عاشق ذات النقاب - الفصل 2 - بقلم المجنون - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: عاشق ذات النقاب
المؤلف / الكاتب: المجنون
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 2

الفصل 2

*روايه عـاشـق ذات الـنـقـاب💗🎀* لـِ /ميوي 🌍👑. ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ *تـمت مـشـارڪه الـروايـة مـن جروب 𝑀𝐲 𝑵𝑶𝑉𝐸𝐿𝑆🕊️✨≯♡゙ُ)).* *الانضمام إلى مجموعة 𝑀𝐲 𝑵𝑶𝑉𝐸𝐿𝑆🕊️✨≯♡゙ُ)). في* https://chat.whatsapp.com/CyIaMRbDEZ0KzibXZLYc27 ② https://chat.whatsapp.com/GbdUplLdYPq04ZCv2uIpzo *تابع قناة لــِڪـل ࢪوايــة حــِڪـايــة 🎀≯♡゙ُ↺ في واتساب:*https://whatsapp.com/channel/0029VaUheZD7dmecofzf2Y0D لينڪ الجروب الديني https://chat.whatsapp.com/JfyUKwaVwRnEtG6v2UZ5dW* *البارت 6🦋* *البارت 7🦋* *البارت 8🦋* *البارت 9🦋* *البارت 10🦋* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏#عــاشـق ذات الـنـقـاب❤ بقلم عبدالله محمد 🌺 الحلقه السادسة.. الله أكبر الله أكبر... كانت تجلس علي السجاده تنتظر إنتهاء الأذان لتصلي ولكن قطع إنتظارها صوت أحد يفتح باب غرفتها. منه برعب: مين حمدي: امم أنا منه بخضه: اي مالك وجدته مرمياً علي السرير منه تضربه بخفه علي خده: أنت أنت لا رد وضعت فوقه الغطاء وقامت بالجلوس مره أخري علي السجاده. في صباح يوم جديد 🦋. أمل: اي يا بنتي صاحيه بدري اووي منه: مش بدري ولا حاجه الساعه 7 أمل بإبتسامة: متعوده علي كدا منه: ايوه تحبي أساعد في اي أمل: يا بنتي أنتي لسه عروسه مش لازم تعملي منه: دا إزاي مينفعش طبعاً أمل: طب نجهز الفطار سوا منه بإبتسامة: تمام أمل: تقدري يا صباح تعملي حاجه تانيه هعمل الفطار أنا ومنه صباح: حاضر يا هانم أمل: هاا عرفيني عليكي يا منه منه وهي تخرج الأشياء من الثلاجه: اسمي منه كمال صفوت عندي 23 سنه اتخرجت من كلية حسابات ومعلومات بس بابا مرضاش يخليني أشتغل أمل بإبتسامة: ما شاء الله بس اي حبك في اللبس دا منه: والله يا طنط شوفت كلام كتير وانتقاضات بس الحمد لله لسه ثابته علي كدا وبحب اللبس دا جداً أمل: ليه منه بإبتسامة: ستر للواحده مش محدد ولا مبين حاجه من جسمها وبتكون ماشيه مطمئنه إن مفيش حد بيبصلها نظره مش كويسه وأهم حاجه راضي ربنا أمل: كلميني أكتر عنه منه: من عيوني يا ست الكل مره عمر ابن الخطاب رضي الله عنه قال لو علمت المرأه كيف ينظر لها الرجل لغطت نفسها بالحديد يعني لو الواحده عرفت ازاي الراجل بيبص عليها كانت لبست حديد وغطت كل ذره من جسمها وأكيد كلنا عارفين نظرات الراجل أمل: ايوه صح منه: وكمان محدش يقدر يبصلك ولا يقول عليكي كلمة كدا ولا كدا مش زي بنات اليومين دول ماشين استغفر الله العظيم أمل: ربنا يهدي، طب شيلي النقاب محدش هنا منه بإحراج: ما هو أنا خايفه حد يدخل أمل: كلهم متهيألي محارمك زي جوزك وبوسي دي واحده طبعاً وأنا وناجح حماكي منه: كويس رفعت النقاب. أمل بصدمه: ما شاء الله متأكده إنك بني أدمه منه بضحك: ليه أمل بحب وإبتسامه: باين دعواتي بتستجاب لـ حمدي ابني أنتي ما شاء الله جميله اووي منه: تسلميلي مفيش أجمل منك أمل بضحك: يا بكاشه دا أنا عجزت خلاص منه: ليه بس دا اللي يشوفك يقول أصغر مني أمل بضحك: مش للدرجه دي، بس نوع الكريم اللي بتحطيه علي وشك اي منه: كريم؟ أمل: ايوه أصل الصراحه منور وشك وما شاء الله حلو،، ايه مالك بتضحكي ليه منه بضحك: مش بحط كريم يا طنط أمل: إزاي منه بهمس: أقولك السر منه: دي صلاة الفجر وركعتين قيام ليل أمل: اي؟ منه: في مره سمعت شيخ قال إن اللي بيحافظ علي صلاة الفجر وشه بينور بينور ساعتها أنا مكنتش منتظمه علي صلاه الفجر يعني كل فين وفين أصليها فجربت أنتظم عليها لقيت فعلاً فرق وكمان ربنا بيحمي اللي بيصلي الفجر لأخر اليوم ولما يصلي تاني الفجر بيحميه اليوم اللي بعده وهكذا أمل: بجد منه: اه والله ربنا بيدينا حاجات نعملها تقربنا منه بس أغلب البشر مش بيعملوها أمل: إن شاء الله أصلي الفجر النهارده منه: إن شاء الله يا طنط أمل: ما بلاش طنط دي قولي ماما أمل منه بإبتسامة: من عيوني يا ماما أمل أمل: إحنا اتكلمنا كتير وبرضو خلصنا الحمد لله منه: اعمل اي تاني أمل: ولا حاجه تعالي نقعد شويه بره في الجنينه تكلميني شويه عن الحاجات الحلوه بتاعتك دي علي ما يصحوا منه: حاضر تحبي أجيب حاجه معانا أمل: اه هنعمل اتنين شاي ولا حاجه منه: حاضر اتفضلي انتي وأنا هعملهم وهاجي أمل: طيب يا بنتي يتبع. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♡. ‌‏"إِنِّيَ أَخافُ أَن يَمسَّك عذابٌ منَ الرَّحمن" ‏تِلك هي المحبَّة الصَّادقة، أَن تخافَ على من تحب أن يُقصِّر في دينهِ فيكون من الغافلين ولا تمدَّ له يد النَّصيحة. ‏كقاعدة: ‏مَن لا يُبالي بآخرتك؛ لا يُبالي بك.💙💙💙 #عــــاشق ذات الـنـقـاب🌚♥️ بقلم عبدالله محمد 🌺 الحلقه السابعه... منه: أنت أنت حمدي: اي عايزه اي منه: ماما أمل قالتلي أصحيك عشان تفطر ومتتأخرش علي الشركه حمدي بنوم: لا مش هفطر فتحت الستائر وتسللت أشعة الشمس في الغرفة حمدي بغضب: اقفلي الزفته دي واطلعي بره منه ببرود: لا حمدي بزعيق: بت أنتي اسمعي الكلام منه: الكل قاعد تحت مستني حضرتك علي السفره وأنت نايم وهتتأخر علي شغلك حمدي: اقفلي يا بوسي الستاره بوسي: طنط أمل قالت تنزل عشان تفطر حمدي: لا عايز أنام بوسي:والشركه حمدي بكسل: مش هروح بوسي: أحسن يا روحي هتفضل معايا صح حمدي: امم يلا نامي بوسي بمكر: وماله يا حبيبي منه: روحت فين قوم كفايه كسل حمدي بتفكير: انزلي وأنا جاي منه: تمام حمدي: استني منه: نعم حمدي: أنتي صاحيه من أمتي منه: ليه؟ حمدي: عادي بسأل منه: صاحيه من الفجر صليت وبعدين استنيت شويه قرأت قرآن لحد ما الشمس طلعت حمدي: امم تمام منه: تمام أنا نازله بعد وقت🦋. أمل: البني أدم اللي مش بنشوفه غير علي الفطار علي بضحك: صباح الفل يا ماما أمل: صباح النور يا عيون ماما مالك بتختفي فين علي: النفسيه بقي ناجح بضحك: مكنتش حتة بت متسواش علي: امم علي رأيك أمل: اقعد افطر يلا ناجح: يا بنتي تاعبه نفسك ليه ما في خدم هنا منه: عادي يا عمي بساعد أمل: دا أنا مبسوطه منها اووي ما شاء الله عليها ساعدتني كتير النهارده أنا وصباح منه: دا أقل حاجه يا ماما أمل علي بهمس: هي مين دي ناجح: مرات أخوك علي: منتقبه؟ أمل: ما أنا بقولك متعرفش عننا حاجه ولا إحنا كمان علي: ما هو أنا حضرتك كتبوا الكتاب ومشيت بسرعه مشوفتش حد ولا حتي بدلة حمدي أمل: دا أنت مش في الدنيا خالص حمدي: صباح الخير الجميع: صباح النور ناجح: اي النشاط المفاجئ دا، دي محصلتش وحمدي الزاهد يقوم بدري كدا حمدي: عشان الشركه ناجح بصدمه: يا نهاار أبيض وقايم كمان عشان الشركه دا في غلط في الإعدادات حمدي: أروح أنام تاني يعني ناجح: لا تعالي تعالي تيجي الشركة الساعه 9 أحسن ما تيجي 2 الظهر أمل: أنا مستغربه برضو ازاي منه قدرت تخليك تقوم بدري كدا ناجح: منه؟ امم قولي كدا حمدي : اي في اي ناجح بخبث: لا ولا حاجه رزان: صباح الخير الجميع: صباح النور علي : اللي محدش بيشوفها رزان بضحك: إزيك يا أخويا ليك وحشه علي: يا عيني حمدي: أنتي فين يا بنتي رزان: في الدنيا اهوو هات حضن حمدي بضحك: وماله رزان: يلا بقي عشان هموت من الجوع أمل: اقعدي يلا منه: أجيب حاجه تانيه رزان بزهق: يوووه بقي مش قولنا كذا مره بلاش الخدم اللي متنقبين لما حاجه تتسرق بقي ابقوا اجروا ورا بعض حمدي بغضب: رزااااان أمل: رزان عيب كدا رزان: مش دي الحقيقه يا جماعه فاكرين أخر مبلغ اتسرق قد اي أمل: رزان دي مش خدامه رزان: ؟؟؟ أمل: دي مرات أخوكي اللي قولنالك انزلي بدري من إنجلترا عشان تحضري الفرح ناجح: منه يا بنتي استني أمل:أهي زعلت يا سيتي رزان: مكنتش أعرف أمل: لا حول ولا قوة إلا بالله هروح أصلحها حمدي: استني يا أمي هروح أنا صعد إليها وما أن فتح الباب وجد.. يتبع. ـــــــــــــــــــــــــــــــ♡. قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله ينبغي لنا عندما نريد أن نفعل العبادة أن نشعر بأننا نستعين الله، وأنه لولا معونة الله ما قدرنا عليها حتى نجمع في عبادتنا هذه بين العبادة والاستعانة، ويدل على هذا قول الرسول عليه الصلاة والسلام: "احرص على ما ينفعك، واستعن بالله، ولا تعجز". #عــاشـق ذات الـنـقـاب🌚♥️ بقلم عبدالله محمد 🌺 الحلقه الثامنه... منه: اي استني عندك لف وجهه وقامت هي بلف الحجاب بعشوائيه ولبست النقاب بسرعه. حمدي لنفسه: هو اي اللي بتعمله دا علي فكره أنا جوزها حمدي أدار وجهه لها: علي فكره أنا جوزك بلع ريقه بصعوبه عندما وجدها ترتدي خمارها بعشوائيه وتظبط فيه بتوتر والذي جعل جسده يرتفع من الحراره هو أن خصلات من شعرها المسترسل البني واضح. منه بتوتر: ممكن تطلع بره هظبط خماري وهاجي حمدي: احم وليه يعني هو أنا حد غريب أنا جوزك منه: اه بس حمدي: جوزك يعني من حقي أشوفك منه: ما حضرتك في أول يوم ليا قولت مش متشوق تشوف وشي حتي وأنا مش مستعده أعمل كدا قدامك حمدي: طب مش هطلع يا منه هانم من هنا أدارت وجهها وأزالت النقاب من علي وجهها ووضعته علي ذراع الأريكه وقامت بخلع حجابها ووضعته هو الأخر وأخذت تلوي شعرها وتجعله علي شكل كحكه. ينظر لها والعرق قد صار واضحاً علي وجهه الهواء لا يدخل إلي رئتيه كيف لها أن تمتلك هذا الشعر الطويل البني الذي لا يري إلا في الأفلام ماذا سيصير له إن رأي وجهها. حمدي بتوتر لنفسه: بيلمع شعرها بيلمع وطويل وو كمان أنا بقول اي دا أنا اتجمدت لما شوفت شعرها اومال لو شوفتها. اكملت لبس الخمار ومن ثم النقاب. منه: نعم كنت محتاج اي حمدي بتعلثم: لا مفيش بس كنت جاي أقولك إن احم رزان مكنتش تقصد منه: مش فاهمه حمدي: مش زعلانه من رزان أختي منه بإبتسامة من تحت النقاب صارت واضحه علي عينيها: لا أبداً أكيد مكنتش تعرف إني فرد جديد هنا حمدي: اوومال مشيتي بسرعه ليه منه: لا بس كان الخمار اتفك زي ما شوفت ومكنش معايا الدبابيس فمكنش ينفع افضل اكتر من كدا تحت وأخو حضرتك تحت. حمدي بهيام: أنتي ازاي كدا منه: نعم حمدي: لا مفيش يلا عشان ننزل منه: اه ماشي اتفضل ..... ناجح: بعتذر يا بنتي بالنيابه عنها منه: يا عمو عادي مفيش حاجه رزان: بجد أسفه مكنتش اعرف منه: اي يا جماعه مكبرين الموضوع ليه فهماكي عادي يا حبيبتي رزان: طب الحمد لله أمل: تعالي يا بنتي اقعدي جنبي هنا رزان: حاضر يا أمي وتناولوا الطعام وسط مزاح رزان وعلي ونظرات حمدي التي لم تفارق منه منذ جلوسهم. بوسي: Good morning منه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بوسي بإحراج: دا مكاني قاعده ليه هنا منه: أنا حمدي: من قلة الكراسي مثلا بوسي بغيظ: أنا خارجه حمدي: رايحه فين علي الصبح بوسي ببرود: صحابي مستنييني يا بيبي رزان بزفير: استغفر الله العظيم علي وهو يقلب في الطعام بملل: لا حول ولا قوة إلا بالله ابتسمت منه من تحت النقاب. حمدي بتنهد: طيب يا بوسي اقتربت منه وقامت بتقبيله من خده وابتسمت له وغادرت، بينما الجميع ينظر لطعامهم بملل أما منه فنظرت للفراغ حولها ليس لها الحق في التكلم فهي زوجته أيضاً. ناجح: اه صح افتكرت عيلة منه هيجوا بالليل عندنا منه بسعاده: بجد ناجح : ايوه يا بنتي بس نسيت أقولكم أنتوا عارفين كبرت بقي علي: كبرت ايه بس يا حاج دااللي يشوفك يقول أصغر مني ناجح: بس ياض أمل بحنيه: ينوروا في أي وقت البيت بيتهم منه: تسلمي يا ماما أمل صباح: الشاي يا مدام ودي قهوة حضرتك حمدي: شكراً يا صباح ناجح: يلا يا أمل أمل: يلا رزان: علي فين أمل: هنروح للدكتور بباكي تعبان شويه علي: تتحبوا أجي معاكم ناجح: لا مش مستاهله علي: لا يلا هاجي مش ورايا حاجه حمدي: ايوه يا بابا خد علي معاك وأهم حاجه تطمنوني أول بأول ناجح: تمام يلا علي، أمل: يلا حمدي: أنا همشي أنا عايزه حاجه يا روزي رزان بإبتسامة: لا يا أبيه سلامتك،، وغمزت له حتي يقول شيئاً لـ منه. حمدي: احم عايزه حاجه يا منه رزان بتوتر: في رعاية الله مع السلامه حمدي: سلام حمدي: أنا خارج يا بوسي عايزه حاجه بوسي: اه يا حبيبي كنت عايزاك تجيبلي الطلبات دي حمدي بتعب: طلبات اي كمان بوسي: اي يا حبي دا شويه حاجه من محل مستحضرات التجميل حمدي: مستحضرات اي هو كل يوم يا بوسي تجيبي حاجه من شكل مش عاجبك كل اللي عندك جوه دا بوسي: اي يا حمدي البخل اللي أنت فيه دا حمدي: بخل اي دا أنتي كل يوم حاجه من شكل بوسي بدلع: يعني مش هتجيبلي حاجه حمدي: ماشي يا بوسي أمري لله بوسي: يلا باي ومتتأخرش حمدي بزهق: باي حمدي لنفسه: هو أنا ليه بقارن بينهم امم بس في فرق وشاسع كمان. يتبع. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡. يقول النبي ﷺ أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أكثركم صلاة عليّ ﷺ 🩵🫀. صلَّوا عليه.. #عــاشـق ذات الـنـقـاب🌚♥️ بقلم عبدالله محمد 🌺 الحلقه التاسعه.. في المساء💙 منه: يا بابا بقولك متجوز واحده تانيه كمال: و اي يعني يا بنتي الشرع محلل أربعه منه بحزن: بس أنا يا بابا مكنتش عايزه فارس أحلامي بقي كدا مكنتش عايزه واحده تانيه تشاركني فيه عايزاه ليا لوحدي بس يبقي جوزي لوحدي مش زوج واحده كمان معايا كمال: يا منه يا بنتي ناجح دا صحبي اووي ومش هينفع أعمل كدا مع ابنه منه: علي حسابي يا بابا ليه حراام عليك كمال: مش القصد يا منه منه: خلاص يا بابا فهمت كمال: منه استني دخل حمدي الغرفه وقال بإبتسامة. حمدي: اي يا جماعه كل دول كلمتين عايزين بعض فيها كمال: في حاجه يا ابني حمدي: أبداً يا عمي بس تحت بيسألوا عليكو كمال: طيب إحنا جايين وراك حمدي: تمام كمال: بكره يا منه هتحبي المكان هنا وهتحبي حمدي دا وهتقولي يا ريتني عرفته من بدري منه بحزن: شكراً يا بابا علي اللي عملته معايا بعد وقت💙 في غرفة منه وحمدي.. منه: استغفر الله العظيم هو في اي حمدي: اي مالك واحد داخل اوضة مراته فيها اي وبعدين هو أنا كل لما أجي أكلمك تلفي وشك منه بغيظ: ما هو عشان البيه مش متشوق يشوف وشي حمدي: ياااه أنتي لسه فاكره الكلمه دي منه: اه ويا ريت تخرج بره لو سمحت دلوقتي حمدي: ليه مثلاً منه: عايزه ألبس نقابي وخماري حمدي: يا بنتي أنا جوزك وبعدين أنا عاجبني شعرك مفرود قدامي كدا منه: وللأسف مش عاجبني كدا وأخذت الملابس ودخلت الي المرحاض. حمدي وهو يمسح علي وجهه: الصبر يا رب دي مجنونه حمدي: هتنامي علي الكنبه منه: اه حمدي: السرير واسع تعالي منه بعناد: لا حمدي: علي فكره اللي بتعمليه دا غلط منه: فين الغلط حمدي: تعرفي إن الواحده لما تعصي كلام جوزها ربنا بيبقي غضبان عليها منه: حمدي: وكمان لو طلب منها إنها تأوي معاه للفراش ورفضت الملائكه بتلعنها منه بخوف: بجد حمدي بسخريه: اي دا فكرت إنك عارفه أمور الدين منه: مش كله وبعدين أنا متجوزتش قبل كدا عشان أعرف مش زيك مقضيها ومتجوز اتنين حمدي بغيظ: وفيها اي مثلاً منه: معرفش حمدي: شيلي النقاب والخمار دا وأنتي معايا منه: لا يضع يده خلف رأسه وينام علي الوساده: باين كدا عايزه ربنا يغضب عليكي منه بقلق حمدي بخبث: وساعتها كل الطاعات اللي عملتيها هتروح عشان موقف بس وأنا السبب منه بقلق: كل الأعمال الصالحه حمدي وهو يحاول أن يكتم ضحكاته علي هيئتها: كلهااا منه: لا وعلي اي نهض سريعاً: يلا شيلي النقاب دا عايز اشوف وشك منه بإستغراب: مالك متشوق كدا ليه حمدي: احم لا أبداً منه بخجل: طب هو لازم النهارده حمدي: اه منه: أصل يعني مش متعوده أبين وشي قدام حد غريب حمدي: غريب اي يا بنتي بقووولك أنااا جووزك جوووزك أطلع في البلوكنه وأقول بصوت عالي منه: طيب خلاص خلاص ودخلت الي المرحاض وبعد دقائق خرجت وهي ترتدي قميص البيجامه من اللون الوردي الغامق بنطال البيجامه من اللون الأسود وتاركة شعرها منسدل علي ظهرها. حمدي بصدمه: يتبع. قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله : إنما يرفع الله الشخص بقدر تمسكه بسنة الرسول . #عــاشـق ذات الـنـقـاب🌚♥️ الحلقه العاشرة.. يمسك خدودها بدهشه ويحرك فيها كالأطفال نظر إلي شعرها ويحرك فيه ولكنه لا يثبت لأنه أشبه بالحرير. منه بزهق: اي أنا زهقت من ساعتها مش سايب خدودي ولا شعري حمدي وهو بالكاد في عالم أخر: هو دا شعرك ولا بروكه منه بسخريه: بروكه حمدي بإبتسامة: أنتي جميله اووي منه بخجل: يا سيدي شكراً يلا عايزه أنام حمدي: تنامي اي دا أنا عايز أسألك ازاي شفايفك كدا منه: كدا ازاي مش فاهمه حمدي بهيام: يعني قصدي حمرا ازاي هو أنتي بتحطي روچ منه: هه دمك خفيف، رايح فين حمدي: هنام منه: علي السرير حمدي:اه منه: ماشي هنام أنا علي ال ولم تكمل كلامها حملها ووضعها علي الفراش منه بشهقه: بتعمل اي وهو يحضنها ويستنشق رائحة شعرها: نامي يلا منه: لا هنام علي.. حمدي: منه خلاص بقي نامي منه: طب ابعد لازق كدا ليه فيا حمدي: مزاج وبعدين أنا جوزك واعمل اللي عايزه منه بغيظ: كل حاجه جوزي جوزي حمدي بخبث: ممكن أوريكي جوزك بالأفعال منه بخجل: طب نام أنا نمت اهوو في مكان أخر🤎 -قولتلها زي ما قولتلك =طبعاً يا حبيبتي بالحرف -اممم تمام =والخطه الجديده -لا اصبر شويه =بخبث: اممم طب ووو -ضحكت بمياصه: ههه طب اهدي حاضر =بخبث: أحبك وأنت فاهمني يا قلبي وفعلوا ما حرم الله... حمدي: مش عارف أنام منه:اعمل اي يعني جلس علي الفراش بحماس وقال: احكيلي قصه منه: لا عايزه أنام عشان ألحق قيام الليل ونام بقي أنت كمان حمدي: لا منه بزهق: استغفر الله العظيم يا رب حمدي: احكي قصه وخلاص هو أنا يعني بطلب اي منه: طيب بس هتنام ماشي حمدي: ماشي والله منه: مره واحد كان مش منتظم أووي في الصلاه بس قلبه كان نقي جداً وبيحب يقرب من ربنا بس دي مشكلته بسبب الشغل او غيره تمام،، بعدين قرر يروح لشيخ ويسأله يعمل اي في الحوار دا فـ الشيخ مكنش عنده حل غير إن يقول«صلي أربعين يوم والصلاه علي وقتها وجاهد نفسك وبعدها يا سيدي متصليش تاني أبداً» أكيد يعني الشيخ مش هيقوله كدا عشان ميصليش بس الشيخ عارف اي اللي هيحصل،، حمدي: اه وبعدين منه بإبتسامة: صاحبك دا كان أول كام يوم كدا بيفوت بردو صلوات بس عافر وقال لنفسه أنه هيجاهد دا مجرد أربعين يوم ومن بعدها مش هصلي تاني امسك نفسك شويه،، يوم والتاني والتالت والرابع وهو انتظم بقي ينظم وقت شغله علي مواعيد الصلاه وكانت صلواته في الجامع في الأربع أيام دي في الجامع حتي صلاة الفجر.. ولما بينزل يصلي الفجر في الجامع في هدوء الليل والناس نايمه كدا كان بيقول لنفسه وهو بيضحك «ياااااه دا كان من المستحيلات أصلي الفجر في الجامع» عدي أسبوع والتاني لحد أما جه يوم وأخر الصلاه وملحقش صلاة الجماعه في المسجد،، زعل اوووي وقرر أنه يعيد الأربعين يوم من الأول حمدي بصدمه: عاد الأيام اللي صلي فيها تاني منه: ايوه دا بيسمي جهاد النفس بقي،، المهم عاد الأيام من الأول لحد أما وصل للشهر، فرح اووي وقال لسه بس عشر أيام ومش هصلي تاني للأبد،، الناس اللي حوليه بيستغربوا بيسيب اللي في ايده ويجري علي المسجد أول ما يسمع الأذان،، عدي الأربعين يوم بسلام حمدي بحماس: اي اللي حصل منه: اللي حصل أنه نسي فكرة هصلي أربعين يوم ومش هصلي تاني نساها تماماً وفضل ماشي لمده علي الصلاة علي وقتها لحد أما الشيخ اللي راحله قابله. الشيخ قاله هاا عملت اي.. رد عليه وقال«أنا لقيت تغيير في حياتي محصلش وشغلي اتقدم وحاسس اني مش بدخل في فترات الحزن اللي كنت فيها بجد شكراً ليك» ومن هنا نتعلم إن الصلاه ركن مهم اووي من الحياه ونحاول مجرب نعمل زي ما عمل ونحافظ لو بس أربعين يوم عليها وحقيقي هننتظم للأخر حمدي: اممم قصه جميله منه: هاا وأنت هتعمل زيه ولا اي حمدي بإحراج: مكنتش منتظم برضو بس هحاول منه: امم الساعه دلوقتي 10 ممكن تقوم تصلي العشا والتأخير اللي حصل دا ربنا غفور رحيم حمدي: هبدأ بكره وخلاص منه: 😒😒😒😒 حمدي بضحك: ماشي قايم اهوو وذهب ليصلي وهي تنظر له مبتسمه. يتبع... ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏