جرح القريب غريب - الفصل 136 | روايتك

اسم الرواية: جرح القريب غريب
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مستمرة
الفصل الحالي: الفصل 136

الفصل 136

*روايات يمنيه عربيه مميزه 🇾🇪* *بإدارة : شـٰٓمـُـس⁞♩⁽📚🖊️₎⇣℡* *رقم الروايه 14* *الفصل (136) ☆* *‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏جرح القريب غريب😔💔* *تفاعلوالنستمر😍* ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏*قراءة ممتعة 🥹💗⃟🎀* جراح: مدريش، ب...بس شفته بالتلفزيون داك اليوم لمن اعلنوا أنه اغنى رجل يمني.. كمال هز رأسه: ا.. أيوة شفت الخبر، قد صار ترند، والجرائد كله تتكلم عليه، كمان قال إنه بيرجع اليمن، تقول من أي مدينة هو؟ جراح حرك رأسه بعدم المعرفة: بس باين من لهجته أنه عدني، صح كلامه كان متقف وكدا، بس واضح عليه العرق العدني.. كمال ضحك: فين ما رحنا اللهجة فاضحة نحنا😂 جراح ضحك والعيال وصلوا وركبوا، فين تأخرتوا مله؟ حسام: قد جيت جري.. أيهم دخل ومعه الأكياس مليانين: جيت بالفلوس كله، وجبت معي كم ريال عشان الرحلة... حسام: وأنا كمان.. صقر: يلا جبت عشر الف.. كمال شغل السيارة: هيا مشينا.. وشغل السيارة وراحوا لين ردفان منصور وأسرته وصلوا للبيت يلي جهزه له مدحت من قبل، فلة على مستوى، ثلاثة دور مقوسة، عليها سور وبوابة حديدية كبيرة، كانت مطلية بالبني والأصفر، حديقة واسعة وازهار مختلفة، وفتح للسيارات حارسين عند البوابة، ودخلوا السيارات، ونزلوا كلهم، يتفرجوا المكان.. شيمَاء: الله، دي شبة الفلة بتاعنا بمصر.. نجوى: لا مش زيه، يلي بمصر أحلى.. سامر يشوف للمكان: صدق يا اماه مش زية أبدًا.. منصور: مش مهم زيه أو لا، الفلة على مستوى وفخمة جدًا (ولفت خلفه) شكرًا لك يا مدحت، شكرًا لك.. مدحت إبتسم، رجل طويل عريض المنكبين، شعره اسود فيبه كم خط ابيض تدل على تقدمه بالسن، انفه عريض وطويل، عنده سكسوكة خفيفة وشعره كثيف، باينة ملامحه صارمة، لكنها قوية تدل على هيبته وهيبة شخصيته، لابس شميز مدادي مسويه تحت البنطلون اسود، وجاكيت اسود ابرز جسمه العريض وشويه بطنه بارز، وتقدم ناحي منصور: _ ولو يا ابو سامر، أنته صاحبي وأنا وأنته شركاء، معقولة ما أسوي لك بيت فخم لائق بأغنى رجل يمني.. منصور ابتسم وربت على كتفه: حياك يا مدحت حياك.. لمار تتأفف وهي تهز جسمها ويد على الثاني، وخلعت نظارتها الشمسية.. _ الجو حار اوي، ايه دا، انتوا عايزينا نعيش بجو حار كدا ازاي.. مدحت ضحك: بتتعودي بتتعودي، ما شاء الله، عيالك كتير يا منصور.. منصور ضحك: لا دي بنت صهيري عبد القادر، معي بنت وحدة، شيمَاء يلي هناك.. مدحت شاف لها، بنت حلوة وملامحها صغيرة، باين فارحة عكس الكل، وهز رأسه: _ حلوة بنتك ما شاء الله، لا تشبهك ولا تشبه أمه.. منصور: أيوة، دي طالعة لجدته واخواله، هيا تعال نتهادر ونسترجع أيام زمان.. مدحت: لا خلك ترتاح اليوم، بجي عندك يوم تاني.. منصور: شكلك تشتينا نزعل من بعض من أول يوم التقينا فيبه بعد سنين، كدا يا صاحبي.. مدحت ضحك: خلاص ولا بزعلك، هيا خلنا ندخل وأعرفك على الفلة.. ودخلوا كلهم، وهي جت تقطرف (تزغرد) بأعلى صوتها.. _ يلللللللللللللللللللللللي ولللللللللللللللللللللللللللللللللللي ( أنا تعبوا اصابعي كيف حلقها  😂😂😂)، حيا ومرحبا بالمصرييين ويا حيا.. نجوى راحت جري لعندها: امااااااه (وضمتها بحنان وهن يبكين) فقدت لك يا اماه اهئ اهئ.. كريمة: واني فقدت لك يا روح أمك اهئ اهئ ( وكانت تبوسها فوق الراس واليدين والأكتاف،)  واي يا روح أمك كم صرتي حلوة، فقدت لك يا قلبي.. وضمتها من جديد: واني يا اماه والله اهئ اهئ.. عبد القادر راح وضمها: فقدت لك يا اماه فقدت لك يا نبع الحنان وجنتي انتي.. وباسها وهي تبوسه، يا روح أمك ويا قلبها فقدت لكم.. وجروا احفادها الثلاثة وضمتهم، وبعدهم بنات عبد القادر ( المهم الكل سلم عليها، أصعب شي لمن يكون عندك شخصيات كتير ولازم احضان وكلام، ملل وتعب والله 😂😂 ).. الكل سلم عليها، لمار واختها والكل، وجاء مجد وسلم عليهم، وكان مجد يشوف لشيماء وهو يبتسم وهي جت لعنده: _ ازيك يا ابن خالي؟ مجد فز: ه..هاه، تمام الحمد لله، ك...كيفك أنتي ونورتي اليمن وعدن.. شيماء: نور اليمن وأهلها سابق.. وراح منصور وباس يدها ورأسها: كيفك يا عمة إن شاء الله بخير؟ كريمة: الحمد لله والشكر بخير بشوفتكم يا ابني، ومبروك على اللقب يا روح عمتك.. منصور: الله يبارك بعمرك ويخليك لنا ( شاف لمدحت) ، هيا تعال نروح الديوان يلي قلت عليه، سووا لنا شي نشربه يا نجوى.. نجوى هزت رأسها: هيا اطلعوا يا عيال بدلوا وطلعوا الشُنط معاكم هيا، وانتي يا صوفي ( الخادمة) بربير سم ثينج تو درينك (جهزي شي نشرربه ) صوفي: بت آي دونت نو وير ايز ذا كيتشن مدام ( لكنني لا أعرف أين المطبخ سيدتي ) نجوى تأففت: يا اماه فين المطبخ والديوان يلي راحوا له منصور وصاحبه؟ كريمة: ه..هناك يا اماه، انتي اطلعي بدلي واني بضيفهم ولا عليك، بعدين من دي يلي جبتيُنه معك؟.. نجوى: دي الشغالة حقتي يا اماه، ما قدرت اخليه بمصر وحده.. كريمة: هااو، وليش الشغالة، ما تقدريش تخدمي نفسك وزوجك! نجوى: ...