احببت صعيديا - الفصل 1 - بقلم عشق القاسم - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: احببت صعيديا
المؤلف / الكاتب: عشق القاسم
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 1

الفصل 1

رواية أحببت صعيدياً الفصل الأول 1 في فرنسا تحديداً في بيت الصاوي ملك بتكلم والدتها ڤيديو كول ملك: حاضر يا مامي هدي: تعالي بقي يا ملك أنا زهقت و أنتي وحشتيني أوي أوي ملك بأبتسامه: حاضر ياست الكل المهم هقفل معاكي دلوقتي عشان بابي جه هدي: تمام سلام يا قلبي قفلت ملك مع والدتها و نزلت لباباها حضنته و قعدت معاه ملك: بابي أنا هسافر مصر إبراهيم: الصعيد برضو!! ملك: بابي أنت عارف من ساعه ما جينا مروحتش و مامي وحشاني عشان خاطري طارق أبن عمها و هو داخل: أنا مش فاهم أنتي عايزه تروحي ليه!!! صعيد و قرف بقي ملك بحده: طاااارق مسمحلكش الصعيد دي حاجه حلوه جدآ علي فكره إنتوا بس اللي فكرتكوا عنها غلط في غلط إبراهيم عشان ينهي الجدال: خلاص خلاص حضري نفسك بعد يومين هتسافري ملك باسته من خده و جريت عشان تقول لمامتها طارق: إيه يا عمي ده!!! إبراهيم: إيه!! طارق: إزاي تسمح بكده!! ما هي كده هتشوف قرايبها و تحن إبراهيم: مش هتحن يا طارق متقلقش و قام و سابه طارق: ماشي ياعمي أما نشوف ملك قالت لمامتها و جهزت حاجتها في الشنطه و ظبطت كل حاجه أبراهيم حجز تذكره ليها لأنه مش هينفع يسافر » » » » » » علي الجانب الآخر عند هدي البيت مليان زغاريط و أفراح سليم: في إيه يا جدو فرح ده ولا إيه!! الجد بضحك: لا يابني دي ملك بنت عمتك و اخيرآ هتيجي الصعيد و تجعد معانا طول الإجازة دي سليم: جايه أمتي دي و هتيجي لوحدها!!! هدي: اه جايه لوحدها و جايه بعد بكره انشاءالله الصبح الجد: و أنتوا هتروحوا تجيبوها من المطار أنت و أدهم و صالح صالح: أنا عمتاا موافق اقابل المزه اللي بيحبها جدو أوي كده الجد: من حقي أحبها دي ملاك و ملاكي أنا وبس يا واد أدهم و هو داخل: مين دي بقي اللي ملاكك يا جدي أنت هتتجوز ولا إيه الكل ضحك و الجد قال: لا دي بنت خالتك يا أدهم أدهم: اه اللي مسافره دي!! هدي: آه و أخيرا جايه أدهم: طيب توصل بالسلامه ليه بقي ملاكك يا جدو!! الجد: لما تشوفها هتعرف يابني يلااا يا صلاح جهز كل حاجه عشان ندبح و عرف كل البلد إن حفيدتي و جايه و سليم إنت و أدهم و صالح تسافروا بكره و تقعدوا في الشقه اللي في مصر و بعد بكره تروحوا تجبوها من المطار هدي ادت لأدهم صورتها عشان يعرفها أدهم أخد الصورة و طلع اوضته قعد علي السرير و فضل باصص عليها كتير كانت حلوه عيونها جميله كانت صورة في الشمس و بتضحك و شعرها طاير أدهم: حلوة ليه حق جدي يقول عليكي ملاك و أبتسم و حط الصورة في جيبه و نام » » » » » » » » بعد يومين في مطار القاهره الدولي ملك واقفه بتختم الباسبور خلصت و خرجت لبرا أدهم هو و صالح و سليم واقفين و معاهم بودي جارد و رافع إسم ملك الصاوي ملك قربت منهم و قالت و هي بتعدل شعرها: أنا ملك الصاوي إنتوا قرايبي بقي!!!! صالح و هو بيصفر: بقي أنا عندي بنت عمة قمر كده ملك كانت لابسه فستان ازرق من غير أكمام ضيق من فوق و واسع من تحت نهايته عن الركبه و عامله شعرها ديل حصان و حاطه ايلاينر وبس ملك ضحكت و مدت أيدها ليه: أهلا أنا ملك و أنت!! صالح: أنا صالح أبن خالك ملك: آه أهلا يا صالح مش يلاا طيب ولا إيه!!! أدهم: يلا فين أنتي هتيجي معانا الصعيد كده!!! ملك: ماله كده!!! أدهم: دول يعملوا عليكي حفله وربناا قال ماله كده غطي كتافك دي بس بعد كده أتكلمي ملك بأستغراب: حفله!!! أنا مش فاهمه هو أنا عريانه يعني ولا إيه!!!! سليم عشان ينقذ الموقف: ملك هو مش قصده لكن عندنا في الصعيد مينفعش تلبسي كده ملك بعفويه: بس اناا مش من الصعيد أنا جايه زيارة و راجعه و ألبس اللي أنا عايزاه أدهم عيونه أحمرت و كان شويه و هيديها بالقلم أدهم بحده: خدي ده ملك بغباء: إيه ده كمان أدهم بنرفزه: شايفه إيه جاكيت غطي كتافك و لو قلعتيه صدقيني يوم هيبقي أسود ملك: أنت مين عشان تكلمني بالطريقه دي أصلا و ألبس جاكيتك ليه!! هو الواحد ناقص أدهم شدها من أيدها اللي كانت باينه كلها و وصلوا لحد العربية لبسها الجاكيت و دخلها جوا العربيه و قال: أقسم بالله لو اتقلع ليلتك مش هتعدي و ركب جمبها و قال للباقي: يلاا الباقي جم و ركبوا العربيات و كان البودي جارد هو اللي بيسوق العربيه بتاعت أدهم ملك:إحنا هنروح الصعيد علطول!!! أدهم:آه ملك:من غير ما أرتاح أنا لسه جايه من السفر أدهم:نامي عادي و قفل الازاز اللي بينه و بين البودي جارد و قال:تقدري تنامي دلوقتي ملك:و أنت!!! أدهم:متخافيش مش بأكل بني ادمين و لف وشه للشباك و هي نامت لما حس إنها نامت لف وشه ليها و فضل يتأمل ملامحها بعد مده ملك اتقلبت و حطت رأسها علي كتفه و ده خلاه يقرب منها أكتر و يشم ريحه شعرها اللي داب فيها و أتنفس بهدوء و بص قدامه » « » « » « بعد مده كبيره من الوقت كانوا وصلوا الصعيد و وصلوا قدام بيت الدميري (عباره عن ڤيلا كبيره و كل واحد ليه جناح خاص لوحده) أدهم:ملك أصحي وصلنا يلاا ملك ملك بنوم:خمس دقايق تاني ونبي أدهم ضحك عليها و قال:ملك وصلنا الصعيد يلاا ملك بدأت تفوق و صحيت و كانت لسه هتخلع الجاكيت عشان تنزل أدهم:هتعملي إيه!!! ملك:هقلع الجاكيت أدهم:لا خليكي بيه لحد ما ندخل جواا ملك:اوففف حاضر نزلت و أدهم نزل وراها دخلت ملك الڤيلا و هدي جريت عليها حضنتها و عيطت هدي بعياط:وحشتيني جوي جوي يا بنت بطني ملك:و أنتي كمان يا مامي أوي أوي بعد مده هدي بعدت عن ملك الجد قرب من ملك و حضنها ملك حضنته و حست بحنيته و حبه ليها الجد:وحشتيني يا ملاكي ملك:و أنت كمان يا جدو الجد اخدها و قعد و قعدها جمبه و كل شويه يحضنها و مش مدي فرصه لحد تاني يرحب بيها هدير:يا جدووو اديني فرصه أرحب بالبت دي شويه بقيي الجد ضحك و قال:رحبي ياختي رحبي هدير و هي بتحضن ملك:أهلا أنا هدير بنت خالتك و اخت أدهم ملك حضنتها و قالت:أهلا بيكي بس أنهي أدهم فيهم هدير ضحكت و شاورت علي أخوها ملك أبتسمت إبتسامة صفرا لما عرفت أن ده أخوها الكل رحب بيها معادا سارة و أمها اللي بيكرهوها هي و أمها جدآ » « » « » بعد مده ملك كانت في الجناح بتاعها اللي قبل مامتها و بعد أدهم علطول و كانت قاعده بطمن باباها عليها و تأكدله أن كل حاجه ماشيه تمام خلصت و نزلت ملك بصوت عالي:يااا أهل الدااار جوعااانه وحياة أبوكوا صالح بضحك:أنتي متأكده إنك كنتي في فرنسا مش بولاق!!! ملك بضحك:والله يا أخويا ما أنا عارفه صالح:كنت عااارف وربنا الأكل يا جماعه لتفضحنا حضروا الأكل و الكل قعد سارة بغل:الا قوليلي يا ملك بتدرسي إيه!! ملك بأبتسامة صافيه:هندسه معماريه سليم:بجد!!ده مجال شغلنا ملك بأبتسامه:ما أنا عارفه و كمان مجال شغل بابا عشان كده دخلته الجد:ربناا يحفظك يابتي يارب ملك أبتسمتله و كملت أكل أمنيه:هتقعدي معانا قد إيه!! ملك:طول الاجازة يا خالتو هدير:يعني أربع شهور الله أنتي هتبقي صحبتي أكيد!! ملك:أكيد يا دودو أنتي قمر أصلا هدير ضحكت و الضحكه دي خطفت قلب حد قاعد علي الترابيزه خلصوا أكل و قاموا هدي هي و أمنيه أخدت هدير و ملك و قعدوا يتكلموا كتير أوي و أدهم و سليم خرجوا و صالح قعد يذاكر و طبعا آم سارة بتبخ سمها في بنتها و صلاح مع الجد تحت » « » « » « « « باليل كان الكل رجع و ناموا و البيت هادي و الكل نايم في هدوء فجأة قطع الهدوء ده عليهم صرخة ملك ملك:اعااااا… يتبع…..