بارت 1⃣
لين : بس انا مش بعرف اطبخ
عمر : انا بعرف الحمدلله
_بس انت عندك شغل
=متقلقيش عليا
_و الغسيل ؟
= ماله ؟؟
_مبعرفش اعمله هو كمان
=الحمدلله معانا فلوس نجيب غسالة
_مبعرفش اشغلها
=هعلمك
_افرض معرفتش؟
= هعمله أنا
_اممم .. طب و التنظيف ؟
=مبتعرفيش تعمليه ده كمان؟؟
_ لا بعرف بس مش هعمله كله لوحدي
=و ماله ده احنا عنينا
_طيب و ال..
=وال ايه بقى عندي فضول اعرف و ال ايه خلاص الشقة خلصت مفضلش حاجة فيها
_اه يعني انت مصمم بقى ؟!
=اومال البوكيه و الشوكولاته و الحاجة اللي قاعدة برا دول جايبهم ليه إلا لو كنت مصمم
_بس انت متعرفنيش
=مين قالك ؟!
_اه يعني مكانش بينا اي كلام قبل كده و الأهم من ده بقى اني أنا معرفكش
= عادي نتعرف اومال الخطوبة معمولة ليه ؟ ما عشان نتعرف في حدود الضوابط الشرعية
_ضوابط شرعية ؟!! هو التعارف كمان ليه ضوابط شرعية
اتنهد و قال = ايوه طبعا الخطوبة ما هي إلا وعد بالزواج فقط لكن مفيش اي التزامات من الخاطب على خطيبته يعني مفيش جو تستأذنه و هي خارجة هي لسه في بيت ابوها و ابوها وليّ أمرها ده زائد أنه مينفعش يبقى بينهم خلوة يعني جو تليفونات الساعة ١٢ و روحتي و كلتي و عملتي ده مش موجود و غيره و غيره من كليشيهات الخطوبة اللي فرضها علينا المجتمع كل ده للأسف حرام
(يارب ما تطير من ايدك يا معلم زي اللي قبلها .. بس لا لا مش هتطير لمعة عينها و هي سمعاك لمعة حد عايز يتعلم فعلا .. أنا كان اختياري صح من الاول بس يارب توافق بقى )
_ بجد و الله ؟ أنا مكونتش اعرف كل اللي بتقوله ده حقيقة
= ولا أنا كنت اعرفه بس كلنا بنتعلم و ربنا بيحاسبنا بعد ما نعرف مش قبل و ده من رحمته و لطفه بينا
_ سبحان الله والله .. انت عارف انا داخلة بس عشان إصرار ماما لكن أنا اصلا مش عايزة اتجوز و خصوصا لو حد معرفوش و عشان كده من الصبح بحاول اطفشك
عمر بضيق= طيب احم احم استأذن أنا بقى
_ ردي هيوصلك مع بابا إن شاء الله
= خير إن شاء الله .. يلا يا ماما نستأذن احنا بقى يا عمي
...........................................................................
مش عارفة ليه قومت من القعدة ديه مرتاحة جدا و خصوصًا إني مش شخص بيرتاح للناس بسرعة .. بس لا لا يا بنتي ده بيقولك ضوابط شرعية و شوية شوية و هيقولك حجابك مش مظبوط و هيقولك انتي بتكلمي ابن عمك ليه و قاعدة مع ابن خالتك ليه و هيتحكم فيا و انا ليا استايل حياتي و محبش حد يتحكم فيه حتى لو كان ١٨٠ سم و ابيضاني و عنيه عسلي و.. لا لا فوقي مش موافقة يعني مش موافقة و اتقطع حبل أفكاري لما ماما دخلت
= ها يا بنتي ابوكي سأل عليه و قال إنه شخص محترم و مسؤول مرضيش يتجوز غير ما لما اخواته البنات اتجوزوا و هو اللي شايل بيتهم من وقت وفاة والده و مستني رأيك
مش عارفة ليه اتأثرت من اللي ماما قالته و افتكرت طريقته الهادية و أسلوبه
فقولت بكسوف : اللي يشوفه بابا بقى يا ماما
ماما بتريقة : اللي يشوفه بابا .. عشنا و شوفنا بنتنا جه اللي هيربيها
_ مش انتوا اللي عمالين تقولوا عايزين نفرح بيك عايزين نفرح بيك و لما افرحكم يبقى مش عاجب ؟!
= لا صدقتك يا بت صدقتك هتتجوزي عشان خاطرنا ايوه فعلا .. و العشر عرسان اللي قبله يشهدوا فعلا
في سري _ بس كلهم مكانوش عمر
= بتقولي ايه ؟!!
_ بقول و الله هتضغطي عليا هرفضه هو كمان
= لا و على ايه بقى الطيب احسن .. يا حااااج بنتك بتقول اللي تشوفه يا حااااج
_ يا مامااا !!!
= خلاص خلاص ده انتي قفوشة يبايييييي
ماما خرجت و قفلت الباب و انا اترميت عالسرير و انا مش مستوعبة اني وافقت و على مين على اكتر نوع من الشخصيات مكونتش بقبله خالص .. أما نشوف آخرك يا دكتور عمر هتصبر قد ايه
................................................................