الفصل 4
🤎4🤎
روايه #طيف_الفيروز🤎
لقيته فجأه بصلي وعيونه اتحولت اخضر وكشر وقالي
- قولتلك انا طييييييف مش عفريت 😡😠😡😠
- رجعت خطوه لورا بتوتر وقولت / ق.. طع لساان اللي يقول عليك عفريت يا جدع دا انت طيف الأطياف كلها يابو المراديد احنا هنهزر
( طلعتي جبانه يا فيروز 😂😂😂😂)
- مراد / ضحك وعيونه قلبت ازرق وقال بحنان
- انا عمري ما هض.. رك متخافيش مني
- فيروز / هديت شويه وقومت دخلت المطبخ أحضر الاكل .. شويه وسمعت صوت الاغاني بيعلي ع اغنية مش بحبها وبعدين بقا ف ام اليوم ده ووووووطي الاغاني دي
- مراد بصلي ببرود / وعلي الاغاني اكتر وقال بمرح
- لو مش عاجبك شدي ف ودانك 😂😂
- فيروز / ابتسمت برعب وانا بلف ومسكت سك.. ينه وقربتها من وشه بسرعه
- مهو مش عشان حضرتك طيف أو عفريت هخاف منك تؤتؤ وطي الاغاني دي بدل والمرسي ابو العباس لش.. رحك
مراد رجع برأسه لورا / ايه اللي مدايقك ف الاغاني دا حمو شيكا تحفه 😂😂
- فيروز / حمو شيكا؟ لا يا حبيبي مش تحفه دا بكرش .. واصتبح وقول يا صبح فااااااااااهم
( لا جاااامده أبت ي فيرووووز 😂😂😂)
- مراد بصلي بقرف / ووطي الاغاني وقعد ع الكرسي بزهق وقال / ستاااا""اااات نكد*يه 😒😏
- فيروز ببرود / بعدت الس.. كينه عنه وقالت / بمرح امك اسمها فووووزيه 😂😂😂😂 ورجعت المطبخ
- فتحت التلاجه ملقتش المانجا اللي جبتها روحت عنده وسألته
- فين المانجا اللي كانت ف التلاجه؟؟
- رد وهو قاعد مكانه بكل برود وحلاوه / يمكن القطه اكلتها
- فيروز / ويا تري القطة دي من الأطياف عشان كده انا حسيت بالرعشه لما لمست التلاجه صح
- مراد ببراءه / ايوا فيه قطط أطياف
- فيروز / مسكت الشرشوبه وجريت وراه .. اول ما شافها قام بسرعه من ع الكرسي وجري
- فيروز / انطق يالا فين المانجا بدل ورحمة جدي جرس اكس.. رك 😠😠
- مراد ضحك وهو بيجري /. يا مجنونه اهدي كان طعمها حلوو ومقدرتش اقاوم
- فيروز / نعااااااااااام مقدرتش تقاوم!
- تاكل اربعه كيلو مانجا ومتسلبيش واحده دا الكيلو ب 60جنيه يا مفجووع يا ابن المف.. جووووعه
- وقف قصادي وعيونه قلبت بني وقال بحنان / خساره فيا يا فيروزه 😉😉
- فيروز / فضلت بصاله وانا حاسه برعشه ف قلبي وسرحت .. هو انا ممكن اكون حب ..... لالالا دا طيف اكيد لا فوقت من سرحاني وريت عليه بعد ما سيبت الشرشوبه / لا يا عم مش خساره فيك
- مراد / طب تعالي نقعد سوا
- فيروز / قضينا اليوم سووا ومحسيناش بالوقت بصيت ف الساعه كانت الوقت أتأخر استأذنت منه ودخلت نمت عشان شغلي
*****************************
* صباح يوم جديد*
- صحيت وقومت اخدت شور ولبست وصليت وطلعت بره دورت عليه بعنيا لقيته ف المطبخ روحت عنده
فيروز / صباح الروقان يا مراد
مراد / صباح العسل ع فيروز العسل
- ابتسمت / انت بتعمل اي
- مراد / بعملك فطار قبل ما تنزلي شغلك روحي اقعدي ودقيقه ويكون قدامك
- روحت قعدت وفعلا دقيقه وكان الفطار قدامي فطرنا سواا وسيبته ونزلت
- وصلت شغلي وحصلت معايا مشكله ورجعت مخنوقه
- فتحت الباب لقيته ف وشي / مالك فيه ايه
- فيروز بخنقه / مفيش وسع كده
- مراد / مش هوسع .. فيه ايه
- فيروز / ............
- مراد بعصبيه / ما تردي فيه ايه مالك
- فيروز بعصبيه وزعيق / قولتلك ملكش دعوه وسع من وشي ومن الشقه كلها انا زهقت بجد زهقت وسكتت شويه وبعدين اتكلمت
- الدكتور الحي. . وان هو وابن صاحب المستشفي عاوز يعمل كل حاجه بمزاجه ويدايق اي حد ولما وقفت ف وشه زعقلي وخلي أبوه يزعقلي ويرفدني كمان .. وفجأة قعدت ع الأرض وحطت ايديها ع وشها وعيطت
-. زعقلي جامد وانا مغلطتش انا بس كنت بدافع عن نفسي انا ذ"نبي ايه ليه يزعقلي ويطردني بالطريقه دي قدام كل الموجودين 😔😔😔😭😭
- رفعت راسي وشيلت ايدي من ع وشي وبصتله / لقيت عيونه حمرا اوي وكأن فيها جح.. يم وجسمه بيطلع ضوء احم"ر وعروق أيده ظهرت بشكل يخوف وفجأة ......
- فجأة اختفي .. فضلت قاعده شويه بحاول استوعب اللي حصل؛ هو مشي بجد! ؟ طب مشي ليه؛ انا كنت متعصبه وعصبيتي طلعت فيه .. أن انا مكنتش اقصد
- عدي ربع ساعه وحسيت بوحده فظ.. يعه من غير وجوده؛ قعدت مكاني وبدأت اعيط تاني .. منا طول عمري وحيده مش لازم ازعل يعني .. بس هو يستحق .. يستحق اني ازعل عليه 😔😔 قومت وقفت ف نص الشقه وانا بعيط ومش عارفه اعمل ايه غير اني فضلت انادي عليه
_ مراد! مراد انت فين؛ مرااااااد رد عليا؛ مراد ارجع بالله عليك انا انا اسفه مش هتعصب عليك تاني وقعت ع الأرض وانا بتنفس بسرعه وبعيط وبهمس بأسمه .. مرااد
_ تأكلي مانجا!؟
_ رفعت عيوني بسرعه وبصيت ع الصوت لقيته واقف عند الباب وفي أيده كيس مانجا وعيونه لونها بقا ازرق ومبتسم
_ قومت وانا بحري عليه .. وقعت وكنت هقوم تاني لقيته قدامي ف لحظه وعيونه قلبت بني وفيها خ .. وف وله"فه وقل"ق اتكلم
_ انتي كويسه !؟
_ رفعت عيوني ليه ودموعي نزلت تاني
_ انت روحت فين؟ وازاي تسيبني وتمشي؛ متعملش كده تاني؛ ايااك تمشي تاني انت فاهم؛ وإلا والله المره الجايه هقت"لك
_ مسح دموعي وقرب الكيس وقال بحب / كنت بجيب لك مانجا عشان تفرحي
_ غمض عيونه وبدأ يهمس وفي لحظه لقيت السقف فوقينا كله عصافير ملونه وغيوم زرقا بتلمع وضوء الشمس
_ بصتله وانا مش مستوعبه الجمال واللطف اللي انا فيه / ايه دا ايه دا ايه دا .. اتنهدت وقولت .. انا عمري ما شوفت جمال ولطف بالشكل ده
_ بصلي وعيونه بلونها البني بتلمع بحب / بالنسبه ليا مفيش لطف قد لطف عيونك اللي دوب"وني من اول يوم شوفتك فيه
_ ايه !!!
_ احم .. هتاكلي المانجا ولا اكلها انا .. وانا هم"وت واعمل كده بصراحه
_ ضحكت واخدت منه الكيس وقعدت؛ قعد جمبي واخد واحده وهو بيضحك؛ شكلنا كان لطيف واتحفر في قلبي شكلنا واحنا بنضحك وناكل ومنظر الغيوم والعصافير قدامنا؛ لو كل دا حلم انا مش عايزه اصحي منه .. مش عايزه اصحي اب"داا
_ فيروز فيروز فيروز فيروز فيرووووووووووووز
_ اييييييييييه
_ متزعقيش فيا
_. وانت بطل زن
_ مش هبطل لحد ما تقولي مك"شره ليه ؟
_ رفعت السك"ينه ف وشه / انت اللي عل"قت مدير المستشفي وابنه ع باب المستشفى وغرقتهم بالالوان وبو"ظت خلقتهم دا وشهم بقا شو"ارع يا جدع
_ وانتي عرفتي منين 🤔😳
_. رفعت الس"كينه اكتر وزعقت / يعني انت اللي عملت كدا دول بقوا ترنيد وفضي"حتهم بجلا"جل
_. فجأه عيونه اتحولت ل لون ازرق داكن ومخ"يف
_ دي اقل حاجه تتعمل فيهم .. لولا حراس الملك اللي كانوا قريبين من المكان انا كنت نس"فت المدير وابنه من علي وش الأرض 😠😠
_ اتعدلت قولتله / يكش حراس الملك يقف"شوك عشان تبطل شق"اوه
_ المهم يلا هنتفسح
_ نتفسح !!؟ فين و ازاي !؟🤔
_ مسك ايدي وحسيت برعشه لذ"ذيه؛ اخدني لحد ما وقفنا قدام باب البيت من جوا الشقه وهو مقفول ولقيته بيهمس بكلام مفهمتهوش وبعدين بصلي واتكلم
_ يلا ادخلي
_ ادخل فين لمؤا "خذه !؟
_ من الباب ده يلا
_ بصيت ع الباب المقفول ورجعت بصتله / الباب مقفول يا مراد؛ ومينفعش تخرج اصلا عشان حراس الملك ل ....
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
يتبع ❤️