما دائما ملابسها مكشوفة اكثر مما ينبغي معجبة باحمد وتزيد الايقاع به ولها غرض من وراء ذالك سنعرفه لاحقا
فتاة جميلة بشعر اصفر وعيون بندقية تضع مساحيق تجميل بكثرة)
كان كل من الصديقين يعملان الي ان تحدث احمد قائلا
احمد: ايه اخبار الصفقة الجديدة ليه
حسام: متقلقش كل حاجة تمام انا مجهز كل حاجة
وان شاء الله هناخدها
احمد: حسام الصفقة دي مش لازم تروح مننا
حسام: انا مجهز كل حاجة كله تمام
احمد: ايه اخبار الجرحاوي لسة فيه حيل
حسام :هههه بعد اللي عملته فيه مقمش بس سمعت انه عمل شراكة مع شركة اجنبية
احمد: يعمل اللي مابداله وانا مش هسيبه هخليه يندم على اليوم اللي فكر يجي جنبي
حسام: كفاية كده يا صاحبي الانتقام مش هيفيدك بحاجة سيبهم وربنا ان شاء الله هيجيبلك حقك
ليتحدث احمد بعصبية ويكاد يجزم ان لون عينيه اصبح كالجحيم
احمد: بعد كل اللي عملوه لا مش هيحصل
وهخليهم يتمنو الموت هو والوسخة اللي معاه مهم شكل بعض بس انا اللي مكنتش بشوف
حسام :خلاص اهدي ياصاحبي وانا معاك
هقوم انا بقي اروح مكتبي يلا سلام
احمد: سلام
************************************
نعود مرة اخري الي هذا المنزل البسيط لنجد الام قد عادت من عملها وتجلس لتطعم احفادها الصغار
الجدة نجلاء: بلا ياسما نوران ملك يلا عشان تتغدو
سما: تيتة هي ماما اتاخرت ليه انا عاوزاها
الجدة:يحبيبتي علي متكلي هتكون جت
تعالوا ياقرود هنا
ليدخل جدهم الي المنزل وهو ياخذهم بأحضانه فهو يحبهم كثيرا
الجد فتحي: حبايب جدو تعالوا يلا وقولوا لتيتة جدو جه
لتخرج حياة من الداخل
حياة: حمد لله على السلامة يابابا
الاب: الله يسلمك ياتوتا
الله نوجا الكبيرة مالها حد منكم مزعلها ولا ايه
ليهزو رؤوسهم دلالة على الرفض
ليجلس الي جوارها وهي تطعم الصغار
الاب: مالك يا نجلاء ايه اللى مدايقك اوي كده
الام: ولا حاجة
الاب: ولا حاجة بتخبي عليا انا عارف انك خايفة على نجلاء انا خايف عليها اكتر بعد كل اللي شفته بقت هشة وخوفها على ولادها ضعفها اكتر
الام: انا بنتي عملت فيهم ايه عشان يعملو فيها كده دي عمرها مغلطت في حد فيهم وكانت بتعاملهم بما يرضي الله ده يكون جزائها
الاب: ربنا معاها وهيعينها ويقويها ان شاء الله
ليقول لحياة رني على اختك شوفيها اتاخرت ليه
حياة: حاضر
وبعد وهلة ترد
حياة: الو ايوة ينجلاء اتاخرتي ليه
نجلاء: مفيش بس عندنا شغل ولازم يخلص النهاردة
هخلص واجي على طول ان شاء الله
ايمان: اريك يبت يحياة
نجلاء: ههههههههه
حياة: انا بت ماشي يدزمة
نجلاء: هههه خلاص مش وقتو بعدين ياتوتا سلام دلوقتي عشان نخلص ومتاخرش
يلا سلام
حياة: سلام
لينتهو بعد فترة من الزمن
نجلاء: الحمد لله خلصناه بس انا خلاص صدعت
ايمان: ومين سمعك ده انا ظهري اتقوص
نجلاء: طيب دلوقتي. لازم الملف يروح دلوقتي للمدير عشان يمضيه قبل مايمشي
ايمان :طيب هاتي انا هوديه بسرعة على مانتي تجهزي بسرعة عشان البنات وكمان قبل خالك ميرميكي من شباك العربية
نجلاء: ههههههه معاكي حق يلا انتي بسرعة قبل مايمشي
لتذهب ايمان مسرعة وهي تنظر للملف بيدها فتصطدم باحد ما فيسقط الملف منها ليسرع هذا الشخص لمساعدتها
ليقول الاثنين ي نفس الوقت
ايمان /حسام: :اسفة اسف
لتلتقي العيون في نظرة لم يدرك احدهم ماهيتها
لينظر لها فيتوه في هذه الغابات الخضراء لتغض هي بصرها سريعا
ايمان: بعد اذن حضرتك
لتتجه سريعا الي مكتب المدير
ايمان ;:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا انسة ندي
ممكن ادخل للبشمهندس الملف ده لازم يتمضي ضروري
ندي:وهي تنظر لها بتعالي
اتفضلي اقعدي على مااديله خبر
ايمان: تماما اتفضلي
وبعد دقائق
ندي: اتفضلي ادخلي
ايمان: شكرا
في نفس الوقت كان يتجه حسام الي مكتب صديقه ليذهبا سويا فرءاها هنالك
ايمان: يافندم الملف الخاص بالصفق الاخيرة خلص ومحتاج امضة حضرتك
فلينظر لها احمد بشك
احمد: انتي عايزة تفهميني انك خلصتي الملف كله لوحدك اكيد في اخطاء
ايمان: بعد اذن حضرتك يفندم انا معملتوش لوحدي معايا زميلتي وصحبتي وحتي لو انا غلطت هي مش هتغلط احنا بنراعي ربنا في شغلنا ونجلاء بتخاف عليا اغلط زي مابتخاف علي نفسها حضرتك ممكن تراجعه الاول وبعدين تحكم
بعد اذن حضرتك
ليلاحظ احمد نظرات حسام لها
حسام: كفاية يا احمد راجعه الاول وبعدين احكم
احمد: بنظرة مكر وانت زعلان ليه انا هاخده معايا البيت اراجعه
***********************************
لتدخل مسرعة الي مكتبها
نجلاء: مالك يا ايمان فيه ايه
ايمان: لتحكي لها جميع ماحدث وهي تبكي
نجلاء: اولا مكنش في داعي لكل العصبية دي هو معاه حق يخاف على ماله دي حاجة متزعلش ثانيا بقي ايه حكاية نجلاء صاحبتي مبتغلطش دي هو يعرفني منين ثالثا بقي وده الاهم لا انا بشر وبغلط محدش مبيغلطش وكفاية كدة عشان اتاخرنا امسحي دموعك ويلا
ايمان: نجلاء شكرا على كل حاجة انا عمري مهنسي انك لكي الفضل في لبسي للحجاب
نجلاء: ولا فضل ولا حاجة ده عشان ربنا بيحبك خلاني سبب مش اكتر وانتي كان عندك استعداد الفضل كله لربنا سبحانه وتعالي
يلا بقي
*************************************