الفصل الاول الجزء٢
آلَكۣۗـۙآتۣۗـۙبۣۗـۙة جۣۗـۙنۣۗـۙى مۣۗـۙحۣۗـۙمۣۗـۙدُ صۣۗـۙلَآحۣۗـۙ
الكاتبة چنى محمد صلاح
رواية وقعت في حب
صعيدي(مراهقةبنات) ج٢. الفصل 1
إيهاب . اه حاسبي حاسبي يا مجنونة .
عشق بضحك و مرح . طب والله والله متعة هو في احسن من كدة يا ناس .
إيهاب . بس يا مجنونة أنا كان مالي و مال الجواز .
عشق . مالي في البنك .
إيهاب . اسكتي يا عشق احسلك .
عشق بصوت عالي عشان الكل يسمع . متقولوا حاجة يا ناس ،يا ناس ردوا .
إيهاب . هيردوا ازاي يا متخلفة و هما مش فاهمين لغتنا انتي هبلة ولا عبيطة .
إيهاب . هوبا حبيبي روح أنا الله يسهلك حالك .
إيهاب . طب أنا مش جاي اشحت على فكرة.
عشق . طب استمع استمتع بالجو الجميل و البديع .
إيهاب بغبظ . جميل اتجوز يا حبيبتي .
عشق . طب ده الواد جميل السمر ده يسيبني و يروح عند الي متتسماش اسمها اسمها أيوة افتكرت ماهي تقريبا. إيهاب بغيرة لو جبتي سيرة اي جنس ذكر على ده تاني هموتك .
عشق بتذمر . طب على فكرة تقريبا كدة احنا جينا عشان نستمتع ولا ايه .
إيهاب . يا بنت المجنونة بقا انا صارف فلوسي و سايب شغلي عشان رايح الصين الناس ترمي عل خلقتي طماطم طب كنا نرمي طماطم في بيتنا .
عشق . إيهاب !
إيهاب . عيونه .
عشق . اقعد ساكت عشان هتزعل مني .
إيهاب . حاضر يا جوزي .
عشق . هو انت منهم .
إيهاب. من مين .
عشق من الناس الي بت ... احم احم .
إيهاب . يا بنت الك .
بتمسك عشق الطماطم و بترميعا في وشه و بتجري .
___________________________________....
عند نور و عمر .
_____________
نور . عمر ، عمر .
عمر . نعم يا نور عايزة حاجة .
نور . جعانة و عايزة اتفسح .
عمر . يعني انت مصحياني من النوم عشان جعانة .
نور . أيوة فز قوم بقا .
عمر . بس انا عاوز انام عاوز انام يا ناس والله منمت غير ساعة. ونص ، الله يخرب بيت كدة .
نور . انت هتستعيط ، أنا الي نايمة بعدك .
عمر . ابوس ايد شوقية ، عايز انام .
نور . متحلفنيش بحد معرفوش .
عمر باستغراب . ازاي متعرفوش دي امك .
نور . والله ده مش ام خالص ازاي ام متحضرش تخرج بنتها ولا فرحها ، أم تسيب بنتها و تسافر تسع سنين ، مجتش زيارة مرة عشان تزورني ، و مرفعتش عليا سماعة التليفون ، و لما ترفعو تقعد تزعق فيا و تدعي عليا ، هي دي ام بالله عليك شفت ام احسن من كدة .
عمر حضنها . خلاص يا نوري متعيطيش دموعك غالية عليا اوي .
نور عضت أيده . خلاص يا ولا يا عمر ، بطل هبل ، متقلبش عليا المواجع ، بس بردو أنا جعانة قوم اعملي الاكل يلااا .
عمر . يا بنت العضاضة ، الله يخربيت سنينك ، انا غلطان اني اتجوزتك ، مه كانت اودامي البت شمس متجوزتهاش ليه ؟
نور . الشرع حلل اربعة قوم فز اعمل الاكل .
عمر . حسبنا الله.
نور . في الظالم و المفتري .
__________________________________
عند ميان و سيف .
سيف . سيبي ام الكرتون ده و تعالي ذاكري العيال .
ميان . لوسمحت يا عمر ، أنا عاوزة اكمل شلبي و سلفان .
سيف . بلا سلفان بلا الامونيوم قومي ذاكري للولاد عايز انام.
ميان . يا حول الله يارب يعني يوم ما افك على نفسي و اجي اسمع كرتون تطلعلي مذاكرة العيال.
سيف . قومي يا ميان ربنا يشفيكي .
ميان بزعيق . حااضر قايمة اهو. .
جريت ميان على اوضة عيالها .
ميان . بقا انت يا انتم يا ولاد ال 👞👟منك ليها بتمنعني عن سماع التلفزيون و كرتون شلبي و سلفان عشان حضراتكم عايزين تذاكروا ، طب متذاكروا ذاكروا .
مصطفى_ ما احنا بنذاكر اهو.
ليا_ مامي ممكن سؤال .
ميان بغيظ . انتم خليته فيها مامي ، قولوا .
ليا _ تبقى كام 5+6.
ميان . بقا انا دافعة فلوس عشان تقولولي 5+6 كام يخسارة فلوسك يا ميان يا خسارة فلوسك.
مصطفي _ خلاص خلاص يا ليا انت فاشلة أنا عارف هتبقى كام .
ليا . كام يا درش.
مصطفى _ هتبقى 10 مش كدة يا مامي .
بتجري وراهم ميان بالشبشب .
____________________________&_&&____
...
في مكان اول مرة نروحه.
المجهول . والله مهسيبك و الله ماهسيبك هندمك على كل حاة٠ بس مش انت و الله لاندمك .
___________________________________...
في فيلا عيلة عشق .
_________________
مَيْس . أنا جيت يا مامي .
احسان بفرحة . مَيْس حمد على السلامة يا بنتي حمد لله على السلامه، يا مراد يا مراد مَيْس جت يا مراد .
مراد بينزل من السلم .
مراد . يا الف اهلا و سهلا و أنا بقول البيت نور ليه .
مَيْس باحترام بتروح و بتبوس أيده . بنور حضرتك يا بابي والله .
مراد و احسان بيحضنوا مَيْس .
احسان . روحي يا بنتي ترتاحي و أنا هخلي سعاد تجبلك الاكل ، بس هو انتي اتحجبتي امتى . ؟
مَيْس . من زمان يا مامي اي رأيك حلو .
احسان . قمر يا بنتي والله و الله شجعتيني على فكرة الطرحة اهو الواحد يعيش الي باقي من عمره بتوبة ، استغفر الله العلي العظيم ،.
مَيْس باحترام . ربنا يدي لحضرتك طولة العمر يا مامي .
احسان . اهو عشق اختك لبست النقاب شفتي .
مَيْس بفرحة . والله فرحتيني هي فين دلوقتي عايزة اروح اسلم عليها .
احسان . والله يا بنتي هي راحت تقضي شهر في الصين مع جوزها إيهاب .
مَيْس . هي اتجوزت اصلا .
احسان. ايوة يا بنتي من خمس سنين .
مَيْس بزعل عشان محضرتش فرح اختها . طب أنا محضرتش فرحها .
احسان . معلش يا بنتي .، الا قوليلي يا بنتي انتي مش ناوية تتجوزي ولا ايه.
مَيْس . يوه يا مامي قولتلك أنا مش عاوزة ولا احب ولا اتجوز دلوقتي و انتي عارفه ليه .
احسان بحزن الي من ساعة الي حصل محبتش ولا عرفت تحب اي واحد
. ماشي يا بنتي الي يريحك .
مَيْس بمرح و حبت تغير الموضوع. خلاص يا نونة أنا رايحة انام اصل انا هموت من التعب .
احسان . بعد الشر عليكي يا بنتي روحي نامي وانا هناديلك مدام فادية تجيلك .
مَيْس . الله لما اروح اسلم عليها أصلها وحشتني اوي . ، يا مدام فادية يا فيري .
مدام فادية. نعم يا بنتي
مَيْس . وحشتيني يا فيري كدة متسأليش عليا .
فادية . حقق عليا يا بنتي انت عارفة ضغط الشغل.
ميس . ولا يهمك انت يا سكرايا ، حد يزعل من البدر المنور ده بردو ،.
مدام فادية. ربنا يسعدك يا بنتي .
احسان . مدام فاديةلوسمحتي طلعي الشنط ده فوق .
مدام فادية. حاضر يا هانم .
مَيْس . والله ما هي مطلعة حاجة ده أنا هطلعهم كلهم ولا ايه يا فيري .
فادية . الهانم هتضايق .
ميس . ولا هتضايق ولا حاجة .
احسان . اتغيرتي اوي يا بنتي .
ميس . للأحسن طبعا .
احسان و فادية بحب . اكيد
___________________________&_____________.
في الشارع .
__________
بتجري ايمان في الشارع الضالمة و فيه شباب بيجروا وراها .
ايمان بتصرخ في الشارع بس محدش بيسمعها بتتكعبل في طوبة بيجي شاب (فادي) وبيمسكها ،
فادي . انت كويسة حصلك حاجة.
ايمان بتوتر و عياط. كانوا عايزني و عايزين ياخدوني معاهم .
بيتعصب فادي و بيمسك الشابين و بيضربهم ، الشابين بيجروا من عندوا .
ايمان . أنا آسفة عشان حطيت حضرتك في الموقف ده .
فادي بمرح . لا حضرتك إيه بقا ، أنا فادي .
ايمان و أنا ايمان .
فادي . اهلا و سهلا ، متجيش الشارع ده مش حلو ماشي .
ايمان بطاعة . حاضر .
فادي . طب خدي رقمي لو احتجتيني.
ايمان بتاخد و بتعمل نفسها بتسجله و هي مش بتسجله اصلا و بيروحها ، فادي لاحظ أن ايمان مش لابسة دبلة أو خاتم .
فادي . احم ، قوليلي يا آنسة ايمان . انت متجوزة أو مخطوبة ولا لسة محصلش نصيب.
ايمان . لا لسة بس الحمد لله على كل شيء.
فادي بتنهيدة راحة . الحمد.لله
بتروح ايمان البيت بعد ما فادي بيوصلها .
____________________&_&_&-__&____________
في الصعيد .
ست كبيرة في السن (حكيمة)قاعدة على الكرسي و بتعيط .
. مهاب _ مالك بس يا ماما
__حكيمة بعياط . وحشاني وحشتني اوي يا مهاب .
إيهاب. لاحول ولا قوة الا بالله ، معلش يا ست الكل ان شاء هترجع و تسامحنا قولي يارب .
حكيمة . يارب يارب.
مهاب بمرح . طب ايه مش تعملي الأكل ولا اي يا امي ، والله أنا على لحم بطني من الصبح ، عايز آكل اصلا انتي عارفه الامتحانات و المذاكرة بيعملوا في الواحد ايه .
حكيمة بابتسامة . عيوني ثواني والأكل يبقى جاهز .
مهاب تتنهد براحة أن هو عرف ينسبها الوجع شبه كل مرة .
____________📌______________📌____________📌_____________📌...
📌 لازم نرضى بقضاء او حتى قضاء ربنا لينا ة نقول الحمد لله على كل شيء و ندعي ربنا مبينساش حد 📌
________________📌___________________📌____________________📌_____
عند عشق و إيهاب .
_________&___&_
إيهاب . عشق انا عايز اروح .
عشق . مش قبل الي قولتلك عليه .
إيهاب . لا مش هيحصل .
عشق . خلاص أدينا قعدين .
إيهاب . يا عشق انت مجنونة اقسم بربي انا مش هنط من طيارات أنا عايزة تنطي نطي .
عشق . يعني عايزين انط .
إيهاب . أيوة .
ليكونوا واقفين على الطيارة بتزقوا عشق و بتمسكوا و بينطوا الاتنين سوا .
بتمسك عشق درة و بتقعد تاكل .
إيهاب. ذكريني يا عشق نروح عند المأذون لما نرجع .
عشق بعدم فهم . ليه ؟
إيهاب . عشان نطلق .
بتضحك عشق. طلاق مش هطلق .
بتكلم و بتاكل في الدرة .
إيهاب. يا عشق انا خايف عندي فوبيا من المرتفعات .
عشق . ماتنشف ياض كدة انت راجل .
بعد شوية بيوصلوا بر الأمان
.
(`الاستمتاع مش باللبس أو الهدوم أو المظافر أو حتى الشكل ، مش معنى أن في بنت لبسة فضفاض أو هدوم واسعة يرضي ربنا تبقا مينفعش تلعب وتجري ، لا على فكرة ،اهو عندكم عشق نطت من طيارة و هيا لابسة النقاب و ربطاه كويس عشان ميبينش وشها لحد، حتى انها راحت دولة في آسيا اغلبيتهم كفرة بس مهماش حد متمسكة بهدومها الواسعة الي تحبب ربنا فيها و نقابها`
_ربنا يثبتها و يثبتنا في خير و عافية و اهلنا و استرنا في خير و عافية_)
عشق. إيهاب يا حبيب قلبي انت ممكن اطلب طلب .
إيهاب. امممممم .
عشق هو طلبين صراحة.
إيهاب . انجزي يا عشق .
عشق . أنا زهقت من الاكل المصري ممكن نطلب سوشي أو اي اكل صيني .
إيهاب . عشق والله هشتم.
عشق . لا هنطلب و هتاكل كمان .
إيهاب . فين المحل يا نيلة .
عشق و هي بتشاور له بسخرية .
عند ام حسين الي على اول الشارع .
إيهاب . عشق مش بهزر.
عشق . وانا ايه الي عرفني ، محسسني اني كل يوم بروح الصين ده ايه ياربي ده جوزي اذكي واحد في مصر.
إيهاب . هيجيلك لو مسكتيش ..
عشق . نيني ني ني .
إيهاب . و ايه الطلب التاني يا آخرة صبري .
عشق . نعمل diving 🤿.
إيهاب. طلاق تلاتة يا عشق مهيحصل .
عشق بزعل مصطنع . انت عايز تطلقني يا ايهاب ، أخث عليك اخدتني لحم و رمتني عضم .
إيهاب . انت من يومك معضمة يا عشق .
عشق . بس حلوة .
ابتسم إيهاب .
بعد شوية اخدها إيهاب عند مطعم فاخر صيني و طلبوا اكل صيني .
إيهاب. عشق أنا هروح .
عشق
ليه خلينا نكمل اكل .
إيهاب . أنا بطني قلبت قسما بالله ، .
عشق . والله الاكل طعمه يفتح النفس .
إيهاب . قصدك يسد النفس .
عشق . قدامي يا ايهاب ، دايما قاطع اللحظات السعيدة .
______________________&&&&_&&& .
في الجامعة عند مَيْس .
ليان بفرحة . مَيْس انت جيتي امتى يا عمري .
مَيْس . وانت اكتر والله جيت امبارح .
مروان . حمد لله على السلامة ، ممكن اقعد مع الجميل .
. ميس
ما احنا مش هنفضيها سيرة ولا ايه أن شاء الله .
مروان
أنا بحبك وانت عارفة كدة كويس .
ميس . اه ده انت مجنون بقا ، بقولك ايه يا جدع انت أنا من طريق و أنت من طريق و السلام .
مروان . لا مش هينفع أنا بحبك و مش هقدر ابعد عنك .
ميس . بتحبني .
مروان . أيوة أيوة بحبك .
الدكتور كان لسة داخل علشان يشرح المحاضرة .
ميس للدكتور . صباح الخير يا دكتور .
الدكتور . صباح النور .
ميس . لو سمحت أنا بقول لحضرتك و قدام الناس كلها اهو ، شايف الجدع الي واقف هناك ده ؟
الدكتور . أيوة.!! .
ميس
كل شوية بيتعرضلي في الجامعة و يق يكلمني و انت يتجاهله بس يقولي بحبك ، .
الدكتور. بيحبك .
مَيْس . استنا بس حضرتك قاتعتني
الدكتور . اتفضلي .
ميس . كنا فين اه افتكرت احم ، لكن يقولي بحبك ، لا و الف لا كمان حبه برص . ده عيل زبالة و حيوان، متقول حاجة حضرتك.
الدكتور. اقول ايه يا ميس ، م انت قولتي كل حاجة خلاص.
ميس باحراج . أنا آسفة يا دكتور والله بس انا كنت متعصبة آسفة والله .
دكتور . ولا يهمك يا ميس ، اخر ما تخلص هنتكلم في الموضوع سامع يا مروان.
مروان كان سامع كل الحوار من أوله و بيبتسم على حبيبته الي خطفت قلبه من أول لحظة .
`_تعريف الشخصيات في الجزء الجاي_`
____________________📌___________________📌__________________📌
°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•••°°°•