روايه امامي - الفصل 5 - بقلم المجنون - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: روايه امامي
المؤلف / الكاتب: المجنون
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 5

الفصل 5

*روايـه امــامـي⚡🩷))* ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏ ‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏ ‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏ _`بواسطة وصية رسول الله`_ 🥹🩷 > تابع قناه مملكة رويات ترضي الله 🥹🩷 https://whatsapp.com/channel/0029VbBBQCBLI8Yfgn9YQJ2b (16/17/18) 💍البارت السادس عشر💍 🌸صلي علي رسول الله🌸 احمد: مراد اوعا تولع ف المطبخ انا مفياش حيال اعمل حاجه مراد: لا متخافش بس قولي المجات فين احمد: لا انت هتقعد تسالني انا هقوم اوريك امام: الله ينور عليك فضو الجو شويه احمد: ايوا يعم الله امام: يلا ياض من هنا احمد ضحك ومشي ومراد مش فاهم حاجه مراد: انا مش فاهم انت تقصد اي احمد ضحك: دا انت غلبان خالص امام هيكلم المدام مراد: انت رخم ياحمد والله احمد: دا اقل واجب عندنا اصحبي مراد: طب خف العسل شويه احمد بهزار: ولا ولا اي انت نسيت انك معاقب اعمل نيكافيه وانت ساكت مراد بص ليه: انت مستفز وخف عشان انا ايدي تقيله احمد: اي ياهندسه هتمد ايدك ع اخوك بردو مراد: ثبتني انت كدا احمد: حبيبي 🌸سبحان الله🌸 امام رن ع تسنيم السلام عليكم تسنيم: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته امام: حبيبي عامل اي تسنيم: بخير بدال سمع صوتك بقا ف احسن حال امام: يا سيمو يا قمر غلبتيني انتي المره دي تسنيم: بنتعلم منك امام: حبيبي ، ها قولي لي عملتو اي مع مريم تسنيم: الحمدلله وافقت امها تقعد معاه امام: طب الحمدلله انتي حاسه ان هيا ممكن توافق ولا هترفض تسنيم ابتسمت: هتوافق امام: اي الثقه دي تسنيم: شوفت فيها نفسي بس انا بقا مقاوحتش وسلمت ليك ع طول انما هيا بتقاوح بس هتستسلم امام ابتسم: ربنا يبارك ليا فيكي يا نور عيني عارفه انا عايزه اي دلوقتي تسنيم: عايز اي يا حبيبي امام بحب: عايز اترمي ف حضنك وحشتني اوي يا تسنيم تسنيم بكسوف: وانت كمان امام: وانا كمان اي يا حرميه التي شرتات تسنيم: الله يسامحك وبعدين انت جوزي انا وملكي انا واعمل الي انا عايزه صح ي إمامي امام: قلب إمام وروحه ودنيتوه تسنيم بحب:بحبك امام:طب كدا انا نازل ليكي تسنيم :بس بقا ميصحش تسيب صحابك وتنزل امام:عندك حق يا حبيبي 🌸استغفر الله🌸 احمد جه ايوا يا عم طب متديني اميرة امام قفل مع تسنيم وبص ل احمد: دلوقتي زمانها اتحرجت يا ابو لسان متربي منك احمد:اعلش يا هندسه مراد:دا منظر بني ادم هيبقي اب قريب احمد:هبقي اب قمر صح امام:بالستر مراد:ربنا يسترها ع ابنك امام:طب يلا عشان نصلي العشاء احمد:ايوا بقا وانت اللي هتام بينا صح امام:ايوا مراد:بصراحه انا بحب صوتك اوي احمد:وانا امام ابتسم:طب يلا امام واحمد ومراد نزلو عشان يصلو 🌸سبحان الله 🌸 تسنيم: بنات يلا عشان نصلي مريم:هو بابا فين اميرة :اكيد ف المسجد تسنيم:بابا عندو استعداد يفضل طول النهار والليل الجامع ‏ مريم:حبيبي بابا محمد دا طيب اوي وحنين اوي بجد والله بحبه بجد ‏ اميرة:ع ذكر الحنيه والاب و كدا احنا نسينا نكلم بابا وماما ونقول ليهم مريم:مش مستاهله انا كداكدا هرفض اميرة لسه هتقوم لمريم تسنيم بصت ليها تسنيم :روحي رني عليهم وعرفيهم اميرة بنفاذ صبر: حاضر تسنيم: مريم نتكلم جد انت راضي بمراد ولا لاء عايزه ولا لاء مريم: معرفش تسنيم: مفيش حاجه اسمها معرفش حاسه بأي مريم: مبسوطه وخايفه تسنيم ابتسمت: دا طبيعي متخافيش اختك اه مش قريبه لدرجه من ربنا بس انا غندي احساس بيقولي ان خير مريم ابتسمت بحب: يارب تسنيم: نلم الدور بقا ونحترم الراجل ولم لسانا شويه مريم: والله انا مش وحشه بس انت مش عايزه يحس بالاضطراب اللي بيحصل ليا مش عايزه حد يحس انو بيأثر فيا تسنيم: لا لازم تعرفيه انو بيأثر عليكي بس لما يبقي جوزك مريم: بس دا ضعف وانا مبحبش الضعف تسنيم: مفيش حاجه بين الزوج والزوجه اسمها ضعف تزعلي من الضعف لما يكون ف عدم ثقه بمعني اصح مخوناه فاهمني حببتي الجوز دا مش هاين واختيار الزوج مش بالساهل لان الزوج تعري فكري وجسدي لو مكنش اللي انتي بتختاريه راجل بجد هدمري نفسك بايدك فاهمه والراجل باين عليه انو محترم كافيه غيرته عليكي وخوفوه واما بيقول انو مش بيسيب فرض وكريم وحنين وجدع انتي عارفه سئل امام قبل كدا انت اي الي مخليك معملتش فرح وكان لسه اول معرفه بينهم وكان مفكر ان سبب التاخير فلوس تعرفي قاله اي قاله انا رقبتي سداده اللي انت عايزه انا تحت امرك راجل شبعان وراجل بجد مريم بصت ليها بحب:تعرفي وانتي بتتكلمي بقيت مبسوطه اوي تسنيم: هتستقوي بيه قريب مريم:ازاي تسنيم: انتي بتقولي مبتحبيش الضعف صح لما تلاقي راجل بجد هتحبي ضعفك وهيبقي نقطه قوتك صوت الراجل ف البيت كفايه مريم:انا اقتنعت تسنيم:ربنا يقدم ليكي الخير كله يارب مريم:امين 🌸استغفر الله🌸 احمد:يا جماعه يا جماعه يلي حبكم بيزيد كل ساعه طب والله حلوا امام بتريقه :جداااااااااا مراد:اسكت وهيا هتبقي احلي احمد:ازاي امام:نقطنا بسكاتك احمد:الله يسامحك منك ليه انا زعلان امام:منقدرش ع زعلك يا صحبي مراد:مبعرفش اصالح حد اخبط دماغك ف الحيط احمد ضحك بصوته كله:ابشر يا تيمور امام: يا اهلا بالبشره الخيرة مراد بعدم فهم:مش فاهم حاجه احمد:انت هتتجوز طفله يعم امام:دي معندهاش دم يعم مراد: يعم انت هوا ملكمش دعوه بيا وبيها مفهوم احمد :اهدي يا مراد احنا مش قصدنا نظخل ف حياتكم امام:هدي اعصابك لو حصل نصيب مراتك هيا بنتك الاولي يعني تعاملها اكنك بتعامل بنتك ميغركش الطول والسن دول مخهم ميتخطاش 9 سنين وتساعدها ف البيت مساعدتك ليها مش هتنقص من قيمتك بالعكس هتزيد ف نظرها لانك هتكون ليها الاب والام والاخ والاخت والصديق وقت ميحصل مشكله كون صاحبها حسسها دايما بـ الامان واحتويها وعرفها انها مهما راحت ولا جت ملجئها وموطنها الاصلي هو حضنك و اوعي ف يوم يا مراد تخليها تبات زعلانه منك الستات بتسامح بس مبتنساش مش سواد قلب منهم لا حب لما حد يزعل منك اوي اعرف انو بيحبك اوي فهمتني يا صحبي مراد بص ليه بـ امتنان:فهمتك يا صحبي احمد: الله عليك يا امام طول عمري بقول عليك دبش اول مره اعرف انك واد فهيم كدا امام:فهيم؟؟ مراد:يعني الي فرق معاك فهيم وبالنسبه لدبش عادي احمد بهزار:بس يا فلفل افندي مش ناقصه شعلله امام ضحك:احمد من يوم ما شافني وهو مقتنع اني دبش احمد:مش دبش اوي بس مبتعرفش تتعامل مع الستات امام بتوضيح:لكل مقام مقال انا بتكلم برسميه ومعنديش مجامله مع ستات بس مش اكتر انما بعرف اتعامل اوي.لاء ملكش فيه مراد:طب يلا عشان العشاء وجبت امام ابتسم ان مراد فكر ف الصلاه احمد:امام انت اللي هتام بينا وبعدها نعمل مسابقه صغيره كدا من بتعاعت زمان مراد:يا بني انت كائن المسابقات امام:احمد كدا طول عمره يحب يشغل نفسه احمد: دا من غير احمد وخفة دم احمد القعده ملهاش طعم امام:عندك حق مراد:امممم ممكن احمد:اي الغتاته دي يامراد دانت مريم هطلع عينك اصبر بس مراد ضحك غصب عنه وتخيل وهو قاعد مع مريم وهيا عماله تهزر وتضحك معاه احمد:ماثره من اولها امام:بس يا بابا منك ليه يلا عشان الصلاه 🌸سبحان الله وبحمد 🌸 . تسنيم راحت لمريم ها اختارتي هتلبسي اي مريم بحيرة :مش عارفه تسنيم:تعالي وانا اختار ليكي تسنيم اختارت ليها دريس ابيض في كور وردي وخمار وردي اميرة:بسم الله ماشاءالله قمر يا مريوم اي الجمال دا الله اكبر عليكي يا قمر مريم:بث ابت بكثف اميرة:عندك دم يعني مريم:ممكن ليه لاء تسنيم:طب انا هروح اجهز الصالون واعمل العصير مريم:هوا هيشرب عصير كمان اميرة: وقح شوفتي الواقاحه تسنيم:انتي مشكله انا ماشيه اميرة:خديني معاكي مريم:خودي ابت منك ليها 🌸الله اكبر 🌸 مراد: امام اي الفرق بين الاسلام والايمان والاحسان امام:الإسلام والإيمان والإحسان هي مراتب دِين الإسلام وتجدر الإشارة إلى أنّ كُلّ مرتبةٍ من مراتب الدِّين تدلّ على معاني خاصّةٍ، ومختلفةٍ عن غيرها؛ فالإسلام يُعنى بظاهر الأمور، والإيمان يختصّ بغيبيات الأمور، أمّا الإحسان؛ فيدخل به الإسلام والإيمان، وهو الأعلى منزلةً، فانفراد الإسلام يدخل فيه الإيمان، وانفراد الإيمان يدخل فيه الإسلام، وانفراد الإحسان يدخل فيه الإسلام والإيمان. مراد: طب اي هو تعريف الاسلام امام: الإسلام هو: الخضوع لله -تعالى-، والاستسلام والانقياد له، تدلّ على ذلك الأعمال التي يؤدّيها العبد ظاهراً،[٢] وقد دلّت الكثير من نصوص القرآن الكريم والسنّة النبويّة على أنّ المُراد بالإسلام الخضوع، والانقياد لله وحده، والأعمال الظاهرة الدالّة على التصديق التامّ، منها:[٣] قَوْله -تعالى-: (بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ).[٤] قَوْله -تعالى-: (فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّـهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّـهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ).[٥] قَوْله -تعالى-: (وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ).[٦] قَوْل جبريل -عليه السلام- للنبيّ -عليه الصلاة والسلام-: (يا مُحَمَّدُ أخْبِرْنِي عَنِ الإسْلامِ، فقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: الإسْلامُ أنْ تَشْهَدَ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ، وتُقِيمَ الصَّلاةَ، وتُؤْتِيَ الزَّكاةَ، وتَصُومَ رَمَضانَ، وتَحُجَّ البَيْتَ إنِ اسْتَطَعْتَ إلَيْهِ سَبِيلًا، قالَ: صَدَقْتَ).[٧] فالإسلام يختصّ بجوارح العبد، وما يظهر عليها من أعمالٍ، وأساسه خمسة أركانٍ ودعاماتٍ؛ تبدأ بشهادة أن لا إله إلّا الله، وأنّ محمّداً رسول الله، ثمّ الصلاة، فالزّكاة، فالصوم، فالحجّ لبيت الله.[٨] أركان الإسلام أركان الإسلام الظاهرة خمسٌ، فقد أخرج الإمام البخاريّ في صحيحه عن ابن عمر -رضي الله عنهما-، أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (بُنِيَ الإسْلَامُ علَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللَّهِ، وإقَامِ الصَّلَاةِ، وإيتَاءِ الزَّكَاةِ، والحَجِّ، وصَوْمِ رَمَضَانَ)،[٩][١٠] وبيان كلّ رُكنٍ منها فيما يأتي: الركن الأوّل: شهادة أن لا إله إلّا الله، وأنّ محمّداً رسوله، وتنزيه الله وتقديسه عن الشّريك، أو الشبيه، وإخلاص النيّة في توحيده، وفي العبادات، والطاعات، والأمور كلّها، والتصديق بأنّ محمّداً -صلّى الله عليه وسلّم- نبيّاً ورسولاً للبشريّة كافّةً، وتقديم محبّته على محبّة كلّ شيءٍ، وطاعته، والإقرار بأنّه خاتم الأنبياء والرُّسل -عليهم الصلاة والسلام-، قال الله -تعالى-: (مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَـكِن رَّسُولَ اللَّـهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا)،[١١] وقال: (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ)،[١٢] وأخرج الإمام مُسلم في صحيحه عن أنس بن مالك -رضي الله عنه-، أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (لا يُؤْمِنُ أحَدُكُمْ حتَّى أكُونَ أحَبَّ إلَيْهِ مِن ولَدِهِ ووالِدِهِ والنَّاسِ أجْمَعِينَ).[١٣][١٤] الركن الثاني: إقامة الصلاة؛ فهي عمود الدِّين، ومن أفضل الأعمال عند الله -تعالى-، وأوّل ما يُحاسب عليه العبد يوم القيامة، إذ يخضع المُسلم فيها لله -تعالى- بكلّ جوارحه وسرائره، كما أنّها وسيلة الخطاب والمُناجاة بين العبد وربّه، وسببٌ من أسباب تكفير الذُّنوب والخطايا، كما ثبت في الصحيح عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (أَرَأَيْتُمْ لو أنَّ نَهْرًا ببَابِ أَحَدِكُمْ يَغْتَسِلُ منه كُلَّ يَومٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ، هلْ يَبْقَى مِن دَرَنِهِ شيءٌ؟ قالوا: لا يَبْقَى مِن دَرَنِهِ شيءٌ، قالَ: فَذلكَ مَثَلُ الصَّلَوَاتِ الخَمْسِ، يَمْحُو اللَّهُ بهِنَّ الخَطَايَا)،[١٥] كما أنّ الصلاة سببٌ في الكفِّ عن المعاصي والمنكرات، وتحقيق الصلاح في الدُّنيا والآخرة، وتوثيق روح التعاون والوحدة بين المُسلمين في أدائها جماعةً.[١٦] الركن الثالث: إيتاء الزكاة؛ وهي فرضٌ على مَن وجبت عليه، وفيها تزكيةٌ للنَّفس من البُخل والعُجب، قال -تعالى-: (خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم وَاللَّـهُ سَميعٌ عَليمٌ)،[١٧] وقد جمع الله -تعالى- في كثيرٍ من آيات القرآن الكريم بين الصلاة والزّكاة؛ وذلك لشدّة أهميّتهما وأثرهما في حياة المسلم، قال -تعالى-: (وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ)،[١٨] وقال أيضاً: (وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَيُطيعونَ اللَّـهَ وَرَسولَهُ أُولـئِكَ سَيَرحَمُهُمُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزيزٌ حَكيمٌ)،[١٩] وقد حذّر الله -تعالى- وتوعّد تارك الزّكاة بالعذاب والهلاك في الآخرة، فقال: (وَالَّذينَ يَكنِزونَ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَلا يُنفِقونَها في سَبيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ أَليمٍ*يَومَ يُحمى عَلَيها في نارِ جَهَنَّمَ فَتُكوى بِها جِباهُهُم وَجُنوبُهُم وَظُهورُهُم هـذا ما كَنَزتُم لِأَنفُسِكُم فَذوقوا ما كُنتُم تَكنِزونَ).[٢٠][٢١] الركن الرابع: صيام شهر رمضان، فصيامه فريضةٌ على المسلمين، قال -تعالى-: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)،[٢٢] وللصيام العديد من الثمرات؛ إذ يكفّ النّفس عن الشّهوات والمعاصي، وينال الصائم الأجر العظيم من الله -تعالى- بامتثالاً لأمر الله -عزّ وجلّ-.[٢٣] الركن الخامس: حجّ لبيت لله -تعالى- لمن استطاع لذلك سبيلاً.[٨] الإيمان الإيمان هو: التصديق والاعتقاد المُطلق بكلّ ما أمر الله -تعالى- به عباده، مع إذعان القلب والجوارح له -جلّ وعلا-،[٢٤] وتجدر الإشارة إلى أنّ الإيمان ينعكس على عمل العبد، فقد قرن الله -تعالى- في كثيرٍ كم آيات القرآن بين الإيمان والعمل الصالح، منها: قَوْله -تعالى-: (إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ*الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ*أُولـئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا لَهُم دَرَجاتٌ عِندَ رَبِّهِم وَمَغفِرَةٌ وَرِزقٌ كَريمٌ)،[٢٥] والإيمان يزيد وينقص بمقدار العمل الصالح، بدليل قَوْله -تعالى-: (إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ).[٢٦][٢٧] الإيمان بالله تعالى فُطر الإنسان على الاعتقاد بوجود خالقٍ، وقد بيّن ذلك الله -عزّ وجلّ- بقَوْله: (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ)،[٢٨] كما دلّ العقل على وجود مُتحكّمٍ بالكون، فالله -تعالى- هو مَن يبدّل الليل بالنهار، وهو مَن أوجد المخلوقات، ورزقها، ودبّر أمورها، قال -تعالى-: (أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ*أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ)،[٢٩] وقال أيضاً: (يُقَلِّبُ اللَّـهُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَارِ)،[٣٠] وهو مَن بعث الرُّسل وأيّدهم بالمعجزات، قال -تعالى-: (وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ*فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ).[٣١][٣٢] فالله -تعالى- خالق كلّ شيءٍ، لا شريك معه، ولا مُعين له، واحدٌ أحدٌ مُتفرّد بذاته، مالك المُلك، كلٌ تحت أمره وقُدرته، قال -تعالى-: (الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا)،[٣٣] فالله له الأمر من قبل ومن بعد، مُتحكّمٍ بالتفاصيل، يعلم ما خُفي، وما ظهر، وما سيكون، مُسيّر الأكوان بعِلمه وجَبروته، قال -تعالى-: (وَعِندَهُ مَفاتِحُ الغَيبِ لا يَعلَمُها إِلّا هُوَ وَيَعلَمُ ما فِي البَرِّ وَالبَحرِ وَما تَسقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلّا يَعلَمُها وَلا حَبَّةٍ في ظُلُماتِ الأَرضِ وَلا رَطبٍ وَلا يابِسٍ إِلّا في كِتابٍ مُبينٍ)،[٣٤] وقال أيضاً: (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ)،[٣٥] ويشمل الإيمان بالله -تعالى-؛ الإيمان بألوهيّته؛ فهو الحقّ المُستحقّ للعبادة دون غيره، إذ قال: (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ)،[٣٦] والإيمان بصفاته وأسمائه؛ بفَهْمها، وحفظها، والإقرار بها، ومحبّتها، واستشعار عظمتها.[٣٢] ومن الجدير بالذِكْر أنّ للإيمان بالله -تعالى- العديد من الثمرات، بيان البعض منها فيما يأتي:[٣٧] السَّيْر على طريق الصلاح، والخير، والرشاد، وتوجيه الله -تعالى- عباده المؤمنين إلى أفضل الأعمال، وأجودها، قال -تعالى-: (الَّذينَ آمَنوا وَلَم يَلبِسوا إيمانَهُم بِظُلمٍ أُولـئِكَ لَهُمُ الأَمنُ وَهُم مُهتَدونَ)،[٣٨] وقال أيضاً: (إِنَّ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ يَهديهِم رَبُّهُم بِإيمانِهِم تَجري مِن تَحتِهِمُ الأَنهارُ في جَنّاتِ النَّعيمِ)،[٣٩] وتوكيل العباد المؤمنين بخلافة الأرض، والإقامة فيها، وإعمارها، ونَشْر رسالة الإسلام، قال -تعالى-: (وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا).[٤٠] نَيْل رضا الله -تعالى-، والعيش بأحسن حالٍ، والتمتّع بالبركة وكثرة الخير في الحياة الدُّنيا، والفوز بجنّات الخُلد في الآخرة، قال -تعالى-: (إِنَّ اللَّـهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ إِنَّ اللَّـهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ)،[٤١] وقال أيضاً: (وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلـكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ).[٤٢] تثبيت الإيمان في قلوب المسلمين، وزيادته، ونَيْل ولاية الله -تعالى- التي تتحقّق بسببها الطمأنينة في الدُّنيا، والفوز بنعيم الآخرة، قال -تعالى-: (وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ)،[٤٣] وقال أيضاً: (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَى لَهُمْ).[٤٤] التوكّل على الله في أمور الحياة كلّها، وإخلاص النيّة له وحده، وبذلك يتحقّق العفو من الله -تعالى- على المعاصي والآثام، ويرتفع شأن العبد وعمله في الدُّنيا والآخرة، قال -تعالى-: (يَرْفَعِ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ)،[٤٥] وقال: (وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ)،[٤٦] وقال أيضاً: (وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ).[٤٧] التحلّي بالأخلاق الحميدة، وأحسنها، التي تعود على العبد بالعزّة والرِّفْعَة. الإيمان بالملائكة الملائكة؛ من خَلْق الله -تعالى-، ليسوا من البشر، وقد اختصّهم الله بأعمالٍ وصفاتٍ محدّدةٍ، قال -تعالى-: (اللَّـهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ)،[٤٨] ولا يكتمل إيمان العبد إلّا بإيمانه بالملائكة، إذ قال -تعالى-: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ)،[٤٩][٥٠] فالإيمان بالملائكة ركنٌ من أركان الإيمان، فلا يكتمل إيمان عبدٍ إلّا بالإيمان بالملائكة، قال -تعالى-: (وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا)،[٥١][٥٢] وتترتّب العديد من الثمرات على الإيمان بالملائكة، بيان البعض منها فيما يأتي:[٥٣] استشعار قُدرة الله -تعالى-، وعَظَمته في خَلْقه. حَمْد الله -تعالى- على تيسير الملائكة لكتابة أعمالهم، وحفظها، وضمانها، وقضاء حوائجهم ومصالحهم بإرادة الله -تعالى-. نَيْل محبّة الملائكة، وكسب استغفارهم للمُسلمين بسبب أعمالهم الصالحة، ممّا يجلب الخير والبركة للعباد. الإيمان بالكُتب الإيمان بالكتب؛ يُراد به الإيمان بكلّ ما أنزله الله -تعالى- من كُتبٍ على رُسُلِه السّابقين، ليخرج عباده من الضلال إلى النُّور، كما أنزل القرآن الكريم على محمّدٍ -عليه الصلاة والسلام- خاتم الأنبياء، قال -تعالى-: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ)،[٤٩][٥٤] والكتب السماويّة التي أخبر الله عنها هي: التوراة الذي أُنزل على مُوسى -عليه السلام-، والإنجيل المُنزل على عيسى -عليه السلام-، والزَّبور المُنزل على داود -عليه السلام-، والصُّحف التي أُنزلت على إبراهيم وموسى -عليهما السلام-،[٥٥] ومن الحِكم المترتّبة على الإيمان بالكُتب السماويّة:[٥٦] رحمة الله -تعالى- بعباده بإرسال الكُتب السماويّة؛ لِهدايتهم، وإرشادهم إلى طريق الحقّ، وفَوْزهم بجنّات النّعيم، ورضا الله -تعالى-. بيان كلّ كتابٍ من الكُتب السماويّة للتشريعات التي تُناسب حال العباد في ذلك الوقت، وتصحيح الأفكار والاعتقادات، وإبعادها عن الضلال، وهوى النَّفس، ووساوسها. الإيمان بالرُّسل الإيمان بالرُّسل يكون بالاعتقاد الجازم والتصديق بكلّ ما أخبر به الله -تعالى- عنهم، وأخبر به الرسول محمّد -عليه الصلاة والسلام- في السنّة النبويّة، إذ إنّهم بُعثوا لهداية أقوامهم إلى الحقّ، وإخراجهم من الظُلمات إلى النور بأمرٍ من الله؛ تبليغاً لرسالته، وليكونوا حُجّةً يوم القيامة، قال -تعالى-: (وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللَّـهُ مُوسَى تَكْلِيمًا*رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا)،[٥٧] ويشمل الإيمان بالرُّسل؛ التصديق بصفاتهم، ومعجزاتهم، وفضائلهم،[٥٨] ومن ثمرات الإيمان بالرُّسل -عليهم الصلاة والسلام-:[٥٩] وجوب محبّة رُسل وأنبياء الله -تعالى-، واحترامهم، وتوقيرهم، وحِفْظ مقامهم، إذ إنّهم صفوة البشر، وأفضلهم، حَرِصوا على تبليغ رسالة الله -تعالى-، رغم المشقّة والتكذيب الذي لاقوه من أقوامهم. حَمْد الله -تعالى-، والثناء عليه؛ لرحمته بعباده بإرسال الرّسل والأنبياء؛ ليهدوهم إلى طريق الحقّ. الإيمان باليوم الآخر الإيمان باليوم الآخر هو: الإيمان بيوم القيامة، وما فيه من بعثٍ، ونشورٍ، وحسابٍ، وميزانٍ، وصراطٍ، وما ينتهي به حال العباد من دخول الجنّة، أو النّار،[٦٠] ومن ثمرات الإيمان باليوم الآخر:[٦١] المواظبة على العبادات، والطاعات، وأعمال مراد: بجد افدتني جدا شكرا يا امام احمد: تسلم يا صاحبي ربنا يبارك فيك امام: اي ياجماعه مكبرين الموضوع اوي احمد: احبك وانت متواضع امام: طب يلا بينا عشان العريس يقعد مع عروسته مراد: بجد احمد: يعم اتقل شويه مراد: اخرس تعرف تخرس امام: طب يلا بينا يتبع.. .الفصل السابع عشر عم محمد ايجي عليهم:اي يا حبايبي مش هطلعو امام:ايوا يا حج طالعين اهو ابي دا مراد مراد دا ابي مراد قام وبيمد ايده:اهلا وسهلا بحضرتك يافندم محمد شده عليه واخده ف حضنه: من النهارده انا ابوك وتقولي بابا محمد انت خلاص بيقت زي امام واحمد مراد بص ليه وابتسم:حاضر يا بابا محمد محمد:يلا يا ولاد ????سبحان الله ???? امام ومرااد واحمد وعم محمد طلعو امام: اتفضلو يا شباب احمد: امام اامام: خير احمد: عايز اشرب موز بلبن امام ومراد ضحكو عليه مراد: انتي طبيعي يا احمد احمد بتريقه: لا كيسري يا خفه وبص ل امام ها امام: حاضر يا ابو حميد انت تؤمر مراد: طفس احمد: سمعتك ع فكره مراد: ما تسمع عم محمد : بس منك ليه مراد وحمد بصو للارض زي الاطفال المذنبه محمد: امام شوف احمد عايز اي تعالي يا مراد اتفضل الصالون اهو مراد واحمد واعم محمد دخلو الصالون ????استغفر الله ???? امام خبط ع باب اوضة تسنيم تسنيم فتحت امام قرب منها واتكلم بصوت واطي: وحشتني تسنيم: وانت كمان وحشتني اوي امام لسه هيقرب منها اكتر تسنيم: احم اتفضل يا امام امام:الله يسامحك لما بشوفك بنسي نفسي مريم:ابيه يا سكره عامل اي امام بص ليها:بسم الله مشاءالله قمر يا مريوم اي الحلاو دي يا بت تسنيم واقفه هتغلي مريم:بث بكثف يا ابيه امام:يختي بطه وبص لا اميرة جوزك عايز موز بلبن اميره:ازاي امام :اي اللي ازاي نفسه جايبه ليه روحي اعملي ليه وخدي البت دي معاكي عشان تقدم العصير مريم : هو جاي يشرب عصير كمان امام بصت ليها بغيظ : مريم اطلعي بره مريم: انا بره اصلا بقالي ساعه انت مش واخد بالك ولا اي مريم واميرة طلعو امام قرب من تسنيم تسنيم: امام قلبه وروحه تسنيم: ايدك امام: لي تسنيم: هاتها بس امام ايدا تسنيم ايده وهو عارف هيا هتعمل اي تسنيم عضته وقلدت صوته بتريقه: قمر يا مريوم. ملكش دعوه قمر ولا لاء امام مش عارف يضحك ولا يخدها ف حضنه تسنيم:متكلم امام شدها من ايديها وحضنها: امام مش شايف ولا هيشوف ومفيش واحده ع وجه الارض تملي عينه غيرك انتي حبيبتي وبنتي ومراتي ودنيتي كلها انتي قلب امام تسنيم:غلبطني امام بحب:مفيش بينا مكسب وخساره مكسبي ه مكسبك تسنيم لفت ايديها حولين رقبته: نفسي اشبع منك ومن حنانك امام انت بقيت زي النفس اللي بتنفسه مقدرش استغني عنك ابدا امام:بحبك يا تسنيم عمري ف يوم ما تخيلت اني احب او اتحب تخيلت اني هبقي زوج وخلاص وهتجوز واحده بنت ناس بس عمري ما تخيلت اني احب لدرجه اني عايز ع طول بين ايدي وف حضني انتي عشقي الابدي ومسكري الحلال بحبك يا نور عيني تسنيم:مش عارفه اقول اي بس يمكن شوقي ليك وحبي ود،جه السعاده اللي انا فيهم وصلين ليك امام:طول م انتي ف حضني انا مش عايز حاجه تسنيم:امام امام:اممم الضيوف امام بيجاهد نفسه:هتصدقيني لو قولت ليكي اني مش قادر تسنيم:معلش يا قلب تسنيم كلها كام يوم ونعمل الفرح امام:مش عايز اسيبك عايزك تسنيم:عشان مريم ميصحش لازم تكون موجود امام بيحاول يبعد عنها ونجح:طب انا هطلع تسنيم:ربنا يقدم اللي فيه الخير ????استغفر الله ???? امام طلع ونادا لمريم مريم:مش عايزه اروح امام:عيب يا مريم قدامي مريم :ابيه بالله عليك مش قادره تسنيم قربت منها: حبيبتي اول مره بس كدا وبعدين هتتعودي اميره:دا شتمك هتسبيه مريم بصت ليها:شتم مين ابن الوارمه اميره ضحكت:شتمك انتي هتسيبي حقك مريم سابتهم وراحت ع الصالون امام:الله يسامحك اي اللي انتي عملتيه دا اميرة:الحقها قبل متولع فيه امام خبط راسه: الله المستعان امام طلع جري ورا مريم استني يا بت مريم دخلت وبصت لمراد بصه كلها غضب مراد زهل من جمالها قلبي بقا عامل زي المراهقين زي الشاب اللي شاف حببته وسرح ف ملكوت جمالها يااااااه يا مريم لو تعرفي انا نفسي ف اي مريم حطت العصير ع التربيزه بس حطتها جامد امام قرب منها: اهدي الله يخربيت شطانك الواد مقالش حاجه اختك قالت كدا عشان تدخلي مريم بصت ليه بصدمه : اه يا اميره الكلب وربي لنفخك امام ضربها بخفه ع راسه: لسانك يا بت لسانك مريم غصب عنها ضحكت: اعلش اهندسه امام بص لمراد وبص ليها: ربنا يكون ف عونك يا ابني مريم بصوت واطي: قصدك امك دعايلك ياابني قول انك غلط ف التعبير عادشي يعني كلنا بنغلط امام بص ليها بغيظ: طب نسيب العرسان مع بعضهم شويه طلعو بره ومريم بصت ف الارض ومراد دا كله متنح ليها ????استغفر الله ???? مراد فاق من ذهوله وبص ليها ولقها مكسوفه وباصه للارض حب ينكشها : هي مريم فين لو سمحتي يا انسه مشوفتيش واحده اسمها مريم مريم بصت ليه بصدمه: نعم يعني متكبر ومغرور واعمي كمان اي يبني انت سوبر ماركت كل حاجه متوفره فيك مراد: خلاص عرفت مريم فين بس مكنتش متخيل انك بالجمال دا مريم اتكلمت بعفويه: اي يا جماعه كل اللي يشوفني يقولي بقيتي حلوا يا مريم ع اساس ان مريم كانت جربانه مبتستحماش خلاص اجماعه حنيت ع نفسي واستحمت عدو الجمايل بقا حتي انت يغريب تقولي اي الج…. ج…ج. وبعدين لاحظت اللي هيا قالته احيه انت قولت اي مراد ماسك نفسه بالعافيه بس مقدر ضحك بصوته كله وكان مره يضحك من قلبه بعد مو والديه مريم غصب عنها بصت ليه وكلمت نفسها يخربيت جمال امك اي الحلاوي دي انت حلو اوي اول مره اخد بالي منه ومن ضحكته اي دا لولولولي عنده غمزات العب واتكلمت بدون وعي: ضحكتك حلوا اوي مراد بطل ضحك وبص ليها: انتي اجمل حاجه شافتها عيني مريم فاقت : لسانك يا محترم مراد: فصلان مريم: حط الفيشه مراد: هو اي مريم: الفصلان منا عارفه بتبقي كهربي ضعيفه ف بتفصل الاجهزه الكهربائية مراد: يلطش مريم: عيب يارجل متقول ع نفسك كدا دا انت قلقاسه زي العسل مراد: بطلي استفزاز مريم بص ليه بصه بريئه وقعدت ترمش: انا دا انا كيوت خالص مالص اهو مراد بص ليها وتاه ف جمالها وبرائتها مريم: اي بتبص كدا ليه يعم انتا مراد: عم انتا مريم: هو احنا هنفضل قاعدين كدا كتير مراد ف نفسه ازا كان عليا انا عايز اخدك واهرب بيكي مريم: انت بتسقط شبكه ولا اي مراد بغيظ: بسقط شبكه يابنتي لاحظي انك بت مريم: ايوا يعني اي مراد: تكوني رقيقه وتنقي الفاظك مريم: من اولها باين عليك هتاخد استماره ٦ مراد بعدم فهم: نعم مش فاهم مريم: دا الطبيعي مراد: لمي لسانك وبطلي فلسفه مريم: لما تكبر هبقي اقولك مراد: مستفزه مريم: من بعض ما عندكم اهندسه مراد: لا مش قادر مريم: اعلاش مراد: طب نتكلم جد شويه بقا مريم: هحاول يا ضنايا اصل التفاهه دي بتجري ف دمي مراد:صبرني يا رب مريم:لي بس كدا مراد:ف اي مريم:بتدعي ع نفسك ليه كدا مراد اتفاجأ : هو انا دعيت ع نفسي امته مريم: من شويه قولت صبرني يا رب بتدعي انك تكون صبار لي دا الصبار بيشوك مراد: لا مش قادره اه ياني مريم ضحكت ع شكله مراد بص ليه واتكلم بجديه: ممكن تدي مساحه للجد ونتكلم جد بقا شويه مريم: عايزها كام جيجا مراد: اي هيا مريم: المساحه مراد: لا كدا كتير انتي لو مش عايزاني قولي ولا يكنش دا نظام تطفيش مريم اتكلمت بجديه: انا محدش يقدر يغصبني ع حاجه لو مش عايزك كنت قولت مش عايزك ولو انت عايز اتكلم جد معنديش مانع بس اقسم بالله مهتقدر تستحملني مراد بص ليها بحب: يعني انتي عايزاني مريم: لما اشوف هنتوافقك فكريا ولا لاء اي هيا موصفات زوجتك المستقبليه مراد: تكون محترمه وبنت ناس ومتدينه وعارفه دينها وبص ليها جامد وانسي معاها الدنيا مريم بصت للارض مراد كمل: وتكون طيبه وحنينه اسيبها مع عيالي وانا مطمن انها هتكون ليهم ف غيابي الاب والام عشان. لو مت اطمن ع عيالي انهم هيشرفوني مريم: احم.. ربنا يبارك في عمرك مراد: وانتي مريم: انا اي مراد: اي موصفات ززوجك المستقبلي مريم ابتسمت ونسيت انها قدام مراد: اول حاجه واهم حاجه يكون متدين وعارف ربنا ويكون هين ولين ف كلامه يكون ليا الاب والام والصديق عايزه لما تحصل مشكله مخافش منه لا بالعكس اروح واقله لاني عارفه انو مش هيزعقلي لا دا هيحتويني ويعرفني غلطي عايزه راجل بكل المعاني والمقاييس مراد بص ليها وابتسم: ربنا يقدرني واكون ليكي كل ده مريم لاحظت انها اتكلمت قدام مراد : اي دا انت هنا مراد ضحك: لا هناك مريم: نينينينينيني مراد: مجنونه مريم: مش الكك فيه مراد بص ليها بحب: مريم مريم لاحظت نبره صوته اللي كلها حب وحنيه: نعم مراد اتكلم بصوت يغلبه الحزن: انا تعبت كتير اوي ف حياتي طول عمري وانا بعافر ف الدينا وبعمل الحاجه عشان لازم تتعمل مش عشان انا عايزها او حببها يعني لازم اكل عشان اعيش وعشان صحتي متحوجنيش لحد لازم اقععد ف الشركه عشان اكبرها واكبر اسم ابويا لازم انام بدري عشان المدير قدوه تقدري تقولي اني عايش بزفذ الاؤمر وبس محستش بالحياة غير معاكم هنا ومضحكتش من قلبي بعد وافاة ابويا وامي غيره مش شويه ساعة مضحكت بصوتي مريم انا وسكت مريم باصه ليه وهيا مصدومه يااااه يا مراد عشت دا كله: رب الخير لا يأتي الا بالخير ابشر باذن الله خير مراد: انا همشي دلوقتي ومنتظر ردك مريم انا حاليا حطام انسان ‏رفدك ليا مش هيخلي فيا حاجه هتكوني انتي الضربه القاضيه ليا مريم بصت ليه: اتفاءل بالخير يا كائن الكائبه مراد ابتسم: معدتش يفع يكون ف حزن اوي كائبه مريم: لي مراد بص ليها وابتسم: عشةن مريم موجوده ف حياتي مريم بصت الارض وسكتت مراد طلع لا امام امام: ع فين يا مراد مراد: كدا حلو اوي دا انا يعتب رطول النهار هنا احمد: واي يعني بيتك ومطرحك تقعد فيه زي ما انت عايز مراد: ربنا يعزك يا احمد اكيد طبعا بيتي امام: طيب براحتك مراد: استاذن انا بقي محمد:اذنك معاك يا حبيبي نورت ????استغفر الله ???? مريم طلعت امام:ها رايك اي مريم:هصلي استخاره كمان مره محمد: اعملي اللي يريحك يا حبيبتي امام اخد تسنيم ع جمب:مش هوصيكي اقعدي معاها وعقليها تسنيم: حاضر والله من غير متقول بس انت لو قعدت معاها هتقتنع امام بص ليها وابتسم:هيا مش رافضه هيا خايفه ودا طبيعي ف الوقت والسن دا تسنيم:بس مقالتش انها موافقه يا امام امام:اقعدي معاها واعرفي هيا بتفكر ف اي تسنيم:حاضر يا حبيبي انت تؤمر حاجه تاني امام:الامر لله ياروح قلب امام انا هروح انام عشان عليا شغل بكره كتير اوي تسنيم:روح يا حبيبي ربنا يعينك ويوفقك امام بص ليهم:انا هدخل انام حد عايز حاجه احمد:ايوا يا خويا نام م دا اللي انت فالح فيه امام بص ليه بغيظ:من تدخل في ما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه لم لسانك يا احمد احمد: حااااااضر يا سبعي امام بص ليه وضحك:اهو انت كدا تبتدي بقلب جامد وبعدين تقلب قطه احمد:حلو القطه مش وحشه امام:حلو يلا تصبحيو ع خير كلهم وانت من اهل الخير احمد:طب نستاذن احنا محمد:في اي يولاد متقعدو انتو وراكم اي يعني اميرة:معلش يا بابا بس تعبانه وعايزه اريح ضهري شويه احمد:وانا يحج عندي شغل بكره لركب محمد:ماشي يا حبايبي ربنا يقويكم ????لا اله الا الله???? مراد ماشي بالعربية وقفها قدام البحر وفضل باصص ليه جيت عشان احكيلك زي م انا متعود انا باين عليها حبتها اوي عمري ماتمنيت حاجه بس دلوقتي بتمني انها تكون من نصيبي مفيش حد قبل كدا قدر ان هوا يأثر فيا بس دي مش اثرت وبس دي لغت تفكيري لما ببقي معاها بكون ف عالمها هيا تعبت كتير وانت شاهد ع تعبي وكل دمعه نزلت مني وقت الخنقه كنت ضايع كنت لاجئ ومليش مكان ولا اصل غريق بس اول ما شوفتها بقي ليا وطن وبقت ليا السفينة اللي هطلعني ع البر مكنتش اعرف ان الحب حلوا اوي كدا وبعدين بص للسماء يارب انا اتوجعت كتير اوي ف حياتي يارب تكون هيا العوض الجميل ع تعبي والله راضي بعوضك بس انا بشر وقلبي تعب من الوجع نفسي استريح ويكون ليا بيت وعيله واسره تعبت من الوحده يارب انا كنت ضال لطريقك بس رجعت وكل ندم متحرمنيش منها يارب و اوعدك اني هجاهد نفسي عشان اكون زوج يليق بيها وبعدها بص للبحر وابتسم وقت ما تكون مراتي معنتش هاجي واحكليك لانها هتملي حياتي وهتسمعني هريحك مني يا عم ومن حزني وركب العربيه وروح ع بيته مريم قاعده ف الاوضه انا دلوقتي مبسوطه وخايفه لي اي الهطل اللي الواحد فيه وصليت استخاره واستريحت طب ليه قلقانه وافتكرت لما بص ليها بحزن عينه كلها حزن وألم لي طب هو انا لوكنت مراته هريحه طب هو طبعه عامل ازاي دا واحد رجل اعمال وعنده شركه ومش اي شركه دي شؤكه الدمنهوري للمعمار طبعه غير طبعي دا اكيد كان مقاضيه حياته غير حياتي انا مقدرش اتقالم ع حياته انا واحده بسيطه عايزه واحد زي ف نفس البساطه ونفس التفكير يارب انا تعبت من التفكير ريحني ودلني اللهم اختر لي ولا تخيرني تسنيم قاعده ف اوضتها مريم ليها حق شكل جديد ومكان واسلوب وعادات جديده عليها بس انا مطمنه للموضوع طب اقنعها ازاي ولا اقول اي الواد باين عليه ابن حلال وطيب وجدع بس مش متدين اوي بس امام قال انو بيصلي انا احتارت بس مطمنه اي الهبل اللي بقوله دا ام اروح انام احسن ????سبحان الله ???? امام صحي بدري وكا العاده راح اتوضي وخبط عليهم عشان يصحيهم تسنيم انت ومريم اصحو مريم يامريم انا مفياش حيال اناهد ولسه هيخبك تاني مريم فاتحت ليه امام:اي انتي صاحيه ولا انا بحلم مريم بارهاق:انا مانمتش اصلا الصداع هيموتني امام:الف سلامه عليكي يا حبيبتي لا بأس طهور إن شاء الله روحي اتوضي وانا هصحي تسنيم واجبلك حاجه لصداع مريم:الصداع جامد اوي يا ابيه انة معرفتش انام بسببه امام:ما احنا لو نبطل تفكير مش هنصدع مريم:الموضوع مش سهل زي ما حضرتك متخيل انا بخط حاضري ومستقبلي ف ايد واحد انا معرفوش حضرتك عايز تفهمني انك مفكرتش لما اتجوزت تسنيم امام:لا دعيت ربنا انا يختار ليا وقلت ليه انا راضي بعطيتك وواثق ف خيرك مريم:نفسي اكون بالبساطه دي امام:انتي اللي مكبره الموضوع مريم:يمكن روح صحي تسنيم وانا هتوضي امام:هيا لسه مصحيتش من امته وهيا نومها تقيل كدا مريم:ابيه تسنيم بتتعب اوي معانا دي شايله هم البيت كله شايله همي وهم باباوهمك وهم اميره اللي متجوزه وكل شويه ترن عليها وتسألها هي محتاجه حاجه ولا لاء وزي المنبه لبابا العصر فاضل عليه قد اي والضهر خلاص هياذن دا غيري انا وكل شويه تقعد معايا وناسيه خالص انها عروسه ووحده مكانها المفروض تكون فاضيه لنفسها وبس والباقي ع اهلها وصحابها مراتك غلبانه اوي وفيها طيبه مش موجوده ف الزمن دا كفايه بس ابتسامتها اللي مش بتفارق وشها امام بص ليها بحزن: يعني انا مقصر ف حقها يا مريم مريم: اكيد لا ياحبيبي انت ربنا يعينك ويقويك بس نلاحظ انها عروسه ونشيل مكانها شويه امام: حاضر يا مريوم مريم بهزار وهي ماشيه: حضرلك الخير يا فلذة كبدي وفشتي من جوا امام: مجنونه اما دخل عشان يصحي تسنيم بص ليها واتكلم بهمس وصوت كله حب بقا انا كل يوم هيكون ف حضني القمر دا تعبانه معايا يا تسنيم حقك عليا يا نور عيني مريم فكرتني لما ابويا عرض عليا اجوزك مكنتش زعلان ولما جيت وشوفتك كنت حاسس اني جوزك من سنين وانك مسؤله مني قرب منها اكتر وبداء يصحيها تسنيم حبيبي قوم يلا عشان القيام تسنيم بدات تفوق براحه واتكلمت بنوم:امام حبيبي انت جمبي امام:اه ياروحي جمبك قومي يلا يا كسوله تسنيم مسكت ايده:مش عايزه امام:لي تسنيم:عايزك تفضل جمبي كدا امام: ايوا بس في نعمه لازم نشكر ربنا عليها تسنيم:يعني اي امام:احنا ف نعم كتير اوي يا تسنيم وغافلنين عنها اولا ون احنا الحمدلله بصحتنا ثانيا لينا بيت وماوي والحمدلله بناكل ونشرب ثالثا انك معايا وجمبي وملكي بالله عليك مش لازم نشكر ربتا علي نعمه تسنيم بصت ليه بحب:كل يوم بحبك اكتر من اليوم اللي قبله وبتزيد ف نظري اوي امام:عشان انتي قمر وشايفه الناس كلها زيك يلا يا كسوله قومي تسنيم:حاضر يا حبيبي امام: يلا اتوضي وانا هروح اصلي وبعد ما تخلصي هاتي مريم معاكي تسنيم: عيوني امام: يسلمولي ????سبحانه الله وبحمده???? امام صلي وتسنيم ومريم جم ليه تسنيم:هنتكلم عن اي بقا النهارده امام:اللي انتو عايزينه انا تحت امركم مريم بصت ليه: عن الزوج الصالح واي هيا موصفاته امام بص ليها وابتسم:حاضر بصي يا حبيبتي اختيار الزوج مش هين بس ف نفس الوقت احنا عندنا مقيياس للشخص الكويس وامرين مهمين جدا اولهم:التقوي مش انتي بتسمعي سعات ناس بتدعي اللهم ارزقني زوجا تقينا نقيا هين لين مريم:ايوا كتير امام:الله ينور عليكي نجي هنا للسؤال اي هيا التقوي أ الله -تعالى- أمر عباده بالتقوى، حيث قال: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ)،[٦] ومن الجدير بالذّكر أنّ التقوى تتحقق بأمرين؛ أولهما بالحياء من الله تعالى، واستشعار مراقبته دائماً، مما يجعل العبد يمتنع عن الوقوع في المعاصي، والذنوب، أمّا الأمر الثاني فهو الخوف من الله تعالى، ويتحقق ذلك باستشعار عظمة الله، وقوته، وبذلك فالعبد لا يمكن له الوقوع في ظلم غيره، أو الاعتداء على الحقوق المتعلقة بالآخرين، فالتقوى اعتبرت من صفات الزوجين؛ لحماية كليهما من عيوب الآخر، فالزوج التقي يكون طائعاً ومتذللاً لأوامر الله تعالى، وأوامر رسول الله صلّى الله عليه وسلّم تسنيم بصت ليه بحب:زيك كدا مريم:اي يا حجه نحن هنا امام:بس يابابا وبعدين بص لتسنيم ربنا يبارك ف حبيبي مريم:طب اللي بعده امام:ميكنش بخيل بحيث انو يخنقك يجوعك ماسك ف الدنيا اوي ثالث: حاجه يكون امين أن يكون أميناً، حيث قال الله -تعالى- على لسان ابنة شعيب: (إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ)،[٨] فالزوجة بحاجةٍ إلى الزوج القوي الذي يحميها، حفاظاً على عفّتها وطهارتها، كما يجب أن يكون أميناً؛ لأنّ الأمانة تقتضي الحفاظ على الدين، وحماية الأرحام، وعدم قطعها، وفي الأمانة تتحقق القدرة على تحمّل المسؤولية رابع حاجه: تعد صفة حسن الخلق من أهم الصفات التي يتوجب أن تركز عليها المرأة وولي أمرها لاختيار الزوج الصالح لأن هذه الصفة تدل على كمال الإيمان لديه، وفي ذلك قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أَكْملُ المؤمنينَ إيمانًا ، أحسنُهُم خُلُقًا ، وخيارُهُم خيارُهُم لنسائِهِم) خامسا: اكيد طبعا التدين لان زوجك لو كان متدين بيتك هيبقي قوي ومتين ومهما هبت العوصاف انتي ثابته بسبب جوزك وفي بقا شويه حجات ع الماشي زي النسب والتوافق الفكري والقبول والمستوي الاجتماعي والحجات دي مريم : ايوا المستوي الاجتماعي امام:ماله مراد مستواه مش حلو مريم:واي اللي جاب سيرة مراد امام:يابت العبي غيرها دا انا اخوكي نتكلم بقا ع المكشوف اي اللي مخوفك من مراد مريم بصت ليه:كل حاجه امام:ازاي يعني مريم:مراد غيري تفكيره ومستواه انا عايزه واحد بسيط زي مش زي مراد انا وانت عرفين ان مراد الغرو متمكن منه امام:غلطانه الراجل ميطلعش لمستوي الست الست هيا اللي تطلع لمستواه وبعدين مراد اتغير جدا عن الاول مراد مش مغرور مراد اتعود ع كدا علي الانعزال والناس بتشوف دا غرور مريم:مش فاهمه ازاي الراجل ميطلعش للست امام بشرح:بصي يا حبيبتي الراجل يكون اكبر من الست واعلي منها ف المستوي الاجتماعي واعلي منها ف العلم الشرعي بس العكس لاء لان الراجل هو القائده ف لازم القائد دايما يتميز عن تلميذه مريم:بس عيشته غير عيشتي هو متعود ع الحفلات والاشكال اللي ما يعلم بيها اللي ربنا واكيد هو زيهم يا ابيه انت ليه مش فاهمني المستوي بتاعهم دي غيرنا شرب الخمور زي المايه عندنا الواحد تبقي مراته داخله معاه ف ايده يبص عليها يلاقيها بترقص مع صاحبه يبقي معاهم شئ وشويات ومكسلين يكملو قماش هدومهم امام:مريم انا لو كنت شوفت واحد ف الميه من اللي انتي بتقوليه دا ف مراد كنت رفضته من بره بره مراد منعزل عن العالم دا خالص غير ان ابوه وامه كانو ناس متدينين ومحترمين هو اللي خلاها يبعد عن الصلاه عشان ملاقاش الصحبه اللي تشده واستسلم لشطانه ويآسه واول ما لقي الصحبه مسك فيهم زي الغريق انا قولت اللي عندي والراي يوصل النهارده عشان الراجل المسكين دا كفايه تعب فيه لحد كدا مريم:حاضر يا ابيه بعد اذنكم ????سبحان الله العظيم ???? تسنيم:انت قسيت.عليها شويه يا امام امام:انا مقسيتش ع حد مريم بتدلع والراجل الغلبان دا بيموت بالبطئ الانتظار صعب ومتعب تسنيم:مريم مبتدلعش مريم مش شايفه اللي انت شايفو وع فكره عندها حق ف كل كلمه قالتها امام:بس تسنيم:مبسش مريم صغيرة معندهاش خبره والموقف صعب امام:عندك حقك روحي اتكلمي معاها وطايبي خاطرها بكلمتين تسنيم:حاضر يا حبيبي نام انت شويه عقبال معاد شغلك ما يجي امام:حاضر تسنيم راحت لمريم وخبطت عليها ????استغفر الله ???? مريم:تعالي يا سيمو تسنيم:م عايزاكي تزعلي من امام مريم:انا عمري ما ازعل من ابيه بس الموضوع صعب تسنيم:والله حاسه بيكي ومقدراكي بس انت مش راضيه تدي نفسك فرصه مريم:م انا قعدت معاه تسنيم:مره واحده اقعدي تاني وتالت واعملي خطوبه وشوفي هتقدري تتقالمي معاه والا لاء مريم:حاضر حاجه تانيه تسنيم قربت منها واخضتها ف حضنها: حضرلك الخير كله مريم:انا جعانه تسنيم:كنت هشك ان فيكي حاجه لو مكنتيش قولتي الجمله دي مريم ضحكت:طب اعمل اي ما انا بجوع تسنيم:حاضر ثواني والاكل يكون جاهز مريم:ايوا بقا ????لا اله الا الله ???? تسنيم راحت جهزت فطار وبعد كدا صحت امام وهما بيفطرو مريم:احم ابيه امام:نعم يا مريوم مريم:انا موافقه امام ابتسم:ربنا يتمم علي خير حلو الاخبار اللي ع الصبح دي محمد:الف مبروك يا بنتي والله الولد باين عليه محترم وابن ناس واخلاق تسنيم بفرحه:بجد يامريوم مريم ابتسمت:ايوا تسنيم:يارتني بعرف ازغرط كنت زغرط امام:ع اساس اني كنت هسيبك تزغرطي تسنيم:لي امام:صوتك عوره يا حبيبتي ويلا بقا هتعوزو حاجه تسنيم:رايح فين امام:الشغل محمد:ربنا معاك يا حبيبي ????استغفر الله ???? امام راح الشغل وطلب من السكرتيره انو يدخل لمراد مراد: اتفضل يا امام امام بتمثيل الحزن: ازيك يا مراد مراد لاحظ صوته: بخير انت اخبارك اي امام : الحمدلله ف نعم مراد بتوتر: احم اخبار انسه مريم اي امام ع نفس التمثليه: ما اهو انا جاي عشان كدا مراد: خير امام: انت عارف ان الجواز قسمه ونصيب مراد حط ايده ع قلبه: بلاش المقدمات دي موافقه ولا لاء امام: احنا حاولنا بس مراد: امام اخلص واتكلم مره واحد انا تعبان طبيعي امام مراد صعب عليه دا مجرد تمثيل وهو تعبان كدا يااا لو كانت رفضته كانت هتقضي عليه الي الابد فعلا الحب بيزل صاحبه مراد بخوف: اما رد قالت اي امام: احنا حاولنا نخليها ….. مراد بعصبيه: هقوم اروح ليها البت واسالها هيا امام وهو كاتم ضحكته: حاولنا ان احنا نخليها ترفضك عشان غتاتك دي وعصبيتك مراد بص ليها بذهول وصدمه وفرحه: ونت بتقول اي امام: وافقت يا صاحبي مراد بص ليه وبص للارض ونزل سجده شكر الف حمد وشكر ليك يارب وغلبته الدموع رضيت بعوضك يارب الف حمد وشكر ليك قام وهو بيمسح دمعته عشان امام مشيوفهاش امام قرب منها واخده ف حضنه: اي يا صاحبي مراد : اختك اكتر واحده تعبت قلبي بس اكتر واحده فرحته وجبرة بخاطره امام بعد عنه: لدرجه دي يا مراد مراد بص ليه: واكتر اختك اكبر انجاز ف حياتي امام بص ليه بحب: كان عندي حق ف كلمه قولتها ف غيابك انت فعلا تستحقها جهز نفسك يا بطل باليل عشان نقعد ونتفق مراد: حاضر يتبع….. 💍 البارت الثامن عشر 💍 🌸صلي على رسول الله 🌸 مراد وامام خلصو وامام روح البيت اامام دخل البيت تسنيم جريت عليه حمدلله علي سلامتك يا حبيبي امام:الله يسلمك ياروح قلبي تسنيم قربت من ودنه:عملت اي مع مراد امام ابتسم:وقعت قلبه تسنيم:حرام عليك عملت اي فيه بجد امام:دخلت عليه المكتب وانا عمال اني زعلان وقعدت العب باعصابه شويه وبعد كدا قولت انها وافقت تسنيم بفضول:وهو عمل اي امام:مش هتصدقي نزل سجده شكر لله وشوفت الدموع في عنيه انت عارفه قالي اي تسنيم بتاثر:قال اي امام:قالي اختك دي اكبر انجاز ف حياتي وقالي كمان ان قلبي تعب كتير واكبر تعب كان من اختك بس هيا جبرة بخاطره وكانت اكبر فرحه ليه تسنيم:يااااا هو في حد بيحب حد كدا امام بص ليها:نعم ع اساس اني ربطه بقدونس واقفه جمبك تسنيم بصت ليه بحب: انت مفيش وجهه مقارنه بينك وبين اي حد حبيبي يختلف عن الاخرون امام بتصنع الزعل :اممم ماشي تسنيم مسكت ايده: انت زعلان والله ما اقصد ان قصدي ان في حد. غيرك بيحب كدا ان في منك تاني امام بضحك: لا انا اخر نسخه تسنيم ضربته ف كتفه: وانا اللي كنت فاكراك زعلان امام: مينفعش امام يزعل من قلبه تسنيم: طب يلا يا حبيبي عشان احط الغدا 🌸سبحان الله 🌸 وهما قاعدين بيتغدو امام اتكلم امام: مراد جاي النهارده مريم بتاكل ولا علي بالها محمد: يامرحب بيه يابني امام: هيجي نتفق ع الخطوبه ولوازمها مريم: مستعجل على اي امام بغيظ: علي حظه ان يتجوز واحده زيك مريم بهزار: انا عارفه اني قمر والف واحد يتمناني بس مش بسرعه دي امام: مريم اخرسي تعرفي تخرسي مريم: عندك حق القمر مبيتكلمش مع بني ادمين امام: يستحسن برضو تسنيم: خلصي يا مريم عشان عايزاكي مريم: لا انا جعان ومش هخلص دلوقتي تسنيم: الصبر من عندك يارب امام بص ل مريم: اقسم بالله ربنا يكون ف عونه مريم بصت ليه: مش هتكلم عشان جعان امام: كلي يختي بالهنا والشفا على قلبك مريم:حبيبي خلصو اكل وتسنيم راحت الاوضه لمريم 🌸سبحان الله🌸 تسنيم : مريم عايزه اقعد معاكي شويه مريم: بخصوص مراد صح تسنيم: الله ينور عليكي مريم: م انا وافقت ع الخطوبه عايزين اي تاني تسنيم: اي عايزين دي احنا لو بنتكلم معاكي ف دا عشان مصلحتك وعشان احنا اكبر من في مثل بيقولك اللي اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه مريم بصت ليها بندم: والله ما قصدي ازعلك بس انتو بتتملمو كتير ف الموضوع دا تسنيم: مراد بيحبك يا مريم وااوي كمان وانت لازم تعرفي دا وتحسي بيه مريم: لما يبقي جوزي ابقي احس بيه تسنيم: وهو انا قولت حاجه مش معني انك تحسي بيه انك تخضعي بالقول معاه وانتي مش ع زمته معني تحسي بيه اللي انا اقصدها انك تعرفي قد اي هوا بيحبك وبيتمناكي مريم: حاضر اعرف منين بقي انو بيحبني كله شايفين دا الا انا تسنيم: كدابه انتي اكتر واحده حسيتي بوجع مراد وحزنه مريم : اديكي قولتيها حسيت بوجعه مش حبه تسنيم: ولا تحس بوجعه اي اللي يخليها متحسش بحبه الا لو هيا مش عايزه تشوف دا مريم: انا تسنيم قاطعتها: بطلي جبن بقا بطلي خوف قولتك قبل كدا ان حبك ليه مش ضعف دا قوه عارفه يعني اي لما تحبي حد وتستقوي بيه بعد ربنا الراجل صوته بس كفايه ف البيت اي راجل عمتا فما بالك بقا بواحد زي مراد، مراد شايفك سفينته اللي انقذته من الغرق شايفك دنيته تخيلي قال اي ل امام بلاش دي تخيلي عمل اي لما عرف رايك ردي مريم بحزن: عمل اي تسنيم: نزل سجده شكر لله امام بيقول ان عمره ما شاف دمعته دايما بيشوفه اوي يامر يطاع شافه النهارده مذلول تعرفي قاله اي قاله اختك دي اكبر انجاز ف حياتي اكتر واحده تعبت قلبي بس هيا الواحيده اللي جبرة خطاره احمدي ربنا ع اانعمه اللي ف ايدك وبطلي تداري مشاعارك تجاهه مراد محتاجك اكتر مانتي محتاجه مريم بدموع: هوا قال دا كله تسنيم اخدتها ف حضنه: ايوا واكتر كمان مراد بيحبك اوي ودا باين عليه مريم بصوت واطي: وانا والله بحبه اوي تسنيم طلعتها من حضنها: قولي تاني كدا بصوت عالي مريم بصت ف الارض: بحبه تسنيم بصت ليها بفرحه: الف مبروك يا روح قلبي مريم: الله يبارك فيكي تسنيم:انا اروح اشوف جوزي ونشوف ترتيبات الفرح عشان كلها اسبوع مريم:ربنا يتمملك علي خير يا حبيبتي والله انا فرحانه ليكي اوي تسنيم:الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقبالك انتي ومراد مريم:امين يلا روحي لجوزك تسنيم:حاضر 🌸سبحان الله وبحمده🌸 تسنيم راحت ل امام امام امام: تعالي يا حبيبي اقعدي تسنيم بصت ليه بفرحه: انا فرحانه امام: وانا كمان بس الضعف تسنيم: لي امام: عشان حبيبي فرحان ومبسوط ابقي انا كمان فرحان قولي بقا فرحانه لي تسنيم بصت ليه بفرحه:مريم بتحب مراد هيا لسه معترفه بدا ليا امام اخدها ف حضنه:وانا بحبك اوي وعايزك دايما كدا ف حضني ومعايا تسنيم:امام نعم يقلب وروح امام تسنيم:عايزه اتكلم امام ضحك:طب متتكلمي هو انا مانعك تسنيم:يعني وانا ف حضنك وحاسه ببكل الحنيه والامان دا وعايزني اتكلم طب تيجي ازاي امام:ما بصراحه قلب إمامك وجاعه اوي لانو بعيد عن تسنيمه ومتقوليش سبني عشان مش قادر عايز اشبع منك شويه تسنيم شددة ع حضنه:مقدرش ع تعب قلب حبييى وانا كمان عايزه اشبع منك امام:كلها اسبوع ومش هبعدك عن حضني تسنيم:مش عايزه ابعد عن حضنك امام:بحبك اوي يا تسنيم اووي انا النهارده عذرة مراد واكتر واحد حاسس بيه لاني مجرب وجع القلب انتي طول م انتي بعيده عني بحس ان في حاجه نقصاني حاسس اني مش كامل وغصب عني بقعد تفكر فيكي تسنيم :تعرف اني طول م انت بعيد تني بحس بكدا امام انا مجرد ما بسمع صوتك بطمن وبفرح فما بالك بقا لما تبقي اخدني ف حضنك كدا ببقي نفسي اعيش اللي فاضل ليا ف عمري هنا ف حضنك وسط ضلوعك ونبض قلبك امام حضنها جامد: وانا كمان نفسي ف دا كل يوم بقول هشبع منك بس بكتشف انك بتوحشيني اكتر تسنيم لسه هتتكلم قاطعها تخبيط مريم ع الباب ابيه حضرتك جوا تسنيم:امام ابعد وافتح لمريم امام بغيظ:مريم دي نفسي الفها ف فويل كدا وابعتها لمراد من كتر رخمتها تسنيم ضحكت امام:بطلي ضحك هيا مش ناقصه شعلله انا تعبان طبيعي تسنيم بعدم فهم:مش فاهمه امام قرب من ودنها:لما تكبري هبقي اقولك تسنيم بزعل مصتنع:طب ابعد بقا عشان زعلانه امام شددعليها جامد: ع اساس ‏انك لو زعلانه امام هيسبك تبعدني ‏عنه وانتي زعلانه دا يموت فيها