الفصل 18
*ـ ࢪوايه ﺣبيبي ﺣلووف😂❤!''((جزء18))*
*- الحلقة 18*
صلى علىَ النبي يـَ زوق 💕💕💕💕💕💕🐢"". "" ___
18)
بقلمي /ڪآتبة آلآسآآطير آلمغربيـة
فرح عـمـرو ح ـسن
الحلقة الثامنة عشر (18
من رواية "ح ـبيبي حلوف 🙂😹
الله أكبر❤.
في امريکــــــــــــــــــــا ....
بلیـــــــــــــــــــــــــــــــل ....
في القصــــــــــــــــــــــر ...
زين واقف و حطط ايدو في جيبوا وقال : ااااستني عنددددك
روز : انت يااا حلوف فزعتني
زين : انتي طالعه بتجري علي فوق لي؟
روز : عشان مش طايقه اتكلم مع حد او مع اي حد
زين : يا حول الله ما هي هي نفس الكلمه
روز : امم
زين ببرود وقال : عملتي اي في شغلك انهارده يا هانم؟!
روز : وانت مهتم لي اصلا
زين : سالتك سوال جاوبي عليه🙄
روز واقفا بضيق و افتكرت اني من اول يوم شغل ليها وقعت من علي السلم بسبب قشره موز .. وقعت من ابن الموظفه الصغير ... و قالت بضيق : اممم ولا حاجه اشتغلت و خلصت شغلي و جيت هاا عايز تعرف حاجه تاني🙄
زين بتجاهل وقال : عايز اعرف كل حاجه عن حياتي في الماضي عشان بحاول افتكر مش قادر
روز : اصلا احلي حاجه كانت فيك في الماضي هي خوفك عليا و بتنصحني البس الحجاب الشرعي و مكنتش... 🙄
زين بضيق و قطع كلامها وقال : اممم محتاج اعرف معلومات اكتر عن الحجاب الشرعي دا ! ؛ و عايز اعرف ذكرياتي زمان كنت بعمل اي في حياتي
روز بضيق و قالت : دي ذكريات عايزه الحرق…، لي عايز تفتكر اصلا؟ دا انا نفسي افقد الذاكره و اعمل سوفت لدماغي
زين : اممم انجزي بلاش هزار اقعدي و احكيلي اي حاجه
روز : اممم بس عندي طلب
زين : اتفضلي
روز : انا مش كل يوم هنام فوق الدولاب🙄
زين بصلها بصه و مش عارف يقولها اي : 🙄
روز : عايزه ابدل الاوضه دي عشان في عرس كتير هناك🙄
زين : القصر كبير عندك اختاري اوضه و اقعدي فيها بدل الاوضه دي 🙄
روز : شكرا بجد تسلملي 🙄
زين : اممم وبعدين؟ 🙄
روز : اه طيب احنا لينا كتير ذكريااات مع بعض 🙄 و كملت ووقاالت : ذكريات تسد النفس 🙄
زين : افندم🙄
روز بضيق : اقصد اني من ايام الطفوله واحنا مع بعض بنرخم علي بعض و بناكل و نشرب و نذاكر و نلعب و نروح و نيجي مع بعض لحد ما كبرنا و كان حلمنا واحده
زين : هاا و بعدين حلم اي دا🙄
روز : كنا بنحلم نكون دكاتره في الطب🙄
زين : اه وبعدين🙄
روز : رجلي وجعتني من الواقفه 🙄
زين بضيق : اترزعي🙄
روز قاعده علي الكرسي وقالت : بعد الشر عليا من الرزعه 🙄 .....
زين : هااا كملي و ابهريني🙄
روز : بعد كده كل حاجه اتحطمت🙄
زين : مش فاهم حصل اي🙄
روز : احيانا الابيض بيتحول لاسود
و الزمن بيتحول لي وحش قاسي
زين بضيق : اي الدراما دي ؟!؛انا مش عايز الغاز احكي و انجزي
روز بضيق : كلمه الابيض بيتحول لاسود ... معنها اني انت.. كنت كويس معايا و دايما مع بعض و تسال عني و تهتم و كنت شخص ابيض؛ و بعدين اول ما دخلت علي حياتك نسمه كل حاجه اتغيرت و اتبدلت انت بعدت عني رغم اني كنت متعوده علي وجودك من الطفوله و حلمنا سوا 💔
زين باصص لي روز و بيحاول يفتكر اي حاجه لي ذكريات زمان ....
روز : احم بعدين ولدتي ماتت في اوقات الامتحانات وانا كنت مدمره نفسيا و جسديا و دخلت الامتحانات و جبت درجه قليله رغم اني كنت شاطره بس للاسف جبت مجموع قليل و دخلت تجاره و نقلت خالص من مكاني و عاشت في جحيم جدتي 💔
زين بيحاول يفتكر اي حاجه وقال : وانا كنت فين وقت ما انتي سافرتي؟
روز بحزن : انت كنت زعلان و بتعيط عليا
زين قاطع كلامها بسخريه وقال : احم بعيط دا انا اكيد ما صدقت خلصت منك🙄
روز بغضب وقالت : طب مش هكمل ولا هقول حاجه🙄
زين : خلاص انجزي احكي وبلاش حركات عيال صغيره 🙄
روز : اممم انا سبتك ومشيت وانت اتغيرت و اتبدلت و بقيت مع نسمه و سافرت و دخلت طب انت و هي و اتجوزتم و معرفتش اي حاجه عن حياتك .... غير من كام يوم بس.
زين بيحاول يفتكر وبص لي روز وقال :
احيانا الابيض بيتحول لاسود ....
....... وكمل وقال اممم انتي معاكي حق في كلامك
روز : هي دي ملخص الحكايه قولي افتكرت حاجه
زين : لا🙄
روز : حسبي لله بقالي ساعه بشرح🙄
زين : ساعه؟ 🙄انتي مكملتيش دقيقه🙄
روز : اممم افتكرت بقيي🙄
زين قام من مكانه و قرب علي السلم عشان يطلع... لكن وقفه سوال روز وهي بتسالوا...
انت بقيت غني اوي كده ازي بعد ما جيت امريكا؟
زين باستغراب : تقصدي اي ؟
روز عامله نفسها متعرفش حاجه عنه وقالت : اقصد اني انت كانت حياتك عاديه و مش غني و معاك شريكات بس اتجوزت من نسمه و كل حاجه اتبدلت و اتغيرت نهائي ازي
زين بصلها بضيق و غضب و سبها و طلع علي السلم .... روز بغضب : انت يا بني ادم 🙄 مش بكلمك انت يا اخ🙄
زين مكنش بيرد عليها و سبها و طلع ينام ....
روز بضيق و بتكلم نفسها وقالت : اي الغباء دا مكنش ينفع ادخل للدرجه في حاجاته الشخصيه لي حق مش يرد عليااا
و كملت وقالت : انا مني لله🙂
فجاه روز شافت خيال عند باب الجنينه اللي بيطل علي البيسين قربت روز بسرعه و هي خايفه .. لان الخيال دا ماشي براحه جداااا جداااا.... نزلت روز علي الارض و بداء تمشي برجليها واحده واحده عشان باب الجنينه من ازاز و هي عايزه تعرف مين في الجنينه من غير ما حد يشوفها
مشيت روز و هي شبه نايمه علي الارض و قربت من باب الجنينه و استخبت في الكرسي اللي جنب الباب و حاولت تبص اتجاه الخيال .... و فعلا شافت انچي ماشيه واحده واحده روز فضلت بصه عليها و مش فاهمه هي لي انچي ماشيه براحه كده و بهدوم النوم المفروض انها نايمه
و فجاه طلع واحد غريب من ورا شجره كبيره و اخد اوراق من انجي
... روز مراقبه الواضع كله و مش فاهمه مين دا و ازي خرج من الشجره و لي انچي بتقابلوا في السر و افكار كتير بدات تدور في راس روز
زين واقف علي السلم بيراقب روز وهي بتمشي براحه علي الارض و بتكلم نفسها و رياكشنات وشها بتتكلم ...
زين قال : هاا مش هنبطل ام الجنان دا
روز بصدمه وقامت بسرعه من الارض وقالت : احم هو انت هنا
زين : لا هناك🙄
روز قربت عند زين و هي بتهمس و بتقوله تعال بسرعه اقولك انا اكتشفت اي
زين بسخريه : ابهريني
روز قربت عندو وقالت : هششش اوعا حد يعرف
زين قال : هو انتي بتتكلمي زي الحرميه لي وبعدين مفيش حد هنا غيري انا وانتي اتكلمي عادي ممكن 🙄
روز حطت ايدها علي بقه بسرعه و قالت : بششش انا مش عايزه الحربيه تسمع
زين مسك ايدها و بعدها عنه و هي بسرعه اتحرجت وقال : مش فاهم فين الحربيه دي
روز : الحربيه دي تبقي انچي انا شوفتها خارجه زي الحرميه و قابلت حد فالشجره و اخد منه اوراق و حاجات و انت جيت انا قفشتهم
زين : اممم اخدت من الشجره اوراق؟ وانتي قفشتيهم؟ 🙂🙄
روز: لا اقصد الراجل الشجره كان جوه الشجر
زين بضيق وقال : روحي نامي يا روز شكل الشغل اثر عليكي
روز : انا فعلا تعبانه و دماغي مصدعه لكن مفيش حاجه اثرت علياا🙄 وانا شوفت كده حقيقي
زين : امم بالنسبه للصداع دماغي هتنفجر من التفكير في الماضي
روز بصت بضيق وقالت : كل بصل و انساه اللي حصل🙄🙄
زين بصلها بطرف عينه وقال : انا هتخمد
طالع زين للاوضه بتاعتوا و وقف جنب الشباك ...... و بدأ يتصل بي السكرتير بتاعوا وقال :
Lbant lekolt thla anek aliha shonw dert alyom
ها البنت اللي أنا قولتلك تخالي عينك عليها عملت اي احكيلي كل حاجه حصلت انهارده بالتفاصيل
السكرتير بيتكلم مغربي :
Hady ly alsebetar
انتقلت انهارده علي مستشفي الشركه
زين بصدمه و قال :
Hlish
لي؟
السكرتير :
Lanha weaht ala Selm alsherka awel ma dahelit
لأنها وقعت علي سلم الشركه اول ما دخلت الشركه
زين بصدمه و استغراب وقال :
OM Safi mhem hi zwina
اممم يعني هي كويسه
السكرتير :
Ah wiha zwina
أه هي كويسه
زين :
OM shono dert Gogo
امم و عملت اي تاني
السكرتير :
Safi fash hdem mh hasabat mh m.alias
اشتغلت في الحسابات مع مستر إلياس
زين بضيق :
OM Safi thla fiha
طيب تمام خالي بالك منها ...
السكرتير :
Mezin
تمام
زين قال بضيق :
Hwidek almotrgem dil roz himesh maha ktfhm meno zwin
تمام المترجم اللي مع روز هي بتفهم منه و بيكون معاها
السكرتير :
Weii
اه
قفل زين معاه التليفون و بدأ يفكر في الماضي و روز و نسمه و حياتوا و بيحاول يفتكر و بيحاول يجبر نفسه اني يفتكر الماضي و لكن دماغوا صداعه و خلاص فقد الشغف و مش عارف يفتكر كل احداث حياتوا ....
بقلمي /ڪآتبة آلآسآآطير آلمغربيـة
فرح عـمـرو ح ـسن
الحمد لله علي نعمة الاسلام 💗
في مصـــــــــــــــــــــــــــــر
تانی یوم الصبح بــــــــدری.
قامت بسنت جهزت نفسها ....
وراحت القصر الكبير عشان تكمل شغلها و تعالج احمد ..........
مها: انتي الدكتوره الجديده اللي هناا
بسنت قالت بضيق : امم اه
مها بتبص لي بسنت من فوق لتحت و نظراتها خبيثه و قالت و بغمزه : شكلك هتنفعيني اوييي؛ بس لبسك عامل كده ليي؟
بسنت بضيق و بصت علي الخمار و الدريس و قالت : مالوا لبسي؟ و بعدين هنفعك في اييي؟
مها بدلع وقالت : براحه مش قوي كده مالك اله انا هحتاجكك في شغل و هظبطك و اخليكي نجمه
بسنت بصتلها نظره استحقار و سبتها و دخلت لي اوضه احمد ....
احمد بفرح : انتي جيتي
بسنت : اه طبعا
احمد : اتاخرتي اوي انا قولت انك مش هتيجي
بسنت : لا طبعا مقدرش
احمد ابتسم وقال : عايزين نرسم انهارده
بسنت : الاول اكلت عشان ناخد العلاج؟
احمد : لا مليش نفس عايز ارسم و بسس
بسنت : لا الاكل و العلاج الاول وبعدين الرسم
احمد بضيق : ممم بسرعه بس عشان عايز اتعلم
بسنت : هنتعلم بسرعه ان شاءلله و كمان نزلت فديوهات و برامج من الانترنت عشان نتعلم الرسم اسرع
احمد بفرح وقال : اشطا وانا مستعد
بسنت : ماشي يصغنن هروح اجبلك الاكل
احمد بضيق : انا مش صغنن انا شاب كبير علفكره
بسنت ابتسمت وقالت : والله حتي مش باين عليك انك عندك 13سنه اللي يشوفك يقول طفل
احمد بضيق : طب انجزي شوفي شغلك عشان بدات اتخنق
بسنت : لا يعم الكبير متزعلش نفسك اوي كده هروح اشوفلك الاكل و جايه
احمد : اممم
بسنت خرجت من الاوضه للمطبخ عشان تجيب اكل لي احمد
و لاقت الخدامه بتحضر الاكل
بسنت : احم ممكن اساعدك أو يعني محتاجه اعمل اكل لاحمد عشان ياخد العلاج
الخدامه صحر : امم الاكل جاهز اتفضلي يا بنتي
بسنت : احم شكرا
اخدت بسنت الاكل و دخلت اوضة احمد و احمد فطر و اخد علاجه وبسنت كملت يومها طبيعي وسط فرح احمد وهو بيرسم و بيتعلم معاها .الرسم
بقلمي /ڪآتبة آلآسآآطير آلمغربيـة
فرح عـمـرو ح ـسن
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
في امريكــــــــــــــــــــــــــا ....
الساعه خمسه مع ظهور اول خيط من النهار
روز قامت بسرعه علي صوت تكسير
و نزلت بسرعه من الاوضه
روز بتكلم نفسها وقالت : هو الصوت دا جي من اوضه الحلوف صح ؟
بسرعه روز نزلت و قربت من اوضه زين و فتحت الباب بسرعه وقالت : في أي ... و هوب الازاز طار فوق دماغ روز و روز بسرعه نزلت راسها قبل ما الازاز يجي في وشها
روز : اااااااااااااااه
زين بغضب : انتي اي جابك هنا ؟🙄
روز : انت بتعمل اي يا حلوف انت🙄
زين : انتي شايفه اي ؟🙄
روز بغضب : شايفه حلوف بيكسر في الاوضه بتاعتوا🙄
زين بغضب : بنت اقعدي ساكته و بطلي طول الوقت تشتميني انا اسمي زفت زين مش حلوف🙄
روز : تصدق اسم زفت زين احلي من حلوف خلاص تمام يا زفت زين بتكسر لي في الاوضه بتاعتك ؟😒
زين مسكها من افاها و خرجها باره
روز بغضب :اييي انت بتعمل اي يا حلوف انتتتت 🙄
زين : يلااا هششش امشي علي الاوضه بتاعتك أنا قرفان لوحدي مش ناقص بلاوي
روز بغضب و قالت : بقي أنا بلاوي أما حلوف بحق
زين قفل الباب و هو متعصب و دماغوا مصدعه من التفكير في الماضي و بيحاول يفتكر ذكرياتوا أو اي حاجه بس كل حاجه في عالم الغيب و دماغوا صداعت من التفكير
روز بضيق و طالعت علي الأوضه بتاعتها وهي بتقول و بتكلم نفسها : عيل تعبان في دماغو بس علي مين واللهي لطلع عينك يا زين الكلب🙄
مغامرات زين مع روز مستمره بس توقعتكم اي هل الحب دا هيكبر ويدوم ولا لا؟ و اي مصير بسنت في المكان الغريب اللي بدات تشتغل فيه دا وهل دا خير ليها ولا شر؟
🟩🟩🟩🟩🟩💞🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩💞🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩🟩