تغيرة حياتي يوم زفافي - الفصل26/27/28 - بقلم ثرياء - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: تغيرة حياتي يوم زفافي
المؤلف / الكاتب: ثرياء
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل26/27/28

الفصل26/27/28

الفصل السادس والعشرون تفحصت رانسى ملفات الصفقة وتفاجات بشركة العميرى تخص شركة جدها وعائلتها. رانسى باستغراب: شركة جدو بس دى تخص خالى محمود ولا احمد ولا اياد بس اياد مسافر واكيد بتاعت خالى مش مهم مااكيد عرفو من جدو انى اشتغلت انا هعمل إللى علية واتصل بالسكرترية ابلغها الميعاد وخلاص. وبدأت ف إبلاغ الثلاث شركات وبعد ذلك توجهت الى منزلها. ****** كان يجلس مع صديقة المقرب يحكى لة ماذا حدث لة من سكرترية اخية. عمر: اول مرة يحصلى قصف جبهة كدة ومن مين عود فرنساوى انما اية جمال وقوام ولا عنياها ياختى عليها حاجة كدة اجنبى فرنساوى فرنساوى يعنى كرم: هههههه بقى كل الوصف دة من سكرترية اخوك وفى الاخر البت قلبتك ياخبتك ههههه فين عمر الملاح قاهر قلوب العذارة ههههه عمر: البت تقيلة اوى ياد ياكرم ادخل عليها باى دخلة كرم: بص فى نوعين من البنات بيحبو الهدايا غرقها هدايا لم تعبرك والتانى يحب الفسح والخروج والشوبنج البنات دايما بيعشقو الشراء عندهم هوس يابنى شوف هى ليها فى اية وقرب وانت وحظك بقى عمر بتفكير: طب اجيبها هدية حلوة وغالية واعذمها على غدا وكدة ممكن تبطل تقل ونتصاحب زى إللى قبلها كرم: انت صحبت كل سكرترية اخوك يجبها ولا اية عمر: لا الحلوين بس إللى مش مرتبطين بعلقهم بضحكة وبلمسة بخروجة غدا او عشا على حسب كل واحدة بقى بس بصراحة ماكنوش بيتقلو زى دى دى رفضت حتى تعرفنى اسمها رغم عرفت انى صاحب الشركة كرم: ههههه بت جدع هى دى البنات الجامدة إللى واحد يدخل معاها صح جواز مش صوحبية وكلام فارغ عمر: جواز اية ياعم مش عاوز اتنيل دلوقتى عاوز افرح واعيش حياتى زى الطير من غصن لغصن مش اقلب نكد وجواز وتحقيق ومشاكل وازعاج انا كدة برنس زمانى كرم: مش كل الجواز نكد يابنى اخوك متجوز ومخلف وحياتة كويسة عمر: أيوة بس فى ستات نكد بردو هو انا ضامن بقى كبر دماغك وقولى ابدا ازى مع الفرنساوى كرم: ههههه اسئال حسام اكيد هو عارف ههههه عمر: حسام دة كان علقنى على باب الشركة كرم: سيبك من الحوار دة وقولى هنسافر امتة عمر: كلم باقى الشلة ونتفق ******** فى بيت خالد قلق خالد على علا فهى مازالت نائمة منذ امس ولم تشعر بم حولها . خالد: علا قومى عشان نروح لدكتورة نطمن عليكى علا بتعب: انا كويسة خالد: لا انتى مش شايفة نفسك قومى يلى وانا هلبس مروان . بعد نصف ساعة كان يحمل ابنة ويمسك علا من يدها يخاف ان تفقد توازنها وجلسو بالعربية علا: هنعدى مروان على ملك انا كلمتها خالد: طيب ماشى وبعد فترة وصلو بيت ملك وماجد ذهب خالد واعطى ملك ابنة ورحل . وصل إلى عيادة الطبيبة النسائية وظل ينتظر دورها لتتفحصها الطبيبة . ودخلت فى دورها وبعد الفحص. الدكتورة: انا قولت راحة ياعلا واضح انك عملتى مجهود تعبك كدة وضع البنوتة مش تمام انتى اجهدتى نفسك والمشيمة نزلت لازم راحة ومافيش اى حركة من السرير غير فى الضرورة فاهمة وياريت تهتمى باكلك كويس وكمان نفسيتك بلاش اى زعل بينتقل لبيبى خالد: يعنى فى خطر الدكتورة: لو اتبعتو التعليمات كويس اوى ان شاء الله مايكنش فى خطر لا علا ولا البنوتة علا بابتسامة: هى بنت الدكتورة: ايوة بنوتة انتى فى الشهر الرابع دلوقتى خالد: ماشى يادكتورة هنفذ كل إللى حضرتك قولتى علية الدكتورة: اشوفك كمان اسبوع عشان اطمن على الوضع ماشى علا: حاضر شكرا يادكتورة وفى طريقهم إلى الخروج من العيادة وجدو رانسى وصديقتها لينا . علا بصدمة: رانسى رانسى: علا ازيك عاملة اية والبيبى علا: كويسة بس انتى جايا هنا لية رانسى بتوتر: ازيك يا ابية خالد امال فين مروان خالد بابتسامة: ازيك يا رانسى مروان عند ملك انتى عاملة اية رانسى: انا كويسة علا: ازيك يالينا اخبارك لينا: الحمد لله ازيك انتى يا علا خالد: محتاجين حاجة يا بنات رانسى: لا ياابية شكرا علا: اوكية هبق اكلمك بقى سلام رانسى بتوتر: تفتكرى علا ممكن تكون شكت لينا: مش كل إللى بيجى دكتورة يبق حامل عادى كبرى وبعدين انتى إللى مخبية لية مش فاهمة مستنية لم تولدى رانسى: بطلى بقى واتكتمى دورى جى. فحصتها الطبيبة وطمنتها على وضع الجنين الذى بدأ النبض فية. دكتورة: انتى دلوقتى فى آخر الشهر التانى وبقى فى نبض تحبى تسمعى النبض لينا بفرحة: أيوة ايوة ياريت الدكتورة بابتسامة: اوكية سمعت رانسى صوت نبض الجنين وشعرت بالفرحة والدموع تتساقط من فرحتها انها تحمل ف احشائها قطعة صغيرة تعيش داخلها هى المسئولة عنها: الدكتورة: الامور تمام الحمدلله تفضلى على العلاج ولو الترجيع مستمر تاخدى الحبوب دى مرتين باليوم وتفضلى ماشية على التثبيت عشان الحمل بيبق ف الاول ضعيف هتفضلى على أقراص التثبيت لشهر السابع ان شاء الله مافيش مجهود لينا: طب هنعرف نوع البيبى امتة الدكتورة: ف الشهر الرابع لسة شهرين لازم تتغذى كويس شكلك ضعيف رانسى: حاضر شكرا يا دكتورة الدكتورة: النفسية يا رانسى ليها عامل كبير على الام والجنين فين جوزك مش بيجى معاكى لية اسفة لتدخلى بس الاب بيكون لية دور مهم فى تحسين حالة الجنين والأم كمان رانسى: مسافر يادكتورة الدكتورة: خلاص خلى بالك من نفسك وبلاش زعل ولا عصبية أى انفعال مش كويس عشانك رانسى: اوكية شكرا يادكتورة . ******** لينا: شوفتى حتى الدكتورة تفسها تكونى كويسة مع جوزك اديلى فرصة يا رانسى شوفتى خالد بعد إللى علا عملتة معاها وماسك ايدها ازى الحب احلى حاجة فى الدنيا أدى نفسك فرصة تعرفى اياد وانسى إللى حصل عشان خاطر ابنك هو من حقة يكون يحس بوجود والدة فى حياتة بلاش تبعديهم واياد بيحبك بقى واستحمل كتير عشانك وبعدين هو ضعف معذور لازم يضعف قصاد جمالك انا نفسى بضعف من جمالك ههههههه التمسى العذر بقى وسامحية رانسى: ههههه مجنونة والله بس هو فضل يبعد لينا: بت انتى بتتكلمى جد مين إللى بعد هو اياد بعد بمزاجة مش انتى طلبتى الطلاق والراجل كان مستعد يفضل ويكمل لكن انتى اصريتى وكان عايز يعالجك ويطمن عليكى بردو رفضتى يعملك اية بعدت رانسى: لو بيحبنى زى مابيقول كان اتمسك بية ومش سابنى وسافر لينا : يامسبت العقل والدين يارب انتى عايزة اية دلوقتى رانسى: عارفة انا حاسة انى مفتقدة اياد اوى مش عارفة حاسة انى ناقصنى حاجة انا متعودة على وجودة فى حياتى هو بعد فجاة يعنى اختار البعد واكيد نسينى لينا: وربنا انتى مخك ضرب خلاص مش انتى طلبتى يبعد عنك ومش تشوفية تانى هو نفذ طلبك لكن بيحبك عمل كدة عشانك انتى تكونى مرتاحة ومبسوطة رانسى: بس انا مش مبسوطة من غيرة انا زعلانة منة بس مش كنت قاصدة يبعد عنى كدة لينا: يعنى انتى بتحبية رانسى :..... الفصل السابع والعشرون لينا : قولى انك بتحبية وكبريائك مانع انك تعترفى بحبك انطقى يارينو رانسى: ههههه والله انتى طاقة كبرياء اية يامجنونة انتى انا هخبى لية مشاعرى انا عمرى ماكرهت اياد حتى بعد إللى عملة انا بس كنت مصدومة فية لانة كان top بالنسبالى وكل حاجة كان ابويا واخويا وصديقى المقرب كان اقرب حد ليا فى البيت عارف كل تفصيل حياتى انا اتصدمت فية ازى هو يعمل كدة حتى لو غضب او متسرع وماتحكمش فى اعصابة او غيرة زى مابيقول يبق انا دلوقتى بخاف منة انا برسم دور القوة بس انا جويا هشة ضعيفة بس عايزة اثبت انى قوية عشان ماحدش يجرحنى تانى ولا يكسرنى لينا: دوختينى معاكى بتحبى اياد ولا اية رانسى: مش بحبة حب عادى انا متعودة على وجودة فى حياتى انا مدايقة من غيرة وجود اياد جنبى بيطمنى بيحسسى بالامان انا كنت بقولة ابية اياد حتى لم اتجوزنا كان بيدايق اوى انا فجأة لاقيت اياد انتقل من اب واخ لجوزى كان صعب اتخيل كنت اول مرة اتكسف منة وبعدين هو كان بيصدق عمرو ويكدبنى رغم هو عارف لو بص فى عينى بس هيعرف انى عمرى ماكدبت علية هو دة إللى خلانى اعند معاة واخاف من رد فعلة لانة ظهر قدامى بشخصية غير إللى اتعودت عليها طول عمرى تعرفى لو اياد كان قلى بحبك وعاوزة اتجوزك كنت وافقت لانة بيحبة فعلا بس لم اتكلمت معاة عن عمرو سكت ووافق يساعدنى حبيت عمرو عشان هو ابن خالى كنت بحبة زى علا وملك واياد بحبهم كلهم وعمر ماحد قلى بحبك غير عمرو عشان كدة حبيتة يمكن سكوت اياد خلانى اقرب من عمرو لينا: انا متلخبطة حددى عايزة اياد ولا عمرو ولا مين هههه رانسى: هههه اياد طبعا بس لم اتاكد ان بيحبنى بجد ومش هيزعلنى ولا يغضب وينفعل عليا انا بقيت اخاف منة لم اطمن لية هقولة على مشاعرى من غير خوف وبعدين يبق يعرف انى حامل ههههه لينا: ايوة بقى عبقالى يارب رانسى: يارب يالينو. ************* فى العين السخنة كان يتابع العمال وجاء اتصال آلية من صديقة اياد: الو ايوة يا ماجد ماجد: اياد تقدر تنزل اصل شركة حسام الملاح عايزة تناقش الصفقة والميعاد بعد بكرة انت عارف ماحدش يعرف إللى فى ملف الصفقة غيرك اياد: طيب هظبط امورى وانزل بكرة ماجد: مستعد تنزل اياد: الله ياماجد قولت نازل بكرة فى اية تانى انا بقالى شهر هنا ونفسى اشوف رانسى بجد زهقت من البعد ماجد: ربنا يقويك ياصاحبى انت إللى اخترت اصبر شويا ربنا هيفرجها اياد: ونعم بالله كل الأمور عندكم بخير ماجد: اطمن الأمن مستتب ماتقلقش اياد: ماشى ياصاحبى سلام . اياد بابتسامة: اخيرا هشوفك يا غزالة قلبى هههه وربنا ماقادر على بعدك امتة تحسى بية بجد وتعرفى انى بتعذب من غيرك امتة اليوم دة يجى وتحبينى زى مابحبك. ********* فى فيلا حسام الملاح عمر: حسام انا مسافر دلوقتى سلام حسام: خلى بالك من نفسك وابق طمنى لم توصل عمر: اكيد طبعا سلام بس صحيح هى اسم السكرترية بتاعتك اية حسام باستغراب: اشمعنا بقى عمر: عادى مجرد سؤال حسام: مجرد جواب خليك فى حالك دى اختى صاحبى انت فاهم عمر: طيب سلام بقى عشان الحق اصحابى حسام: ربنا يهديك ياعمر يارب. ********** مر يومين بدون أى جديد حضر اياد من السخنة وتوجه إلى منزل عمتة يريد أن يرى حبة الاول والأخير يريد أن ينظر إلى وجة معشوقتة فافتقدها كثيرا . ******** بعد انتهاء عملها ذهبت إلى منزلها. كان جالس مع الجد ندى: حمدلله على السلامة ياحبيبى اياد: الله يسلمك ياعمتى امال فين رانسى ندى بتوتر: رانسى عند لينا اياد: هى كويسة يعنى الجد: الحمدلله بخير يابنى طمنى على احوالك اياد: كلة تمام ياجدو والمشروع بيتشطب خلاص بس فى صفقة مهمة لازم انا إللى انقشها بكرة عشان كدة نزلت وجيت اشوفكم عشان واحشتونى اوى ندى: وانتى ياحبيبى واحشتنا والله قولى يااياد هو انت لسة ماطلقتش رانسى بجد اياد: بصراحة لا ياعمتى جدى قال تأجل الموضوع شويا يمكن الامور تتحل ندى بابتسامة: خير ماعملت يابنى والله ربنا يقربكم من بعض ويهدى سركم يارب فى ذلك الوقت حضرت رانسى وفتحت باب الشقة. رانسى: ماما ياماما ندى: تعالى انا هنا رانسى: انا جعانة اوى اياد بابتسامة: ازيك يا رينو وقرب اليها مشتاق وضمها لصدرة فقد اشتاق إليها كثيرا غمز الجد إلى ابنتة وترك لهم المكان للحديث فهم بحاجة إلى التفاهم. رانسى بذهول من ضمة اياد ولكن هى حقا فرحة بقربة وبوجودة جانبها الان: اياد: احم اسف بس انتى كنتى واحشانى اوى وماقدرتش امنع نفسى من حضنك رانسى بكسوف: خلاص جيت امتة اياد بابتسامة: لسة واصل عاملة اية رانسى: كويسة اياد: شكلك متغير شويا فيكى حاجة رانسى بقلق تنظر إلى بطنها: ها لا انا كويسة خالص اياد: بس لابسك متغير شويا بقى محترم عن اول وكمان أوسع مش كدة رانسى بغضب : انا لبسى علطول محترم اياد: هههههه بس كدة احسن من الاول بكتير عاملة اية تعرفى فى كلام كتير عاوز اقولة مستعدة تسمعينى للاخر رانسى: اوكية اتفضل اياد: رانسى انا ماقدرتش ابعد صدقينى حاولت بس فى قلبى حاجة مانعة البعد عنك انا ماقدرتش أطلق مش مستعد اخسرك انتى كل حياتى انا عارف انى غلطت غلطة كبيرة فى حقك وانا مش قادر انسى إللى عملتة انا فعلا مش مسامح نفسى ومش هقول غصب عنى لان فعلا مش كنت مدرك غلطى انا مستعد اعملك أى حاجة غير بعدى عنك انا من غيرك اموت انتى بنتى واختى وصحبتى وحببتى وانتى عارفة طول عمرك قريبى منى وبحبك من اول يوم جيتى فى تعيشى معانا وكل يوم كنت بصبر نفسى لم تكبرى هقولك حقيقة مشاعرى لكن فجأة جيتى انتى وصدمتينى وقولتى عمرو بيحبك وعايز يتجوزك وقتها قلبى اتكسر والدنيا ضلمت ماعرفتش اقول اية سكت لاقيت عنيكى فرحانة وبتضحك فضلت اسكت واموت حبى جوايا واشوف سعادتك والنتيجة كانت اية حاولت اقولك عمرو مش جد ومش بيحبك بس كنتى دايما بتحكيلى روحتى فين عملتى اية مع عمرو وعمرو قالك اية كنت بتجرح من كل كلمة تقوليها كنت بتعذب بس فضلت كاتم جوايا واقسمت لو عمرو جرحك مش هسكت وهفضل احميكى لآخر يوم فى عمرى ولم اتصلت عليا وقالى ان سافر وسابك كنت بموت خايف اقولك واجرحك واكسر فرحتك مابقتش عارف اتصرف ازى اتكلمت مع جدى وجى فى دماغى اتجوزك واحميكى من عمرو واكون ضهرك زى مانا متعود وسندك وهاخد حقك من إللى عملة عمرو وحاولت اعاقبة وضربتة واقسمت مااسيبة عشانك وقولت هفضل جنبك واكيد هتحبينى زى مابحبك فضلت اصبر عليكى لحد لم جت الغيرة عمتنى غصب عنى الشك دخل جوايا الشيطان اتغلب عليا والغيرة عمت قلبى حصل إللى حصل بس والله العظيم بحبك ولو كنت فى كامل وعى ماكنتش قربت منك صدقينى انا عايزك بجد تكونى مراتى بس برضاكى فكرى فى حبى ليكى فكرى فى اياد إللى طول عمرة سندك وضهرك وواقف جنبك انسى اياد إللى اتجوزتية انا عايز اتجوزك مش اجبار ليا ولا ليكى انا بحبك وماحبتش غيرك ولا هحب غيرك طول عمرى انا بطلب ايدك للجواز ونبدأ مع بعض من جديد اتعرفى على اياد إللى بيحبك ومستعد يضحى بروحة عشانك ادينى فرصة اقرب وانتى تقربى اعرفينى عندك فرصة نكمل حياتنا مع بعض ونتعرف على بعض وننسى كل إللى فات انا بقدملك قلبى قدامك وحياتى فداكى تقبلى بية اشاركك حياتك وتشاركينى حياتى. رانسى:..... الفصل الثامن والعشرون رانسى بابتسامة: افكر اياد بفرحة: قولتى اية تفكرى بجد رانسى: ايوة مش لم حد يتقدم للجواز لازم البنت تفكر الاول اياد بابتسامة: ايوة طبعا دى نقطة لصالحى بجد هتدينى فرصة يا رينو رانسى: شكلها كدة هههه اياد: دى اول خطوة انا فرحان بيها ومستعد لكل حاجة تطلبيها وهكون قد ثقتك فية رانسى: انا قولت هفكر لم اتاكد انك اياد سندى وضهرى وقوتى هنسى أى حاجة حصلت وهنبدا من جديد اياد بابتسامة: تسمحيلى اعتذرلك ياحببتى على لحظة مرت من غير مااكون جنبك من غير مااقولك بحبك: كام فرصة ضاعت عليا: دلوقتى بتمنى قربك: تسمحيلى اعتذرلك رانسى بابتسامة: اعتذار مقبول هههه اياد بفرحة: بجد دلوقتى حاسس انى عايش بجد ******* فى غرفة الجد ندى: بابا سامع إللى انا سمعاة محمد: سامعة اية دة مش طالع اى صوت ليهم ندى بابتسامة: ماانا اقصد كدة مافيش صوت زعيق ولا عصبية تفتكر يكونو اتصالحو يارب محمد: ههههه بنتك مش هتتصالح بسهولة انا عارف تربيتى بس مايمنعش هتدى اياد فرصة عشان الحمل كمان بنتك حاسة انها عاشت معناة من غير ابوها وعشان كدة مش هتحرم ابنها من ابوة مهما كان ندى: ربنا يصلح حالهم يارب طب تعالى نطمن كدة . حضرت ندى: ها احضر الغدا وبالمرة اياد يتغدا معاكى عشان انا وجدك اتغدينا رانسى بابتسامة: خيانة لية اكلتو من غيرى بقى ندى: معلش ياحببتى عشان علاج جدك اهو اياد هياكل معاكى ويفتح نفسك بقى اياد بابتسامة: تصدقى واحشنى اكلك اوى ياعمتو ندى: حالا ياحبيبى بعد اعداد الطعام جلس اياد مع رانسى على السفرة وبدأت رانسى فى تناول الغداء ولكن احست بأنها تريد أن تفرغ ما فى معدتها: فهى فى اصعب فترات الحمل اياد بقلق: مالك فى اية رانسى اسرعت لتفرغ مافى معدتها وبعد لحظات رجعت تجلس معهم ندى: انتى نسيتى تاخدى العلاج انا هدخل اجبهولك الجد: سلامتك ياحببتى اياد بقلق: انتى تعبانة مالك رانسى: دة عادى برد ندى بابتسامة: أة برد ابقى خلى بالك من نفسك رانسى بابتسامة: حاضر اياد: طب كملى اكلك ندى: لا هى تقريبا اكتفت كدة ههه رانسى: ماما انا كويسة وشبعت خلاص اياد: حاسة بتعب نروح لدكتور نطمن ندى: اة ياحببتى لو حاسة بتعب اياد ياخدك عند الدكتور رانسى بغضب: لا كويسة انا كويسة ندى بابتسامة: طيب ياحببتى كملى اكلك رانسى: شبعت رانسى لنفسها: هى ماما ناوية تفضحنى ولا اية طريقتها مش مريحة خالص اياد: طب همشى بقى عشان لسة ماشوفتش ماما ولا بابا محتاج حاجة ياجدو الجد: سلامتك يا حبيبى اياد: مع السلامة رانسى: مع السلامة بعد مغادرة اياد رانسى بعصبية: ممكن اعرف لية قصدتى تتكلمى كدة قدام اياد انا قولت هيعرف بعدين ندى: هههههه طب اهدى خلاص وطمنينى حصل اية رانسى: مافيش فايدة انا داخلة انام احسن ندى: شوف البت الجد: هههه سبيها براحتها ياندى. ********** وصل اياد إلى فيلا العميرى وسلم على والدتة ووالدة وتفاجا بوجود عمرو فى البداية اهمل وجود عمرو ولكن عمرو اصر ان يفض الخلاف الذى بينهم وطلب التحدث معة . عمرو: اياد عاوز اتكلم معاك ممكن اياد: لا مش ممكن مش فاضى محمود: معلش يااياد اسمع ابن عمك احمد: عشان خاطرى يا اياد عمرو اتغير وانت اخوة الكبير اقعد معاة واسمعة اياد: انا تعبان طالع نام عن اذنكم منى: اطلع وراة ياعمرو وهو هيسمعك عمرو: حاضر ربنا يستر ادعولى ههه ****** فى غرفة اياد كان يجلس على الفراش ودق الباب ودخل علية عمرو. عمرو: ماهو لازم تسمع اخوك الصغير انا اتعودت اغلط وانت تصلح ورايا انا كنت غلطان ولازم تسامحنى على غلطى وبعدين صاحبة الشأن سامحتنى وبقت تعتبرنى اخوها انت مش هتحن اياد باهتمام: رانسى سامحتك عمرو: ايوة طبعا لم عرفت ان اتغيرت بجد وروحت اصالحها وطلبت الغفران وهى كانت احسن منك قبلت اسفى ونسيت كل حاجة كمان اياد: رانسى عملت كدة عمرو: اة والله وانت ياكبير مش تسامح اخوك معلش عيل وغلط اياد: طول عمرى كنت معتبرك اخويا الصغير دايما تغلط وتوقع وتجرى عليا اصلح إللى خربتة عمرى ماقصرت معاك عمرو: عارف والله وحقك عليا وادى راسك ابوسها وقبل راسة انت حبيبى يايدو وبعدين لو مش غلطتى ماكنتش زمانك متجوز حبيبتك مش كدة يعنى انا عملت جميلة ليك تقدر تنكر دة اياد: انت هتقولى انا غلطت فى حق رانسى غلطة كبيرة اوى وكل دة بسببك انت عمرو بقلق: حصل اية انا مستعد احكى كل حاجة وهى هترجع وتنسى إلى حصل اياد: لا ماحدش يدخل بينا وخلاص انا مسامحك عمرو: بجد من قلبك اياد: يوة ايوة بجد واطلع برة وخد الباب ف ايدك عاوز انام عمرو بابتسامة: ماشى ياعم براحتك . خرج عمرو وترك اياد لذكرياتة مع رانسى . ********** فى اليوم التالى كالعادة ذهبت إلى مقر عملها وجلست بمكتبها تتابع عملها فى صمت: حضر حسام: صباح الخير يارانسى رانسى بابتسامة: صباح الخير يا بشمهندس حسام: جهزى كل حاجة تخص الاجتماع بعد ساعة ماشى رانسى: اوكية تابعت سير العمل وذهبت إلى غرفة الاجتماعات حضر حسام وجلس ينتظر قدوم شركات التعاقد. خرجت رانسى تنتظر قدوم العملاء. حضر مندوب عن شركتين وظلت تنظر قدوم الاخر كانت تتوقع قدوم أحدا من إحدى خالها وفجاة طل بطلتة الجذابة بكامل وسامتة كان يرتدى بدلة كحلى ويضع نضارة الشمس: اياد: صباح الخير استمعت إلى صوتة فهى تعرف حق المعرفة صاحب الصوت رانسى بصدمة: اياد اياد انتبة إليها ونظر إلى وجهها بصدمة: رانسى بتعملى اية هنا رانسى: انا السكرترية انت جاى عشان الصفقة اياد بصدمة أكبر: سكرترية هنا ازى وانا ماعرفش لية ماقولتش قبل كدة ومن امتة اتصل حسام وردت علية رانسى: ايوة يابشمهندس ايوة البشمهندس اياد وصل حاضر رانسى بجدية: اتفضل عشان الاجتماع هيبدا اياد يحاول التحكم فى اعصابة: حاضر دخل غرفة الاجتماعات القى التحية على الجميع جلس حسام يرتئس قاعة الاجتماعات وجلست بجانبة تمسك دفتر خاص لتدون الملاحظات وجلس اياد جانبها يتطلع إليها ويحاول اخفاء غضبة بدا حسام الاجتماع وبدأت المناقشات مع جميع عروض الشركات الثلاث واعجب بعرض اياد ولكن لم يظهر هذا إلى بعد انتهاء الاجتماع حسام: تمام انا هبلغ حضرتكم بالموافقة على التعاقد وانا سعيد بمعرفت حضراتكم الاجتماع انتهى. رحل الجميع بعد مصافحة: وظل اياد بسيارتة ينتظر خروجها لتحدث معها وعمل بعض الاتصالات. ****** اتصل بماجد ماجد: حبيبى عملت اية فى الاجتماع اياد: سيبك من ام الاجتماع وقولى كنت عارف ان رانسى بتشتغل فى شركة حسام الملاح وماعرفتنيش ماجد: اية بتشتغل اية لا ماعرفش كل الحكاية اعرف انها اشتغلت ومبسوطة فى شغلها بس اياد: كمان وبردو ماقولتش مش انا قاليلك تخلى بالك منها وتبلغنى أى شئ يخصها ماجد: فى اية يا اياد كنت اسيب الشركة تقع وامشى اراقب رانسى يعنى كل حاجة كانت فوق دماغى فى غيابك اعمل اية وهى مبسوطة كدة اياد: خلاص ياماجد عاوز اعرف حياة حسام الملاح حياتة الشخصية وكل صغيرة وكبيرة تكون عندى انهاردة ماجد: لية يعنى خايف ولا اية ليخطف منك رانسى اطمن حسام متجوز ومخلف وبيحب مراتة ههههه اياد: انا مابهزرش وعايز اعرف بردو ماجد: ماشى ياعم هقول اية . ******** حسام: رانسى بلغى بكرة شركة العميرى بالموافقة على التعاقد معها وان تاخذ ميعاد لامضاء العقد ماشى رانسى: حاضر يابشمهندس حسام: وتقدرى تروحى عشان انا خارج عندى ميتنج برة الشغل ومش راجع تانى رانسى: حاضر بعد اذنك. ******** استعدت للخروج من الشركة وجدتة فى انتظارها تعلم أن بداخلة ثورة من الغضب وسينفعل عليها بلا شك. نزل من السيارة وتوجة اليها اياد: رانسى تعالى اوصلك لازم نتكلم شويا ممكن رانسى باستغراب من هدوء: اوكية فتح لها باب السيارة وجلست وهو قاد إلى مكان هادى للتحدث معها وبعد دقايق كانت داخل مطعم هادى على النيل. اياد: تحبى تشربى اية ولا نتغدا رانسى: هشرب مانجة اياد: غريبة انتى مش بتحبى تشربى المانجة رانسى: عادى اجرب اياد بابتسامة: اوكية طلب اتنين مانجة وبدأ فى الكلام اياد: رانسى لية مش قولتى انك عايزة تشتغلى لية مش طلبتى منى ولية خببتى عنى لية ماقولتيش واشمعنا تشتغلى فى شركة غريبة وانتى عندك شركات جدك كلها تحت امرك لية مصرة يكون بينا حواجز لية عايزة تبعدى لية كل لم اقرب انتى عايزة تبعدى لية كل لم اقرب انتى عايزة تبعدى لية فى ميت لية يارانسى عاوزة اعرف الجواب وانا بكلمك بكل هدوء اهو ومن غير عصبية ولا انفعال عاوز اسمعك اتفضلى. رانسى: عشان انا كنت زعلانة منك وكنا مقررين ننفصل هطلب منك ازى اتكلمت مع جدو وماما وهم وافقو وانا حابة اكون فى شغل بعيد عن عيلتى ماغلطتش يعنى حابة احس بخصوصية باستقلالية عايزة اعيش حياتى زى ماانا مقررة مش حد غيرى يقرر عنى حابة اثبت نفسى واشتغل لية ماحدش عايز يديني فرصة انا كبرت ومن حقى اختار بدون قيود سبولى فرصتى بقى صحيح مش مجال دراستى بس فاهمة كل حاجة وبعدين يحيى صاحب حسام وحسام مايعرفش ان حفيدة محمد العميرى انا اسمى رانسى مراد السمرى وحابة انجح بدون مساعدة اهلى ممكن اياد: انا مستغرب كلامك بس عاجبنى ولعلمك بقى وجودك جنبى فى الشركة هيساعدنى انا جوزك ومحتاجك فى حياتى وشغلى انا عايزك دايما جنبى انتى مصدر قوتى وغيرتى عليكى مش تملك ولا فرض سيطرة دى غيرة حب واحتياج عايزك دايما جنبى انتى مصدر سعادتى وكمان انا عندى الشغل شغل مافيش دلع فية ولا أى تهاون. قرب إليها وواقفها امامة وامسك يدها وقبلها وحملها ودار بها فى ذهول كل الموجودين بالمطعم وعلى صوت التصفيق اياد: بحبك يامغلبانى رانسى بكسوف: اياد نزلنى عيب كدة هنتفضح اياد: هههههه يابت انتى مراتى يامجنونة ومش هنزلك غير لو وافقتى على الشغل معايا رانسى بخجل: طب نزلنى الاول اياد بعناد: تؤ تؤ رانسى: خلاص موافقة اشتغل معاك نزلنى بقى اتفضحنا اياد: لا ماتخفيش هستر عليكى ههههه ووضعها برفق شعرت بالخجل من تصرفاتة: يلى نمشى بقى اياد: حبيبى مكسوف هههه يلى نمشى وحاسب المتر وترك المطعم وهو يشابك ايدهم معا وقاد سيارتة وهى بجانبة رانسى: انت اتغيرت اياد: لا انا فى حبك مابتغيرش انتى عشقى وجنونى ولو فى جنون فى الحب يبق انا مجنونك يا غزالتى هههه شعرت بالتخبط فى افكارها فهو حقا يعشقها ويتبدل معها ولا تنكر انها تحبة وتتجذب الية فقررت مصارحتة بما فى داخلها: رانسى: اياد انا اياد: قلب اياد ايوة بقى انطقى وفرحى قلبى الولهان العشقان المشتاق لحبك رانسى بابتسامة: انا حامل سمع جملتها فى صدمة ونزل الخبر كالصاعقة ولم يستطيع التحكم بالسيارة فانحرفت عن الطريق و . .