الفصل الخامس والاربعون
الجزء 45:
في داخل المستشفي الخاصة بمهاب عز الدين ..
مهاب رايح جاي بجنون وأنس مهاه بيهديه وچودي قاعدة بتعيط في حضن مهاب زوجها . وهو بيهديها .
أنس بتأثر : من فضل حضرتك اهدي . ان شاء الله هتبقي بخير ماما هتخرج تطمنا .
مهاب بيتألم مش بس لحالة تمارا وخوفه عليها وعلي حفيده كمان. لا كمان من نفسه وتأنيبها ليه. هو يمكن ما كنش السبب المباشر في سفر شهاب . بس كان عارف كل حاجة من البداية وماحاولش يمنع ده. كمان كان جواه احساس انه بيتعمد. يتعب شهاب ويوجعه بيعاقبه علي اللي عمله في بنته. عايز يخلي اللي حصل ده درس ويفضل قصاد عيونه طول العمر علشان الغلطة دي ماتتكررش تاني. بس ابدااااا ماكنش يتمني موته ولا انه يتأذي . كمان هو متأكد من خبرة ومهارة شهاب . هو مش ظابط ضعيف ولا قليل الحيلة وممكن يفشل وحتي لو فشل اكيد هيقدر يتصرف كويس.
بس حالة حزن بنته في الفترة الاخيرة . و عتاب تمارا الاخير بالاخص ليه وجعه وأنبه بقوة. واللي جرجه اكتر الموقف اللي هو فيه دلوقتي. افتكر لما وقف في نفس المكان وفي نفس الحالة من سنييين . لما كانت نغم هي اللي مكان تمارا..
مهاب بألم وذكري مؤلمة: انت ليييه بتأذي كل اللي بتحبهم اوي كدة.. ولادك ونغم كنت في يوم هتخسرهم بسبب حبك وخوفك المجنون. والنهاردة بنتك وحفيدك في خطر بردوا بسبب حبك وخوفك المجنون. لييه وقفت قصادهم. مهما كنت بتربي شهاب وعايز تدفهه ثمن غلطته بس مش كدة. مش الثمن بنتك واللي في بطنها .. اااااااه يا مهاب انت زي الدب اللي قتل صاحبه من حبه وخوفه عليه . يااارب مش هتحمل ان تمارا او ابنها يجرالهم حاجة مش هتحمل ..
چودي بتعيط ومهاب واخدها في حضنه .
مهاب بخوف عليها وعلي تمارا: يا عيوني كفاية انتي مش خايفة علي نفسك انتي كمان. عايزة تتعبي زيها ولا ايه. انتي ناسية انك حامل انتي كمان . كفاية بقي وحياتي.
چودي بحزن: انا حزينة علي تمارا اوي اوي يا مهاب.. .. بعد اللي عرفته عن اللي بينها وبين شهاب .. صعبت عليا مافرحتش زينا بجوازها وحبيبها .. كمان لما حملت وعرفنا خبر حملي وحملها شوفت الكسرة في عنيها وانت جنبي وفرحتنا ببعض ووبإبننا . وهي لوحدها حبيبها وجوزها بعيد عنها كل ده علشان ما تزعلش بابا. ودلوقتي في خطر من خوفها علي جوزها كمان البيبي ... البيبي ممكن تخسره يا مهاب .. انا خايفة عليها حاسة بوجعها اكني انا اللي بتألم دي اختي يا مهاب توأمي مش اي حد.
مهاب اتنهد وضمها بحنان: انا واثق ان شاء الله ان كل حاجة هتبقي تمام . تمارا والبيبي هيعدوا الخطر اوعدك..
كمان شهاب مش سهل يضيع كدة ماتخفيش . واوعدك انا ومؤمن مش هنسيبه انا وهو اتفقنا ناخد اجازة ونسافرله ومش هنرجع غير بيه.
چودي برعب : لا انت كمان ممكن يجرالك حاجة اوعي يا مهاب لا.
مهاب ضم وشها برفق وابتسم: يا قلب مهاب ما تخافيش احنا وحووووش ماحدش يقدر علينا ... المهم تيمو بس تخرج ونطمن عليها .
نغم خرجت من عند تمارا وقربت من مهاب وهي بتبصله بعتاب ولوم .
نغم بدموع: وقفتك دي مش بتفكرك بحاجة؟!
قولي استفدت ايه باللي عملته. حب بنتك براحتك بس تفرق بينها وبين جوزها بالشكل ده! ده منتهي الانانية . وهي لاخر لحظة اختارتك وفضلتك عليه . وانت في النهاية دبحتها بسكينة باردة. وادي النتيجة. ياريت تكون مبسوط ! ؟
مهاب بغضب خبط الحيطة بقوة وجنون: انتي ازاي بتلوميني كدة! ازاي مش حاسة بيا!. .. انتي اكتر واحدة المفروض تكوني فاهماني ومتأكدة اني عايز مصلحتها واني مش ممكن ازي شهاب علشانها هي مش اي حد تاني . ازاي بتتهميني زيهم!
نغم : علشان انا فهماك اكتر منهم. اكدب علي اي حد الا انا. انت ايوة ما تعمدتش ده. بس كنت من جواك موافق ومبسوط ببعده عنها . انت عايزها ليك انت وبس غيران من شهاب علشان الوحيد اللي ملي عنيها وشافته راجل غيرك . انت اناني عايزها ليك وبس .
مهاب بحزن وعتاب: مادمتم كلكم شايفين كدة يبقي خلاص مش هتكلم ولا هدافع عن نفسي . افهموا زي ماتفهموا. مايهمنيش.
المهم عندي دلوقتي بنتي . بنتي عاملة ايه!
چودي قربت من نغم بدموع: مامي طمنيني علي تيمو عاملة ايه!
نغم بصت لمهاب بألم واتنهدت: الحمد لله حبيبتي بس هي نزفت كتيير. وحاليا الجنين في خطر ربنا يستر ويثبت مع ان الامل ضعيف دكتورة هدي مش متفائلة الجنين مكانه ووضعه يقلق.
چودي عيطت اكتر ومهاب حضنها وهو كمان قلقان عليها وعلي تمارا هي بنت خالته قرل ماتكون اخت چودي.
أنس طبطب علي چودي: حبيبتي انتي كمان اهدي . مش كفاية تمارا انتي كمان مش هنتحمل يجرالك حاجة.
مهاب زوجها:والله قولتلها كدة مافيش فايدة. انا خايف عليها هي كمان من التوتر ده.
نغم اخدت چودي من زوجها : تعالي معايا اتطمن عليكي انتي كمان . حالتك مش مريحاني . ربنا يسامح اللي كان السبب ووصلنا كلنا للي احنا فيه.
مهاب بصلها بلوم وجواه بيتمزع من حزنها علي تمارا . بس صمم يتماسك ومايعتبش حد . خصوصا نغم اللي المفروض تكون سند ليه في الوقت ده وفي اي وقت مهما غلطوه الناس ولاموه هي لازم تكون غيرهم. بس غريزة الامومة غلبتها من خوفها علي اولادها.
مهاب بجمود: انس ادخل شوف اختك واستاذن دكتورة هدي . عايز ادخلها بنفسي اتطمن عليها.
أنس هز راسه : حاضر ثواني .
مهاب الصغير قرب من مهاب : احممم. اونكل انا بلغت بأجازتي انا ومؤمن وهنسافر الصبح ان شاء الله. من فضلك خالي بالك من چودي.
مهاب غمض عنيه بقوة وغيظ . حتي چودي هتبقي في قلق علي جوظها هي كمان وممكن تبقي في خطر زي اختها .. موقف صعب . مش عارف يعمل ايه وينهي كل ده.
مهاب بتفهم هز راسه: ماتقلقش بتوصيني علي بنتي . المهم تخلوا بالكم من نفسكم كويس. وبلغوا شهاب باللي حصل وقوله مش مهم ينجز المهمة . المهم يرجع بسرعة لتمارا . هي محتجاله اكتر من الاول بكتيير.
مهاب الصغير: حاضر ماتقلقش . انا همشي دلوقتي مش هتحمل چودي تخرج وتعيط تاني . اصلا وداعها علي عيني مش بقدر عليه . عن اذنك.
مهاب وقفه واخده في حضنه: انت زي
انس فاهم اوعي تحملني ذنبك انت كمان.
مهاب الصغير حضنه اكتر وابتسم: ياباشا احنا فدي مصر. ان شاء الله كلنا هنرجع بالسلامة . ماحدش هيتأذي ..
مشي مهاب الصغير وخرج أنس.
انس: اتفضل يا بابا معايا.
أنس اخد مهاب لأوضة تمارا . كانت نايمة .
أنس بهدوء: هي لسة نايمة من الادوية اللي اخدتها. اقعد معايا شوية وانا هشوف مريض عندي وهرجعلك .
مهاب هز راسه ودخل وقعد قصاد تمارا واتألم من حالتها ومسك ايديها بحنان اب حقيقي ومن القلب مش مبالغ فيه. ودمع .
مهاب بحزن : انتي اكيد دلوقتي زعلانة مني . ومش عايزة تشوفيني انا عارف. بس والله انا بحبك. وعمري ما كنت اتمني ااذيكي. انتي بالاخص غير اخواتك. بحسك انا زيي شبهي .. انا اسف .. اسف بجد.
تمارا مسكت ايده ودمعت واخدتها وباستها :لا يا بابا لا ما تتأسفش. مهما حصل ماتتاسفش.
مهاب رفع راسه وبصلها بحزن: حبيبتي انا ما بعتوش صدقيني ايوة كنت عارف بس مش انا والله ما انا.
تمارا غمضت عنيها بدموع : اللي حصل حصل. والنتيجة واحدة.شهاب في خطر يا بابا انا ممكن اموت لو جراله حاجة مش هقدر اعيش من غيره. انا ماكنش مصبرني حاجة الفترة اللي فاتت غير اني بشوفه بلمحه بتطمن عليه. لكن لو جراله حاجة همووت .. همووت ...
مهاب قام جنبها وحضنها : حبيبتي ماتخافيش. مؤمن ومهاب سافروله. وهيبلغوه ينهي المهمة ويرجع. ويبلغوه باللي حصلك. واوعدك يرجعلك من خير خساير المهم. انتي مصدقاني ومسمحاني .
تمارا بفرحة: بجد. يا بابا هيرجعوه ... انا بحبك اوي اوي. ومسمحاك والله مسمحاك. ياارب شيبو يرجع بخير يارب.
......................................
في شقة مؤمن .
مؤمن بيجهز شنطته وشيري بتساعده وبتعيط. مؤمن صعبانة عليه اخد منها الهدوم اللي بتحطها في الشنطة ومسك ايدها وقربها منه بحنان.
مؤمن ابتسم: سمارتي وبعدين معاكي لييه الدموع. بتفولي عليا من دلوقتي طب استني بعد الاكشن مش بدري كدة.
شيري بصتله بخوف: انا خايفة عليك مش مصدقة ابداااا ان ممكن بجرالك حاجة..
مؤمن شالها واخدها في حضنه وقعد بيها ومسح دموعها : حبيبتي ده شغل زي اي شغل . يعني من غير موضوع شهاب انا بطلع عمليات و بسافر كتيير وكلها عمليات ومهمات صعبة. ومعرض في اوي وقت للإصابة او الموت .
شيري بدموع حطت ايديها علي شفايفه: لا اوعي تقول كدة .. انا ماقدرش اتحمل ده مش ممكن.
مؤمن باس ايديها برقة وابتسم: احنا من قبل جوازنا وانتي عارفة انا بشتغل ايه. انا حياتي طول الوقت في خطر.
واتنهد بخوف عليها . بس المهم انا عايزك تخلي بالك من نفسك وحط ايده علي بطنها وابتسم. ومن حبيبي ده .. واياكي تقضيها عياط ونكد وتنكدي علي ابني انا عايزه فرفوش زي ابوه اه انا ماليش في جو الكئابة ده. ثم انتي شكلك كدة بتغفليني وعايزة الليلة تتقضي في عياط ووداع. وتضيعي عليه مهامي الاساسية في الحياة. ينفع كدة.
شيري ابتسمت ومسحت دموعها: انت في ايه ولا ايه. انت بجد مالكش حل .
مؤمن غمزها :طبعااا يا سمارتي ده مؤمن فخر . المهم سيبك انتي هنقضيها الليلة للصبح وتحضريلنا بدلة من اللي هي كدة ونديها اه لو لعبت يا زهر والزهر يلعب وانا اشهيص ايه رئيك.
شيري: ههههههههه. مستحيل يكون ده شكل واحد مسافر مهمة منيلة زي مهمتك. انت فظييع مصيبة .
مؤمن بتمثيل: هههههه. نحن رجال لا نهاب المخاطر ولكن المخاطر من تهابنا . والسلام عليكم ورحمة الله .
شيري حضنته وضحكت: هههههههههه. لا فصيح ياقلبي .
مؤمن ضمها وضحك وبعدها عنه واتنهد بهدوء :احممم. سمارتي عايز اطلب منك طلب.
شيري بترقب: اؤمرني حبيبي.
مؤمن بتردد: احممم. خدي بالك من ابتسام وياريت لو هتروحي عن اهلك في اي وقت تطمني انها مش محتاجة حاجة ولا ناقصها حاجة. كمان انا كنت حاجزلها عند دكتور قلب كبيير انا كنت لاحظت نهجانها وتعبها واعرض كدة ماريحتنيش. وقولت اهو نتطمن.
ومعدها بعد بكرة . ارجوكي خديها واتطني عليها وانا هبقي علي اتصال معاكي ممكن.
شيري ابتسمت علشان هو مهما كان بيمثل القسوة الا انه مش قادر يكرهها ولاخر وقت عايز يتطمن عليها.
شيري: اولا مش محتاج توصيني انا مستحيل اسيبها لوحدها حتي لو زورت مامي وبابي هخدها معايا. وثانيا عيوني ياقلبي هخدها للدكتور وان شاء الله خير ماتقلقش. بس امتي هتقول ماما لييه دايما ابتسام. مش ناوي تسامحها .
مؤمن غمض عنيه واتنهد بحيرة والم من اللي فاات وهز راسه بحيرة: مش عارف يا شيري حقيقي مش قادر انطقها. بحاول بس دايما صورة الماضي قصاد عيوني .. مش عارف هنسي واسامح امتي. يمكن يجي يوم واقدر انطقها .
شيري صعب عليها وحضنت برفق وحنان وابتسمت : امممممم. انت قولتلي عايز انهي واحدة فيهم . علشان اظبط الميك اب بس والاداء يبقي عالي .
مؤمن : ههههههههه. ميك اب كمان لا لا اخلاقك باظت يا سمارتي .. دي انتي كدة هتنافسي استيراد روسيا والدول المتهورة.
شيري: ههههههه. طبعاااا هو فيه احلي من المصري انتاج بلدي اصلي حبيبي. واديك قولت بلاااد متهورة صحيح . دول بيرقصوا من غير فن .
مؤمن بوقاحة: انا بقول نبدأ بقي بسرعة علشان الليلة ملغمة وانا بصراحة متحمس اوي .
......................................
في قصر رعد الحديدي.
رعد وهمس قاعدين مع اولادهم. واحفادهم.
كريم : حمد لله علي سلامتكم يا طنط..بس بجد كنا مفتقدينكم طولتم اوي السفرية دي.
چوري : فعلا يا مامي . وكمان انتي كنتي نسيانا اوي دايما بابي اللي بيتصل ويرد علينا انتي باين كدة كنتي هربانة مننا.
همس ابسمت وبصت لرعد.
رعد: يا متطفلين. ماهي كانت بترد عليكم. ثم عايز افهم انتم ايه صعبان عليكم ناخد اجازة انا وهمستي منكم ومن مشاكلكم.
همس: ههههههه. لا يا رعد ماتقولش كدة. دول نور عيوني هو انا اقدر اعيش من غيرهم. حقكم عليا يا حبايبي المهم اني رجعت وقعدت وسطكم من تاني .
أمير بشقاوة:بس ماشاء الله يا حماتي حضرتك راجعة زي القمر . تقوليش كنتي في لبنان وراجعة بنييولوك.
كارما : عندك حق هموسة راجعة ولا ممثلات السينما. فيها حاجة كدة متغيرة.
رعد بغيط وغيرة :انتم يا بقر بتتغزلوا فيها في ايه. وانت يا متخلف كنت بتبص فين ان شاء الله علشان تقول كدة. ماتتلهي في مراتك كتكم داهية . انا هلاقيها منين ولا منين.
فادي بعصبية: معلش يا بابا. مافيش مخ تقول ايه بقي .
امير بيكتم ضحته هو وكارما: بصراحة يا اونكل حضرتك حقك تغير علي طنط . هي مش بتكبر لسة زي القمر. وبناتها زيها كراميلا بالعسل.
رعد بيجز علي سنانه بغيظ: دقيقة ومااشوفكش هنا قصادي خد مراتك وعلي بيتكم ياللاااا.
أمير : ههههههههه. طيب طييب. حاضر بس نتعشي طيب . ولا ايه يا كوكي.
كريم: ههههههههه. لا شكلك هتتعشي دليڤيري الليلة مع نفسك. انا مؤدب عارف حدودي انت مشاكس.
فادي بغيظ لكارما: ما تسكتي جوزك يا هانم . عمال يعاكس في مامتك وانتي ايه باردة. مافيش دم .
كارما : ههههههههههه. وانت زعلان لييه بس. ده مجرد بيبدي اعجابه طب بذمتك يا حلا مش مامي راجعة زي القمر من السفرية دي.
حلا بتكتم ضحكتها وبصت لفادي: ههههههه. بصراحة زي العسسل مامي همس طول عمرها جميلة .
همس : هههههههه. وبعدين هي الليلة هنقضيها عزل فيا ولا ايه. خلاص عرفت اني وحشتكم. ولصت لرعد برجاء: خلاص حبيبي وحياتي سيبهم معانا نتعشي ونقضي الليلة سوا هما وحششوني اوي.
رعد بص لامير وكارما بغيظ: بس لو حد فيهم فتح بقه هقتله.
امير بيكتم ضحكته وبيشاور من غير صوت انه مش هيتكلم .
همس: هههههههه. والله انت ولد عسسل يخرب عقلك.
رعد بغيرة: استغفر الله العظيم. يا همس انتي بتستفزيني لييه والله هشيله وارميه برا.
حلا بتتألم : ااااه.
كلهم انتبهوا ليها .. وهمس بقلق: مالك حبيبتي انتي تعباانة.
حلا بتتألم: ايوة بس ماتقلقوش. ده خبط كدة والم بسيط .
فادي مسك ايديها بقلق: حبيبتي اتصل بالدكتورة في حاجة بتوجعك اوي!
حلا ابتسمت: لا حبيبي ماتقلقش. هي بنتك مفترية زيك وبتقوم بالواجب.
همس ابتسمت: عارفة فرحت اوي انها بنت انا بعشق البنات انا ورعد. يارب حبيبتي يطمنا عليكي . قوليلي قربتي مش كدة.
حلا بتتألم بسيط : ايوة خلاص هانت الشهر اللي جاي هنبدأ التاسع.
رعد ابتسم: اتجدعني وشدي حيلك عايز بنوتة شبه همستي احسن والله ارجعهلكم تاني . انا جبروت واعملها.
كلهم ضحكوا بقوة .
فادي : ههههههههه. ابوس ايدك تبقي شبهها الا غضب الملك هنختفي كلنا .
همس : هههههههه. حبيبي انت ربنا مايحرمني منك.
أمير بص لكارما والاتنين بتمثيل اكنهم بيعزفوا كمان .
أمير:ترااااا رااااااا. معااااك قلبي وبلاااش تغييب عني بتوحششني.
كارما : اناااااا انا كلي ملكك.
رعد بعيظ: برا يا كلب منك ليها قسما بالله مافيه عشااا. براااا.
......................................
سافر مؤمن ومهاب اليونان.
في اليونان .. شهاب كان بيتمشي علي البحر وبيفكر في تمارااا بيتألم كل مايفتكر اللي حصل واللي عمله معاها. جواااه احساس بالوحدة رهييب عايز يشوفها بأي شكل وحشته بقوة كل حاجة فيها عندها وتحديها ضعفها واستسلامها لييه. ضحكتها ودموعها كل تفصيلة فيها مفتقدها. حضنها اللي بقي بالنسبة لييه دواء وراحة ..
غمض عنييييه بقوة واتنفس هواء البحر بتعب .
(غمضت عيني رامي صبري)
غمضت عيني وقولت نفسي اشوفها تاني والمس ايديها واضمها حتي لثواني . من بعدها مش لاقي حاجة مطمناني .
شهاب بإشتيااق افتكر كل اللي جمعه بيها من وقت ماشافها آمان وخطر ضحك ودموع لقي وفراق. واتاكد انه مستحيل ينساها وانه مستحيل يسمحلها تنساه . بس البعد كان غصب عنه ماقدرش يخدها غصب ماقدرش يبعدها عن ابوها ويتحمل وجعها اكتر كفاية الوجع اللي سببهلها بسبب تسرعه.
شئ مستحيل ينساها قلبي ولو للليلة .. في بينا عشرة وذكريااات وحااجات جميلة .
ضاااعت خلاص مني وياريت بإيديا حييلة .
اخد فونه بحزن وطلع صورها وقلب فيها اشتاقلها بجنونها وطفولتها برائتها وطلقائيتها اللي مستحيل
يعوضها ولا يلاقي زيها انسانة بيور جميلة. عمره ماهيقدر يشوف ست غيرها ولا يحب بعدها.
كل ما انسها افتكرها . مهما اشوف مابشوفش غيرها . الوحيدة اللي معاها وفي هواها ارتحت انا .
عمرها ماهتبقي ماضي اللي ينا ماكنش عادي . حب عااش من يوم لقانا ولسة هيعيش 100
سنة .
اتنهد وهو بيبص للبحر ويفكر هو ازاي انخدع وازاي داس علي كل الحقايق اللي شافتها عيونه واللي حسها قلبه واللي عاشها معاها. هو عاش معاها فهمها . ازاي غيرته وغضبه وكبريائه عموه بالشكل ده. ازاي عرف قيمة اللي ضاع منه بعد ما خلاص مابقاش معاه. لييه فااق متأخر لييييه بدأ يكتشف الحقيقة بعد فواات الاوان. تمارا اللي ماخبتش حبها واعترفتله بيه بكل وضوح من غير زيف ولا تمثيل. كانت واضحه في حبها وحنانها كل شئ. كان واضح. هو اللي صمم ينكر كل ده ويقتنع انها كدابة ومخادعة. اتمني يعيش ويرجع علشان يعوضها عن اللي فاات واقسم انه مش ممكن يجرحها تاني ابداااا.
بانت قيميتها لما ضاعت من ايديا . طيبة وحنان مش موجودين غير فيها هي .
كان قلبها من غير ما اقول بيحس بيا ..
لو عيشت فوق العمر عمر هعيشه ليها. هفضل فاكرها وعمري يوم ما هكون ناسيها .
وهعيش علي امل في يوم اشوف عنيييهاااااا.
شهاب كان لسة علي حاله لقي فونه بيرن . مازن الظابط اللي معاه في المهمة . اتنهد بضيق و رد.
شهاب : نعم يا مازن .
مازن بقلق وتوتر: احممم. ايوة يا فندم. هو سيادتك اتأخرت لييه كدة... انا بصراحة قلقان المكان هنا مهجور وهادي وانا لوحدي. هو انت راجع امتي .
شهاب بيكتم عصبيته وبيعض علي شفايفه من الغيظ: يا بني هو انا سايب ابن اختي لوحده. ماتنشف يا مازن بقي ماتخلنيش اغلط فيك. الله ايييه مش عارف تقعد لوحدك شوية اجي احضرلك الرضعة بالمرة.
مازن بيبعد الفون من صوت شهاب العالي: احمممم. يا فندم انت فهمتني غلط. اانا بس قلقان عليك. خصوصا بعد اللي حصل الصبح. انت قتلت اتنين والدنيا مقلوبة اكيد مش هيسكتوا ويدورا عليك في كل مكان .
شهاب مسح وشه علشان يهدي . واتنهد : ماتخفش يا مازن انا مخلي بالي من وقت ماجيت وانا بحسب كل خطوة ممكن تسيبني بقي اقولك ناام. نام يا حبيبي قولي اتعشيت. ولا تحب اجي احضرلك العشا.
مازن بسخرية: لا خلاص نفسي انسدت سياتك.
شهاب بزهق: يارب دايما . ياللا يا خويا اقفل علي نفسك لتاخد برد ولا يطلعلك عفريت واتخمد.
مازن بص حاولية: باشا هو هنا المكان مسكون . انت بتتكلم جد ولا بتشتغلني .
شهاب خبط راسه بإيده بنفاذ صبر: يالهوووووي. وللا اقفل لاحسن وربي اجي اقتلك واخلص منك. امشي.
شهاب قفل مع مازن وهو زهقان: اووووففففف. دي مهمة زفت شكلها ربنا يسامحك يا اللي في بالي مالقتش غير ده وتدبسني فيه .
شهاب سمع صوت مؤمن ومهاب ورااه.
مؤمن: قلبي انا اللي وحششني . وحشستني ابوب
مهاب: اهو زي القرد اهو مافهوش خدش مرمطنا معاه بس علي الفاضي.
شهاب بدهشة من وجودهم: انتم ايه اللي جابكم هنا يا منيل منك لييه.
مؤمن حضنه : ههههههه. ماهو انت قدري المهبب وزي ماكنت معاك ونجينا سوا كان لازم ارجعلك وننهيها سوا. واحنا ونصيبنا بقي.
شهاب حضنه وابتسم: ااااه يا ابن المجانيين. ياواد انت لسة عريس كنت اتهني جاي تاخدلك رصاصة تحية.
مهاب : طب يا خويا هو كان معاك انا ذنب اهلي ايه اسيب چيچي حبيبتي اللي مدلعاني واجيلكم لييه. وربنا دي قلقة عقل.
شهاب: ههههههههه صحيح انت كمان ايه اللي جابك.
مهاب: مش جوز خالتي وحمايا هو اللي بعتك. لازم اصلح الموقف . نسب مهبب بعيد عنك. كان لازم تتنيل تتجوز اخت مراتي وبنت خالتي دنيا صغيرة.
شهاب اتنهد بهدوء: لا بجد انا بنفذ المهمة وتمام ايه اللي جابكم بس. ليية بتحملوني ذنبكم . وانت يا مؤمن لييه تيجي هنا انت كدة في خطر.
مؤمن : ماكنتش قادر اسيبك هو اللي بينا قليل. اللي يرسي عليك يرسي عليا. هو عمر واحد واللي ربنا كاتبه هيكون .
مهاب : المهم قولي عملت ايه .
شهاب بجدية: مافيش انا عندي تعليمات بتصفية 5 منهم. النهاردة صفيت 2. وفيه واحد مرتبله بعد شوية وهو خارج من البار. والا2 اللي باقين بجمع معلومات عن تحركاتهم لانهم اهم واصعب اتنين .
مؤمن : تمام واحنا معاك. مش هنسيبك وبتاع الليلة ده سيبه عليا انا هستفتح بيه . المهم السلاح وصلك كله .
شهاب : ايوة كل حاجة في المكان بتاعنا جاهزة.
مهاب: طب يباركلك يا خويا عايزين ناكل انا جعااان.
شهاب :ةهههههههههه. يخربيتك ايييه مابتشبعش.
مؤمن: وربنا كان فاضله دقيقة وياكل المضيفة في الطيارة حوووت.
شهاب : هههههه. قولولي صحيح عرفتوا مكاني ازاي!
مؤمن: انت ناسي ان انا كنت معاك هنا قبل كدة وعارف المكان بتاعنا . وبالاخص المكان ده انت دايما كنت تيجي فيه بالليل وتقعد لوحدك. كنت متأكد اني هللاقيك هنا.
شهاب بتردد : قولولي تمارا عاملة ايه!
مؤمن بص لمهاب بحيرة . وشهاب لاحظ نظراتهم.
شهاب بقلق: في ايه! انتم مخبين عليا حاجة. تمارا كويسة.
مهاب اتنهد:بصراحة انت كنت لازم تعرف منها هي بس. بس لازم اقولك. تمارا حامل ولما عرفت الخطر اللي انت فيه بسبب المهمة دي نزفت وهي حاليا في المستشفي.
شهاب مصدووم مش عارف يفرح لحملها ولا يزعل منها علشان خبت عليه. ولا يتجنن من الخوف عليها .
شهاب : انت بتقول ايه. تمارا حامل! ازاي تخبي عليا ! ازاي ماتقوليش حاجة مهمة زي دي! ؟ازاي!
مؤمن: اهدي ياشهاب الله يخليك. دي حالتها صعبة اوي اتجننت لما عرفت سفرك.
شهاب مسك دماغه وفضل يلف حاولين نفسه بغضب وجنون : مش ممكن يوم ما اعرف انها حامل وكمان في خطر ابقي بعييد بالشكل ده وبيني وبيننا مسافااات. ازاي بس ...
مهاب اتنهد بشفقة: شهاب اللواء مهاب بيبلغك تسيب المهمة دي وتنزل علشان تمارا. انزل انت لمراتك واحنا هنكملها حتي من غير اي اجرائات رسمية هنتصرف.
شهاب بغضب وتوحش: لا . مش هي خبت عني وسابتني لوحدي. مش فضلت ابوها عليا وكمان حرمتني من فرحتي بإبني . وهو كان بعتني يخلص مني . تمام وربي ما هرجع غير لما اخلصها عندنا فيه. علشان يعرف اني مش انا اللي بخاف ولا بتهز .
مؤمن : تمارا محتجالك . هتقدر تتحمل بعدها وكمان وانت عارف اللي هي فيه. كمان مهاب قالي ان اللواء مهاب مش هو اللي كان ورا سفرك. هو رشحك زيه زي غيره بس كلهم كانوا مصممين عليك. بلاش نظلمه .
شهاب بيعض علي شفايفه بغيظ وحيرة : هو ولا مش هو . النتيجة واحدة انا هنا ومراتي وابني هناك. والله اعلم هرجع القيهم اتنين ولا واحد. ده لو رجعت.
مهاب : هترجع ماتقلقش. ياللا بينا نروح نشوف الراجل ده . وبعدها نشوف هنخلص من اللي الباقين امتي وازي .
مؤمن : طيب ماتتصل بتمارا تطمن عليها وتطمنها عليك .
شهاب بألم: مش عايز اضعف اكتر من كدة. خاليني زي ما انا اكمل مهمتي وانا غضباان . لو كلمتها وسمعت صوتها وحسيت بضعفها ولهفتها. مش هتحمل وهنزل مصر دلوقتي. ياللا بينا المهمة دي لازم تخلص في اقرب وقت.
بدأ الثلاثة ينجزوا مهمتهم وشهاب كان جواه حافز وتصميم علي انجاز المهمة دي اكتر من اي وقت فات واي مهمة سابقة. المهمة دي بالاخص. كانت عند في مهاب. شهاب ومهاب هيفضلوا طول الوقت في صداام. لان الاتنين لاسف نفس الشخصية . علشان كدة صعب الاتفاق.
شهاب كان مصمم انهم يساعدوه بس في المعلومات والحركات والتجهيز. لكن وقت الجد هو اللي بيصمم ينفذ. وفعلا انجز مهمته بنجااح ومن غير خساير ولا حتي اصابة واحدة. وكمان اصحابه ماحدش فيهم اتاذي... بس لحد ما ده حصل كان مر تقريبا شهر . لان الاتنين المهمين المطلوبين كانت مهمتهم صعبة. ومحتاجة وقت وتاني. طول الشهر ده شهاب صمم ماحدش فيهم يتصل بأي حد. في مصر لا مؤمن يكلم شيري ولا مهاب يكلم چودي. ولا هو بيتصل باي قيادة ولا بيبلغ حد. بأي تتطورات.
وبعد مرور الشهر ده رجع الوحوش الثلاثة ومعاهم مازن. اللي برغم قلة خبرته الا انه ساعدهم كتيير واتعلم منهم كمان كتيير وقرب من شهاب وحبه جدااا. وشهاب كمان ارتاحله وقرر يقربه منه بعد رجوعهم .
......................................
في ڤيلا مهاب عز الدين تمارا في اوضتها فاتحة اللاب توب وكالعادة بتتفرج علي صور شهاب معاها. وكمان الڤيديو الخاص بفرحهم. كانت هتتجنن من الخوف والرعب عليه.. تمارا طول الشهر ده كانت في راحة تامة وترقب للاجهاض في اي وقت. بس نغم كانت متفرغة ليها ولچودي اللي كمان قعدت معاهم لسفر مهاب . بس تمارا برغم ضعفها وتعبها الا انها كانت بتقاوم هي وابنها باقصي ما عندهم علشان شهاب .. كانت طول الشهر ده منتظرة رجوعه او مكالمة منه او خبر يطمنها بس للاسف مافيش.
وهي علي حالها ده . ب