حبيبي حلوف - الفصل 21 - بقلم عشق القاسم - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: حبيبي حلوف
المؤلف / الكاتب: عشق القاسم
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 21

الفصل 21

*ࢪواية حبيبي حلوف 🤍🕊️⊁.↻))* ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ الفصل 21 🟩🟩🟩🟩🟩💞🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩💞🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩 الفصل 21 سبحان الله و بحمدة سبحان الله العظيم في امريكـــــــــــــــــــــــــا . .. ...بدك تتحمل چنوني 🎼 و الغيره يلي بعيوني 🎼 بدي تبقي🎼 رسمي كتير لما تكون من دوني🎼🎼🎼 فيك تسلم علي لبنات🎼🎼🎼 بس ما توزع ابتسامات🎼🎼🎼 زين : اي صوت الجاموسه دا🙄 روز أتخضت و قالت : فزعتني انت قاعد في الضلمه كده لي🙄 زين : كل دا تاخير يا هانم 🙄 روز : تاخير ازاي دا الساعه 7 🙄 زين : اممم بس برضو🙄 روز : طمني الذاكره رجعت زين : لا 😒 روز : غريب يعني شيفاك مش زين بتاع امبارح و اول امبارح زين بسخريه : دا طبيعي🙄 روز : لا انت بتكون غريب 🙄 زين بسخريه : لا بجد ربنا يشفي🙄 .... كمل وقال : كنتي فين🙄 روز : اه هنا بقي هنا الغرابه الاول مش بيفرق معاك انا فين و اروح فين و اجي منين و لبسي ازي دلوقتي فارق معاك ازي الله اعلم انت مش ملاحظ الغرابه ....🙄 زين بسخريه : لا للاسف مش ملاحظ🙄 روز : امم طيب 🙄 زين : ممكن تقوليلي كنتي فين 🙄 روز : و دا مهم يعني 😒 زين : امم عايز اعرف كنتي فين لان انتي في بلد غريبه وخائف عليكي و بعدين مش اي حد يقولك نروح مكان تروحي معاه فاهمه 😒 روز : اممم انا خرجت في مطعم مع الياس و اتغدينا وهو انسان محترم جدا و لطيف اوي و كلامه جميل و عظيم و قاعدنا و اكلنا و حكينا و رجعت زين ببرود : اممم وبعدين روز : بس هو دا كل الموضوع🙄 زين : اممم تمم🙄 روز : مش شايفه يعني ريحه الغيره 😒 زين ببرود : وانا اغير عليكي بمناسبه اي🙄 روز بضيق : الإنسان مش شرط يغير علي حد بمناسبات معني اني الإنسان بيغير علي اهل بيتوا زين : اممم و انا المفروض اغير و معني اني اغير اني امنعك تخرجي مع حد روز : ايوا زين : تمام متخرجيش مع الياس دا تاني روز : حاضر زين : هو مش المفروض تعارضي لان انا بمنعك عن حريتك روز : لا مش هعارض عشان انت زي اخويا و خايف عليا بس زين : اممم حلو بلاش تقلعي حجابك الشرعي روز : طب منا لابسه الخمار زين : منا عارف بس بلاش تقلعي و سبها و خرج .... روز : اي الاهبل دا 🙄 زين رجع و قال : سامعك يا محترمه 🙄 روز :🙄🙄امممم كمل زين كلامه وقال : تعرفي يا فلعوصه انتي اللي حاسستيني اني رجعتلي الذاكره حاسس اني انا زين المصري مش زين الامريكي اللي عندو قواعد و مسواليات و شريكات و بس و مفيش مرح في حياتي بس لما حضرتك شرفتي و جيتي حسيت اني طفل صغير بتعامل معاكي ناقر و نقير حاسس اني انا زين ابن البلد و اللي بيتكلم طبيعي و بطريقتوا العاديه روز بسخريه : قصه قصيره حزينه 😁 زين بدون ولا كلمه :🙄 روز : انا فرحانه بكلامك دا اني انت بدات ترجع لنفسك زين الطبيعي المجنون اللي احلامه بسيطه و دا شي جميل .... زين بابتسامه : امم 😒 روز : طب اي🙄 زين : اي🙄 روز: لو الياس مش خرجني انت بقي اللي هتخرجني مليش دعوه انا عايزه اخرج . زين : 🙄 روز : خلاص متبصليش كده زين : لما اكون فاضي هبقي اخرج حضرتك روز : تمم زين : تمم روز : لازم تكون فاهم كويس اوي اني معني اني اخرج مع شخص يكون صديقي في الشغل و بنا حدود دي حاجه لطيفه و انت لازم تغير عليا عشان دي حاجه المفروض تكون جواك تغير علي أهل بيتك لكن مش معني كده اني بعمل حاجه غلط فهمت أنا أقصد اي زين : اممم قولنا خلاص و متخرجيش مع حد😒 روز : تمم شكرا عشان انت متفهم🙂 زين : العفو بقلمي /ڪآتبة آلآسآآطير آلمغربيـة فرح عـمـرو ح ـسن الحمد لله علي نعمة الاسلام 💗 في مصـــــــــــــــــــــــــــــر و فجاءة .. فارس قام لاقي نفسه في جنينه كبيره فيها ورد و شجر و زراعه كتيره ...... و شايف بسنت واقفه لابسه ابيض في ابيض و ماسكه طبق فيه فلوس و دهب و لؤلؤ و مرجان و فضه و بتبتسم و هو بيشاور بي ايدو و عايز يتكلم بس في حد مانع عنه الكلام و كإنه عاجز..... و بسنت بصتلوا بإطمئنان غمضت عيونها و دورت ضهرها و مشيت و دخلت بيت كبير لكن فارس واقف و باصص عليها .... و في نفس الوقت فارس شاف طفلين واقفين جنب بسنت و بيبتسموا و بيودعوا و ضحكتهم واضحه جدااا و وشهم منور زي ما يكونوا ملايكة بس هو عاجز عن الكلام و عايز يوصل لي بسنت و الاطفال بس هم بعاد عنه و هو واقف وسط غيوم سوده ملهاش اول من اخر ...... قام فارس من الحلم مفزوعععع و قال : بسننتتتتتتت بسنت دخلت بسرعه الاوضة و قالت : انت كويس ؟ فارس بيبص حواليه بذهول و قال : اي المكان دا انا فين بسنت بقلق وقالت : متخافش انت في المستشفى فارس: جينا هنا ازي و ااي اللي حصل؟ بسنت: البوليس جي و انقذنا كلنا بس البلطجية هربوا لكن متخافش هنكون في امان فارس بيتوجع وقال بوجع : دراعي أنا مش قادر اعع بسنت بدأت تساعدو يقعد : اهدي أن شاءالله هتخف فارس حاول يقاوم و يقوم .... بسنت : لا مينفعش تقوم انت لسا خارج الصبح من العمليات و غلط عليك الحركه فارس: احنا هنا من امتا بسنت: من حوالي 5 ساعات فارس اتكلم وهو بيفكر في الحلم وقال : احمد كويس. بسنت: اه هو كويس و نايم في اوضه في المستشفي فارس بيحاول يطمن علي صوته لانه كان مش عارف يتكلم يمكن هو كان بيحلم بس دلوقتي هو حاسس انو مش مجرد حلم بالعكس دا كان حلم من الواقع ...... بسنت : ممكن تنام عشان تريح جسمك فارس : احكيلي حصل اي بعد ما أغم عليا بسنت : مفيش حاجه حصلت الحكومه جات و خرجوك و انتقلت علي المستشفى و عملولك العمليه و فضلت معاك لحد ما سمعت صوتك بتنادي باسمي و جيت و بس. ... فارس مش مركز في كلامها و كل تفكيروا في الحلم و عايز يوصل لتفسير واتكلم وقال: امممم هو أنتي متجوزه ؟ أو معاكي اطفال ؟ بسنت : افندم؟ أنا مش متزوجه و معنديش اطفال اصلا...... فارس : اممم .... وشال الاجهزه و الابر اللي في ايدو و قام و سط صراخ بسنت وهي بتقول : يا مجنوننننن اااانت بتعمل اي مينفعش كده، انت كدا هتتعب اكتر فارس خرج بره اوضه المستشفي وهو بيلبس هدومه وقال : فين احمد ؟ بسنت بغضب : انت مجنون و هتجنني معاك فارس : جواااابي علي سوالي بسنت : احمد في اوضه في المستشفى و المفروض انو نايم لحد ما نطمن عليك فارس : اممم عارف، قوليلي اوضه رقم كام بسنت : اوضه رقم خمسه الطابق الاول فارس نزل بسرعه و بسنت نزلت وراه و فارس دخل االاوضه اللي فيها احمد اللي كان قاعد علي الكرسي المحترك و مش بيتكلم ولا بينطق و حالتوا النفسيه مدمره فارس : احمد انت كويس احمد ساكت ومش بيرد بسنت : رد يا احمد انت كويس احمد مش بيرد :________ فارس بسرعه نادي للدكتور الدكتور دخل بببطي وقال ببرود : يا استاذ بلاش صوتك يعلي احنا في مستشفى محترمه لو سمحت و اللي انت بتعملوا دا غلط فارس بغضب : اكشف بسرعه على اخويا هو تعبان و مش بيرد الدكتور ببرود : اخوك حالتوا النفسيه مدمره فارس من غير ما يحس و رح ضرب الدكتور بوكس في بوكس لان حرفيا طريقه كلام الدكتور مستفذة و الدكاتره بدؤ يحوشوو فارس عن الدكتور و فارس متعصب جدااا بسنت واقفه عاجزه عن وصف المواقف و مصدومه من رد فعل فارس ........... و فارس بسرعه مسك الكرسي بتاع اخوه احمد و مسك ايد بسنت سحبها وراه وقال : أنا همشي من المستشفى بنت ال*ك*ل*ب دي بسنت ماشيه وراه و هي خايفه و بتعيط متوتره و قلقانه مش فاهمه كل دا بيحصل معاهم لي .... فارس ركب احمد في العربيه و قال بغضب : هتفضلي متنحه فيا كتير انتي كمان اركبييييي بسنت : انااا انا عايزه ارجع بيتي لو سمحت فارس فتح باب العربيه و مسك بسنت من دراعها و دخلها العربيه وقفل الباب و ركب هو كمان ... و سائق العربية و بسنت قاعده جنبوا بتعيط واتكلم و قال بغضب : هو انتي كمان هتجيلك صدمه و شللل مش كفايه اللي أنا فيه بسنت ساكته بس دموعها بتتكلم ... و بعد لحظات اتكلمت و قالت بغضب : بعد اذنك انا عايزه اروح بيتي لا عايزه اشتغل ولا عايزه اتزف'ت فارس داس علي الفرامل جاااامد و قال : اممم اكيد هرجعك بيتك يعني هو انا هاكلك .... و كمل بعصبيه : انتي مين اصلا انتي ولا حاجه حتتت ممرضه كمان الممرضات هيتشخطوا علينااااا زمن ابن ج*زمه* بسنت بعد كلامه اتعصبت عليه وقالت : وقف ااااالعربيه وقف اااالعربيه بدل ما ارمي نفسي فارس : أنتي اتجنننتي اسكتي هتعملي اي يا مجنونه بسنت : نزلنيييييي فارس وقف العربيه بسرعه في طريق طويل و مقطوع و بسنت فتحت باب العربيه و قبل ما تنزل قالت بحزن و غضب و حرقه : أنا دكتوره جراحه مش مجرد ممرضه وحياتي اتغيرت بسبب مدير المستشفى بتاعتي لانه كان إنسان مش كويس و كان بيحاول يقرب مني و يتجوزني غصب عني وانا عملتوا مشاكل و بعدت عنه و عشان عارف اني ابويا ميت مليش ضهر راح وقفني من الشغل و وقفني من نقابه الاطباء و بقيت مجرد ممرضه شغاله هنا و هناك عشان ابني حياتي و لما جيت عندك أنت كمان بقيت بتعملني وحش مع العلم اني انا انسانه كويسه مستاهلش كل داااااااااا .... و سبتوا و نزلت و مشيت في الشارع و الطريق طويل و ضلمه وهو اصلا طريق سريع مسفلت حطت بسنت ايدها في جيبها و مشيت و دموعها نازله بحرقه و حاسة بالبارد فارس ساكت و متعصب من نفسه بس فضل سرحان في كلامها و انها ملهاش ضهر الدنيا جت عليها و غيروا من كلام ..... و حس اني العاطفيه اللي جواه اتحركت تجاه بسنت بس هو مش حابب يفكر فيها او يشغل دماغه احمد سامع و متابع كل الكلام وقام بدموع وقال : فارس رجع بسنت بلاش تسبها تبعد هي انسانه كويسه وانا بحبها ارجوك يا فااارس فارس قاعد و عيونه بتلمع بدموع هو مش عارف دي دموع شفقه ولا دموع فرح لأن اخوه رجع اتكلم ولا حتي دي دموع جحيم لازم ينتقم و شغل فارس العربيه و ساق بسرعه احمد بعياط وقال : ارجع هات بسننت فارس داس علي الفرامل ووقف العربيه و فتح الباب و نزل من العربيه و مشي فالطريق و رجع لي بسنت ..... بسنت بصت لي فارس و سبتوا و مشيت بتجاهل فارس قال بضيق : بسنت بسنت مش بترد و كملت في طريقها فارس مشي وراها و قرب منها و مسك دراعها وهو متعصب وقال : يعني أنا مش بكلمك بسنت : عايز مني اي،مش انا مجرد ممرضه جيت اشتغلت و انتم في مشاكل مش هحتاجني و همشي زي ... زي اي حد فارس : لا انتي غير اي حد و مش هتمشي تقريبا اخويا معتبرك امه او حد غالي و هو نطق و قالي رجع بسنت و كل دا عشان محتاجك بسنت : هو بجد رجع يتكلم ؟ فارس : اه اتكلم عشانك و انتي هترجعي معايا هو محتاجلك و متخافيش أنا هحميكم بسنت : اممم أنا لو هرجع هرجع بس عشان احمد لان و هو طفل برئ ملوش ذنب في كل اللي بيحصل لكن أنا مش رجعه عشان اي حاجه تاني فارس بضيق : تمم بسنت : أنا محتاجه اعرف الساعه كام فارس بص في ايدو وقال : الساعه 2ونص بسنت : يلهوي الوقت متاخر و أنا نسيت اقول لي ماما اني هبات في الشغل فارس : مش مشكله ابقي اتصلي عرفيها انك هتتاخري كام يوم في الشغل بسنت : لي بقي أن شاء الله فارس : تعالي نركب العربيه و هتعرفي كل حاجه في معادها بسنت : طب أنا لازم اطمن ماما عني فارس : طب بعدين لما نلاقي التليفونات بسنت : تمام فارس ركب العربيه و بسنت ركبت جنبوا لانها مش هتعرف تركب جنب احمد عشان هو نايم علي الكنبه الخلفيه و الكرسي العجل جنبوا بسنت و هي بتحط حزام الامام قالت : احنا هنروح فين فارس : عندي شقه في اسكندريه هنروح هناك انتي تهتمي باخوايا و علاجات اخويا و انا اهتم بالشغل بسنت : اسكندريه؟ طب أنا هرجع امتا أنا خايفه علي امي فارس : هترجعي قريب بعد كام يوم و متخافيش أنا بحاول اظبط كل اموري بسنت : امم ممكن قبل ما نروح اسكندريه تاخدني أودع امي ارجوك فارس بضيق وقال : مفيش وقت للكلام دا و مها و ابوها مراقبيني و عايزين يعلموا عليا و ينتقموا عشان اكون تحت دارعهم من تاني بسنت : وانت كنت ساكت كل الفتره دي لييي فارس بغضب وقال : عشان مكنتش اعرف اني مها بتحاول تعجز اخوياا و مكنتش اعرف .. و سكت ....... بسنت إتكلمت بهمس عشان احمد ميسمعش وقالت : اني مها كانت السبب في قتل مامتك فارس حرك رأسه فوق و تحت بمعني اه بسنت سكتت و فارس سكت .... و بعد لحظات بسنت بصت لي احمد بابتسامه وقالت : أنا هفضل اهتم بيك متخافش احمد ابتسم و غمض عيونه ....... بسنت : احم يعني مش هقدر ارجع بيتي اشوف امي علي الأقل فارس : بعد ما نوصل اسكندريه تقدري تكلميها تطمنيها عليكي و تعرفيها انك هتتاخري و حاله المريض صعبه و محتاج اهتمام كام يوم و بس ...... بسنت : اممممم طيب فارس بدأ يسوق لحد ما النهار بدأ يطلع .... واحمد ناااام و بسنت بتقاوم النوم والجو بارد في عز طلوع النهار بسنت سندت علي شباك باب العربيه و نامت .... و فارس بين كل لاحظه و التانيه بيبص عليها و يدقق في ملامحها و يرجع يفتكر الحلم و يحاول يفسر الحلم أو يفهم منطق الحلم. .... و يرجع يفتكر انتقامه و ماضيه و يتعصب و يسوق بسرعهه ...... و بعد لحظاتت رجع فارس يبص لي بسنت و بيفتكر دقات قلبها خوفها و تمسكها بيه توترتها نظرات عيونه و اهتمامها وخوفها عليه و خوفها منه و خوفها من اللي ممكن يحصل .. بص فارس ليها و حس انها بردنه مسك دراعها و قربها منه .... وقربها بين دراعه و رأسها علي صدرو .... و بدأ يسوق بي ايد .....و ايدو التاني حضنها بيها و محوطها و بيحاول يحسسها بالأمان و الدفئ ... و نسمات اطمئنان و حب و عاطفية ......🙃 الاحداث مستمرة بس لسا منعرفش اي اللي ممكن يحصل و نهاية الطريق هتكون اي بالنسبة لي فارس وهل هينتقم؟ هل هيعيش اصلا؟ وبسنت دورها اي في حياه فارس وهل مع الوقت هيحبها؟ توقعكم اي لتفسير الحلم بتاع فارس لما حلم اني هو وسط الغيوم و في اطفال مع بسنت بس هو عاجر عن الكلام و مش قادر يقرب منهم بالنسبة لي زين هل هيفضل حلوف ولا حاسس ولا هيحس؟ ولا دخول الياس علي حياه روز هيجنن زين مع الوقت وزين هيحس انو في ايدو جوهرة و مكنش شايفها ... هيفوت الاوان ومين هيتجوز التاني تفتكروا الوقع هيغير كل دا و يدخل حد جديد في حياه روز او يموت حد يتبع... 🟩🟩🟩🟩🟩💞🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩💞🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩