الفصل 3
وقفنا الفصل اللي فات عند جدهم لما اتعصب ان رعد ضرب ادهم هتقولو وهو اتعصب ليه مش ادهم غلط يبقي يستهال هقولكم الجد كان شايف ان دي مش طريقه يتعامل بيها رعد مع ادهم وهو عارف انه مش هيسمع كلامه ويمكن الكف ده هيخليه يعند نيجي بقي عند ادهم متحركش فيه شعره راح دخل جوه اوضته وقفل علي نفسه الباب وقعد يضرب في كل حاجه قدامه وهو مش طايق نفسه انه ميستاهلش كل ده نفسه في حد يسمعه لكن اخوه مش بيسمعه بيلومه دائما ويتخانق معاه كان مستني منه ايه غير انه يضربه كف كده عادي قدام الكل
بره الجد عاجبك كده يا استاذ رعد كده حليت المشكله يعني سامع صوت التكسير عاجباك أخوك وكرامته انتو الاثنين غلطانين والغلط عليك انت وهو هيتعاقب في التلات ايام دول هيتمنع منه الموبايل والمصروف وهينزل هو وفارس يتدربو في الشركة واياك ثم اياك التعامل مع حد بالطريقة دي احنا ممتناش يا استاذ
رعد بص لجده وقال براحتك ياجدي انا ماشي حازم رايح فين يارعد رعد اي مكان المهم اريحكم من عصبيتي منا تقيل علي الكل بقا وركب عربيته ومشي.
عند سلمي كانت خائفة علي رعد لأنها عارفه انه متهور وممكن يعمل حدثه بسبب عصبيته فمسكت موبايلها ورنت عليه رعد شاف الموبايل بيرن راح رد واول ماسمع صوتها بتقول رعد انت غلطت وزعلت جدو وفي الآخر تزعل انت قال بسخريه دلوقتي بقيت انا غلطان وزعلت جدي وانا فكرتك بترني خايفه عليا طلع انك عايزه تتخانقي انا مش فاضيلكم مستناش ردها وراح رمي التليفون في الأرض التليفون اتكسر وساق بأقصي سرعه علي فيلتهم القديمة اللي تقريبا نسيوها كلهم بس هو منسهاش وقرر انه لما يعترف لسلمي وبيبقي جوزها هيجيبها هنا مقدرش يستحمل بدأ يكسركل حاجه عملها في الجنينه الكلب سمع صوت تكسير وراح بسرعه علي فوق لقي رعد صاحبه راح جري عليه رعد اخده في خضنه وبقي يمشي أيده عليه لانه وحشه جدا وقاله روي يا حبيبي وحشتني يا صاحبي وراح ضحك ضحكه شاحبه وحضنه الكلب حس انه زعلان راح نام علي بطنه قعد رعد يداعب فيه ويهزر معاه بعدين بقي الباب بيخبط قاله عايز اي يحازم مش قلت محدش ليه دعوه بيا حازم من ورا الباب يا رعد افتح بقي هتسيبني واقف علي الباب ميصحش كده اعتبرني ضيف حتي فين اكرام الضيف يا اخي فتح رعد الباب ودخل جوه دخل حازم ولقي الدنيا متكسره زي ماتوقع بالزبط قاله مش هتبطل عصبيتك دي انت كسرت الفيلا كلها اللي كنت بتحب تيجي فيها لما تضايق واكتر حاجه غير أخوك اللي دمرت علاقتك بيه غير سلمي اللي اتعورت في دماغها وفقدت ثقتها فيك وجدك اللي إضايق واتنرفز بعد ما مشيت كده هتخسر كل الناس
رعد بصوت جهوري ملكوش دعوه بيا يلا انت جاي تهزقني وتطلعني غلطان كلكم بقيتو ملايكه سلمي اللي فكرتها هترن تصالحني وتطيب بخاطري طلعت عايزه تهزقني عشان جدها وادهم ده غلطان ويستحق والفيلا دي أنا اللي بانيها مش انت سيبوني بقي حازم حتي انا يا رعد اهو اتعصبت عليا وخسرتني وهما بيتكلمو تليفون حازم رن اي ده دي سلمي رد بقي سلمي بتعيط وبتقول حازم الحقني ...........
يا تري حصل ايه خلي سلمي منهاره كده ؟