شغف الغرام - الفصل 2 - بقلم عشق القاسم - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: شغف الغرام
المؤلف / الكاتب: عشق القاسم
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 2

الفصل 2

البارت ( 2) (شغف الغرام ) غرام بدموع : هو في اخبار عن شريف الجد بغضب : غرام ، عيييب ، ما تسأليش عن راجل مش من دمنا غرام : بس ده اخويا و لو مش من دمك بس هو اخويا من امي الجد بصدمة : بترفعي صوتك على جدك يغرام غرام بدموع : انا اسفة يجدو بس انت عارف ماما عيانة و انا ما بقاش ليا حد غير اخويا الجد : غرام انتي متجوزة يعني ليكي راجل و اخوكي مهاجر و عايش حياته ما تقلقيش عليه و بعدين احنا كلنا معاكي دلف فريد و هو عم غرام و والد فرح فريد بابتسامة : ازيك يا ست البنات غرام مسحت دموعها وقالت : وحشتني اوي يعمو ليه تأخرت حضنها فريد و قال بحب : كنت بالشغل الجد اسماعيل : و بعدين معاك يا فريد ، بقيت بتتأخر على البيت كتير و كمان بتنام برة كتير فريد بتوتر : عادي يا بابا عندي شغل و بنام في المزرعة عشان اخلص الجد اسماعيل : بس برضو متنساش انك متجوز و مراتك صفية ليها حق عليك اتت صفية من خلف و هي بتنشف ايديها صفية : قوله يعمي ، ده مش بيجي ع الغدا حتى فريد بحدة : صفية صفية بتلوي بوقها : ده الي شاطر فيه بعد يومين جهزت غرام نفسها و لبست بدلة رياضية باللون الاسود على قد جسمها و بترسم خصرها بدقة ، و لبست فوقيها جاكيت رياضي واسع و رفعت شعرها على شكل ذيل حصان و نزلت لعند عمها الجد : ايه النشاط ده يا اميرتي الحلوة غرام بسعادة : اصل عمو فريد هيعلمني اضر.ب النار و كمان ركوب الخيل الجد بسعادة : حلو اوي المهم تبقي مبسوطة فريد بابتسامة : جهزتي يا ست البنات ؟ يلا بينا غرام بسعادة : يلا و مسكت يد عمها و ذهبو خرجت صفية من المطبخ تنظر لهم بحقد شديد ، فهو يعامل غرام بطريقة ابوية جدا رباب : مالك يا صفية صفية بضيق : انتي مش شايفة اخوكي بيعامل البت غرام كأنها بنته و اكتر كمان ده عمره ما عامل فرح كدة رباب : ده حقه يا صفية ، الراجل عايز يحس نفسه اب ، بنتك بقالها سنين في مصر و مش بتسأل عليكو ، و انتي مخلفتيش بعدها و غرام هي الوحيدة الموجودة هنا و ما تنسيش انها يتيمة صفية لنفسها : غرام خدت كل حاجة كنت عايزاها لبنتي اتجوزت زين و كمان هي اكتر بنت مدلعة بالعيلة من الكل ، اما وريتك يا بنت نعمة في فيلا زين زين ببرود : الليلة هنكون في الصعيد ليث بغضب : روحو انتو انا مش رايح زين بصوت عال : ليث معتز بسرعة : مالكم يا شباب بالراحة شوية ، ليث زين اخوك الكبير و عارف مصلحتك يا ريت تسمع كلامه ليث بحزن : انت عايزني اقبل ارجع للعيلة الي امي ما.تت بسببهم زين بحدة : ليث الماضي اتقفل تماما وانا مش عايز نتكلم فيه خالص انت فاهم ملاك باحترام : احم ، ابيه زين انا جهزت زين : فرح جهزت ملاك بتوتر : هي لسا مروحتش زين بغضب : نعم !!! هتكون فين هي مش عارفة انه ممنوع حد يتأخر عن الساعة 4 الا لما يبلغنا ملاك : اكيد عارفة بس يمكن فضلت عند صاحبتها دلفت فرح بذلك الوقت فرح : مالكم ! معتز ببرود : كنتي فين ؟! فرح : مع صحابي معتز بغضب : يا سلام تقضي كله اليوم مع صحابك و يا ترى ولاد ولا بنات فرح بغضب اكبر : وانت مالك بيا ايه الي حشرك نظرت ملاك لمعتز و ابتلعت غصة في حلقها ملاك لنفسها : يا رب ما يكونش الي شاكة فيه حقيقة ، اوعك يا معتز تحبها و تكسر قلبي ، ارجوك ما تعملش كدة انا بحبك زبن بغضب : فرح ، انتي ازاي تكلمي ابن عمتك بالطريقة دي فرح بخوف : اناا زين : اعتذري بسرعة فرح نظرت الى معتز بقرف وقالت : اسفة و طلعت لاوضتها زين : ليث ، خد العنوان ده تروح و تجيب هند بنت الشغالة ليث : ليه زين : الست عايزة تشوف بنتها و جدي قالي اجيبها معايا ، روح انت و هاتها و تعال ورانا ليث : ماشي في المزرعة كان وقف فريد و بيدرب غرام ازاي تمسك السلاح و تصوبه صح و كان في بنت تانية اسمها ( سلام ) وواضح انه عمرها ما بين ( 13 -14 ) غرام بضحك : تخيلي خالتو عطر تشوفك و انتي على الحصان كدة دي كانت تد.بحك سلام بردح : ليه يا عنيا ده انا شاطرة اوي و اعراف اتعامل معاه كويس اوي مش كدة يا بابا فريد بضحك : صح ، انتي ما تعرفيش تتعاملي مع نفسك يحببتي هتعرفي تتعاملي مع حصان سلام بزعل : كدة يا بابا ماشي انا زعلت و مخصماك كتير فريد : لا خلاص انا اسف يحببتي ، تعالي بصي ازاي غرام هتضر.ب نار غرام بتوتر : انا خايفة فريد بابتسامة : ما تخافيش يحببتي الموضوع سهل بصي ازاي و قعد يعلم فيهم لغاية المساء وصل ليث العنوان و طلع للشقة و خبط ع الباب ريما : مييين بيخبط عيى ايباب ( على الباب ) ليث بصدمة : هو انتي ريما : اه عايز ايه حضيتك ( حضرتك ) ليث بتستغراب : امال فين هند ريما : انا هند ليث بسخرية : يا سلااام يختي و مين ريما الي شوفتها الصبح ريما : ايوة انا اسمي ييما ( ريما ) عند بابا بس اسمي الحقيقي هند انت عايز ايه ديوقتي ( دلوقتي) انا مشغوية ( مشغولة ) ويازم ( لازم ) اجهز بسيعة ( بسرعة ) عشان مسافية ( مسافرة ) ليث بسخرية : منتي هتسافيي معايا ريما : امممم يعني انت الشوفيي( الشوفير ) ايي ( الي ) هيوصلني ليث بنفاذ صبر : خلصيني بعد وقت وصل زين و معتز و فرح و ملاك و بعديهم بربع ساعة وصل ليث و هند ( ريما ) كان زين يجلس و يتحدث الى جده زين : امال فين عمي فريد رباب : خد غرام يعلمها ضر.ب النار و ركوب الخيل هيكون هنا بعد شوية نظر زين امامه بضيق الجد اسماعيل : اهو جيه هو و غرام نظر زين و معتز و ليث باتجاه الباب و انسحرو بجمال غرام و رقتها دلفت تمشي بدلال و سرعة و جلست في احضان جدها و لم تنتبه لأحد من الحضور غرام بسعادة : مش هتصدق يا جدو انا بقيت اعرف امسك السلا.ح و اضر.ب بيه فريد بضحك : دي مسكت الطبنجة و كانت هتمو،ت نص العمال غرام بعبوس : بس يا عمو ما تقولش كدة نظر فريد باستغراب شديد للحضور فريد بصدمة : زين ، و معتز و ليث ازيكو يا شباب زين ببرود وقف و صافح عمه وقال : الحمدلله و كذلك معتز و ليث الجد اسماعيل : سلمي على جوزك يا غرام غرام بصت لزين ويخالطها الف شعور و شعور قالت بصوت مبحوح : ازيك يا … زين بابتسامة جانبية تدل على السخرية : يا ايه ؟! ……. يتبع 🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩