أحببتك يا لينه قلبي و اكتملت بك يا عمر عمري - بارت 1⃣ - بقلم مريم شلبي - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: أحببتك يا لينه قلبي و اكتملت بك يا عمر عمري
المؤلف / الكاتب: مريم شلبي
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: بارت 1⃣

بارت 1⃣

​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​لين : بس انا مش بعرف اطبخ عمر : انا بعرف الحمدلله _بس انت عندك شغل =متقلقيش عليا _و الغسيل ؟ = ماله ؟؟ _مبعرفش اعمله هو كمان =الحمدلله معانا فلوس نجيب غسالة _مبعرفش اشغلها =هعلمك _افرض معرفتش؟ = هعمله أنا _اممم .. طب و التنظيف ؟ =مبتعرفيش تعمليه ده كمان؟؟ _ لا بعرف بس مش هعمله كله لوحدي =و ماله ده احنا عنينا _طيب و ال.. =وال ايه بقى عندي فضول اعرف و ال ايه خلاص الشقة خلصت مفضلش حاجة فيها _اه يعني انت مصمم بقى ؟! =اومال البوكيه و الشوكولاته و الحاجة اللي قاعدة برا دول جايبهم ليه إلا لو كنت مصمم _بس انت متعرفنيش =مين قالك ؟! _اه يعني مكانش بينا اي كلام قبل كده و الأهم من ده بقى اني أنا معرفكش = عادي نتعرف اومال الخطوبة معمولة ليه ؟ ما عشان نتعرف في حدود الضوابط الشرعية _ضوابط شرعية ؟!! هو التعارف كمان ليه ضوابط شرعية اتنهد و قال = ايوه طبعا الخطوبة ما هي إلا وعد بالزواج فقط لكن مفيش اي التزامات من الخاطب على خطيبته يعني مفيش جو تستأذنه و هي خارجة هي لسه في بيت ابوها و ابوها وليّ أمرها ده زائد أنه مينفعش يبقى بينهم خلوة يعني جو تليفونات الساعة ١٢ و روحتي و كلتي و عملتي ده مش موجود و غيره و غيره من كليشيهات الخطوبة اللي فرضها علينا المجتمع كل ده للأسف حرام (يارب ما تطير من ايدك يا معلم زي اللي قبلها .. بس لا لا مش هتطير لمعة عينها و هي سمعاك لمعة حد عايز يتعلم فعلا .. أنا كان اختياري صح من الاول بس يارب توافق بقى ) _ بجد و الله ؟ أنا مكونتش اعرف كل اللي بتقوله ده حقيقة = ولا أنا كنت اعرفه بس كلنا بنتعلم و ربنا بيحاسبنا بعد ما نعرف مش قبل و ده من رحمته و لطفه بينا _ سبحان الله والله .. انت عارف انا داخلة بس عشان إصرار ماما لكن أنا اصلا مش عايزة اتجوز و خصوصا لو حد معرفوش و عشان كده من الصبح بحاول اطفشك عمر بضيق= طيب احم احم استأذن أنا بقى _ ردي هيوصلك مع بابا إن شاء الله = خير إن شاء الله .. يلا يا ماما نستأذن احنا بقى يا عمي ........................................................................... مش عارفة ليه قومت من القعدة ديه مرتاحة جدا و خصوصًا إني مش شخص بيرتاح للناس بسرعة .. بس لا لا يا بنتي ده بيقولك ضوابط شرعية و شوية شوية و هيقولك حجابك مش مظبوط و هيقولك انتي بتكلمي ابن عمك ليه و قاعدة مع ابن خالتك ليه و هيتحكم فيا و انا ليا استايل حياتي و محبش حد يتحكم فيه حتى لو كان ١٨٠ سم و ابيضاني و عنيه عسلي و.. لا لا فوقي مش موافقة يعني مش موافقة و اتقطع حبل أفكاري لما ماما دخلت = ها يا بنتي ابوكي سأل عليه و قال إنه شخص محترم و مسؤول مرضيش يتجوز غير ما لما اخواته البنات اتجوزوا و هو اللي شايل بيتهم من وقت وفاة والده و مستني رأيك مش عارفة ليه اتأثرت من اللي ماما قالته و افتكرت طريقته الهادية و أسلوبه فقولت بكسوف : اللي يشوفه بابا بقى يا ماما ماما بتريقة : اللي يشوفه بابا .. عشنا و شوفنا بنتنا جه اللي هيربيها _ مش انتوا اللي عمالين تقولوا عايزين نفرح بيك عايزين نفرح بيك و لما افرحكم يبقى مش عاجب ؟! = لا صدقتك يا بت صدقتك هتتجوزي عشان خاطرنا ايوه فعلا .. و العشر عرسان اللي قبله يشهدوا فعلا في سري _ بس كلهم مكانوش عمر = بتقولي ايه ؟!! _ بقول و الله هتضغطي عليا هرفضه هو كمان = لا و على ايه بقى الطيب احسن .. يا حااااج بنتك بتقول اللي تشوفه يا حااااج _ يا مامااا !!! = خلاص خلاص ده انتي قفوشة يبايييييي ماما خرجت و قفلت الباب و انا اترميت عالسرير و انا مش مستوعبة اني وافقت و على مين على اكتر نوع من الشخصيات مكونتش بقبله خالص .. أما نشوف آخرك يا دكتور عمر هتصبر قد ايه ................................................................